Рішення
від 02.10.2024 по справі 480/4023/24
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 жовтня 2024 року Справа № 480/4023/24

Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Бондаря С.О., розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/4023/24 за позовом Управління державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Б.Р.С."</a>, третя особа: Окружна прокуратура міста Суми про скасування реєстрації декларації,-

В С Т А Н О В И В:

Управління державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Б.Р.С."</a>, в якому просить скасувати реєстрацію декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 27.06.2022 № СМ 101220621710 на об`єкт будівництва "Реконструкція нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по вул. Засумська, 2/1, м. Суми".

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що згідно інформації, наявної у Реєстрі будівельної діяльності, 27.06.2022 року Товариством з обмеженою відповідальністю «Б.Р.С.» було зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації об`єкта «Реконструкція нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по вул. Засумська, 2/1, м. Суми» № CM 101220621710. Відповідно до декларації реконструкцію вказаного об`єкта виконано відповідачем на підставі Повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI) № CM 051210115138 від 16.01.2021 року, зареєстрованого Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради.

Проте, рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 11.10.2023 року по справі №480/5156/21 задоволено позовні вимоги керівника Окружної прокуратури міста Суми в інтересах держави до Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради, визнано протиправними та скасовано містобудівні умови та обмеження видані Товариству з обмеженою відповідальністю «Б.Р.С.», для проектування об`єкта будівництва «Реконструкція нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по вул. Засумська, 2/1, м. Суми», які затверджено наказом управління архітектури та містобудування Сумської міської ради від 30.09.2020 № 322-м.

За таких обставин реєстрація декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 27.06.2022 № СМ 101220621710 на об`єкт будівництва "Реконструкція нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по вул. Засумська, 2/1, м. Суми" підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 20.05.2024 відкрито провадження у справі, розгляд якої вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Б.Р.С."</a> у відзиві на позов зазначає, що після реєстрації права власності на утворені у результаті проведеної реконструкції об`єкти, декларація про готовність об`єкта до експлуатації новоствореного об`єкта містобудування вичерпала свою дію, а тому реєстрація декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 27.06.2022 № СМ 101220621710 на об`єкт будівництва "Реконструкція нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по вул. Засумська, 2/1, м. Суми" не підлягає скасуванню.

Суд, дослідивши надані сторонами докази, встановив такі обставини.

16.01.2021 року Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради зареєстровано Повідомлення про початок виконання будівельних робіт № CM 051210115138 щодо об`єкту «Реконструкція нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по АДРЕСА_1 », що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI), замовник будівництва Товариство з обмеженою відповідальністю «Б.Р.С.».

У Повідомленні про початок виконання будівельних робіт № CM 051210115138 вказано, що будівництво даного об`єкту здійснюється на підставі Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 141/08.01-12 виданих Управлінням архітектури та містобудування Сумської міської ради від 30.09.2020 року.

Згідно інформації, наявної у Реєстрі будівельної діяльності, 27.06.2022 року Товариством з обмеженою відповідальністю «Б.Р.С.» було зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації об`єкта «Реконструкція нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по АДРЕСА_1 » № CM 101220621710.

Разом з тим, рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 11.10.2023 року по справі №480/5156/21 було задоволено позовні вимоги керівника Окружної прокуратури міста Суми в інтересах держави до Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради, визнано протиправними та скасовано містобудівні умови та обмеження видані Товариству з обмеженою відповідальністю «Б.Р.С.» для проектування об`єкта будівництва «Реконструкція нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по АДРЕСА_1 », які затверджено наказом управління архітектури та містобудування Сумської міської ради від 30.09.2020 № 322-м.

У зв`язку із скасуванням містобудівних умов та обмежень виданих товариству «Б.Р.С.» для проектування об`єкта будівництва «Реконструкція нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по АДРЕСА_1 », які слугували підставою проведення будівельних робіт та реєстрації декларації про готовність до експлуатації об`єкта «Реконструкція нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по АДРЕСА_1 » № CM 101220621710, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд виходить з наступного.

Правові та організаційні основи містобудування встановлені Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі по тексту - Закон № 3038-VІ).

Відповідно до п. 8 ст. 1 Закону № 3038-VI містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (надалі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

За приписами ст. 6 Закону № 3038-VІ управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, органами державного архітектурно-будівельного контролю, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування.

Частиною третьою ст. 29 Закону № 3038-VI визначено, що містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки).

Згідно з Постановою Кабінету міністрів України № 671 від 19.09.2015 «Деякі питання діяльності органів державного архітектурно-будівельного контролю» та Порядком здійснення заходів державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету міністрів України № 553 від 23.05.2011, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється виконавчими органами з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад; структурними підрозділами з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та севастопольської міських адміністрацій.

Пунктом 1.1. Положення про Управління державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради, затвердженого рішенням CMP № 1129-МР від 28.09.2016, Управління державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради (далі - Управління) утворюється Сумською міською радою є виконавчим органом СМР, їй підзвітне та підконтрольне, підпорядковане виконавчому комітету СМР та міському голові, оперативно підпорядковане заступнику міського голови відповідно до розподілу обов`язків.

Одним з основних завдань Управління є здійснення дозвільних та реєстраційних функцій у сфері містобудівної діяльності (пункти 3.1, 3.2 вказаного Положення).

Відповідно до ст. 34 Закону № 3038-VI замовник має право виконувати будівельні роботи після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CCI)... Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 13 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт затвердженого постанови Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466, встановлено, що повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CCI) подається замовником (його уповноваженою особою) особисто або надсилається рекомендованим листом з описом вкладення чи через електронний кабінет до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю за місцем знаходження об`єкта не пізніше ніж за один календарний день до початку виконання підготовчих або будівельних робіт.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом п`яти робочих днів з дня надходження повідомлення забезпечує внесення інформації, зазначеної у повідомленні, до реєстру згідно з цим порядком.

З матеріалів справи вбачається, що 16.01.2021 Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради зареєстровано Повідомлення про початок виконання будівельних робіт № CM 051210115138 щодо об`єкту «Реконструкція нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по АДРЕСА_1 », замовник будівництва Товариство з обмеженою відповідальністю «Б.Р.С.».

Згідно інформації, зазначеної у Повідомленні про початок виконання будівельних робіт № CM 051210115138, будівництво даного об`єкту здійснюється на підставі Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 141/08.01-12 виданих Управлінням архітектури та містобудування Сумської міської ради від 30.09.2020.

Відповідно до частини першої ст. 39 Закону № 3038-VI прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CCI), та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.

Форма декларації про готовність об`єкта до експлуатації, порядок її подання і реєстрації визначаються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України № 461 від 13.04.2011 затверджено Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів (далі по тексту - Порядок №461).

Пунктом 3 Порядку №461 передбачено, що прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CCI) здійснюється органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність до експлуатації.

Відповідно до пункту 17 Порядку № 461 замовник (його уповноважена особа) заповнює і подає до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю один примірник декларації.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом десяти робочих днів з дня надходження декларації перевіряє повноту даних, зазначених у декларації та забезпечує внесення інформації, зазначеної у декларації, до реєстру.

Згідно інформації, наявної у Реєстрі будівельної діяльності, 27.06.2022 року Товариством з обмеженою відповідальністю «Б.Р.С.» було зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації об`єкта «Реконструкція нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по вул. Засумська, 2/1, м. Суми» № CM 101220621710, відповідно до якої реконструкцію вказаного об`єкта було виконано Товариством з обмеженою відповідальністю «Б.Р.С.» на підставі Повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI) № CM 051210115138 від 16.01.2021, зареєстрованого Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради.

Проте, рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 11.10.2023 у справі №480/5165/21 задоволено позовні вимоги керівника Окружної прокуратури міста Суми в інтересах держави до Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради, визнано протиправними та скасовано містобудівні умови та обмеження видані Товариству з обмеженою відповідальністю «Б.Р.С.» для проектування об`єкта будівництва «Реконструкція нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по вул. Засумська, 2/1, м. Суми», які затверджено наказом управління архітектури та містобудування Сумської міської ради від 30.09.2020 № 322-м.

Вказаним рішенням суду встановлено: "Земельна ділянка за адресою: м. Суми, вул. Засумська 2/1 знаходиться у підзоні зелених насаджень спеціального призначення Р-3с; допустимим видом використання, які потребують спеціальних погоджень у зоні Р-3с, визначено розміщення закладів по наданню комерційних послуг та підприємницької діяльності; громадські вбиральні.

Містобудівною документацією м. Суми, яка встановлює вимоги до забудови та використання території м. Суми, є Генеральний план міста Суми, затверджений рішенням Сумської міської ради від 16 жовтня 2002 року № 139-МР, та План зонування території міста Суми, затверджений рішенням Сумської міської ради від 6 березня 2013 року № 2180-МР.

Пояснювальною запискою до Плану зонування території м. Суми визначено, що можливою територіальною зоною супутнього чи допустимого виду використання земельної ділянки, щодо якої Управлінням архітектури надано третій особі МУО, є Р-2 чи Р-3.

Пунктом «в» частини четвертої глави 2 пояснювальної записки до Плану зонування території м. Суми визначено, що виключно на основі детального плану здійснюється розташування та будівництво окремих об`єктів містобудування, для яких відповідно до зонінгу необхідно отримати спеціальне погодження; пунктом «з» частини п`ятої глави 2 пояснювальної записки визначено, що для допустимих видів забудови земельних ділянок ландшафтно-рекреаційних зон (Р-1, Р-2, Р-3, Р-4) процедура спеціального погодження або отримання спеціального дозволу обов`язково повинна містити отримання позитивного протоколу громадських слухань, визначених Порядком № 555, яка визначає механізм проведення громадських слухань щодо врахування громадських (суспільних) інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, зокрема, детальних планів територій.

Крім того, згідно із пояснювальною запискою до Плану зонування території м. Суми переважний вид забудови - вид забудови, який відповідає переліку дозволених планом зонування території для даної зони та не потребує спеціального погодження; супутній вид використання - вид використання, який необхідний для повноцінного функціонування переважного виду використання земельної ділянки; допустимий вид забудови - вид забудови, який не відповідає переліку переважних та супутніх видів забудови у плані зонування території для даної зони, але можливий при умові спеціального погодження після необхідного обґрунтування.

Відповідно до абзацу 3 пункту «е» частини п`ятої глави 2 пояснювальної записки до Плану зонування території м. Суми види забудови та використання, як супутні переважним видам, і, які по відношенню до останніх є допоміжними при відсутності на земельній ділянці переважного виду використання, супутній вид використання таким не є, та вважається недозволеним, якщо інше не обумовлюється зонінгом стосовно до конкретних випадків та місць розташування нерухомості.

Згідно із положеннями пункту «м» частини п`ятої глави 2 пояснювальної записки до Плану зонування території м. Суми види використання земельних ділянок або нерухомості, які відсутні у переліку переважних, супутніх або допустимих видів забудови земельних ділянок в межах зон, є недозволеними для відповідної функціонально правової зони та не можуть бути дозволені, у тому числі і за процедурою спеціального погодження.

Відповідно до пункту 4.11 ДБН Б.1.1-22:2017 «Склад та зміст плану зонування території» для окремої земельної ділянки дозволеним є таке використання, яке відповідає містобудівному регламенту зони (підзони), на території якої ділянка знаходиться. Невідповідність наміру забудови встановленим видам дозволеного використання земельних ділянок і об`єктів, зазначеним у містобудівному регламенті, означає, що його застосування у відповідній територіальній зоні не допускається.

Згідно із положеннями абзацу третього пункту 7.1 ДБН Б.1.1-22:2017 «Склад та зміст плану зонування території», якщо земельна ділянка потрапляє в зону дії кількох планувальних обмежень, до неї застосовуються всі види обмежень та режимів використання територій або найбільш жорсткий із цих режимів...

Суд наголошує, що відповідність намірів забудови містобудівній документації на місцевому рівні, під час ухвалення рішення про надання або відмову у наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, уповноважений орган визначає, виходячи із містобудівної документації на місцевому рівні генерального плану та детального плану території, якщо такий розроблено.

Невідповідність намірів забудови земельної ділянки є підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень. При цьому невідповідність намірів забудови означає, що запланований для будівництва об`єкт не відповідає вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, тобто затвердженим текстовим та графічним матеріалам з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій конкретного населеного пункту.

Як вбачається з матеріалів справи, детальний план території по АДРЕСА_1 не розроблявся та не затверджувався, громадські слухання його проекту не проводились.

А тому суд погоджується з доводами позивача про те, що наміри забудови не відповідають вимогам містобудівної документації на місцевому рівні - Плану зонування, що свідчить про протиправність виданих забудовнику містобудівних умов та обмежень."

Відповідно до ч. 2 ст. 39-1 Закону № 3038-VІ у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, а також у разі набрання законної сили судовим рішенням про скасування містобудівних умов та обмежень відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду звертається до суду із позовом про скасування реєстрації такої декларації або про припинення права на виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення.

Відомості про набрання законної сили судовим рішенням про скасування реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації або права на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення, вносяться до Реєстру будівельної діяльності.

З урахуванням викладеного, суд вважає за необхідне скасувати реєстрацію декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 27.06.2022 № СМ 101220621710 на об`єкт будівництва "Реконструкція нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по АДРЕСА_1 ".

Таким чином, позовні вимоги Управління державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Управління державного архітектурно-будівельного контролю Сумської міської ради (вул. Воскресенська, 8-А, м. Суми, Сумська область, код ЄДРПОУ 40163204) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Б.Р.С."</a>(вул. Воскресенська, будинок 8-Б, м. Суми, Сумська область, код ЄДРПОУ 40694011) про скасування реєстрації декларації задовольнити.

Скасувати реєстрацію декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 27.06.2022 №СМ 101220621710 на об`єкт будівництва "Реконструкція нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по вул. Засумська, 2/1, м. Суми".

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.О. Бондар

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2024
Оприлюднено04.10.2024
Номер документу122035817
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —480/4023/24

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 22.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Рішення від 02.10.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні