Справа № 420/19518/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 жовтня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Потоцької Н.В.
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку ст. 262 КАС України) адміністративну справу за позовом Державного підприємства «Ізмаїльський морський торговельний порт» до Південного офісу Держаудитслужби, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» про визнання протиправним та скасування висновку,
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом Державного підприємства «Ізмаїльський морський торговельний порт» до Південного офісу Держаудитслужби, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ», в якому позивач просить:
визнати протиправним та скасувати висновок Південного Офісу Держаудитслужби про результати моніторингу закупівлі UA-2023-10-13-012906-a в частині встановлення порушення та зобов`язання здійснення заходів.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ДП «ІЗМ МТП» вважає Висновок відповідача необґрунтованими, протиправними, таким, що порушує права та законні інтереси Замовника, які полягають у здійсненні ним відповідних процедур закупівель товарів для забезпечення його стратегічних потреб, та таким, що не відповідає вимогам законодавства України та підлягає скасуванню.
Відповідно до пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Згідно з частиною дев`ятою статті 26 Закону учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
27.12.2023 року, відповідно до протоколу уповноваженої особи, пропозиція Товариства з обмеженою відповідальністю «АКВАБУДПРОЕКТ», що визначена найбільш економічно вигідною за результатами оцінки була відхилена на підставі підпункту 1 пункту 41 Особливостей (Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей).
Наступна пропозиція що визначена найбільш економічно вигідною була пропозиція Товариства з обмеженою відповідальністю «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ».
Пунктом 10 ст. 29 Закону передбачено, що строк розгляду тендерної пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п`яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.
Строк розгляду пропозиції розпочинається з наступного дня, після дня визначення тендерної пропозиції/пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, а отже з 28.12.2023 року починається перебіг часу для оцінки пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю «ТІ СІ АЙ ПРОЕКТ». Строк завершення розгляду пропозиції - строк спливу 5 робочих днів закінчується 03.01.2024 року.
Відповідно до протоколу щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 02.01.2024 року, уповноваженою особою було прийнято рішення надати повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей Учаснику (Товариству з обмеженою відповідальністю «ТІ СІ АЙ ПРОЕКТ») у строк, передбачений Особливостями.
03.01.2024 року, уповноваженою особою прийнято рішення про продовження строку розгляду пропозиції учасника (Товариства з обмеженою відповідальністю «ТІ СІ АЙ ПРОЕКТ») до 20 робочих днів, про що розміщено відповідний протокол на вебпорталі PROZORRO https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-10-13-012906-a. За таких обставин, строк розгляду пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю «ТІ СІ АЙ ПРОЕКТ» 24.01.2024 року.
За таких обставин, твердження Відповідача щодо встановлення порушення вимог абзацу 1 пункту 43 Особливостей є хибним.
Процесуальні дії
Ухвалою суду від 28.06.2024 року відкрито провадження по справі в порядку спрощеного позовного провадження (відповідно до ст. 262 КАСУ) без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
12.07.2024 року за вхід.№29286/24 надійшов відзив на позов, в якому, зокрема, наголошено на необґрунтованості вимог позивача, оскільки за результатами моніторингу зазначеної процедури закупівлі встановлені порушення Замовником законодавства у сфері публічних закупівель, а саме: Замовник 02.01.2024 розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, у термін до 03.01.2024 11:01 години без продовження станом на момент розміщення зазначеного повідомлення строку розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ», тобто у строк, що є меншим ніж за два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерної пропозиції (03.01.2024), чим не дотримано вимоги абзацу 1 пункту 43 Особливостей.
Згідно даних електронної системи закупівель Замовник розглянув тендерну пропозицію учасника ТОВ «АКВАБУДПРОЕКТ» та 27.12.2023 відхилив його тендерну пропозицію згідно з абзацом 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей (протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 27.12.2023).
Наступною тендерною пропозицією у списку пропозицій, розташованих за результатами їх оцінки, починаючи з більш економічно вигідніше є тендерна пропозиція учасника ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ».
Кінцевим терміном строку розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» відповідно до вимог закону є 03.01.2024.
03.01.2024 Замовник оприлюднив в електронній системі закупівель повідомлення про продовження строку розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» до 20 робочих днів згідно з протоколом щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 03.01.2024.
Однак, 02.01.2024 Замовник розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, у термін до 03.01.2024 11:01 години без продовження станом на момент розміщення зазначеного повідомлення строку розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ», тобто у строк, що є меншим ніж за два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерної пропозиції (03.01.2024), чим не дотримано вимоги абзацу 1 пункту 43 Особливостей.
Південним офісом Держаудитслужби було направлено запит від 03.06.2024 щодо обґрунтування розміщення Замовником повідомлення з вимогою про усунення невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, 02.01.2024, тобто у строк, що є меншим ніж за два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерної пропозиції (03.01.2024), без продовження станом на цей момент строку розгляду тендерної пропозиції зазначеного учасника.
Замовник надав пояснення від 05.06.2024, в якому зазначив, що уповноваженою особою при публікації протоколів та повідомлень було допущено помилку у послідовності публікації, а саме, завантажено першим Повідомлення про усунення невідповідності в інформації та/або документах, а технічні особливості майданчику (технічна реалізація) не дають можливість після публікації Повідомлення про усунення невідповідності в інформації та/або документах публікувати інші документи, фактично дії уповноваженої особи заблоковані на майданчику на 24 години. Після розблокування процедури закупівлі, уповноваженою особою було завантажено протокол продовження строку розгляду пропозиції учасника, у строк, що не перевищує строк визначений частиною десятою статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі».
Однак, надане Замовником пояснення не спростовує факту встановленого порушення, оскільки відповідно до даних електронної системи закупівель рішення про продовження строку розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» прийнято саме 03.01.2024 (протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 03.01.2024), тобто після розміщення Замовником повідомлення з вимогою про усунення невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією.
Відповідно до частини 7 статті 18 Кодексу адміністративного судочинства України особам, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, суд вручає будь-які документи у справах, в яких такі особи беруть участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення на офіційні електронні адреси таких осіб, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.
Документ в електронному вигляді «Адміністративний позов» від 20.06.24 року по справі №420/19518/24 надіслано одержувачу - ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» в його електронний кабінет.
Документ доставлено до електронного кабінету: 20.06.24 о 21:00.
Документ в електронному вигляді «Ухвала про відкриття спрощеного позовного провадження» від 28.06.24 року по справі №420/19518/24 надіслано одержувачу - ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» в його електронний кабінет.
Документ доставлено до електронного кабінету: 28.06.24 о 21:55.
Станом на час розгляду справи пояснення ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» не надходили.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Державним підприємством «Ізмаїльський морський торговельний порт» (далі - ДП «ІЗМ МТП», Замовник), 13.10.2023 оголошено закупівлю робіт за кодом ДК 021:2015 45230000-8 - «Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь» (Виконання робіт з проектування «Реконструкція колійного розвитку залізничних під`їзних колій №33 з добудовою колії №34, №39, №18 та колії №36 з добудовою колій №40, №41 на території ВПК-2 ДП «ІЗМ МТП» при станції Ізмаїл регіональної філії «Одеська залізниця» за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Дунайська, 2 (кадастровий №5110600000:01:047:0179)») за процедурою відкритих торгів з особливостями, унікальний номер оголошення про проведення відкритих торгів, присвоєний електронною системою закупівель: UA-2023-10-13-012906-a.
На підставі наказу Південний офіс Держаудитслужби Державної аудиторської служби України від 20.05.2024 №108 «Про початок моніторингу процедур закупівель» було розпочато моніторинг процедури закупівлі UA-2023-10-13-012906-a.
Підставою здійснення моніторингу зазначено: доповідна записка начальника відділу контролю у сфері закупівель Південного офісу Держаудитслужби Світлани САМОКІШ від 20.05.2024, доповідна записка завідувача сектору перевірок закупівель відділу контролю у сфері закупівель Південного офісу Держаудитслужби Ельвіри ЛУЗАН від 20.05.2024.
Дата початку моніторингу: 20.05.2024.
Дата закінчення моніторингу закупівлі: 07.06.2024.
07.06.2024 за результатами моніторингу ДАСУ складено, підписано та оприлюднено на вебпорталі PROZORRO https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-10-13-012906-a висновок про результати моніторингу закупівлі UA-2023-10-13-012906-a, кінцевий строк оскарження: 21.06.2024.
За Висновком ДАСУ, складеного на підставі результатів аналізу питання своєчасності розміщення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасниками процедури закупівлі у тендерних пропозиціях та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, встановлено порушення вимог абзацу 1 пункту 43 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (із змінами) (далі - Особливості).
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог ТД вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» » (далі - Закон) з урахуванням Особливостей, внесення змін до ТД, надання роз`яснень на звернення щодо ТД, розгляду тендерних пропозицій, відповідності повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасниками процедури закупівлі у тендерних пропозиціях та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, вимогам Особливостей, своєчасності їх виконання учасниками, повноти виконання рішення органу оскарження за результатами розгляду скарг суб`єктів оскарження, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у відповідності до вимог законодавства та своєчасність їх оприлюднення, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, - порушень не установлено.
З огляду на встановлене, на думку відповідача, порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Південний офіс Держаудитслужби зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору про закупівлю з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ
Дискреція не є довільною, вона завжди здійснюється відповідно до закону (права), оскільки, за положеннями частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У ч.1 ст.68 Конституції України також згадано, що кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України.
Отже, усі без виключення суб`єкти права на території України зобов`язані дотримуватись існуючого у Державі правового порядку, а суб`єкти владних повноважень (органи публічної адміністрації) додатково обтяжені ще й обов`язком виконувати доведені законом завдання виключно за наявності приводів та способом, чітко обумовленими законом.
Судовий контроль не суперечить державному контролю, ці види контролю доповнюють один одного та забезпечують збалансовану систему стримувань і противаг.
Правові та організаційні засади здійснення фінансового контролю в Україні, визначені Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 року №2939-XII (далі - Закон №2939-ХІІ).
Відповідно до статті 2 Закону №2939-ХІІ головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.
Відповідно до частини 1 статті 5 Закону №2939-XII контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Відповідно до п.п. 3 пункту 4 «Положення про Південний офіс Держаудитслужби», затвердженого наказом Державної аудиторської служби України від 02.06.2016 №23, Офіс відповідно до покладених на нього завдань здійснює контроль зокрема за дотриманням законодавства про закупівлі.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлює Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (далі -Закон №922-VIII).
Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Цей Закон також має на меті адаптувати законодавство України acguis Європейського Союзу на виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.
Згідно з пунктом 14 статті 1 Закону №922-VIII моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Згідно з ч. 1 ст. 8 Закону України «Про публічні закупівлі» моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).
Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії. Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі». Моніторинг процедур закупівель здійснюється також щодо процедур закупівель, особливості яких передбачені у законах, що визначені у частинах восьмій та дев`ятій статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі».
Порядок проведення моніторингу процедур публічних закупівель визначено статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», а метою його проведення, на відміну від інших заходів державного фінансового контролю, є попередження порушень у сфері публічних закупівель без втручання у роботу об`єктів контролю.
Тобто, орган державного фінансового контролю проводить аналіз документів та інформації на дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації (далі - ТД) вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (із змінами) (далі - Особливості), надання Замовником роз`яснень на звернення, розгляду тендерної пропозиції, відповідності повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, поданих учасником у тендерній пропозиції, вимогам Особливостей, своєчасності його розміщення та виконання учасником, своєчасності укладання договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
Відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 8 Закону №922 моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.
Судом встановлено, що Південним офісом Держаудитслужби, в межах визначених законодавством повноважень, відповідно до вимог статті 8 Закону №922, статей 2, 5 Закону №2939, підпункту 2 пункту 4 Положення про Південний офіс Держаудитслужби, що затверджено наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 №23, на підставі наказу Південного офісу Держаудитслужби від 20.05.2024 №108 здійснено моніторинг процедури відкритих торгів з особливостями за предметом закупівлі: Виконання робіт з проектування «Реконструкція колійного розвитку залізничних під`їзних колій №33 з добудовою колії №34, №39, № 18 та колії №36 з добудовою колій №40, №41 на території ВПК-2 ДП «ІЗМ МТП» при станції Ізмаїл регіональної філії «Одеська залізниця» за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Дунайська, 2 (кадастровий №5110600000:01:047:0179)» (ДК 021:2015: 45230000-8 - Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь), яку проведено Державним підприємством «Ізмаїльський морський торговельний порт» (оголошення про проведення відкритих торгів оприлюднено в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2023-10-13-012906-а), очікуваною вартістю 1 258 247,00 грн з ПДВ.
Підставою для прийняття рішення про початок моніторингу були виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
За результатами моніторингу процедури закупівлі складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі за номером UA-2023-10-13-012906-а від 07.06.2024 (далі - висновок), який оприлюднено в електронній системі закупівель 07.06.2024 відповідно до норм частини шостої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі».
Підстави та порядок проведення моніторингу закупівлі позивачем не оскаржуються.
З матеріалів справи судом встановлено, що за результатами моніторингу зазначеної процедури закупівлі встановлені порушення Замовником законодавства у сфері публічних закупівель, а саме: Замовник 02.01.2024 розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, у термін до 03.01.2024 11:01 години без продовження станом на момент розміщення зазначеного повідомлення строку розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ», тобто у строк, що є меншим ніж за два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерної пропозиції (03.01.2024), чим не дотримано вимоги абзацу 1 пункту 43 Особливостей.
Відповідно до пункту 41 Особливостей розгляд та оцінка тендерних пропозицій здійснюються відповідно до статті 29 Закону (положення частин другої, дванадцятої, шістнадцятої, абзаців другого і третього частини п`ятнадцятої статті 29 Закону не застосовуються) з урахуванням положень пункту 43 цих особливостей.
Відповідно до частини дев`ятої статті 29 Закону після оцінки тендерних пропозицій/пропозицій замовник розглядає на відповідність вимогам тендерної документації/оголошення про проведення спрощеної закупівлі тендерну пропозицію/пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною.
Відповідно до частини десятої статті 29 Закону строк розгляду тендерної пропозиції/пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п`яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.
Відповідно до частини одинадцятої статті 29 Закону у разі відхилення тендерної пропозиції/пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, замовник розглядає наступну тендерну пропозицію/пропозицію у списку пропозицій, розташованих за результатами їх оцінки, починаючи з найкращої, у порядку та строки, визначені цією статте ю.
Відповідно до абзацу 1 пункту 43 Особливостей якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Згідно даних електронної системи закупівель Замовник розглянув тендерну пропозицію учасника ТОВ «АКВАБУДПРОЕКТ» та 27.12.2023 відхилив його тендерну пропозицію згідно з абзацом 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей (протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 27.12.2023).
Наступною тендерною пропозицією у списку пропозицій, розташованих за результатами їх оцінки, починаючи з більш економічно вигідніше є тендерна пропозиція учасника ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ».
Кінцевим терміном строку розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» відповідно до вимог закону є 03.01.2024.
03.01.2024 Замовник оприлюднив в електронній системі закупівель повідомлення про продовження строку розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» до 20 робочих днів згідно з протоколом щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 03.01.2024.
Однак, 02.01.2024 Замовник розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, у термін до 03.01.2024 11:01 години без продовження станом на момент розміщення зазначеного повідомлення строку розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ», тобто у строк, що є меншим ніж за два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерної пропозиції (03.01.2024), чим не дотримано вимоги абзацу 1 пункту 43 Особливостей.
Південним офісом Держаудитслужби було направлено запит від 03.06.2024 щодо обґрунтування розміщення Замовником повідомлення з вимогою про усунення невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, 02.01.2024, тобто у строк, що є меншим ніж за два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерної пропозиції (03.01.2024), без продовження станом на цей момент строку розгляду тендерної пропозиції зазначеного учасника.
Замовник надав пояснення від 05.06.2024, в якому зазначив, що уповноваженою особою при публікації протоколів та повідомлень було допущено помилку у послідовності публікації, а саме, завантажено першим Повідомлення про усунення невідповідності в інформації та/або документах, а технічні особливості майданчику (технічна реалізація) не дають можливість після публікації Повідомлення про усунення невідповідності в інформації та/або документах публікувати інші документи, фактично дії уповноваженої особи заблоковані на майданчику на 24 години. Після розблокування процедури закупівлі, уповноваженою особою було завантажено протокол продовження строку розгляду пропозиції учасника, у строк, що не перевищує строк визначений частиною десятою статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі».
Суд погоджується з твердженням відповідача, що надане Замовником пояснення не спростовує факту встановленого порушення, оскільки відповідно до даних електронної системи закупівель рішення про продовження строку розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» прийнято саме 03.01.2024 (протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 03.01.2024), тобто після розміщення Замовником повідомлення з вимогою про усунення невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією.
Позивачем на сторінках 6-7 позовної заяви зазначено, що: «Строк розгляду пропозиції розпочинається з наступного дня, після дня визначення тендерної пропозиції/пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, а отже з 28.12.2023 року починається перебіг часу для оцінки пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ». Строк завершення розгляду пропозиції - строк спливу 5 робочих днів закінчується 03.01.2024 року.
Відповідно до протоколу щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 02.01.2024 року, уповноваженою особою було прийнято рішення надати повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей Учаснику (Товариству з обмеженою відповідальністю «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ») у строк, передбачений Особливостями.
03.01.2024 року уповноваженою особою прийнято рішення про продовження строку розгляду пропозиції учасника (Товариства з обмеженою відповідальністю «ТІ СІ АЙ ПРОЕКТ») до 20 робочих днів, про що розміщено відповідний протокол на вебпорталі PROZORRO https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-10-13-012906-a. За таких обставин, строк розгляду пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю «ТІ СІ АЙ ПРОЕКТ» 24.01.2024 року.»
Зазначене твердження Позивача дійсно підтверджує висновок Південного офісу щодо виявленого з боку Позивача порушення абзацу 1 пункту 43 Особливостей, оскільки уповноваженою особою прийнято рішення про надання повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей Учаснику ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» саме 02.01.2024, тоді як строк завершення розгляду пропозиції- строк спливу 5 робочих днів закінчується 03.01.2024, а рішення про продовження строку розгляду пропозиції учасника ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» прийнято лише 03.01.2024.
Отже, Позивач розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією 02.01.2024 у термін до 03.01.2024 11:01 години без продовження станом на момент розміщення зазначеного повідомлення строку розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ», тобто у строк, що є меншим ніж за два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерної пропозиції (03.01.2024), чим не дотримано вимоги абзацу 1 пункту 43 Особливостей.
Крім того, Позивачем на сторінці 8 позовної заяви зазначено: «Так, у п. 2 розділу ІІ Констатуюча частина Висновку ДАСУ зазначено, що за результатами и аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель - порушень не встановлено. За результатами аналізу відповідності вимог ТД вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено порушення вимог абзаців 1 та 8 пункту 28 Особливостей.»
Водночас, Південним офісом Держаудитслужби за результатами моніторингу цієї процедури закупівлі не встановлювалось порушення з боку Позивача «вимог абзаців 1 та 8 пункту 28 Особливостей» та у пункті 2 розділу ІІ констатуючої частини висновку зазначено за результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо, зокрема, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей, - порушень не установлено.
Враховуючи означене, у суду є підстави вважати, що відповідачем під час судового розгляду справи наведено достатньо доводів, підтверджених належними, достатніми та допустимими доказами, які свідчать про необгрунтованість позовних вимог.
Також суд зазначає, що питання можливості визначення способу усунення виявлених під час моніторингу порушень шляхом розірвання договору неодноразово було предметом дослідження Верховним Судом. Зокрема, у постановах від 26 жовтня 2022 року у справі № 420/693/21, від 10 листопада 2022 року у справі № 200/10092/20, від 24 січня 2023 року у справі № 280/8475/20, від 31 січня 2023 року у справі № 260/2993/21, від 09 лютого 2023 року у справі №520/6848/21 та багатьох інших Верховний Суд висловився щодо можливості визначення такого способу у разі порушення вимог Закону України «Про публічні закупівлі» під час здійснення процедури закупівлі, оскільки такий варіант усунення порушення направлений на приведення відносин між сторонами у первісний стан.
Інші доводи представників сторін, які беруть участь у розгляді справи, не є юридично значимими та не впливають на висновки суду.
Згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Згідно з ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
При розв`язанні спору, суд зважає на практику Європейського суду з прав людини щодо застосування ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі за текстом - Конвенція; рішення від 21.01.1999 року у справі "Гарсія Руїз проти Іспанії", від 22.02.2007 року у справі "Красуля проти Росії", від 05.05.2011 року у справі "Ільяді проти Росії", від 28.10.2010 року у справі "Трофимчук проти України", від 09.12.1994 року у справі "Хіро Балані проти Іспанії", від 01.07.2003 року у справі "Суомінен проти Фінляндії", від 07.06.2008 року у справі "Мелтекс ЛТД (MELTEX LTD) та Месроп Мовсесян (MESROP MOVSESYAN) проти Вірменії") і тому надав оцінку усім обставинам справи, котрі мають юридичне значення для правильного вирішення спору, та дослухався до усіх аргументів сторін, які ясно і чітко сформульовані та здатні вплинути на результат вирішення спору.
Керуючись ст.ст.2-9, 242, 246, 250, 251, 255, 262, 293-297 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову Державного підприємства «Ізмаїльський морський торговельний порт» до Південного офісу Держаудитслужби, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» про визнання протиправним та скасування висновку - відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Державне підприємство «Ізмаїльський морський торговельний порт» (адреса: Україна, 68600, Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Портова, буд. 7, ЄДРПОУ 01125815, електронна пошта: 01125815@mail.gov.ua)
Південний офіс Держаудитслужби (адреса: 65012, Одеська область, Одеський район, м. Одеса, вул. Канатна, 83, ЄДРПОУ 40477150, ел. пошта: 151500@dasu.gov.ua)
Товариство з обмеженою відповідальністю «ТІ СІ АЙ ПРОДЖЕКТ» (адреса: 01103, Київська область, м. Київ, вул. Бойчука Михайла, 26, офіс 158, ЄДРПОУ 44058002, електронна пошта: project.tci2021@gmail.com)
Головуючий суддя Нінель ПОТОЦЬКА
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2024 |
Оприлюднено | 04.10.2024 |
Номер документу | 122035533 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Потоцька Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні