Справа № 743/824/24
Провадження № 2/743/237/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 вересня 2024 року селище Ріпки
Ріпкинський районний суд Чернігівської області у складі:
головуючого судді: Кравчук М. В.
за участю секретаря: Марченко А. В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в залі суду в селищі Ріпки справу за позовом Чернігівського обласного центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення вартості наданих соціальних послуг,-
В С Т А Н О В И В:
18.06.2024 р. Чернігівський обласний центр зайнятості звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення вартості наданих соціальних послуг у сумі 6539, 20 грн.
Позовні вимоги мотивовано тим, що 10.11.2022 р. ОСОБА_1 звернулася до Ріпкинської районної філії Чернігівського обласного центру зайнятості, як така, що шукає роботу.
Наказом від 10.11.2022 р. № НТ221110 відповідачу надано статус безробітної з 10.11.2022 р. Наказом від 15.06.2023 р. № НТ230615 припинено відповідачу статус безробітної з 04.05.2023 р. у зв`язку з невідвідуванням без поважних причин ЦЗ протягом 30 робочих днів.
Позивачем встановлено, що ОСОБА_1 перебувала у цивільно-правових відносинвх з ТОВ "Фудком" з 10.03.2023 р. до 22.03.2023 р., що підтверджується договором підряду, додатковою угодою до нього та актом виконаних робіт.
На думку позивача, під час перебування у статусі безробітної відповідач належала до категорії зайнятого населення, а відтак не мала права на отримання винагороди за виконання суспільно-коричсних робіт у періоди з 05.04.2023 р. до 14.04.2023 р. та з 19.04.2023 р. до 28.04.2023 р., що у загальному розмірі становить 6539, 20 грн.
Оскільки у добровільному порядку кошти відповідачем у відповідь на лист-претензію відшкодовані не були, позивач звернувся з відповідним позовом до суду.
20.06.2024 р. справу було передано головуючому судді.
24.06.2024 р. отримано відомості про зареєстроване місце проживання відповідача.
Ухвалою Ріпкинського районного суду Чернігівської області від 24.06.2024 р. було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку загального позовного провадження. Призначено проведення підготовчого засідання на22.07.2024р.
Ухвалою Ріпкинського районного суду Чернігівської області від 22.07.2024р., постановленою без виходу до нарадчої кімнати, розгляд справи відкладено до 13.08.2024 р. з метою повторного виклику відповідача.
Ухвалою Ріпкинського районного суду Чернігівської області від 13.08.2024р. підготовче провадження закрито та призначено справу до розгляду по суті на 10.09.2024 р.
Ухвалою Ріпкинського районного суду Чернігівської області від 10.09.2024р., постановленою без виходу до нарадчої кімнати, розгляд справи відкладено до 30.09.2024 р. з метою повторного виклику відповідача всіма доступними засобами, а також шляхом розміщення оголошення на веб сайті судової влади України
26.09.2024 р. від позивача надійшла заява про розгляд справи без його участі та підтримання позовних вимог, зареєстрована за вх 3944/24.
Позивач та відповідач у судове засідання не з`явилися. Повідомлялися про день, час та місце розгляду справи належним чином, Відповідач повідомлений в тому числі шляхом розміщення оголошення на вебсайті Судова влада України.
Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступного висновку.
Судом встановлено, що відповідно до витягу з наказів про прийняті рішення по особі: ОСОБА_1 , ПК № 256222100300001, ОСОБА_1 надано статус безробітного з 10.11.2022 р. відповідно до наказу від 10.11.2022 р., наказом від 11.11.2022 р. призначено допомогу по безробіттю з 11.11.2022 до 08.02.2023 р. Наказом від 10.02.2023 р. № НТ230210 припинено виплату допомоги по безробіттю з 09.02.2023 р. у зв`язку з тим, що на дату набуття чинності Законом № 2622 строк виплати допомоги по безробіттю не перевищував 90 днів. Наказом від 15.06.2023 р. № НТ230615 ОСОБА_1 припинено реєстрацію безробітних у зв`язку з невідвідуванням без поважних причин ЦЗ протягом 30 робочих днів з дати прийняття рішення про таке відвідування відповідно до абз. 2 п. п. 2 п. 30 Порядку (а. с. 29 - 30).
Відповідно до договору № 15 про організацію та фінансування суспільно корисних робіт від 30.03.2023 р., укладеного між Чернігівським обласним центром зайнятості та Добрянською селищною радою, орган місцевого самоврядування зобов`язувався створити до 05.04.2023 р. 20 тимчасових робочих місць для проведення суспільно-корисних робіт на умовах повного робочого дня (в тому числі 1 особа з інвалідністю на неповний робочий день) за видом: прибирання та утримання в належному стані придорожніх смуг, зупинок, вирубка чагарників уздовж доріг; виконання робіт з прибирання місць поховання, недоглянутих могил та виконання інших робіт на кладовищі; плетіння маскувальних сіток для потреб ЗС України (а. с. 23 - 24).
Фінансування суспільно корисних робіт, що виконуються зареєстрованими безробітними, здійснюється за рахунок коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України, на випадок безробіття передбачених для виконання суспільно корисних робіт, коштів місцевих бюджетів, підприємств, установ, організацій, а також інших джерел, не заборонених законодавством, джерела фінансування суспільно корисних робіт відповідно до даного договору становлять: Фонд 100 %, місцевий бюджет 0%, підприємства, установи, організації 0 % , інші джерела 0%, (п. 3.1, п. 3.2 договору).
Відповідно до корінця направлення на працевлаштування № 256223040300020001 від 03.04.2023 р. ОСОБА_1 направлена до Добрянської селищної ради на робоче місце: підсобний робітник та прийнята з 05.04.2023 р. згідно наказу (трудового договору) від 04.04.2023 р. № 52-К (а. с. 25).
Відповідно до п. 17 розпорядження селищного голови Добрянської селищної ради від 04.04.2023 р. № 52-К "Про прийняття на тимчасово створені робочі місця" ОСОБА_1 з 05.04.2023 р. прийнято на тимчасово створене місце підсобного робітника на період проведення суспільно корисних робіт на території Добрянської селищної ради з окладом 6700 грн/міс. (а. с. 19-21).
04.04.2023 р. між відповідачем та Добрянською селищною радою укладено строковий трудовий договір на участь у суспільно корисних роботах з терміном дії з 05.04.2023 р. до 14.04.2023 р. та нормою робочого часу 40 годин на тиждень. За умовами договору працівник отримує заробітну плату за фактично виконану роботу згідно табелю обліку робочого часу за окладом у розмірі 6700, 00 грн/міс. (а. с. 22).
Згідно розпорядження селищного голови Добрянської селищної ради від 14.04.2023 р. № 56-К "Про звільнення з роботи підсобних робітників" ОСОБА_1 звільнено з роботи 14.04.2023 р. на підставі п. 2 ст. 36 КЗпП України (а. с.18).
Аналогічно, відповідно до договору № 26 про організацію та фінансування суспільно корисних робіт від 17.04.2023 р., укладеного між Чернігівським обласним центром зайнятості та Добрянською селищною радою, орган місцевого самоврядування зобов`язувався створити до 19.04.2023 р. 18 тимчасових робочих місць для проведення суспільно-корисних робіт на умовах повного робочого дня (в тому числі 1 особа з інвалідністю на неповний робочий день) за видом: розвал завалів, розчищення залізничних колій та автомобільних доріг; упорядкування, відновлення та благоустрій прибережних смуг, природних джерел та водоймищ; ліквідація стихійних сміттєзвалищ та облаштування полігонів твердих побутових відходів (а. с. 15 - 16).
Фінансування суспільно корисних робіт, що виконуються зареєстрованими безробітними, здійснюється за рахунок коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України, на випадок безробіття передбачених для виконання суспільно корисних робіт, коштів місцевих бюджетів, підприємств, установ, організацій, а також інших джерел, не заборонених законодавством, джерела фінансування суспільно корисних робіт відповідно до даного договору становлять: Фонд 100 %, місцевий бюджет 0%, підприємства, установи, організації 0 % , інші джерела 0%, (п. 3.1, п. 3.2 договору).
Відповідно до корінця направлення на працевлаштування № 256223041800120001 від 18.04.2023 р. ОСОБА_1 направлена до Добрянської селищної ради на робоче місце: підсобний робітник та прийнята з 19.04.2023 р. згідно наказу (трудового договору) від 18.04.2023 р. № 59-К (а. с. 17).
Відповідно до п. 14 розпорядження селищного голови Добрянської селищної ради від 18.04.2023 р. № 59-К "Про прийняття на тимчасово створені робочі місця" ОСОБА_1 з 19.04.2023 р. прийнято на тимчасово створене місце підсобного робітника на період проведення суспільно корисних робіт на території Добрянської селищної ради з окладом 6700 грн/міс. (а. с. 12-13).
18.04.2023 р. між відповідачем та Добрянською селищною радою укладено строковий трудовий договір на участь у суспільно корисних роботах з терміном дії з 19.04.2023 р. до 28.04.2023 р. та нормою робочого часу 40 годин на тиждень. За умовами договору працівник отримує заробітну плату за фактично виконану роботу згідно табелю обліку робочого часу за окладом у розмірі 6700, 00 грн/міс. (а. с. 14).
Згідно розпорядження селищного голови Добрянської селищної ради від 28.04.2023 р. № 73-К "Про звільнення з роботи підсобних робітників" ОСОБА_1 звільнено з роботи 28.04.2023 р. на підставі п. 2 ст. 36 КЗпП України (а. с.11).
Як вбачається з довідки-розрахунку розміру оплати праці та нарахованого єдиного внеску за участь в суспільно-корисних роботах від 16.04.2024 р. № 04.2/1041-24 ОСОБА_1 за сукупно відпрацьованих 16 днів нараховано 6539, 20 грн (а. с. 10).
Також з матеріалів справи вбачається, що 10.03.2023 р. між ОСОБА_1 та ТОВ «Фудком» укладено договір підряду № 125-97 терміном дії з 10.03.2023 р. до 31.12.2023 р. (а. с. 27), який достроково розірвано 22.03.2023 р. згідно додаткової угоди від 22.03.2023 р. (а. с. 26, зворот).
Відповідно до акту виконаних робіт від 22.03.2023 р. до договору підряду № 125-97 від 10.03.2023 р. вартість виконаних робіт за березень 2023 року склала 1426, 32 грн. Згідно цього акта роботи з виклади товарів та обслуговування покупців в торговельному залі, роботи з випуску готових хлібобулочних виробів, роботи з проведення мініінвентаризації та переоцінки товарів, забезпечення санітарно-гігієнічних норм були виконані з 10.03.2023 р. до 22.03.2023 р. повністю та в строк (а. с. 26).
Згідно наказу позивача від 16.04.2024 р. № 125 "Про повернення коштів ОСОБА_1 " наказано провідному юрисконсульту вжити заходів по поверненню відповідачем 6539, 20 грн отриманих соціальних послуг.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.
Відповідно до ч. ч. 1, 2, 7 статті 43 Конституції Україникожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.
Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб.
Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 12.05.2015 р. № 389-VIII в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану: запроваджувати трудову повинність для працездатних осіб, не залучених до роботи в оборонній сфері та захисту критичної інфраструктури і не заброньованих за підприємствами, установами та організаціями на період дії воєнного стану з метою виконання робіт, що мають оборонний характер, а також ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, які виникли в період дії воєнного стану, та залучати їх в умовах воєнного стану до суспільно корисних робіт, що виконуються для задоволення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань, правоохоронних органів і сил цивільного захисту, забезпечення функціонування національної економіки та захисту критичної інфраструктури і не потребують, як правило, спеціальної професійної підготовки осіб. За працівниками, залученими до виконання суспільно корисних робіт, на час виконання таких робіт зберігається попереднє місце роботи (посада). Порядок залучення працездатних осіб в умовах воєнного стану до суспільно корисних робіт та питання їхнього соціального захисту з урахуванням вимог закону визначаються Кабінетом Міністрів України.
Згідно п. 3 Порядку залучення працездатних осіб до суспільно корисних робіт в умовах воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2011 р. № 753 (далі - Порядок), суспільно корисні роботи - види тимчасової трудової діяльності працездатних осіб в умовах воєнного стану, які провадяться для виконання робіт, що мають оборонний характер, ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного, природного та воєнного характеру, що виникли в період воєнного стану, та їх наслідків, задоволення потреб Збройних Сил, інших військових формувань і сил цивільного захисту, забезпечення функціонування національної економіки та системи забезпечення життєдіяльності населення, а також не можуть бути пов`язані з підприємництвом або іншою діяльністю, спрямованою на одержання прибутку, та до яких належать роботи і послуги, що не потребують, як правило, спеціальної професійної підготовки.
За положеннями п. 5 Порядку до суспільно корисних робіт залучаються працездатні особи, у тому числі особи, що не підлягають призову на військову службу, які за віком і станом здоров`я не мають обмежень до роботи в умовах воєнного стану (крім працездатних осіб, що залучені до роботи в оборонній сфері та сфері забезпечення життєдіяльності населення і заброньовані за підприємствами у період воєнного стану з метою виконання робіт, що мають оборонний характер, а також осіб, залучених до здійснення заходів національного спротиву), в тому числі, але не виключно, зареєстровані безробітні та інші незайняті особи, зокрема внутрішньо переміщені.
Згідно п. 10 Порядку працівникам функціонуючих в умовах воєнного стану підприємств за виконання суспільно корисних робіт забезпечується оплата відповідно до умов оплати праці, встановлених за професією (посадою), на яку їх зараховано, і розмір такої оплати не може бути нижчим від розміру середньої заробітної плати за основним місцем роботи.
Іншим працездатним особам за виконання суспільно корисних робіт забезпечується оплата відповідно до умов оплати праці, встановлених за професією (посадою), на яку їх зараховано, і розмір такої оплати у разі виконання норми праці не може бути нижчим від розміру мінімальної заробітної плати, встановленого на дату її нарахування за повністю виконану місячну (годинну) норму праці, встановлену з урахуванням положень Законів України Про оплату праці та Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану.
Фінансування суспільно корисних робіт здійснюється за рахунок коштів замовника суспільно корисних робіт, коштів місцевих бюджетів, благодійних внесків чи пожертвувань, інших джерел, не заборонених законодавством.
Фінансування суспільно корисних робіт, що виконуються зареєстрованими безробітними та незайнятими внутрішньо переміщеними особами працездатного віку з числа застрахованих осіб, які не мають статусу зареєстрованого безробітного, здійснюється за рахунок коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття (далі - Фонд) в межах коштів, передбачених у бюджеті Фонду на відповідні цілі, а також коштів місцевих бюджетів, підприємств, установ, організацій, інших джерел, не заборонених законодавством.
Фінансування суспільно корисних робіт, що виконуються особами, зазначеними в абзаці четвертому цього пункту, може здійснюватися за рахунок коштів Фонду в повному обсязі, а у разі, коли замовником суспільно корисних робіт заявлено про інші джерела фінансування таких робіт, - на умовах співфінансування за рахунок коштів Фонду та інших джерел фінансування.
Організація суспільно корисних робіт, для фінансування яких використовуються кошти Фонду, здійснюється на підставі договору про організацію суспільно корисних робіт та їх фінансування, що укладається між регіональним центром зайнятості та замовником суспільно корисних робіт, який зазначений у рішенні відповідно до пункту 4 цього Порядку.
У договорі про організацію суспільно корисних робіт та їх фінансування обов`язково зазначаються права та обов`язки сторін, відповідальність сторін, вид (перелік видів) суспільно корисних робіт, до виконання яких замовником суспільно корисних робіт залучаються особи, порядок фінансування суспільно корисних робіт, зокрема джерела фінансування суспільно корисних робіт та умови фінансування таких робіт, порядок внесення змін до договору та умови його розірвання, припинення.
У договорі про організацію суспільно корисних робіт та їх фінансування обов`язково передбачається право центру зайнятості (регіональні центри зайнятості, їх філії, а також міські, районні, міськрайонні центри зайнятості (до їх припинення) проводити перевірку цільового використання коштів Фонду, що спрямовуються на фінансування таких суспільно корисних робіт, та обов`язок замовника суспільно корисних робіт надавати під час проведення такої перевірки необхідні документи та пояснення, а у разі виявлення факту нецільового використання коштів - повернути суму коштів, використану не за призначенням.
Невід`ємною частиною договору про організацію суспільно корисних робіт та їх фінансування є кошторис витрат із фінансування суспільно корисних робіт - фінансовий план щодо використання коштів на виконання таких робіт із визначенням обсягу та напрямів їх використання.
Примірна форма договору про організацію суспільно корисних робіт та їх фінансування затверджується Мінекономіки.
У строки, визначені в договорі про організацію суспільно корисних робіт та їх фінансування, замовник суспільно корисних робіт надає центру зайнятості (філії регіонального центру зайнятості або міському, районному чи міськрайонному центрам зайнятості (до їх припинення) довідку про виконання суспільно корисних робіт особами, залученими замовником суспільно корисних робіт до виконання таких робіт та з якими ним укладено строкові трудові договори, за формою, затвердженою Мінекономіки.
Відповідальність за цільове використання коштів Фонду, що спрямовуються на фінансування суспільно корисних робіт, покладається на сторони договору про організацію суспільно корисних робіт та їх фінансування.
Встановлення належності особи до застрахованих осіб здійснюється Державним центром зайнятості на підставі даних, що містяться в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, одержаних в порядку інформаційної взаємодії з Пенсійним фондом України. Порядок інформаційної взаємодії між Державним центром зайнятості та Пенсійним фондом України, структура та формат інформації, зазначеної в цьому абзаці, що передається, визначаються в договорі інформаційної взаємодії.
Фінансування суспільно корисних робіт здійснюється шляхом спрямування коштів на:
- виплату основної та додаткової заробітної плати, розмір якої не може перевищувати півтора розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на дату її нарахування, за повністю виконану місячну (годинну) норму праці, встановлену з урахуванням положень Законів України Про оплату праці та Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану;
- сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, зокрема у період тимчасової непрацездатності в межах дії строкового трудового договору;
- оплату перших п`яти днів тимчасової непрацездатності в межах дії строкового трудового договору;
- оплату проїзду в межах регіону до місця виконання робіт та у зворотному напрямку осіб, які беруть участь у суспільно корисних роботах (у разі потреби).
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оплату праці" від 24.03.1995 р. № 108/95-ВР заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.
Відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 31Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття»від 02.03.2000 р. № 1533-III виплати допомоги по безробіттю призупиняються на період участі в громадських роботах та інших роботах тимчасового характеру або в умовах воєнного стану - у суспільно корисних роботах.
Матеріалами справи не спростовується факт виконання ОСОБА_1 обов`язків підсобного робітника у спірні періоди.
Суд зауважує, що предметом спору у даній справі не є отримання відповідачем допомоги по безробіттю.
Натомість, позивач просить стягнути з відповідача заробітну плату (винагороду), отриману нею за свою працю у порядку виконання суспільно корисних робіт.
Частиною першоюстатті 1215 ЦК Українивстановлено,що не підлягає поверненню заробітна плата й платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліментита інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування,якщо їхня виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку й недобросовісності з боку набувача. Окрім того, правильність здійснених розрахунків, на основі яких була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються, і, відповідно, тягар доказування наявності рахункової помилки та недобросовісності набувача покладається на платника відповідних грошових сум.
Такий висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 16 січня 2019 року у справі № 753/15556/15-ц.
Суд зауважує, що правомірність (підставність) укладення з відповідачем строкового трудового договору не є визначальним критерієм в контексті гарантованого Конституцією України права особи на одержання винагороди за працю.
В межах даного спору предметом доказування є правомірність (підставність) отримання відповідачем відповідної винагороди.
Як встановлено судом, відповідач уклала з роботодавцем строкові трудові договори та виконала їх умови, у зв`язку з чим отримала винагороду, обумовлену положеннями договорів.
При цьому, судом не встановлено отримання відповідачем неправомірної винагороди з причини невиконання трудових обов`язків.
За таких обставин, позовні вимоги задоволенню не підлягають, оскільки це б суперечило конституційній гарантії на своєчасне одержання винагороди за працю.
Питання розподілу судових витрат вирішенню не підлягає.
Керуючись,ст.ст.2,4,141,142,264,265,268,273,352,354ЦПК України,суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Чернігівського обласного центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення вартості наданих соціальних послуг відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційну скаргу на рішення може бути подано до Чернігівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Суддя М. В. Кравчук
Суд | Ріпкинський районний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2024 |
Оприлюднено | 02.10.2024 |
Номер документу | 121976328 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Ріпкинський районний суд Чернігівської області
Кравчук М. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні