МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 жовтня 2024 р. № 400/5090/24 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т. О. розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу
за позовомПриватного підприємства "ОСТ Лідер-Агро", вул. Привокзальна, 2В, с-ще Березнегувате, Баштанський район, Миколаївська область, 56209,
до відповідачаДержавної податкової служби України, пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053, Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Героїв Рятувальників, 6, м. Миколаїв, 54005,
провизнання протиправною та скасування рішення від 18.04.2024 №10924294/41027301 та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області та Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області, як відокремленого підрозділу ДПС України, про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або про відмову в такій реєстрації № 10924294/41027301 від 18.04.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 132 від 16.12.2021 року та зобов`язання зареєструвати в ЄРПН податкову накладну № 132 від 16.12.2021 року, подану приватним підприємством "ОСТ ЛІДЕР-АГРО", датою її первинного подання на реєстрацію, а саме 22.12.2021 року.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивачем надано усі необхідні документи на підтвердження здійснення господарської операції, проте відповідачем протиправно відмовлено у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідач, ГУ ДПС у Миколаївській області надав відзив на позов, просив відмовити у задоволенні позову, оскільки підставою для відмови у реєстрації податкової накладної стало надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідач2 відзив суду не надав.
Позивач надав відповідь на відзив, просив позов задовольнити. Вказав, що відповідач у відзиві не конкретизує які саме документи було складено з порушенням законодавства.
Відповідно до ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
Дослідив докази, суд дійшов висновку:
Приватне підприємство "ОСТ Лідер-Агро" зареєстроване у відповідності до вимог чинного законодавства України, видами діяльності за КВЕД якого є, зокрема, 77.31 - надання в оренду сільськогосподарських машин і устаткування.
27.09.2021 між позивачем (орендодавець) та ПП "Укрінтерпостача" (орендар) укладено договір № 12/21 оренди сільськогосподарської техніки, відповідно до якого орендодавець зобов`язується надати орендарю у строкове платне користування майно згідно Акту приймання-передачі майна в оренду.
Відповідно до п. 2.2 договору, оплата буде проведена до 31.12.2021 року за умови підписання сторонами акту приймання-передачі наданих послуг оренди.
16.10.2021 ПП "Ост Лідер-Агро" та ПП "Укрінтерпостача" підписано акт приймання-передачі майна.
16.12.2021 ПП "Ост Лідер-Агро" та ПП "Укрінтерпостача" підписано Акт надання послуг по оренді сільгосптехніки на загальну суму 705800,00 грн., в т.ч. ПДВ 117633,33 грн.
16.12.2021 позивачем складено податкову накладну № 132 про надання ПП "Укрінтерпостача" послуг по оренді сільгосптехніки на загальну суму 705800,00 грн., в т.ч. ПДВ 117633,33 грн.
22.12.2021 податкову накладну № 132 від 16.12.2021 було направлено на реєстрацію в ЄРПН.
Згідно отриманої квитанції від 22.12.2021 податкову накладну № 132 від 16.12.2021 доставлено до центрального органу ДПС, але реєстрацію зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 77.31 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються і виготовляються, та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу прижбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
16.04.2024 позивач надіслав відповідачу повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. У поясненні позивач зазначив, що ПП «ОСТ Лідер-Агро» за основним видом діяльності має статус сільськогосподарського товаровиробника, код КВЕД 01.11 - Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. Крім того, підприємство на постійній основі також займається наступним видом діяльності: код КВЕД 01.61 - Допоміжна діяльність у рослинництві. Допоміжна діяльність у рослинництві включає: надання послуг з обробітку с/г угідь, оброблення с/г культур, збирання врожаю та код КВЕД 77.31 - Надання в оренду сільськогосподарських машин і устаткування.
Для виконання сільськогосподарських робіт підприємство має достатню матеріально- технічну базу. На праві власності Підприємство має наступні основні засоби:
-обприскувач ОПШ-3024 «Тетис-24», придбаний у ТОВ «Техноторг» (код ЄДРІІОУ 30976452) 14.02.2018р. на підставі договору №41/21064 від 26.12.2017р. та видаткової накладної №574 від 14.02.2018р.;
-сівалка Great Plains NTA907, придбана у ф/г «Мороз А.П.» (код ЄДРПОУ 32571569) 05.07.2018р. на підставі договору № 1-03 від 05.07.2018р. та видаткової накладної №10 від 05.07.2018р.;
-коток КР-6П-01, придбаний у ТОВ «Астарта Т» (код ЄДРПОУ 39081033) 22.08.2019р. на підставі договору №745/19 від 25.07.2019р. та видаткової накладної №1447 від 22.08.2019р.;
-ротаційна борона, придбана у ТОВ «Ландтех» (код ЄДРПОУ 37503074) 29.04.2020р. на підставі договору №62-НК/СТ/Б/2020 від 18.02.2020р. та видаткової накладної №6659 від 29.04.2020р.;
-сівалка Primera 9000-2, придбаний у ПП «Дойче аграртехнік» (код ЄДРПОУ 25284010) 07.09.2020р. на підставі договору №2705/А від 27.05.2020р. та видаткової накладної №1478 від 07.09.2020р.;
-культиватор Excelerator 8005-20, придбаний у ТОВ «Техноторг» (код ЄДРПОУ 30976452) 02.12.2020р. на підставі договору №41/48 210 від 23.06.2020р. та видаткової накладної №5723 від 02.12.2020р.;
-агрегат комбінований FARMET КОМРАКТОМАТ K800PS1I/A, 2012 р.в., заводський номер 0672, переданий підприємству як майновий внесок;
-жниварка для збирання соняшнику SUNSPEED L12-70, 2014 р.в., заводський номер 44300894, передана підприємству як майновий внесок;
-трактор Case 1Н Maxxum 125, придбаний у ТОВ «ТД «Агроальянс» (код ЄДРПОУ 37303065) 21.08.2019р. на підставі договору №225/19 від 20.08.2019р. та видаткової накладної №2321 від 21.08.2019р.;
- трактор Case ІН Maxxum 125, придбаний у ТОВ «ТД «Агроальянс» (код ЄДРПОУ 37303065) 21.08.2019р. на підставі договору №225/19 від 20.08.2019р. та видаткової накладної №2444 від 12.11.2019р.;
-комбайн Claas Lexion, який підприємство орендувало в ОСОБА_1 (ІДТН НОМЕР_1 ) за договором оренди №612 від 03.04.2017р. та який внесено в статутний капітал підприємства;
-трактор John Deere 8410, який підприємство орендувало в ОСОБА_1 (ІДТН НОМЕР_1 ) за договором оренди №613 від 03.04.2017р. та який внесено в статутний капітал підприємства;
-трактор Беларус-892, який підприємство орендувало в ОСОБА_1 (ІДТН НОМЕР_1 ) за договором оренди №614 від 03.04.2017р. та який внесено в статутний капітал підприємства;
-сідловин тягач MAN TGX18.480 (VIN) НОМЕР_2 , придбаний у ТОВ «Віставто» (код ЄДРПОУ 43821746) 14.12.2021р. на підставі договору купівлі-продажу №1236 від 14.12.2021р.;
-напівпричіп LAG 0-3-39 CL, придбаний у ТОВ «Віставто» (код ЄДРПОУ 43821746) 21.12.2021р. на підставі договору купівлі-продажу від 21.12.2021р.;
-сідловий тягач MAN TGX 18.480 (VIN) НОМЕР_3 , придбаний у ТОВ «Віставто» (код ЄДРПОУ 43821746) 14.12.2021р. на підставі договору купівлі-продажу №1237 від 14.12.2021р.;
-напівпричіп LAG 0-3 ТІ, придбаний у ТОВ «Віставто» (код ЄДРПОУ 43821746) 21.12.2021р. на підставі договору купівлі-продажу від 21.12.2021р.;
-обприскувач самохідний BERTHOUD RAPTOR 5240, придбаний у ТОВ «Млас» (код ЄДРПОУ 35402873) 24.11.2021р. на підставі договору купівлі-продажу від 24.11.2021р.;
-зубова борона McFarlane WDL-2060-16FA, придбана в ТОВ «ТСК Агротайм» (код ЄДРПОУ 40130294) 01.09.2023р. на підставі договору купівлі-продажу №АТ-029Т-21 від 19.11.2021р.;
-причіпна дискова борона Catros НОМЕР_4 , придбана в П-во «Дойче Аграртехгік» (код ЄДРПОУ 25284010) 04.09.2023р. на підставі договору поставки №2002/А від 20.02.2023р.;
-навантажувач DIEC1 AGRI STAR 37.7, придбаний в ТОВ «Техноторг» (код ЄДРПОУ 30976452) 04.09.2023р. на підставі договору купівлі-продажу №41/73 363 від 06.06.2023р.;
та в оренді:
- трактор колісний JOHN DEERE 8410, договір оренди з ФОП ОСОБА_2 від 01.11.2021р.;
-глибокорозпушувач Vogel Noot DIG XS9, договір оренди з ФОП ОСОБА_2 від 01.11.2021р.
ПП «ОСТ Лідер-Агро» має в своєму користуванні на правах оренди 1457,8951 га ріллі. Стосовно всіх перелічених активів підприємством надані до податкових органів повідомлення за формою 20-ОПП.
Детальна інформація про земельні ділянки, що є у власності, на праві користування та/або на умовах оренди, відображена в податковій декларації з плати за землю, податкових деклараціях платника єдиного податку 4 групи за 2024 рік та формах 20-ОПП.
По задекларованих за 2021р.-2023р. земельних ділянках сплачено суму податкового зобов`язання з плати за землю та єдиного податку у строки, передбачені законодавством.
Виконання виробничих процесів забезпечено трудовими ресурси за посадами у відповідності до штатного розкладу. На сьогоднішній день в підприємстві працює 22 особи.
Згідно штатного розпису (додаток 2), станом на 16.12.2021 р. (дата надання послуг) на підприємстві працювало 11 осіб. Кількість працівників повністю задовольняє потреби підприємства у трудових ресурсах в цей період року. Нарахування заробітної плати відображено у податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску. Відомість про нарахування заробітної плати за грудень 2021 р. до податкового розрахунку додається.
На підставі виставленого рахунку на оплату №97 від 17.12.2021р. ТОВ «Укрінтерпостача», код ЄДРПОУ 30526451 здійснило перерахування коштів на розрахунковий рахунок ПП «ОСТ Лідер-Агро» 04.02.2022 року в сумі 100000,00 грн., в т.ч. ПДВ 20% 16666,67 грн., що підтверджується платіжним дорученням №171 від 04.02.2022р. (додаток 16) та 22.02.2022 року в сумі 100000,00 грн., в т.ч. ПДВ 20% 16666,67 грн., що підтверджується платіжним дорученням №281 від 22.02.2022р.
Остаточний розрахунок за оренду сільськогосподарської техніки на суму 505800,00 грн. ТОВ «Укрінтерпостача», код ЄДРПОУ 30526451 здійснювався як зарахування зустрічних однорідних вимог на підставі Угоди про залік зустрічних вимог від 16.05.2022р., що сформувалися у результаті придбання приватним підприємством «ОСТ Лідер-Агро» в товариства «Укрінтерпостача», код ЄДРПОУ 30526451, автомобіля Renault DUSTHR II NBW, 2021 р.в. на загальну суму 621 171,00 грн. на умовах Договору купівлі-продажу автомобіля від 12.05.2022р., на підставі первинних документів:
- видаткова накладна №1 від 16.05.2022р. ;
- акт переходу права власності від 16.05.2022р.
Розрахунок по Договору оренди сільськогосподарської техніки №12/21 від 27.09.2021р, наведено в Картці рахунку 361 за грудень 2021 р. - травень 2022 р.
До повідомлення позивач надав всі наявні у нього первинні документи на підтвердження реальності господарської операції.
18.04.2024 за результатами наданих позивачем пояснень відповідач прийняв рішення № 10924294/41027301 про відмову в реєстрації податкової накладної № 132 від 16.12.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Також у рішенні зазначена додаткова інформація: за результатами розгляду наданих платником копій документів встановлено порушення Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" та порушено вимоги ст. 187 ПКУ.
Згідно з п. 201.1. ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
У відповідності до п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі Порядок № 1246), передбачено, що податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165).
Вказаний Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі права та обов`язки їх членів.
Пунктами 10, 11 Порядку № 1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Відповідно до п. 25, п. 26 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 27 Порядку № 1165 передбачено, що комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.
Відповідно до п. 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зокрема окреслений Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Пунктами 3,4 Порядку № 520 встановлено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 передбачено Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з п. 6 Порядку № 520 копії визначених у пункті 5 документів разом з письмовими поясненнями платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Відповідно до п. 9 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Пунктом 10 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, зважаючи на вказані норми, Комісія регіонального рівня на виконання п. 44 Порядку № 1165 перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) та за результатом такої перевірки приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до п. 10 Порядку № 520.
Підставою для зупинення реєстрацію податкової накладної стало те, що позивач відповідає п.1 Критеріям ризиковості здійснення операції, якою передбачено, що обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку.
Запропоновано позивачу було надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК.
Позивач пояснення надав 16.04.2024, після пропуску 365-денного строку, встановленого п. 6 Порядку № 520.
Проте, Законом України № 2120-ІХ від 15.03.2022 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану", внесено до Податкового кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., №№ 13-17, ст. 112) такі зміни: статтю 102 доповнено пунктом 102.9 такого змісту: "102.9. На період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану зупиняється перебіг строків, визначених цим Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи".
Законом України від 30.06.2023 № 3219-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану" (який набрав чинності 01.08.2023) внесено до Податкового кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., №№ 13-17, ст. 112) такі зміни: 1. Пункт 102.9 статті 102 виключити.
Тому позивач пояснення надав в межах 365-денного строку, встановленого п. 6 Порядку № 520.
При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.05.2019 по справі № 0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі № 819/330/18 та від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а.
Верховний Суд у постанові від 05 січня 2021 року у справі № 640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.
Суд зазначає, що спірне рішення містить лише загальне твердження про те, що копії документів, складені з порушенням закона. Але відповідачем ні у спірному рішення, ні у відзиві не доведено суду, що надані позивачем на квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної документи в своїй сукупності є недостатніми для реєстрації податкової накладної в ЄРПН. Відповідач не довів суду які саме надані позивачем унеможливили реєстрацію податкової накладної.
Вирішуючи спір у цій категорії справ слід враховувати, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Проте здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежуються права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.
При розгляді таких спорів судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставин, якими обумовлено обов`язок платника податків скласти податкову накладну та її зареєструвати в ЄРПН.
У постанові від 21 лютого 2023 року по справі №2240/3271/18 Верховний Суд зауважив на тому, що предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання податкового органу зареєструвати податкову накладну (у разі скасування рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної) мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації.
Такий же підхід продемонстровано Верховним Судом і у постанові від 27 квітня 2023 року по справі №460/8040/20, у якій Суд висловився про те, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
Платник має подати задля забезпечення реєстрації податкової накладної документи на підтвердження сутності та змісту господарської операції (а не усі згідно з переліком у пункті 5 Порядку №520) й саме за результатами детального дослідження змісту цих документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.
Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 29.06.2023 по справі № 500/2655/22.
Згідно з ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем не доведено правомірність свого рішення щодо відмови у реєстрації податкової накладної.
Спірне рішення контролюючого органу ГУ ДПС у Миколаївській області щодо відмови у реєстрації податкової накладної не відповідає критеріям ч.2 ст.2 КАС України, а саме є необґрунтованими, тому його слід скасувати
Позивач просить суд зобов`язати відповідача зареєструвати податкову накладну № 132 від 16.12.2021 датою її подання.
Відповідно до п.п.19,20 постанови КМУ № 1246 від 29.12.2010 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Зобов`язання відповідача - ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну датою її фактичного надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
За таких обставин, суд вважає за можливе позовні вимоги задовольнити в цій частині та зобов`язати відповідача зареєструвати податкову накладну № 132 від 16.12.2021 датою її направлення на реєстрацію - 22.12.2021.
Обраний позивачем спосіб захисту має бути спрямований на відновлення порушених прав, захист законних інтересів і, у випадку задоволення судом його вимог, рішення повинно мати наслідком реальне відновлення тих прав, за захистом яких позивач звернувся до суду, тому позовні вимоги належить задовольнити.
Клопотання відповідача про розгляд справи за участю представника ГУ ДПС у Миколаївській області задоволенню не підлягає, оскільки відповідно до ч.6 ст.262 КАС України суд може відмовити в задоволенні клопотання сторони про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін, якщо характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі незначної складності не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.
Судовий збір відповідно до ст. 139 КАС України підлягає поверненню позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Приватного підприємства "ОСТ Лідер-Агро" (вул. Привокзальна, 2В, с-ще Березнегувате, Баштанський район, Миколаївська область, 56209, ідентифікаційний код 41027301) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393), Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 44104027) задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.04.2024 року № 10924294/41027301.
3. Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Приватного підприємства "ОСТ Лідер-Агро" (вул. Привокзальна, 2В, с-ще Березнегувате, Баштанський район, Миколаївська область, 56209, ідентифікаційний код 41027301) № 132 від 16.12.2021 року датою її подання на реєстрацію - 22.12.2021 року.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393) на користь Приватного підприємства "ОСТ Лідер-Агро" (вул. Привокзальна, 2В, с-ще Березнегувате, Баштанський район, Миколаївська область, 56209, ідентифікаційний код 41027301) судовий збір у сумі 1514,00 грн. (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять гривень) сплачений платіжною інструкцією № 1118 від 16.05.2024 року.
5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 44104027) на користь Приватного підприємства "ОСТ Лідер-Агро" (вул. Привокзальна, 2В, с-ще Березнегувате, Баштанський район, Миколаївська область, 56209, ідентифікаційний код 41027301) судовий збір у сумі 1514,00 грн. (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять гривень) сплачений платіжною інструкцією № 1118 від 16.05.2024 року.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду - 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження - 30 днів з дня складання повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України.
Суддя Т. О. Гордієнко
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2024 |
Оприлюднено | 04.10.2024 |
Номер документу | 122035149 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Гордієнко Т. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні