Рішення
від 30.09.2024 по справі 140/6367/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 вересня 2024 року ЛуцькСправа № 140/6367/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Лозовського О.А.,

розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Архітектурне бюро «Янкор» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Архітектурне бюро «Янкор» (далі - ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор», позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач 2) про визнання протиправними та скасування рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.04.2024 №10971103/33353494, №10971104/33353494, від 22.05.2024 №11091687/33353494; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних: розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №32 від 16.03.2024 до податкової накладної №9 від 29.02.2024 на загальну суму 12500,00 грн (без ПДВ 20% - 2500,00 грн); розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №33 від 16.03.2024 до податкової накладної №10 від 29.02.2024 на загальну суму 37500,00 грн (без ПДВ 20% - 7500,00 грн); податкову накладну №45 від 17.04.2024 на загальну суму 225882,00 грн (в т.ч. ПДВ 20% - 37647,00 грн).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 16.03.2024 ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор» вважаючи, що підстав для оформлення податкової накладної №9 від 29.02.2024 на загальну суму 15 000,00 грн разом з ПДВ відсутні, позивачем було прийнято рішення виправити дану помилку за допомогою розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №32 від 16.03.2024, реєстрація якого в подальшому було зупинена.

29.02.2024 позивачем також помилково зареєстрована податкова накладна №10 на «Послуги генпідрядну по об`єкту - "Комплекс робіт оборонного призначення пов`язаних із будівництвом військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд за кодом ДК 021;2015 45216200-6 - "Будівництво будівель і споруд військового призначення" по об`єкту "Будівництво військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд на території Рівненської області 56 об ТрО"" на загальну суму 45 000,00 грн з ПВКФ «ФІАЛКА» так як актів виконаних робіт немає, підтвердження для оформлення даної податкової накладної відсутні. З`ясувавши позивачем допущене порушення 16.03.2024 позивачем прийнято рішення виправити дану помилку за допомогою розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №33 від 16.03.2024 року, реєстрація якого в подальшому було зупинена.

З метою в підтвердження обставин складання та подачі на реєстрацію розрахунків коригування, позивачем було подано відповідне повідомлення №1 з письмовими поясненнями щодо подачі вищезгаданих документів, які підтверджують проведення господарської операції. При цьому, за результатами розгляду поданих позивачем письмових пояснень, копій первинних документів - відповідачем не зареєстровано вищевказані розрахунки коригування.

В подальшому, на адресу позивача через засоби електронного документообігу від комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Волинській області надійшло рішення №10971103/33353494 від 29.04.2024 (по РК №32) та рішення №10971104/33353494 від 29.04.2024 року (по РК №33) якими у реєстрації названих розрахунків коригування позивачу відмовлено з причин ненадання платником податку копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію, яких зупинено.

07.05.2024 позивачем були подані скарги на вищеназвані №10971103/33353494 від 29.04.2024 (по РК №32) та рішення № 10971104/33353494 від 29.04.2024 (по РК №33), однак рішеннями за результатами розгляду поданих скарг щодо рішення про відмову в реєстрації розрахунків коригування від 14.05.2024 №30209/33353494/2 та №30228/33353494/2 в задоволенні скарги відмовлено рішення залишено без змін.

Крім того, ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор», складено податкову накладну №45 від 17.04.2024 на суму 225 882,00 грн, в.ч. ПДВ 34 647,00 грн, яку було надіслано засобами електронного зв`язку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Однак, вищеописана податкова накладна №45 від 17.04.2024 не зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних. Як вбачається із квитанції №9124044913 від 10.05.2024, у якій міститься повідомлення про зупинення реєстрації податкової накладної №45 від 17.04.2024.

З метою в підтвердження обставин складання та подачі на реєстрацію податкової накладної, позивачем було подано відповідне повідомлення №1 з письмовими поясненнями щодо подачі вищезгаданих документів, які підтверджують проведення господарської операції. При цьому, за результатами розгляду поданих позивачем письмових пояснень, копій первинних документів - відповідачем не зареєстровано вищевказану податкову накладну.

В подальшому, на адресу позивача через засоби електронного документообігу від комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС Волинської області надійшло рішення №11091687/33353494 від 22.05.2024 (по ПН №45), яким у реєстрації названої податкової накладної позивачу відмовлено з причин ненадання платником податку копій документів, стосовно підтвердження інформації зазначеної у податковій накладній.

Враховуючи зазначене вище, ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор» не погоджується із такими непослідовними діями та рішенням контролюючого органу щодо відмови у реєстрації виписаної податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних поданої позивачем та щодо відмови у реєстрації виписаних розрахунків коригування в єдиному реєстрі податкових накладних поданої позивачем, тому звернувся з даним позовом до суду.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 24.06.2024 відкрито спрощене позовне провадження у справі без проведення судового засідання та виклику сторін.

Представник відповідачів у поданому суду відзиві на позовну заяву позовні вимоги не визнали, просили відмовити у задоволенні позову, мотивуючи тим, що відповідно до Постанови ВС по справі №360/4289/19 від 31.03.2023: про відсутність реального характеру відповідних операцій можуть свідчити, зокрема, наявність таких обставин: неможливість здійснення платником податку зазначених операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна або обсягу матеріальних ресурсів, економічно необхідних для виробництва товарів, виконання робіт або послуг, нездійснення особою, яка значиться виробником товару, підприємницької діяльності, відсутність у платника податку необхідних умов для досягнення результатів відповідної підприємницької, економічної діяльності в силу відсутності управлінського або технічного персоналу, основних коштів, виробничих активів, складських приміщень, транспортних засобів, здійснення операцій з товарно-матеріальними цінностями, які не вироблялися або не могли бути вироблені в обсязі, зазначеному платником податку в документах обліку.

Таким чином, на підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, товариство повинно мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами та, які в сукупності з встановленими обставинами справи, зокрема і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для виконання умов, обумовлених договорами, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податкового обліку.

Крім того, відповідачі зазначили, позовні вимоги щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, слід розцінювати як вимога про втручання в дискреційні повноваження відповідача та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

Разом з тим, представник відповідачів у відзиві просила здійснювати розгляд справи проводити за участі представника відповідача.

Щодо клопотання про здійснення розгляду справи за викликом сторін.

Відповідно до приписів частин п`ятої та шостої статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Суд може відмовити в задоволенні клопотання сторони про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін, якщо характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі незначної складності не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.

Частиною шостою статті 12 КАС України визначено перелік справ незначної складності. Відповідно до пункту 10 вказаної норми справами незначної складності є інші справи, у яких суд дійде висновку про їх незначну складність, за винятком справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження.

Частиною четвертою статті 257 КАС України встановлено перелік категорій справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження. Дана адміністративна справа не підпадає під вказаний перелік.

Таким чином, з огляду на характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі, дана адміністративна справа є справою незначної складності, а тому, беручи до уваги, що відповідачами було надано суду та позивачу відзив на адміністративний позов, суд не вбачав підстав для розгляду справи за участі сторін.

07.08.2024 розпорядженням Волинського окружного адміністративного суду №01-84/35/24 щодо призначення повторного автоматизованого розподілу справи, у зв`язку з відрахуванням з 06.08.2024 судді ОСОБА_1 зі штату Волинського окружного адміністративного суду на підставі наказу в.о. голови суду від 06.08.2024 №02-07/82/24 здійснено повторний автоматизований розподіл судової справи.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 12.08.2024 про прийнято справу до провадження.

Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних мотивів та підстав.

Судом встановлено, що ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор» є юридичною особою, що було створено 18.04.2005, номер запису: 15961020000000089 і здійснює діяльність у сфері торгівлі, зокрема: код КВЕД 41.20 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель (основний); код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; код КВЕД 71.11 Діяльність у сфері архітектури; код КВЕД 74.90 Інша професійна, наукова та технічна діяльність, н.в.і.у.; код КВЕД 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів; код КВЕД 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна; код КВЕД 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; код КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт.

06.02.2024 між ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор» та Приватно виробничо-комерційної фірмою «ФІАЛКА» (далі - ПВКФ «ФІАЛКА») укладено договір субпідряду №06/24 на виконання робіт «Будівництво військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд на території Рівненської області 59 об ТрО».

Відповідно до п 2.1 даного договору погоджено умови оплати і нарахування генпідрядних послуг, зокрема нараховуються проводиться після фактичного виконання робіт, що підтверджується актами виконаних робіт.

У лютому 2024 року з ПВКФ «ФІАЛКА не було підписано актів виконаних робіт по договору субпідряду №06/24 від 06.02.2024, а тому не проводились розрахунки за генпідрядні послуги, відтак підстав для оформлення податкової накладної №9 від 29.02.2024 на загальну суму 15 000,00 грн. разом з ПДВ відсутні.

16.03.2024 позивачем було виявлено допущене порушення і прийнято рішення виправити дану помилку за допомогою розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №32 від 16.03.2024, реєстрація якого в подальшому було зупинена.

14.02.2024 був підписаний Договір субпідряду №10/1 на виконання робіт «Комплекс робіт оборонного призначення пов`язаних із будівництвом військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд за кодом ДК 021;2015 45216200-6 - «Будівництво будівель і споруд військового призначення» по об`єкту «Будівництво військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд на території Рівненської області 56 об ТрО», де в п.2.1 зафіксовано умови нарахування і оплати генпідрядних послуг лише після фактично виконаних роботах засвідченими актами виконаних робіт.

29.02.2024 позивачем також помилково зареєстрована податкова накладна №10 на «Послуги генпідрядну по об`єкту - "Комплекс робіт оборонного призначення пов`язаних із будівництвом військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд за кодом ДК 021;2015 45216200-6 - "Будівництво будівель і споруд військового призначення" по об`єкту "Будівництво військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд на території Рівненської області 56 об ТрО"" на загальну суму 45 000,00 грн з ПВКФ «ФІАЛКА» так як актів виконаних робіт немає, підтвердження для оформлення даної податкової накладної відсутні.

З`ясувавши допущене порушення, 16.03.2024 позивачем прийнято рішення виправити дану помилку за допомогою розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №33 від 16.03.2024, реєстрація якого в подальшому було зупинена.

Відповідно до квитанцій №9097228722 та №9097211312 від 17.04.2024, у яких міститься повідомлення про зупинення реєстрації розрахунків коригування №32 та №33, таке зупинення здійснено із наступних підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація розрахунку коригування від 16.03.2024 №33 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги 43.29, зазначеного у розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, над величиною залишку такого товару, визначеного як різниця обсягів придбання та постачання такого товару/послуги його отримувачем, що відповідає п.5 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"- 5027%, "Рпоточ"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.»

З метою в підтвердження обставин складання та подачі на реєстрацію розрахунків коригування, позивачем було подано відповідне повідомлення №1 з письмовими поясненнями щодо подачі вищезгаданих документів, які підтверджують проведення господарської операції.

Проте, на адресу позивача через засоби електронного документообігу від комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Волинській області надійшло рішення №10971103/33353494 від 29.04.2024 (по РК №32) та рішення №10971104/33353494 від 29.04.2024 (по РК №33) якими у реєстрації названих розрахунків коригування позивачу відмовлено з причин ненадання платником податку копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію, яких зупинено.

Позивач скористався правом на адміністративне оскарження рішень про відмову у реєстрації податкових накладних та у строк, визначений пунктом 3 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165).

07.05.2024 позивачем були подані скарги на вищеназвані рішення №10971103/33353494 від 29.04.2024 (по РК №32) та №10971104/33353494 від 29.04.2024 (по РК №33).

Однак, рішеннями за результатами розгляду поданих скарг щодо рішення про відмову в реєстрації розрахунків коригування від 14.05.2024 №30209/33353494/2 та №30228/33353494/2 в задоволенні скарги відмовлено рішення залишено без змін.

Між ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор» (Підрядник) та Комунальним підприємством «Рівнекомсервіс» Рівненської міської ради (далі - КП «Рівнекомсервіс», Замовник) укладено Договір підряду №47 від 11.12.2023 (надалі по тексту - Договір). Відповідно до п.1.1. та п. 1.2. вказаного Договору, Замовник доручає, а Підрядник зобов`язується власними та залученими силами, засобами виконати роботи з «ДК 021:2015 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи (45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація) (Капітальний ремонт приміщення захисної споруди цивільного захисту (сховища): Протирадіаційне укриття №67777 за адресою: м. Рівне, вул. Соборна, 404б)», зазначені в кошторисі (далі - роботи), а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконані роботи. Вартість робіт становить 4 949 232,00 грн з ПДВ. Договірна ціна є динамічною і підлягає уточненню при виникненні додаткових робіт відповідно до представлених актів виконаних робіт КБ 2в КБ3.

Крім того, вразі виконання різного типу складності будівельних і ремонтних робіт та в залежності від об`єму та обмежених термінів виконання будівельних робіт ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор» додатково залучено інших суб`єктів господарювання (субпідрядників) залишаючись відповідальним перед замовником за результат їхньої роботи.

Тому, на виконання Договору №47 від 11.12.2023 ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор» укладено з ПВКФ «Фіалка» договір субпідряду №47/1 від 11.12.2023.

Предметом договору субпідряду є виконання робіт по об`єкту: «(45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація) (Капітальний ремонт приміщення захисної споруди цивільного захисту (сховища): Протирадіаційне укриття №67777 за адресою: м. Рівне, вул. Соборна, 404б)», замовником об`єкту будівництва є КП «Рівнекомсервіс».

При цьому позивач зауважує, що саме ним здійснювався контроль за ходом виконання планів проведення робіт на вищевказаному об`єкті, а також контроль якості використовуваних матеріалів, виробів, а також брали участь у вирішенні питань стосовно поточного ремонту. Так, необхідно вказати, що як передбачено договором підряду ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор» разом із субпідрядником ПВКФ «Фіалка» виконано комплекс робіт, зокрема: «(Капітальний ремонт і реставрація) (Капітальний ремонт приміщення захисної споруди цивільного захисту (сховища): Протирадіаційне укриття №67777 за адресою: м. Рівне, вул. Соборна, 404б» в результаті, позивачем складено наступні документи:

- акт №1 приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2023 року форми №КБ-2в підписаний між ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор» та КП «Рівнекомсервіс» Рівненської міської ради 27.12.2023;

- довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за грудень 2023 року форми №КБ-3 зокрема вартість виконаних будівельних робіт з ПДВ становить 225 882,00 грн з них розмір ПДВ 37 647,00 грн підписана між ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор» та КП «Рівнекомсервіс» Рівненської міської ради 27.12.2023;

- акт №1 приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2023 року форми КБ-2в підписаний між ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор» та ПВКФ «Фіалка»; - довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за грудень 2023 року форми №КБ-3 зокрема вартість виконаних будівельних робіт з ПДВ становить 225 882,00 грн з них розмір ПДВ 37 647,00 грн підписана між ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор» та ПВКФ «Фіалка» 27.12.2023.

Оплата за виконанні будівельно-монтажні роботи ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор» отримано від КП «Рівнекомсервіс» РМР 17.04.2024 225 882,00 грн., що підтверджується банківськими виписками за вказані дати, а також актом звірки, в подальшому позивачем здійснено також розрахунок із субпідрядником.

Враховуючи, що при нарахування податку на додану вартість слід керуватися пунктами Податкового кодексу України, з яких податкова накладна складається на дату виникнення податкових зобов`язань з ПДВ (п. 201.1 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі - ПКУ) до того ж в статті 187 ПКУ визначається дата виникнення податкових зобов`язань платників ПДВ і нарахування податкових зобов`язань з ПДВ за правилом першої події є загальним правилом, встановленим у п. 187.1 ПКУ.

Проте, з нього є виключення. Зокрема, датою виникнення податкових зобов`язань з ПДВ у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на банківський рахунок платника податку або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов`язаннями перед бюджетом (п. 187.7 ПКУ).

Відтак, позивачем після отримання оплати позивачем ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор», складено податкову накладну №45 від 17.04.2024 на суму 225 882,00 грн, в.ч. ПДВ 34 647,00 грн, яку було надіслано засобами електронного зв`язку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В подальшому вищеописана податкова накладна №45 від 17.04.2024 не зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних. Як вбачається із квитанції №9124044913 від 10.05.2024, у якій міститься повідомлення про зупинення реєстрації податкової накладної №45 від 17.04.2024, таке зупинення здійснено із наступних підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК №4 від 28.12.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.»

З метою в підтвердження обставин складання та подачі на реєстрацію податкової накладної, позивачем було подано відповідне повідомлення №1 з письмовими поясненнями щодо подачі вищезгаданих документів, які підтверджують проведення господарської операції. При цьому, за результатами розгляду поданих позивачем письмових пояснень, копій первинних документів - відповідачем не зареєстровано вищевказану податкову накладну.

Надалі, на адресу позивача через засоби електронного документообігу від комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС Волинської області надійшло рішення №11091687/33353494 від 22.05.2024, яким у реєстрації названої податкової накладної №45 від 17.04.2024 позивачу відмовлено з причин ненадання платником податку копій документів, стосовно підтвердження інформації зазначеної у податковій накладній.

ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор», не погоджуючись із діями відповідачів, тому звернулося із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Спеціальним законом з питань оподаткування є Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI /далі - ПК України (у відповідних редакціях).

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.

Згідно з пунктом 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, є об`єктом оподаткування податком на додану вартість.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, у силу вимог пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

За приписами пункту 201.7 статті 201 цього Кодексу, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року №341) (надалі - Порядок №1246).

Відповідно до пункту 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Пунктами 13, 15 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання зазначеної норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року), якою серед іншого затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Відповідно до пункту 4 вказаного Порядку, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

За приписами пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Згідно з пунктом 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 25 Порядку №1165, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, а саме із квитанцій №9097228722 та №9097211312 від 17.04.2024, у яких міститься повідомлення про зупинення реєстрації розрахунків коригування №32 та №33, таке зупинення здійснено із наступних підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація розрахунку коригування від 16.03.2024 №33, №32 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги 43.29, зазначеного у розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, над величиною залишку такого товару, визначеного як різниця обсягів придбання та постачання такого товару/послуги його отримувачем, що відповідає п.5 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"- 5027%, "Рпоточ"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зокрема, оновлений критерій ризиковості платника, наведений у п. 5 Додатка 1 до Порядку №1165, передбачає, що платник може бути віднесений до ризикових у разі відсутності в нього «відкритих рахунків у банку / небанківського надавача платіжних послуг, крім рахунків у Казначействі (крім бюджетних установ)».

У постанові від 02.10.2019 у справі №520/10372/18 Верховний Суд зазначив, що первинним об`єктом судового дослідження у даній справі є обставини, за яких контролюючий орган вчинив дії щодо зупинення реєстрації податкових накладних та прийняв рішення про відмову у їх реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваних рішень.

Загальне посилання контролюючого органу на правомірність зупинення реєстрації податкових накладних на підставі Критеріїв ризиковості платника податків, є протиправним та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.

Крім того, у квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені п. 11 Порядку №1165.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що квитанції про зупинення реєстрації розрахунків коригування не відповідають вимогам, що встановлені п.11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості платника податків, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкових накладних в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).

Пунктом другим Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Разом із тим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», Законів України «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: РК складений та поданий платником податку, який відповідає п.5 Критеріям ризиковості здійснення операцій.

Надаючи оцінку рішенням відповідача, що оскаржуються, суд зазначає, що контролюючим органом визначено загальні підстави прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних та не містить конкретної інформації щодо причин та підстав його прийняття. Водночас, контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання РК, не зазначено яких саме документів не надано.

При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.

Позивачем проінформовано контролюючий орган про помилковість зазначених податкових накладних.

Суд зазначає, що у даному випадку, у разі помилкового (зайвого) складання податкової накладної немає первинних документів щодо постачання товарів/послуг. Саме тому, позивач не зобов`язаний подавати весь пакет документів, достатньо лише письмових пояснень щодо помилково складеної податкової накладної.

Матеріали справи свідчать, що у період, коли податкові накладні від 29.02.2024 №10 та від 29.02.2024 №9 були сформовані, підстави для їх оформлення були відсутні, тому позивач складав для реєстрації в ЄРПН розрахунки коригування до таких податкових накладних на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг.

Оскільки в цьому випадку податкові накладні були зареєстровані, у такому разі розрахунки коригування до них теж повинні бути зареєстровані.

Суд наголошує, що розрахунок коригування до податкової накладної може бути зареєстрований в ЄРПН лише після реєстрації в ЄРПН податкової накладної, до якої його складено.

Враховуючи вище вказане, суд дійшов висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача у частині визнання протиправними та скасування рішення комісії про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.04.2024 №10971103/33353494, №10971104/33353494.

Стосовно позовної вимоги позивача щодо визнання протиправними та скасування рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 22.05.2024 №11091687/33353494 суд зазначає наступне.

Як попередньо зазначалось судом, відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VІ на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, який набрав чинності з 01.02.2020 (далі - Порядок №1165).

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).

Як встановлено судом, реєстрацію податкової накладної №45 від 17.04.2024 позивача зупинено з тих підстав : «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 17.04.2024 №45 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"= 4681%, "Рпоточ"=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п. 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з пунктами 9 - 11 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

На виконання умов п.1.1. та п. 1.2. договору №47 від 11.12.2023, Замовник доручає, а Підрядник зобов`язується власними та залученими силами, засобами виконати роботи з «ДК 021:2015 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи (45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація) (Капітальний ремонт приміщення захисної споруди цивільного захисту (сховища): Протирадіаційне укриття №67777 за адресою: м. Рівне, вул. Соборна, 404б)», зазначені в Кошторисі (далі - роботи), а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконані роботи. Вартість робіт становить 4 949 232,00 грн. з ПДВ. Договірна ціна є динамічною і підлягає уточненню при виникненні додаткових робіт відповідно до представлених актів виконаних робіт КБ 2в КБ3.

На виконання договору №47 від 11.12.2023 ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор» укладено з ПВКФ «Фіалка» договір субпідряду №47/1 від 11.12.2023. Предметом договору субпідряду є виконання робіт по об`єкту: «(45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація) (Капітальний ремонт приміщення захисної споруди цивільного захисту (сховища): Протирадіаційне укриття №67777 за адресою: м. Рівне, вул. Соборна, 404б)», замовником об`єкту будівництва є КП «Рівнекомсервіс». Однак позивач зауважує, що саме ним здійснювався контроль за ходом виконання планів проведення робіт на вищевказаному об`єкті, а також контроль якості використовуваних матеріалів, виробів, а також брали участь у вирішенні питань стосовно поточного ремонту.

На підтвердження виконання договору №47 складено наступні документи:

- акт №1 приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2023 року форми №КБ-2в підписаний між ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор» та Комунальним підприємством «Рівнекомсервіс» Рівненської міської ради 27.12.2023;

- довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за грудень 2023 року форми №КБ-3 зокрема вартість виконаних будівельних робіт з ПДВ становить 225 882,00 грн з них розмір ПДВ 37 647,00 грн підписана між ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор» та КП «Рівнекомсервіс» Рівненської міської ради 27.12.2023;

- акт №1 приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2023 року форми КБ-2в підписаний між ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор» та ПВКФ «Фіалка»; - довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за грудень 2023 року форми №КБ-3 зокрема вартість виконаних будівельних робіт з ПДВ становить 225 882,00 грн з них розмір ПДВ 37 647,00 грн підписана між ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор» та ПВКФ «Фіалка» 27.12.2023.

Оплата за виконанні будівельно-монтажні роботи ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор» отримано від КП «Рівнекомсервіс» РМР 17.04.2024 на суму 225 882,00 грн, що підтверджується банківськими виписками за вказані дати, а також актом звірки, в подальшому позивачем здійснено також розрахунок із субпідрядником.

Як вбачається із матеріалів справи, позивачем було подано відповідне повідомлення №1 з письмовими поясненнями щодо подачі вищезгаданих документів, які підтверджують проведення господарської операції.

Суд зазначає, що відповідно до квитанцій про зупинення податкової накладної та розрахунків коригування, контролюючим органом не наведено коректного переліку документів, які необхідні для прийняття рішення саме про реєстрацію податкової накладної/розрахунків коригування. У квитанції міститься лише запис наступного змісту» «Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо інформації, зазначеної ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Проте, така пропозиція сформована з недостатньою чіткістю, необхідною для розуміння платником податків, які саме документи від нього вимагають контролюючим органом. Як наслідок в усіх випадках, позивач був змушений самостійно вирішувати та здогадуватися, про те які саме документи потрібні для відповідачів.

Однак, як вбачається із оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкової накладної та розрахунків коригування, в кожному разі комісією контролюючого органу вказується, що позивачем не надано копії документів: договорів, первинних документів щодо постачання товарів/ послуг, розрахункові документи та договори з додатками до них та вказано, що документи складено з порушенням, однак чітко не зазначено який саме документ та в чому саме полягає порушення.

У постанові Верховного Суду від 27.12.2022 у справі №500/2237/20 адміністративне провадження №К/9901/20572/21, суд висловив позицію у справі щодо зупинення реєстрації податкових накладних. Зокрема, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Крім того, суд зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 23.04.2021 у справі №140/2456/18.

За наведених вище обставин справи та положення чинного законодавства, суд дійшов висновку про задоволення позовної вимоги шляхом визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію або про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 22.05.2024 №11091687/33353494 та зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН вказану податкову накладну.

За змістом частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно із платіжними інструкціями від 21.06.2024 №770, 21.06.2024 №772 за подання адміністративного позову у даній справі ТзОВ «Архітектурне бюро «Янкор» було сплачено судовий збір в сумі 7 267,20 грн.

Відтак, оскільки цим рішенням позов задоволено повністю, тому за рахунок бюджетних асигнувань відповідача ГУ ДПС у Волинській області (яким винесено протиправні рішення) на користь позивача необхідно присудити судові витрати в сумі 7 267,20 грн.

Керуючись статтями 2, 72-77, 139, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Архітектурне бюро «Янкор» (45201, Волинська область, Луцький район, м. Ківерці, вул. Грушевського, 23, код ЄДРПОУ 33353494) до Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, код ЄДРПОУ 44106679), Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії. задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.04.2024 №10971103/33353494, №10971104/33353494 та від 22.05.2024 №11091687/33353494.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних: розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №32 від 16.03.2024 до податкової накладної №9 від 29.02.2024; розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №33 від 16.03.2024 до податкової накладної №10 від 29.02.2024; податкову накладну №45 від 17.04.2024.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Архітектурне бюро «Янкор» судові витрати по сплаті судового збору в сумі 7 267,20 грн (сім тисяч двісті шістдесят сім) гривень 20 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.А. Лозовський

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2024
Оприлюднено04.10.2024
Номер документу122001136
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —140/6367/24

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 01.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Рішення від 30.09.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

Ухвала від 24.06.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 19.06.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні