Рішення
від 17.09.2024 по справі 454/1190/24
СОКАЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 454/1190/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 вересня 2024 року Сокальський районний суд Львівської області у складі:

головуючого - судді Струс Т. В. ,

за участю секретаря Синевської Г.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Сокаль справу за позовом Червоноградської окружної прокуратур в інтересах держави в особі Львівської обласної державної адміністрації (Львівська обласна військова адміністрація) до Червоноградська районної державної адміністрації Львівської області, ОСОБА_1 , Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, Фермерського господарства "ЛЬВІВАГРОТРЕЙД", з участю третьої особи Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) про визнання недійним розпорядження Сокальської районної державної адміністрації, скасування державної реєстрації земельної ділянки з одночасним припиненням прав на неї,

в с т а н о в и в:

Прокурор звернувся в суд та просить визнати недійсним розпорядження голови Сокальської районної державної адміністрації від 11.04.2005 №113 «Про затвердження технічної документації по видачі державних актів на право власності на землю взамін сертифікатів на право власності на земельну частку (пай) по Карівській сільській раді в частині затвердження технічної документації по видачі державного акта на право власності на землю ОСОБА_2 , а саме земельну ділянку кадастровий номер 4624882400:01:000:0682 площею 1,1907 га, що розташована на території Белзької міської ради Червоноградського району Львівської області. Усунути перешкоди державі в особі Львівської обласної державної адміністрації у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою у межах прикордонної смуги шляхом скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4624882400:01:000:0682 площею 1,1907 га, категорія земель землі сільськогосподарського призначення, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки. Стягнути з відповідачів на користь Львівської обласної прокуратури понесені судові витрати у виді сплаченого судового збору.

Позовні вимоги мотивує тим, що розпорядженням голови Сокальської районної державної адміністрації від 11.04.2005 №113 «Про затвердження технічної документації по видачі державних актів на право власності на землю взамін сертифікатів на право власності на земельну частку (пай) по Карівській сільській раді», затверджено технічну документацію по видачі державних актів на право власності на землю взамін сертифікатів на земельну частку (пай) по Карівській сільській раді (ПАФ «Прикордонник») загальною площею сільськогосподарських угідь 455,9930 га, в тому числі ріллі 295,1525 га у фізичних гектарах. Видати громадянам власникам 130 сертифікатів по Карівській сільській раді (ПАФ «Прикордонник»), державні акти на право власності взамін сертифікатів на земельну частку (пай) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Згідно додатку до вказаного розпорядження, а саме списку громадян, яким видається Державний акт на право власності на землю, взамін сертифікатів ПАФ «Прикордонник» на території Карівської сільської ради, ОСОБА_3 видано Державний акт на право власності на землю м. Угнів, площа земельної ділянки умовна 3,89 га, фізична 4,0807 га, в т.ч. рілля умовна 2,66 га, фізична 2,6507 га; кормові умовна 1,23 га, фізична 1,4300 га.

Відповідно до інформації Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №10-13-0.3-5481/2-23 від 16.11.2023, в електронному документообігу «Автоматизованій системі управління документами ДОК ПРОФ», відсутня документація із землеустрою щодо земельної ділянки кадастровий номер 4624882400:01:000:0682. Документація із землеустрою щодо вказаної земельної ділянки до місцевого фонду документацій із землеустрою не передавалася.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, земельна ділянка кадастровий номер 4624882400:01:000:0682 була зареєстрована 15.12.2017 на праві власності за ОСОБА_2 ..

Водночас, 29.01.2024р. вказана земельна ділянка кадастровий номер 4624882400:01:000:0682 площею 1,1907 га. зареєстрована на праві власності за ОСОБА_1 , на підставі свідоцтва про право на спадщину, зареєстровано в реєстрі за №327, спадкова справа №117/2023.

Зазначає, що за результатами даних Державного земельного кадастру вбачається, що земельна ділянка кадастровий номер 4624882400:01:000:0682, площею 1,1907 га, яка надана у приватну власність ОСОБА_2 , а на даний час належить на праві приватної власності ОСОБА_1 , розташована між державним кордоном України та лінією інженерно-технічних споруд в межах Белзької об`єднаної територіальної громади, входить до складу прикордонної смуги та знаходиться на землях оборони.

Вказане підтверджується інформацією ІНФОРМАЦІЯ_2 №710/12703-23вих від 04.08.2023, згідно якої земельна ділянка кадастровий номер 4624882400:01:000:0682, площею 1,1907 га, яка перебуває на території Белзької ОТГ дійсно знаходяться між лінією державного кордону України та лінією прикордонних інженерних споруд.

Також зазначає, що Червоноградською окружною прокуратурою здійснюється процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні №42023142150000033 від 06.04.2023, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ст.356 КК України. В ході досудового розслідування вказаного кримінального провадження, 20.04.2023 старшим дізнавачем сектору дізнання відділення поліції № 2 Червоноградського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції у Львівській області, із залученням начальника відділу охорони навколишнього природного середовища та земельних відносин Белзької міської ради Львівської області, державного інспектора головного спеціаліста відділу державного контролю за використанням та охороною земель №6 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, головного спеціаліста юридичного відділу апарату Червоноградської районної державної адміністрації, інженера - геодезиста ПП «Земельно-кадастрове бюро», інженера землевпорядника ПП «Земельно-кадастрове бюро» проведено огляд земельної ділянки кадастровий номер 4624882400:01:000:0682, площею 1,1907 га. Оглядом встановлено, що земельна ділянка кадастровий номер 4624882400:01:000:0682 входить до прикордонної смуги, що перебуває під охороною ІНФОРМАЦІЯ_2 та розташована між державним кордоном України та лінією інженерних прикордонних споруджень. Заїзд на вказану земельну ділянку обмежений, оскільки діє прикордонний режим. Вільного доступу до вказаної земельної ділянки немає. Відстані від усіх крайніх точок земельної ділянки кадастровий номер 4624882400:01:000:0682 до лінії Державного кордону України, їх координати нанесені на план-схему, яка додається до протоколу. Згідно зазначеної план-схеми земельної ділянки кадастровий номер 4624882400:01:000:0682 площею 1,1907 га, встановлено, що відстань від зафіксованих в ході проведення огляду місця події 20.04.2023 крайніх точок вказаної земельної ділянки до лінії Державного кордону України становить: 0,01 м.

Також встановлено, що власником вказаної земельної ділянки, ОСОБА_2 , її передано в оренду фермерському господарству «Львівагротрейд», про що укладено договір оренди земельної ділянки від 01.12.2021, строком на 10 років до 01.12.2031. Пунктом 36 Договору визначено, що перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи не є підставою для зміни умов або розірвання договору.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо об`єкта нерухомого майна земельної ділянки кадастровий номер 4624882400:01:000:0682 площею 1,1907 га, встановлено, що орендодавцем вказаної земельної ділянки на даний час є ОСОБА_1 , орендар ФГ «Львівагротрейд». Відповідно, ОСОБА_1 , як спадкоємець ОСОБА_2 , успадкувала вказану спірну земельну ділянку у власність та відповідно до умов договору оренди землі від 01.12.2021, є стороною договору.

Земельні ділянки, що належать до земель оборони, використовуються виключно згідно із Законом України «Про використання земель оборони». Земельні ділянки у межах прикордонної смуги, яка встановлена вздовж державного кордону України, відносяться до земель оборони, які можуть перебувати лише у державній власності та не підлягають передачі до комунальної чи приватної власності, а також щодо яких встановлений спеціальний режим їх використання.

Встановлення факту розташування спірної земельної ділянки кадастровий номер 4624882400:01:000:0682 площею 1,1907 га в межах прикордонної смуги свідчить про належність вказаної ділянки до земель оборони в силу законодавчого визначення цільового призначення земель, розташованих у межах прикордонної смуги.

Відтак, враховуючи вищезазначене, законодавство у сфері земель оборони, земельна ділянка кадастровий номер 4624882400:01:000:0682 знаходиться в межах прикордонної смуги, належить до земель оборони та може перебувати лише у державній власності.

Також зазначає, що землі оборони, зокрема землі у межах прикордонної смуги, не можуть передаватись у комунальну та приватну власність, свідчить також усталена судова практика Верховного Суду.

Прийняття рішення про видачу державного акту на право власності на земельну ділянку, яка розташована на між лінією державного кордону України з Республікою Польща та лінією інженерно-технічних споруд унеможливлює забезпечення неналежного захисту державного кордону та дотримання прикордонного режиму.

Відповідно, Сокальською районною державною адміністрацією прийнято рішення про передачу у власність ОСОБА_2 земельної ділянки кадастровий номер 4624882400:01:000:0682 з порушенням вимог земельного законодавства, оскільки остання не мала права розпоряджатись вказаними землями, рішення щодо зміни цільового призначення землі уповноваженим органом не приймалось та земельна ділянка передана без вилучення з постійного користування, рішення щодо вилучення вказаної земельної ділянки не приймалось та не могло бути прийнятим.

Відтак розпорядження голови Сокальської районної державної адміністрації від 11.04.2005 №113 в частині затвердження технічної документації по видачі державного акта на право власності на землю ОСОБА_2 , а саме земельну ділянку кадастровий номер 4624882400:01:000:0682 площею 1,1907 га є незаконним та підлягає скасуванню.

Також звертає увагу на те, що згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 №1635-р «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій», Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2020, розпорядженням Львівської обласної державної адміністрації №25/0/5-21 від 15.01.2021, реорганізується Сокальська райдержадміністрація, що припиняється, шляхом приєднання до Червоноградської райдержадміністрації. Таким чином, правонаступником Сокальської районної державної адміністрації, є Червоноградська районна державна адміністрація.

Під час передачі у приватну власність земельної ділянки кадастровий номер 4624882400:01:000:0682 площею 1,1907 га невірно визначено категорію земель землі сільськогосподарського призначення, при тому, що вказана земельна ділянка належить до категорії земель - землі оборони.

За наведених обставин, подальше перебування у приватній власності вказаної спірної земельної ділянки кадастровий номер 4624882400:01:000:0682 площею 1,1907 га обмежує права держави на володіння, користування та розпорядження землями оборони, прямо та негативно впливає на виконання Державною прикордонною службою України завдань щодо забезпечення надійної охорони та недоторканості державного кордону.

Фізичне зайняття обмежено оборотоздатних земель та їх використання особою, яка з огляду на вимоги законодавства не могла набувати прав власності чи користування ними, не позбавляє права володіння ними дійсного власника таких земель, але створює останньому перешкоди у здійсненні ним охоронюваного законом права користування своїм майном.

У відзиві на позовну заяву представник відповідача Червоноградської районної державної адміністрації Львівської області зокрема зазначив, що спірна земельна ділянка відноситься до земель сільськогосподарського призначення і не відноситься до земель оборони чи інших категорій земель. У зв`язку з чим, розпорядження такими землями у спосіб надання їх в розмірі земельної частки (паю) жодним чином не порушує встановленого порядку та відповідає нормам чинного законодавства. Звертає увагу на те, що рішення про вилучення таких земель із складу земель сільськогосподарського призначення і зміни їх цільового призначення на землі оборони не приймалося. Просить у задоволенні позовних вимог відмовити.

Відповідачем ОСОБА_1 надано відзив на позовну заяву у якому зазначає, що позовних вимог не визнає та просить у таких відмовити з огляду на те, що спірна земельна ділянка була виділена, сформована та надана у власність за розпорядженням голови Сокальської РДА від 11.04.2005 року №113, яким затверджено технічну документацію та громадянам власникам 130 сертифікатів по Карівській сільській раді (ПАФ Прикордонник) видано державні акти на право власності на землю взамін сертифікатів на земельну частку (пай) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, в тому числі ОСОБА_2 на землю в м.Угнів, площа земельної ділянки: умовна - 3,89 га, фізична - 4,0807 га, в т.ч. рілля: умовна - 2,66 га, фізична - 2,6507 га, кормові: умовна -1,23 га, фізична - 1,4300 га..На підставі зазначеного розпорядження Сокальської РДА, за ОСОБА_2 15.12.2017 року зареєстровано земельну ділянку з кадастровим номером 4624882400:01.000:0685 площею 1,1907 га. 29.01.2024 року зазначена земельна ділянка на підставі свідоцтва про право на спадщину, зареєстрована на праві власності за ОСОБА_1 .. Зазначає, що рішення про вилучення таких земель (чи їх частин) зі складу земель сільськогосподарського призначення і зміну їх цільового призначення на землі оборони не приймалося. Землі, з яких ОСОБА_2 надавалася спірна ділянка, ніколи не передавалися в користування підрозділам Державної прикордонної служби України чи іншим формуванням із охорони державного кордону або іншим формуванням військового характеру. Такі землі відносилися до категорії земель сільськогосподарського призначення та надавалися для ведення товарного сільськогосподарського виробництва громадянам. Встановлення такої режимної території як прикордонна смуга не впливає на питання земельних правовідносин і не регулює їх, а також не впливає на обсяг майнових прав і обов`язків будь-яких осіб, а поняття прикордонної смуги не співвідноситься напряму із земельним законодавством. Прикордонна смуга встановлюється в порядку, який не регулюється земельним законодавством і не узгоджується з ним, а тому вона не може регламентувати належність земельних ділянок певним суб`єктам, їхнє цільове призначення тощо. Межі й розмір прикордонної смуги можуть бути змінені без дотримання вимог земельного законодавства щодо розпорядження землями та щодо зміни категорій земель. Зазначає, що позивачем не надано доказів накладання смуги землі шириною 30-50 метрів уздовж лінії державного кордону, наданій частинам Державної прикордонної служби України, на земельну ділянку яка тепер належить ОСОБА_1 .. Відтак, вважає, що оскаржуване розпорядження голови Сокальської РДА було прийнято правомірно та відповідно до компетенції такого органу, з дотриманням вимог законодавства, що регулює земельні правовідносини.

Представник відповідача ГУ Держгеокадастру у Львівській області у відзиві на позовну заяву зокрема зазначив, що управлінням не було допущено порушень законодавства при вчинені дій щодо проведення державної реєстрації зазначених земельних ділянок, що були проведені у відповідності до ЗУ «Про Державний земельний кадастр», порядку ведення Державного земельного кадастру. При цьому, підстав для відмови у державній реєстрації не було. Звертає увагу на те, що скасування державної реєстрації земельної ділянки є виключно компетенцією Державного кадастрового реєстратора. Зазначає, що не є суб`єктом порушених інтересів позивача та просить у задоволенні позовних вимог відмовити.

У відповідях на відзиви позивачем Червоноградською окружною прокуратурою повністю заперечено доводи відповідачів, що викладені у наданих ними відзивах.

У письмовому пояснення наданих третьою особою Військовою частиною НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) зокрема зазначено, що за результатами опрацювання даних Державного Земельного кадастру вбачається, що земельна ділянка кадастровий номер 4624882400:01:000:0682, площею 1,1907 га, яка надана у приватну власність ОСОБА_2 , а на даний час належить на праві приватної власності ОСОБА_1 , розташована між державним кордоном України та лінією інженерно-технічних споруд в межах Белзької об`єднаної територіальної громади, входить до складу прикордонної смуги та знаходиться на землях оборони. Земельні ділянки, що належать до земель оборони, використовуються виключно згідно із Законом України «Про використання земель оборони». У відповідності до ч.ч. 1- 4 ст. 77 Земельного кодексу України землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України. Зазначає, що реєстрація права власності спірної земельної ділянки є незаконною, здійснена з порушенням законодавства, а отже земельна ділянка підлягає поверненню в державну власність. Просить задовольнити позовні вимоги.

Прокурор в ході розгляду справи позовні вимоги підтримав.

Представник позивача Львівської обласної державної адміністрації в судове засідання не прибув, надав клопотання про розгляд справи у його відсутності, позовні вимоги підтримує та просить задовольнити.

Представник відповідача Червоноградської районної державної адміністрації Львівської області в судове засідання не прибув, у наданому клопотанні зазначив, що свої заперечення щодо задоволення даного позову, що викладені у відзиві на позовну заяву підтримує та розгляд справи просить проводити у його відсутності.

Відповідач ОСОБА_1 , представники відповідачів ГУ Держгеокадастру у Львівській області та ФГ «Львівагротрейд» в судове засідання не прибули та не повідомили суд про причину неявки.

Представник третьої особи Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) в судове засідання не прибув, у наданому суду письмовому поясненні просив позов задовольнити та розгляд справи проводити у його відсутності.

Дослідивши докази по справі, суд дійшов висновку про підставність позову.

Відповідно до ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому законом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Відповідно до ч.1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно до ст.81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно розпорядження голови Сокальської районної державної адміністрації від 11.04.2005 №113 «Про затвердження технічної документації по видачі державних актів на право власності на землю взамін сертифікатів на право власності на земельну частку (пай) по Карівській сільській раді», затверджено технічну документацію по видачі державних актів на право власності на землю взамін сертифікатів на земельну частку (пай) по Карівській сільській раді (ПАФ «Прикордонник») загальною площею сільськогосподарських угідь 455,9930 га, в тому числі ріллі 295,1525 га у фізичних гектарах. Видати громадянам власникам 130 сертифікатів по Карівській сільській раді (ПАФ «Прикордонник»), державні акти на право власності взамін сертифікатів на земельну частку (пай) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Відповідно до додатку до розпорядження голови Сокальської РДА від 11.04.2005 №113, а саме списку громадян, яким видається Державний акт на право власності на землю, взамін сертифікатів ПАФ «Прикордонник» на території Карівської сільської ради, ОСОБА_3 видано Державний акт на право власності на землю м. Угнів, площа земельної ділянки умовна 3,89 га, фізична 4,0807 га, в т.ч. рілля умовна 2,66 га, фізична 2,6507 га; кормові умовна 1,23 га, фізична 1,4300 га.

Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 №1635-р «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій», Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2020, розпорядженням Львівської обласної державної адміністрації №25/0/5-21 від 15.01.2021, реорганізується Сокальська райдержадміністрація, що припиняється, шляхом приєднання до Червоноградської райдержадміністрації. Відповідно правонаступником Сокальської районної державної адміністрації, є Червоноградська районна державна адміністрація.

Відповідно до відповіді наданої Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області №10-13-0.3-5481/2-23 від 16.11.2023р., зокрема встановлено, що в електронному документообігу «Автоматизованій системі управління документами ДОК ПРОФ», відсутня документація із землеустрою щодо земельної ділянки кадастровий номер 4624882400:01:000:0682. Документація із землеустрою щодо вказаної земельної ділянки до місцевого фонду документацій із землеустрою не передавалася.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, земельна ділянка кадастровий номер 4624882400:01:000:0682 була зареєстрована 15.12.2017 на праві власності за ОСОБА_2 .

Також із вказаної інформації встановлено, що 29.01.2024р. земельна ділянка кадастровий номер 4624882400:01:000:0682 площею 1,1907 га зареєстрована на праві власності за ОСОБА_1 , підставою чого слугувало свідоцтво про право на спадщину, зареєстроване в реєстрі за №327, спадкова справа №117/2023.

Відповідно до відомостей Державного Земельного кадастру встановлено, що земельна ділянка кадастровий номер 4624882400:01:000:0682, площею 1,1907 га, яка надана у приватну власність ОСОБА_2 , а на даний час належить на праві приватної власності ОСОБА_1 , розташована між державним кордоном України та лінією інженерно-технічних споруд в межах Белзької об`єднаної територіальної громади, входить до складу прикордонної смуги та знаходиться на землях оборони.

Зазначене підтверджується інформацією ІНФОРМАЦІЯ_2 №710/12703-23вих від 04.08.2023р., згідно якої земельна ділянка кадастровий номер 4624882400:01:000:0682, площею 1,1907 га, яка перебуває на території Белзької ОТГ дійсно знаходяться між лінією державного кордону України та лінією прикордонних інженерних споруд.

Також із копії договору оренди земельної ділянки від 01.12.2021р., встановлено, що ОСОБА_2 , земельну ділянку кадастровий номер 4624882400:01:000:0682 площею 1,1907 га передано в оренду Фермерському господарству «Львівагротрейд» строком на 10 років до 01.12.2031р..

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо об`єкта нерухомого майна земельної ділянки кадастровий номер 4624882400:01:000:0682 площею 1,1907 га, встановлено, що орендодавцем вказаної земельної ділянки на даний час є ОСОБА_1 , а орендар ФГ Львівагротрейд» (код ЄДРПОУ 42814848).

Відповідно, ОСОБА_1 успадкувала вказану спірну земельну ділянку у власність та відповідно до умов договору оренди землі від 01.12.2021, є стороною договору.

Статтею 41 Конституції України встановлено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Відповідно до частини п`ятої статті 12 ЦК України, добросовісність набувача презюмується. Якщо судом буде встановлено, що набувач знав чи міг знати про наявність перешкод до вчинення правочину, в тому числі й те, що продавець не мав права відчужувати майно, це може свідчити про недобросовісність набувача і є підставою для задоволення позову про витребування у нього майна.

Згідно частини першої статті 15, частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Для застосування того чи іншого способу захисту, необхідно встановити які права (інтереси) позивача порушені, невизнані або оспорені відповідачем і за захистом яких прав (інтересів) позивач звернувся до суду.

При оцінці обраного позивачем способу захисту потрібно враховувати його ефективність, тобто спосіб захисту має відповідати змісту порушеного права, характеру правопорушення, та забезпечити поновлення порушеного права.

Статтею 19 ЗК України передбачено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Згідно із частиною 5 зазначеної норми права передбачено, що види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою. Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 цього Кодексу. Земельні ділянки, що належать до земель оборони, використовуються виключно згідно із Законом України «Про використання земель оборони».

Частиною першою статті 2 Закону України «Про використання земель оборони» передбачено, що військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України.

Згідно з частинами першою-четвертою статті 77 ЗК України землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України. Землі оборони можуть перебувати лише в державній власності. Навколо військових та інших оборонних об`єктів у разі необхідності створюються захисні, охоронні та інші зони з особливими умовами користування. Порядок використання земель оборони встановлюється законом.

Стаття 80 ЗК України закріплює суб`єктний склад власників землі, визначаючи, що громадяни та юридичні особи є суб`єктами права власності на землі приватної власності, територіальні громади є суб`єктами права власності на землі комунальної власності та реалізують своє право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, держава, реалізуючи право власності через відповідні органи державної влади, є суб`єктом права власності на землі державної власності.

З огляду на наведене земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, а органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють права власника від імені народу, в тому числі й тоді, коли приймають рішення щодо розпорядження землями державної чи комунальної власності.

Прийняття рішення про передачу у приватну власність земель державної чи комунальної власності позбавляє Український народ загалом (стаття 13 Конституції України) або конкретну територіальну громаду правомочностей власника землі в тому обсязі, який дозволяє її статус як землі, відповідно державної чи комунальної власності. В цьому контексті у сфері земельних правовідносин важливу роль відіграє конституційний принцип законності набуття та реалізації права власності в поєднанні з додержанням засад правового порядку в Україні, відповідно до яких органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (статті 14, 19 Конституції України).

Отже, правовідносини, пов`язані з вибуттям земель із державної чи комунальної власності, становлять «суспільний», «публічний» інтерес, а незаконність (якщо така буде встановлена) рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, на підставі якого земельна ділянка вибула з державної чим комунальної власності, такому суспільному інтересу не відповідає.

Пунктом в) частини четвертої статті 84 ЗК України передбачено, що до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі оборони.

Згідно зі статтею 3 Закону України «Про використання земель оборони» уздовж державного кордону України відповідно до закону встановлюється прикордонна смуга, в межах якої діє особливий режим використання земель. Землі в межах прикордонної смуги та інші землі, необхідні для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів, надаються в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України. Навколо військових частин та оборонних об`єктів можуть створюватися зони з особливим режимом використання земель з метою забезпечення функціонування цих військових частин та об`єктів, збереження озброєння, військової техніки, іншого військового майна, охорони державного кордону України, захисту населення, господарських об`єктів і довкілля від впливу аварійних ситуацій, стихійних лих і пожеж, що можуть виникнути на цих об`єктах. Розмір та правовий режим зон з особливим режимом використання земель встановлюються відповідно до закону.

Відповідно до ст. ст. 6, 10 Закону України «Про Державну прикордонну службу України» державна прикордонна служба України є правоохоронним органом спеціального призначення, який виконує завдання щодо забезпечення недоторканості державного кордону та охорони суверенних прав України. Прикордонний загін є основною оперативно-службовою ланкою Державної прикордонної служби України, на яку покладаються охорона певної ділянки державного кордону самостійно чи у взаємодії з іншими органами охорони державного кордону та Морською охороною, забезпечення дотримання режиму державного кордону і прикордонного режиму, а також здійснення в установленому порядку прикордонного контролю і пропуску через державний кордон України та до тимчасово окупованої території і з неї осіб, транспортних засобів, вантажів.

Частинами 1, 2 ст. 22 Закону України «Про державний кордон України» передбачено, що з метою забезпечення на державному кордоні України належного порядку Кабінетом Міністрів України встановлюється прикордонна смуга, а також можуть установлюватися контрольовані прикордонні райони. Прикордонна смуга встановлюється безпосередньо вздовж державного кордону України на його сухопутних ділянках або вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм з урахуванням особливостей місцевості та умов, що визначаються Кабінетом Міністрів України.

Згідно із абз.2 п.1 постанови Кабінету Міністрів України №1147 від 27.07.1998 року «Про прикордонний режим» (з наступними змінами та доповненнями), з урахуванням особливостей місцевості та інших умов ширина прикордонної смуги може бути змінена обласними державними адміністраціями за поданням Адміністрації Державної прикордонної служби, але вона не може бути меншою від ширини смуги місцевості, що знаходиться в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень.

Таким чином, при наданні земельної ділянки за відсутності проекту землеустрою зі встановлення прикордонної смуги необхідно виходити із її нормативних розмірів, встановлених ст. 22 Закону України Про державний кордон України та п. 1 постанови Кабінету Міністрів України № 1147 від 27.07.1998 року «Про прикордонний режим». Відсутність окремого проекту землеустрою щодо встановлення прикордонної смуги не свідчить про її відсутність, оскільки розміри прикордонної смуги встановлені законом та фактичним розташуванням прикордонних інженерних споруд.

Відповідно до статей 386, 387 ЦК України, держава забезпечує рівний захист прав усіх суб`єктів права власності. Власник, який має підстави передбачати можливість порушення свого права власності іншою особою, може звернутися до суду з вимогою про заборону вчинення нею дій, які можуть порушити його право, або з вимогою про вчинення певних дій для запобігання такому порушенню.

Відповідно до ч.1 ст. 152 ЗК України, держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.

Згідно ч.2 ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.

Згідно зі ст. 90 Земельного кодексу України порушені права землекористувачів підлягають відновленню в порядку, установленому законом.

Європейський суд з прав людини зауважує, що стаття 1 Першого протоколу до Конвенції містить три окремі норми: перша, що виражається в першому реченні першого абзацу та має загальний характер, закладає принцип мирного володіння майном. Друга норма, що міститься в другому реченні того ж абзацу, охоплює питання позбавлення права власності та обумовлює його певними критеріями. Третя норма, що міститься в другому абзаці, визнає право договірних держав, серед іншого, контролювати використання майна в загальних інтересах. Друга та третя норми, які стосуються конкретних випадків втручання у право мирного володіння майном, повинні тлумачитися у світлі загального принципу, закладеного першою нормою. Перша та найбільш важлива вимога статті 1 Першого протоколу до Конвенції полягає у тому, що будь-яке втручання державного органу у право на мирне володіння майном повинно бути законним. Вимога щодо законності у розумінні Конвенції вимагає дотримання відповідних положень національного законодавства та відповідності принципові верховенства права, що включає свободу від свавілля. Будь-яке втручання державного органу у право на мирне володіння майном повинно забезпечити "справедливий баланс" між загальним інтересом суспільства та вимогами захисту основоположних прав конкретної особи. Необхідність досягнення такого балансу відображена в цілому в структурі статті 1 Першого протоколу. Необхідного балансу не вдасться досягти, якщо на відповідну особу буде покладено індивідуальний та надмірний тягар. Іншими словами, має існувати обґрунтоване пропорційне співвідношення між засобами, які застосовуються, та метою, яку прагнуть (EAST WEST ALLIANCE LIMITED v. UKRAINE, № 19336/04, § 166-168, ЄСПЛ, від 23 січня 2014 року).

Відповідно до частини четвертої статті 263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

В постанові Верховного Суду від 26.10.2020р. у справі №297/1408/15-ц зазначено, що втручання держави у право мирного володіння майном мало нормативну основу у національному законодавстві і характеризувалося доступністю для заінтересованих осіб, чіткістю, та наслідки його застосування були передбачуваними; витребування спірних земельних ділянок переслідує легітимну мету згідно із загальними інтересами встановлення прикордонної смуги на державному кордоні як зони особливого режиму використання земель. Важливість цих інтересів зумовлюється, зокрема, особливим правовим режимом спірних земельних ділянок; справедливий баланс між суспільним і приватним інтересами не порушений, оскільки відповідає легітимній меті контролю за використанням цих ділянок згідно із загальними інтересам; кінцевий набувач розпорядився його процесуальними правами та не заявив зустрічний позов про надання належного відшкодування шкоди у зв`язку з вимогою про витребування земельної ділянки.

Велика Палата Верховного Суду звертала увагу, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки сформульовані у постановах від 16.02.2021 у справі №910/2861/18, від 04.06.2019 у справі №916/3156/17, від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16.

Крім цього, у постанові Верховного Суду від 20.10.2020р. у справі №910/13356/17 виклав висновок про те, що способом захисту в негаторних правовідносинах є вимога, яка забезпечить законному володільцю реальну можливість користуватися і розпоряджатися майном тим чи іншим способом (зобов`язання повернути або звільнити майно, виселення, знесення, накладення заборони на вчинення щодо майна неправомірних дій).

В абзаці 2 Постанови Верховної Ради України «Про Заяву Верховної Ради України «Про визнання Україною юрисдикції Міжнародного кримінального суду щодо скоєння злочинів проти людяності та воєнних злочинів вищими посадовими особами Російської Федерації та керівниками незаконних збройних формувань «ДНР» та «ЛНР», які призвели до особливо тяжких наслідків та масового вбивства українських громадян» №145-VІІІ від 04.02.2015 зазначено, що з 20 лютого 2014 року проти України триває збройна агресія Російської Федерації та підтримуваних нею найманців, під час якої була анексована Автономна Республіка Крим та місто Севастополь, які є частиною території незалежної та суверенної держави Україна, окуповано частину Донецької та Луганської областей України, загинуло тисячі громадян України, серед яких діти, поранено тисячі осіб, зруйновано інфраструктуру цілого регіону, сотні тисяч громадян вимушені були покинути свої домівки.

Парламентська асамблея Ради Європи 12 жовтня 2016 року прийняла дві резолюції по Україні, в яких російсько-український конфлікт визначений як "російська агресія" і міститься заклик до РФ вивести свої війська з Донбасу.

Резолюцією Генеральної асамблеї ООН від 19 грудня 2016 року підтримано резолюцію Третього комітету Генеральної Асамблеї ООН "Ситуація з правами людини в Автономній Республіці Крим та місті Севастополь (Україна)" та визнано Російську Федерацію державою - окупантом.

Постановою Верховної Ради України від 27 січня 2015 року №129-VIII затверджено звернення до Організації Об`єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЕ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання Російської Федерації державою-агресором.

Резолюція Парламентської Асамблеї Ради Європи від 25 червня 2015 року визнає, що конфлікт на території України є агресією зі сторони Російської Федерації.

Даний конфлікт триває і на даний час, що свідчить про необхідність особливого та посиленого утримання державних кордонів з метою захисту суверенітету, збереження територіальної цілісності і недоторканності державного кордону України, що є одним з основних завдань держави.

Таким чином, спірна земельна ділянка відноситься до земель прикордонної смуги, перебуває під посиленою правовою охороною держави. Заволодіння приватними особами такими ділянками всупереч чинному законодавству, зокрема, без належного дозволу уповноваженого на те органу, яким в даному випадку є Кабінет Міністрів України, може зумовлювати конфлікт між гарантованим статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод правом цих осіб мирно володіти майном і правами інших осіб та всього суспільства на безпечне довкілля. Незаконне набуття у власність земель оборони приватними особами без відповідного рішення Кабінету Міністрів України є неможливим, їх розташування свідчить про неможливість виникнення приватної власності без згоди Уряду України.

Крім цього, ст. 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» визначено, що державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Згідно ч. 1 ст. 24 Закону, державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Пунктом 107 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012р., визначено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до п. п. 49-54 цього Порядку.

Частиною 1 ст. 15 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що до Державного земельного кадастру включаються відомості про земельні ділянки, зокрема кадастровий номер; місце розташування, у тому числі дані Державного адресного реєстру (за наявності); опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); нормативна грошова оцінка та ін.

Відповідно до ст. 20 Закону України «Про Державний земельний кадастр», відомості Державного земельного кадастру є офіційними. Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру є обов`язковим.

Як встановлено із відомостей Державного земельного кадастру, земельна ділянка з кадастровим номером 4624882400:01:000:0682 площею 1,1907 га, 08.08.2017 зареєстрована в Державному земельному кадастрі на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Орган, який зареєстрував земельну ділянку відділ у Сокальському районі міськрайонного управління у Сокальському районі та м.Червонограді Головного управління Держгеокадастру у Львівській області.

Внаслідок передачі у приватну власність ОСОБА_2 та в подальшому реєстрації права власності за ОСОБА_1 оспорюваної земельної ділянки, незаконно визначено цільове призначення спірної земельної ділянки, як земель сільськогосподарського призначення, оскільки вказана земельна ділянка належать до земель оборони.

Згідно ч. 10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Частиною 13 статті 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації.

Відповідно до ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються.

За таких підстав, позов підлягає до задоволення, оскільки в даному випадку визнання недійсним розпорядження голови райдержадміністрації, усунення перешкод державі у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою шляхом скасування її реєстрації не суперечитиме загальним принципам і критеріям правомірного втручання в право особи на мирне володіння майном, закладеним у статті 1 Першого протоколу.

Судові витрати у виді судовий збір за подання позовних заяв, згідно приписів ст.141 ЦПК України слід стягнути з відповідачів на користь прокуратури.

Керуючись ст.ст. 12, 81, 263-265 ЦПК України, суд

в и р і ш и в:

Позов задовольнити.

Визнати недійсним розпорядження голови Сокальської районної державної адміністрації від 11.04.2005р. №113 «Про затвердження технічної документації по видачі державних актів на право власності на землю взамін сертифікатів на право власності на земельну частку (пай) по Карівській сільській раді в частині затвердження технічної документації по видачі Державного акту на право власності на землю ОСОБА_2 , а саме земельну ділянку кадастровий номер 4624882400:01:000:0682 площею 1,1907га, що розташована на території Белзької міської ради Червоноградського району Львівської області.

Усунути перешкоди державі в особі Львівської обласної державної адміністрації у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою у межах прикордонної смуги шляхом скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4624882400:01:000:0682 площею 1,1907га, категорія земель землі сільськогосподарського призначення, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що належить на праві власності ОСОБА_1 , з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо вказаної земельної ділянки.

Стягнути в рівних частках з Червоноградської районної державної адміністрації Львівської області, ОСОБА_1 , Головного управління Держгеокадастру у Львівській області та Фермерського господарства "ЛЬВІВАГРОТРЕЙД" в користь Львівської обласної прокуратури сплачений судовий збір в сумі 4 844,80 грн.

Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Львівського апеляційного суду.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційні скарги подаються учасниками справи через Сокальський районний суд Львівської області.

Відомості, які зазначаються в рішенні суду відповідно до п.4) ч.5 ст.265 ЦПК України та не проголошуються, відповідно до ч.2 ст.268 ЦПК України.

Червоноградська окружна прокуратура Львівської області, місцезнаходження: вул.Шептицького,157, м.Сокаль, Львівська область.

Позивач: Львівська обласна державна адміністрація, місцезнаходження: вул.Винниченка, 18, м.Львів.

Відповідач: Червоноградська районна державна адміністрація Львівської області, місцезнаходження: пр. Шевченка, 19, м. Червоноград, Львівська область.

Відповідач: ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 .

Відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Львівській області, місцезнаходження: пр. В.Чорновола, 4, м. Львів.

Відповідач: Фермерське господарство «Львівагротрейд», місцезнаходження: вул. Підлісна, 27, с. Великі Гаї, Тернопільського району, Тернопільської області.

Третя особа: Військова частина НОМЕР_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 ), місцезнаходження: АДРЕСА_2 .

Головуючий: Т. В. Струс

СудСокальський районний суд Львівської області
Дата ухвалення рішення17.09.2024
Оприлюднено01.10.2024
Номер документу121942896
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —454/1190/24

Рішення від 17.09.2024

Цивільне

Сокальський районний суд Львівської області

Струс Т. В.

Ухвала від 12.08.2024

Цивільне

Сокальський районний суд Львівської області

Струс Т. В.

Ухвала від 29.03.2024

Цивільне

Сокальський районний суд Львівської області

Струс Т. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні