Справа № 350/1503/24
Номер провадження 2-о/350/162/2024
Р ІШ ЕН НЯ
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 жовтня 2024 року селище Рожнятів
Рожнятівський районний суд Івано-Франківської області
в складі головуючого судді Пулика М.В.,
секретаря судового засідання Юречко Т.Б.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в селищі Рожнятів цивільну справу у порядку окремого провадження за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа: Рожнятівський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Калуському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про встановлення факту, що має юридичне значення -
установив:
Заявниця ОСОБА_1 звернулась до суду шляхом подачі заяви у порядку окремого провадження, в якій просить ухвалити рішення про встановлення факту народження дитини ОСОБА_2 (називний відмінок: ОСОБА_2 ) жіночої статі ІНФОРМАЦІЯ_1 у АДРЕСА_1 ; батько новонародженої дитини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , місце народження м. Керч; мати новонародженої дитини ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , місце народження с. Тужилів. Допустити негайне виконання рішення у справі.
В обґрунтування заявлених вимог заявницею зазначено, що вона ОСОБА_1 перебуває у зареєстрованому шлюбі із ОСОБА_3 . ІНФОРМАЦІЯ_4 вона народила доньку у місті Шільтігайм (Нижній Рейн), Франція. Перебуваючи в Франції, вона опинилася в складних обставинах, зокрема у неї був брак грошових коштів, через воєнний стан згідно нормативних актів Національного банку України заборонено здійснювати переказ грошових коштів з України. Відтак вона була позбавлена можливості отримати грошові кошти навіть від свого чоловіка. Зважаючи на значну відстань до консульської установи України у Франції для отримання свідоцтва про народження, а саме понад п`ятсот кілометрів, вона не мала можливості звернутися в таку установу через свій післяпологовий стан, відсутність особи з якою можна було б залишити її новонароджену дитину та брак грошових коштів.
На даний час вона перебуває в Україні разом з дитиною та не має і не матиме можливості звернутися у дипломатичну установу України у Франції, проте не має інакшої можливості виготовити свідоцтво про народження для її дитини, крім як на підставі рішення суду. Просила встановити факт народження дитини.
Ухвалою суду від 20.09.2024 відкрито провадження у справі.
В судове засідання заявниця не з`явилася, подала заяву просила розглянути заяву за її відсутності.
Представник заінтересованої особи у судове засідання не з`явилася.
Суд, з`ясувавши обставини справи та дослідивши докази, встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
Судом встановлено, що громадянка України ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_4 у місті Шільтігайм (Нижній Рейн), Франція, народила дитину жіночої статті (а.с.5-8).
Відповідно до ч. 3 ст. 49 ЦК Україна державній реєстрації підлягають народження фізичної особи та її походження, громадянство, шлюб, розірвання шлюбу, зміна імені та смерть.
Відповідно п. 7 ч.1 ст. 315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту народження особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту народження.
Згідно ч. 2 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» від 01.07.2010 р. № 2398-УІ державній реєстрації підлягають народження фізичної особи та її походження, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.
Згідно ст. 4 цього Закону органами державної реєстрації актів цивільного стану є : центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану; відділи державної реєстрації актів цивільного стану Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі, районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних управлінь юстиції (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану); виконавчі органи сільських, селищних і міських (крім міст обласного значення) рад.
Згідно п. 4 ст. 13 вище згаданого Закону підставою для проведення державної реєстрації народження дитини є визначені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я документи, що підтверджують факт народження. У разі народження дитини поза закладом охорони здоров`я документ, що підтверджує факт народження, видає заклад охорони здоров`я, який проводив огляд матері та дитини. У разі якщо заклад охорони здоров`я не проводив огляд матері та дитини, документ, що підтверджує факт народження, видає медична консультаційна комісія в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Порядок утворення медичної консультаційної комісії та положення про неї затверджуються центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров`я. Медична консультаційна комісія видає документ про народження у разі встановлення факту народження жінкою дитини. За відсутності документа закладу охорони здоров`я або медичної консультаційної комісії, що підтверджує факт народження, підставою для проведення державної реєстрації актів цивільного стану є рішення суду про встановлення факту народження.
Згідно до п. 18 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 5 від 31 березня 1995 року рішення суду про встановлення факту, що має юридичне значення, не змінює собою документів, що видають зазначені органи, а є лише підставою для їх одержання.
Згідно зі ст. 14 ЦПК України, судові рішення, що набрали законної сили, обов`язкові для всіх органів державної влади і органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, посадових чи службових осіб та громадян і підлягають виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами.
Встановлення даного факту, що має юридичне значення необхідно заявниці для державної реєстрації народження дитини.
За змістом ч. 2 ст. 319 ЦПК України рішення суду про встановлення факту, який підлягає реєстрації в органах державної реєстрації актів цивільного стану або нотаріальному посвідченню, не замінює собою документів, що видаються цими органами, а є тільки підставою для одержання зазначених документів.
Як вбачається з матеріалів справи, реєстрація народження дитини в органах реєстрації актів цивільного стану не проводилась.
Встановлення факту народження дитини заявниці необхідне для реєстрації народження дитини в органах реєстрації актів цивільного стану та отримання свідоцтва про народження дитини. Заявниця, яка є громадянкою України позбавлена можливості реалізувати права та обов`язки, пов`язані із народженням дитини.
Пунктом 2 розділу ІІІ Правил державної реєстрації актів цивільного стану, затверджених наказом Міністерства юстиції України №52/2 від 18 жовтня 2000 року, передбачено, що підставами для проведення державної реєстрації народження дитини є: а) медичний висновок про народження, сформований в Реєстрі медичних висновків електронної системи охорони здоров`я відповідно до Порядку формування та видачі медичних висновків про народження в Реєстрі-медичних висновків електронної системи охорони здоров`я, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 18 вересня 2020 року № 2136, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 30 вересня 2020 року за № 953/35236.
б) медичне свідоцтво про народження (форма № 103/о), форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08 серпня 2006 року № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за № 1150/13024;
в) медична довідка про перебування дитини під наглядом лікувального закладу (форма № 103-1/о), форма якої затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08 серпня 2006 року № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за № 1150/13024;
г) лікарське свідоцтво про перинатальну смерть (форма № 106-2/о), форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08 серпня 2006 року № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за № 1150/13024;
ґ) медичний документ, виданий компетентним суб`єктом іншої держави, що підтверджує факт народження, належним чином легалізований, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
При відсутності підстав для державної реєстрації народження, визначених у цьому пункті, державна реєстрація народження проводиться на підставі рішення суду про встановлення факту народження даною жінкою.
Таким чином, відповідний орган державної реєстрації актів цивільного стану України не має можливості, без судового рішення, зареєструвати народження дитини у відповідності до Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України №52/2 від 18 жовтня 2000 року.
Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України «Про громадянство України» новонароджена дитина заявників є громадянином України як особа, батьки або один з батьків якої на момент її народження є громадянином України.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» державна реєстрація народження дитини проводиться з одночасним визначенням її походження та присвоєнням їй прізвища, власного імені та по батькові. Походження дитини визначається відповідно до Сімейного кодексу України.
Відповідно до ч. 1 ст. 144 Сімейного кодексу України батьки зобов`язані невідкладно, але не пізніше одного місяця від дня народження дитини, зареєструвати народження дитини в органі державної реєстрації актів цивільного стану, а Конвенцією про права дитини від 20.11.1989, ратифікованою постановою Верховної Ради України №789-ХІІ від 27.02.1991, встановлено, що дитина має бути зареєстрована зразу ж після народження і з моменту народження має право на ім`я і набуття громадянства, а також, наскільки це можливо, право знати своїх батьків і право на їх піклування.
Судом встановлено, що мати дитини є громадянкою України, у закладі охорони здоров`я міста Шільтігайм, Франція ОСОБА_1 21.08.2024 народила дівчинку, про що їй було видано медичні документи, на підставі яких згодом було видано свідоцтво про народження № НОМЕР_1 від 26.08.2024, яке легалізоване належним чином, однак заявниця з об`єктивних причин не надала вказане свідоцтво в консульську установу.
З огляду на викладене, суд вважає що дійсно для проведення державної реєстрації народження дитини є об`єктивні перешкоди. З метою захисту прав і свобод громадян України, суд прийшов до висновку про необхідність задоволення заяви про встановлення факту народження дитини, бо законом не передбачено іншого порядку встановлення цього факту, що надасть можливість отримати громадянкою України свідоцтво про народження дочки, виданого державним органом України, у зв`язку з чим вимоги заявниці в частині, щодо встановлення факту народження дитини, підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 317 ЦПК України, рішення суду про встановлення факту народження дитини, допустити до негайного виконання.
Керуючись ст. ст. 12, 13 18, 258, 263, 265, 293, 315, 319 ЦПК України, Законом України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану», суд -
ухвалив:
Заяву ОСОБА_1 , заінтересована особа: Рожнятівський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Калуському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про встановлення факту, що має юридичне значення, - задовольнити.
Встановити факт народження дитини ОСОБА_2 (називний відмінок: ОСОБА_2 ) жіночої статі ІНФОРМАЦІЯ_1 у АДРЕСА_1 ; батько новонародженої дитини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , місце народження м. Керч, громадянин України; мати новонародженої дитини ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , місце народження с. Тужилів, Калуського району Івано-Франківської області, громадянка України.
Рішення суду підлягає негайному виконанню. Оскарження рішення не зупиняє його виконання.
Рішення може бути оскаржено шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Івано-Франківського апеляційного суду протягом тридцяти днів.
Рішення суду про встановлення факту, який підлягає реєстрації в органах державної реєстрації актів цивільного стану або нотаріальному посвідченню, не замінює собою документів, що видаються цими органами, а є тільки підставою для одержання зазначених документів.
Суддя:
Суд | Рожнятівський районний суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2024 |
Оприлюднено | 02.10.2024 |
Номер документу | 121977161 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: |
Цивільне
Рожнятівський районний суд Івано-Франківської області
Пулик М. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні