ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24.09.2024м. ДніпроСправа № 904/2529/24
за позовом Заступника керівника Дніпропетровської обласної прокуратури в інтересах держави в особі:
Позивача-1: Дніпропетровської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації , м. Дніпро
Позивача-2: Департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації, м. Дніпро
до Товариства з обмеженою відповідальністю "БУДПРОМ-МАШ ЛТД", м. Дніпро
про визнання недійсною додаткової угоди та стягнення 256 014,29 грн.
Суддя Ліпинський О.В.
Секретар судового засідання Вереніч Д.Е.
Представники:
від позивача-1 не з`явився
від позивача-2 Романова І.О.
від відповідача Кисельов А.В.
від відповідача Попенко А.В.
прокурор Ємельянов В.А.
СУТЬ СПОРУ:
Заступник керівника Дніпропетровської обласної прокуратури звернувся з позовом в інтересах держави в особі Дніпропетровської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації (надалі - Позивач-1) та Департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації (надалі - Позивач-2) до Товариства з обмеженою відповідальністю "БУДПРОМ-МАШ ЛТД" (надалі - Відповідач), яким просить суд визнати недійсною додаткову угоду № 2 від 04.05.2022 до Договору № 56 від 15.12.2021 на виконання робіт по об`єкту: "Реконструкція водогону від смт. Черкаське до смт. Гвардійське Новомосковського району Дніпропетровської області", а також стягнути з Відповідача інфляційні втрати в сумі 230 066,75 грн. та три відсотки річних у сумі 25 947,54 грн., що разом становить 256 014,29 грн.
Позовні вимоги Прокурор обґрунтовує тим, що додаткова угода №2 від 04.05.2022 до Договору № 56 від 15.12.2021 на виконання робіт по об`єкту: "Реконструкція водогону від смт. Черкаське до смт. Гвардійське Новомосковського району Дніпропетровської області" укладена з порушенням пункту 4 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме: внесено зміни до істотних умов договору щодо продовження використання Генеральним підрядником сум попередньої оплати за відсутності документально підтверджених обставин, які б свідчили про неможливість своєчасного виконання зобов`язань за договором. Також прокурор вважає, що спірна додаткова угода не відповідає вимогам підзаконних нормативно-правових актів, які імперативно регламентують питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, які закуповуються за бюджетні кошти, у зв`язку з чим відповідно до статей 16, 203, 215 Цивільного кодексу України вказана додаткова угода підлягає визнанню недійсними в судовому порядку. Крім того, в зв`язку з простроченням виконання зобов`язання в частині своєчасного повернення невикористаних сум попередньої оплати, прокурор просить стягнути з Відповідача інфляційні витрати та 3% річних.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 14.06.2024 року відкрито провадження у справі №904/2529/24 за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання.
Позивач-1 подав пояснення в яких просить суд позов прокурора залишити без розгляду, оскільки звернення прокуратури з даним позовом здійснено без належних підстав для представництва інтересів держави та прокурором не надано допустимих і належних доказів наявності порушень інтересів держави.
Позивач-2 надав пояснення щодо позовних вимог прокурора, в яких просив відмовити в задоволенні позову, посилаючись на те, що внесені сторонами зміни до договору відповідають вимогам як Закону України Про публічні закупівлі, Бюджетному кодексу України, так і Постанові КМУ № 1070. Щодо використання Відповідачем попередньої оплати, Позивач-2 зазначив, що її використання відбулося в лютому 2022 року, що виключає підстави для здійснення нарахування відсотків та інфляційних втрат.
Відповідач у відзиві на позов просив відмовити в задоволенні позову прокурора, в обґрунтування своїх заперечень зазначив, що на виконання умов Договору № 56, Позивач платіжним дорученням від 04.02.2022 перерахував на розрахунковий рахунок ТОВ БУДПРОМ-МАШ ЛТД попередню оплату в сумі 2 950 421,10 грн. Отриману від Замовника попередню оплату Відповідачем було використано на придбання будівельних матеріалів (труби ПЕ 100 SDR 17 250*14.8) на загальну суму 2 943 664,31 грн., а також виконано роботи по укладці придбаної труби, які були завершені у повному обсязі 23.02.2022. Всі первинні документи бухгалтерського обліку на підтвердження використання отриманої попередньої оплати в сумі 2 950 421,10 грн. були надані як органам Державної казначейської служби України, так і Департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації, що спростовує твердження прокуратури про ніби то безпідставність їх використання.
17.07.2023 року суд закрив підготовче засіданні та призначив розгляд справи по суті.
В судовому засіданні оголошувалася перерва до 24.09.2024, згідно ст. 216 ГПК України.
В порядку ст.ст. 233, 240 ГПК України, в судовому засіданні 24.09.2024 року оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення, складання повного рішення відкладено на строк до десяти днів із дня закінчення розгляду справи.
Розглянувши матеріали справи у відкритому судовому засіданні, заслухавши зміст та підстави вимог і заперечень учасників справи, дослідивши подані докази, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
05.11.2021 року Департаментом житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації оприлюднене оголошення про проведення закупівлі щодо робіт: Реконструкція водогону від смт Черкаське до смт Гвардійське Новомосковського району Дніпропетровської області ID закупівлі: UA-2021-11-05- 004022-b, очікуваною вартістю 30 972 710,00 грн.
Джерелом фінансування закупівлі є місцевий (обласний) бюджет.
До участі у тендері допущено 2 учасника: ТОВ Будпром-Маш ЛТД (ЄДРПОУ: 42787579) та ТОВ Спецстрой плюс (ЄДРПОУ: 44405178).
За результатами проведених торгів переможцем визначено ТОВ Будпром-Маш ЛТД з ціновою пропозицією 27 692 868,74 грн.
15.12.2021 року між Департаментом житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації (Замовником) та Товариством з обмеженою відповідальністю "БУДПРОМ-МАШ ЛТД" (Генеральним підрядником) укладено Договір на виконання робіт по об`єкту: Реконструкція водогону від смт. Черкаське до смт. Гвардійське Новомосковського району Дніпропетровської області № 56 (надалі Договір).
Згідно п. 1.1. Договору на підставі рішення Дніпропетровської обласної ради від 23 грудня 2020 року № 11-3/VIII Про обласний бюджет на 2021 рік (зі змінами) за
завданням Замовника, Генеральний підрядник зобов`язався на свій ризик відповідно до проектної документації виконати роботи по об`єкту (далі - об`єкт): роботи Настанова з визначення вартості будівництва Реконструкція водогону від смт Черкаське до смт Гвардійське Новомосковського району Дніпропетровської області Коригування (ДК 021:2015: 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь) (далі - Роботи), а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконані Роботи.
Відповідно до п. 1.2. Договору строки виконання Робіт визначаються календарним графіком, що є невід`ємною частиною договору (додаток 2).
Генеральний підрядник розпочинає виконання Робіт у строк, що не перевищує 10 днів з дня офіційної реєстрації документу уповноваженого органу, що надає право на виконання підготовчих та будівельних робіт. Склад та обсяги закупівлі робіт можуть бути зменшені залежно від реального фінансування видатків та узгодженого зменшення Сторонами ціни Договору. (п.п. 1.3., 1.4. Договору).
Пунктом 3.1. Договору сторони погодили, що ціна Робіт розрахована на підставі проектно-кошторисної документації та становить:
Ціна Робіт без ПДВ: 23 077 390 грн. 62 коп. (двадцять три мільйони сімдесят сім тисяч триста дев`яносто гривень шістдесят дві копійки);
ПДВ (20%): 4 615 478 грн. 12 коп. (чотири мільйони шістсот п`ятнадцять тисяч чотириста сімдесят вісім гривень дванадцять копійок);
Ціна Робіт з ПДВ: 27 692 868 грн. 74 коп. (двадцять сім мільйонів шістсот дев`яносто дві тисячі вісімсот шістдесят вісім гривень сімдесят чотири копійки).
Вартість робіт на 2021 рік становить:
Ціна Робіт без ПДВ: 83 323 грн. 01 коп. (вісімдесят три тисячі триста двадцять три гривні одна копійка);
ПДВ (20 %): 16 664 грн. 60 коп. (шістнадцять тисяч шістсот шістдесят чотири гривні шістдесят копійок);
Ціна Робіт з ПДВ: 99 987 грн. 61 коп. (дев`яносто дев`ять тисяч дев`ятсот вісімдесят сім гривень шістдесят одна копійка).
Вартість робіт на 2022 рік становить:
Ціна Робіт без ПДВ: 22 994 067 грн. 61 коп. (двадцять два мільйони дев`ятсот дев`яносто чотири тисячі шістдесят сім гривень шістдесят одна копійка);
ПДВ (20 %): 4 598 813 грн. 52 коп. (чотири мільйони п`ятсот дев`яносто вісім тисяч вісімсот тринадцять гривень п`ятдесят дві копійки);
Ціна Робіт з ПДВ: 27 592 881 грн. 13 коп. (двадцять сім мільйонів п`ятсот дев`яносто дві тисячі вісімсот вісімдесят одна гривня тринадцять копійок).
Вид договірної ціни: динамічна.
Згідно п.п. 3.2., 3.3. Договору ціна Договору може бути зменшена за взаємною згодою Сторін. Ціна робіт може змінюватися за взаємною згодою сторін, за наявності підстав (умов):
- зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу
видатків Замовника;
- покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не
призведе до збільшення суми, визначеної в Договорі;
-продовження строку дії Договору та строку виконання зобов`язань щодо виконання Робіт, у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат Замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в Договорі;
- погодження зміни ціни в Договорі в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості Робіт), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку;
- зміни ціни в Договорі у зв`язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування-пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування.
Рішення про зміну ціни на роботи приймається Замовником протягом 5 (П`яти) календарних днів з дня одержання від Генерального підрядника відповідного повідомлення у письмовій формі. Бюджетні зобов`язання беруться Замовником за спеціальним фондом бюджету, в межах відповідних фактичних надходжень коштів до цього фонду та бюджетних асигнувань. (п. 3.4., 3.5. Договору).
Відповідно до п. 4.1. Договору Замовник, при надходженні бюджетних коштів, перераховує Генеральному підряднику на не бюджетні рахунки Генерального підрядника, відкриті на його ім`я в органах Державної казначейської служби у встановленому законодавством порядку, попередню оплату у розмірі не більше 30% ціни річного обсягу Робіт за Договором, протягом 90 календарних днів, з моменту надходження бюджетних коштів, для виконання робіт у порядку, передбаченому постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 1070 "Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти" (зі змінами) (далі - Постанова КМУ № 1070) та Положенням про здійснення департаментом житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації попередньої оплати товарів, робіт і послуг та надання авансу на придбання матеріалів, конструкцій та виробів у 2021 році (далі - Положення), затвердженого наказом Департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 11.01.2021 р. № 02 (зі змінами та доповненнями).
Генеральний Підрядник зобов`язується, згідно з Постановою КМУ №1070, використати одержану попередню оплату на виконання робіт протягом 3 місяців після одержання попередньої оплати.
Використана попередня оплата погашається на підставі акту виконаних робіт форми КБ-2в (довідки КБ-3), підписаного уповноваженими представниками Сторін, представником спеціалізованої організації, що здійснює технічний нагляд за виконанням робіт.
По закінченні три місячного терміну, невикористані суми попередньої оплати повертаються Замовнику з нарахуванням пені на рівні облікової ставки Національного банку України із застосуванням коефіцієнта 1,2 за кожний день прострочення до моменту повернення невикористаних сум попередньої оплати.
Пунктом 4.2. Договору передбачено, що розрахунок за виконані Роботи здійснюється Замовником шляхом перерахування коштів на поточний рахунок Генерального підрядника протягом 10 календарних днів, на підставі підписаних Сторонами та уповноваженим представником спеціалізованої організації, що здійснює технічний нагляд за виконанням Робіт, актів виконаних робіт та наданого ним рахунку, по мірі надходження бюджетних коштів на розрахункові рахунки Замовника.
Проміжні платежі за виконані Роботи здійснюються в межах не більше, як 95 відсотків їх загальної вартості за договірною ціною. Кінцеві розрахунки здійснюються у термін 14 календарних днів після введення об`єкту в експлуатацію відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 461 Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів (зі змінами), по мірі надходження бюджетних коштів на розрахункові рахунки Замовника - Розпорядника коштів. (п. 4.3. Договору).
Згідно п. 5.1. Договору здавання-приймання виконаних робіт оформлюється актами виконаних робіт за ф. КБ-2в, який підписується трьома сторонами: Генеральним підрядником, представником спеціалізованої організації, що здійснює технічний нагляд за виконанням Робіт, Замовником, та довідки за ф. КБ-3.
Замовник, протягом 3 (трьох) днів з дня одержання акту виконаних робіт, підписаного повноваженим представником спеціалізованої організації, що здійснює технічний нагляд за виконанням Робіт, повертає Генеральному підряднику підписаний акт виконаних робіт, або мотивовану відмову від приймання Робіт.
Відповідно до п. 5.2. Договору у разі виявлення Замовником недоліків (дефектів) протягом гарантійного строку він зобов`язаний протягом 5 (п`яти) днів письмово запросити Генерального підрядника та представника спеціалізованої організації, що здійснював технічний нагляд за виконанням Робіт, для складення відповідного акта про порядок і строки усунення виявлених недоліків (дефектів). Якщо Генеральний підрядник відмовився взяти участь у складанні такого акта, Замовник має право скласти такий акт із залученням незалежних експертів в однобічному порядку і надіслати його Генеральному підряднику.
Відповідно до п. 13.1 Договір набирає чинності з моменту його підписання Сторонами та діє до 31.12.2022 р., а у частині розрахунків до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань.
Додатковою угодою №1 від 13.01.2022 сторони внесли зміни до Договору, відповідно до яких виклали його пункти в наступній редакції:
1.3. Генеральний підрядник розпочинає виконання Робіт у строк, що не перевищує 10 днів з дня офіційної реєстрації документу уповноваженого органу, що надає право на виконання підготовчих та будівельних робіт, а також завершує виконання робіт до 01 грудня 2023;
4.1. Замовник, при надходженні бюджетних коштів, перераховує Генеральному підряднику аванс (попередню оплату) у розмірі не більше 30% ціни річного обсягу Робіт за Договором, згідно до Календарного графіку виконання Робіт, протягом 3-х місяців з моменту надходження бюджетних коштів, для виконання робіт у порядку, передбаченому Постановою Кабінету Міністрів України від 04 грудня 2019 №1070 Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти (далі Постанова КМУ), Положенням про здійснення Департаментом житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації попередньої оплати товарів, робіт і послуг та надання авансу на придбання матеріалів, конструкцій та виробів у 2022 році (далі - Положення), затвердженого наказом Департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 11.01.2022 р. №03.
Генеральний підрядник зобов`язується, згідно з Постановою КМУ № 1070, використати одержаний аванс (попередню оплату) на виконання робіт протягом 3 (трьох) місяців після одержання авансу (попередньої оплати).
Використаний аванс (попередня оплата) погашається на підставі акту виконаних робіт форми КБ-2в (довідки КБ-3), підписаного уповноваженими представниками Сторін, представником спеціалізованої організації, що здійснює технічний нагляд за виконанням робіт.
По закінченні тримісячного терміну, невикористані суми авансу (попередньої оплати) повертаються Замовнику з нарахуванням пені на рівні облікової ставки Національного банку України із застосуванням коефіцієнта 1,2, за кожний день прострочення до моменту повернення невикористаних сум попередньої оплати (авансу);
6.1. Роботи виконуються в термін 365 днів, як вказано генеральним підрядник в тендерній пропозиції, але не пізніше 01.12.2023;
13.1. Договір набирає чинності з 15.12.2021 та діє до 31.12.2023, а у частині розрахунків до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань.
07.02.2022 року відповідно до умов Договору № 56, на небюджетний рахунок Відповідача № 355939607000710081, відкритий на його ім`я в органах Державної казначейської служби, Позивачем-2 перераховано попередню оплату (аванс) в розмірі 2 950 421,10 гривень, що підтверджується платіжною інструкцією від 04.02.2022 (том 1, а.с. 53).
04.02.2022 року між Відповідачем та ТОВ СПЕЦСТРОЙ ПЛЮС укладено договір поставки №5 (том 1, а.с. 178). Специфікацією № 5 до вказаного договору передбачено поставку на користь Відповідача труби ПЕ 100 SDR 17 250*14.8 в кількості 2 327 м. на суму з ПДВ 2 943 664,31 грн.
На виконання умов вказаного договору поставки, 07.02.2022 року ТОВ СПЕЦСТРОЙ ПЛЮС здійснило на користь Відповідача поставку товару, труби ПЕ 100 SDR 17 250*14.8 в кількості 2 327 м. на суму з ПДВ 2 943 664,31 грн. (том 1, а.с 175).
09.02.2022 року з не бюджетного рахунку № 355939607000710081 Відповідач перерахував на користь ТОВ СПЕЦСТРОЙ ПЛЮС суму 2 943 664,31 грн. з призначенням платежу «оплата за трубу ПЕ до договору № 56 від 15.12.2021 на виконання робіт (Деп. ЖКГ та Б ДОДА) договір поставки № 5 від 04.02.2022, видаткова накладна від 07.02.2022» (том 1, а.с. 176).
04.05.2022 року між Позивачем-2 та Відповідачем укладено Додаткову угодою № 2 в якій, керуючись п. 4 ч. 5 ст. 41 Закону України Про публічні закупівлі від 25.12.2015 № 922-VIII (із змінами), Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 № Про введення воєнного стану в Україні, Указом Президента України від 14.03.2022 № 133/2022 Про продовження строку дії воєнного положення в Україні, Указом Президента України від 18.04.2022 № 259/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні та пункту 3.1 Розділу 3, 4.1 Розділу 4 та 6.1 Розділу 6 договору № 56 від 15.12.2021, на підставі Розпорядження голови облдержадміністрації від 28.12.2021 № Р-1041/0/3-21 «Про розподіл коштів на 2022 рік по галузях виробничої сфери», листа Торгово-промислової палати України щодо засвідчення форс-мажорннх обставин (обставин непереборної сили) від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1, розділу 10 Обставин непереборної сили договору, Положення про здійснення департаментом житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації попередньої оплати товарів, робіт і послуг та надання авансу на придбання матеріалів, конструкцій та виробів у 2022 році, затвердженого наказом департаменту житлового-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 11.01.2022 № 03 (зі змінами), у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють виконання зобов`язань в строки передбачені договором, дійшли згоди: викласти в нові редакції п. 3.1. Розділу 3 Договору «Ціна Договору», п. 6.1. Розділу 6 Договору «Строки виконання робіт».
Крім того, сторони погодили в абзаці 2 п. 4.1 Розділу 4 Договору Порядок здійснення оплати слова протягом 3 місяців після одержання попередньої оплати замінити словами протягом 3 місяців після закінчення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, але не пізніше 24.08.2022.
Звертаючись з даним позовом до суду, прокурор заявив немайнову вимогу про визнання недійсною додаткової угоди № 2 від 04.05.2022 року до Договору № 56 від 15.12.2021, та майнову вимогу про стягнення з Відповідача на користь Позивача-2 інфляційних втрат та відсотків річних, передбачених ст. 625 ЦК України.
Позовні вимоги мотивовані тим, що додаткова угода №2 від 04.05.2022 укладена з порушенням вимог ч. 5 ст. 41 Закону України Про публічні закупівлі, постанов КМУ №1070 від 04.12.2019, №641 від 22.07.2020 та Порядку державного фінансування капітального будівництва, затвердженого постановою КМУ №1764 від 27.12.2001, і відповідно до ст. ст. 16, 203, 215 ЦК України підлягає визнанню недійсною в судовому порядку. Крім того, у зв`язку з недійсністю зазначеної додаткової угоди, Прокурор вимагає стягнення з Відповідача інфляційних втрат та трьох процентів річних за прострочення виконання зобов`язань з повернення суми попередньої оплати.
Здійснивши оцінку поданих у справу доказів, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення вимог прокурора, виходячи з наступного.
Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (стаття 626 Цивільного кодексу України).
За договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу (частина перша статті 837 Цивільного кодексу України).
Якщо договором підряду не передбачена попередня оплата виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов`язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк або, за згодою замовника, - достроково (частина перша статті 854 Цивільного кодексу України).
Як вище встановлено судом, 04.05.2022 року сторони підписали спірну додаткову угоду № 2 (том 1, а.с. 46) в якій, в тому числі дійшли згоди в абзаці 2 пункту 4.1 розділу 4 договору Порядок здійснення оплати слова протягом 3 місяців після одержання попередньої оплати змінити словами протягом 3 місяців після закінчення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, але не пізніше 24.08.2022 (п. 1.2 додаткової угоди).
Підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу (ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України).
Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин) (ч. 3 ст. 215 Цивільного кодексу України).
Недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю (ч. 1 ст. 216 Цивільного кодексу України).
Зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам (ч. 1 ст. 203 Цивільного кодексу України).
Господарське зобов`язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб`єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині (ч. 1 ст. 207 Господарського кодексу України).
На підставі статті 215 Цивільного кодексу України недійсними можуть визнаватися не лише правочини, які не відповідають цьому Кодексу, а й такі, що порушують вимоги інших законодавчих актів України, указів Президента України, постанов Кабінету Міністрів України, інших нормативно-правових актів, виданих державними органами, у тому числі відомчих, зареєстрованих у встановленому порядку.
Під час укладення Договору № 56 та погодження в ньому умов щодо використання генеральним підрядником попередньої оплати (п. 4.1), сторони керувалися постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 1070 Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти, а отже, вимоги зазначеної постанови мали бути дотримані сторонами і під час укладення спірної додаткової угоди № 2 від 04.05.2022, зокрема, в частині внесено зміни до абз. 2 п. 4.1. Договору.
Так, постановою Кабінету Міністрів України № 1070 від 04.12.2019 Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти (далі Постанова № 1070) установлено, що розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів (крім закордонних дипломатичних установ) у договорах про закупівлю товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти можуть передбачати попередню оплату в разі закупівлі: товарів, робіт і послуг за поточними видатками - на строк не більше трьох місяців; товарів, робіт і послуг за капітальними видатками та державними контрактами (договорами); періодичних видань - на строк не більше 12 місяців.
Пунктом 2 Постанови № 1070 (в редакції, що була чинна на момент укладання спірної додаткової угоди) визначено, що на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, попередня оплата товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти, здійснюється розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів з урахуванням особливостей, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 641 Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Постановою Кабінету Міністрів України № 641 від 22.07.2020 Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі Постанова № 641) заборонено на період дії карантину здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти, а Державній казначейській службі здійснення відповідних платежів, крім випадків, коли предметом закупівлі є, серед іншого, товари, роботи і послуги, якщо розмір такої оплати не перевищує 30 відсотків вартості їх річного обсягу на строк не більше трьох місяців.
Господарський суд зауважує, що Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19", яка прийнята відповідно до ст. 29 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб", на всій території України встановлений карантин з 12.03.2020, який, у свою чергу, був неодноразово продовжений, та скасований лише 30.06.2023, тобто діяв на час укладення спірної додаткової угоди.
З викладеного слід дійти висновку, що чинні на момент укладання спірної додаткової угоди законодавчі акти, зокрема, постанова Кабінету Міністрів України № 1070 від 04.12.2019 та постанова Кабінету Міністрів України № 641 від 22.07.2020, визначали можливість здійснення попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти, виключно на строк не більше трьох місяців. При цьому, наведені вище постанови не передбачали можливість зміни/продовження зазначеного трьохмісячного строку.
Таким чином, пункти 1.2. спірної додаткової угоди, яким передбачено використання генеральним підрядником одержаної попередньої оплати (авансу) на виконання робіт протягом 3 (трьох) місяців після закінчення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, але не пізніше 24.08.2022, тобто, фактично в строк, що значно перевищує три місці, суперечать вимогам, встановленим постановою Кабінету Міністрів України № 1070 від 04.12.2019 та постановою Кабінету Міністрів України № 641 від 22.07.2020, що є достатньою підставою для визнання його недійсним у відповідній частині.
При цьому, суд не вбачає підстав для визнання спірної додаткової угоди недійсною в цілому, адже зміна умов фінансування та продовження сторонами строків початку та закінчення виконання робіт (п. 1.1, 1.3. Додаткової угоди), в контексті мотивів внесення таких змін, які наведені у відповідній угоді, не суперечить, а ні положенням Закону України Про публічні закупівлі, а ні наведеним прокурором у позові постановам Кабінету Міністрів України.
Згідно статті 217 ЦК України, недійсність окремої частини правочину не має наслідком недійсності інших його частин і правочину в цілому, якщо можна припустити, що правочин був би вчинений і без включення до нього недійсної частини.
Зважаючи на те, що спірна додаткова угода в частині зміни п. 3.1. та п. 6.1. Договору, зокрема, щодо зміни графіку фінансування та продовження строків початку та закінчення виконання робіт, могла бути вчинена сторонами і без включення до неї умов, які фактично передбачили продовження строку використання генеральним підрядником одержаної попередньої оплати (авансу), позов прокурора в частині вимог про визнання недійсною додаткової угоди № 2 від 04.05.2022 підлягають задоволенню частково, шляхом визнання недійсними пункту 1.2. зазначеної угоди.
Окрім вимоги про визнання недійсною додаткової угоди №2 від 04.05.2022 року, Прокурор просить стягнути з Відповідача 3% річних за загальний період прострочення повернення невикористаного авансу (2 950 421,10 грн.) з 09.05.2022 року по 23.08.2022 року в сумі 25 974,54 грн. та інфляційні втрати за вказаний період в розмірі 230 066,75 грн.
В силу положень ст.ст. 216, 236 ЦК України, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю Правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення.
За вищевикладеного, у зв`язку з визнанням недійсною додаткової угоди № 2, в частині продовження строку використання генеральним підрядником одержаної попередньої оплати (авансу), відповідно до чинних умов п. 4.1. Договору, Відповідач мав використати отриману ним суму попередньої оплати (авансу) в строк до 08.05.2022 року, а невикористану суму повернути замовнику з нарахуванням пені на рівні облікової ставки Національного банку України із застосуванням коефіцієнта 1,2 за кожний день прострочення з моменту повернення невикористаних сум.
Відповідно до частини другої статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Передбачене законом право кредитора вимагати сплати боргу з урахуванням процентів річних є способами захисту його майнового права та інтересу, суть якого полягає у отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.
Тобто, у разі неналежного виконання боржником грошового зобов`язання виникають нові додаткові зобов`язання, які тягнуть за собою втрати матеріального характеру.
Як вище встановлено судом, на виконання п. 4.1 Договору № 56, Замовник (Позивач-2) перерахував Генеральному підряднику (Відповідачу) аванс (попередню оплату) в розмірі 2 950 421,10 грн. (а.с. 53, 54). Частина попередньої оплати (авансу) в сумі 2 943 664,31 грн., використана Відповідачем 09.02.2022 року на придбання матеріалів, необхідних для виконання робіт по Договору, що підтверджується наданими у справу доказами (том 1, а.с. 175, 176, 178, 206).
Доводи прокурора щодо погашення Відповідачем повної суми використаного авансу (попередньої оплати) актом виконання робіт форми КБ-2в за серпень 2022 року, тобто з пропуском тримісячного строку з моменту його одержання, суд вважає безпідставними, адже в контексті умов п. 4.1. Договору, використання авансу (попередньої оплати) на придбання матеріалів, необхідних для виконання робіт, може не збігатися у часі з використанням авансу на виконання підрядних робіт, погашення якого відбувається на підставі акту виконаних робіт.
Таким чином, суд приходить до висновку, що аванс (попередня оплата) в сумі 2 943 664,31 грн., який 09.02.2022 року витрачено на придбання матеріалів, використано Відповідачем в межах визначеного договором та законодавством строку.
Решта авансу, в суми 6 756,79 грн., погашення якого здійснено в межах акта виконаних робіт форми КБ-2в від 24.08.2022 року, використана з пропуском відповідного тримісячного терміну, що тягне за собою наслідки, передбачені ч. 2 ст. 625 ЦК України у вигляді обов`язку сплатити інфляційні втрати та відсотки річні від суми невикористаної частини авансу (попередньої оплати) за період з 09.05.2022 року по 23.08.2022 року, розмір яких, за підрахунками суду становить: 59,42 грн. відсотків річних та 526,88 грн. інфляційних втрат.
З урахуванням встановлених обставин, немайнова вимога прокурора про визнання недійсною додаткової угоди підлягає задоволенню частково, зокрема, шляхом визнання недійсним п. 1.2. Додаткової угоди № 2 від 04.05.2022 року до Договору №56 від 15.12.2021 року.
Також, частково підлягають задоволенню майнові вимоги прокурора, зокрема, шляхом стягнення з Відповідача на користь Позивача-2 інфляційних втрат в розмірі 526,88 грн. та трьох процентів річних в сумі 59,42 грн. Решта позовних вимог задоволенню не підлягає.
Відповідно до приписів ст. 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.
Керуючись ст.ст. 14, 73, 74-79, 86, 129, 233, 236-241, 326 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити частково.
Визнати недійсним пункт 1.2. додаткової угоди № 2 від 04.05.2022 року до Договору №56 від 15.12.2021 року на виконання робіт по об`єкту: Реконструкція водогону від смт. Черкаське до смт. Гвардійське Новомосковського району Дніпропетровської області укладеного між Департаментом житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації (49004 м. Дніпро, пр. Олександра Поля, 2, код ЄДРПОУ 38598277) та Товариством з обмеженою відповідальністю Будпром-Маш ЛТД (49000, м. Дніпро, вул. Князя Володимира Великого, буд. 7А, код ЄДРПОУ 42787579).
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Будпром-Маш ЛТД (49000, м. Дніпро, вул. Князя Володимира Великого, буд. 7А, код ЄДРПОУ 42787579) на користь Департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації (49004 м. Дніпро, пр. Олександра Поля, 2, код ЄДРПОУ 38598277) три проценти річних в сумі 59,42 грн., інфляційні втрати в розмірі 526,88 грн.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Будпром-Маш ЛТД (49000, м. Дніпро, вул. Князя Володимира Великого, буд. 7А, код ЄДРПОУ 42787579) на користь Дніпропетровської обласної прокуратури (49044, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, буд. 38, код ЄДРПОУ 02909938) 1218,23 грн. витрат зі сплати судового збору.
В решті позовних вимог відмовити.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили у відповідності до ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 30.09.2024
Суддя О.В. Ліпинський
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2024 |
Оприлюднено | 01.10.2024 |
Номер документу | 121951898 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними надання послуг |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ліпинський Олександр Вікторович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ліпинський Олександр Вікторович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ліпинський Олександр Вікторович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ліпинський Олександр Вікторович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ліпинський Олександр Вікторович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ліпинський Олександр Вікторович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ліпинський Олександр Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні