ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 вересня 2024 р.Справа № 440/925/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Спаскіна О.А.,
Суддів: Любчич Л.В. , Присяжнюк О.В. ,
за участю секретаря судового засідання Труфанової К.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 20.06.2024, головуючий суддя І інстанції: М.В. Довгопол, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, повний текст складено 26.06.24 по справі № 440/925/24
за позовом Приватного акціонерного товариства «Кременчукм`ясо»
до Головного управління ДПС у Полтавській області
про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Приватне акціонерне товариство "Кременчукм`ясо", звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області, в якій просило:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 08.01.2024 №00003180701, яким застосовано штраф у сумі 3144688,50 грн та податкове повідомлення-рішення від 08.01.2024 №00003190701, яким застосовано штраф у сумі 3149,17 - за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 20 червня 2024 року позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 08.01.2024 №00003180701 в частині застосування до Приватного акціонерного товариства "Кременчукм`ясо" штрафу у сумі 104 945, 13 грн (сто чотири тисячі дев`ятсот сорок п`ять гривень тринадцять копійок).
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 08.01.2024 №00003190701 в частині застосування до Приватного акціонерного товариства "Кременчукм`ясо" штрафу у сумі 315,26 грн (триста п`ятнадцять гривень двадцять шість копійок).
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Приватного акціонерного товариства "Кременчукм`ясо" судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1012,53 грн (одна тисяча дванадцять гривень п`ятдесят три копійки).
Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції та подав апеляційну скаргу в якій, посилаючись на його ухвалення з порушенням судом норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 20 червня 2024 року в частині задоволення позовних вимог та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги відповідач зазначає, що позивачем порушено пункт 201.10 статті 201, пп 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України та здійснено реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладаних з порушенням терміну реєстрації податкових накладних, а саме із затримкою: до 15 календарних днів на суму ПДВ 8490637,25 грн, від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 882438,33 грн, від 61 до 365 календарних днів на суму ПДВ 5285685,46 грн. Зазначає, що в даному випадку є чітке визначення судом відповідних термінів реєстрації саме до 15, а не включно з15.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому наполягав на законності судового рішення та просив залишити його без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Суд апеляційної інстанції розглянув справу в межах доводів та вимог апеляційної скарги відповідно до вимог ст.308 КАС України та керуючись ст.229 КАС України.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи та вимоги апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що приватне акціонерне товариство "Кременчукм`ясо" зареєстроване як юридична особа, ідентифікаційний код 30068026, перебуває на обліку у Головному управлінні ДПС у Полтавській області, про що свідчить виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 24, т.1/.
Наказом ГУ ДПС у Полтавській області від 02.10.2023 № 2410-п визначено провести з 17.10.2023 документальну планову виїзну перевірку ПрАТ «Кременчукм`ясо» з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період діяльності з 01.07.2019 по 30.06.2023, правильності нарахування та обчислення єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.04.2018 по 30.06.2023 терміном 20 робочих днів /а.с. 111, т. 12/. Перевірку продовжено на 10 робочих днів у відповідності до наказу ГУ ДПС у Полтавській області від 08.11.2023 № 2814-п /а.с. 114, зворот, т. 12/.
На підставі вказаних наказів та направлень на перевірку від 06.10.2023 № 4525, № 4526 /а.с. 112, т.12/ головним державними інспекторами відділу планових перевірок управління податкового аудиту ГУ ДПС у Полтавській області Брушневською Ольгою та ОСОБА_1 проведено документальну планову виїзну перевірку ПрАТ «Кременчукм`ясо», за результатами якої складено Акт від 04.12.2023 № 12233/16-31-07-01-02/30068026 (далі Акт перевірки) /а.с. 45 92, т. 1/.
Перевіркою встановлено та в Акті перевірки зафіксовано порушення ПрАТ «Кременчукм`ясо», зокрема:
-п.201.10 ст.201, пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України зурахуванням змін,внесенихЗаконом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та законів України щодо особливостей податкового контролю та адміністрування податків, зборів та єдиного під час дії воєнного, надзвичайного стану» та здійснено реєстрацію, податкових накладних в Єдиному податкових накладних з порушенням терміну реєстрації податкових накладних, а саме із затримкою: до15 календарнихднів на суму ПДВ 8490637,25грн, від 16 до30календарних днівна суму ПДВ 882438,33грн, від61 до365 календарних днів на суму ПДВ 5285685,46грн;
-п. 192.1 ст.192, п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, а саме здійснено реєстрацію розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному податкових накладних з порушенням терміну реєстрації розрахунків коригування до податкових із затримкою до 15 календарних днів на суму ПДВ 4750,37грн, від 16 до 30 календарних днівна сумуПДВ 3946,76 грн., та від 31 до 61 календарних днів на суму ПДВ 11995,09грн;
-п.198.5 ст.198, п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, а саме не здійснено реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зпорушеннямтерміну реєстрації на загальну суму обсягу постачання 160107,26 грн., в т.ч. за березень 2022 33810 грн,за квітень 2022 - 15702,92грн, липень 2022 - 51924,24грн, лютий 2023 - 58670,1грн;
-п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, а саме,здійснено реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням терміну реєстрації, які звільнені від оподаткування, на загальний обсяг постачання 56020,83грн, в т.ч. за травень 2022на обсяг постачання 59,8грн, за червень 2022 на обсяг постачання 52203,59грн, за серпень 2022 на обсягпостачання 3757,44 грн.
Позивачем подано заперечення на Акт перевірки /а.с. 118 119, т.12/, за результатами розгляду яких Головним управлінням ДПС у Полтавській області надіслано відповідь від 02.01.2024 № 91/6/16-31-07-01-08, в якій зазначено, що висновки Акта перевірки в частині порушення термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригувань до них залишено без змін, а заперечення платника без задоволення /а.с. 120 122, т. 12/.
На підставі Акта перевірки Головним управлінням ДПС у Полтавській області прийнято, зокрема, податкові повідомлення-рішення:
-від 08.01.2024 № 00003180701, яким у зв`язку із встановленими порушеннями граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних, визначених статтею 201 Податкового кодексу України та згідно з пунктом 120-1.1. статті 120-1 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних застосовано до ПрАТ «Кременчукм`ясо» штраф за платежем «Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів» у розмірі 3 144 688, 50 грн /а.с. 116, т.12/;
-від 08.01.2024 № 00003190701, яким на підставі підпункту 54.3.3. пункту 54.3. статті 54 і абзацу 4 пункту 120-1.1. статті 120-1 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних застосовано до ПрАТ «Кременчукм`ясо» штрафні (фінансові) санкції за платежем «Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів» у розмірі 3 149,17 грн /а.с. 117, т.12/;
Не погодившись із вказаними податковими повідомленнями-рішеннями Головного управління ДПС у Полтавській області, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з протиправності та необхідності скасування податкових повідомлень-рішень ГУ ДПС у Полтавській області від 08.01.2024 №00003180701 в частині застосування до Приватного акціонерного товариства "Кременчукм`ясо" штрафу у сумі 104 945, 13 грн та податкового повідомлення-рішення від 08.01.2024 №00003190701 в частині застосування до Приватного акціонерного товариства "Кременчукм`ясо" штрафу у сумі 315,26 грн.
Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Враховуючи, що відповідач оскаржує рішення суду першої інстанції лише в частині задоволення позовних вимог, колегія суддів не вбачає підстав для надання правової оцінки рішенню суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позову, в межах розгляду даної апеляційної скарги.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами пункту 1.1 статті 1 ПК України останній регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Главою 8 ПК України визначені види перевірок контролюючих органів та порядок їх проведення. Відповідно до пунктом 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Згідно з п.75.1 ст.75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до пп.75.1.1 п.75.1 ст.75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість, а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального.
Порядок проведення камеральної перевірки встановлений статтею 76 ПК України.
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (абзац перший пункту 201.10 статті 201 ПК України).
Пункт 201.10 статті 201 ПК України також установлює граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, серед іншого:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Указаним пунктом також визначено, що у разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Аналіз наведеної норми ПК України свідчить, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.
Зважаючи на викладене, у період спірних правовідносин ПК України закріплював обов`язок платників податку на додану вартість забезпечувати своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пункт 120-1.1 статті 120-1 ПК України установлює, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім окремо визначених видів податкових накладних) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
18 березня 2020 року набрав чинності Закон України від 17 березня 2020 року № 533-IX Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) (далі по тексту - Закон № 533-IX).
У зв`язку з набранням чинності Закону №533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України від 30 березня 2020 року №540-IX Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) та Законом України від 13 травня 2020 року №591-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)) підрозділ 10 розділу XX ПК України був доповнений пунктом 52-1 такого змісту:
За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: - обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; - цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; - обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; - здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; - здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; - порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Верховний Суд за результатами аналізу наведених норм у постанові від 10 грудня 2021 року у справі № 420/10367/20 сформував такий правовий висновок:
Перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Отже, штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в ЄРПН у період з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, не застосовуються. Кабінет Міністрів України установив карантин на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року. Постановою від 27 червня 2023 року № 651 Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 Кабінет Міністрів України скасував 30 червня 2023 року з 24 години 00 хвилин на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Отже, законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі і за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних у відповідний період.
До завершення карантину Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні в Україні був введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні продовжувався та триває досі.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада України прийняла Закон України від 03 березня 2022 року № 2118-IX Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі по тексту - Закон № 2118-IX).
Цим Законом підрозділ 10 розділу XX ПК України був доповнений пунктом 69, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
На підставі підпунктів 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX ПК України в разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, встановленої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, - то в такому випадку платники податків звільняються від визначеної цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом від 24 березня 2022 року №2142-IX Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану було внесено зміни до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме: слова трьох місяців замінено словами шести місяців.
27 травня 2022 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі по тексту - Закон № 2260-IX).
У цьому Законі підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон №2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України.
Колегія суддів звертає увагу, що у постановах від 07 лютого 2024 року у справі № 380/7070/23 та від 22 лютого 2024 року у справі № 420/19335/22 суд касаційної інстанції зазначив, що фактично з 27 травня 2022 року платники податків, які не зареєстрували в ЄРПН податкові накладні, складені з 1 лютого 2022 року до травня 2022 року, отримали додатковий час для їх реєстрації в ЄРПН без застосування штрафних санкцій до 15 липня 2022 року, тобто близько 1,5 місяці.
Натомість, ті платники податків, які склали податкові накладні по 31 січня 2022 року й не зареєстрували їх до 26 травня 2022 року, хоч і були попередньо безумовно звільнені від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію таких на підставі пункту 52-1 та пункту 69 Перехідних положень ПК України, тобто були захищені нормами, що запроваджували як карантинний, так і воєнний мораторій на застосування штрафних санкцій, фактично не отримали додаткового часу для реєстрації податкових накладних без застосування таких.
Відтак, необхідний перехідний період для податкових накладних, складених по 31 січня 2022 року не був уведений в дію, не надав таким положенням законодавець й ретроспективної дії. Наведене також є проявом порушення принципу рівності податкового законодавства.
При цьому потрібно враховувати, що правові ситуації, які пов`язані з можливістю або неможливістю в період воєнного стану реєструвати податкові накладні, є за своєю суттю ідентичними як щодо податкових накладних, складених починаючи з лютого 2022 року, так і щодо тих, які були складені раніше, але не були своєчасно зареєстровані з огляду на надзвичайні обставини - ковідну пандемію та воєнний стан.
В обох випадках йдеться про запровадження мораторію на застосування штрафних санкцій. В обох випадках законодавство спочатку пов`язувало припинення мораторію з припиненням існування самих надзвичайних обставин - ковідної пандемії або воєнного стану відповідно.
Щодо обох категорій несвоєчасно зареєстрованих податкових накладних законодавець припинив дію мораторію з тієї самої дати - 27 травня 2022 року, поновивши з цього моменту обов`язок здійснювати своєчасну реєстрацію податкових накладних.
Разом із тим, встановлюючи особливості виконання раніше невиконаного обов`язку, законодавчий орган вдався до невиправданого розмежування правових наслідків для податкових накладних, складених після 1 лютого 2022 року та до цієї дати.
Фактично, в такий спосіб було встановлено різну відповідальність за вчинення однакових за своєю суттю діянь - несвоєчасну реєстрацію податкових накладних після припинення мораторію.
Водночас, умови юридичної відповідальності визначаються характером діяння, за яке така відповідальність установлюється. Відмінність у заходах відповідальності не може зумовлюватися випадковими чинниками, зокрема, недосконалістю законодавчої техніки, коли однакові за характером діяння мають різні умови покарання за них.
За подібних обставин, принцип верховенства права та заборона на дискримінацію платників податків, передбачена підпунктом 4.1.2 пункту 4.1 статті 4 ПК України, вимагають застосування однакових умов притягнення до відповідальності за несвоєчасну реєстрацію всіх податкових накладних, на які до 27 травня 2022 року поширювалася дія мораторію - як ковідного, так і воєнного.
Зважаючи на викладене, визначальним критерієм, який має братися до уваги при вирішенні питання про відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних після скасування з 27 травня 2022 року дії мораторіїв, є можливість виконання платником своїх зобов`язань.
При цьому всі платники повинні мати однакові умови, за яких вони можуть уникнути відповідальності шляхом реєстрації податкових накладних у відповідний перехідний період - до 15 липня 2022 року.
Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Верховного суду від 07 лютого 2024 року у справі № 380/7070/23 , від 12 березня 2024 року у справі № 160/13661/23, від 26 червня 2024 року у справі № 580/10149/23.
У постанові 07 лютого 2024 року у справі № 380/7070/23 Верховний Суд фактично висловив правову позицію, що з урахуваннями принципу верховенства права та заборони на дискримінацію платників податків, а також принципу in dubio pro tributario (презумпція правомірності рішень платника податків), що закріплений в підпункті 4.1.4. пункту 4.1. статті 4 ПК України, перехідний період - до 15 липня 2022 року, про який йдеться в пункті 69.1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX), та який згідно вказаного пункту має застосовуватись до податкових накладних дата складання яких припадає на період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, доцільно б було враховувати і при реєстрації податкових накладних, які складені у період до 1 лютого 2022 року та не були зареєстровані в ЄРПН з огляду на дію ковідного мораторію.
Встановлений абз.3 п.п.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX ПК України кінцевий термін реєстрації податкових накладних "до 15 липня 2022 року" означає, що останній день реєстрації відповідних ПН є саме 15 липня 2022 року, тобто останнім днем строку реєстрації вважається саме цей день.
Судовим розглядом встановлено, що із розрахунку штрафних (фінансових) санкцій на суму 3 144 688, 50 грн /а.с. 100 106, т. 1/, яка визначена податковим повідомленням-рішенням від 08.01.2024 № 00003180701, вбачається, що контролюючим органом розраховано штрафні санкції у розмірі 10 %, зокрема, за порушення строку реєстрації податкових накладних, складених у період з 01.03.2022 по 31.05.2022, які зареєстровано в ЄРПН 15.07.2022 (№117 від 19.03.2022, № 444 від 22.03.2022, № 53 від 10.03.2022, № 253 від 22.03.2022, № 355 від 21.03.2022, № 246 від 28.03.2022, № 340 від 14.03.2022, № 359 від 23.03.2022, № 318 від 04.03.2022, № 235 від 28.03.2022, № 492 від 29.03.2022, № 95 від 17.03.2022, № 493 від 30.03.2022, № 480 від 15.03.2022, № 151 від 12.03.2022, № 494 від 31.03.2022, № 100 від 02.03.2022, № 489 від 25.03.2022, № 484 від 19.03.2022, № 372 від 30.03.2022, № 487 від 23.03.2022, № 79 від 01.03.2022, № 457 від 27.03.2022, № 65 від 15.03.2022, № 108 від 10.03.2022, № 75 від 19.03.2022, № 237 від 30.03.2022, № 94 від 16.03.2022, № 486 від 22.03.2022, № 244 від 26.03.2022, № 464 від 30.03.2022, № 110 від 12.03.2022, № 483 від 18.03.2022, № 112 від 14.03.2022, № 376 від 01.03.2022, № 361 від 24.03.2022, № 391 від 08.03.2022, № 77 від 20.03.2022, № 60 від 13.03.2022, № 93 від 15.03.2022, № 250 від 21.03.2022, № 310 від 01.03.2022, № 490 від 26.03.2022, № 466 від 31.03.2022, № 442 від 21.03.2022, № 346 від 17.03.2022, № 249 від 31.03.2022, № 431 від 27.03.2022, № 448 від 24.03.2022, № 125 від 03.03.2022, № 236 від 29.03.2022, № 481 від 16.03.2022, № 353 від 20.03.2022, № 113 від 15.03.2022, № 241 від 23.03.2022, № 230 від 23.03.2022, № 55 від 11.03.2022, № 96 від 18.03.2022, № 371 від 29.03.2022, № 258 від 24.03.2022, № 171 від 19.03.2022, № 491 від 28.03.2022, № 342від 15.03.2022, № 58 від 12.03.2022, № 228 від 21.03.2022, № 240 від 22.03.2022, № 338 від 13.03.2022, № 399 від 12.03.2022, № 332 від 10.03.2022, № 49 від 08.03.2022, № 231 від 24.03.2022, № 114 від 16.03.2022, № 437 від 30.03.2022, № 92 від 14.03.2022, № 89 від 11.03.2022, № 98 від 20.03.2022, № 446 від 23.03.2022, № 99 від 01.03.2022, № 477 від 11.03.2022, № 97 від 19.03.2022, № 245 від 27.03.2022, № 247 від 29.03.2022, № 344 від 16.03.2022, № 482 від 17.03.2022, № 405 від 15.03.2022, № 232 від 25.03.2022, № 234 від 27.03.2022, № 80 від 02.03.2022, № 165 від 17.03.2022, № 68 від 16.03.2022, № 118 від 20.03.2022, № 386 від 06.03.2022, № 116 від 18.03.2022, № 229 від 22.03.2022, № 329 від 09.03.2022, № 357 від 22.03.2022, № 242 від 24.03.2022, № 459 від 28.03.2022, № 160 від 15.03.2022, № 348 від 18.03.2022, № 273 від 31.03.2022, № 63 від 14.03.2022, № 233 від 26.03.2022, № 131 від 05.03.2022, № 411 від 18.03.2022, № 488 від 24.03.2022, № 397 від 11.03.2022, № 238 від 31.03.2022, № 334 від 11.03.2022, № 115 від 17.03.2022, № 336 від 12.03.2022, № 248 від 30.03.2022, № 42 від 05.03.2022, № 154 від 13.03.2022, № 239 від 21.03.2022, № 109 від 11.03.2022, № 315 від 28.05.2022, № 664 від 26.05.2022, № 171 від 22.05.2022, № 589 від 14.05.2022, № 186 від 15.05.2022, № 488 від 14.05.2022, № 314 від 27.05.2022, № 313 від 26.05.2022, № 168 від 19.05.2022, № 187 від 16.05.2022, № 353від 29.05.2022, № 310 від 23.05.2022, № 663 від 25.05.2022, № 166 від 17.05.2022, № 318 від 31.05.2022, № 494 від 17.05.2022, № 329 від 17.05.2022, № 309 від 31.05.2022, № 656 від 17.05.2022, № 325 від 15.05.2022, № 304 від 26.05.2022, № 506 від 23.05.2022, № 413 від 25.05.2022, № 170 від 21.05.2022, № 305 від 27.05.2022, № 334 від 19.05.2022, № 311 від 24.05.2022, № 193 від 22.05.2022, № 657 від 18.05.2022, № 327 від 16.05.2022, № 504 від 22.05.2022, № 188 від 17.05.2022, № 339 від 22.05.2022, № 659 від 20.05.2022, № 190 від 19.05.2022, № 312 від 25.05.2022, № 662 від 24.05.2022, № 668 від 31.05.2022, № 319 від 12.05.2022, № 192 від 21.05.2022, № 343 від 24.05.2022, № 591 від 15.05.2022, № 316 від 29.05.2022, № 661 від 23.05.2022, № 105 від 08.05.2022, № 205 від 14.05.2022, № 667 від 30.05.2022, № 302 від 24.05.2022, № 490 від 15.05.2022, № 655 від 16.05.2022, № 191 від 20.05.2022, № 492 від 16.05.2022, № 169 від 20.05.2022, № 593від 16.05.2022, № 666 від 28.05.2022, № 303 від 25.05.2022, № 163від 14.05.2022, № 660 від 21.05.2022, № 357 від 31.05.2022, № 567 від 03.05.2022, № 423 від 30.05.2022, № 665 від 27.05.2022, № 306 від 28.05.2022, № 189 від 18.05.2022, № 496 від 18.05.2022, № 417 від 27.05.2022, № 167 від 18.05.2022, № 471від 06.05.2022, № 233 від 17.05.2022, № 405 від 21.05.2022, № 301 від 23.05.2022, № 185 від 14.05.2022, № 415 від 26.05.2022, № 331 від 18.05.2022, № 308 від 30.05.2022, № 658 від 19.05.2022, № 307 від 29.05.2022, № 341 від 23.05.2022, № 599 від 20.05.2022, № 231 від 16.05.2022 на загальну суму 55467,17 грн, що суперечить вимогам Податкового кодексу України.
Колегія суддів зазначає, що в силу приписів підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України позивач підлягає звільненню від відповідальності за несвоєчасне виконання обов`язків щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, у разі їх 15 липня 2022 року включно.
Крім того, згідно з розрахунком штрафних (фінансових) санкцій /а.с. 108 112, т. 1/ на суму 3 149,17 грн, яка визначена податковим повідомленням-рішенням від 08.01.2024 № 00003190701, контролюючим органом всупереч вимогам Податкового кодексу України розраховано штрафні санкції у розмірі 2 %, зокрема, за порушення строку реєстрації зведеної податкової накладної від 30.04.2022 № 267, яка зареєстрована 18.07.2022, а також податкової накладної на операцію, яка звільнена від оподаткування, № 647 від 31.05.2022, яка зареєстрована 15.07.2022, на загальну суму 315,26 грн.
Судом встановлено, що ПрАТ "Кременчукм`ясо" виписано податкові накладні № 290 від 31.12.2022, № 289 від 31.12.2022, № 291 від 31.12.2022, № 170 від 25.12.2022, № 292 від 31.12.2022, № 288 від 31.12.2022, № 294 від 31.12.2022, № 293 від 31.12.2022 граничним терміном реєстрації 15.01.2023 та направлено на реєстрацію вищенаведені податкові накладні 13.01.2023 після 18:00 за допомогою програмного забезпечення «M.E.Doc», що підтверджується скріншотами з програмного забезпечення «M.E.Doc» /а.с. 81 104, т.17/.
Разом з тим, податкові накладені зареєстровані податковим органом лише 16.01.2023, тобто поза межами граничного строку реєстрації в 1 день, про що свідчать квитанції про реєстрацію податкових накладних /а.с. 292, зворот 294, т. 13/.
Так, за визначенням у п. 1 Порядку № 1246 операційним днем є частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.
Як установлено у п. 3 Порядку № 1246 операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Відповідно до п. 11 Порядку № 1246 після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
У п. 13 Порядку № 1246 передбачено формування за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Відповідно до п. 14 Порядку № 1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Як визначено у пп. 14.1.56-2 п. 14.1 ст. 14 ПК України електронний кабінет - сукупність інформаційно-телекомунікаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, призначених для взаємодії між платниками податків та державними, у тому числі контролюючими, органами з питань реалізації прав та обов`язків, визначених цим Кодексом та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, та нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання цього Кодексу та інших законів, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Взаємодія реалізується через: портальне рішення для користувачів - платників податків, робота в якому здійснюється он-лайн (через мережу Інтернет у режимі реального часу) та не вимагає обов`язкового використання спеціалізованого клієнтського застосування; портальне рішення для користувачів - державних органів, у тому числі контролюючих; програмний інтерфейс (API), що дає змогу реалізувати повноту функціоналу електронного кабінету; інші засоби, бази даних, реєстри, що ведуться в електронному вигляді, інформаційні, телекомунікаційні, інформаційно-телекомунікаційні системи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Відповідно до п. 42-1.2 ст. 42-1 ПК України електронний кабінет забезпечує можливість реалізації платниками податків прав та обов`язків, визначених цим Кодексом та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, та нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання цього Кодексу та інших законів, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, в тому числі, шляхом, реєстрації, коригування податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних та акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
При цьому згідно з п. 42-1.6 ст. 42-1 ПК України електронний кабінет працює постійно (24 години на дату кожного календарного дня), крім часу, необхідного для його технічного обслуговування. Проведення технічного обслуговування електронного кабінету у день, на який припадає граничний строк подання податкових декларацій, та з 8 до 20 години будь-якого іншого календарного дня забороняється. Технічне обслуговування електронного кабінету проводиться у порядку, що визначається методологом електронного кабінету.
Законом України від 15.03.2022 № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», який набрав чинності 17.03.2022, доповнено пункт 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, зокрема, підпунктом 69.18, відповідно до якого установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.
Колегія суддів зазначає, що відповідач неправомірно поширює визначені законодавцем у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України обмеження щодо днів надання електронних сервісів та приймання електронних документів на визначення граничних строків реєстрації податкових накладних та безпідставно ототожнює ці строки (визначені календарними днями) та процедурні строки, в межах яких платником податку мають бути здійснені дії, спрямовані на реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування.
Тобто, податковий орган розцінив підпункт 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України як спеціальну норму, яка підлягає застосуванню протягом воєнного стану і яка за своєю суттю виключає застосування загальних норм щодо строків та порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, визначених статтею 201 ПК України та Порядком № 1246.
Подібне питання вже розглядалося судом касаційної інстанції та було сформульовано правовий висновок щодо застосування підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Так, у постанові від 14.12.2023 у справі № 260/5659/22 Верховний Суд зазначив, що зміст зазначеної норми підтверджує те, що дія цієї норми стосується електронних документів, але буквальне тлумачення вказаної норми дає підстави вважати, що цією нормою врегульовано порядок приймання електронних документів контролюючим органом шляхом звуження часових рамок, протягом яких контролюючий орган міг реалізувати свою поведінку у вигляді надання електронних сервісів та приймання електронних документів.
Відповідно, дія підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України поширюється на правовідносини, які складаються в процесі приймання електронних документів контролюючим органом, проте не регулює питання надсилання таких документів платником податків не встановлюючи жодних обмежень поведінки платника щодо вчинення дій, спрямованих на реалізацію виконання обов`язку щодо подання відповідних даних контролюючому органу.
Правове значення підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України полягає в тому, що цією нормою звільнено контролюючий орган від обов`язку забезпечувати функціонування електронних сервісів після 18 години та у позаробочі дні.
Разом із тим, аналізований правовий припис підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України не стосується порядку вчинення дій платником податків, а отже, не змінює граничних строків та порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в аспекті спрямованих платником дій для таких цілей.
Так, контролюючий орган вчиняє дії щодо прийняття податкових накладних/розрахунків коригування та надсилання квитанцій в інші строки та з урахуванням обмежень, введених підпунктом 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України - у робочі дні з 8 години до 18 години. Тобто, такі скорочені строки вчинення дій контролюючим органом щодо прийняття електронних документів не означають одночасного обмеження платника податків щодо виконання податкового обов`язку поданням податкових накладних/розрахунків коригування на реєстрацію.
Виходячи із співвідношення предметів регулювання підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України на норм статті 201 ПК України та Порядку № 1246, вчиненню платником дій щодо надіслання на реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування у визначений у Порядку № 1246 строк кореспондують дії контролюючого органу щодо приймання та проведення реєстрації означених накладних відповідно до строків, установлених у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, що становить належний порядок вчинення платником дій з надсилання та прийняття контролюючим органом для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування під час воєнного стану.
При цьому, задля забезпечення належної реалізації процедури реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, контролюючий орган зобов`язаний прийняти податкові накладні/розрахунки коригування, надіслані у межах граничних строків та впродовж операційного дня, визначених для платника у Порядку № 1246, та на наступний робочий день до 18 години, якщо прийняття таких податкових накладних/розрахунків коригування є неможливим у межах попереднього дня з урахуванням строків у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, прийняти їх та зареєструвати. Іншими словами, у контролюючого органу зберігається обов`язок належного реагування на правомірні дії платника, але з урахуванням обмеженого робочого часу податкового органу згідно з підпунктом 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Показовим також є те, що у подальшому законодавець усунув неоднозначність правового регулювання, закріпивши у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України положення про те, що операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин. Ці зміни внесені до підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України згідно із Законом України від 12.01.2023 № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» ПК України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування", який набрав чинності 08.02.2023.
Згідно з введеною нормою визначення операційного дня для цілей вчинення платником дій щодо реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування не пов`язано з робочими днями, а також розширено часові межі для вчинення належних дій платником податку.
Вказані висновки узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постанові від 14.12.2023 у справі № 260/5659/22, від 15.08.2024 у справі № 160/20076/23.
Відповідно до п.112.1 ст.112 ПК України особа може бути притягнута до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення за умови наявності в її діянні (дії або бездіяльності) вини, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
Згідно п. 112.2 ст.112 ПК України особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання.
Вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються достатніми, якщо контролюючий орган не доведе, що, вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.
Із урахуванням вищевикладеного, суд апеляційної інстанції зазначає, що позивач своєчасно направив на реєстрацію податкові накладні № 290 від 31.12.2022, № 289 від 31.12.2022, № 291 від 31.12.2022, № 170 від 25.12.2022, № 292 від 31.12.2022, № 288 від 31.12.2022, № 294 від 31.12.2022, № 293 від 31.12.2022, що підтверджено належними доказами та свідчить про дотримання ним свого податкового обов`язку та виключає в його діях, як платника податку порушень діючого законодавства України щодо порушення реєстрації податкових накладних.
Крім того, колегія суддів зазначає, що із розрахунку штрафних (фінансових) санкцій на суму 3 144 688, 50 грн /а.с. 100 106, т. 1/, яка визначена податковим повідомленням-рішенням від 08.01.2024 № 00003180701, встановлено, що контролюючим органом застосовано до позивача штрафні санкції у розмірі 10 % за порушення строку реєстрації податкових накладних № 290 від 31.12.2022, № 289 від 31.12.2022, № 291 від 31.12.2022, № 170 від 25.12.2022, № 292 від 31.12.2022, № 288 від 31.12.2022, № 294 від 31.12.2022, № 293 від 31.12.2022 у загальній сумі 49477,96 грн.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що застосування штрафних санкцій у відповідній сумі є безпідставним з огляду на дотримання позивачем свого податкового обов`язку щодо реєстрації вказаних податкових накладних.
Із урахуванням вищевикладеного, суд апеляційної інстанції зазначає, що податкове повідомлення- рішення ГУ ДПС у Полтавській області від 08.01.2024 № 00003180701 в частині застосування до ПрАТ «Кременчукм`ясо» штрафу у сумі 104 945, 13 грн (55467,17 + 49477,96) та податкове повідомлення- рішення від 08.01.2024 №00003190701 в частині застосування до Приватного акціонерного товариства "Кременчукм`ясо" штрафу у сумі 315,26 не ґрунтується на вимогах податкового законодавства та прийнято без врахування усіх обставин, що мали значення для його прийняття, а тому підлягає визнанню протиправним та скасуванню у цій частині.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Відповідно до Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.
При цьому, зазначений Висновок також акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
За приписами п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право: залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги спростовані наведеними вище обставинами та нормативно-правовим обгрунтуванням, у зв`язку з чим підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Полтавській області залишити без задоволення.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 20.06.2024 по справі № 440/925/24 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя О.А. СпаскінСудді Л.В. Любчич О.В. Присяжнюк Повний текст постанови складено 30.09.2024 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2024 |
Оприлюднено | 02.10.2024 |
Номер документу | 121971517 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Спаскін О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні