Постанова
від 30.09.2024 по справі 520/8464/24
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий І інстанції: Григоров Д.В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 вересня 2024 р. Справа № 520/8464/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді Ральченка І.М.,

Суддів: Катунова В.В. , Подобайло З.Г. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Департаменту житлово-комунального господарства Харківської міської ради на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 10.06.2024, по справі № 520/8464/24

за позовом ОСОБА_1

до Департаменту житлово-комунального господарства Харківської міської ради

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась до суду із позовом, в якому просила визнати протиправною бездіяльність Департаменту житлово-комунального господарства Харківської міської ради, яка полягає у неналежному розгляді заяви ОСОБА_1 від 06.07.2023, реєстраційний номер ЗВ-06.07.2023-24792 про надання компенсації за пошкоджений об`єкт нерухомого майна, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 ;

- зобов`язати Департамент житлово-комунального господарства Харківської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 06.07.2023, реєстраційний номер ЗВ-06.07.2023-24792 про надання компенсації за пошкоджений об`єкт нерухомого майна, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , у спосіб, визначений Порядком надання компенсації для відновлення окремих категорій об`єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації, з використанням електронної публічної послуги єВідновлення, затвердженим постановою КМУ від 21.04.2023 № 381, та прийняти відповідне рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 10.06.2024 позов задоволено.

Визнати протиправною бездіяльність Департаменту житлово-комунального господарства Харківської міської ради, яка полягає у неналежному розгляді заяви ОСОБА_1 від 06.07.2023, реєстраційний номер ЗВ-06.07.2023-24792 про надання компенсації за пошкоджений об`єкт нерухомого майна, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 ;

Визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту житлово-комунального господарства Харківської міської ради "Про затвердження рішення комісії про відмову у наданні компенсації на відновлення пошкодженого об`єкта нерухомого майна пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації з використанням послуги "єВідновлення" від 01.02.2024 за № 01/37-24;

Зобов`язати Департамент житлово-комунального господарства Харківської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 06.07.2023, реєстраційний номер ЗВ-06.07.2023-24792, про надання компенсації за пошкоджений об`єкт нерухомого майна, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , у спосіб, визначений Порядком надання компенсації для відновлення окремих категорій об`єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації, з використанням електронної публічної послуги єВідновлення, затвердженим постановою КМУ від 21.04.2023 № 381, та прийняти відповідне рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

Департамент житлово-комунального господарства Харківської міської ради, не погоджуючись з судовим рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просив його скасувати та прийняти постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що умови надання компенсації, яким має відповідати заява, зазначені у абз. 17 п. 14 Порядку № 381, не обмежуються умовами, викладеними у п. 6 Порядку № 381, оскільки умови компенсації визначені в різних пунктах Порядку № 381.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України справа розглядається в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

На підставі положень п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судовим розглядом, відповідно до відомостей з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 13.08.2018 № 134106756 ОСОБА_1 на праві приватної власності належить об`єкт нерухомого майна квартира, розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

07.04.2022 вказаний об`єкт нерухомого майна був пошкоджений внаслідок бойових дій, спричинених Російською Федерацією, у зв`язку з чим ОСОБА_1 через мобільний застосунок «ДІЯ» було подано повідомлення про пошкоджене або втрачене нерухоме майно, якому присвоєно реєстраційний номер 22-04-0000072253-01, інформацію внесено до Реєстру майна пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України та складено розрахунок вартості відновлюваних робіт, розмір якого визначено згідно Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.04.2023 № 381.

06.07.2023 ОСОБА_1 подано заяву на компенсацію з використанням електронної публічної послуги єВідновлення, реєстраційний номер 3В-06.07.2023-24792.

Комісією з розгляду питань щодо надання компенсації за пошкоджені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, утвореною при Департаменті житлово-комунального господарства Виконкому Харківської міської ради було проведено обстеження двоповерхового будинку за адресою: АДРЕСА_1 .

За наслідками проведеного обстеження складено акт комісійного обстеження нерухомого майна від 09.10.2023, яким встановлено наявність пошкоджень, їх перелік та зазначено про можливість відновлення майна шляхом проведення поточного ремонту, орієнтований перелік робіт наведено у додатку до акту.

25.01.2024 Комісія з розгляду питань щодо надання компенсації за пошкоджені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, розглянувши заяву ОСОБА_1 від 06.07.2023 3В-06.07.2023-24792, прийняла рішення про відмову в наданні компенсації для відновлення окремих категорій об`єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації № 25/01-42 від 25.01.2024, через невідповідність умовам надання компенсації відповідно до абз. 17 п. 14 Порядку надання компенсації для відновлення окремих категорій об`єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, з використанням послуги "єВідновлення", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.04.2023 № 381.

05.02.2024 ОСОБА_1 подала заперечення на рішення № 25/01-42 від 25.01.2024.

01.02.2024 Департаментом житлово-комунального господарства винесено рішення № 01/37-24 про затвердження рішення комісії про відмову у наданні компенсації на відновлення пошкодженого об`єкта нерухомого майна пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації з використанням послуги "єВідновлення", яким розглянувши прийняте рішення комісією про відмову у наданні компенсації на відновлення пошкодженого об`єкта нерухомого майна та доданих до нього документів, зокрема, вирішено затвердити вищевказане рішення комісії про відмову у наданні компенсації на відновлення пошкодженого об`єкта нерухомого майна, винесеного на підставі заяви ОСОБА_1 № ЗВ-06.07.2023-24792.

Не погодившись із рішенням про відмову, позивач звернулась до суду із даним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з безпідставності рішення відповідача, яким відмовлено у наданні компенсації на відновлення пошкодженого об`єкта нерухомого майна.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції з наступних підстав.

Механізм надання компенсації для відновлення окремих категорій об`єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, з використанням електронної публічної послуги єВідновлення, визначається Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.04.2023 № 381.

Згідно з п. 7 Порядку № 381 для розгляду питання надання компенсації виконавчими органами сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, військовими адміністраціями населеного пункту або військово-цивільними адміністраціями населеного пункту (далі - уповноважений орган) утворюється комісія з розгляду питань щодо надання компенсації за пошкоджені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України (далі - комісія).

Комісія є консультативно-дорадчим органом, підзвітним та підконтрольним уповноваженому органу. Уповноважений орган забезпечує дотримання комісією вимог цього Порядку.

Положення про комісію, її персональний склад затверджуються уповноваженим органом.

Відповідно до додатку № 2 до рішення Харківської міської ради від 22.11.2023 № 450/23 Департамент житлово-комунального господарства є структурним підрозділом виконавчого комітету Харківської міської ради, одним з основних завдань якого є координація роботи з питань щодо надання компенсації для відновлення окремих категорій об`єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації, з використанням електронної публічної послуги «єВідновлення».

У свою чергу наказом Департаменту житлово-комунального господарства Харківської міської ради від 19.06.2023 № 210 утворено Комісію з розгляду питань щодо надання компенсації за пошкоджені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією рф проти України, затверджено її персональний склад.

Додатком 2 до наказу від 19.06.2023 № 210 затверджено Положення про Комісію з розгляду питань щодо надання компенсації за пошкоджені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, яка є консультативно-дорадчим органом, що утворюється Департаментом житлово- комунального господарства Харківської міської ради, діє на території Харківської міської територіальної громади для розгляду питань надання компенсації відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.04.2023 № 381 «Про затвердження Порядку надання компенсації для відновлення окремих категорій об`єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, з використанням електронної публічної послуги єВідновлення».

Відповідно до п. 3 Порядку № 381 отримувачем компенсації є фізична особа - громадянин України, яка досягла 18-річного віку та подала засобами Порталу Дія, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія) або в інший спосіб, передбачений цим Порядком, заяву та є власником (співвласником) пошкодженого об`єкта, право власності якого підтверджено.

Згідно з п. 8 Порядку № 381 Комісія відповідно до цього Порядку, зокрема:

- розглядає заяви;

- встановлює наявність/відсутність права та підстав для надання компенсації та пріоритетного права на отримання компенсації відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- приймає рішення про зупинення/поновлення розгляду заяви, надання/відмову в наданні компенсації відповідно до цього Порядку.

Відповідно до п. 12 Порядку № 381 за результатами розгляду заяви комісія приймає рішення про надання/відмову в наданні компенсації та передає це рішення на розгляд уповноваженого органу не пізніше п`яти робочих днів з дати прийняття такого рішення. У рішенні про відмову у наданні компенсації обов`язково зазначаються підстави для такої відмови.

Так, підставою для відмови в наданні ОСОБА_1 компенсації Комісією з розгляду питань щодо надання компенсації за пошкоджені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України зазначено невідповідність умовам надання компенсації відповідно до абз. 17 п. 14 Порядку № 381.

З цього приводу колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до абз. 17 п. 14 Порядку № 381 підставами для відмови в наданні компенсації, зокрема, є невідповідність умовам надання компенсації.

При цьому, відповідно до змісту Порядку № 381 умови для надання компенсації визначені п. 6 Порядку, а саме:

- об`єкт нерухомого майна був пошкоджений після набрання чинності Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 р. № 2102-IX Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні;

- об`єкт нерухомого майна розташований на території України, крім територій активних бойових дій, територій активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, або тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких на дату подання заяви не визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації;

- відомості про право власності на пошкоджений об`єкт внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Судовим розглядом встановлено, що об`єкт нерухомого майна квартира за адресою: АДРЕСА_1 , що належить на праві власності позивачці, була пошкоджена 07.04.2022 внаслідок бойових дій, спричинених Російською Федерацією, що підтверджується повідомленням про пошкоджене або втрачене нерухоме майно № 22-04-0000072253-01, що було подано позивачкою через мобільний застосунок «ДІЯ», а також витягом з Державного реєстру майна пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації від 28.02.2024.

Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, Харківська міська територіальна громада, на якій розташований об`єкт нерухомого майна з 24.02.2022 по 15.09.2022 була віднесена до території активних бойових дій, а з 15.09.2022 віднесена до території можливих бойових дій, та на дату подання заяви (06.07.2023) дата завершення бойових дій не визначена.

Також відомості про право власності на пошкоджений об`єкт внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, на підтвердження чого наявний витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 13.08.2018 № 134106756.

Таким чином, звертаючись із заявою від 06.07.2023 про надання компенсації за пошкоджений об`єкт нерухомого майна ОСОБА_1 дотримано встановлені Порядком № 381 умови для отримання компенсації для відновлення окремих категорій об`єктів нерухомого майна.

Разом з тим, відповідач, посилаючись на абз. 17 п. 14 Порядку № 381 як на підставу відмови у наданні компенсації, не зазначає у чому саме полягає невідповідність заяви ОСОБА_1 умовам надання компенсації.

Також, із матеріалів справи встановлено, що відповідач здійснивши розгляд заяв ОСОБА_1 від 31.01.2024, 02.02.2024, 12.02.2024, 19.02.2024 щодо надання документів за результатами розгляду заяви про надання компенсації, у листі від 29.02.2024 № С-1-233/0/88-24.08-31-2620/0/129-24, яким позивачці було надіслано копію рішення Департаменту житлово-комунального господарства Харківської міської ради від 01.02.2024 за № 01/37-24, повідомлено про підставу для відмови у наданні компенсації, відмінну від вказаної у рішенні, а саме: перевищення розрахованої в чек-листі суми компенсації для відновлення пошкодженого об`єкта нерухомого майна - 350 тис. грн., що є граничною відповідно до Порядку № 381.

Крім того, із матеріалів справи встановлено, що ОСОБА_1 , не погодившись із рішенням Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації за пошкоджені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, від 25.01.2024, 05.02.2024 подала заперечення.

Відповідно до п.п. 2. п. 25 Порядку № 381 у разі незгоди з рішенням комісії про надання/відмову у наданні компенсації, зокрема з розміром компенсації, заявник має право подати заперечення до уповноваженого органу протягом п`яти робочих днів з дати отримання повідомлення про прийняття рішення комісією. Заперечення повинні бути в обов`язковому порядку розглянуті та враховані уповноваженим органом під час прийняття одного з рішень, передбачених пунктом 12 цього Порядку, про що повинно бути зроблено примітку у такому рішенні.

Пунктом 12 Порядку № 381 передбачено, що протягом п`яти днів від завершення строку для подання заперечень на рішення комісії (з урахуванням можливого його продовження за заявою заявника) відповідно до пункту 25 цього Порядку уповноважений орган розглядає прийняте комісією рішення разом із запереченнями заявника (якщо такі були подані) та приймає одне з таких рішень: затвердити рішення комісії про надання/відмову у наданні компенсації; надіслати заяву на повторний розгляд комісією.

Так, інформація про прийняття Комісією рішення № 25/01-42 від 25.01.2024 до позивачка була доведена шляхом надсилання 31.01.2024 повідомлення до мобільного застосунку «ДІЯ», на підтвердження чого у матеріалах справи наявний скрін-шот з вказаного мобільного застосунку.

При цьому, докази повідомлення позивачки іншим способом про прийняте комісією рішення, докази направлення копії вказаного рішення відсутні, відповідачем не надані.

Отже, з урахуванням приписів Порядку № 381 строк подання заперечення до уповноваженого органу у даному випадку завершувався 05.02.2024.

Натомість, рішення Департаменту житлово-комунального господарства Харківської міської ради "Про затвердження рішення комісії про відмову у наданні компенсації на відновлення пошкодженого об`єкта нерухомого майна пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації з використанням послуги "єВідновлення" № 01/37-24 було ухвалено відповідачем 01.02.2024, тобто до моменту завершення строку для подання заперечень на рішення комісії та моменту фактичного подання позивачкою заперечень, а отже передчасно та всупереч п.п. 2. п. 25 Порядку № 381.

На підставі викладеного, колегія суддів підтримує висновки суду першої інстанції щодо безпідставності відмови Департаменту житлово-комунального господарства Харківської міської ради у наданні ОСОБА_1 компенсації на відновлення пошкодженого об`єкта нерухомого майна, яка була викладена у рішенні Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації за пошкоджені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, № 25/01-42 від 25.01.2024, яке в подальшому було затверджено рішенням Департаменту житлово-комунального господарства Харківської міської ради від 01.02.2024 за № 01/37-24.

Також, колегія суддів погоджується із обраним судом першої інстанції способом захисту порушеного права позивачки, оскільки саме прийняттям рішення Департаменту житлово-комунального господарства Харківської міської ради "Про затвердження рішення комісії про відмову у наданні компенсації на відновлення пошкодженого об`єкта нерухомого майна пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації з використанням послуги "єВідновлення" від 01.02.2024 за № 01/37-24 фактично відмовлено ОСОБА_1 у наданні компенсації.

Отже, керуючись ч. 2 ст. 9 КАС України, наявні підстави для виходу за межі заявлених позовних вимог та визнання протиправним і скасування рішення Департаменту житлово-комунального господарства Харківської міської ради про відмову у наданні компенсації на відновлення пошкодженого об`єкта нерухомого майна від 01.02.2024 за № 01/37-24.

Доводи апеляційної скарги із вищенаведених підстав висновків суду не спростовують та зводяться до заперечення відповідачем твердження про те, що умови надання компенсації, яким має відповідати заява, зазначені у абз. 17 п. 14 Порядку № 381, не обмежуються умовами, викладеними у п. 6 Порядку № 381.

При цьому, апелянт, перелічуючи інші наявні, на його думку, умови, не конкретизує яким саме із них не відповідала заява позивачки про отримання компенсації.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.

Керуючись ст. ст. 243, 250, 311, 315, 316, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Департаменту житлово-комунального господарства Харківської міської ради - залишити без задоволення.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 10.06.2024 по справі № 520/8464/24 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя І.М. Ральченко Судді В.В. Катунов З.Г. Подобайло

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2024
Оприлюднено02.10.2024
Номер документу121971687
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —520/8464/24

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 25.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Постанова від 30.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 29.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 15.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 26.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Григоров Д.В.

Рішення від 25.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Григоров Д.В.

Ухвала від 20.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Григоров Д.В.

Рішення від 10.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Григоров Д.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні