Справа № 289/26/24
Номер провадження 2/289/272/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26.09.2024 м. Радомишль
Радомишльський районний суд Житомирської області в складі: під головуванням судді Мельника О.В., за участі секретаря судового засідання Писаренко К.Л., прокурора ОСОБА_1 , представника відповідача директора СТОВ «Осички» Яценка М.В., представника третьої особи ДП «Радомишльський лісгосп АПК» адвоката Єлісєєва В.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду за правилами загального позовного провадження цивільну справу за позовною заявоюкерівника Коростишівської окружної прокуратури (місцезнаходження /місце проживання: Шевченка, 5, м. Коростишів, Житомирський р-н,Житомирська обл.,12501), третьої особи без самостійних вимог на стороні позивача ДП «Радомишльський лісгосп АПК» до ОСОБА_2 (місцезнаходження місцепроживання: АДРЕСА_1 ),Сільськогосподарського товаристваз обмеженоювідповідальністю "Осички"(місцезнаходження/місцепроживання: АДРЕСА_2 ) про скасуваннядержавної реєстраціїземельної ділянки,скасування речовихправна земельнуділянку,зобов`язанняповернутиземельнуділянку, -
ВСТАНОВИВ:
Керівник Коростишівської окружної прокуратури Житомирської області звернувся досуду ізпозовом в інтересах держави в особі Житомирської обласноїради до ОСОБА_2 , Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Осички", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ДП «Радомишльський лісгосп АПК» про скасування державної реєстрації земельної ділянки, скасування речовихправ на земельну ділянку, зобов`язання повернутиземельнуділянку.
В обґрунтування своїх позовних вимог зазначив, що в ході проведеної перевірки органами прокуратури виявлено факт незаконної реєстрації в приватну власність ділянки з кадастровим номером 1825087400:08:000:0131, чим порушено права Житомирської обласної ради, як законного власника її частини, а саме відповідачами порушено права Житомирської обласної ради як власника земельної ділянки лісового фонду загальною площею 2,8595 га.
Відповідно до розпорядження Радомишльської районної державної адміністрації № 179 від 06.09.2005 передано у постійне користування ДП «Радомишльський лісгосп АПК» земельні ділянки площею 16 га на території Осичківської сільської ради Радомишльського району Житомирської області для ведення лісового господарства.
На підставі вказаного розпорядження видано державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 073882.
Відповідно до вказаного державного акту серія ЯЯ № 073882 03.10.2006 року ДП «Радомишльський лісгосп АПК» передано земельну ділянку № 23 площею 7.8 га з кадастровим номером 1825087400:08:000:0003 на території Осичківської сільської ради Радомишльського району Житомирської області.
Рішенням четвертої сесії VIII скликання Житомирської обласної ради № 114 від 27.05.2021 року надано згоду ДП «Радомишльський лісгосп АПК» ЖОКАП «Житомироблагроліс» на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) загальною площею 12257,30 га відповідно до наявних державних актів на право постійного користування земельною ділянкою, що перебувають у постійному користуванні підприємства та розташовані у межах Житомирського району (на території ліквідованого Радомишльського району) Житомирської області.
Розроблення відповідної технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) на земельні ділянки, що знаходяться в постійному користуванні ДП «Радомишльський лісгосп АПК» ЖОКАП «Житомироблагроліс» відповідно до наявних державних актів на право постійного користування земельною ділянкою, та які були зареєстровані до 01 січня 2013 року для внесення відомостей про ці земельні ділянки до Державного земельного кадастру, здійснює Житомирська філія державного підприємства «Науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» (надалі - ЖФДП «НДПІЗ») відповідно до укладених договорів на виконання робіт.
Водночас, згідно повідомлення ЖФДП «НДПІЗ» за вихідним № 32-КН від 08.03.2023 року розробник не має можливості виконати роботи передбачені Договором на виконання робіт № 63 від 09.06.2022 року, оскільки земельна ділянка № НОМЕР_1 площею 7.8000 га право постійного користування на яку посвідчено Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою сер ЯЯ № 073882 від 03.10.2006 року має часткове накладання на ділянку з кадастровим номером 1825087400:08:000:0131 площею 0.2590 га сільськогосподарського призначенню для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, приватної форм власності, що розташована на території Радомишльської міської громади (колишньої Осичківської сільської ради) Житомирського району Житомирської області, суб`єкт права власності на земельну ділянку - громадянин ОСОБА_2 , суб`єкт речового права на земельну ділянку Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «ОСИЧКИ» (код за СДРПОУ - 30797636), що обґрунтовується Схемою накладання земельних ділянок ДП «Радомишльський лісгосп АПК» ЖОКАП «Житомироблагроліс».
Так, у відповідності до інформації з Державного земельного кадастру від 08.03.2023 року підставою для внесення відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 1825087400:08:000:0131 до Державного земельного кадастру є технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка була розроблена 24 квітня 2008 року Товариством з обмеженою відповідальністю «ГЕОРАД».
Державну реєстрацію права власності громадянина ОСОБА_2 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо цієї земельної ділянки здійснено 18 лютого 2019 року Забілоцькою сільською радою Радомишльського району Житомирської області (номер запис про право - 30404074) на підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом (спадкова справа 6/2010, зареєстрована в реєстрі №2-3427).
Державну реєстрацію права оренди земельної ділянки СТОВ «ОСИЧКИ» в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо цієї земельної ділянки здійснено 18 лютого 2019 року Забілоцькою сільською радою Радомишльського району Житомирської області (номер запис про право - 330404105).
Внаслідок дій щодо незаконної реєстрації в приватну власність ділянки з кадастровим номером 1825087400:08:000:0131 порушено права Житомирської обласної ради як законного власника її частини.
Таким чином, відповідачами порушено права Житомирської обласної ради як власника земельної ділянки лісового фонду загальною площею 0,2590 га.
З метою усунення виявлених порушень прокурор звернувся до суду із позовом в інтересах держави в особі Житомирської обласної ради та просить скасувати зареєстроване право власності в частині накладення на земельну ділянку лісового фонду площею 0,2590 га.
Прокурор в судовому засіданні позовну заяву підтримав з підстав зазначених у ній.
Представник Житомирської обласної ради подав до суду заяву про розгляд справи за їх відсутності.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ДП «Радомишльський лісгосп АПК» в судове засідання з`явився, заявлений позов підтримав, надав додаткові пояснення.
Відповідач ОСОБА_3 та його представник адвокат Чернявський С.В., будучи належним чином повідомленими про дату, час та місце розгляду справи в судове засідання не з`явились, заяв і клопотань не подали. Через канцелярію суду подали письмовий відзив на позовну заяву, в якому проти задоволення заявлених вимог заперечили.
Представник СТОВ «Осички» в судове засідання з`явився, із заявленими позовними вимогами погодився.
Заслухавши учасників по справі, дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступного висновку.
Статтею 14КонституціїУкраїни встановлено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Незаконне виділення (надання в користування передача у власність) спірної земельної ділянки порушує інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель, ефективного використання земельних ресурсів.
Зазначене відповідно до п. 2 ст. 121 Конституції України, ст. 36-1Закону України «Про прокуратуру»є підставою для захисту інтересів держави органами прокуратури шляхом пред`явлення цього позову.
Відповідно до приписів ст.21ЦКУкраїни суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Судом встановлено,що відповіднодо рішенняЖитомирської обласноїради четвертоїсесії восьмогоскликання від27.05.2021№ 114«Про наданнязгоди ДП«Радомишльський лісгоспАПК» ЖОКАР«Житомироблагроліс» Житомирськоїобласної радина розробленнятехнічної документаціїіз землеустрою»слідує,що відповіднодост.ст.8,79-1,122ЗемельногокодексуУкраїни,ст.22,55ЗаконуУкраїни«Про землеустрій»,ст.43Закону України«Про місцевесамоврядуваннявУкраїні»,зазверненнямдочірнього підприємства«Радомишльський лісгоспАПК»Житомирськогообласного комунальногоагролісогосподарського підприємства«Житомироблагроліс»Житомирськоїобласної радивід 01.03.2021№39/1,тавраховуючирекомендації постійнихкомісійобласноїради зпитаньагропромисловогокомплексу,земельнихвідносинта розвиткуселавід28.04.2021зпитанькомунальної власностітамайновихвідносин від21.05.2021,обласнарадавирішила -надати згодудочірньомупідприємству«Радомишльський лісгоспАПК»Житомирського обласногокомунальногоагролісогосподарського підприємства«Житомироблагроліс» Житомирськоїобласної радинарозробленнятехнічної документаціїізземлеустроющодо відновленнямеж земельних ділянок в натурі (на місцевості) загальною площею 12257,30 га.
Згідно листа №32-кн від 08.03.2023 року Житомирська філія ДП «Науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» слідує, що у відповідності до договору № 63 від 09.06.2022 року та державного акту на право постійного користування земельних ділянок серія ЯЯ №073882 ДП «Радомишльський лісгосп АПК» на виконання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок ДП «Радомишльський лісгосп АПК «ЖОКАП «Житомироблагроліс» на території Осичківської сільської ради Житомирського району, на місці фактичного розміщення ділянки № 23 площею 7,8000 га частково знаходяться ділянки з кадастровими номерами 1825087400:08:000:0267 площею 0,2393 га (суб`єкт права власності ОСОБА_4 , суб`єкт речового права (орендар) Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «ОСИЧКИ», 1825087400:08:000:0131 площею 0,2590 га (суб`єкт права власності ОСОБА_2 , суб`єкт речового права (орендар) Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «ОСИЧКИ»).
Виходячи з вищевказаного Житомирська філія ДП «Науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» виконати роботи вищевказаної земельної ділянки не має можливості.
До вказаного листа долучено план меж земельної ділянки та схема накладення земельних ділянок, з яких вбачається накладення земельної ділянки з кадастровим номером 1825087400:08:000:0131 на землі лісового фонду площею 0,2590 га.
Згідно державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №073882 виданого Радомишльською районною державною адміністрацією від 03.10.2006 року, на підставі розпорядження Радомишльської районної державної адміністрації від 06.09.2005 року №179 ДП «Радомишльський лісгосп АПК» є постійним користувачем земельної ділянки площею 16,0 га розташованої на території Осичківської сільської ради Радомишльського району Житомирської області цільове призначення земельної ділянки для ведення лісового господарства.
Згідно інформаційної довідки з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, земельна ділянка з кадастровим номером 1825087400:08:000:0131 площею 2,8595 га перебуває у приватній власності ОСОБА_2 , право власності зареєстровано 18.02.2019 року. Право оренди земельної ділянки зареєстровано за СТОВ «Осички» 18.02.2019 року.
Також з інформаційної довідки вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 1825087400:08:000:0131 площею 2,8595 га сформована на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок лише 24.04.2008 року, з цільовим призначенням виключно для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі сільськогосподарського призначення.
Право власності на спірну земельну ділянку відповідач ОСОБА_2 набув на підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 28.12.2010 року № 2-3427 після смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_5 .
Згідно Державного акту серії ЖТ № 139972 виданого 09.12.2008 року ОСОБА_5 являвся власником земельної ділянки з кадастровим номером 1825087400:08:000:0131 площею 2,8595 га призначеної для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Відповідно до повідомлення ЖОКАП «Житомироблагроліс» від 22.12.2023 року № 285 Коростишівській окружній прокуратурі повідомлено, що частина земельної ділянки № НОМЕР_1 площею 0,2590 га знаходиться в кварталі 48 виділі 3 і 4 Потіївського лісництва, територія якої вкрита лісом, виду ліси протиерозійні, на якій ростуть середньовікові дерева віком 67 роки виду дуб звичайний, а також виду береза повисла та виду вільха чорна, щільність (повнота) яких складає 0,7.
Відповідно до листа Житомирської обласної ради від 07.06.2023 року № р-5-21/517 Коростишівській окружній прокуратурі повідомлено, що заходи щодо витребування земельної ділянки з чужого незаконного володіння не вживались. Разом з тим, не заперечують щодо представництва інтересів держави в особі Житомирської обласної ради Коростишівською окружною прокуратурою з питань, вказаних у повідомленні.
Відповідно до листа ДП «Радомишльський лісгосп АПК» № 78 від 12.04.2023 року вбачається, що з метою повернення у комунальну власність Житомирської обласної ради частини земельної ділянки № НОМЕР_1 площею 0,2590 га, розташованої на території Радомишльської міської громади Житомирського району Житомирської області, право постійного користування на яку посвідчено Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 073882 від 03.10.2006 року директор ДП «Радомишльський лісгосп АПК» просить Радомишльський відділ Коростишівської окружної прокуратури подати відповідний позов до суду.
Статтею 15 ЦК Українивизначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Отже,стаття 15 ЦК Українивизначає об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язане з позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, викликана поведінкою іншої особи.
Згідно зі статтями13,14 Конституції Україниземля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цієюКонституцією.
Відповідно до ч.2ст.4 ЦПК Україниу випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб або державних чи суспільних інтересах.
Згідно із ч.1ст.56 ЦПК Україниу випадках, встановлених законом, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи можуть звертатися до суду із заявами про захист прав, свобод та інтересів інших осіб або державних чи суспільних інтересів та брати участь у цих справах.
У випадках, визначених Законом, на прокуратуру покладається функція з представництва інтересів громадянина або держави в суді (п.2 ч.1 ст.2 Закону).
У частині 3ст.23 Закону України «Про прокуратуру»передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому ч.4 цієї статті.
Відповідно до п.п.1,2 ч.4ст.23ЗаконуУкраїни«Про прокуратуру» наявність підстав для представництва має бути обґрунтована у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу.
Відповідно ч.1, 5, 6, 7ст. 81 ЦПК Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватись на припущеннях. Суд не може збирати докази, що стосуються предмету спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконання обов`язків щодо доказів, а також інших випадків, передбачених цим Кодексом.
Власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном (стаття 391 ЦК України). Власник земельної ділянки може вимагати, зокрема, усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою (частина другастатті 152 ЗК України). Залежно від обставин справи вимогу зобов`язати повернути земельну ділянку суд може кваліфікувати як негаторний позов.
Відповідно дост. 387 ЦК Українивласник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Відповідно дост. 391 ЦК Українивласник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.
Відповідно до ч.1, 2, 4ст. 20 ЗК України(у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об`єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, зайнятих лісами, провадиться з урахуванням висновків органів виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища та лісового господарства.
До земель комунальноївласності, які не можна передавати у приватну власність, належать землі лісогосподарського призначення, крім випадків, визначенихЗК України(пункт"г" частини 3 статті83 цього Кодексу у редакції чинній, на час виникнення спірних правовідносин).
Частина2статті 56 ЗК України обмежує можливість передання земель лісогосподарськогопризначенняу приватну власність випадком безоплатного або за плату передання громадянам та юридичним особам за рішенням органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади замкнених земельних ділянок лісогосподарського призначення загальною площею до 5 гектарів ускладіугідьселянських, фермерських та інших господарств.
Відповідно до ч.1- 4ст. 149 ЗК Україниземельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень. Сільські, селищні, міські ради вилучають земельні ділянки комунальної власності відповідних територіальних громад, які перебувають у постійному користуванні, для всіх потреб, крім особливо цінних земель, які вилучаються (викупляються) ними з урахуванням вимогстатті 150 цього Кодексу. Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, районні ради вилучають земельні ділянки спільної власності відповідних територіальних громад, які перебувають у постійному користуванні, для всіх потреб.
Відповідно дост. 11 Лісового кодексу України право комунальної власності на ліси набувається при розмежуванні в установленому законом порядку земель державної і комунальної власності, а також шляхом передачі земельних ділянок з державної власності в комунальну та з інших підстав, не заборонених законом.
Відповідно до ч.1ст. 12 Лісового кодексу Українигромадяни та юридичні особи України можуть безоплатно або за плату набувати у власність у складі угідь селянських, фермерських та інших господарств замкнені земельні лісові ділянки загальною площею до 5 гектарів. Ця площа може бути збільшена в разі успадкування лісів згідно із законом.
Отже, законодавство України обмежувало безоплатне передання у приватну власність земель лісогосподарського призначення випадком передання за рішенням уповноваженого органу тільки замкнених земельних ділянок лісогосподарського призначення загальною площею до 5 гектарів у складі угідь селянських, фермерських та інших господарств. Таке обмеження, визначене на момент виникнення спірних правовідносин у пункті "г" частини 3 статті 83 і в частині 2статті 56 ЗК України, було доступним, чітким і зрозумілим, а наслідки його недотримання з огляду на положення ЦК України - передбачуваними для будь-якої особи, яка набула земельну ділянку лісогосподарського призначення, що не є замкненою, загальною площею до 5 гектарів у складі угідь селянських, фермерських та інших господарств (аналогічні висновкисформульовано Верховним Судом у постанові від 04.02.2020 року у справі № 911/3738/17).
Відповідно дост.125ЗКУкраїни право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Таким чином, належним та ефективним способом захисту прав власності на землі лісогосподарського призначення є негаторний позов про повернення земельної ділянки, який може бути пред`явленим упродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки і на вказану вимогу не поширюється позовна давність.
Аналогічних висновків дійшла Велика Палата Верховного Суду у постанові від 15 вересня 2020 року у справі № 469/1044/17 (провадження № 14-317цс19).
Відповідно до статті 2 Закону України «Про охорону земель» визначено, що об`єктом особливої охорони держави є всі землі в межах території України.
Відповідно достатті 84 ЗК Україниу державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
Згідно зі статями19,20 ЗК Україниземлі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, у тому числі: землі лісогосподарського призначення; віднесення їх до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 12 червня 2019 року у справі№ 487/10128/14 (провадження № 14-473цс18) міститься висновок про те, що серед способів захисту речових прав цивільне законодавство виокремлює, зокрема, витребування майна з чужого незаконного володіння (стаття 387 ЦК України) й усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном (стаття 391 ЦК України, частина другастатті 152 ЗК України). Вказані способи захисту можна реалізувати шляхом подання віндикаційного та негаторного позовів відповідно.
Власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (стаття 387 ЦК України).
Віндикація застосовується до відносин речово-правового характеру, зокрема, якщо між власником і володільцем майна немає договірних відносин і майно перебуває у володільця не на підставі укладеного з власником договору. У цьому разі майно може бути витребуване від особи, яка не є стороною недійсного правочину, шляхом подання віндикаційного позову, зокрема від добросовісного набувача, з підстав, передбачених частиною першоюстатті 388 ЦК України(такий висновок міститься у постанові Верховного Суду України від 17 лютого 2016 року у справі № 6-2407цс15).
Негаторний позов - це позов власника, який є фактичним володільцем майна, до будь-якої особи про усунення перешкод, які ця особа створює у користуванні чи розпорядженні відповідним майном. Позивач за негаторним позовом вправі вимагати усунути існуючі перешкоди чи зобов`язати відповідача утриматися від вчинення дій, що можуть призвести до виникнення таких перешкод. Означений спосіб захисту спрямований на усунення порушень прав власника, які не пов`язані з позбавленням його володіння майном.
На негаторний позов не поширюються вимоги щодо позовної давності, оскільки з таким позовом можна звернутися в будь-який час, поки існують правовідносини та правопорушення.
Згідно з частиною першоюстатті 388 ЦК України, якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно: було загублене власником або особою, якій він передав майно у володіння; було викрадене у власника або особи, якій він передав майно у володіння; вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.
Власник земельної ділянки може вимагати, зокрема, усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою (частина другастатті 152 ЗК України).
З урахуванням наведеного та правильно встановленого судом факту належності спірної земельної ділянки до земель лісогосподарського призначення, до спірних правовідносин слід застосувати приписистатті 391 ЦК Українита частини другоїстатті 152 ЗК України.
Такі висновки щодо належного способу захисту порушеного права викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15 вересня 2020 року у справі №469/1044/17-ц (провадження № 14-317цс19).
Таким чином,судом встановлено,що спеціалізованаорганізація -Житомирська філіяДП «Науково-досліднийта проектнийінститут землеустрою»виконати роботи по виготовленнютехнічної документації ізземлеустрою щодовстановлення (відновлення)меж земельнихділянок ДП «Радомишльський лісгосп АПК» не має можливості, оскільки на місці фактичного розміщення ділянки № 23 площею 7,8000 га частково знаходяться ділянки з кадастровими номерами 1825087400:08:000:0131 площею 0,2590 га - суб`єкт права власності ОСОБА_2 .
Спірна земельна ділянка була сформована частково за рахунок земель лісогосподарського призначення, та була передана у приватну власність всупереч вимог закону, яку успадкував ОСОБА_2 .
Доводи наведені представником відповідача адвокатом Чернявським С.В. у відзиві на позовну заяву встановлені судом обставини не спростовують. Належних доказів, зокрема і щодо визначення меж спірної земельної ділянки на місцевості (в натурі) раніше 2008 року, як про це зазначено у витягу з ДЗК, стороною відповідача не надано.
Враховуючи вищенаведені норми, встановлені обставини у справі та досліджені докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню.
Відповідност. 141 ЦПК України судовийзбір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Щодо клопотання третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ДП «Радомишльський лісгосп АПК» про відшкодування витрат на правову допомогу за надані до суду письмові пояснення в розмірі 20000 грн. суд зазначає наступне.
Відповідно дост..42ЦПК України у справах позовного провадження учасниками справи є сторони, треті особи. Згідно ст.. 141 ЦПК України розподіл судових витрат здійснюється між сторонами. Відповідно до листа № 78 від 12.04.2023 року ДП «Радомишльський лісгосп АПК» самоусунулись від самостійного звернення до суду з метою повернення у комунальну власність Житомирської обласної ради частини земельної ділянки № НОМЕР_1 площею 0,2393 га, та просять Радомишльський відділ Коростишівської окружної прокуратури подати відповідний позов до суду. Враховуючи зазначене, клопотання третьої особи у справі про відшкодування витрат на правову допомогу задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст.12,13,81,259, 265,268 ЦПК України,-
УХВАЛИВ:
Позов керівника Коростишівської окружноїпрокуратури до ОСОБА_2 , Сільськогосподарського товаристваз обмеженоювідповідальністю "Осички" про скасування державної реєстраціїземельної ділянки, скасування речовихправ на земельну ділянку, зобов`язання повернути земельнуділянку - задовольнити.
Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 1825087400:08:000:0131, площею 2,8595 гектарів.
Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію всіх речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 1825087400:08:000:0131, площею 2,8595 га, припинивши право приватної власності ОСОБА_2 , право користування Товариства з обмеженою відповідальністю «Осички» та усі обтяження, зареєстровані на вказану земельну ділянку.
Зобов`язати ОСОБА_2 ( АДРЕСА_3 ) та Товариство з обмеженою відповідальністю «Осички» (12241, Житомирська обл., Житомирський р-н, с. Осички, код ЄДРПОУ 30797636) повернути на користь держави в особі Житомирської обласної ради (10014, м. Житомир, майдан ім. С.П. Корольова, 1, код ЄДРПОУ 13576948) земельну ділянку з кадастровим номером 1825087400:08:000:0131, в межах та конфігурації накладення площею 0,2590 га на земельну ділянку лісового фонду № 23, відповідно до Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 073882 від 03.10.2006 року.
В порядку розподілу судових витрат стягнути з ОСОБА_2 ,РНОКПП НОМЕР_2 , та Товариства з обмеженою відповідальністю «Осички», код ЄДРПОУ 30797636, на користь Житомирської обласної прокуратури сплачений судовий збір в сумі 10736 (десять тисяч сімсот тридцять шість) грн. - по 5368 грн. з кожного, за наступними реквізитами: Житомирська обласна прокуратура, код 02909950, банк отримувача: Державна казначейська служба України м. Київ, рахунок №598201720343110001000011049.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Житомирського апеляційного суду протягом 30 днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Повний текст рішення виготовлено 30 вересня 2024 року.
Суддя Олександр МЕЛЬНИК
Суд | Радомишльський районний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2024 |
Оприлюднено | 02.10.2024 |
Номер документу | 121960602 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Цивільне
Радомишльський районний суд Житомирської області
Мельник О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні