Рішення
від 30.09.2024 по справі 420/12962/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/12962/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 вересня 2024 року Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Левчук О.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціальної та сімейної політики Одеської обласної військової адміністрації про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить суд визнати протиправною бездіяльність Департаменту соціальної та сімейної політики Одеської обласної військової адміністрації щодо не передання, відповідно до норм Порядку видачі посвідчення особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 р. №551, на розгляд обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та з питань видачі посвідчень окремим категоріям громадян заяви ОСОБА_1 від 22 листопада 2023 року з додатками про заміну посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС; зобов`язати Департамент соціальної та сімейної політики Одеської обласної військової адміністрації винести на розгляд обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та з питань видачі посвідчень окремим категоріям громадян при Одеській обласній військовій адміністрації, питання видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС ОСОБА_1 .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що з метою отримання посвідчення нового зразка звернувся до Департаменту соціальної та сімейної політики Одеської обласної військової адміністрації. Листом від 19.12.2023 року № 10202/03-02/2-23/Ш-2070-1.1-лис, Департамент соціальної та сімейної політики Одеської обласної військової адміністрації повідомив, що відповідно до п. 11 Постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 р. № 55 «Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян», посвідчення видаються уповноваженими органами за зареєстрованим або фактичним місцем проживання особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами. Посвідчення видаються: учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - на підставі одного з таких документів: - довідки про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами (наказ чи розпорядження про відрядження до зони відчуження із зазначенням періоду роботи (служби) в зоні відчуження; - довідки архівної установи про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження із зазначенням періоду служби (виконання робіт), днів виїзду на об`єкти або в населені пункти зони відчуження. Однак Відповідач не направив заяву та документи ОСОБА_1 на розгляд комісії для прийняття відповідного рішення, натомість Департамент соціальної та сімейної політики Одеської обласної військової адміністрації просив ОСОБА_1 надати копію трудової книжки, а також довідку про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами (відомість нарахування заробітної плати, особовий рахунок). Оскільки трудова книжка була втрачена Позивачем, представником ОСОБА_1 було зроблено запит до Департаменту архівної справи та діловодства Одеської міської ради. Листом від 23.01.2024 р. № 121-11.1-34 вказаний Департамент повідомив, що документи з кадрових питань (особового складу) організацій згідно запиту: -БАМ 4743 м. Одеса; -військової частини НОМЕР_1 АДРЕСА_1 - на зберігання до Департаменту архівної справи та діловодства Одеської міської ради не надходили. Даними щодо місцезнаходження документів Департамент не володіє. Втім, факт перебування ОСОБА_1 у трудових відносинах з базою автотранспорту та механізації 4743 підтверджується архівною довідкою від 25.12.2012 р. № 1255/п, виданою ІНФОРМАЦІЯ_1 , згідно з якою в наказі начальника 4743 бази автотранспорта та механізації № 4/ОК від 27 січня 1978 року значиться, що ОСОБА_1 був прийнятий на роботу водієм з 26 січня 1978 року. Відповідно до архівної довідки, виданої Галузевим Державним архівом Міністерства оборони України від 16.10.2023 № 179/1/8123, в наказі командира військової частини № НОМЕР_1 (по стройовій частині), АДРЕСА_1 , від 26 жовтня 1986 року № 0176, значиться (далі текст мовою оригіналу-російської): «Полагать убывшими: 2. Рабочего СА ОСОБА_2 в г. Одесса БАМ 4743. Снять с котлового довольствия с 27.10.1986 г.». Згідно з відомостями, що містяться у військовому квитку заявника, ОСОБА_1 , у період з 20 по 26 жовтня 1986 року виконував службові обов`язки з ліквідації наслідків аварії в 30-кілометровій зоні Чорнобильської АЕС. Вказаний факт також підтверджується довідкою ВЧ НОМЕР_1 від 11.01.1993 року № 10, згідно з якою ОСОБА_1 у складі військової частини НОМЕР_1 у період з 20 жовтня 1986 року по 26 жовтня 1986 року приймав участь в роботах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, зона 30 -км. Також, згідно з довідкою Галузевого державного архіву Міністерства оборони України від 26.07.2000 року № 51/1/9695 «по архівних документах військової частини № НОМЕР_1 ОСОБА_2 (ініціали не розшифровані) у складі частини приймав участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у період з 20.10.86 (наказ № 0170 від 20.10. 86) по 26.10.86 (наказ № 0176 від 26.10.86)». Місце дислокації частини за вказаний період: АДРЕСА_1 . Таким чином, Позивач, перебуваючи в трудових відносинах з Базою автотранспорту та механізації 4743, брав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, у складі військової частини НОМЕР_1 , що підтверджується наданими копіями документів. ОСОБА_1 , у складі військової частини НОМЕР_1 , у період з 20.10.1986 року по 26.10.1986 року, брав участь в роботах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, що підтверджується довідкою від 11.01.1993 року № 10, виданою військовою частиною НОМЕР_1 . Між тим, листом від 19.12.2023 року № 10202/03-02/2-23/Ш-2070-1.1-лис, Департамент соціальної та сімейної політики Одеської обласної військової адміністрації повідомив позивача, що для розгляду справи йому необхідно надати копію трудової книжки, а також довідку про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами (відомість нарахування заробітної плати, особовий рахунок). Статус позивача, як учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, вже було підтверджено, шляхом видачі відповідного посвідчення у лютому 1992 року. При цьому, позивач не може нести відповідальність за неможливість надання таких підтверджуючих документів як довідка про підвищену оплату праці в зоні відчуження, та як наслідок бути позбавленим права отримання пільг, встановлених законодавством для ліквідаторів наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Між тим, відповідач по справі безпідставно не направив подані позивачем документи на розгляд обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, хоча саме до повноважень вказаної комісії належить прийняття рішень про видачу посвідчення або відмову у його видачі. Листом від 19.12.2023 року № 10202/03-02/2-23/Ш-2070-1.1-лис відповідач проявив протиправну бездіяльність, шляхом створення умисних перешкод в реалізації права позивача на отримання належних йому пільг та гарантій.

Представником відповідача Департаменту соціальної та сімейної політики Одеської обласної військової адміністрації до суду надано відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача вказує, що на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 04.02.1997 № 135 Про перевірку правильності видачі посвідчень Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1997-1998 роках здійснювалась перевірка справ учасників ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС та перереєстрація відповідних посвідчень. ОСОБА_1 таку перевірку не пройшов у зв`язку з тим, що у довідці Галузевого державного архіву Міністерства оборони України виданої на ім`я заявника не міститься інформація про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження (рішення тимчасової комісії при Одеській обласній державній адміністрації по перевірці правильності видачі посвідчень Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС від 12.12.1997), посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в 1986 році серії НОМЕР_2 видане військовою частиною НОМЕР_3 від 10 лютого 1992 року та дублікат учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в 1986 році серії НОМЕР_4 видане Одеським облвиконкомом від 30 березня 19…. року вважаються недійсним. 22 листопада 2023 року ОСОБА_1 звертається із заявою до Департаменту соціальної та сімейної політики Одеської обласної державної адміністрації щодо заміни вищезазначених посвідчень визнаних недійсними. Крім документів вже наявних у справі, інших підтверджуючих факт виконання робіт з ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС у зоні відчуження ОСОБА_1 не надано. Листом Департаменту від 19.12.2023 № 10202/03-02/2-23/Ш-2070-1.1 лис. ОСОБА_1 запропоновано надати копію трудової книжки, а також довідку про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами (відомість нарахування заробітної плати, особовий рахунок), а також контактний номер телефону, за яким можливо здійснювати зворотній зв`язок. В разі ліквідації підприємства, з яким заявник перебував в трудових відносинах на той час, для отримання зазначених документів ОСОБА_1 рекомендовано звернутись до Департаменту архівної справи та діловодства Одеської міської ради (вул. Стовбова, 17, м. Одеса). Водночас, Департаментом соціальної та сімейної політики обласної державної адміністрації повторно був наданий запит до Галузевого державного архіву Міністерства оборони України. Крім того, справу ОСОБА_1 розглянуто обласною комісією з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та з питань видачі посвідчень окремим категоріям громадян на засіданні від 27.12.2023 (далі Комісія) (протокол № 8/К-2023). В протоколі засідання Комісії зафіксовані вищезазначені факти та прийнято рішення відкласти розгляд справи ОСОБА_1 до надання ним додаткових документів та надходження відповіді від Галузевого державного архіву Міністерства оборони України. В архівній довідці Галузевого державного архіву Міністерства оборони України, яка надійшла на запит Департаменту зазначено: дні виїзду в зону не відображені, отримав дозу опромінення не відображена, місце дислокації військової частини - Старі Соколи. Перелік населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи на території України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.07.1991 № 106 Про організацію виконання постанов Верховної Ради Української РСР про порядок введення в дію законів Української РСР Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи та Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Згідно із зазначеним переліком населений пункт Старі Соколи відноситься до зони гарантованого добровільного відселення. Сам ОСОБА_1 після направлення йому листа від 19.12.2023 № 10202/03- 02/2-23/Ш-2070-1.1 до Департаменту більше не звертався, а також на контакт не виходив.

Представником позивача до суду надано відповідь на відзив, в якій представник позивача вказав, що з огляду на те, що серед доданих до відзиву документів немає копії рішення тимчасової комісії при Одеській обласній державній адміністрації від 12.12.1997 року, посилання на нього є безпідставним. В листі від 19.12.2023 року № 10202/03-02/2-23/Ш-2070-1.1- лис, який став підставою для звернення позивача до суду з позовом, Департамент соціальної та сімейної політики Одеської обласної військової адміністрації зазначив, що 12.12.1997 року на засіданні тимчасової комісії справа ОСОБА_1 вже розглядалась та йому було відмовлено у встановленні статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Водночас у відзиві на позовну заяву зазначено, що рішенням тимчасової комісії при Одеській обласній державній адміністрації від 12.12.1997 посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС визнано недійсним. Зауважуємо, що ні до листа від 19.12.2023 року № 10202/03-02/2-23/Ш-2070-1.1-лис, ні до відзиву копію рішення від 12.12.1997 не додано, тож встановити його дійсний зміст неможливо. Також, за інформацією відповідача протоколом засідання Комісії ніби то прийнято рішення відкласти розгляд справи ОСОБА_1 до надання нм додаткових документів та надходження відповіді від Галузевого державного архіву Міністерства оборони України. Втім, про існування вказаного протоколу позивачу не відомо, його зміст не доводився йому, витяг з протоколу № 8/К-2023 та рішення комісії позивач не отримував. Так само відповідні документи не були долучені до відзиву на позовну заяву та не подані до суду, що ставить під сумнів їх існування. При цьому, повноваження ухвалювати рішення щодо видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС належить до компетенції обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та з питань видачі посвідчень окремим категоріям громадян, тож лист відповідача від 19.12.2023 року № 10202/03-02/2-23/Ш-2070-1.1-лис свідчить про протиправну бездіяльність, допущену стосовно позивача.

Ухвалою суду від 21 травня 2024 року відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 19 липня 2024 року витребувано від Департаменту соціальної та сімейної політики Одеської обласної військової адміністрації інформацію та належним чином завірені копії документів щодо передачі до обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та з питань видачі посвідчень окремим категоріям громадян заяви ОСОБА_1 від 22 листопада 2023 року з додатками, а також, належним чином завірену копію витягу з протоколу засідання обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та з питань видачі посвідчень окремим категоріям громадян від 27.12.2023 № 8/К-2023 щодо ОСОБА_1 , та зупинено провадження по справі для одержання витребуваних документів.

Ухвалою суду від 30 вересня 2024 року поновлено провадження по справі.

У 1992 році на ім`я ОСОБА_1 видано посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (а.с. 112).

12 грудня 1997 року тимчасовою комісією при Одеській обласній державній адміністрації по перевірці правильності видачі посвідчень «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» прийнято протокольне рішення № 55, яким визнано безпідставним видачі посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (посвідчення підлягають вилученню), зокрема ОСОБА_1 (а.с. 110).

22 листопада 2023 року ОСОБА_1 звернувся до Департаменту соціальної та сімейної політики Одеської обласної державної адміністрації із заявою про заміну посвідчення учасника ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС, відповідно до Порядку № 551 (вхід. № Ш-2070 від 29.11.2023) (а.с. 111-119).

19 грудня 2023 року Департаментом соціальної та сімейної політики Одеської обласної військової адміністрації листом № 10202/03-02/2-23/Ш-2070-1.1-лис надано відповідь та повідомлено, що на засіданні 12.12.1997 тимчасової комісії при Одеській обласній державній адміністрації по перевірці правильності видачі посвідчень «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» справа вже розглядалась та було відмовлено у встановленні статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, у зв`язку з тим, що у довідці Галузевого державного архіву Міністерства оборони України виданої на ім`я ОСОБА_1 не міститься інформація про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження. Інших документів підтверджуючих факт виконання робіт з ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження не надано. Для розгляду справи Комісією слід надати копію трудової книжки, а також довідку про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами (відомість нарахування заробітної плати, особовий рахунок), а також контактний номер телефону, за яким можливо здійснювати зворотній зв`язок. В разі ліквідації підприємства, з яким заявник перебував в трудових відносинах на той час, для отримання зазначених документів рекомендовано звернутись до Департаменту архівної справи та діловодства Одеської міської ради (вул. Стовбова, 17, м. Одеса). Крім того, Департаментом повторно надано запит до Галузевого архіву Міністерства оборони України. після надходження зазначених документів справу буде винесено на розгляд комісії (а.с. 120-122).

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та створює єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення визначає Закон України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Згідно ст. 10 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців*, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві. Перелік цих пунктів визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до примітки ст. 10 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» тут і надалі до військовослужбовців належать: особи офіцерського складу, прапорщики, мічмани, військовослужбовці надстрокової служби, військовозобов`язані, призвані на військові збори, військовослужбовці-жінки, а також сержанти (старшини), солдати (матроси), які перебувають (перебували) на дійсній строковій службі у збройних силах, керівний і оперативний склад органів Комітету державної безпеки, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, а також інших військових формувань.

Згідно ст. 15 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» підставами для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є період роботи (служби) у зоні відчуження, що підтверджено відповідними документами.

Процедуру видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та передбачає видачу посвідчень громадянам, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадянам, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих визначає Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 р. № 551.

Відповідно до п. 2 Порядку № 551 посвідчення є документом, що підтверджує статус осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадян, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих, дружин (чоловіків) померлих громадян з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (потерпілих), смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою або з участю у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, а також опікунам дітей (на час опікунства) померлих громадян, смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, і надає право користуватися пільгами та компенсаціями, встановленими Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі - Закон), іншими актами законодавства.

Згідно п. 11 Порядку № 551 посвідчення видаються уповноваженими органами за зареєстрованим або фактичним місцем проживання особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами (далі - регіональні комісії). Посвідчення видаються: учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - на підставі одного з таких документів: - довідки про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами (наказ чи розпорядження про відрядження до зони відчуження із зазначенням періоду роботи (служби) в зоні відчуження; - довідки архівної установи про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження із зазначенням періоду служби (виконання робіт), днів виїзду на об`єкти або в населені пункти зони відчуження.

У разі встановлення регіональними комісіями факту необґрунтованої видачі посвідчення відповідної категорії таке посвідчення на підставі рішення цієї комісії підлягає вилученню уповноваженими органами. Рішення про видачу або відмову у видачі посвідчення приймається у місячний строк з дня надходження необхідних документів до уповноважених органів. Під час заміни посвідчення з однієї категорії на іншу попереднє посвідчення підлягає вилученню уповноваженим органом для подальшого зберігання в особовій справі постраждалої особи. Рішення про відмову у видачі посвідчення може бути оскаржено у судовому порядку.

Відповідно до п. 11-1 Порядку № 551 для отримання посвідчення особи подають заяви разом з необхідними документами, зазначеними у пункті 11 цього Порядку, до районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах рад, а в разі коли така послуга надається через центр надання адміністративних послуг, - до центрів надання адміністративних послуг.

Заяви разом з необхідними документами подаються в паперовій або за наявності технічної можливості - в електронній формі. У разі пред`явлення заявником паспорта громадянина України у формі електронного відображення інформації, що міститься у паспорті громадянина України у формі картки, оформленому засобами Єдиного державного демографічного реєстру, разом з унікальним електронним ідентифікатором (QR-кодом, штрих-кодом, цифровим кодом, інформацією про місце проживання (за наявності), скановані копії такого документа не подаються.

Районна в мм. Києві та Севастополі держадміністрація опрацьовує інформацію, зазначену в документах, поданих у паперовій формі, та передає їх на розгляд уповноваженому органу.

Виконавчий орган сільських, селищних, міських, районних у містах рад або центр надання адміністративних послуг протягом семи робочих днів з дати надходження заяви разом з відповідними документами у паперовій формі передає їх виконавчому органу міської ради міста обласного значення, районній держадміністрації.

Виконавчий орган сільських, селищних, міських, районних у містах рад або центр надання адміністративних послуг за наявності технічної можливості реєструє заяву та формує електронну справу (заповнює відповідні електронні форми з використанням інформаційних систем Мінсоцполітики), яку надсилає не пізніше наступного робочого дня засобами електронного зв`язку виконавчому органу міської ради міста обласного значення, районній держадміністрації через інформаційні системи Мінсоцполітики з дотриманням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги», «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах».

Якщо заяви разом з необхідними для отримання посвідчення документами формуються виконавчим органом сільських, селищних, міських, районних у містах рад або центром надання адміністративних послуг виключно в електронній справі, такі документи у паперовій формі передаються виконавчому органу міської ради міста обласного значення, районній держадміністрації не рідше ніж раз на два тижні.

Виконавчий орган міської ради міста обласного значення, районна держадміністрація на підставі отриманої електронної справи перевіряє пакет документів та після отримання їх у паперовій формі передає уповноваженому органу.

Видача посвідчення особі провадиться уповноваженим органом через районні в мм. Києві та Севастополі держадміністрації або виконавчий орган сільських, селищних, міських, районних у містах рад або центр надання адміністративних послуг.

Перевірка обґрунтованості прийняття рішень щодо видачі посвідчень здійснюється Нацсоцслужбою у порядку, визначеному Мінсоцполітики.

Таким чином, з аналізу вищевикладеного слідує, що саме комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворені уповноваженими органами (регіональні комісії) приймають рішення про видачу або відмову у видачі посвідчення, яке приймається у місячний строк з дня надходження необхідних документів до уповноважених органів.

При цьому, з матеріалів справи вбачається, що 22 листопада 2023 року ОСОБА_1 звернувся до Департаменту соціальної та сімейної політики Одеської обласної державної адміністрації із заявою про заміну посвідчення учасника ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС, відповідно до Порядку № 551 (вхід. № Ш-2070 від 29.11.2023) (а.с. 111-119).

Листом від 19 грудня 2023 року № 10202/03-02/2-23/Ш-2070-1.1-лис Департаментом соціальної та сімейної політики Одеської обласної військової адміністрації надано відповідь та повідомлено ОСОБА_1 про необхідність надання додаткових документів та інформації.

Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що 27 грудня 2023 року обласною комісією з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та з питань видачі посвідчень окремих категоріям громадян відкладено розгляд справи ОСОБА_1 та запропоновано заявнику надати копію трудової книжки, а також довідку про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами (відомість нарахування заробітної плати, особовий рахунок), а також контактний номер телефону за яким можливо здійснювати зворотній зв`язок (а.с. 135-136).

Тобто, з протоколу засідання від 27.12.2023 року № 8/К23/2023 вбачається, що обласною комісією з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та з питань видачі посвідчень окремих категоріям громадян розглядається питання видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС ОСОБА_1 , що свідчить про передачу Департаментом соціальної та сімейної політики Одеської обласної військової адміністрації заяви ОСОБА_1 від 22 листопада 2023 року разом з доданими копіями документів.

В той же час, у випадку незгоди з діями обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та з питань видачі посвідчень окремих категоріям громадян щодо порядку розгляду заяви від 22 листопада 2023 року позивач не позбавлений оскаржити такі дії в порядку визначеному чинним законодавством України.

За таких підстав, з урахуванням вищевикладеного, оцінивши докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про відсутність ознак протиправної бездіяльності відповідача, а тому позовні вимоги про зобов`язання Департаменту соціальної та сімейної політики Одеської обласної військової адміністрації винести на розгляд обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та з питань видачі посвідчень окремим категоріям громадян при Одеській обласній військовій адміністрації, питання видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС ОСОБА_1 є необґрунтованими.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «РуїсТоріха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

На підставі вищевикладеного, розглянувши справу в межах позовних вимог на підставі наданих доказів, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.

Керуючись ст. ст. 2, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 132, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Відмовити задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_5 , адреса місця проживання: АДРЕСА_2 ) до Департаменту соціальної та сімейної політики Одеської обласної військової адміністрації (код ЄДРПОУ 41147618, адреса місцезнаходження: 65012, м. Одеса, вул. Канатна, 83) про визнання протиправною бездіяльність Департаменту соціальної та сімейної політики Одеської обласної військової адміністрації щодо не передання, відповідно до норм Порядку видачі посвідчення особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 р. №551, на розгляд обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та з питань видачі посвідчень окремим категоріям громадян заяви ОСОБА_1 від 22 листопада 2023 року з додатками про заміну посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС; зобов`язання Департаменту соціальної та сімейної політики Одеської обласної військової адміністрації винести на розгляд обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та з питань видачі посвідчень окремим категоріям громадян при Одеській обласній військовій адміністрації, питання видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС ОСОБА_1 , в повному обсязі.

Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. ст. 295, 297 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.

Суддя О.А. Левчук

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2024
Оприлюднено03.10.2024
Номер документу122003469
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

Судовий реєстр по справі —420/12962/24

Рішення від 30.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 30.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 19.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 21.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні