Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
30 вересня 2024 р.№ 520/4157/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Полях Н.А., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовною заявою Територіального управління Державної судової адміністрації України у Харківській області (код ЄДРПОУ 26281249, майдан Героїв Небесної Сотні, буд. 36, корпус 2, м. Харків, 61050) до Кегичівського районного суду Харківської області в особі керівника апарату суду - Олени Мирощенко (вул. Миру, буд. 26, смт. Кегичівка, Красноградський р-н, Харківська обл., 64003, РНОКПП НОМЕР_1 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся представник позивача з адміністративним позовом, в якому просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність керівника апарату Кегичівського районного суду Харківської області Олени Мирощенко, а саме невжиття відповідних заходів для повернення працівниками апарату суду зайво виплаченої суми заробітної плати як безпідставно отриманої з 21.07.2023 року;
- зобов`язати керівника апарату Кегичівського районного суду Харківської області Олену Мирощенко вчинити певні дії, а саме видати та направити на адресу електронної пошти територіального управління Державної судової адміністрації України у Харківській області inbox@hr.court.gov.ua наказ про добровільне повернення коштів заробітної плати з працівників апарату суду, як безпідставно отриманих з 21.07.2023 року.
В обґрунтування позову зазначив, що з 28.04.2023 місцевими судами Харківської області були внесені зміни до штатних розписів у частині визначення посадових окладів з урахуванням відповідного коефіцієнта. Кегичівський районний суд Харківської області входить до адміністративно-територіального устрою Красноградського району Харківської області, територія якого згідно постанови КМУ № 391 від 25.04.2023 є територією можливих бойових дій. Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 199 від 13.07.2023, який набрав чинність 21.07.2023, внесено зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, та 09.06.2023 визначено днем припинення можливих бойових дій на території всього Красноградського району. Таким чином, з 21.07.2023 працівники Кегичівського районного суду Харківської області втратили право на отримання посадових окладів з урахуванням коефіцієнта 1,5. На підставі викладеного просив задовольнити адміністративний позов в повному обсязі.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження в адміністративній справі.
Сторони були належним чином повідомлені про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття спрощеного провадження у справі.
Керуючись приписами ст. 171, 257, 258 КАС України, суд зазначає, що розгляд позовної заяви здійснюється за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідно до приписів ч. 4 ст. 229 КАС України, оскільки розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи згідно із приписами ст.258 КАС України, то фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, повно виконавши процесуальний обов`язок зі збору доказів, перевіривши доводи сторін добутими доказами, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст належних норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з таких підстав та мотивів.
Судом встановлено, що
Відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" на території України запроваджено воєнний стан. Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022 "Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі Перелік).
Пунктом 1.8 розділу І Переліку визначено території можливих бойових дій Харківської області, пунктом 2.9 території активних бойових дій Харківської області.
Постановою Кабінету Міністрів України № 391 від 25.04.2023 "Деякі питання оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування під час воєнного стану" (далі постанова КМУ № 391 від 25.04.2023) установлено, що на період воєнного стану для працівників державних органів (крім працівників державних органів, оплата праці яких регулюється спеціальними законами; військовослужбовців; осіб рядового і начальницького складу та поліцейських), які безпосередньо здійснюють свої повноваження: на територіях активних бойових дій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, для яких не визначена дата завершення бойових дій, посадові оклади визначаються з урахуванням коефіцієнта 2; на територіях можливих бойових дій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, для яких не визначена дата припинення можливості бойових дій, посадові оклади визначаються з урахуванням коефіцієнта 1,5.
На підставі зазначених нормативно-правових актів з 28.04.2023 місцевими судами Харківської області були внесені зміни до штатних розписів у частині визначення посадових окладів з урахуванням відповідного коефіцієнта.
Кегичівський районний суд Харківської області входить до адміністративно-територіального устрою Красноградського району Харківської області, територія якого згідно постанови КМУ № 391 від 25.04.2023 є територією можливих бойових дій Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 199 від 13.07.2023, який набрав чинність 21.07.2023, внесено зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, та 09.06.2023 визначено днем припинення можливих бойових дій на території всього Красноградського району.
Таким чином, з 21.07.2023 працівники Кегичівського районного суду Харківської області втратили право на отримання посадових окладів з урахуванням коефіцієнта 1,5.
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду.
По суті спірних відносин, суд зазначає наступне.
Повноваження голови суду визначаються Законом України "Про судоустрій і статус суддів" від 02.06.2016 №1402-VIII (далі - Закон №1402-VIII).
Так, згідно частин 1 - 3 ст. 24 Закону №1402-VIII Голова місцевого суду: 1) представляє суд як орган державної влади у зносинах з іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами; 2) визначає адміністративні повноваження заступника голови місцевого суду; 3) контролює ефективність діяльності апарату суду, погоджує призначення на посаду керівника апарату суду, заступника керівника апарату суду, а також вносить подання про застосування до керівника апарату суду, його заступника заохочення або накладення дисциплінарного стягнення відповідно до законодавства; 4) видає на підставі акта про призначення судді на посаду, переведення судді, звільнення судді з посади, а також у зв`язку з припиненням повноважень судді відповідний наказ; 5) повідомляє Вищу кваліфікаційну комісію суддів України та Державну судову адміністрацію України, а також через веб-портал судової влади про вакантні посади суддів у суді у триденний строк з дня їх утворення; 6) забезпечує виконання рішень зборів суддів місцевого суду; 7) організовує ведення в суді судової статистики та інформаційно-аналітичне забезпечення суддів з метою підвищення якості судочинства; 8) сприяє виконанню вимог щодо підвищення кваліфікації суддів місцевого суду; 9) вносить на розгляд зборів суду пропозиції щодо кількості та персонального складу слідчих суддів; 10) здійснює інші повноваження, визначені законом.
Голова місцевого суду з питань, що належать до його адміністративних повноважень, видає накази і розпорядження.
У разі відсутності голови місцевого суду його адміністративні повноваження здійснює один із заступників голови суду за визначенням голови суду, за відсутності такого визначення - заступник голови суду, який має більший стаж роботи на посаді судді, а в разі відсутності заступника голови суду - суддя цього суду, який має більший стаж роботи на посаді судді.
Апарат місцевого, апеляційного, вищого спеціалізованого суду відповідно до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" здійснює організаційне забезпечення роботи суду.
У своїй діяльності апарат суду керується Конституцією України, законами України "Про судоустрій і статус суддів", "Про державну службу", "Про запобігання корупції", Кодексом законів про працю України, іншими кодексами та законами України, постановами Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами, Положенням про апарат суду, рішеннями Ради суддів України, рішеннями зборів суддів, а також наказами й розпорядженнями голови суду та керівника апарату суду.
Голова суду контролює ефективність діяльності апарату суду, погоджує призначення на посади керівника апарату суду, заступника керівника апарату суду, вносить в установленому порядку подання про застосування до керівника апарату суду, його заступника заохочення або накладення дисциплінарного стягнення відповідно до законодавства.
Керівника апарату суду здійснює безпосереднє керівництво апаратом суду, забезпечує організацію роботи структурних підрозділів суду, працівників апарату суду, їх взаємодію у виконанні завдань, покладених на апарат суду; взаємодіє з Державною судовою адміністрацією України, з її відповідним територіальним управлінням, органами суддівського самоврядування, органами державної влади, органами місцевого самоврядування, іншими установами й організаціями, засобами масової інформації з питань забезпечення діяльності суду; організовує та контролює ведення діловодства в суді відповідно до інструкції з діловодства; забезпечує підготовку планів роботи суду, які затверджуються головою суду, а також здійснює контроль за виконанням запланованих заходів; затверджує плани роботи структурних підрозділів суду; координує здійснення організаційних заходів щодо підготовки оперативних нарад, виконання інших завдань; здійснює заходи щодо забезпечення належних умов діяльності суддів та працівників апарату суду, інформаційно-нормативного забезпечення їх діяльності; організовує та забезпечує розроблення і подання на затвердження в установленому порядку структури та штатної чисельності апарату суду, а також кошторису видатків на утримання суду; затверджує положення про структурні підрозділи та посадові інструкції працівників апарату суду; організовує та контролює роботу з фінансового та кадрового обслуговування апарату суду; забезпечує виконання працівниками апарату Правил поведінки працівника апарату суду, затверджених рішенням Ради суддів України від 6 лютого 2009 року № 33, правил внутрішнього трудового розпорядку і трудової дисципліни та правила внутрішнього службового розпорядку; є керівником державної служби суду, забезпечує реалізацію єдиної державної політики у сфері державної служби; затверджує профілі професійної компетентності посад державної служби та вимоги до освітньо-професійного рівня, напряму підготовки (спеціальності), досвіду роботи та інші вимоги; організовує проведення конкурсу на зайняття вакантних посад державної служби та забезпечує його прозорість і об`єктивність; призначає осіб на посади державної служби та звільняє їх з посад; присвоює ранги державним службовцям, які займають посади державної служби; виконує функції роботодавця для працівників апарату суду, які не є державними службовцями; забезпечує організацію підвищення рівня професійної компетентності державних службовців; забезпечує ефективне функціонування системи оцінювання результатів службової діяльності державних службовців; забезпечує дотримання державними службовцями службової дисципліни; приймає в межах своїх повноважень рішення про заохочення державних службовців та притягнення їх до дисциплінарної відповідальності; здійснює інші повноваження керівника державної служби суду в державному органі відповідно до Закону України "Про державну службу"; здійснює організаційні заходи щодо підтримання приміщення суду в стані, придатному для належного його функціонування, проведення капітального та поточного ремонтів, технічного оснащення приміщень, інформаційно-технічного забезпечення, створення безпечних і комфортних умов для суддів, працівників апарату суду та осіб, які перебувають у суді; забезпечує виконання рішень зборів суддів з питань внутрішньої діяльності суду; здійснює організаційне забезпечення ведення судової статистики, діловодства, обліку та зберігання судових справ, належного ведення архіву та роботи бібліотеки суду; організовує облік, видачу, знищення посвідчень працівників апарату суду, помічників суддів; організовує контроль за обліком речових доказів, не приєднаних до справи, вживає заходів щодо обладнання спеціальних приміщень і сховищ для їх зберігання; виконує доручення голови суду, рішення зборів суддів щодо організаційного забезпечення діяльності суду.
Керівник апарату суду в межах повноважень, наданих йому законами України "Про судоустрій і статус суддів", "Про державну службу", видає накази з кадрових питань щодо працівників апарату суду (державних службовців, працівників, які виконують функції з обслуговування), а також щодо помічників суддів (за поданням судді) стосовно призначення на посади, звільнення з посад, переведень на інші посади, просування по службі, встановлення рангів державних службовців, надання відпусток, застосування заохочень, накладення дисциплінарних стягнень, проведення щорічного оцінювання результатів службової діяльності, з адміністративно-господарських питань (відрядження, підвищення рівня професійної кваліфікації (компетентності) працівників апарату суду), а також інші накази що стосуються діяльності роботи суду.
Пунктом 5 цієї Інструкції передбачено, що керівник апарату суду відповідно до наданих повноважень забезпечує, зокрема, розроблення й подання на затвердження в установленому порядку проект структури та штатного розпису апарату суду, його штатної чисельності, а отже, керівник апарату лише розробляє та подає на затвердження в установленому порядку проект структури та штатного розпису апарату суду, його штатної чисельності.
Наказом Міністерства Фінансів України від 28.01.2002 №57 "Про затвердження документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету" затверджена форма штатного розпису для підприємств, установ та організацій, які фінансуються з бюджету.
Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 №228 затверджено Порядок складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ (далі - Порядок №228).
Так, відповідно до вимог цієї постанови розпорядники коштів свої витрати приводять у відповідність з бюджетними асигнуваннями та іншими показниками, що доведені лімітними довідками. Для цього чисельність працівників установи, що пропонується до затвердження за штатним розписом, та інші витрати повинні бути приведені у відповідність з обсягами бюджетних асигнувань таким чином, щоб забезпечити виконання покладених на установу функцій (пункт 32 Порядку №228).
Абзацом першим пункту 45 Порядку передбачено, що штатні розписи бюджетних установ затверджуються в установленому порядку у місячний строк з початку бюджетного періоду.
Суд зазначає, що штатний розпис - це документ, що встановлює для підприємства, установи, організації структуру, штати та посадові оклади працівників. У штатному розписі містяться назви посад, чисельність персоналу й оклади за кожною посадою. Штатний розпис приймається та затверджується керівником підприємства шляхом видання спеціального локального нормативного акта (наказу), що визначатиме кількість працівників кожної професії з розподілом штатних одиниць за структурними підрозділами підприємства.
Штатний розпис має розроблятися на основі внутрішніх організаційно-нормативних документів (чинної структури та чисельності, положення з оплати праці) та з урахуванням вимог нормативно-правових актів, зокрема Класифікатора професій ДК 003-2010 (назви посад і професій мають відповідати назвам у Класифікаторі).
Штатний розпис затверджується наказом керівника підприємства. Протягом року до штатного розпису можуть вноситися зміни в разі введення (виведення) штатних одиниць, змін розміру посадових окладів, а також змін суттєвих умов праці (назв посад, розрядів, категорій тощо). Зміни до штатного розпису вносяться на підставі наказу по підприємству, в якому мають бути висвітлені причини внесення цих змін Бюджетним Кодексом України встановлено відповідно до затвердженого розпису бюджету розпорядники бюджетних коштів одержують бюджетні асигнування, що є підставою для затвердження кошторисів. Порядок складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ встановлюється Кабінетом Міністрів України. Казначейство України здійснює контроль за відповідністю кошторисів розпорядників бюджетних коштів розпису бюджету. Розпорядники бюджетних коштів забезпечують управління бюджетними асигнуваннями і здійснення контролю за виконанням процедур та вимог, встановлених цим Кодексом.
Згідно з пунктом 47 Порядку №228 зміни до штатних розписів вносяться у порядку та за формою, встановленими для їх затвердження.
Штатний розпис та зміни до нього затверджуються на відповідному бланку, форму якого затверджено наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2002 №57 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 26.11.2012 №1220).
Рішенням Ради Суддів України від 22.20.2010 №12 затверджено "Положення про Державну судову адміністрацію України".
Пунктом 3 цього Положення визначено основні завдання ДСА України, зокрема яким є організаційне та фінансове забезпечення діяльності органів судової влади в межах повноважень, визначених законом.
Підпунктом 16 пункту 4 Положення визначено, що ДСА України відповідно до покладених на неї завдань здійснює функції головного розпорядника коштів Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення діяльності судів загальної юрисдикції (крім Верховного Суду України та вищих спеціалізованих судів), Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, органів суддівського самоврядування, Національної школи суддів України, ДСА України та її територіальних управлінь.
Згідно Положення про територіальне управління Державної судової адміністрації України у Харківській області, затвердженого Державною судовою адміністрацією 25.09.2015 року, а саме п. 3 основним завданням ТУ ДСА України у Харківській області є організаційне забезпечення діяльності місцевих судів Харківської області та фінансове забезпечення місцевих загальних судів Харківської області з метою створення належних умов діяльності судів, суддів цих судів та забезпечення роботи органів суддівського самоврядування. Організаційне забезпечення становлять заходи матеріально-технічного, кадрового, інформаційного, організаційно-технічного характеру, ведення судової статистики, діловодства та архіву суду.
Пунктом 4.3. цього Положення визначено, що ТУ ДСА України у Харківській області здійснює функції розпорядника коштів Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення діяльності ТУ ДСА України у Харківській області та місцевих загальних судів Харківської області.
Відтак, аналіз викладених вище правових норм дає підстави суду стверджувати, що до повноважень керівника апарату суду належить розроблення штатного розпису, який затверджується ТУ ДСА України у Харківській області на відповідному бланку за установленою формою з дотримання вимог Порядку №228.
Відповідно до Державного класифікатору України "Державний класифікатор управлінської документації" (ДК 010-98), затвердженого наказом Держстандарту від 31.12.1998 №1024, штатний розпис належить до організаційно-розпорядчих документів, що використовуються для вирішення організаційно-розпорядчих завдань управління. До цього ж виду документів також віднесено і наказ про внесення змін у штатний розклад. Таким чином, штатний розпис та наказ про внесення змін до штатного розпису є окремими документами організаційно-розпорядчого характеру.
Відтак, штатний розпис бюджетної установи це - організаційно-розпорядчий документ, в якому відображена сукупність посад в цій установі. Скорочення штату являє собою зміну штатного розпису за рахунок ліквідації певних посад або зменшення кількості штатних одиниць за певними посадами. Затвердження штатного розпису чи внесення змін до нього здійснюється відповідно до Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 №228.
Суд наголошує, що до суду не надано доказів щодо бездіяльності керівника апарату Кегичівського районного суду Харківської області ОСОБА_1 , а саме невжиття відповідних заходів для повернення працівниками апарату суду зайво виплаченої суми заробітної плати як безпідставно отриманої з 21.07.2023 року.
А отже, зазначена вимога не підлягає задоволенню.
Відповідно вимога зобов`язати керівника апарату Кегичівського районного суду Харківської області Олену Мирощенко вчинити певні дії, а саме видати та направити на адресу електронної пошти територіального управління Державної судової адміністрації України у Харківській області inbox@hr.court.gov.ua наказ про добровільне повернення коштів заробітної плати з працівників апарату суду, як безпідставно отриманих з 21.07.2023 року є похідною, а тому також не підлягає задоволенню.
За приписами ч.1 та ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У ході розгляду справи суд надав оцінку усім обставинам справи, котрі мають юридичне значення для правильного вирішення спору та здатні вплинути на результат вирішення спору. Інші доводи сторін висновки суду не спростовують.
Зважаючи на встановлені у справі обставини, з огляду на приписи чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись ст. 14, 22, 194, 243, 246, 249, 250, 255, 258, 262, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Територіального управління Державної судової адміністрації України у Харківській області (код ЄДРПОУ 26281249, майдан Героїв Небесної Сотні, буд. 36, корпус 2, м. Харків, 61050) до Кегичівського районного суду Харківської області в особі керівника апарату суду - Олени Мирощенко (вул. Миру, буд. 26, смт. Кегичівка, Красноградський р-н, Харківська обл., 64003, РНОКПП НОМЕР_1 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії відмовити в повному обсязі.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 30 вересня 2024 року.
СуддяН.А. Полях
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2024 |
Оприлюднено | 02.10.2024 |
Номер документу | 121970640 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Полях Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні