Справа № 420/19637/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 вересня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ЛЮКС ОІЛ ТРЕЙД до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю ЛЮКС ОІЛ ТРЕЙД звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, в якому просить:
-визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ДПС в Одеській області від 17.06.2024 року №3002/АП/15-32-09-04-06, №3003/АП/15-32-09-04-06, №3000/АП/15-32-09-04-06, №3001/АП/15-32-09-04-06 «Про відмову у видачі ліцензій» ТОВ «ЛЮКС ОІЛ ТРЕЙД» код ЄДРПОУ 43230875, яке оформлено у виді листів;
-зобов`язати ГУ ДПС в Одеській області видати ліцензії Товариству з обмеженою відповідальністю «ЛЮКС ОІЛ ТРЕЙД», код ЄДРПОУ 43230875, на право роздрібної торгівлі пальним за наступними адресами місця торгівлі: 1) Україна, Одеська область, Лиманський район, с. Фонтанка, вул. О.Кошевого, 2-А; 2) Україна, Одеська область, Біляївський район, с. Латівка, вул. Степова, 1 Б; 3) Україна, Одеська область, м. Одеса, вулиця Боровського Миколи, буд. 20; 4) Україна, Одеська область, Розділянський район, с. Єгорівка, автодорога Київ Одеса 444км. + 550м.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що за результатами розгляду заяв позивача про отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним та доданих до них документів, Головним управлінням ДПС у Одеській області надано відповіді від 17.06.2024 року №3002/АП/15-32-09- 04-06, №3003/АП/15-32-09-04-06, №3000/АП/15-32-09-04-06, №3001/АП/15-32-09-04-06, відповідно до яких, на думку відповідача, позивач не виконав вимоги чинного законодавства, а отже у ГУ ДПС в Одеській області не має законних підстав для видачі ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним ТОВ «ЛЮКС OIЛ ТРЕЙД», за відповідними адресами місць торгівлі пальним, у зв`язку з порушенням наступних вимог, а саме: абз. 3 ч. 37 ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» (не надано акти вводу в експлуатацію об`єкта або акти готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікати про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для роздрібної торгівлі пальним (з урахуванням вимог ч. 3 ст. 18 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального»). Позивач вважає зазначені рішення протиправними та за захистом своїх прав звернувся до суду.
Ухвалою від 26.06.2024 року позов залишено без руху та роз`яснено позивачу, що виявлені недоліки мають бути усунені шляхом надання виправленої позовної заяви з її копією для відповідача, із зазначенням відомостей про наявність або відсутність електронного кабінету.
28.06.2024 року від позивача надійшла заява про усунення недоліків.
Ухвалою від 03.07.2024 року прийнято до розгляду вказану позовну заяву та відкрито провадження у справі. Ухвалено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
У поданому до суду 19.07.2024 року відзиві на позовну заяву відповідач просить відмовити в задоволенні позову, зазначивши, що при розгляді заяв на отримання ліцензій на право роздрібної торгівля пальним ТОВ «Люкс Оіл Трейд» встановлено, що в поданих документах відсутні акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію. За наведених обставинах у відповідача відсутні підстави для видачі ліцензій Товариству з обмеженою відповідальністю «ЛЮКС ОІЛ ТРЕЙД».
Дослідивши в письмовому провадженні наявні в матеріалах справи докази, суд встановив такі обставини.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЮКС ОІЛ ТРЕЙД» 11.06.2024 року звернулося до Головного управління Державної податкової служби в Одеській області з наступними заявами:
Заява №1 про отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, в якій позивач просить видати ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на місце торгівлі, що знаходиться за адресою: Україна, Одеська область, Лиманський район, с. Фонтанка, вул. О.Кошевого, 2-А. До вказаної заяви надано наступний пакет документів: Реєстраційне посвідчення №127138; Договір оренди 1750 від 26.09.2022р. з Договором про внесення змін; Ліцензія 15170314201900522; Додаток до ліцензії; Витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 310822377 від 26.09.2022 р.; Акт прийому передачі земельної ділянки від 26.09.2023 року; Договір оренди 1749 від 26.09.2022р. з Договором про внесення змін; Паспорт на резервуар №РГС -10 зав.№1059; Паспорт на резервуар PH 2 -20-2500 зав.№094/17; Сертифікат відповідності серія ВГ №11А 1.066.0017251-17; Свідоцтво на повірку ПМ0961062 23 від 01.08.2023р.; Паспорт претворювач П25 №ААМЯ365352.038 ПС зав. №14297; Паспорт претворювач НОМЕР_1 .038 ПС зав. №11180; Висновок Експерта за результатом проведення будівельно - технічного дослідження №115-240 від 06.03.2024 року; платіжне доручення №538 від 29.05.2024 року; Дозвіл №ДЗ-993ЛІД/1-23 від 14.03.2023 року; Дозвіл № ДЗ-992/ПД/1-23 від 14.03.2023 року.
Заява № 2 про отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, в якій позивач просить видати ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на місце торгівлі, що знаходиться за адресою: Україна, Одеська область, Біляївський район, с. Латівка, вул. Степова, 1-Б. До вказаної заяви надано наступний пакет документів: витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 281373626 від 26.10.2021 р.; договір оренди від 26.10.2021р. зареєстрований за №2116; акт прийому передачі від 26.10.2021р. до договору оренди №2116.; Ліцензія 15090314201900521; Додаток до ліцензії; Паспорт резервуар РН2-20-2500 зав. №095/17.; Свідоцтво про повірку №ПМ0962063 23 від 01.08.2023 р.; Преобразователь П25 ААМЯ.365352.038 ПС; Сертифікат відповідності серія ВГ №UA 1.066.0017251-17; Висновок Експерта за результатом проведення будівельно - технічного дослідження №115-240 від 06.03.2024 року; платіжне доручення №537 від 29.05.2024 року; реєстраційне посвідчення №124688 дата реєстрації 06.11.2019 року; Дозвіл №ДЗ-993/ПД/1-23 від 14.03.2023 року; Дозвіл № ДЗ-992/ПД/1-23 від 14.03.2023 року.
Заява №3 про отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, в якій позивач просить видати ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на місце торгівлі, що знаходиться за адресою: Україна, Одеська область, м. Одеса, вулиця Боровського Миколи, буд. 20. До вказаної заяви надано наступний пакет документів: витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 281374017 від 26.10.2021 р.; договір оренди від 26.10.2021р. зареєстровано за № 2114; акт прийому передачі від 26.10.2021р. до договору оренди №2114; Ліцензія 15520314201900516; Додаток до ліцензії; Декларація про відповідність №017/0121; Паспорт резервуар РД - 25, зав. №142; Формуляр паливороздавальний «NOVA», заводський номер 2977; Свідоцтво про повірку №ПМ0960006233 від 01.08.2023р.; Паспорт преобразователь П25 ААМЯ.36352.038 ПС; Висновок Експерта за результатом проведення будівельно - технічного дослідження №115-240 від 06.03.2024 року; платіжне доручення №536 від 29.05.2024 року; реєстраційне посвідчення №124681 дата реєстрації 06.11.2019 року; Дозвіл №ДЗ-993/ПД/1-23 від 14.03.2023 року; Дозвіл № ДЗ-992/ПД/1-23 від 14.03.2023 року.
Заява №4 про отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, в якій позивач просить видати ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на місце торгівлі, що знаходиться за адресою: Україна, Одеська область, Розділянський район, с. Єгорівка, автодорога Київ - Одеса 444км. + 550м. До вказаної заяви надано наступний пакет документів: витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 377150730 від 03.05.2024 р.; договір оренди від 03.05.2024р. зареєстрований за № 788; акт прийому передачі від 2603.05.2024р. до договору оренди №788; Ліцензія 15240314201900519; Додаток до ліцензії; Паспорт Резервуар РН2-20-2500 зав.№ 093/17; Сертифікат відповідності серії №ВГ №UA1.066.0017251-17; Паспорт перетворювач П25, № ААМЯ.365352.038 ПС; Свідоцтво про повірку №ПМ0959062 23 від 01.08.2023 р.; Висновок Експерта за результатом проведення будівельно - технічного дослідження №115-240 від 06.03.2024 року; платіжне доручення №535 від 29.05.2024 року; реєстраційне посвідчення №124673 дата реєстрації 06.11.2019 року; Дозвіл №ДЗ-993/ПД/1-23 від 14.03.2023 року; Дозвіл № ДЗ-992/ПД/1-23 від 14.03.2023 року.
За результатами розгляду вказаних заяв та доданих до них документів, Головним управлінням ДПС у Одеській області надано відповіді від 17.06.2024 року №3002/АП/15-32-09- 04-06, №3003/АП/15-32-09-04-06, №3000/АП/15-32-09-04-06, №3001/АП/15-32-09-04-06 відповідно до яких позивач не виконав вимоги чинного законодавства, а отже у ГУ ДПС в Одеській області не має законних підстав у видачі ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним ТОВ «ЛЮКС OIЛ ТРЕЙД» за відповідними адресами місць торгівлі пальним, у зв`язку з порушенням наступних вимог:
-абз. 3 ч. 37 ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» (не надано акти вводу в експлуатацію об`єкта або акти готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікати про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для роздрібної торгівлі пальним (з урахуванням вимог ч. З ст. 18 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального»).
Позивач вважає зазначені рішення безпідставними та за захистом своїх прав звернувся до суду.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального (далі за текстом - Закон № 481/95-ВР) оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання всіх форм власності за наявності ліцензії.
Роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.
Згідно частин тридцять другої - тридцять п`ятої статті 15 Закону № 481/95-ВР ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію. У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального). Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним. У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в органах державної фіскальної служби.
Відповідно до частини тридцять сьомої статті 15 Закону № 481/95-ВР для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
- дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Згідно з ч. 39 ст. 15 Закону № 481/95-ВР відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.
Зі змісту наведених правових норм вбачається, що для здійснення господарської діяльності, зокрема, з роздрібної торгівлі пальним, суб`єкт господарювання має отримати ліцензію на здійснення такої діяльності. Вичерпний перелік документів, що подається разом із заявою про отримання ліцензії, визначений статтею 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального. У цьому переліку, крім іншого, визначено акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства.
Цей висновок узгоджується із правовою позицією, що міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду від 06 квітня 2021 року у справі № 240/8544/20.
У силу ч.46 ст.15 Закону № 481/95-ВР вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється.
Так, відповідач, відмовляючи позивачу у видачі ліцензій, вказує, що позивачем не виконані вимоги Закону, а саме: не надано акти вводу в експлуатацію об`єкта або акти готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікати про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для роздрібної торгівлі пальним.
Згідно із частиною першою статті 9 Закону України «Про архітектурну діяльність» будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, норм і правил у порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».
За приписами частини другої статті 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, здійснюється на підставі акта готовності об`єкта до експлуатації шляхом видачі органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Акт готовності об`єкта до експлуатації підписується замовником, генеральним проектувальником, генеральним підрядником або підрядником (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників), субпідрядниками, страховиком (якщо об`єкт застрахований).
Відповідно до правового висновку Верховного Суду у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду, викладеного у постанові від 21 серпня 2019 року у справі №823/1850/16, розміщення виконаного цілісним заводським виробом стаціонарного заправника газом відноситься до будівельних робіт і потребує отримання дозволу органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Цей висновок застосований також у постановах Верховного Суду від 14 липня 2020 року у справі №802/1696/16-а, від 26 січня 2021 року у справі №826/10130/18, від 20 квітня 2021 року у справі № 817/1269/17, від 27 травня 2021 року у справі №823/1955/16, від 23 листопада 2021 року у справі №280/2701/19 та від 08 червня 2022 року у справі №340/3135/20.
Суд також враховує правовий висновок Верховного Суду, викладений, зокрема, у постанові від 08 червня 2022 року у справі №340/3135/20, відповідно до якого правомірною є відмова у видачі ліцензії суб`єкту господарювання на роздрібну торгівлю пальним у разі неподання таким суб`єктом акта вводу в експлуатацію об`єкта, акта готовності об`єкта до експлуатації або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, а саме: стаціонарного заправного комплексу.
Водночас, установлення на бетонний майданчик АЗС, які виконані як цілісний заводський виріб і для їх установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт, зокрема, улаштування фундаменту, не є будівництвом, а тому при розміщені такої АЗС не виникає обов`язку щодо прийняття в експлуатацію об`єкта будівництва.
Такий висновок міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду від 22 липня 2021 року у справі №640/19955/19.
Слід звернути увагу, що відповідно до правового висновку Верховного Суду, викладеного у постановах від 09 серпня 2022 року у справі №580/2513/21 та від 23 лютого 2023 року у справі №140/1784/22, для отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним суб`єкт господарювання зобов`язаний подати до ліцензійного органу акт вводу в експлуатацію об`єкта, акт готовності об`єкта до експлуатації або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта щодо виконаного цілісним заводським виробом стаціонарного АЗС, проте такий обов`язок не виникає, якщо АЗС розміщено на бетонному майданчику як цілісний заводський виріб і для його установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт, зокрема, улаштування фундаменту.
Відповідно до пункту 2 Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1442 від 20 грудня 1997 року (далі - Правила) роздрібний продаж нафтопродуктів здійснюється через мережу автозаправних станцій (далі - АЗС), що призначені для відпуску споживачам нафтопродуктів.
Відповідно до пункту 3 цих Правил АЗС поділяються на стаціонарні, пересувні та контейнерні.
Стаціонарні АЗС - комплекс споруд для приймання та відпуску нафтопродуктів з наземним або підземним розміщенням резервуарів і з не зблокованими з ними паливо-, масло- та газороздавальними колонками.
На стаціонарних АЗС можуть розташовуватися пункти продажу товарів та надання побутових послуг.
Пересувні АЗС - комплексна установка технологічного обладнання, змонтованого на автомобільному шасі або причепі, для транспортування та відпуску нафтопродуктів.
Контейнерні АЗС - установка для відпуску нафтопродуктів, яка складається з резервуара і паливороздавальної колонки, зблокованих в єдиному контейнері.
Стаціонарні АЗС розташовуються у населених пунктах, а також на автомобільних дорогах.
Використання пересувних АЗС дозволяється лише для реалізації населенню пічного палива, а також для реалізації палива на місці розташування стаціонарних АЗС у разі проведення їх ремонту або чистки резервуарів.
Використання контейнерних АЗС дозволяється лише в автогосподарствах, на промислових і сільськогосподарських підприємствах, платних стоянках автомобілів, моторних човнів і катерів, пристанях, в гаражних кооперативах та сільській місцевості, де відсутні стаціонарні АЗС.
Судом встановлено, що ТОВ «ЛЮКС ОІЛ ТРЕЙД» звернулося до Регіональної торгово-промислової палати Миколаївської області, з питанням «Чи є об`єкт модульні автозаправні станції (МАЗС), що розташовані за адресами Одеська область, Лиманський район, с. Фонтанка, вул. О.Кошевого, 2-А: Одеська область, Біляївський район, с. Латівка, вул. Степова, 1 Б; Одеська область, м. Одеса, вулиця Боровського Миколи, буд. 20; Одеська область, Розділянський район, с. Єгорівка, автодорога Київ Одеса 444км. + 550м, об`єктом будівництва чи нерухомим майном.
Відповідно до наданого висновку Експерта №115-240 від 06.03.2024 року РТПП Миколаївської області за результатом проведення будівельно-технічного дослідження об`єктів модульних автозаправних станцій (МАЗС), що розташовані за адресами Одеська область, Лиманський район, с. Фонтанка, вул. О.Кошевого, 2-А; Одеська область, Біляївський район, с. Латівка, вул. Степова, 1 - Б; Одеська область, м. Одеса, вулиця Боровського Миколи, буд. 20; Одеська область, Розділянський район, с. Єгорівка, автодорога Київ - Одеса 444км. + 550м, - не є об`єктом будівництва та не належить до нерухомого майна. Модульна автозаправна станція (МАЗС), не потребує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, згідно до нормативно-правових актів в галузі будівництва.
Згідно наданого висновку Експерта №115-240 від 06.03.2024 року судом встановлено, що МАЗС - за своїми об`ємно-планувальними рішеннями, конструктивними ознаками та функціональним призначенням не належать до лінійного об`єкту інженерно-транспортної інфраструктури.
У висновку Експерта №115-240 від 06.03.2024 року наведені законодавчі норми у галузі будівництва, відповідно до яких для МАЗС не є об`єктами будівництва та не належать до нерухомого майна, а відповідно не потребують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, згідно нормативно-правових актів в галузі будівництва.
Відповідно до ч.ч. 5, 10 ст.21 Закону України "Про охорону праці" порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
До заяв щодо видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним позивачем надано дозвіл Державної служби з питань праці Південне міжрегіональне управління видано дозвіл від 14.03.2023 року № ДЗ-992/ПД/1-23, яким дозволено експлуатувати машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: устаткування, пов`язане з використанням, зберіганням, транспортуванням, застосуванням вибухонебезпечних і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, маса яких дорівнює або перевищує нормативи порогових мас, зокрема, МАЗС: Пункти паливо-роздавальні ПЗП1-20-2-1, V-20M3, ІНВ. №093/17, 2017 р.в. Україна, Пункти паливо-роздавальні ПЗГ11-20-2-1, V-20M3, інв. №094/17, 2017 р.в. Україна, Пункти паливо-роздавальні ПЗП1-20-2-1, V-20M3, ІНВ. №095/17, 2017 р.в. Україна, Резервуар РД-25, V- 25мЗ, зав. №142, 2022 р.в., Україна, Резервуар РГС -10, V-10мЗ, зав. №1059, 1991 р.в.. Обладнання та захисні системи, призначені для використання в потенційно вибихових середовищах, а саме: Паливо-роздавальна колонка Шельф 100-50-1-1-1, зав. №12941. 2019 р.в. Україна, Паливо-роздавальна колонка Шельф 100-50-1-1-1, зав. №12942, 2019 р.в. Україна, Паливо-роздавальна колонка Шельф 100-50-1-1-1, зав. №12944, 2019 р.в. Україна, Паливо-роздавальна колонка Шельф 100-50-1-1-1, зав. №12945, 2019 р.в. Україна, Паливо-роздавальна колонка NOVA Al.190-1, зав. №2977, 2022 р.в. розташованих на об`єктах ТОВ «ЛЮКС ОІЛ ТРЕЙД» на території України. А також, дозвіл від 14.03.2023 року № ДЗ- 993/ПД/1-23, яким дозволено позивачу виконувати роботи підвищеної небезпеки, а саме: використання, зберігання, транспортування, застосування, вибухонебезпечних і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, горючих рідин, маса яких дорівнює або перевищує значення нормативів порогових мас, газонебезпечні роботи у вибухонебезпечних та/або пожежонебезпечних зонах, на об`єктах ТОВ «ЛЮКС ОІЛ ТРЕЙД», розташованих на території України.
Відповідно до частини тридцять сьомої статті 15 Закону № 481/95-ВР для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
- дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Отже, Південне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці фактично дозволила позивачу експлуатувати модульну автозаправну станцію.
Відповідно до правового висновку Верховного Суду, викладеного у постанові від 9 серпня 2022 року у справі №580/2513/21, для отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним суб`єкт господарювання зобов`язаний подати до ліцензійного органу акт вводу в експлуатацію об`єкта, акт готовності об`єкта до експлуатації або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта щодо виконаного цілісним заводським виробом стаціонарного АЗС, проте такий обов`язок не виникає, якщо АЗС розміщено як цілісний заводський виріб і для його установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт, зокрема, улаштування фундаменту.
Модульна автозаправна станція - автозаправна станція з наземним розташуванням резервуарів для зберігання палива, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту тільки рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом); характеризується розосередженим розташуванням ПРК та резервуара зберігання палива (п. 3.38 ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій).
Розміщення паливно-заправних пунктів, установка та монтаж (зборка) яких проводилась без здійснення будівельних робіт і без улаштування фундаменту, не потребують документів, що дають право на їх виконання, а після закінчення робіт по їх установці та монтажу (зборці) не підлягають прийняттю в експлуатацію в розумінні Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Аналогічний правовий висновок також зроблено Верховним Судом у постанові від 23.08.2023 року у справі № 640/27953/21, правовідносини в якій є подібними до правовідносин між сторонами у даній справі.
Наведені вище правові висновки Верховного Суду підлягають застосуванню до спірних правовідносин згідно приписів ч.5 ст.242 КАС України.
На підставі вище викладеного суд зазначає, що з наданих документів відповідач мав достатньо інформації, щоб переконатись, що МАЗС не є об`єктом нерухомості, оскільки нерухомим майном (нерухомістю) є земельна ділянка без покращення або земельна ділянка з покращенням, які з нею нерозривно пов`язані, будівлі, споруди, їх частини, а також інше майно, що згідно з законодавством належить до нерухомого майна. МАЗС є рухомим майном, тобто матеріальним об`єктом, який може бути переміщеним без заподіяння йому шкоди, а тому до заяв про видачу ліцензії правомірно надані документи, що засвідчують право користування земельною ділянкою, а також документи, що підтверджують право користування цими речами у позивача.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЮКС ОІЛ ТРЕЙД» є обґрунтованим та підлягає повному задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, згідно ч.1 ст.139 КАС України, суд присуджує позивачу всі здійснені ним документально підтверджені судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 12112 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 139, 241-246, 262, 293 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ЛЮКС ОІЛ ТРЕЙД (адреса: вул. Сонячна, 5, каб. 213, м. Одеса, 65009, код ЄДРПОУ 43230875) до Головного управління ДПС в Одеській області (адреса: вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення ГУ ДПС в Одеській області від 17.06.2024 року №3002/АП/15-32-09-04-06, №3003/АП/15-32-09-04-06, №3000/АП/15-32-09-04-06, №3001/АП/15-32-09-04-06 «Про відмову у видачі ліцензій» ТОВ «ЛЮКС ОІЛ ТРЕЙД» код ЄДРПОУ 43230875, які оформлено у вигляді листів.
Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області видати ліцензії Товариству з обмеженою відповідальністю «ЛЮКС ОІЛ ТРЕЙД», код ЄДРПОУ 43230875, на право роздрібної торгівлі пальним за наступними адресами місця торгівлі: 1) Україна, Одеська область, Лиманський район, с. Фонтанка, вул. О.Кошевого, 2-А; 2) Україна, Одеська область, Біляївський район, с. Латівка, вул. Степова, 1Б; 3) Україна, Одеська область, м. Одеса, вулиця Боровського Миколи, буд. 20; 4) Україна, Одеська область, Розділянський район, с. Єгорівка, автодорога Київ Одеса 444км. + 550м.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЮКС ОІЛ ТРЕЙД» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 12112 грн (дванадцять тисяч сто дванадцять гривень).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Суддя В.В. Андрухів
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121939830 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Андрухів В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні