ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 вересня 2024 року справа №200/936/24
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Компанієць І.Д., Сіваченко І.В., розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 квітня 2024 року у справі № 200/936/24 (головуючий І інстанції Галатіна О.О.) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
У С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, в якому просив: - визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про відмову у призначенні пенсії №052530003480 від 05.12.2023 року; - зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області зарахувати до пільгового стажу ОСОБА_1 за професіями згідно з постановою КМУ № 202 від 31.03.1994 02.11.1999 - 28.06.2001, 29.06.2001 - 12.04.2002, 22.07.2002 - 21.10.2002, 11.11.2002 - 20.06.2007, 04.07.2007 - 30.09.2007, 07.11.2007 - 06.04.2008, 15.04.2008 - 30.11.2008, 16.12.2008 - 03.02.2011, 01.03.2011 - 20.05.2014, 11.11.2014 - 13.09.2018, 08.10.2018 - 02.02.2021, 03.02.2021 - 01.12.2023, та з урахуванням кратності стажу 1 рік 3 місяці, як передбачено роз`ясненням від 20.01.1992 № 8 Міністерства соціального забезпечення України «Про порядок врахування трудового стажу, що дає право на пенсію незалежно від віку працівникам, безпосередньо зайнятим повний робочий день на роботах, передбачених статтею 14 Закону України «Про пенсійне забезпечення» періоди роботи 29.06.2001 - 12.04.2002, 22.07.2002 - 21.10.2002, 04.07.2007 - 30.09.2007, 07.11.2007 - 06.04.2008, 15.04.2008 - 30.11.2008, 16.12.2008 - 03.02.2011, 01.03.2011 - 20.05.2014, 11.11.2014 - 13.09.2018, 08.10.2018 - 02.02.2021, 03.02.2021 - 01.12.2023, та прийняти рішення про призначення пенсії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , згідно ч.3 ст.114 ЗУ Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що він з 01.12.2023 року позивач подав заяву про призначення пенсії за наявності пільгового стажу, як працівник провідної професії (прохідник підземний), що має право на пенсію незалежно від віку при наявності стажу не менше 20 років із застосування коефіцієнту 1 рік 3 міс., та пільговий підземний стаж 25 років та вище. Однак, Рішенням Головного Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області №052530003480 від 05.12.2023 року було відмовлено у призначення пенсі. Зазначає, що Відповідачем протиправно при обчисленні пільгового стажу не було застосовано кратність пільгового стажу на провідних професіях, що перелічені у частині третій статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та статті 14 Закону України «Про пенсійне забезпечення», не застосовані роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 № 8 «Про порядок врахування пільгового стажу, що дає право на пенсію незалежно від віку працівникам, безпосередньо зайнятим повний робочий день на роботах, передбачених статтею 14 Закону України «Про пенсійне забезпечення», що стало підставою для звернення до суду.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 22 квітня 2024 року у справі № 200/936/24 позов задоволено частково, внаслідок чого Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії №052530003480 від 05.12.2023 року. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області зарахувати до пільгового стажу за професіями згідно з постановою КМУ № 202 від 31.03.1994 періоди безоплатних відпусток, які не перевищують одного місяця в календарному році, з 31.07.2004, з 29.11.2006 по 30.11.2006, 28.02.2007; до страхового та пільгового підземного стажу, (за провідною професією), що дає право на пенсію незалежно від віку відповідно до частини третьої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» періодів роботи з 04.07.2007 по 30.09.2007, 07.11.2007 по 06.04.2008, з 15.04.2008 по 30.11.2008, з 01.03.2011 по 29.12.2011, з 01.01.2012 по 29.04.2012, з 01.05.2012 по 29.05.2013, з 01.06.2013 по 28.11.2013, з 01.12.2013 по 27.04.2014, з 02.05.2014 по 20.05.2014, з 16.06.2023 по 30.11.2023, періоди безоплатних відпусток, які не перевищують одного місяця в календарному році: з 30.12.2011 по 31.12.2011, 30.04.2012, 30.05.2013 по 31.05.2013, з 29.11.2013 по 30.11.2013, з 28.04.2014 по 01.05.2014, з 19.10.2002 по 21.10.2002, з 24.06.2009 по 15.07.2009, 31.08.2009, з 30.12.2009 по 31.12.2009, з 29.06.2010 по 30.06.2010, з 30.12.2014 по 02.01.2015, з 28.02.2015 по 03.03.2015, з 29.04.2015 по 30.04.2015, з 31.07.2015 по 01.08.2015, 29.02.2016, 30.04.2016, 30.06.2016, з 30.07.2017 по 01.08.2017, з 30.09.2017 по 01.10.2017, 30.11.2017, 28.02.2018, 30.04.2018, 31.08.2018, з 01.12.2019 по 06.12.2019, з 16.04.2020 по 11.05.2020, з 01.03.2020 по 04.03.2020, з 01.01.2021 по 27.01.2021, з 29.03.2021 по 31.03.2021, з 25.02.2022 по 15.03.2022, з 26.04.2022 по 05.05.2022, застосувавши роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України «Про порядок врахування трудового стажу, що дає право на пенсію незалежно від віку працівникам, безпосередньо зайнятим повний робочий день на роботах, передбачених статтею 14 Закону України «Про пенсійне забезпечення»» від 20 січня 1992 року № 8 до пільгового підземного стажу кожний повний рік роботи за провідними професіями за 1 рік 3 місяці періодів роботи: 29.06.2001 - 12.04.2002, 22.07.2002 - 21.10.2002, 04.07.2007 - 30.09.2007, 07.11.2007 - 06.04.2008, 15.04.2008 - 30.11.2008, 16.12.2008 - 03.02.2011, 01.03.2011 - 20.05.2014, 11.11.2014 - 13.09.2018, 08.10.2018 04.03.2020, 09.03.2020 12.06.2020, з 24.07.2020 31.07.2020, з 03.08.2020 26.08.2020, з 01.01.2021 по 27.01.2021, 03.02.2021 05.05.2022, з 23.05.2022 08.06.2022, з 06.07.2022 - 30.11.2023, та прийняти рішення про призначення пенсії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , згідно ч.3 ст.114 ЗУ Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
У задоволенні інших позовних вимог відмовлено. Вирішено питання судових витрат.
Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржене судове рішення та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що на дату звернення позивач досяг віку 43 роки. За результатом розгляду заяви про призначення пенсії незалежно від віку від 01.12.2023 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області та Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області прийнято рішення відмову в призначенні пенсії за віком №052530003480 від 05.12.2023. Страховий стаж роботи склав 25 років 3 місяці 26 днів. Пільговий стаж роботи відповідно частини 3 статті 114 Закону України №1058 склав 21 рік 3 місяці 15 днів. Вважає, що Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області правомірно прийнято рішення про відмову в призначенні пенсії незалежно від віку відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу.
Справу розглянуто в порядку письмового провадження у відповідності до ст. 311 КАС України.
Відповідно до вимог ч. 1,2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційної скарги, і дійшла насутпного висновку.
Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , звернувся через веб портал Пенсійного фонду України з заявою від 01.12.2023 про призначення пенсії незалежно від віку відповідно частини 3 статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування №1058-ІV від 09.07.2003 року.
Заява про призначення пенсії розглядалась за принципом екстериторіальності спеціалістами Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області та Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області.
Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від №052530003480 від 05.12.2023 позивачу в призначенні пенсії відмовлено.
Відповідно до вищезазначеного рішення зазначено, що згідно наданих документів та індивідуальних відомостей страховий стаж заявника становить 25 років 03 місяці 26 днів, пільговий стаж роботи заявника становить 21 рік 03 місяці 15 днів, в тому числі пільговий стаж на підземних роботах для визначення права на пенсію незалежно від віку за провідними професіями на підземних роботах з урахуванням кратності становить 10 років 05 місяців 9 днів, на підземних роботах відповідно до Постанови КМУ від 31.03.1994 № 202 становить 10 років 00 місяців 09 днів, за Списком 1, на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах 00 років 08 місяців 16 днів, навчання за фахом становить 1 місяць 11 днів. До страхового стажу зараховані всі періоди роботи. До пільгового стажу зараховані всі періоди роботи. За наведених обставин, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області прийнято рішення відмовити заявнику в призначенні пенсії незалежно від віку відповідно до частини 3 статті 114 Закону України від 09.07.2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу.
Згідно розрахунку стажу ОСОБА_1 , в частині спірних періодів, до пільгового стажу враховано періоди:
- з 02.11.1999 по 28.06.2001 - за Постановою №202;
- з 29.06.2001 по 12.04.2002 - до провідних професій;
- 22.07.2002 по 21.10.2002 з них з 22.07.2002 по 25.07.2002 навчання за фахом, з 30.07.2002 по 18.10.2002 - до провідних підземних професій; з 19.10.2002 по 21.10.2002 зараховано до страхового стажу.
- з 11.11.2002 по 20.06.2007 - з них, 31.07.2004, з 29.11.2006 по 30.11.2006, 28.02.2007 до страхового; решта за Постановою №202;
- з 01.09.2007 по 30.09.2007 - за Списком №1;
- з 07.11.2007 по 06.04.2008 за Постановою №202;
- з 15.04.2008 по 30.11.2008 - за Списком №1;
- з 16.12.2008 по 03.02.2011 з них, з 24.06.2009 по 15.07.2009, 31.08.2009, з 30.12.2009 по 31.12.2009, з 29.06.2010 по 30.06.2010 до страхового стажу, решта - до провідних професій;
- з 01.03.2011 по 20.05.2014 з них, з 30.12.2011 по 31.12.2011, 30.04.2012, 30.05.2013 по 31.05.2013, з 28.04.2014 по 01.05.2014 до страхового стажу, решта - за Постановою №202;
- з 11.11.2014 по 13.09.2018 з них з 11.11.2014 по 28.11.2014 навчання за фахом, з 29.11.2014 по 29.12.2014 до провідних професій, з 03.01.2015 по 27.02.2015 за Постановою №202, з 04.03.2015 по 13.09.2018 до провідних професій; з них з 30.12.2014 по 02.01.2015, з 28.02.2015 по 03.03.2015, з 29.04.2015 по 30.04.2015, з 31.07.2015 по 01.08.2015, 29.02.2016, 30.04.2016, 30.06.2016, з 30.07.2017 по 01.08.2017, з 30.09.2017 по 01.10.2017, 30.11.2017, 28.02.2018, 30.04.2018, 31.08.2018 до страхового стажу.
- з 08.10.2018 по 02.02.2021 з них з 08.10.2018 по 18.10.2018 навчання за фахом, з 01.12.2019 по 06.12.2019, з 01.03.2020 по 08.03.2020, з 16.04.2020 по 11.05.2020, з 13.06.2020 по 23.07.2020, з 01.08.2020 по 02.08.2020, з 27.08.2020 по 02.02.2021 до страхового стажу, решта за провідними професіями;
- з 03.02.2021 по 30.06.2023 з них з 03.02.2021 по 10.02.2021 навчання за фахом, з 29.03.2021 по 31.03.2021, з 25.02.2022 по 15.03.2022, з 26.04.2022 по 22.05.2022, з 09.06.2022 по 05.07.2022 до страхового стажу, решта до провідних професій.
За відомостями форми РС-право кратність обчислення стажу не застосовувалась.
Період з 01.07.2023 по 01.12.2023 не зараховано до пільгового стажу, згідно пояснень відповідача, вказаний період не зараховано до пільгового стажу, оскільки з 01.07.2023 заробітну плату нараховує підприємство ЄРДПОУ НОМЕР_1 Військова частина НОМЕР_2 .
За період з 04.07.2007 по 31.08.2007 відомості у розрахунку стажу відсутні. Згідно пояснень відповідача, вказаний період не зараховано до страхового та пільгового стажу у зв`язку з відсутністю довідки, що уточнює пільговий характер роботи, у зв`язку з відсутністю нарахованої заробітної плати та сплаченої із неї внесків на загальнообов`язкове пенсійне страхування у відомостях персоніфікованого обліку по підприємству Товариство з обмеженою відповідальністю виробничокомерційна фірма Горизонт-2008.
Відповідно до записів трудової книжки сер. АТ- НОМЕР_3 (в частині спірних періодів) ОСОБА_1 :
- з 02.11.1999 по 02.03.2000 - працював учнем гірничоробочого з ремонту гірничих виробок з повним робочим днем в шахті (запис 5-6);
- з 30.03.2000 по 28.06.2001 працював гірником з ремонту гірничих виробок з повним робочим днем в шахті (запис 7-9);
- з 29.06.2001 по 02.09.2001 працював учнем прохідника підземного з повним робочим днем у шахті (запис 10-11);
- з 03.09.2021 по12.04.2002 прохідником підземним з повним робочим днем у шахті (запис 11-12);
- з 22.07.2002 по 25.07.2002 навчання в учбовому пункті (запис 13);
- з 30.07.2002 по 21.10.2002 працював прохідником підземним з повним робочим днем у шахті (запис 14-15);
- з 11.11.2002 по 20.06.2007 працював гірником з ремонту гірничих виробок підземним з повним робочим днем у шахті (запис 16-17);
- з 04.07.2007 по 30.09.2007 працював прохідником підземним з повним робочим днем у шахті (запис 18-19);
- з 07.11.2007 по 06.04.2008 працював прохідником підземним з повним робочим днем у шахті (запис 20-21);
- з 15.04.2008 по 30.11.2008 працював прохідником підземним з повним робочим днем у шахті (запис 22-23);
- з 16.12.2008 по 03.02.2011 працював прохідником підземним з повним робочим днем у шахті (24-25);
- з 01.03.2011 по 20.05.2014 працював прохідником підземним з повним робочим днем у шахті (запис 26-28);
- з 11.11.2014 по 28.11.2014 навчання в учбовому пункті (запис 31);
- з 29.11.2014 по 13.09.2018 працював прохідником підземним з повним робочим днем у шахті (запис 32 - 34);
- з 08.10.2018 по 02.02.2021 працював прохідником підземним з повним робочим днем у шахті (запис 35-37);
- з 03.02.2021 по 10.02.2021 навчання в учбовому пункті (запис 38);
- з 11.02.2021 по теперішній час - працював прохідником підземним з повним робочим днем у шахті (запис 39-40).
В наступному, відомостей щодо звільнення ОСОБА_1 трудова книжка не містить.
Вищезазначені періоди роботи позивача також підтверджуються уточнюючими довідками про підтвердження наявного трудового стажу № 354 від 03.08.2020 (періоди 22.07.2002 25.07.2002, 30.07.2002 21.10.2002), №219 від 21.07.2020 (період 16.12.2008 03.02.2011), №459 від 30.06.2023 (періоди 03.02.2021 10.02.2021, 11.02.2021 по теперішній час), №690 від 30.09.2022 (періоди 11.11.2014-19.11.2014, 28.11.2014, 29.11.2014 13.09.2018), №458 від 22.08.2019 (період 11.11.2002-20.06.2007), №915 від 31.08.2020 (період 08.10.2018 26.08.2020).
Згідно запису від 16.06.2023 у військовому квитку ОСОБА_1 сер. НОМЕР_4 , останній проходить військову службу у Збройних Силах України на підставі Указу Президента України від 24.22.2022 №69/2022.
Відповідно до записів в уточнюючій довідці №459 від 30.06.2023, за період з 16.06.2023 ОСОБА_1 призваний на військову службу у Збройних Силах України за призовом під час мобілізації (Наказ №02/540-к від 16.06.2023).
Відповідно до довідки №258 від 30.06.2023 ОСОБА_1 у березні 2021 року перебував 3 дні у безоплатній відпустці; у 2022 році: у лютому перебував 2 дні у безоплатній відпустці та 3 дні на поверхні, у березні перебував 15 днів на поверхні, у квітні перебував 5 днів на поверхні, у травні перебував 22 дні у безоплатній відпустці, у червні перебував 22 дні у безоплатній відпустці, у липні перебував 4 дні на поверхні та 1 день у безоплатній відпустці, у серпні перебував 1 день у безоплатній відпустці та 1 день на поверзні, у вересні перебував 12 днів у безоплатній відпустці, у листопаді перебував 1 день у безоплатній відпустці та 2 дні на поверхні, у грудні перебував 1 день на поверхні; у 2023 році: у січні перебував 2 дні у безоплатній відпустці, у лютому перебував 8 днів у безоплатній відпустці, у червні перебував 2 дні у безоплатній відпустці.
Суд, перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, приходить до наступного висновку.
Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Конституційне право на соціальний захист включає і право громадян на забезпечення їх у старості. Пенсія за віком, за вислугу років та інші її види, що призначаються у зв`язку з трудовою діяльністю, заслужені попередньою працею і є однією з форм соціального захисту. Цим визначається зміст і характер обов`язку держави стосовно тих громадян, які набули право на одержання пенсії.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян на соціальну захищеність пенсіонерів шляхом встановлення пенсій на рівні, орієнтованому на прожитковий мінімум, а також регулярного перегляду їх розмірів у зв`язку із збільшенням розміру мінімального споживчого бюджету і підвищенням ефективності економіки республіки, визначені у Законі України Про пенсійне забезпечення.
Як передбачено Положенням про Пенсійний фонд України, затвердженим Указом Президента України від 06 квітня 2011 року № 384/2011, Пенсійний фонд України (його територіальні органи) входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань пенсійного забезпечення та ведення персоніфікованого обліку надходжень від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Одними з основних завдань Пенсійного фонду України є: реалізація державної політики з питань пенсійного забезпечення та ведення персоніфікованого обліку надходжень від сплати єдиного внеску; керівництво та управління солідарною системою загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; призначення (перерахунок) пенсій, забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплати пенсій, допомоги на поховання, інших виплат, які згідно із законодавством здійснюються за рахунок коштів Пенсійного фонду України та інших джерел, визначених законодавством.
Відповідно до покладених завдань і функцій, саме Пенсійний фонд України є суб`єктом владних повноважень у сфері правовідносин щодо призначення (перерахунку) і виплати пенсій, а спори, що виникають між учасниками цих відносин, є публічно-правовими, тому згідно з вимогами частини 2статті 4 КАС України їх вирішення належить до юрисдикції адміністративних судів.
Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» визначаються періоди, з яких складається страховий стаж. Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше (ч. 4 ст. 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»).
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг визначає Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року № 1058-IV(далі - Закон № 1058-IV).
Відповідно до абзацу 1 частини третьої статті 114 Закону № 1058-IV працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років. […].
Постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 1994 року № 202 затверджено Список робіт і професій, що дають право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, терміном не менше 25 років (далі - Список № 202).
До вказаного Списку включено усіх робітників, зайнятих протягом повного робочого дня на підземних роботах (абзац 1 розділу І Списку № 202).
Комплексний аналіз зазначених норми дає підстави для висновку, що право на передбачену частиною третьою статті 114 Закону № 1058-IV пенсію незалежно від віку мають робітники, зайняті протягом повного робочого дня на підземних роботах в шахтах, та за наявності передбаченого стажу такої роботи - 25 років або працівники провідних професій за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років.
Щодо зарахування до пільгового стажу ОСОБА_1 за професіями згідно з постановою КМУ №202 від 31.03.1994 спірних періодів з 02.11.1999 - 28.06.2001, з 11.11.2002 20.06.2007, з 07.11.2007 06.04.2008, з 01.03.2011 20.05.2014.
Суд зазначає, що під час розгляду справи судом встановлено та про що зазначено вище, згідно розрахунку стажу ОСОБА_1 , в частині спірних періодів, до пільгового стажу враховано періоди: - з 02.11.1999 по 28.06.2001 - за Постановою №202; - з 11.11.2002 по 20.06.2007 з них, 31.07.2004, з 29.11.2006 по 30.11.2006, 28.02.2007 до страхового; решта за Постановою №202; - з 07.11.2007 по 06.04.2008 за Постановою №202; - з 01.03.2011 по 20.05.2014 - за Постановою №202. Вищезазначені періоди враховані з виключенням днів безоплатної відпустки і тому слід відмовити у задоволенні позовних вимог у частині зарахування до пільгового стажу за Постановою №202 решти спірних періодів: з 02.11.1999 - 28.06.2001, з 11.11.2002 31.12.2003, з 01.01.2004 30.07.2004, з 01.08.2004 28.11.2006, з 01.12.2006 27.02.2007, з 01.03.2007 20.06.2007, з 07.11.2007 06.04.2008, з 01.03.2011 20.05.2014, у зв`язку із відсутністю порушених прав позивача.
Щодо спірного періоду роботи позивача, що не зараховано до провідних професій з 04.07.2007 - 30.09.2007, суд зазначає наступне.
За формою РС-право період з 01.09.2007 по 30.09.2007 зараховано за Списком №1, однак не до підземного стажу за провідними професіями.
Період з 04.07.2007 по 31.08.2007 не зараховано до страхового та пільгового стажу, відомості за формою РС-право відсутні.
Статтею 62 Закону України Про пенсійне забезпечення встановлено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до записів трудової книжки сер. АТ- НОМЕР_3 (в частині спірного періоду) ОСОБА_1 з 04.07.2007 по 30.09.2007 працював прохідником підземним з повним робочим днем у шахті (запис 18-19).
Відповідно суд зазначає, що трудова книжка позивача містить достатні дані для визначення зазначених періодів в якості пільгового стажу без надання відповідних довідок.
Записами трудової книжки підтверджується, що в цей період позивач працював за провідною професією - прохідником підземним з повним робочим днем у шахті.
Щодо посилання відповідача про незарахування спірного періоду у зв`язку з відсутністю нарахованої заробітної плати та сплаченої із неї внесків, суд зазначає.
Згідно абз. 1 ч.1 ст.24 Закону №1058 страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом (ч. 2 ст. 24 Закону № 1058).
За приписами ч.6 ст.20 Закону № 1058 страхувальники зобов`язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду.
Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків (ч.12 ст.20 Закону №1058).
Згідно з п.10 ч.1 ст.1 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 № 2464-VI (далі Закон №2464) страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок.
Зокрема ч.1 ст.4 Закону №2464 встановлено, що платниками єдиного внеску є роботодавці.
Як передбачено частиною 2 ст. 25 Закону № 2464 у разі виявлення своєчасно не сплачених сум страхових внесків платники єдиного внеску зобов`язані самостійно обчислити ці внески і сплатити їх з нарахуванням пені в порядку і розмірах, визначених цією статтею.
Податковим кодексом України встановлено, що особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з доходів у вигляді заробітної плати, є роботодавець, який виплачує такі доходи на користь платника податку (п. 171.1 ст. 171).
Згідно ч.1 ст.16 Закону №1058 застрахована особа має право, зокрема, отримувати від страхувальника підтвердження про сплату страхових внесків, у тому числі в письмовій формі; вимагати від страхувальника сплати страхових внесків, у тому числі в судовому порядку.
За змістом вищезазначених норм вбачається, що обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника.
Враховуючи викладене, обов`язок по сплаті страхових внесків не може обмежувати права робітника на отримання пенсійних виплат.
З огляду на вказані відомості та з метою ефективного захисту прав позивача суд на підставі частини другої статті 9 КАС України вважає необґрунтованим та протиправним незарахування до страхового та пільгового підземного стажу періоду роботи з 04.07.2007 - 30.09.2007.
Щодо спірного періоду роботи позивача, що не зараховано до провідних професій з 07.11.2007 по 06.04.2008, суд зазначає наступне.
Згідно пояснень відповідача, період роботи з 07.11.2007 по 06.04.2008 - враховано до стажу роботи згідно Постанови №202 згідно даних про спеціальний стаж за кодом ЗПЗ014А2 у відомостях персоніфікованого обліку по підприємству ЄРДПОУ 00174846 Публічне акціонерне товариство Шахта імені О.Ф.Засядька у зв`язку з відсутністю довідки, що уточнює пільговий характер роботи.
Вищезазначене підтверджується розрахунком стажу позивача.
Відповідно до записів трудової книжки сер. АТ- НОМЕР_3 (в частині спірного періоду) ОСОБА_1 з 07.11.2007 по 06.04.2008 працював прохідником підземним з повним робочим днем у шахті (запис 20-21).
Трудова книжка позивача містить достатні дані для визначення зазначених періодів в якості пільгового стажу без надання відповідних довідок.
Записами трудової книжки підтверджується, що в цей період позивач працював за провідною професією - прохідником підземним з повним робочим днем у шахті.
Інформація щодо періоду роботи, кореспондується з інформацією, зазначеною в індивідуальних відомостях про застраховану особу (форма - ОК-5).
Спірний період роботи з 07.11.2007 по 06.04.2008 визначено як пільговий відповідно до коду ЗП3014А2 (працівники провідних професій).
Враховуючи зазначене, період роботи з 07.11.2007 по 06.04.2008 підлягає зарахуванню до пільгового підземного стажу на підставі записів трудової книжки про зайнятість протягом повного робочого дня на підземних роботах в шахті та індивідуальних відомостей про застраховану особу (форма - ОК-5).
Щодо спірного періоду роботи позивача, що не зараховано до провідних професій з 15.04.2008 по 30.11.2008, суд зазначає наступне.
Згідно пояснень відповідача, період роботи з 15.04.2008 по 30.11.2008, враховано до стажу роботи за Списком №1 згідно даних про спеціальний стаж у відомостях персоніфікованого обліку за кодом ЗПЗ013А1 по підприємству ЄРДПОУ 30418061 Товариство з обмеженою відповідальністю Ремшахтастрой, у зв`язку з відсутністю довідки, що уточнює пільговий характер роботи.
Вищезазначене підтверджується розрахунком стажу позивача.
Відповідно до записів трудової книжки сер. АТ- НОМЕР_3 (в частині спірного періоду) ОСОБА_1 з 15.04.2008 по 30.11.2008 працював прохідником підземним з повним робочим днем у шахті (запис 22-23).
Трудова книжка позивача містить достатні дані для визначення зазначених періодів в якості пільгового стажу без надання відповідних довідок.
Записами трудової книжки підтверджується, що в цей період позивач працював за провідною професією - прохідником підземним з повним робочим днем у шахті.
Поряд із цим, інформація щодо періоду роботи, кореспондується з інформацією, зазначеною в індивідуальних відомостях про застраховану особу (форма - ОК-5).
Спірний період роботи з 15.04.2008 по 30.11.2008 визначено як пільговий відповідно до коду ЗПЗ013А1 (працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах).
Поряд із цим, відповідно до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України 18.06.2014 № 10-1, розділ І, п. 4.
Реєстр застрахованих осіб формує та веде Пенсійний фонд України, який є володільцем даних Реєстру застрахованих осіб.
Відповідно до п.7 ч.1 ст.1 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" Пенсійний фонд України - орган, уповноважений відповідно до цього Закону вести реєстр застрахованих осіб Державного реєстру та виконувати інші функції, передбачені законом.
Так позивач не може нести відповідальності за неналежне ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відповідачем.
Враховуючи зазначене період роботи з 15.04.2008 по 30.11.2008 підлягає зарахуванню до пільгового підземного стажу на підставі записів трудової книжки про зайнятість протягом повного робочого дня на підземних роботах в шахті.
Враховуючи вищенаведене, позовні вимоги в частині зарахування спільного періоду роботи позивача з 15.04.2008 по 30.11.2008 до пільгового стажу за Постановою №202 задоволенню не підлягають.
Щодо спірного періоду роботи позивача, що не зараховано до провідних професій з 01.03.2011 по 20.05.2014, суд зазначає наступне.
Згідно пояснень відповідача, період роботи з 01.03.2011 по 20.05.2014 враховано до пільгового стажу за Постановою №202 відповідно довідки про спуски №206 від 26.08.2020 та довідки №914 від 21.08.2020 виданої ДП Краснолиманська (вилучено простої, відпустки без оплати).
Згідно розрахунку стажу позивача за вказаний період з 01.03.2011 по 20.05.2014 зараховано з них, з 30.12.2011 по 31.12.2011, 30.04.2012, 30.05.2013 по 31.05.2013, з 28.04.2014 по 01.05.2014 до страхового стажу, решта - за Постановою №202
Відповідно до записів трудової книжки сер. АТ- НОМЕР_3 (в частині спірних періодів) ОСОБА_1 з 01.03.2011 по 20.05.2014 працював прохідником підземним з повним робочим днем у шахті (запис 26-28).
Трудова книжка позивача містить достатні дані для визначення зазначених періодів в якості пільгового стажу без надання відповідних довідок.
Записами трудової книжки підтверджується, що в цей період позивач працював за провідною професією - прохідником підземним з повним робочим днем у шахті.
Поряд із цим, інформація щодо періоду роботи, кореспондується з інформацією, зазначеною в індивідуальних відомостях про застраховану особу (форма - ОК-5).
Спірний період роботи з 01.03.2011 по 20.05.2014 визначено як пільговий відповідно до коду ЗПЗ014А2 (працівники провідних професій).
Щодо спірного періоду роботи позивача, що не зараховано до провідних професій з 03.02.2021 по 01.12.2023, суд зазначає наступне.
Згідно розрахунку стажу ОСОБА_1 , в частині спірного періоду, до пільгового стажу враховано період з 03.02.2021 по 30.06.2023 з них з 03.02.2021 по 10.02.2021 навчання за фахом, з 29.03.2021 по 31.03.2021, з 25.02.2022 по 15.03.2022, з 26.04.2022 по 22.05.2022, з 09.06.2022 по 05.07.2022 до страхового стажу, решта до провідних професій.
Згідно пояснень відповідача, період з 03.02.2021 по 01.12.2023 враховано в навчання за фахом з 02.02.2021 по 10.02.2021, далі враховано до провідних підземних професій по 30.06.2023 згідно довідки про спуски №258 від 30.06.2023, виданої ВП Шахта Капітальна, та сплаті страхових внесків по даному підприємству. З 01.07.2023 заробітну плату нараховує підприємство ЄРДПОУ НОМЕР_1 Військова частина НОМЕР_2 , тобто з 01.07.2023 не працює на провідних підземних професіях.
Згідно запису від 16.06.2023 у військовому квитку ОСОБА_1 сер. НОМЕР_4 , останній проходить військову службу у Збройних Силах України на підставі Указу Президента України від 24.22.2022 №69/2022.
Відповідно до записів в уточнюючій довідці №459 від 30.06.2023, за період з 16.06.2023 ОСОБА_1 призваний на військову службу у Збройних Силах України за призовом під час мобілізації (Наказ №02/540-к від 16.06.2023).
Частиною 1 ст. 8 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" передбачено, що час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
Час проходження строкової військової служби та військової служби за призовом осіб офіцерського складу, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, якщо на момент призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", особа навчалася за фахом у професійно-технічному навчальному закладі, працювала за професією або займала посаду, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Час навчання в професійно-технічному навчальному закладі, час проходження строкової військової служби, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", які зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, не повинні перевищувати наявного стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.
Відповідно до ч.1 ст.14 Закону України «Про пенсійне забезпечення» працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на цих роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 20 років. Такий же порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничо-рятувальних частин) на шахтах по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або знаходяться в стадії ліквідації, але не більше 2 років.
Суд зазначає, що фактично ч.1 ст.14 Закону України «Про пенсійне забезпечення» дублює положення ч.3 ст.114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Провідними є професії на наступних роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень).
Належними та допустимими доказами, а саме військовий квитком сер. НОМЕР_4 підтверджується, що позивач має право на зарахування військової служби в особливий період з 16.06.2023 по 30.11.2023 (місяць, що передує місяцю подання заяви від 01.12.2023 про призначення пенсії) до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах.
З урахуванням наведеного, суд вважає, що для повного та ефективного захисту прав та інтересів позивача необхідно вийти за межі позовних вимог, а саме зобов`язати відповідача зарахувати військову служби в особливий період з 16.06.2023 по 30.11.2023 до стажу роботи на посаді за провідною професією, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах згідно ч. 3 ст. 114 Закону № 1058.
Судом встановлено, згідно розрахунку стажу ОСОБА_1 , в частині спірних періодів, до пільгового стажу враховано періоди: - з 29.06.2001 по 12.04.2002 - до провідних професій; - з 22.07.2002 по 21.10.2002 з них з 22.07.2002 по 25.07.2002 навчання за фахом, з 30.07.2002 по 18.10.2002 - до провідних підземних професій; з 19.10.2002 по 21.10.2002 зараховано до страхового стажу, - з 16.12.2008 по 03.02.2011 з них, з 24.06.2009 по 15.07.2009, 31.08.2009, з 30.12.2009 по 31.12.2009, з 29.06.2010 по 30.06.2010 до страхового стажу, решта - до провідних професій; - з 11.11.2014 по 13.09.2018 з них з 11.11.2014 по 28.11.2014 навчання за фахом, з 29.11.2014 по 29.12.2014 до провідних професійй, з 03.01.2015 по 27.02.2015 за Постановою №202, з 04.03.2015 по 13.09.2018 до провідних професій; з них, з 30.12.2014 по 02.01.2015, з 28.02.2015 по 03.03.2015, з 29.04.2015 по 30.04.2015, з 31.07.2015 по 01.08.2015, 29.02.2016, 30.04.2016, 30.06.2016, з 30.07.2017 по 01.08.2017, з 30.09.2017 по 01.10.2017, 30.11.2017, 28.02.2018, 30.04.2018, 31.08.2018 до страхового стажу , - з 08.10.2018 по 02.02.2021 з них з 08.10.2018 по 18.10.2018 навчання за фахом, з 01.12.2019 по 06.12.2019, з 01.03.2020 по 08.03.2020, з 16.04.2020 по 11.05.2020, з 13.06.2020 по 23.07.2020, з 01.08.2020 по 02.08.2020, з 27.08.2020 по 02.02.2021 до страхового стажу, решта за провідними професіями; - з 03.02.2021 по 30.06.2023 з них з 03.02.2021 по 10.02.2021 навчання за фахом, з 29.03.2021 по 31.03.2021, з 25.02.2022 по 15.03.2022, з 26.04.2022 по 22.05.2022, з 09.06.2022 по 05.07.2022 до страхового стажу, решта до провідних професій.
Щодо незарахованих днів безоплатної відпустки до пільгового стажу з 31.07.2004, з 29.11.2006 по 30.11.2006, 28.02.2007, у з 30.12.2011 по 31.12.2011, 30.04.2012, 30.05.2013 по 31.05.2013, з 29.11.2013 по 30.11.2013, з 28.04.2014 по 01.05.2014, з 30.12.2011 по 31.12.2011, 30.04.2012, 30.05.2013 по 31.05.2013, з 29.11.2013 по 30.11.2013, з 28.04.2014 по 01.05.2014, з 29.03.2021 по 31.03.2021, з 25.02.2022 по 15.03.2022, з 26.04.2022 по 22.05.2022, з 09.06.2022 по 05.07.2022, з 19.10.2002 по 21.10.2002, з 24.06.2009 по 15.07.2009, 31.08.2009, з 30.12.2009 по 31.12.2009, з 29.06.2010 по 30.06.2010, з 30.12.2014 по 02.01.2015, з 28.02.2015 по 03.03.2015, з 29.04.2015 по 30.04.2015, з 31.07.2015 по 01.08.2015, 29.02.2016, 30.04.2016, 30.06.2016, з 30.07.2017 по 01.08.2017, з 30.09.2017 по 01.10.2017, 30.11.2017, 28.02.2018, 30.04.2018, 31.08.2018, з 01.12.2019 по 06.12.2019, з 01.03.2020 по 08.03.2020, з 16.04.2020 по 11.05.2020, з 13.06.2020 по 23.07.2020, з 01.08.2020 по 02.08.2020, з 27.08.2020 по 02.02.2021, суд зазначає наступне.
Відповідно до листа Міністерства соціальної політики України від 8 лютого 2016 року № 713/039/161-16 час простою та періоди відпусток без збереження заробітної плати, якщо вони були пов`язані з виробничою необхідністю, працівникам, які працюють в шкідливих і важких умовах праці, можуть бути зараховані до пільгового стажу, але не більше 1 місця в календарному році.
Це відповідає висновку Верховного Суду, викладеному в постанові від 19 березня 2019 року у справі № 295/8979/19-а.
Отже, позивач має право на зарахування до пільгового стажу, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, днів відпустки без збереження заробітної плати за умови що 1) вони пов`язані з виробничою необхідністю та 2) не більше 1 місяця в календарному році.
Тривалість відпустки без збереження заробітної плати не перевищувала 1 місяця в календарному році.
Водночас, колегія суддів зазначає, що належні та допустимі докази, які б підтверджували, що дні відпустки без збереження заробітної плати були пов`язані з виробничою необхідністю, як пенсійному органу, так і суду, надані не були.
Апеляційний суд зауважує, що в даному випадку подання відомостей, що дні відпустки без збереження заробітної плати були пов`язані з виробничою необхідністю, покладаються на працівника та роботодавця.
З огляду на викладене, враховуючи обставини наої справи, підстави для зарахування днів знаходження у відпустках без збереження заробітної плати з 31.07.2004, з 29.11.2006 по 30.11.2006, 28.02.2007, у з 30.12.2011 по 31.12.2011, 30.04.2012, 30.05.2013 по 31.05.2013, з 29.11.2013 по 30.11.2013, з 28.04.2014 по 01.05.2014, з 30.12.2011 по 31.12.2011, 30.04.2012, 30.05.2013 по 31.05.2013, з 29.11.2013 по 30.11.2013, з 28.04.2014 по 01.05.2014, з 29.03.2021 по 31.03.2021, з 25.02.2022 по 15.03.2022, з 26.04.2022 по 22.05.2022, з 09.06.2022 по 05.07.2022, з 19.10.2002 по 21.10.2002, з 24.06.2009 по 15.07.2009, 31.08.2009, з 30.12.2009 по 31.12.2009, з 29.06.2010 по 30.06.2010, з 30.12.2014 по 02.01.2015, з 28.02.2015 по 03.03.2015, з 29.04.2015 по 30.04.2015, з 31.07.2015 по 01.08.2015, 29.02.2016, 30.04.2016, 30.06.2016, з 30.07.2017 по 01.08.2017, з 30.09.2017 по 01.10.2017, 30.11.2017, 28.02.2018, 30.04.2018, 31.08.2018, з 01.12.2019 по 06.12.2019, з 01.03.2020 по 08.03.2020, з 16.04.2020 по 11.05.2020, з 13.06.2020 по 23.07.2020, з 01.08.2020 по 02.08.2020, з 27.08.2020 по 02.02.2021 немає.
Крім того, суд звертає увагу, що періоди з 06.05.2022 по 22.05.2022, з 09.06.2022 по 05.07.2022 року не підлягають зарахуванню до пільгового стажу позивача як такі, що перевищують 1 місяць у відповідному календарному році.
Вирішуючи питання щодо можливості застосування до спірних правовідносин як джерела права Роз`яснення №8, суд першої інстанції дійшов наступного висновку.
Відповідно до роз`яснення № 8 основною умовою для взаємозаліку пільгового трудового стажу роботи є наявність 10-річного стажу на підземних роботах.
Водночас аналіз положень ст. 14 та ч. 6 ст. 56 Закону № 1788 свідчить, що така умова як наявність десятирічного стажу роботи на провідних професіях не визначена диспозиціями цих правових норм як обов`язкова підстава для їх застосування.
Як зазначив Верховний Суд в постанові 18.07.2019 у справі № 826/2426/16, листи - це службова кореспонденція, вони не є нормативно-правовими актами, можуть носити лише роз`яснювальний, інформаційний та рекомендаційний характер і не повинні містити нових правових норм, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер. Такі правові норми мають бути викладені виключно у нормативно-правовому акті, затвердженому відповідним розпорядчим документом уповноваженого відповідно до законодавства суб`єкта нормотворення, погодженому із заінтересованими органами та зареєстрованому в органах юстиції в порядку, встановленому законодавством про державну реєстрацію нормативно-правових актів.
Роз`яснення № 8 за своєю правовою природою не належить до актів законодавства, в тому числі до актів нормативно-правового характеру, а носить лише рекомендаційний характер й, до того ж, в цьому роз`ясненні довільно розтлумачені норми всупереч правовому регулюванню, що було запроваджене ст. 14 та ч. 6 ст. 56 Закону № 1788.
Аналогічний правовий висновок щодо застування роз`яснення № 8 викладений Верховним Судом в постанові від 08.07.2021 у справі № 212/1743/17-а.
Суд також вважає за необхідне зауважити, що 06.12.1991 Верховна Рада України прийняла постанову № 1931-ХІІ Про порядок введення в дію Закону України Про пенсійне забезпечення (далі - Постанова ВРУ № 1931).
П. 4 Постанови ВРУ № 1931 Кабінету Міністрів України доручено прийняти нормативні акти щодо застосування вказаного Закону з питань, віднесених ним до компетенції Кабінету Міністрів України.
22.02.1992 на виконання Постанови ВРУ № 1931 Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 81 Про заходи щодо застосування Закону України Про пенсійне забезпечення (далі - Постанова КМУ № 81).
П. 1 Постанови КМУ № 81 міністерствами і відомствам України доручено розробити проекти нормативних актів щодо застосування Закону № 1788 згідно з додатком.
В додатку до Постанови КМУ № 81 наведений Перелік проектів нормативних актів щодо застосування Закону України Про пенсійне забезпечення.
Розділом ІІ Документи, що затверджуються міністерствами Переліку проектів нормативних актів щодо застосування Закону України Про пенсійне забезпечення передбачено Роз`яснення щодо врахування трудового стажу при призначенні пенсій (ст. 14 Закону), виконавець - Мінсоцзабез України, строк виконання - березень 1992 року.
Однак, роз`яснення № 8, зважаючи на дату його прийняття та форму викладення, не може вважатися документом, затвердженим міністерством на виконання постанови КМУ №81.
Верховний Суд в постанові від 26.10.2022 у справі № 200/591/19-а зазначив:
26. Посилання скаржника на обов`язковість застосування роз`яснень Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 № 8 Про порядок врахування трудового стажу, що дає право на пенсію незалежно від віку працівникам, безпосередньо зайнятим повний робочий день на роботах, передбачених ст.14 Закону України Про пенсійне забезпечення є необґрунтованими з огляду на положення ст.7 КАС України, в якій закріплено перелік джерел права, які застосовуються судом. […].
Враховуючи, що роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 № 8 не є нормативно-правовим актом і джерелом права в розумінні ст. 7 КАС та не може підміняти і доповнювати положення ч. 3 ст. 114 Закону України № 1058, оскільки носить лише роз`яснювальний, інформаційний та рекомендаційний характер, воно не підлягає застосуванню до спірних правовідносин.
В свою чергу, ч. 3 ст. 114 Закону № 1058 та інші положення цього Закону не передбачають застосування кратності при обчисленні спеціального (пільгового) стажу на підземних роботах або за провідними професіями.
Відповідно позовні вимоги про зарахування періодів роботи на провідній посаді із застосуванням роз`яснень Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 № 8, не підлягають задоволенню.
Суд зазначає, що призначення пенсії відносяться до дискреційних повноважень суб`єкта владних повноважень.
Так, дискреційне повноваження суб`єкта владних повноважень може полягати у виборі діяти, чи без діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору із будь-ким.
Дискреційне повноваження надається у спосіб його закріплення в оціночному понятті, відносно-визначеній нормі, альтернативній нормі, нормі із невизначеною гіпотезою. Для позначення дискреційного повноваження законодавець використовує, зокрема, терміни «може», «має право», «за власної ініціативи», «дбає», «забезпечує», «веде діяльність», «встановлює», «визначає», «на свій розсуд». Однак наявність такого терміну у законі не свідчить автоматично про наявність у суб`єкта владних повноважень дискреційного повноваження.
При реалізації дискреційного повноваження суб`єкт владних повноважень зобов`язаний поважати основоположні права особи, додержуватися: конституційних принципів; принципів реалізації відповідної владної управлінської функції; принципів здійснення дискреційних повноважень; змісту публічного інтересу; положень власної компетенції; вказівок, викладених у інтерпретаційних актах; фахових правил, закріплених у нормативних актах; адміністративної практики; судової практики; процедурних вимог.
Комітетом Міністрів Ради Європи розроблено принципи здійснення дискреційних повноважень, а саме - мета дискреційного повноваження; об`єктивність та неупередженість; рівність перед законом; пропорційність; розумний час; застосування вказівок; відкритість вказівок; відступ від вказівок; характер контролю; утримання правоохоронного органу від дій; повноваження контрольних органів щодо отримання інформації тощо. Ці принципи з огляду на членство України у Раді Європи зобов`язані повною мірою дотримуватися також і вітчизняні суб`єкти публічної адміністрації.
З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що вирішення питання щодо зобов`язання відповідача призначити позивачу пенсію за віком віднесено до дискреційних повноважень відповідача, а тому суд позбавлений можливості втручатися у дискреційні повноваження відповідача та зобов`язувати його призначити позивачу пенсію за віком.
З урахуванням дискреційних повноважень пенсійного органу на прийняття рішення про призначення пенсії та визначення підстав, за яких призначається пенсія або приймається рішення про відмову в її призначенні, суд вбачає за можливе з метою належного та ефективного захисту прав позивача вийти за межі позовних вимог та зобов`язати вцдповідача повторно розглянути заяву позивача про призначення пенсії з урахуванням висновків, викладених у судовому рішенні.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, щопозовні вимоги слід задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії №052530003480 від 05.12.2023 року.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії з урахуванням висновків суду викладений у цій постанові, зарахувавши до страхового та пільгового підземного стажу, (за провідною професією), що дає право на пенсію незалежно від віку відповідно до частини третьої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» періодів роботи з 04.07.2007 по 30.09.2007, 07.11.2007 по 06.04.2008, з 15.04.2008 по 30.11.2008, з 01.03.2011 по 29.12.2011, з 01.01.2012 по 29.04.2012, з 01.05.2012 по 29.05.2013, з 01.06.2013 по 28.11.2013, з 01.12.2013 по 27.04.2014, з 02.05.2014 по 20.05.2014,з 16.06.2023 по 30.11.2023.
У задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального та процесуального права.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення допустив порушення норм матеріального права, у зв`язку з чим апеляційна скарга відповідача підлягає задоволенню частково, а рішення місцевого суду скасуванню.
Керуючись статтями 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 квітня 2024 року у справі № 200/936/24 задовольнити частково.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 квітня 2024 року у справі № 200/936/24 - скасувати.
Позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії №052530003480 від 05.12.2023 року.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії з урахуванням висновків суду викладених у цій постанові, зарахувавши до страхового та пільгового підземного стажу, (за провідною професією), що дає право на пенсію незалежно від віку відповідно до частини третьої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» періодів роботи з 04.07.2007 по 30.09.2007, 07.11.2007 по 06.04.2008, з 15.04.2008 по 30.11.2008, з 01.03.2011 по 29.12.2011, з 01.01.2012 по 29.04.2012, з 01.05.2012 по 29.05.2013, з 01.06.2013 по 28.11.2013, з 01.12.2013 по 27.04.2014, з 02.05.2014 по 20.05.2014,з 16.06.2023 по 30.11.2023.
У задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Повне судове рішення складено 26 вересня 2024 року.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя А.А. Блохін
Судді І.Д. Компанієць
І.В. Сіваченко
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121937555 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні