Рішення
від 30.09.2024 по справі 400/6763/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 вересня 2024 р. № 400/6763/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Біоносенка В.В., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику сторін адміністративну справу

за позовомМиколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, вул. Потьомкінська, 17, м. Миколаїв, 54005, до відповідачаФермерського господарства "МИР ВАМ", вул. Степова, 1, с. Новопетрівське, Миколаївська обл., Миколаївський р-н, 56650, простягнення 22088,16 грн,

ВСТАНОВИВ:

Миколаївське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулося до адміністративного суду з позовом до Фермерського господарства "МИР ВАМ" про стягнення адміністративно господарських санкцій та пені за 2023 рік в сумі 22088,16 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач не працевлаштував інвалідів відповідно до нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, у зв`язку з чим до нього застосована адміністративно-господарська санкція, а в результаті її несвоєчасної сплати нарахована пеня. Загальна сума заборгованості за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 р. складає 22088,16 грн,з яких адміністративно-господарські санкції 21 826,26 грн та пеня за порушення термінів сплати - 261,90 грн.

Судом направлялось повідомлення про розгляд справу на адресу відповідача, зазначену у відомостях про нього в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, відповідач надав відзив на позовну заяву вказавши, що середньооблікова кількість працівників ФГ "МИР ВАМ" становить не 8, як стверджує позивач ,а 4 працівника, відповідач вказує, що з кінця другого по середину третього кварталів 2023 року було прийнято рішення про працевлаштування однієї особи з інвалідністю, так на роботу була прийнята ОСОБА_1 на посаду робітника з комплексного обслуговування сільськогосподарського виробництва, що має 3 групу інвалідності. Працювала в господарстві починаючи з кінця червня до середини серпня 2023 року.Враховуючи кількість днів за правилами обчислення середньооблікової кількості, величина середньої облікової річної кількість осіб з інвалідністю становила 0 осіб. Працевлаштування доводиться податковими розрахунками сум доходу, нарахованого на користь платників податків - фізичних осіб і сум отриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 2- 4 квартали 2023 року. У розрахунку сум адміністративно -господарських санкцій, містяться значення, які нічим не доведено та нічим не обгрунтовано, відповідач просить відмовти в задоволенні позовних вимог.

Позивач на адресу суду надіслав відповідь на відзив вказавши, що розрахунок адміністративно-господарських санкцій виконується в автоматизованому режимі без втручання працівників Фонду, для усіх роботодавців. Такі розрахунки у вигляді PDF-файлу за підписом керівника територіального відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю надсилаються до електронного кабінету роботодавця на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України. Усі розрахунки сум адміністративно-господарських санкцій здійснюються виключно на підставі даних податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, форму якого затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.01.2015 за № 111/26556 ( зі змінами ), що надається роботодавцем до контролюючих органів за основним місцем обліку. В якості доказу позивач надає витяг з Централізованого банку даних з проблем інвалідності із зазначенням середньооблікової кількості штатних працівників у звітному періоді та кількості осіб з інвалідністю, які повністю відповідають даним, зазначеним у рядках 101, 102 податкових розрахунків,наданих відповідачем до відзиву.

Розрахунок сум адміністративно - господарських санкцій не має ознак нормативно- правового акта чи акта індивідуальної дії, оскільки не містить обов`язкових приписів; розрахунок не є рішенням позивача, дією чи його бездіяльністю, які породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин. У зв`язку з цим адміністративно-господарські санкції за розрахунком відшкодовуються або добровільно або шляхом звернення до суду з відповідним позовом. Оцінка поданого розрахунку надається під час розгляду справи за позовом територіального відділення Фонду про стягнення з роботодавця сум адміністративно-господарських санкцій у зв`язку з невиконанням ним нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (подібна правова позиція висловлена в постановах Миколаївського окружного адміністративного суду від 18.10.2023 у справі № 400/8984/23, від 19.10.2023 у справі № 473/2646/23 тощо).

Позивач також зазначає, що всі розрахунки формуються автоматично, на підставі податкових розрахунків саме роботодавців. При цьому відповідач додає до відзиву розрахунок середньооблікової чисельності штатних працівників за 2023 рік, зроблений ним самостійно, із зазначенням середньооблікової кількості штатних працівників 4 особи. Однак, дані в самостійно зробленому відповідачем розрахунку (крім періоду вересень-грудень) не відповідають даним, зазначеним самим відповідачем у податкових розрахунках, які були надані відповідачем і до контролюючого органу, і в якості доказів до відзиву. В травні місяці відповідно до податкового розрахунку така чисельність складає 5 осіб, у розрахунку зазначено 2,58 (за округленням - 3 особи); в червні місяці відповідно до податкового розрахунку така чисельність складає 15 осіб, у розрахунку зазначено 8,6 (за округленням - 9 осіб); в липні місяці відповідно до податкового розрахунку така чисельність складає 16 осіб, у розрахунку зазначено 14,97 (заокругленням - 15 осіб); в серпні місяці відповідно до податкового розрахунку така чисельність складає 14 осіб, у розрахунку зазначено 8,94 (за округленням - 9 осіб).

У відзиві відповідач зазначає про свій сезонний характер роботи, але позивач не погоджується ні зі ствердженням відповідача про сезонний характер, а ні з його розрахунком.

Статтею 7 Кодексу законів про працю України передбачено, що особливості регулювання праці тимчасових і сезонних працівників встановлюється законодавством.На сьогодні в Україні є чинним ( в частині, що не суперечить Конституції України та законодавству України) Указ президії Верховної Ради СРСР «Про умови праці робітників і службовців, зайнятих на сезонних роботах» від 24.09.1974 № 310-ІХ.

Відповідно до ст.1 зазначеного Указу сезонними роботами вважаються роботи, які внаслідок природних або кліматичних умов можуть виконуватися лише протягом певного періоду (сезону), але не більше 6 місяців.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.03.1997 № 278 затверджений Список

сезонних робіт і сезонних галузей (далі Список). У пунктах 3, 4 Списку зазначені такі види сезонних робіт галузей: Сільське господарство Робота в овочівництві, садівництві, виноградарстві, буряківництві, хмелярстві, на вирощуванні і збиранні картоплі, тютюну, кормів, баштанових культур, лікарських рослин; Робота на інкубаторно-птахівничих та міжгосподарських інкубаторних станціях; 2.Переробні галузі промисловості; Робота на підприємствах переробки плодоовочевої продукції. 3.Робота на підприємствах цукрової галузі промисловості; 4.Первинне виноробство. У витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, наданому Відповідачем до відзиву, в розділі «Види економічної діяльності» зазначені види діяльності, не передбачені Списком, а саме:47.46 та 49.41, 52.29 68.20.

Позивач не заперечує проти роботи у відповідача з 20.06.2023 по 09.08.2023 особи з інвалідністю ОСОБА_1 . Проте зазначає, що відповідач невірно зазначив у податкових розрахунках місяці, в якому працювала особа з інвалідністю. Розрахунок періодів, в яких працювала особа з інвалідністю повинен проводиться відповідно до підпункту 3.2.3. пункту 3.2. Інструкції, а саме: підсумування календарних днів перебування в трудових відносинах особи з інвалідністю і ділення зазначеної суми на кількість днів місяця.

Роздрібна торгівля квітами, рослинами, насінням, добривами, домашніми тваринами кормами дляних у спеціалізованих магазинах; Вантажний автомобільний транспорт; Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна. На підставі викладеного твердження відповідач про його сезонний характер роботи є безпідставним, оскільки тривалість робіт, що виконувалися ним у 2023 році складала 8 місяців, з травня по грудень включно, а ні шість. Деякі види діяльності не передбачені Списком сезонних робіт і сезонних галузей. Виходячи з вищезазначеного розрахунок середньооблікової кількості штатних працівників повинен розраховуватися відповідно до підпункту 3.2.5. пункту 3.2. Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 28.09.2005 № 286 (із змінами, далі - Інструкція), а саме: обчислюватися шляхом підсумовування середньооблікової кількості штатних працівників за всі місяці роботи підприємства, що минули за період з початку року (тобто з травня по грудень) до звітного місяці включно (тобто по грудень), та ділення одержаної суми на кількість місяців у цьому періоді (тобто відповідно на 8). Таким чином розрахунок середньооблікової кількості штатних працівників у відповідача за 2023 рік складає: 5 + 15 + 16 + 14 + 6 + 6+1 + 1 = 68/ 8 = 8 (що відповідає розрахунку адміністративно-господарських санкцій), норматив робочих місць при такої середньооблікової чисельності повинен складати 1 особу (ч.1 ст.19 Закону № 875).

В червні 2023 року ОСОБА_1 перебувала в трудових відносинах з відповідачем з 20.06.2023 по 30.06.2023, тобто 11 календарних днів. 11/30 = 0,36, менше одиниці. Тобто зазначений період не може включатися до податкового розрахунку, як відпрацьований особою з інвалідністю місяці. В липні 2023 року ОСОБА_1 перебувала в трудових відносинах з відповідачем з 01.07.2023 по 31.07.2023, тобто 31 календарний день. 31 /31 = 1 (період зараховується повністю).

В серпні 2023 року ОСОБА_1 перебувала в трудових відносинах з відповідачем з 01.08.2023 по 09.08.2023, тобто 9 календарних днів. 9/31 = 0,29. менше одиниці.Тобто зазначений період не може включатися до податкового розрахунку, як відпрацьований особою з інвалідністю місяць. Таким чином тільки за липень 2023 року ОСОБА_1 могла бути включена до податкового розрахунку, як працююча особа з інвалідністю. З урахуванням п.п. 3.2.5 п.3.2. Інструкції розрахунок середньооблікової кількості осіб з інвалідністю у Відповідача за 2023 рік складає: 0 + 0+ 1 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0= 1 / 8 = 0,12, менше одиниці, що доводить невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідачем у 2023 році, відповідач просить позов задовольнити в повному обсязі.

Суд розглянув справу 30.09.2024 в порядку спрощеного провадження без проведення судового засідання та виклику сторін, на підставі наявних матеріалів справи, відповідно до ст. 262 КАС України.

Дослідив матеріали справи, суд встановив наступне. За інформацією, яка була

сформована на підставі даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, 07.03.2023 позивач відправив через електронний кабінет на веб-порталі електронних послуг ПФУ відповідачу розрахунок суми адміністративно-господарських санкцій в розмірі 21 826,26 грн.

Згідно розрахунку сум адміністративно - господарських санкцій за 2023, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік складала 8 осіб, середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність складає 0 осіб, норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю - 1 особа, середньорічна заробітна плата складає 43652,53 грн, сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю складає 21826,26 грн.

Відповідно до ст.18 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в України» забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно зі ст.19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в України» для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію:

- про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;

- необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.

Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.

Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Адміністративно - господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. ( ст.20 Закону України № 875).

Вищезазначені норми свідчать, що позивач на підставі отриманої інформації з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування надсилає підприємствам, установам та організаціям, які використовують найману працю та які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік . Дані Реєстру формуються на підставі зведеної звітності поданої роботодавцями з ПДФО та ЄСВ.

Відповідно до ст.218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Суд погоджується з доводами позивача, що розрахунок середньооблікової кількості штатних працівників повинен розраховуватися відповідно до підпункту 3.2.5. пункту 3.2. Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 28.09.2005 № 286 (із змінами, далі - Інструкція), а саме: обчислюватися шляхом підсумовування середньооблікової кількості штатних працівників за всі місяці роботи підприємства, що минули за період з початку року ( тобто з травня по грудень) до звітного місяці включно (тобто по грудень), та ділення одержаної суми на кількість місяців у цьому періоді (тобто відповідно на 8). Розрахунок середньооблікової кількості штатних працівників у відповідача за 2023 рік складає: 5 + 15 + 16 + 14 + 6 + 6+1 + 1 = 68/ 8 = 8 (що відповідає розрахунку адміністративно-господарських санкцій), норматив

робочих місць при такої середньооблікової чисельності повинен складати 1 особу (ч.1 ст.19 Закону № 875). Суд зазначає, що червні 2023 року ОСОБА_1 перебувала в трудових відносинах з відповідачем з 20.06.2023 по 30.06.2023, тобто 11 календарних днів. 11/30 = 0,36, менше одиниці. Зазначений період не може включатися до податкового розрахунку, як відпрацьований особою з інвалідністю місяці, в липні 2023 року ОСОБА_1 перебувала в трудових відносинах з відповідачем з 01.07.2023 по 31.07.2023, тобто 31 календарний день. 31 /31 = 1 (період зараховується повністю).

В серпні 2023 року ОСОБА_1 перебувала в трудових відносинах з відповідачем з 01.08.2023 по 09.08.2023, тобто 9 календарних днів. 9/31 = 0,29. менше одиниці, зазначений період не може включатися до податкового розрахунку, як відпрацьований особою з інвалідністю місяць. Тільки за липень 2023 року ОСОБА_1 могла бути включена до податкового розрахунку, як працююча особа з інвалідністю.

З урахуванням п.п. 3.2.5 п.3.2. Інструкції розрахунок середньооблікової кількості осіб з інвалідністю у відповідача за 2023 рік складає: 0 + 0+ 1 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0= 1 / 8 = 0,12 менше одиниці, що доводить невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідачем у 2023 році.

Відповідач не надав доказів здійснення заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю, не надав доказів сплати адміністративно-господарських санкцій та пені.

Враховуючи викладене та наявні у справі докази, суд вважає, що позовні вимоги належить задовольнити.

Судові відшкодуванню не підлягають.

На підставі викладеного, керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246 Кодексу адміністративного судочинства, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Миколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Потьомкінська, 17, м. Миколаїв, 54005 код ЄДРПОУ 20917114) до Фермерського господарства "Мир Вам" (вул. Степова, 1, с. Новопетрівське, Миколаївська обл., Миколаївський р-н, 56650 код ЄДРПОУ 37305460) задовольнити повністю.

2. Стягнути з Фермерського господарства "МИР ВАМ" (вул. Степова, 1, с. Новопетрівське, Миколаївська обл., Миколаївський р-н, 56650, код ЄДРПОУ 37305460) на користь Миколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю заборгованість зі сплати адміністративно-господарських санкцій та пені в сумі 22 088,16 (двадцять дві тисячі вісімдесят вісім гривень шістнадцять копійок) гривень.

3. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя В. В. Біоносенко

Рішення складено в повному обсязі 30.09.24

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2024
Оприлюднено03.10.2024
Номер документу122003091
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —400/6763/24

Ухвала від 28.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 30.09.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні