Постанова
від 18.09.2024 по справі 914/831/24
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"18" вересня 2024 р. Справа №914/831/24

Західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого суддіО.С. Скрипчук

суддівН.М. Кравчук

О.І. Матущака,

секретар судового засідання В.Б. Лагутін,

розглянувши матеріали апеляційної скарги Фермерського господарства «Любава» б/н і дати (вх. № 01-05/2142/24 від 26.07.2024)

на ухвалу Господарського суду Львівської області від 11.07.2024 (повний текст ухвали складено 16.07.2024, м. Львів, суддя Р.В. Крупник)

про закриття провадження

у справі № 914/831/24

за позовом Фермерського господарства «Любава», с. Підсадки Львівської області

до відповідача Солонківської сільської ради Львівського району Львівської області, с. Солонка Львівської області

за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору

на стороні відповідача Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго», м. Київ

про визнання протиправними та скасування рішень.

за участю представників:

від позивача: Т.С. Ковалевська;

від відповідача: не з`явився;

від третьої особи: не з`явився.

ВСТАНОВИВ:

Фермерське господарство «Любава» звернулось до Господарського суду Львівської області із позовною заявою до Солонківської сільської ради Львівського району Львівської області про визнання протиправними та скасування рішень.

Позов обґрунтовано тим, що ФГ «Любава» на підставі Договору оренди землі №б/н від 25.10.2010 володіє земельною ділянкою загальною площею 13 га із кадастровим номером 4623685500:08:000:0062, яка знаходиться за адресою: Львівська обл., Львівський р-н, с. Підсадки, вул. За лугом, буд. 1.

08.02.2024 Сільською радою прийнято рішення №4299, яким вирішено вилучити для суспільних потреб частину земельної ділянки у розмірі 0,0024 га. Цим рішенням також визначено, що договір оренди землі №б/н від 25.10.2010 підлягає розірванню, після чого частина земельної ділянки передається у постійне користування НЕК «Укренерго» для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електроенергії. Також 08.02.2024 Сільською радою прийнято рішення №4300, яким вирішено припинити право оренди ФГ «Любава» та розірвати із ним договір оренди землі.

Як стверджує позивач, вказані вище рішення підлягають визнанню протиправними та скасуванню, оскільки вони не були опубліковані у передбаченому законом порядку, а позивача не було жодним чином повідомлено про необхідність вилучення земельної ділянки. Крім цього, оскаржувані рішення прийнято в порушення вимог статті 32-1 Закону України «Про оренду землі», а саме: не пред`явлено вимоги про розірвання договору оренди, не обґрунтовано, що об`єкти, які розміщуватимуться на земельній ділянці, неможливо розмістити на іншій земельній ділянці, а також що розміщення відповідних об`єктів на іншій земельній ділянці завдасть матеріальних збитків або спричинить негативні екологічні наслідки для відповідної територіальної громади, суспільства чи держави в цілому, не враховано норми щодо повного відшкодування орендарю і третім особам збитків.

Також, загальна площа орендованої земельної ділянки становить 13 га, а площа, яка вилучається, дорівнює 0,0024 га. Однак, у рішенні №4299 від 08.02.2024 не зазначено інформації щодо подальшого використання іншої частини ділянки, не сформовано вимоги про її виділення в окрему ділянку, як і відсутні будь-які розрахунки щодо відшкодування збитків, пов`язаних із розірванням договору.

Ухвалою Господарського суду Львівської області від 11.07.2024 закрито провадження у справі №914/831/24 за позовом Фермерського господарства «Любава» до Солонківської сільської ради, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Національної енергетичної компанії «Укренерго» про визнання протиправними та скасування рішень у зв`язку з тим, що спір не підлягає судовому розгляду.

Місцевий господарський суд вказав, що Верховний Суд притримується системно впровадженої правової позиції про те, що рішення органу місцевого самоврядування про використання земельної ділянки для суспільних потреб, як виявлення наміру на розірвання договору оренди, не підлягає оскарженню орендарем в суді, оскільки таке рішення не спричиняє настання правових наслідків для орендаря, який заперечує проти розірвання договору, а отже і не порушує його прав. Правомірність такого рішення оцінюється судом під час розгляду справи за позовом органу місцевого самоврядування про розірвання договору оренди земельної ділянки.

З огляду на це суд першої інстанції зазначив, що оскаржувані рішення Солонківської сільської ради №4299 та №4300 від 08.02.2024 не спричиняють для ФГ «Любава» правових наслідків у вигляді розірвання Договору оренди землі від 25.10.2010, а відтак не порушують його прав, оскільки вказане товариство заперечує проти розірвання даного договору. Укладений між позивачем та відповідачем договір може бути примусово розірвано судом (за наявності для цього підстав) за відповідним позовом Солонківської сільської ради до ФГ «Любава» і при розгляді такої справи суди надаватимуть оцінку цим рішенням.

Відтак, суд дійшов висновку, що з огляду на те, що ФГ «Любава» не має права на звернення до суду з метою оскарження рішення Солонківської сільської ради №4299 та №4300 від 08.02.2024 в жодному виді провадження (в т.ч. господарському), провадження у даній справі підлягає закриттю.

Не погодившись з ухвалою Господарського суду Львівської області від 11.07.2024 Фермерське господарство «Любава» звернулось до Західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою б/н і дати (вх. № 01-05/2142/24 від 26.07.2024), у якій просив скасувати ухвалу від 11.07.2024.

Апелянт вказує на наявність у нього порушеного права, оскільки на його переконання, у прийнятих оскаржуваних рішеннях відповідача жодним чином не зазначено умов вилучення земельної ділянки. Землекористувач не ознайомлений із всіма обставинами розірвання договору (в тому числі відшкодуванням та подальшою долею іншої частини вилученої земельної ділянки, яка не буде передана НЕК «Укренерго» для суспільно необхідних потреб).

Крім цього позивач зазначає, що наведена судова практика не наводить приклади виокремлення частини земельної ділянки, також із наведених судових рішень не можливо зробити висновку чи були визначені органом місцевого самоврядування умови передачі земельної ділянки. Прийняття рішення про передачу лише частини земельної ділянки для суспільно необхідних потреб та не визначивши умов передачі іншої частини ділянки позивачу, створює загрозу втрати права користування земельною ділянкою загалом.

Разом з тим, апелянт вказує, що не визначення в рішенні №4299 від 08.02.2024 року усіх умов передачі земельної ділянки порушує право землекористувача користуватися іншою частиною ділянки та ставить під загрозу укладення нового договору оренди.

Третьою особою 20.08.2024 було подано до суду через систему Електронний суд пояснення б/н від 20.08.2024 у справі № 914/831/24 (вх. № 01-04/5471/24 від 20.08.2024) на апеляційну скаргу, в яких просила поновити строк на подання цих пояснень. Також у поданих поясненнях третя особа просила врахувати їх при винесенні постанови та залишити рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Клопотання про поновлення мотивоване тим, що значний об`єм даних, що міститься в апеляційній скарзі та інших процесуальних документах, потребував детального аналізу і часу з тим, що б надати суду та сторонам справи мотивовані пояснення.

Окремо повідомили суд, що НЕК «Укренерго» як оператор системи передачі (оператор об`єктів критичної інфраструктури), постійно піддається збройним ракетно-дроновим атакам російської федерації, відтак працівники компанії не мають змоги оперативно реагувати на відповідні процесуальні документи з огляду на зайнятість в процесуальному оформленні наслідків таких збройних обстрілів та неможливості роботи в період повітряних тривог.

Відповідно до частини 1 статті 119 Господарського процесуального кодексу України суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.

Розглянувши клопотання про поновлення строку на подання пояснень, з метою забезпечення конституційного права особи на доступ до суду, суд вважає за необхідне його задоволити та продовжує розгляд справи з урахуванням такого.

У судове засідання 18.06.2024 з`явився представник позивача, надав пояснення, доводи апеляційної скарги підтримав.

У судове засідання 18.06.2024 відповідач та третя особа участі уповноважених представників не забезпечили, хоча належним чином були повідомленні про час та дату судового засідання.

Відповідно до п. 4 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне.

Позивач, ФГ «Любава», на підставі Договору оренди землі від 25.10.2010, укладеного із Пустомитівською районною державною адміністрацією отримав в оренду земельну ділянку площею 13,00 га., кадастровий № 4623685500:08:000:0062 на території Поршнянської сільської ради Пустомитівського району Львівської області за межами населеного пункту для ведення фермерського господарства (розміщення ставкового господарства та рибогосподарських потреб).

Договір оренди землі укладено на 25 років. Цей Договір зареєстровано у Пустомитівському районному відділі Центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 23.12.2010 за №041045800009.

З 23.01.2021 розпорядником (власником) земельної ділянки є Солонківська сільська рада, а її адресою: Львівська обл., Львівський р-н, с. Підсадки, вул. За лугом, 1. Вказане підтверджується Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №373538115 від 09.04.2024. З цієї довідки також прослідковується, що ФГ «Любава» зареєструвало своє право оренди 14.06.2017 в Державному реєстрі речових прав.

Як вбачається з матеріалів справи на орендованій земельній ділянці знаходиться три об`єкти нерухомого майна позивача Садиби фермера №1, №2 та №3 площами 16,5 кв.м., 12 кв.м. та 12 кв.м. відповідно. Дане підтверджується Витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №96847860 від 11.09.2017, №96849342 від 11.09.2017 та №96850473 від 11.09.2017.

Крім цього, на орендованій земельній ділянці знаходяться три водні об`єкти позивача ставки площами 0,9146 га., 1,3368 га. та 2,7678 га., що підтверджується наявними у справі паспортами відповідних водних об`єктів від 10.04.2018.

Як встановлено судом, третя особа, НЕК «Укренерго», є державною компанією зі 100% державною власністю статутного капіталу, що перебуває в управлінні уповноваженого органу державної влади Міненерго України.

Третю особу віднесено до Переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого Постановою КМУ №83 від 04.03.2015. Крім цього, відповідно до пункту 55 частини 1 статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» НЕК «Укренерго» є оператором системи передачі, який відповідальний за безпечну, надійну та ефективну експлуатацію, технічне обслуговування та розвиток системи розподілу і забезпечення довгострокової спроможності системи розподілу щодо задоволення обґрунтованого попиту на розподіл електричної енергії з урахуванням вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та забезпечення енергоефективності.

Згідно пункту 9.3.2 Кодексу системи передачі, затвердженого Постановою НКРЕКП №309 від 14.03.2018, НЕК «Укренерго» як оператор системи передачі здійснює експлуатацію електричних мереж, зокрема ПЛ напругою 220-750 кВ та деяких міждержавних ПЛ напругою 110 кВ.

В 2023 році НЕК «Укренерго» розроблено Проект «Нове будівництво ПЛ 330 кВ Львів південна Львів західна з реконструкцією ПЛ 330 кВ Західноукраїнська Львів південна №2 з відгалуженням на ПС 330 кВ «Львів західна», ПС 330 кВ «Львів південна» та ПС 330 кВ «Львів західна» (інв. № новий, 030118, 55-511355-00-110429, 54-511354-00-110435). Львівська область, Львівський та Яворівський райони».

Вказаний проект пройшов експертизу, про що було складено Експертний звіт (позитивний) №1065/КЕ/2023 від 29.12.2023.

Матеріалами справи також підтверджується, що третьою особою отримано позитивні висновки щодо розташування проектованої ПЛ від Львівської районної державної адміністрації №201/01-29 від 07.08.2023, Яворівської районної державної адміністрації №01 від 07.08.2023, а також Погодження розташування об`єкту від ГУ Держгеокадастру у Львівській області №13-13-0.3-3608/2-23 від 03.08.2023.

Як вбачається з Проекту, на орендованій позивачем земельній ділянці кадастровий № 4623685500:08:000:0062 передбачено встановлення опори №108а типу ПБ110-7* повітряної лінії.

31.01.2024 НЕК «Укренерго» звернулося до Солонківської сільської ради з клопотанням щодо прийняття рішення про використання земельної ділянки (її частини) комунальної власності, яка перебуває в оренді, для суспільних потреб.

На підставі вказаного клопотання, Солонківською сільською радою прийнято рішення №4299 від 08.02.2024, згідно котрого вирішено:

1) Використати частину земельної ділянки комунальної власності, яка перебуває в оренді, для суспільних потреб, а саме: кадастровий номер земельної ділянки - 4623685500:08:000:0062; загальна площа земельної ділянки 13 га.; площа частини земельної ділянки, необхідна для використання для суспільних потреб 0,0024 га.; місцезнаходження земельної ділянки (її частини) - Львівська обл., Львівський р-н, с. Підсадки, вул. За лугом, 1.

2) Договір оренди, що підлягає розірванню Договір оренди землі б/н від 25.10.2010, орендодавець Солонківська сільська рада (Пустомитівська районна державна адміністрація), орендар ФГ «Любава».

3) Суспільні потреби для задоволення яких здійснюється розірвання договору оренди землі: будівництво об`єкту Нове будівництво ПЛ 330 кВ Львів південна Львів західна з реконструкцією ПЛ 330 кВ Західноукраїнська Львів південна №2 з відгалуженням на ПС 330 кВ «Львів західна», ПС 330 кВ «Львів південна» та ПС 330 кВ «Львів західна» Львівська область, Львівський та Яворівський райони.

4) Після розірвання договору оренди для задоволення суспільних потреб передається земельна ділянка площею 0,0024 га. в постійне користування ПАТ «НЕК «Укренерго».

Крім цього, 08.02.2024 Солонківською сільською радою прийнято Рішення №4300, яким відповідач, зокрема, вирішив припинити ФГ «Любава» право оренди земельної ділянки площею 13,00 га. (кадастровий № 4623685500:08:000:0062) у зв`язку з передачею її частини в користування для суспільних потреб, розірвати Договір оренди землі від 25.10.2010 та доручити сільському голові підписати з ФГ «Любава» додаткову угоду про припинення права оренди та акт прийому-передачі земельної ділянки.

Вважаючи Рішення Солонківської сільської ради №4299 та №4300 від 08.02.2024 незаконними та такими, що порушують його права, позивач оскаржив їх до суду.

Жодною із сторін не заперечується та обставина, що після подання цього позову, Солонківська сільська рада направила позивачу угоду про розірвання Договору оренди землі від 25.10.2010, однак така залишилася непідписана останнім.

При винесенні постанови колегія суддів виходила з наступного.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про оренду землі» №161-ХІV від 06.10.1998 (надалі Закон) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (частина 1 статті 2 Закону).

За змістом статті 396 ЦК України особа, яка має речове право на чуже майно, має право на захист цього права, у тому числі і від власника майна, відповідно до положень глави 29 цього Кодексу.

Так, за змістом статті 143 Земельного кодексу України примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку.

Положеннями частини 4 статті 31 Закону України «Про оренду землі» також передбачено, що розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Однією з підстав припинення договору оренди землі може бути викуп земельної ділянки для суспільних потреб та примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом (пункт 2 частини 1 статті 31 Закону України «Про оренду землі»).

Такий порядок визначено в статті 32-1 Закону України «Про оренду землі», яка унормовує розірвання договору оренди земельної ділянки державної чи комунальної власності у разі необхідності надання її для суспільних потреб.

Зокрема, відповідно до вказаної статті договір оренди земельної ділянки державної чи комунальної власності може бути розірваний у разі прийняття рішення про використання земельної ділянки для розміщення об`єктів, визначених частиною першою статті 7 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності».

У разі прийняття рішення про використання для суспільних потреб лише частини земельної ділянки може бути заявлена вимога про виділення такої частини в окрему земельну ділянку та розірвання договору оренди.

Вимога про розірвання договору оренди, зазначена у частині другій цієї статті, може бути пред`явлена органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, уповноваженими надавати земельні ділянки для суспільних потреб відповідно до статті 122 Земельного кодексу України, а також однією із сторін цього договору.

Розірвання договору оренди земельної ділянки в порядку, визначеному цією статтею, допускається у разі, якщо об`єкти, які передбачається розмістити на земельній ділянці, неможливо розмістити на іншій земельній ділянці або якщо розміщення таких об`єктів на інших земельних ділянках завдасть значних матеріальних збитків або спричинить негативні екологічні наслідки для відповідної територіальної громади, суспільства чи держави в цілому.

Розірвання договору оренди земельної ділянки у разі прийняття рішення про надання її для суспільних потреб здійснюється за умови повного відшкодування орендарю і третім особам збитків, спричинених цим, зокрема витрат, пов`язаних з виділенням частини земельної ділянки в окрему земельну ділянку та укладенням нового договору оренди.

У разі недосягнення сторонами договору згоди щодо розірвання договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

У рішенні органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про використання земельної ділянки державної чи комунальної власності, яка перебуває в оренді, для суспільних потреб зазначаються:

площа, місцезнаходження земельної ділянки або її частини, кадастровий номер земельної ділянки (за наявності);

договори оренди землі, що підлягають розірванню;

суспільні потреби, для задоволення яких здійснюється розірвання договорів оренди землі;

особа, якій після розірвання договору оренди передається земельна ділянка для задоволення суспільних потреб, з визначенням умов такої передачі.

Відтак, системний аналіз статті 32-1 Закону України «Про оренду землі» дає підстави дійти висновку, що процедура розірвання договору оренди земельної ділянки містить низку етапів, а саме: 1) прийняття рішення про використання земельної ділянки для суспільних потреб; 2) пред`явлення вимоги про розірвання договору оренди; 3) вжиття заходів щодо недопущення чи компенсації збитків орендарю; 4) звернення органу, який прийняв рішення про використання земельної ділянки для суспільних потреб, до суду для вирішення питання про розірвання договору оренди (за відсутності згоди орендаря); 5) ухвалення судом рішення про розірвання договору оренди.

А тому, рішення органу місцевого самоврядування про використання земельної ділянки для суспільних потреб слід вважати документом, який підтверджує намір розірвати договір оренди земельної ділянки. Таким рішенням ініціюється процедура розірвання договору оренди землі у разі необхідності надання її для суспільних потреб. Таке рішення є виявом наміру територіальної громади (держави) в особі відповідних органів як власника землі на розірвання договору.

За відсутності згоди орендаря на розірвання договору оренди земельної ділянки, питання вирішується у судовому порядку.

Як встановлено з матеріалів справи, 08 лютого 2024 року Солонківською сільською радою прийнято рішення № 4299 від 08.02.2024 «Про розгляд клопотання НЕК «Укренерго» та рішення № 4300 від 08.02.2024 року «Про припинення права оренди земельної ділянки та розірвання договору оренди землі» Рішенням Солонківської сільської ради № 4299 від 08 лютого 2024 року «Про розгляд клопотання НЕК «Укренерго» вирішено використати частину земельної ділянки комунальної власності, яка перебуває в оренді, для суспільних потреб. Договір оренди, який підлягає розірванню - договір коренди землі, серія та номер: б/н, виданий 25.10.2010р., орендар - Фермерське господарство «Любава», код ЄДРПОУ 20781459, земельна ділянка з кадастровим номером 4623685500:08:000:0062. Площа ділянки 13 га.

Зазначеним рішенням передбачено, що після розірвання договору оренди земельна ділянкаплощею 0,0024 га передається у постійне користування для задоволення суспільних потреб НЕК «УКРЕНЕРГО» для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об?єктів передачі електричної енергії.

Рішенням № 4300 «Про припинення права оренди земельної ділянки та розірвання договору оренди землі» Солонківська сільська рада вирішила припинити фермерському господарству Любава право оренди земельної ділянки, у зв?язку з передачею її частини в користування для суспільних потреб площею 13 га (кадастровий номер 4623685500:08:000:0062), наданої для ведення фермерського господарства, розташованої по вул. За лугом, 1, в с. Підсадки Львівського району Львівської області; розірвати договір оренди землі укладений між Солонківською сільською радою та фермерським господарством «Любава».

З матеріалів справи встановлено, що площа земельної ділянки з кадастровим номером 4623685500:08:000:0062 складає 13 га.

У рішенні відповідача № 4299 від 08.02.2024 «Про розгляд клопотання НЕК «Укренерго» зазначено про те, що після розірвання договору оренди земельна ділянка площею 0,0024 га передається для задоволення суспільних потреб, у постійне користування НЕК «Укренерго».

Однак, жодним чином Солонківською сільською радою не зазначено інформації щодо подальшого використання іншої частини ділянки, не сформовано вимоги про виділення такої частини в окрему земельну ділянку та відсутні будь-які розрахунки щодо вартості відшкодування орендарю та третім особам збитків, пов?язаних з розірванням договору оренди.

Статтею 19 Конституції України встановлено норму найвищої юридичної сили: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов?язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування зазначено, що органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене зі сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу.

Конституційний Суд України у рішенні від 16.04.2009 р. № 7-рп/2009 у справі № 1-9/2009 за другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини тринадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу та самостійно вирішуючи питання місцевого передбачені Конституцією і законами.

Враховуючи те, що відповідач припинив позивачу право користування всією земельною ділянкою, а не в межах визначених Приватним акціонерним товариством «Національна енергетична компанія «Укренерго», предметом спору у даній справі є порушення права користування земельною ділянкою, як складового права власності, та запобігання вчиненню дій, що порушують права.

Не визначення відповідачем подальшої долі іншої частини земельної ділянки, яка не буде використана для суспільних потреб унеможливлює чи створює перешкоди в отриманні її позивачем. Відтак, спірні рішення створюють загрозу втрати права користування земельною ділянкою загалом.

Отже, між позивачем та відповідачем виник спір про право на користування орендованою земельною ділянкою. Статтею 41 Конституції України гарантовано, що ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

За таких обставин, колегія суддів вказує, що суд першої інстанції дійшов невірного висновку про те, що рішення Солонківської сільської ради №4299 та №4300 від 08.02.2024 не порушують прав та законних інтересів Фермерського господарства «Любава», як користувача земельної ділянки площею 13 га.

Так, оскаржувані рішення Солонківської сільської ради №4299 та №4300 від 08.02.2024 спричиняють для ФГ «Любава» негативні наслідки у вигляді розірвання Договору оренди землі від 25.10.2010 на всю площу земельної ділянки. З пояснень сторін, колегія суддів встановила, що після подання цього позову, Солонківська сільська рада направила позивачу угоду про розірвання Договору оренди землі від 25.10.2010.

Разом з тим, місцевий господарський суд у оскаржуваній ухвалі посилається на практику Верховного Суду у схожих правовідносинах, однак колегія суддів вказує, що наведена судова практика не наводить приклади виокремлення частини земельної ділянки, що має місце у даній справі, що розглядається, відтак не є релевантною до вказаних правовідносин.

Відповідно до ст. 236 Господарського процесуального кодексу України, судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Оскаржувана ухвала не відповідає таким критеріям. Суд першої інстанції дійшов висновку про закриття провадження у справі без ґрунтовного вивчення обставин справи, при неповному з`ясуванні обставин, які мають значення у вирішенні питання про закриття провадження.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення.

Згідно з ч.1 ст.277 ГПК України, підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: 1) неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, оскаржувана ухвала скасуванню із направленням справи для продовження розгляду до суду першої інстанції.

Керуючись ст.ст. 269, 270, 275, 277, 281, 282 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд,

П О С Т А Н О В И В :

1.Апеляційну скаргу Фермерського господарства «Любава» б/н і дати (вх. № 01-05/2142/24 від 26.07.2024) задоволити.

2.Ухвалу Господарського суду Львівської області від 11.07.2024 у справі № 914/831/24 скасувати.

3. Справу № 914/831/24 направити для продовження розгляду до Господарського суду Львівської області.

4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Строки та порядок оскарження постанов апеляційного господарського суду визначені в § 1 глави 2 Розділу IV ГПК України.

Повний текст постанови виготовлено 30.09.2024.

Головуючий суддя О.С. Скрипчук

СуддяН.М. Кравчук

Суддя О.І. Матущак

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення18.09.2024
Оприлюднено02.10.2024
Номер документу121988755
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/831/24

Ухвала від 11.11.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Бортник О.Ю.

Ухвала від 08.10.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Бортник О.Ю.

Постанова від 18.09.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 04.09.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 10.06.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Крупник Р.В.

Ухвала від 27.05.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Крупник Р.В.

Ухвала від 29.04.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Крупник Р.В.

Ухвала від 11.04.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Крупник Р.В.

Ухвала від 02.04.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Крупник Р.В.

Ухвала від 01.04.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Крупник Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні