МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 вересня 2024 р. № 400/4717/24 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т. О. розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «ТАФ СЕРВІС», спуск Паромний, 1В, м. Миколаїв, 54003,
до відповідачаГоловного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Героїв Рятувальників, 6, м. Миколаїв, 54005, Державної податкової служби України, пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053,
провизнання протиправним та скасування рішення від 29.12.2023 №10284261/40181836, №10284263/40181836 та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області та Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.12.2023р. № 10284261/40181836 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних складеної ТОВ «ТАФ СЕРВІС» (код 40181836) податкової накладної № 4 від 18.05.2023р.; визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області від 29.12.2023 р. № 10284263/40181836 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних складеної ТОВ «ТАФ СЕРВІС» (код 40181836) податкової накладної № 3 від 05.09.2023р.; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену ТОВ «ТАФ СЕРВІС» (код 40181836) податкову накладну № 4 від 18.05.2023 р., податкову накладну № 3 від 05.09.2023р.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивачем надано усі необхідні документи на підтвердження здійснення господарської операції, проте відповідачем протиправно відмовлено у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідач, ГУ ДПС у Миколаївській області надав відзив на позов, просив відмовити у задоволенні позову, оскільки позивач не виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку № 520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, тому правомірно відмовлено у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Відповідач2 відзив суду не надав.
Позивач надав відповідь на відзив, просив позов задовольнити.
Відповідно до ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
Дослідив докази, суд дійшов висновку:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ТАФ СЕРВІС» є платником податків на загальній системі оподаткування, в т.ч. зареєстрований платником податку на додану вартість за індивідуальним податковим номером 401818314031.
Як платник податків перебуває на обліку в ГУ ДПС у Миколаївській області.
Основним видом діяльності підприємства є оптова торгівля фруктами й овочами згідно коду КВЕД 46.31.
Також профільними для Позивача є види діяльності згідно коду КВЕД: 01.13 «Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів»; 01.19 «Вирощування інших однорічних і дворічних культур»; 01.25 «Вирощування ягід, горіхів, інших плодових дерев і чагарників»; 01.29 «Вирощування інших багаторічних культур»; 46.38 «Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками».
ТОВ «ТАФ СЕРВІС» на постійній основі реалізує перероблені овочі та фрукти, які отримує у свіжому вигляді. Готова продукція або сировина зберігається на складах та в холодильних камерах за адресою м. Миколаїв, вул. Лисенка Миколи, будинок 2Б, які позивач використовує за договором оренди нежитлових приміщень від 24.02.2021р.
02.02.2024 р. ТОВ «ТАФ СЕРВІС» підписало договір поставки № 05/02/23 з ФОП « ОСОБА_1 , відповідно до п. 1.1. якого позивач зобов`язався поставити за плату заморожену ягоду та інше (сировина) за видатковою накладною.
На підставі видаткової накладної № 14 від 18.05.2023 р. ТОВ «ТАФ СЕРВІС» відвантажило покупцю ФОП ОСОБА_1 товар - вишня заморожена в кількості 1000 кг за ціною 76,00 грн. за 1 кг загальною вартістю 76 000,00 грн., в т.ч. ПДВ - 12 666,67 грн. Транспортування товару здійснено на підставі товарно-транспортної накладної № Р14 від 18.05.2023 р. ФОП ОСОБА_1 здійснив оплату на банківський рахунок Позивача за вишню заморожену в сумі 76 000,00 грн. на підставі платіжної інструкції № 22/05/2023 від 25.05.2023 р.
За фактом відвантаження товару ТОВ «ТАФ СЕРВІС» склало покупцю податкову накладну № 4 від 18.05.2023 р. на суму 76 000,00 грн., в т.ч. ПДВ - 12 666,67 грн.
На підставі видаткової накладної № 47 від 05.09.2023 р. ТОВ «ТАФ СЕРВІС» відвантажило покупцю ФОП ОСОБА_1 товар - вишня заморожена в кількості 6 400 кг за ціною 80,70 грн. за 1 кг загальною вартістю 516 480,00 грн., в т.ч. ПДВ - 86 080,00 грн. Транспортування товару здійснено на підставі товарно-транспортної накладної № Р47 від 05.09.2023 р. ФОП ОСОБА_1 здійснив оплату на банківський рахунок позивача за вишню заморожену згідно рахунку № 47 від 05.09.2023 р. в сумі 516 480,00 грн. на підставі платіжної інструкції № 08/09/2023 від 08.09.2023 р.
За фактом відвантаження товару ТОВ «ТАФ СЕРВІС» склало покупцю податкову накладну № 3 від 05.09.2023 р. на суму 516 480,00 грн., в т.ч. ПДВ - 86 080,00 грн.
24.05.2023р. ТОВ «ТАФ СЕРВІС» спрямувало податкову накладну № 4 від 18.05.2023 р. для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН).
Згідно отриманої квитанції від 24.05.2023 р. податкову накладну № 4 від 18.05.2023 р. збережено, але її реєстрацію зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 18.05.2023 р. №4в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 0811, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
26.09.2023 р. ТОВ «ТАФ СЕРВІС» спрямувало податкову накладну № 3 від 05.09.2023 р. для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН).
В податковій накладній № 3 від 05.09.2023 р. Позивачем були вказані обов`язкові відомості щодо опису (номенклатури) товару - «вишня зам.», коду УКТ ЗЕД - « 0811», кількість, ціна та вартість з ПДВ, а також інші обов`язкові відомості.
Згідно отриманої електронної квитанції від 26.09.2023 р. за реєстраційним номером № 9248916267 податкову накладну № 3 від 05.09.2023 р. збережено, але її реєстрацію зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі -Порядок) затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №° 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 05.09.2023 р. № 3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 0811, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
20.12.2023р. ТОВ «ТАФ СЕРВІС» подало повідомлення № 3 від 20.12.2023 р. на квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної.
До повідомлення № 3 від 20.12.2023 р. ТОВ «ТАФ СЕРВІС» було долучено 53 одиниці додатків, в т.ч. пояснення № 5 від 07.12.2023 р. та документи в копіях: договір поставки № 05/02/23 від 02.02.2023 р., укладений з ФОП ОСОБА_2 на постачання вишні; видаткова накладна № 14 від 18.05.2023 р. на продаж вишні ФОП ОСОБА_2 ; видаткова накладна № 38 від 08.08.2023 р. на продаж вишні ФОП ОСОБА_2 ; видаткова накладна № 47 від 05.09.2023 р. на продаж вишні ОСОБА_2 ; платіжна інструкція №08/09/2023 від 08.09.2023 р. прооплату ФОП ОСОБА_2 ; платіжна інструкція № 09/08/2023 від 09.08.2023р.про оплату ФОП ОСОБА_2 ; платіжна інструкція № 22/05/2023 від 22.05.2023 р. про оплату ФОП ОСОБА_2 ; товарно-транспортна накладна № Р14 від 18.05.2023р. перевезення ФОП ОСОБА_2 ; товарно-транспортна накладна № Р38 від 08.08.2023 р. перевезення ФОП ОСОБА_2 ; товарно-транспортна накладна № Р47 від 05.09.2023 р. перевезення ФОП ОСОБА_2 ; договір оренди нежитлових приміщень від 24.02.2021 р., укладений з ФО ОСОБА_3 про оренду майна за адресою АДРЕСА_1 ; накладна на передачу готової продукції № 8 від 03.07.2023 р. щодо заготівлю вишні замороженої; накладна на передачу готової продукції № 9 від 10.07.2023р. на заготівлю вишні замороженої; накладна на передачу готової продукції № 10 від 17.07.2023 р. на заготівлю вишні замороженої; накладна на передачу готової продукції № 11 від 24.07.2023 р. на заготівлю вишні замороженої; акти № 40/1219/6/1 від 30.06.2023 р. та № 40/1219/7/1 від 31.07.2023 р., підписаних з Філією АТ «Миколаївобленерго» на придбання послуг розподілу електроенергії; договір № 16/22-ПР від 01.07.2022 р. про переробку та зберігання, укладений з ТОВ «Фруктона-ВН»; акт надання послуг № 107 від 31.07.2022 р. , підписаний з ТОВ «ФРУКТОНА ВН» на придбання послуг з переробки вишні; платіжне доручення № 165 від 28.07.2022 р. про оплату ТОВ «Фруктона-ВН»; платіжна інструкція № 171 від 05.08.2022р. оплата ТОВ «Фруктона-ВН»; платіжне доручення № 173 від 18.07.2022 р. оплата ТОВ «Фруктона-ВН»; платіжне доручення № 175 від 19.07.2022 р. оплата ТОВ «Фруктона-ВН»; платіжне доручення № 177 від 20.07.2022 р. оплата ТОВ «Фруктона-ВН»; товарно-транспортна накладна № 02/08-1 від 02.08.2022 р. ТОВ «Фруктона-ВН»; договір поставки № 22/05 від 22.05.2023 р., підписаний з ПАТ «Зелений Гай» на придбання вишні; видаткова накладна № 6 від 07.07.2022 р., підписана з ПАТ Зелений Гай на придбання вишні; видаткова накладна № 52 від 06.07.2023р., підписана з ПАТ «Зелений Гай» на придбання вишні свіжої; платіжне доручення № 158 від 07.07.2022 р. на оплату ПАТ «Зелений Гай»; платіжна інструкція № 228 від 24.05.2023 р. оплата ПАТ «Зелений Гай»; товарно-транспортна накладна № Р6 від 07.07.2022 р. ПАТ «Зелений Гай»; товарно-транспортна накладна № Р52 від 06.07.2023р. перевезення ПАТ «Зелений Гай»; договір купівлі-продажу № 4/6 від 24.06.2022 р., підписаний з ДП «Глорія» на придбання вишні; видаткова накладна № 8 від 18.07.2022 р., підписана з ДП «Глорія» на придбання вишні; видаткова накладна №11 від 20.07.2022 р., підписана з ДП «Глорія» на придбання вишні; видаткова накладна № 13 від 22.07.2022 р., підписана з ДП «Глорія» на придбання вишні; платіжне доручення № 176 від 20.07.2022 р. про оплату ДП «Глорія»; договір купівлі- продажу № 36 від 29.06.2023 р., підписаний з ТДВ «Зоря Інгулу» на придбання вишні; видаткова накладна № РН-0000058 від 01.07.2023 р., підписана з ТДВ «Зоря Інгулу» на придбання вишні; видаткова накладна № РН-0000059 від 03.07.2023 р., підписана з ТДВ «Зоря Інгулу» на придбання вишні; видаткова накладна № РН-0000075 від 11.07.2023р., підписана з ТДВ «Зоря Інгулу» на придбання вишні; видаткова накладна № РН-0000078 від 14.07.2023 р., підписана з ТДВ «Зоря Інгулу» на придбання вишні; видаткова накладна № РН-0000079 від 18.07.2023 р., підписана з ТДВ «Зоря Інгулу» на придбання вишні; платіжна інструкція № 260 від 30.06.2023 р. оплата ТДВ «Зоря Інгулу»; платіжна інструкція № 269 від 12.07.2023 р. оплата ТДВ «Зоря Інгулу»; платіжна інструкція № 271 від 14.07.2023 р. оплата ТДВ «Зоря Інгулу»; товарно-транспортна накладна № РН-0000058 від 01.07.2023р. ТДВ«ЗоряІнгулу»; товарно-транспортна накладна № РН-0000059 від 03.07.2023 р.ТДВ «Зоря Інгулу»; товарно-транспортна накладна № РН-0000075 від 11.07.2023 р. ТДВ«ЗоряІнгулу»; товарно-транспортна накладна № РН-0000078 від 14.07.2023 р. ТДВ «Зоря Інгулу»; товарно-транспортна накладна № РН-0000079 від 18.07.2023 р.
ТОВ «ТАФ СЕРВІС» на підтвердження відомостей, вказаних у податкових накладних № 3 від 05.09.2023 р. та № 4 від 18.05.2023 р. надало комісії регіонального рівня змістовні пояснення та копії документів, які відповідно були підставою для формування даних, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством, та складення яких передбачено для цілей оподаткування, введення обліку доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань.
22.12.2023 р. комісією регіонального рівня Головного управління ДПС у Миколаївській області в адрес ТОВ «ТАФ СЕРВІС» були направлені повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН до податкових накладних № 4 від 18.05.2023 р. та № 3 від 05.09.2023 р.
Так, згідно Повідомлення від 22.12.2023 р. № 10228776/40181836 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН до податкової накладної № 4 від 18.05.2023 р. Комісія регіонального рівня запропонувала надати додаткові копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування: первинних документів щодо постачання /придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, первинних документів щодо зберігання продукції, складських документів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН.
У графі «Додаткова інформація» зазначено, що платником не надано копії документів щодо наявності основних засобів (обладнання для заморозки, тощо).
Згідно Повідомлення від 22.12.2023 р. № 10228768/40181836 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН до податкової накладної № 3 від 05.09.2023 р. Комісія регіонального рівня запропонувала надати додаткові копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування: первинних документів щодо постачання /придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, первинних документів щодо зберігання продукції, складських документів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН.
У графі «Додаткова інформація» зазначено, що платником не надано копії документів щодо наявності основних засобів (обладнання для заморозки, тощо).
27.12.2023р. у відповідь на повідомлення від 22.12.2023 р. № 10228776/40181836 та від 22.12.2023 р. № 10228768/40181836 ТОВ «ТАФ СЕРВІС» до комісії регіонального рівня подало повідомлення № 3 від 27.12.2023 р. про подання додаткових пояснень та документів до податкових накладних № 4 від 18.05.2023 р. та № 3 від 05.09.2023р.
До повідомлення № 3 від 27.12.2023 р. ТОВ «ТАФ СЕРВІС» було долучено 17 додатків, а саме додаткове пояснення № 5 від 27.12.2023 р. та копії документів. Окрім раніше наданих копій документів, ТОВ «ТАФ СЕРВІС» додатково були надані копії відомостей «картки рахунку 281» за липень 2023 р.. Відомості з картки рахунку 281 відображали рух товару на склад ТОВ «ТАФ СЕРВІС».
До того ж в додаткових поясненнях № 5 від 27.12.2023 р. ТОВ «ТАФ СЕРВІС» пояснило, що товар є продукцією власного виробництва, а саме підприємство на орендованих та власних потужностях виконує шокове заморожування. Згідно форми 20-ОПП та раніше наданого договору оренди ТОВ «ТАФ СЕРВІС» використовувало завод та морозильні камери. Акти за використану електричну енергію свідчили про велику енергоємність виробництва. Сировина, вишня свіжа, була отримана від ТДВ «Зоря Інгулу». Сировина перероблена за допомогою послуг ТОВ «Фруктона-ВН». ТОВ «Таф Сервіс» на постійної основі реалізує переробні ягоди, овочі та фрукти, які отримує у свіжому вигляді. Готова продукція або сировина зберігається на складах та холодильниках за адресою: вул. Лисенка Миколи, будинок 2Б, які використовує за Договором оренди. Також ТОВ «ТАФ СЕРВІС» було зазначено, що надано всі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по вищезазначеній податковій накладній.
Таким чином ТОВ «ТАФ СЕРВІС» до повідомлень № 3 від 20.12.2023 р. та № 3 від 27.12.2023р. були надані документи, що мали відношення до господарської операції, за результатами якої було складено покупцю ФОП ОСОБА_1 податкові накладні № 4 від 18.05.2023 р. та № 3 від 05.09.2023 р., тобто за фактом відвантаження товару.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області були прийняті спірні рішення № 10284261/40181836 від 29.12.2023 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 18.05.2023 р. на суму ПДВ 12 666,67 грн., складену продавцем ТОВ «ТАФ СЕРВІС» покупцю ФОП ОСОБА_1 у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Також відповідача прийняв рішення № 10284263/40181836 від 29.12.2023 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 05.09.2023 р. на суму ПДВ 86 080 грн., складену продавцем ТОВ «ТАФ СЕРВІС» покупцю ФОП ОСОБА_1 у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».
Згідно з п. 201.1. ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
У відповідності до п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі Порядок № 1246), передбачено, що податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165).
Вказаний Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі права та обов`язки їх членів.
Пунктами 10, 11 Порядку № 1165 визначено, що У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Відповідно до п. 25, п. 26 Порядку № 1165, комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, скарги на рішення комісій регіонального рівня про неврахування таблиці даних платника податку та скарги на рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Пунктом 27 Порядку № 1165 передбачено, що комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.
Відповідно до п. 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зокрема окреслений Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС.
Пунктами 3,4 Порядку № 520 встановлено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 встановлено, що платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
У разі, коли у квитанції до податкової накладної / розрахунку коригування зазначено код товару/ послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності / умовним кодом товару / Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.
Згідно з п. 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Відповідно до п. 9 Порядку № 520, Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «;Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Пунктом 10 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, зважаючи на вказані норми, Комісія регіонального рівня на виконання п. 44 Порядку № 1165 перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) та за результатом такої перевірки приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до п. 10 Порядку № 520.
Підставою для зупинення реєстрацію податкової накладної стало те, що позивач відповідає п.1 Критеріям ризиковості здійснення операції, якою передбачено, що обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Запропоновано позивачу було надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК.
Позивач надав відповідачу всі первинні документи на підтвердження придбання, виготовлення та постачання ФОП ОСОБА_2 , вишні замороженої.
При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.05.2019 по справі № 0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі № 819/330/18 та від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а.
Верховний Суд у постанові від 05 січня 2021 року у справі № 640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.
На підставі викладеного, суд зазначає, що спірне рішення містить лише загальне твердження без зазначення, яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Таким чином, суд дійшов висновку, що посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності зазначеної у них інформації, свідчить про протиправність такого рішення ( Аналогічна позиція висловлена ВС у постанові від 27.10.2022 по справі № 360/3253/20).
Вирішуючи спір у цій категорії справ слід враховувати, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Проте здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежуються права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.
При розгляді таких спорів судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставин, якими обумовлено обов`язок платника податків скласти податкову накладну та її зареєструвати в ЄРПН.
У постанові від 21 лютого 2023 року по справі №2240/3271/18 Верховний Суд зауважив на тому, що предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання податкового органу зареєструвати податкову накладну (у разі скасування рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної) мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації.
Такий же підхід продемонстровано Верховним Судом і у постанові від 27 квітня 2023 року по справі №460/8040/20, у якій Суд висловився про те, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
Платник має подати задля забезпечення реєстрації податкової накладної документи на підтвердження сутності та змісту господарської операції (а не усі згідно з переліком у пункті 5 Порядку №520) й саме за результатами детального дослідження змісту цих документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.
Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 29.06.2023 по справі № 500/2655/22.
Згідно з ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем не доведено правомірність своїх рішень щодо відмови у реєстрації податкової накладної.
Спірні рішення контролюючого органу ГУ ДПС у Миколаївській області щодо відмови у реєстрації податкової накладної не відповідають критеріям ч.2 ст.2 КАС України, а саме є необґрунтованими, тому їх слід скасувати
Клопотання відповідача про розгляд справи за участю представника ГУ ДПС у Миколаївській області задоволенню не підлягає, оскільки відповідно до ч.6 ст.262 КАС України суд може відмовити в задоволенні клопотання сторони про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін, якщо характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі незначної складності не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.
Судовий збір відповідно до ст. 139 КАС України підлягає поверненню позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ТАФ СЕРВІС" (вул. Паромний спуск, 1-В, м. Миколаїв, 54003, ідентифікаційний код 40181836) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393), Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 44104027) задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.12.2023 року № 10284261/40181836, № 10284263/40181836.
3. Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "ТАФ СЕРВІС" (вул. Паромний спуск, 1-В, м. Миколаїв, 54003, ідентифікаційний код 40181836) № 3 від 05.09.2023, № 4 від 18.05.2023.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Товариства з обмеженою відповідальністю "ТАФ СЕРВІС" (вул. Паромний спуск, 1-В, м. Миколаїв, 54003, ідентифікаційний код 40181836) судовий збір у сумі 3028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень) сплачений квитанцією № 0.0. 3612011127 від 26.04.2024 року.
5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 44104027) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТАФ СЕРВІС" (вул. Паромний спуск, 1-В, м. Миколаїв, 54003, ідентифікаційний код 40181836) судовий збір у сумі 3028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень) сплачений квитанцією № 0.0. 3612011127 від 26.04.2024 року.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду - 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження - 30 днів з дня складання повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України.
Суддя Т. О. Гордієнко
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2024 |
Оприлюднено | 02.10.2024 |
Номер документу | 121969112 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Гордієнко Т. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні