Рішення
від 30.09.2024 по справі 280/6900/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 вересня 2024 року Справа № 280/6900/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді МаксименкоЛ.Я., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовною заявою Керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області Моніна Івана Володимировича (код ЄДРПОУ/Умовний код: 0290997323, вул. Якова Новицького, 5, м. Запоріжжя, 69035) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (вул. Фортечна, буд. 65, м. Запоріжжя, 69002, код ЄДРПОУ 38625593), Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради (вул. Першотравнева, 2, м. Запоріжжя, 69095, код ЄДРПОУ 37591637), Запорізької обласної державної адміністрації (пр. Соборний, 164, м. Запоріжжя, 69005, код ЄДРПОУ 00022504)

до Товариства з обмеженою відповідальністю Запорізький авторемонтний завод (вул. Миколи Міхновського, 1, м. Запоріжжя, 69035, код ЄДРПОУ 05402594)

про зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Керівник Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду із позовною заявою в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (далі позивач 1), Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради (далі позивач 2), Запорізької обласної державної адміністрації (далі позивач 3) до Товариства з обмеженою відповідальністю Запорізький авторемонтний завод (далі відповідач), в якій позивач просить суд зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Запорізький авторемонтний завод привести у готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту сховище № 28081, що знаходиться за адресою: вул. Миколи Міхновського, 1, м. Запоріжжя, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту.

В обґрунтування заявленого позову посилається на те, що на обліку в Запорізькій області перебуває захисна споруда цивільного захисту сховище № 28081 за адресою: вул. Зої Космодем`янської, 1, м. Запоріжжя. Відповідно до додатку № 1 до розпорядження Запорізького міського голови від 27.03.2024 № 88р захисна споруда цивільного захисту - сховище № 28081, що розташована за адресою: вул. Зої Космодем`янської, 1 у м. Запоріжжя перебуває у фонді захисних споруд цивільного захисту міста Запоріжжя, власником якої є ТОВ «ЗАРЗ». Вказує, що законодавством чітко встановлено обов`язок балансоутримувачів захисних споруд цивільного захисту утримувати такі споруди у стані готовності до використання за призначенням. Покликається на те, що за наслідками обстеження комісією встановлено, що сховище № 28081 оцінюється як неготове до використання за призначенням виходячи із одночасної наявності в утриманні захисної споруди цивільного захисту - сховища № 28081 недоліків в утриманні, які відповідно до Додатку № 13 «Основні недоліки в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності» Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України 09.07.2018 № 579 надають підстави для віднесення останнього як до стану неготовності, так до обмеженої готовності для використання за призначенням, у зв`язку з чим можна стверджувати, що сховище відповідно до п. 9 глави 2 Розділу VI Вимог, є неготовим до використання за призначенням. Вказує, що не зважаючи на повномасштабну збройну агресію російської федерації проти України, яка триває понад два роки, Відповідачем, як власником (балансоутримувачем) захисної споруди цивільного захисту сховища № 28081, дотепер не вжито достатніх заходів, спрямованих на його приведення у стан готовності до використання за призначенням. Наведене свідчить про тривалість порушень у сфері цивільного захисту, що призводить до порушень інтересів держави в частині забезпечення належного захисту життя та здоров`я цивільного населення, гарантованих статями 3, 27 Конституції України. З огляду на викладене, просить позовні вимоги задовольнити.

У поясненнях вх. № 37554 від 13.08.2024 позивач 3 вказує, що відповідно до розпорядження міського голови від 27.03.2024 № 88-р захисна споруда цивільного захисту - сховище № 28081, що розташована за адресою: вул. Зої Космодем`янської, 1 у м. Запоріжжя перебуває у фонді захисних споруд цивільного захисту міста Запоріжжя, власником якої є ТОВ «Запорізький авторемонтний завод». Згідно з обліковою карткою та паспортом сховища вищевказана захисна споруда цивільного захисту розташована за адресою: вул. Зої Космодем`янської, 1, м. Запоріжжя, вбудоване в 2-х поверхову будівлю, загальна площа 278,2 кв.м, загальний об`єм 1 163 куб.м., місткість - 300 осіб, має один вхід та один аварійний вихід, сховище введено в експлуатацію в 1973 році, час приведення сховища у готовність 4 години. Зазначає, що відповідно до Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 12.03.2024, складеного за наслідками обстеження комісією встановлено, що сховище № 28081 оцінюється як неготове до використання за призначенням. Вказує, що вищезазначене є порушенням Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України 09 липня 2018 року № 579, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 липня 2018 за № 879/32331, що свідчить про неготовність вказаної захисної споруди до використання за призначенням. Покликається на те, що Запорізька обласна державна (військова) адміністрація неодноразово визначала завдання виконавчому комітету Запорізької міської ради щодо приведення у належний стан споруд цивільного захисту. Вважає позовні вимоги прокурора, заявлені в інтересах держави, обґрунтованими та керуючись 44, 47 статтями Кодексу адміністративного судочинства України, просить задовольнити їх у повному обсязі.

Відповідач відзиву на позовну заяву не надав.

Ухвалою суду від 29.07.2024 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі №280/6900/24 без виклику сторін.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Згідно з п. 10 ч.1 ст. 4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч.4 ст. 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.

Відповідно до інформації Запорізької обласної державної адміністрації від 12.08.2022 № 07327/08-46 на обліку в Запорізькій області перебуває захисна споруда цивільного захисту сховище № 28081 за адресою: вул. Зої Космодем`янської, 1, м. Запоріжжя.

Відповідно до додатку № 1 до розпорядження Запорізького міського голови від 27.03.2024 № 88р захисна споруда цивільного захисту - сховище № 28081, що розташована за адресою: вул. Зої Космодем`янської, 1 у м. Запоріжжя перебуває у фонді захисних споруд цивільного захисту міста Запоріжжя, власником якої є ТОВ «ЗАРЗ» (пункт 5 Додатку №1).

Згідно з обліковою карткою та паспортом сховища вищевказана захисна споруда цивільного захисту розташована за адресою: вул. Зої Космодем`янської, 1, м. Запоріжжя, вбудоване в 2-х поверхову будівлю, загальна площа 278,2 кв.м, загальний об`єм 1 163 куб.м., місткість - 300 осіб, має один вхід та один аварійний вихід. Сховище введено в експлуатацію в 1973 році, час приведення сховища у готовність 4 години. Власником захисної споруди вказано ТОВ «ЗАРЗ», працівники якого підлягаю укриттю у цій споруді.

Відповідно до технічного паспорту на захисну споруду цивільного захисту (цивільної оборони) від 18.05.2012, виготовленим на замовлення Організації орендарів «Запорізький авторемонтний завод» (ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 05402594), захисна споруда цивільного захисту сховище № 28081 (інв. № 1121), розташована за адресою: вул. Зої Космодем`янської, 1 у м. Запоріжжя.

Згідно з рішенням міської ради від 20.05.2024 № 64, вулиця Зої Космодем`янської у місті Запоріжжя перейменована на вулицю Миколи Міхновського.

12.03.2024 комісією у складі: головного спеціаліста відділу координації дій в районах міста управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення ОСОБА_2 , головного фахівця ВОПР та ЦЗ ПРУ ГУ ДСНС у Запорізькій області Добріяна Р.О., у присутності директора ТОВ «Запорізького авторемонтний завод» ОСОБА_3 проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища № 28081, розташованого за адресою: вул. Миколи Міхновського, 1, м. Запоріжжя.

За результатами оцінки стану готовності, вказаною комісією складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 12.03.2024, у якому зафіксовано наступні недоліки в утриманні захисної споруди, а саме: 1) стан захисно- герметичних (герметичних) воріт, дверей, ставень, механізмів задраювання: гума прилягає до коробки, маються тріщини в деяких місцях, маркування на дверях та ставнях нанесене частково; 2) стан противибухових пристроїв: мають ознаки корозії, не пофарбовані; 3) стан систем вентиляції, зокрема: повітропроводи не герметичні по контуру; електроручні вентилятори не обслуговуються, лопаті пошкоджено; фільтри- поглиначі: відслужили встановлений термін; герметичні клапани прилягають не щільно, не пронумеровано згідно з експлуатаційною схемою; клапани надмірного тиску не обслуговуються своєчасно, не відрегульовано під надмірний тиск, не пронумеровано; прилад для виміру підпору повітря не працює; 4) стан системи водопостачання: нумерація засувок вентилів відсутня; наявність покажчиків руху води немає; водомірні покажчики відсутні; лабораторні дослідження якості питної води у баках не проводилось; 5) стан каналізаційної системи: запірна арматура передбачена проектом, вентиль не справний; 6) справність систем електропостачання та електроосвітлення: щити управління, вимикачі, розетки, світильники пускової апаратури, пакетні вимикачі, кабелі, провода у справному стані частково; 7) температурно-вологісний режим і параметри повітряного середовища приміщень захисної споруди: психрометр несправний; прилади виявлення радіоактивного забруднення відсутні; 8) наявність робочого інструмента формування з обслуговування захисної споруди 60% від нормативу; 9) наявність документації захисної споруди: схеми зовнішніх і внутрішніх інженерних мереж із зазначенням пристроїв для відключення немає; вимоги з експлуатації фільтровентиляційного та іншого інженерного обладнання немає; журнал експлуатації фільтровентиляційного обладнання немає; журнал результатів оглядів та контрольних перевірок фільтрів- поглиначів, фільтрів гополітових, приладів регенерації та підпору повітря немає; формуляр фільтровентиляційних агрегатів немає; опалення (теплопостачання) немає; порядок перевірки сховища на герметичність немає; довідка про перевірку сховища на герметичність немає; список особового складу формування з обслуговування споруди немає; 10) проведення навчання та рівень знань і навичок формування з обслуговування захисної споруди не проводилось.

За наслідками обстеження комісією встановлено, що сховище № 28081 оцінюється як неготове до використання за призначенням.

01.05.2024 слідчий СВ ВП №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_4 , за участі головного фахівця ВОПР та ЦЗ ПРУ ГУ ДСНС України у Запорізькій області Добріяна Р.О., у межах досудового розслідування у кримінальному провадженні №12022087050000484 від 20.07.2022 провів огляд захисної споруди цивільного захисту - сховища № 28081, розташованого за адресою: вул. Миколи Міхновського, 1, м. Запоріжжя.

За результатами проведеної слідчої дії складено протокол огляду, відповідно до якого виявлені наступні недоліки в утриманні захисної споруди, а саме: 1) несправність противибухових пристроїв; 2) часткова відсутність обладнання систем вентиляції; 3) несправність редукторів електроручних вентиляторів; 4) несправність електричних мереж та електрообладнання; 5) несправність фільтровентиляційного обладнання, передбаченого проектною документацією; 6) відсутність приладів для виміру підпору повітря, довідки про перевірку герметичності сховища (додаток 6); 7) повна відсутність медичного та іншого майна, інструментів, передбачених відповідними нормами належності та переліками (додатки 19-21); 8) іржа на захисно-герметичних воротах, ставнях, дверях; 9) відсутність змащення у механізмах задраювання; 10) захаращення входів, тамбурів, аварійних виходів; 11) відсутність підставок для розвантаження захисно-герметичних і герметичних дверей; 12) нерегулярне проведення технічних обслуговувань, регламентних робіт, поточних і капітальних ремонтів, оглядів та обстежень; 13) несправність електроосвітлювальних та інших електричних приладів (вимикачів, розеток тощо); 14) відсутність окремого обладнання зв`язку і оповіщення; 15) наявність тріщин на ущільнювальній гумі; 16) іржа та забруднення протипилових фільтрів типу ФЯР.

Згідно з листами ГУ ДСНС України у Запорізькій області від 10.06.2024, Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради від 13.05.2024, поінформовано прокуратуру, що ними заходи судово-претензійного характеру про зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю Запорізький авторемонтний завод як балансоутримувача, привести захисну споруду цивільного захисту №28081 по вул. Зої Космодем`янської, 1 (вул. Миколи Міхновського) в м. Запоріжжя, у належний технічний стан та готовність до використання за призначенням не застосовувались.

Листом від 28.06.2024 Запорізька обласна військова адміністрація просила сприяння Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області у вирішенні питання щодо приведення у належний технічний стан сховища № 28081 шляхом вжиття заходів представницького характеру, спрямованих на захист інтересів держави у судовому порядку.

З метою вжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту № 28081 Керівник Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області Монін Іван Володимирович в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області, Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради, Запорізької обласної державної адміністрації звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.

Відповідно до положень статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визначаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні №64/2022 від 24.02.2022 року в Україні введено воєнний стан.

Конституційний Суд України у своєму рішенні від 08.04.1999 №3-рп/99 з`ясовуючи поняття інтереси держави визначив, що державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державності, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорони землі як національного багатства.

Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України Про прокуратуру, прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Таким чином, оскільки питання утримання захисної споруди у готовому до використання стані у період введення воєнного стану відповідає інтересам Держави та сприяє виконанню вимог статті 3 Конституції України, а отримана прокурором під час листування інформація свідчила про наявність ознак порушення законодавства, суд апеляційної інстанції зробив висновок про обґрунтованість та наявність підстав для його звернення до суду з цим позовом в інтересах Держави.

Як свідчать матеріали справи, захисна споруда цивільного захисту сховище, обліковий номер № 28081 оцінюється як неготова до використання за призначенням.

Під час огляду встановлено, що сховище має наступні недоліки, які перешкоджають у приведенні його у придатний до використання стан:

1) стан захисно- герметичних (герметичних) воріт, дверей, ставень, механізмів задраювання: гума прилягає до коробки, маються тріщини в деяких місцях, маркування на дверях та ставнях нанесене частково;

2) стан противибухових пристроїв: мають ознаки корозії, не пофарбовані;

3) стан систем вентиляції, зокрема: повітропроводи не герметичні по контуру; електроручні вентилятори не обслуговуються, лопаті пошкоджено; фільтри- поглиначі: відслужили встановлений термін; герметичні клапани прилягають не щільно, не пронумеровано згідно з експлуатаційною схемою; клапани надмірного тиску не обслуговуються своєчасно, не відрегульовано під надмірний тиск, не пронумеровано; прилад для виміру підпору повітря не працює;

4) стан системи водопостачання: нумерація засувок вентилів відсутня; наявність покажчиків руху води немає; водомірні покажчики відсутні; лабораторні дослідження якості питної води у баках не проводилось;

5) стан каналізаційної системи: запірна арматура передбачена проектом, вентиль не справний;

6) справність систем електропостачання та електроосвітлення: щити управління, вимикачі, розетки, світильники пускової апаратури, пакетні вимикачі, кабелі, провода у справному стані частково;

7) температурно-вологісний режим і параметри повітряного середовища приміщень захисної споруди: психрометр несправний; прилади виявлення радіоактивного забруднення відсутні;

8) наявність робочого інструмента формування з обслуговування захисної споруди 60% від нормативу;

9) наявність документації захисної споруди: схеми зовнішніх і внутрішніх інженерних мереж із зазначенням пристроїв для відключення немає; вимоги з експлуатації фільтровентиляційного та іншого інженерного обладнання немає; журнал експлуатації фільтровентиляційного обладнання немає; журнал результатів оглядів та контрольних перевірок фільтрів-поглиначів, фільтрів гополітових, приладів регенерації та підпору повітря немає; формуляр фільтровентиляційних агрегатів немає; опалення (теплопостачання) немає; порядок перевірки сховища на герметичність немає; довідка про перевірку сховища на герметичність немає; список особового складу формування з обслуговування споруди немає;

10) проведення навчання та рівень знань і навичок формування з обслуговування захисної споруди не проводилось.

Спеціалістами за результатами огляду надано висновок, що захисну споруду - сховище № 28081 слід вважати як не готове до використання за призначенням.

Механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку, визначений Порядком створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 року №138 (далі - Постанова №138).

За змістом пункту 3 Постанови №138 утримання захисних споруд - це комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Фонд захисних споруд - це сукупність усіх захисних споруд та інших споруд, що можуть бути використані для укриття населення.

Відповідно до пункту 4 Постанови №138 фонд захисних споруд створюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, районними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання відповідно до Кодексу цивільного захисту України.

Пунктом 9 Постанови №138 встановлено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами. У разі використання однієї захисної споруди кількома суб`єктами господарювання вони беруть участь в її утриманні відповідно до договорів, укладених з балансоутримувачем захисної споруди.

Таким чином, обов`язок забезпечення тримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється тими суб`єктами на балансі яких перебуває такий об`єкт.

З матеріалів справи вбачається, що відповідно до додатку № 1 до розпорядження Запорізького міського голови від 27.03.2024 № 88р захисна споруда цивільного захисту - сховище № 28081, що розташована за адресою: вул. Зої Космодем`янської, 1 у м. Запоріжжя перебуває у фонді захисних споруд цивільного захисту міста Запоріжжя, власником якої є

ТОВ «ЗАРЗ» (пункт 5 Додатку №1). Згідно з обліковою карткою та паспортом сховища вищевказана захисна споруда цивільного захисту розташована за адресою: вул. Зої Космодем`янської, 1, м. Запоріжжя, вбудоване в 2-х поверхову будівлю, загальна площа 278,2 кв.м, загальний об`єм 1 163 куб.м., місткість - 300 осіб, має один вхід та один аварійний вихід. Сховище введено в експлуатацію в 1973 році, час приведення сховища у готовність 4 години. Власником захисної споруди вказано ТОВ «ЗАРЗ», працівники якого підлягаю укриттю у цій споруді.

Відповідно до п.10 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою КМУ від 10.03.2017 №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;

не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

З викладених обставин вбачається, що захисна споруда №28081 балансоутримувачем якої є відповідач після введення військового стану не приведена у стан готовності до використання за призначенням.

Відповідно до положень статті 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Контроль за створенням фонду захисних споруд цивільного захисту, готовністю його об`єктів до використання за призначенням забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, та його територіальні органи спільно з місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

В свою чергу, положеннями статті 17-1 Кодексу цивільного захисту України визначено, що Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту реалізує державну політику з питань створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення обліку таких споруд.

При цьому пунктом 28 частини 2 статті 19 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту.

З аналізу зазначених норм вбачається, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту та органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту належить здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту.

При цьому, враховуючи вимоги законодавства, що застосовуються до утримання та стану готовності захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням належним способом усунення виявленого порушення буде саме зобов`язання балансоутримувача привести у стан готовності до використання за призначенням захисну споруду №28081.

Слід зауважити, що як свідчать матеріали справи, керівнику окружної прокуратури стало відомо про не приведення балансоутримувачем в стан готовності до використання за призначенням захисної споруди №28081 у період введення воєнного стану, що, в свою чергу, відповідає інтересам Держави та є перешкодою для Держави у виконанні вимог статті 3 Конституції України, при цьому отримана прокурором під час листування інформація свідчила про не здійснення органом державної влади, органом місцевого самоврядування до компетенції якого віднесено відповідні повноваження, суд висновує про наявність у прокурора підстав для звернення до суду з цим позовом.

Тож, оскільки утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, що передбачено п. 8 ст. 32 КЦЗ України та п. 9 Порядку № 138, суд погоджується з тим, що систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення захисної споруди цивільного захисту до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Згідно ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачне надав належнідокази на спростування доводів прокуратури, який виступає в інтересах держави,і не довівте, що ним були вжитінеобхідні або можливі заходи з метою приведення укриття у стан готовності до експлуатації відповідно до вимог закону.

З огляду на це,наявні підстави для зобов`язання вжитизаходи по приведенню у стан готовностізазначеноївище захисної спорудиз метоювикористання її за призначенням.

Враховуючи викладене, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області Моніна Івана Володимировича (код ЄДРПОУ/Умовний код: 0290997323, вул. Якова Новицького, 5, м. Запоріжжя, 69035) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (вул. Фортечна, буд. 65, м. Запоріжжя, 69002, код ЄДРПОУ 38625593), Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради (вул. Першотравнева, 2, м. Запоріжжя, 69095, код ЄДРПОУ 37591637), Запорізької обласної державної адміністрації (пр. Соборний, 164, м. Запоріжжя, 69005, код ЄДРПОУ 00022504) до Товариства з обмеженою відповідальністю Запорізький авторемонтний завод (вул. Миколи Міхновського, 1, м. Запоріжжя, 69035, код ЄДРПОУ 05402594) про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Запорізький авторемонтний завод» привести у готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту сховище № 28081, що знаходиться за адресою: вул. Миколи Міхновського, 1, м. Запоріжжя.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі складено та підписано 30.09.2024.

Суддя Л.Я. Максименко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2024
Оприлюднено02.10.2024
Номер документу121967950
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —280/6900/24

Рішення від 30.09.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні