РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
19 вересня 2024 р. Справа № 120/6331/23
Вінницький окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Дмитришеної Р.М.,
за участю
секретаря судового засідання: Коваль О.В.
представника відповідача: Кухрівського О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Подільський Сонях" до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Вінницького окружного адміністративного суду перебувала адміністративна справа за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Подільський Сонях" до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.
Рішенням від 10.08.2023 адміністративний позов задоволено.
Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12.12.2023 апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області залишено без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 10 серпня 2023 року - без змін.
Постановою Верховного Суду від 13.03.2024 касаційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області задоволено частково. Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 10 серпня 2023 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2023 року у справі № 120/6331/23 скасовано, а справу направлено на новий розгляду до Вінницького окружного адміністративного суду.
У своїй постанові Верховний Суд зазначив, що при новому розгляді суди мають встановити обставини щодо дати складання позивачем кожної податкової накладної/розрахунку коригування та дати її/його реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних та установити склад податкового правопорушення з урахуванням висновків, сформованих в цій постанові.
Автоматизованою системою документообігу суду, відповідно до статті 31 Кодексу адміністративного судочинства України визначено головуючого суддю по справі Дмитришену Руслану Миколаївну.
Ухвалою від 29.03.2024 справу прийнято до провадження та вирішено здійснювати її розгляд за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче судове засідання.
18.04.2024 відповідач подав відзив на позовну заяву із запереченнями щодо позовних вимог. По суті спору відповідач вказав, що в обґрунтування позову позивач зазначив, що ними не оскаржується сам факт несвоєчасної реєстрації податкових накладних, адже ця обставина є очевидною. Разом з тим до 27.05.2023 застосовувався мораторій на застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства, передбачений пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України.
Також зазначено про позбавлення права, в разі необхідності, довести неможливість виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 68 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, станом на дату реєстрації спірних податкових накладних.
Щодо вказаного відповідач зазначив, що Законом України від 12.05.2022 № 2260-IX Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану, який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 2102-1X, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Зокрема підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють віл фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Тобто, Законом № 2260-Х, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 року до 27.05.2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану) за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.
Отже, відповідач вказав, що Товариство порушило терміни реєстрації податкових накладних в ЄРПН, за що починаючи з 27.05.2022 підлягало притягненню до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Відтак, відповідач вважає безпідставними доводи позивача про звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних дата складання яких припадає на період з 06.09.2021 по 11.11.2021, відповідно граничний термін реєстрації є 30.09.2021 - 30.11.2021 рік (мораторієм строки не продовжено, тільки звільнено від штрафних санкцій), зареєстровані 19.07.2022 року.
19.04.2024 представник позивача подав клопотання про відкладення розгляду справи.
21.05.2024 представник позивача подав додаткові пояснення у справі, у яких вказав, що у постановах від 07 лютого 2024 року у справі № 380/7070/23 та від 22 лютого 2024 року у справі № 420/19335/22 суд касаційної інстанції зазначив, що фактично з 27 травня 2022 року платники податків, які не зареєстрували в ЄРПН податкові накладні, складені з 1 лютого 2022 року до травня 2022 року, отримали додатковий час для їх реєстрації в ЄРПН без застосування штрафних санкцій до 15 липня 2022 року, тобто близько 1,5 місяці.
Натомість, ті платники податків, які склали податкові накладні по 31 січня 2022 року й не зареєстрували їх до 26 травня 2022 року, хоч і були попередньо безумовно звільнені від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію таких на підставі пункту 52-1 та пункту 69 Перехідних положень ПК України, тобто були захищені нормами, що запроваджували як карантинний, так і воєнний мораторій на застосування штрафних санкцій, фактично не отримали додаткового часу для реєстрації податкових накладних без застосування таких.
Відтак, необхідний перехідний період для податкових накладних, складених по 31 січня 2022 року не був уведений в дію, не надав таким положенням законодавець й ретроспективної дії. Наведене також є проявом порушення принципу рівності податкового законодавства.
21.05.2024 представник відповідача подав клопотання про відкладення розгляду справи.
20.06.2024 в підготовчому судовому засіданні було оголошено перерву.
05.07.2024 представник відповідача подав додаткові пояснення у справі щодо аргументів позивача, зазначених в додаткових поясненнях, та просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
В підготовче судове засідання учасники процесу не з`явились, подавши заяви про проведення підготовчого засідання без їх участі.
Ухвалою від 05.07.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
19.09.2024 в судове засідання представник позивача не з`явився, подавши клопотання про розгляд справи за його відсутності. Окремо позивач вказав, що суд касаційної інстанції у цій справі, формуючи висновок щодо відсутності підстав для застосування до спірних правовідносин положень пунктів 80, 90 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України, не врахував (не надав правову оцінку) положенням пункту 11 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України. Позивач при вирішенні цього спору просить врахувати, що прийняття Верховною Радою України Закону України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», який набрав чинності 08 лютого 2023 року, окрім іншого, підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення. Це зумовлене перебуванням країни в стані війни та спрямоване на підтримку підприємств, велика частина яких наразі знаходиться на межі виживання. Тобто, зменшення штрафних санкцій пов`язано не з часом вчинення порушення, а саме з періодом, в який до особи застосовується відповідальності за вчинене відповідного порушення, як механізм підтримання функціонування підприємств.
В своїх доводах позивач покликається на судову практику, зокрема постанови апеляційних судів у справах №120/8895/23, №580/12409/23.
В ході судового розгляду представник відповідача підтримав заперечення, вказані у відзиві на позовну заяву, та просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши доводи сторін, встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Подільський Сонях" як юридична особа зареєстроване 01.03.2018 Виконавчим комітетом Вінницької міської ради. Згідно з відомостями ЄДРПОУ основними видами діяльності товариства є: оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.
Головним державним інспектором Вінницького відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Вінницькій області Завертайло Ю.В. на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, статті 76 та відповідно до підпункту 75.1.1 пункту 75.1 ст.75, статті 86 Податкового кодексу України №2755-VI від 02.12.2010 року, проведено камеральну перевірку з питань дотримання термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "Подільський Сонях".
За результатами проведеної перевірки Головним управлінням ДПС у Вінницькій області складений акт про результати камеральної перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних №5483/02-32-04-06-07/41973663 від 05.04.2023 року (далі - Акт).
Перевіркою своєчасності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "Подільський Сонях" встановлено порушення граничних строків реєстрації 158 податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, визначених пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України.
Зокрема в Акті наведений перелік податкових накладних у вигляді таблиці №1, складених ТОВ "Подільський Сонях" в період з вересня по листопад 2021 року, з граничним терміном реєстрації - 27.05.2022 року. Вказано, що всі зазначені в таблиці № 1 податкові накладні, окрім податкової накладної №82 від 21.09.2021 року, зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних 19.07.2022 року, тобто з пропуском 53 днів. В свою чергу, податкова накладна №82 від 21.09.2021 року зареєстрована в ЄРПН 18.07.2022 року, тобто з пропуском 52 днів.
На підставі висновків акту камеральної перевірки 27.04.2023 року ГУ ДПС у Вінницькій області винесено податкове повідомлення-рішення №0058640406, яким до позивача застосовано штраф у розмірі 1902422,87 грн.
Вважаючи таке податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з адміністративним позовом до суду.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 10.08.2023 адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області №0058640406 від 27.04.2023 року.
Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12.12.2023 апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області залишено без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 10 серпня 2023 року - без змін.
Постановою Верховного Суду від 13.03.2024 касаційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області задоволено частково. Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 10 серпня 2023 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2023 року у справі № 120/6331/23 скасовано, а справу направлено на новий розгляду до Вінницького окружного адміністративного суду.
У своїй постанові Верховний Суд зазначив, що при новому розгляді суди мають встановити обставини щодо дати складання позивачем кожної податкової накладної/розрахунку коригування та дати її/його реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних та установити склад податкового правопорушення з урахуванням висновків, сформованих в цій постанові.
Надаючи правову оцінку обставинам справи у взаємозв`язку з нормами законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд виходить з наступного.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їхні права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їхніх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (абзац перший пункту 201.10 статті 201 ПК України).
Пункт 201.10 статті 201 ПК України також установлює граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, серед іншого:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Указаним пунктом також визначено, що у разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Зважаючи на викладене, у період спірних правовідносин ПК України закріплював обов`язок платників податку на додану вартість забезпечувати своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пункт 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України установлює, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім окремо визначених видів податкових накладних) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
18 березня 2020 року набрав чинності Закон України від 17 березня 2020 року № 533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (далі Закон № 533-IX).
У зв`язку з набранням чинності Закону № 533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України від 30 березня 2020 року № 540-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» та Законом України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX ПК України був доповнений пунктом 52-1 такого змісту:
«За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: - обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; - цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; - обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; - здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; - здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; - порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».
Верховний Суд за результатами аналізу наведених норм у постанові від 10 грудня 2021 року у справі № 420/10367/20 сформував такий правовий висновок:
«Перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Отже, штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в ЄРПН у період з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, не застосовуються». Кабінет Міністрів України установив карантин на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року. Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України скасував 30 червня 2023 року з 24 години 00 хвилин на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Отже, законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі і за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних у відповідний період.
До завершення карантину Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» в Україні був введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та триває досі.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада України прийняла Закон України від 03 березня 2022 року № 2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі Закон № 2118-IX).
Цим Законом підрозділ 10 розділу XX ПК України був доповнений пунктом 69, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
На підставі підпунктів 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX ПК України в разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, встановленої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, то в такому випадку платники податків звільняються від визначеної цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом від 24 березня 2022 року № 2142-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» було внесено зміни до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме: слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».
27 травня 2022 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).
У цьому Законі підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Такий висновок зробив Верховний Суд у цій справі у постанові від 13.03.2024 (а.с. 158-169).
За обставин справи, безпірним є факт несвоєчасної реєстрації товариством податкових накладних, складених у період з 09.09.2021 по 11.11.2021 (а.с. 225-229). З урахуванням змін у чинному законодавстві, граничний термін реєстрації податкових накладних припав на 27.05.2022 року. Відповідно до Акту перевірки податкові накладні, окрім податкової накладної №82 від 21.09.2021 року, зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних 19.07.2022 року, тобто з пропуском 53 днів. В свою чергу, податкова накладна №82 від 21.09.2021 року зареєстрована в ЄРПН 18.07.2022 року, тобто з пропуском 52 днів.
Контролюючий орган спірним рішенням №0058640406 за період з 27.05.2022 по 19.07.2022 року застосував штраф за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних за 53 дні щодо 157 ПН, за 52 дні щодо податкової накладної №82.
Штраф застосований у розмірі 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, за порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів.
Позивач у своїх доводах покликається, зокрема, на п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України відповідно до якого, тимчасово протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладнихвстановлюється у розмірі 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, за порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів.
Також у своїх доводах покликається на положення ст. 58 Конституції України, яка закріплює, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотньої дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Суд в контексті даних доводів зазначає, що Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Щодо покликання позивача на п.п. 89, 90 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України, то суд їх відхиляє, оскільки Верховний Суд у цій справі у постанові від 13.03.2024 вказав, що розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної. Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/22.
З приводу того, що позивач покликається на положення ст. 58 Конституції України в силу якої закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотньої дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, то суд вважає їх помилковими, оскільки відповідно до Рішення Конституційного Суду від 09.02.1999 (справа №1-7/99) Суд надаючи офіційне тлумачення положенням частини першої статті 58 Конституції України вказав, що ці положення треба розуміти так, що вони стосується людини і громадянина (фізичної особи).
Оскільки позивачем є товариство та юридичною особою, то засосування положень ст. 58 Конституції України не передбачено.
До того ж, Верховний Суд у цій справі, переглядаючи рішення судів І та ІІ інстанцій, у постанові від 13.03.2024 вказав, що Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
З приводу того, що платники податків, які не зареєстрували в ЄРПН податкові накладні, складені з 01.02.2022 до травня 2022, отримали з 27.05.2022 додатковий час для їх реєстрації в ЄРПН без застосування штрафних санкцій до 15.07.2022, тобто 1,5 місяці, на чому звертає увагу позивач, натомість, ті платники податків, які склали податкові накладні по 31.01.2022 й не зареєстрували їх до 26.05.2022, хоч і були попередньо безумовно звільнені від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію таких, але фактично не отримали додаткового часу для реєстрації податкових накладних без застосування штрафних санкцій, то суд зазначає таке.
Так, Верховний Суд у цій справі вказав, що законодавець припинив дію мораторію з 27 травня 2022 року, поновивши з цього моменту обов`язок здійснювати своєчасну реєстрацію податкових накладних. Водночас, умови юридичної відповідальності визначаються характером діяння, за яке така відповідальність установлюється.
Перевіряючи відповідальність товариства за порушення законодавства в частині несвоєчасної реєстрації податкових накладних суд установив, що в січні 2021 податковий орган прийняв рішення від 21.09.2021 за №127225, яким ТОВ "Подільський Сонях" включено до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості. Товариство не погодилось з цим рішенням та оскаржило його до суду.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 09.03.2022 у справі №120/966/22-а адміністративний позов задоволений. Визнано протиправним та скасоване рішення про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Подільський Сонях» критеріям ризиковості платника податку. Зобов`язано Головне управління ДПС у Вінницькій області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Подільський Сонях» (код ЄДРПОУ 41973663) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 09.06.2022 апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області залишено без задоволення, а рішення від 09.03.2022 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту прийняття, а отже з 09.06.2022 відпали обставини, які на думку позивача, були поважними та перешкоджали реєстрації податкових накладних.
Суд погоджується з доводами позивача, що з прийняттям Закону № 2260-IX, платники податків, які не зареєстрували в ЄРПН податкові накладні, складені по 31.01.2022, фактично не отримали додаткового часу для реєстрації податкових накладни без застосування таких, оскільки цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування. Даний Закон був опублікований 26.05.2022, який набрав чинності з 27.05.2022, що пов`язує із застосуванням штрафу.
Разом з тим, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (Підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX із змінами, внесеними згідно із Законом № 2142-IX від 24.03.2022; в редакції Закону № 2260-IX від 12.05.2022).
Отже, Закон надавав можливість платникам податків повідомити про неможливість виконання обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Верховний Суд у постанові від 13.03.2024 у цій справі зазначив, що потрібно враховувати, що правові ситуації, які пов`язані з можливістю або неможливістю в період воєнного стану реєструвати податкові накладні, є за своєю суттю ідентичними як щодо податкових накладних, складених починаючи з лютого 2022 року, так і щодо тих, які були складені раніше, але не були своєчасно зареєстровані з огляду на надзвичайні обставини - ковідну пандемію та воєнний стан.
Матеріали справи не містять доказів щодо повідомлення позивачем контролюючий орган про відсутність можливості реєстрації податкових накладних, як не містять обгрунтованих мотивів в частині того, що такі податкові накладні не могли бути зареєстровані раніше дати їх реєстрації, а саме 18.07.2022 та 19.07.2022.
Щодо доводів позивача, що положенням пункту 11 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України передбачено, що штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу), то суд зазначає, що Верховний Суд у постанові вказав, що зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд, з урахуванням висновків, сформованих у постанові Верховного Суду у цій справі, доходить висновку про відсутність підстав для задоволення даного позову.
Враховуючи, що у задоволенні вимог відмовлено, підстави для присудження в користь позивача понесених при розгляді справи судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Подільський Сонях" - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Подільський Сонях» (вул. Є. Коновальця, 46-А, пов. 3, м. Вінниця, 21003, код ЄДРПОУ 41973663);
Відповідач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21100, ЄДРПОУ ВП 44069150).
СуддяДмитришена Руслана Миколаївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2024 |
Оприлюднено | 04.10.2024 |
Номер документу | 122033470 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні