Рішення
від 30.09.2024 по справі 400/6532/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 вересня 2024 р. № 400/6532/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Ярощука В.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу

за позовомМиколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, вул. Марка Кропивницького, 17, м.Миколаїв, Миколаївський район, Миколаївська область, 54005,

до відповідачаПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА «ЛАКТАЛІС-МИКОЛАЇВ», вул. Виноградна, 2, м.Миколаїв, Миколаївський район, Миколаївська область, 54018,

простягнення 391676,05 грн,

ВСТАНОВИВ:

10 липня 2024 року Миколаївське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі позивач) звернулося з позовом до ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА «ЛАКТАЛІС-МИКОЛАЇВ» (далі відповідач) про стягнення з відповідача на користь позивача суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році: загальна сума заборгованості 391676,05 грн, з яких адміністративно-господарська санкція 387031,75 грн та пеня за порушення термінів сплати адміністративно-господарської санкції в сумі 4644,30 гривні.

Позов обґрунтовано позивачем тим, що середньооблікова чисельність штатних працівників з інвалідністю у відповідача у 2023 році становила 6 осіб, хоча відповідно до встановленого частиною першою статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі Закон № 875) нормативу він повинен був працевлаштувати 8 осіб. Відповідач не сплатив самостійно адміністративно-господарську санкцію за невиконання нормативу щодо працевлаштування осіб з інвалідністю за одну особу. Загальна сума заборгованості за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік складає 391676,05 грн, з яких адміністративно-господарська санкція 387031,75 грн та пеня за порушення термінів сплати адміністративно-господарської санкції в сумі 4644,30 гривні.

У відзиві на позовну заяву від 25.07.2024 відповідач заперечив проти позову і просив в його задоволені відмовити. Відзив умотивовано тим, що в податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі Податковий розрахунок) за 2-4 квартали 2023 року відповідачем було невірно зазначено кількість штатних працівників з інвалідністю в ІІ-IV кварталі 2023 року, а саме: помилково не було внесено інформація стосовно 2 працівників, які є особами з інвалідністю. Тому відповідач подав контролюючому органу уточнюючі Податкові розрахунки за ІІ-IV квартал 2023 року, відповідно до яких у 2023 році середньооблікова кількість працівників, які є особами з інвалідністю, склала у відповідача 6,58 осіб (із округленням до 7 осіб). Відтак він не виконав норматив стосовно 1, а не 2 осіб, як наполягає позивач. Відповідач також закцентував увагу на тому, що він у добровільному порядку сплатив адміністративно-господарську санкцію за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за одну особу в розмірі 387031,75 гривні.

У відповіді на відзив від 30.07.2024 № 06.2-11/05/1535 позивач підтримав свої позовні вимоги, зазначивши, що визначення роботодавців, які не виконали норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та розрахунок адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті, здійснюється раз на рік на підставі даних, що були надані роботодавцями до Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. Отримання Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю інформації, що була виправлена роботодавцем після закінчення звітного періоду (повторно за один і той же період), прийняття від роботодавця додаткових документів та скасування розрахунків адміністративно-господарських санкцій законодавством не передбачено. Розрахунки адміністративно-господарських санкцій, сформовані на підставі невірно заповнених роботодавцями Податкових розрахунків, є підставою для звернення до суду в порядку, передбаченому частиною дев`ятою статті 20 Закону № 875.

У встановлений судом строк відповідач правом на подання заперечень не скористався. Однак, 12.08.2024 він подав до суду додаткові пояснення, в яких закцентував увагу на тому, що Законом № 875 не передбачено технічної можливості опрацювання уточнюючих Податкових розрахунків або інших документів, що були подані роботодавцем з метою виправлення показників у Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування та скасування нарахованих роботодавцям сум адміністративно-господарських санкцій. Оскільки роботодавець не повинен нести відповідальність за відсутність на законодавчому рівні технічної можливості корегування даних, тому наданий позивачем розрахунок адміністративно-господарської санкції не може бути підставою для застосування до відповідача відповідної адміністративно-господарської санкції.

11.07.2024 Миколаївський окружний адміністративний суд постановив ухвалу про відкриття провадження у справі та розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Розглянувши позовну заяву, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив наступне.

Відповідно до поданих відповідачем до податкового органу Податкових розрахунків за періоди 2023 року середньооблікова кількість штатних працівників у нього в 2023 році становила:

у січні 195 осіб, з них 8 осіб з інвалідністю;

у лютому 195 осіб, з них 8 осіб з інвалідністю;

у березні 194 особи, з них 8 осіб з інвалідністю;

у квітні 190 осіб, з них 6 осіб з інвалідністю;

у травні 191 особа, з них 6 осіб з інвалідністю;

у червні 193 особи, з них 6 осіб з інвалідністю;

у липні 193 особи, з них 7 осіб з інвалідністю;

у серпні 190 осіб, з них 6 осіб з інвалідністю;

у вересні 189 осіб, з них 6 осіб з інвалідністю;

у жовтні 186 осіб, з них 6 осіб з інвалідністю;

у листопаді 182 особи, з них 5 осіб з інвалідністю;

у грудні 182 особи, з них 5 осіб з інвалідністю.

01.04.2024, 02.04.2024, 03.04.2024, 08.04.2024 відповідач подав уточнюючі Податкові розрахунки за ІІ-IV квартали 2023 року, відповідно до яких зменшено загальні суми єдиного внеску, що підлягають сплаті за двох працівників відповідача.

Відповідно до Розрахунку середньооблікової кількості працівників ПрАТ «Лактіс-Миколаїв» за 2023 рік, яким встановлена інвалідність, у 2023 році у відповідача працювало всього 11 осіб з інвалідністю, а середньооблікова їх кількість становила 6,58 осіб.

Згідно з наказами відповідача про прийняття на роботу та звільнення з роботи, довідок до акта огляду медико-соціальною експертною комісією з вищевказаних 11 осіб у 2023 році:

3 осіб було звільнено з роботи;

1 особу прийнято на роботу;

1 особа втратила інвалідність.

За даними Відомостей про нарахування на заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особами, що були подані відповідачем контролюючому органу за 2023 рік, за всіх 11 осіб з інвалідністю відповідач сплачував єдиний внесок за відповідні місяці їх роботи.

За розрахунком позивача, виходячи з середньооблікової кількості штатних працівників у 2023 році 190 осіб, відповідач повинен був працевлаштувати 8 осіб з інвалідністю. Натомість середньооблікова чисельність штатних працівників з інвалідністю у нього в 2023 році становила 6 осіб. За невиконання вказаного нормативу позивач нарахував заборгованості на суму 774063,50 гривні.

07.03.2024 розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік було розміщено в електронному кабінеті відповідача на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України.

У листі від 12.03.2024 № 06.2-10/02/297 позивач повідомив відповідача про розмір нарахованої йому суми адміністративно-господарської санкції.

Листами від 05.04.2024 № 61/05 та від 08.04.2024 № 65/05 відповідач надав позивачу розрахунок середньооблікової кількості працівників за 2023 рік, яким встановлено інвалідність, відповідно до якого вона становила 7 осіб. Також до цих листів було додано копії наказів про звільнення та прийняття на роботу осіб з інвалідністю, довідок до до акта огляду медико-соціальною експертною комісією та Податкові розрахунки з додатками.

У листі від 14.05.2024 № 06.2-10/05/387 позивач повідомив відповідача про те, що розрахунок не актом суб`єкта владних повноважень щодо нього, а тому не може бути прийнято рішення про його скасування або зміни безпосередньо позивачем як адміністративним органом в розумінні Закону України «Про адміністративну процедуру». Рішення щодо розміру адміністративно-господарських санкцій, які відповідач повинен сплати за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році, може бути прийнято виключно в судовому порядку.

Відповідно до платіжної інструкції від 11.04.2024 № 1822 відповідач сплатив на казначейський рахунок позивача адміністративно-господарську санкцію в розмірі 387031,75 гривні, що також підтверджується випискою по групі рахунків: Фонд соціального захисту інвалідів.

З метою стягнення з відповідача адміністративно-господарської санкції та пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарської санкцій, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходив з такого.

Згідно з частиною першою статті 19 Закону № 875 для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, у кількості одного робочого місця.

Суд встановив, що відповідно до Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб інвалідністю середня річна заробітна плата штатного працівника відповідача у 2023 році становила 387031,75 гривні.

Згідно з даними поданих відповідачем податковому органу Податкових розрахунків його середньооблікова кількість штатних працівників становила 190 осіб ((195+195+194+190+191+193+193+190+189+186+182+182) : 12 = 190).

Відтак норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю для відповідача у 2023 році становив 8 осіб (190 х 4 % = 7,6)

Відповідно до наказів відповідача про прийняття на роботу та звільнення з роботи, довідок до акта огляду медико-соціальною експертною комісією у відповідача працювала в 2023 році така кількість осіб з інвалідністю: у січні 7 осіб, в лютому і березні 6 осіб, у квітні і травні 5 осіб, у червні-вересні 7 осіб, у жовтні 8 осіб, в листопаді та грудні 7 осіб. Відтак середньооблікова кількість осіб з інвалідністю, які працювали у відповідача в 2023 році становила 7 осіб ((7+6+6+5+5+7+7+7+7+8+7+7) : 12 ? 6,58).

Кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю у відповідача в 2023 році становила 1 місце (8 - 7 = 1), а не 2, як стверджує позивач.

Таким чином, розмір адміністративно-господарської санкції за невиконання у 2023 році відповідачем нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю становить 387031,51 грн (?387031,51 х 1 = ?387031,51).

Відповідно до платіжної інструкції від 11.04.2024 № 1822 відповідач сплатив на казначейський рахунок позивача адміністративно-господарську санкцію в розмірі 387031,75 гривні, що також підтверджується випискою по групі рахунків: Фонд соціального захисту інвалідів.

Отже, відповідач сплатив повну суму адміністративно-господарської санкції за невиконання у 2023 році нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю і станом на 15.04.2024 у нього була відсутня заборгованість щодо сплати вказаної санкції.

Водночас суд врахував, що відповідно до частини першої статті 20 Закону № 875 підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю.

Таким чином, Законом № 875 юридична відповідальність у виді адміністративно-господарської санкції встановлена саме за фактичне недотримання роботодавцем нормативів, передбачених статтею 19 цього Закону, а не за подання з недостовірними відомостями Податкових розрахунків.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

З огляду на те, що позивачу відмовлено у задоволенні позову, відсутні підстави для вирішення питання розподілу судових витрат відповідно до статті 139 КАС України.

Керуючись статтями 9, 22, 139, 241-246, 255, 295, 297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні позову Миколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Марка Кропивницького, 17, м. Миколаїв, Миколаївський район, Миколаївська область, 54005, код ЄДРПОУ: 20917114) до ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА «ЛАКТАЛІС-МИКОЛАЇВ» (вул. Виноградна, 2, м. Миколаїв, Миколаївський район, Миколаївська область, 54018; код ЄДРПОУ: 23624594) про стягнення з суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році: загальна сума заборгованості 391676 (Триста дев`яносто одна тисяча шістсот сімдесят шість) гривень 05 копійок, з яких адміністративно-господарська санкція 387031 (Триста вісімдесят сім тисяч тридцять одна) гривня 75 копійок і пеня за порушення термінів сплати адміністративно-господарської санкції в сумі 4644 (Чотири тисячі шістсот сорок чотири) гривні 30 копійок відмовити повністю.

2. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

3. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

4. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Суддя В.Г.Ярощук

Повний текс рішення складено 30 вересня 2024 року

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2024
Оприлюднено02.10.2024
Номер документу121969167
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —400/6532/24

Рішення від 30.09.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Ярощук В.Г.

Ухвала від 11.07.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Ярощук В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні