ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/4568/24
02 жовтня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Осташа А. В. розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "ЛАТАНІЯ" до Головного управління ДПС у Тернопільській області Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Фермерського господарства "ЛАТАНІЯ" (далі - позивач, ФГ "ЛАТАНІЯ") до Головного управління Державної податкової служби України в Тернопільській області (далі- Відповідач 1) та Державної податкової служби України (далі- Відповідач 2), у якій позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Тернопільській області №11289709/43624104, №11289708/43624104, №11289710/43624104 та №11289707/43624104 від 24.06.2024 про відмову в реєстрації податкових накладних №14, №15, №16 від 20.04.2024 та №17 від 21.04.2024;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №14, №15, №16 від 20.04.2024 та №17 від 21.04.2024, подані на реєстрацію ФГ "ЛАТАНІЯ".
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №17 від 21.04.2024 та №14, №15 та №16 від 20.04.2024, складених за наслідками здійснення господарських операцій з ТОВ " В АГРО". Реєстрацію вказаних податкових накладних зупинено, оскільки платник податку відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію таких в ЄРПН.
Позивач не погоджується із таким рішенням відповідача, оскільки переконаний, що ним дотримано усіх вимог щодо формування та реєстрації податкової накладної, надано додаткові пояснення та документи на вимогу відповідача. Вважає, що Фермерському господарству безпідставно відмовлено у реєстрації податкових накладних, з огляду на що оскаржене рішення про відмову у реєстрації таких є протиправними та підлягають скасуванню.
Ухвалою суду від 26.07.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
13.08.2024, на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву від представника Головного управління ДПС у Тернопільській області та ДПС України (спільна позиція), в якому відповідачем зазначено, що у нього була наявна підстава для зупинення реєстрації податкових накладних відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податків, позаяк, станом на час зупинення реєстрації податкових накладних №17 від 21.04.2024 та №14, №15 та №16 від 20.04.2024, обсяг постачання товару/послуги 1201 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.
Відповідач зазначає, що згідно пункту 85.1 статті 85 Податкового кодексу України забороняється витребування документів від платника податків будь-якими посадовими (службовими) особами контролюючих органів у випадках, не передбачених цим Кодексом, а відповідне інформування контролюючим органом платника про конкретний (вичерпний) перелік документів передбачено пунктом 85.4 статті 85 Податкового кодексу України, однак така норма поширюється на дії уповноважених осіб контролюючого органу, що належать або пов`язані з предметом перевірки.
Разом з тим відповідач зазначає, що до сфери визначення саме контролюючим органом переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - таке повноваження чинним законодавством не передбачено, а також щодо вказаного застосовується пункт 85.1 статті 85 Податкового кодексу України, згідно якого забороняється витребування документів від платника податків будь-якими посадовими (службовими) особами контролюючих органів у випадках, не передбачених цим Кодексом. У зв`язку з не поданням позивачем до контролюючого органу усіх необхідних документів, достатніх для реєстрації спірних податкових накладних, - відповідач вказав, що ним прийнято рішення про відмову в їх реєстрації.
Представник позивача 19.08.2024 надіслав до суду відповідь на відзив, у якій просив позовні вимоги задовольнити в повному обсязі. Також, додатково зазначив, що відповідачем у поданому відзиві не наведено жодних переконливих доказів порушення Позивачем податкового законодавства чи бухгалтерського обліку, яке могло б бути підставою у відмові у реєстрації спірних податкових накладних.
У додаткових поясненнях, які надійшли на адресу суду 02.09.2024, представник відповідачів вказала на правомірність прийняття контролюючим органом оспорюваних рішень, а тому просить відмовити в задоволенні позову.
Ухвалою суду від 26.09.2024 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідачів про розгляд справи в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 26.09.2024 продовжено процесуальний строк розгляду справи до 04.10.2024.
Дослідивши матеріали справи та з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, суд при прийняті рішення виходить з наступних підстав і мотивів.
Судом встановлено, що позивач Фермерське господарство «ЛАТАНІЯ» було зареєстроване 18.05.2020 як юридична особа та здійснює діяльність у сфері вирощування сільськогосподарської продукції на орендованих земельних ділянках для її подальшого продажу. Основним видом діяльності Позивача є КВЕД: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису) бобових культур насіння олійних культур. Фермерське господарство «ЛАТАНІЯ» з 01.05.2021 є платником податку на додану вартість.
Юридичною адресою ФГ «Латанія» є Тернопільська область, Тернопільський район, с. Ладичин, вул. Івана Франка, буд.1.
Для здійснення господарської діяльності ФІ' «ЛАТАНІЯ» також орендує нежитлові будівлі та споруди (тік) загальною площею 4892.7 кв.м в с. Ладичин. вул. Денеки 60, які використовуються для зберігання с/г продукції, згідно договору оренди нерухомого майна від 01.06.2020.
Для посіву та збору врожаю ФГ «Латанія» закуповує насіння та засоби захисту рослин в ТОВ «Ексклюзив-Трейд» та ТОВ «Агрокомпанія Нова», паливо мастильні матеріали в ФОП ОСОБА_1 та ТОВ « ЮГНЕФТЕПРОДУКТ».
04 травня 2022 року між ТОВ «Еклюзив Трейд» як продавцем, та ФГ «Латанія», як покупцем, був укладений Договір поставки насіння №04-051/22. Відповідно до умов даною Договору ТОВ «Еклюзив Трейд» весною 2023 року поставило ФГ «Латанія» 6 тон насіння сої, що підтверджується видатковою накладною №24 від 09.03.2023 та товарно-транспортною накладною №09/03-1 від 09.03.2023.
Платіжною інструкцією №321 від 10.04.2023 підтверджується факт оплати ФГ "Латанія" транспортних послуг.
11.04.2024 між ФГ «ЛАТАНІЯ» та ТОВ «В АГРО» був укладений Договір поставки №11/04-1С.
За умовами договору ФГ «ЛАТАНІЯ» зобов`язалося поставити 100 тонн сої урожаю 2023 року ТОВ «В АГРО» на загальну суму 1824999.78 грн. в тому числі ПДВ 224122.78 грн. на умовах СРТ з оплатою перевезення до ТОВ «НОВОТЕХ ТЕРМІНАЛ» м. Одеса, пл. Митна. 1.
На виконання умов договору ФГ «ЛАТАНІЯ» 17.04.2024 було укладено з ФОП ОСОБА_2 Договір перевезення вантажу №1704/1 для доставки 100 тонн сої до ТОВ «НОВОТЕХ ТЕРМІНАЛ» м. Одеса, пл. Митна. 1. Протягом 18-19 квітня 2024 року ФГ «ЛАТАНІЯ» передала перевізнику ФОП ІІІух ІО.П. законтрактованих 100 тон сої. які були завантаженні на 4 вантажних автомобілі, що підтверджується товарно-транспортними накладними №1 від 18.04.24, №2 від 18.04.24. №3 від 19.04.24 та №4 від 19.04.24. В свою чергу ФГ «ЛАТАНІЯ» передала ТОВ «В АГРО» придбану ними сою на підставі видаткових накладних №19 від 20.04.24 на 25.38 т.. №20 від 20.04.24 на 24.68 т.. №21 від 20.04.2024 на 23.68 т„ №22 від 21.04.24 на 26.14 т.
Вказаний вантаж був отриманий ТОВ «НОВОТЕХ ТЕРМІНАЛ» в м. Одеса 20-21 квітня 2024 року, що підтверджується ТТН №1 від 21.04.2024, № 2 від 20.04.2024. №3 19.04.24. №4 від 20.04.24.
Також, між ФГ «ЛАТАНІЯ» та ФОП ІІІух IO.JI. 20.04.24 був підписаний Акт здачі - прийняття робіт (надання послуг) №ЮУ-0000024 на вантажні перевезення трьома автомобілями на загальну суму 95862.00 грн. та 21.04.24 був підписаний Акт здачі - прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-0000025 на вантажні перевезення четвертим автомобілем на суму 33982.00 грн. Вказані грошові кошти за перевезення вантажів ФГ «ЛАТАНІЯ» оплатило ФОП ОСОБА_2 29.04.24 згідно платіжної інструкції №432 та 13.05.24 згідно платіжної інструкції №439.
В свою чергу. ТОВ «В АГРО» на виконання її. 5.2.1 Договору 25.04.2024 здійснило оплату 86% вартості отриманого від ФГ «ЛАТАНІЯ» товару сої в розмірі 1583011.87 грн. згідно платіжної інструкції №2207, що підтверджується також банківською випискою за період з 01.04.2024 по 30.04.2024 (додається). Інші 14% від вартості отриманої сої ГОВ «В АГРО» зобов`язане оплатити протягом 5 банківських днів з моменту отримання в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання вимог ПКУ ФГ «ЛАТАНІЯ» створило податкові накладні №14 від 20.04.2024, №15 від 20.04.2024. №16 від 20.04.2024. №17 від 21.04.2024.
За наслідками подання ФГ "ЛАТАНІЯ" до реєстрації в ЄРПН спірних податкових накладних №14, №15, №16 від 20.04.2024 та №17 від 21.04.2024, 18.06.2024 Комісією у відповідності до абз. 4 п. 9 Порядку № 520 прийнято рішення щодо направлення ФГ «ЛАТАНІЯ» Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, за встановленою формою з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування.
Позивачем, на виконання пропозиції, зазначеної у повідомленні від 18.06.2024р., повідомленням №1 від 21.06.2024р. надано комісії контролюючого органу документи щодо спірних податкових накладних з детальним поясненням та копії документів, які підтверджують реальність здійснення господарської операції.
Також до цього Повідомлення платником надано пояснення та копії документів які підтверджують обов`язок платника зареєструвати зазначені податкові накладні.
1)Пояснення;
2)Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність форми №20-ОПП;
3) Витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
4) Звіт про площі та валові збори врожаю у 2023 році.
5) Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур 2023 році.
6) Ліцензія на право зберігання пального.
7) Оборотно-сальдова відомість по рахунку 271 за квітень 2024 року.
8) Договір поставки з ТОВ «В Агро» від 11.04.2024р.
9) Видаткові накладні ТОВ «В Агро» від 20.04.2024р., 21.04.2024р.
10) Банківська виписка.
11) Товарно-транспортні накладні ТОВ «В Агро».
12) Платіжна інструкція ТОВ «В Агро» від 25.04.2024р. на суму 1 583 011,87 грн.
13) Договір купівлі-продажу ТОВ «Скала-Дар» від 20.02.2024р.
14) Договір купівлі-продажу між ПП «Прогрес Агро» та ТОВ «Скала-Дар» від 20.02.2024р.
15) Договір купівлі-продажу нафтопродуктів з ФОП ОСОБА_1 від 22.04.2024р.
16) Видаткова накладна ФОП ОСОБА_1 від 22.04.2024р.
17) Платіжна інструкція ФОП ОСОБА_1 від 23.04.2024р.
18) Договір поставки з ТОВ «Компанія АгроНова» від 23.04.2024р.
19) Видаткова накладна ТОВ «Компанія АгроНова» від 07.05.2024р.
20)Платіжні інструкції ТОВ «Компанія АгроНова» від 14.05.2024р., 31.05.2024р.
21) Договір поставки нафтопродуктів з ТОВ «Югнефтепродукт» від 24.04.2024р.
22) Видаткові накладні ТОВ «Югнефтепродукт» від 27.04.2024р., 30.04.2024р.
23) Платіжна інструкція ТОВ «Югнефтепродукт» від 26.04.2024р.
24) Договір поставки з ТОВ «Ексклюзив-Трейд» від 18.03.2024р.
25) Видаткові накладні ТОВ «Ексклюзив-Трейд» від 19.03.2024р., 05.04.2024р., 30.04.2024р.
26) Платіжна інструкція ТОВ «Ексклюзив-Трейд» від 20.03.2024р.
27) Договір перевезення з ФОП ОСОБА_2 від 17.04.2024р.
28)Платіжна інструкція ФОП ОСОБА_2 від 29.04.2024р.
29) Акт здачі-прийняття ФОП ОСОБА_2 від 20.04.2024р.
30)Договір оренди нерухомого майна з ОСОБА_3 від 01.06.2020р;
31) Акт прийому-передачі ОСОБА_3 від 01.06.2020р.
За результатами розгляду наданих позивачем пояснень та копій документів, податковим органом прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11289709/43624104, №11289708/43624104, №11289710/43624104 та №11289707/43624104 від 24.06.2024 про відмову в реєстрації податкових накладних №14, №15, №16 від 20.04.2024 та №17 від 21.04.2024 з підстав: ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Позивач вважає протиправними відмови податкового органу в реєстрації податкових накладних та хоче зареєструвати їх у Єдиному реєстрі податкових накладних, з огляду на що звернувся із даним позовом в суд.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України №2747-IV від 06.07.2005 у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14 статті 14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу Українипередбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї стані та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї стані, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
У постанові Верховного Суду від 12.11.2019 у справі №816/2183/18 вказано, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням Податкового кодексу України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг, дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.
Як вбачається зі змісту квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної у цій справі, підставою для такого зупинення став пункт 1 Критеріїв ризиковості платника податку.
В розглядуваній справі позивач не оскаржує зупинення реєстрації податкових накладних, а тому суд не надає оцінці дії ГУ ДПС з приводу зупинення реєстрації ПН, оскільки це питання виходить за межі позовних вимог.
Вирішуючи питання про наявність підстав для відмови в реєстрації податкових накладних №14, №15, №16 від 20.04.2024 та №17 від 21.04.2024, суд враховує наступне:
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, (на час виникнення спірних відносин) визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як свідчить зміст оскаржуваного рішення, якими відмовлено у реєстрації податкової накладної, підставою для його прийняття слугувало те, що платником податку до контролюючого органу не надано копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/ придбання товарів/ послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності (пункт 63 постанови Верховного Суду від 23.02.2023 у справі №420/9924/20).
Водночас судом встановлено, та як вбачається із наявних у справі матеріалів, позивачем подано всю основну первинну документацію, яка надавалась до ГУ ДПС у Тернопільській області на підтвердження господарських операцій в межах спірних податкових накладних.
Як слідує з квитанцій про зупинення реєстрації податкової накладної від 01.05.2024 та 08.05.2024 такі містять інформацію про те, що платник податку відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
Разом з тим, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначений у п.5 Порядку №520, не означає, що платник податку повинен подати абсолютно всі, зазначені у ньому документи. Навпаки, зміст цього переліку свідчить на користь того, що враховується специфіка певних господарських операцій. Даний перелік є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами п.185.1 ст.185 ПК України.
На виконання вказаних вимог ФГ «ЛАТАНІЯ» подало Повідомлення про надання пояснень та копій документів, щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено за №2 від 12.06.2024р. До даного Повідомлення Позивачем було долучено Пояснення №3/06 від 12.06.2024 з детальними поясненнями господарської операції по якій складалися податкові накладні №14. №15. №16 від 20.04.24 та № 17 від 21.04.24..
У повідомленнях про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування №11257779/43624104 від 18.06.2024р. щодо ПН №14 від 20.04.24, №11257782/43624104 від 18.06.2024р. щодо ПН №15 від 20.04.24, №11257780/43624104 від 18.06.2024р. щодо ПН №16 від 20.04.24 та №11257781/43624104 від 18.06.2024р. щодо ПН №17 від 21.04.24, відповідач вказував на необхідність надання копій первинних документів щодо транспортування продукції.
Матеріали справи свідчать, що такі документи були подані позивачем ще при реєстрації ПН, а саме:
- Договір перевезення вантажу№1704/1 від 17.04,2024 укладений з ФОП ОСОБА_2 ;
- ТТН перевізника І Пух Ю.П. №1 від 18.04.24, №2 від 18.04.24, №3 від 19.04.24 та №4 від 19.04.24;
- ТТН отримувача ТОВ «НОВОТЕХ ТЕРМІНАЛ» №1 від 21.04.2024, № 2 від 20.04,2024, №3 20.04.24, №4 від 20.04.24;
- Акти здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-0000024 та №ОУ-0000025;
- платіжні інструкції про оплату послу з перевезення №432 від 29.04.24 та №439 від 13.05.24.
Однак, Комісією Головного управління ДПС України у Тернопільській області 19.03.2024 прийнято оскаржувані рішення №11289709/43624104, №11289708/43624104, №11289710/43624104 та №11289707/43624104 від 24.06.2024 про відмову у реєстрації податкових накладних №14, №15, №16 та №17.
Як підставу відмови, зазначено про ненадання/часткове надання додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.
Проте, зазначений висновок контролюючого органу спростовується наявними у матеріалах справи письмовими доказами, що підтверджуються реальність господарської операції реалізація сої ТОВ "В АГРО", згідно якої видано податкові накладні №14, №15, №16 від 20.04.2024 та №17 від 21.04.2024, та їх належне оформлення первинними документами.
Як зазначає представник відповідачів, Позивачем не надано жодного підтверджуючого документа на отримання товару, який в подальшому було реалізовано ТОВ «В Агро», відтак у контролюючого органу відсутня інформація щодо джерела походження сої, невідомо, чи ФГ «Латанія» виступає посередником та реалізовує товар, який було попередньо придбано, чи реалізовує власно вирощену продукцію.
Однак, суд не погоджується із такими твердженнями представника відповідачів, оскільки Позивачем надавалися документи, які підтверджують придбання останнім насіння сої в ТОВ «Ексклюзив Трейд», саме з якого у 2023 році і була вирощена соя, яка в подальшому була продана ТОВ «В Агро».
До вказаних документів, які надавалися Відповідачу з Поясненнями від 12.06.2024, відносяться:
- Договір поставки насіння №04-051/22 від 04.05.2022 укладений між ФГ «Латанія» та ТОВ «Ексклюзив Трейд»;
- видаткова накладна №24 від 09.03.2023 на підставі якої Позивач отримав 6 тонн насіння сої;
- товарно-транспортна накладна №09/03-1 від 09.03.2023 виписана для доставки насіння сої від ТОВ «Ексклюзив Трейд»;
- платіжна інструкція №321 від 10.04.2023, якою ФГ «Латанія» оплатило ТОВ «Ексклюзив Трейд» за отримане насіння сої.
Також, факт посіву насіння сої підтверджує наданий Позивачем Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року форми 4-сг, а подальший збір урожаю підтверджується Звітом про площі та волові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2023 році форми №29-сг.
Вищезазначені документи повністю спростовують твердження Відповідача, що Позивачем не було надано жодного підтверджуючого документу на отримання товару, який в подальшому був реалізований ТОВ «В АГРО» і також те, що у контролюючого органу відсутня інформація щодо джерела походження сої.
На думку суду, всі первинні документи, які підтверджують господарську операцію, за якою складено спірну податкову накладну, позивач надав контролюючому органу, про що свідчать матеріали справи.
Таким чином, зважаючи на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у такій реєстрації.
У цьому випадку, під час розгляду справи відповідачі як суб`єкти владних повноважень не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування ФГ "ЛАТАНІЯ" в ЄРПН.
При цьому, як вказав Верховний Суд у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Суд вважає за необхідне зазначити, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених Податковим кодексом України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Таким чином, за наведених вище обставин суд дійшов висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішень комісії ГУ ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11289709/43624104, №11289708/43624104, №11289710/43624104 та №11289707/43624104 від 24.06.2024.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, то таку належить задовольнити з огляду на таке.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України і нормами чинного законодавства України чітко визначено настання такої події як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної або визначення в судовому рішенні конкретної дати, яку слід вважати датою реєстрації або скасування реєстрації податкової накладної.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію спірних податкових накладних судом не встановлено.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій щодо остаточного вирішення спору між сторонами, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні №14, №15, №16 від 20.04.2024 та №17 від 21.04.2024 у ЄРПН.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що суд дійшов висновку задовольнити позовні вимоги повністю, тому на користь позивача слід стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви до суду судовий збір в сумі 12112,00 грн. пропорційно за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області та ДПС України.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Тернопільській області №11289707/43624104, №11289710/43624104, №11289708/43624104 та №11289709/43624104 від 24.06.2024.
3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №14 від 20.04.2024, №15 від 20.04.2024, №16 від 20.04.2024 та №17 від 21.04.2024, поданих на реєстрацію Фермерським господарством "ЛАТАНІЯ".
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області в користь Фермерського господарства "ЛАТАНІЯ" частину понесених судових витрат зі сплати судового збору в сумі 6056,00 грн.
5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України в користь Фермерського господарства "ЛАТАНІЯ" частину понесених судових витрат зі сплати судового збору в сумі 6056,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 02 жовтня 2024 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- Фермерське господарство "ЛАТАНІЯ" (місцезнаходження/місце проживання: вул. Івана Франка, 1,с. Ладичин,Тернопільський р-н, Тернопільська обл.,48124 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 );
відповідач:
- Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: вул. Білецька, 1,м. Тернопіль,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46003 код ЄДРПОУ/РНОКПП 44143637);
- ДПС України (місцезнаходження/місце проживання: пл. Львівська, 8,Київ-53,м. Київ,04053 43005393);
Головуючий суддяОсташ А.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2024 |
Оприлюднено | 04.10.2024 |
Номер документу | 122035914 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні