ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
02 жовтня 2024 року м. Дніпросправа № 160/6655/24
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Щербака А.А. (доповідач),
суддів: Баранник Н.П., Малиш Н.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної податкової служби України на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 травня 2024 року (суддя Врона О.В.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦРЕДУКТОР» до Державної податкової служби України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
ТОВ «СПЕЦРЕДУКТОР» звернулося з позовом до Державної податкової служби України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 травня 2024 року позов задоволено.
Суд вирішив визнати протиправними дії Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393) щодо відхилення податкової накладної №2 від 01.02.2022 року, яку Товариством з обмеженою відповідальністю «СПЕЦРЕДУКТОР» (код ЄДРПОУ 38657955) подано на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних 29.09.2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦРЕДУКТОР» (вул. Патріотів України, буд. 126-Г/1, м. Нікополь, Нікопольський район, Дніпропетровська область, 53200, код ЄДРПОУ 38657955) №2 від 01.02.2022 року датою її подання на реєстрацію, тобто 29.09.2023 року.
Визнати протиправним дії Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393) щодо відхилення податкової накладної №8 від 10.02.2022 року, яку Товариством з обмеженою відповідальністю «СПЕЦРЕДУКТОР» (код ЄДРПОУ 38657955) подано на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних 29.09.2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦРЕДУКТОР» (вул. Патріотів України, буд. 126-Г/1, м. Нікополь, Нікопольський район, Дніпропетровська область, 53200, код ЄДРПОУ 38657955) №8 від 10.02.2022 року датою її подання на реєстрацію, тобто 29.09.2023 року.
Визнати протиправними дії Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393) щодо відхилення податкової накладної №17 від 17.02.2022 року, яку Товариством з обмеженою відповідальністю «СПЕЦРЕДУКТОР» (код ЄДРПОУ 38657955) подано на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних 29.09.2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦРЕДУКТОР» (вул. Патріотів України, буд. 126-Г/1, м. Нікополь, Нікопольський район, Дніпропетровська область, 53200, код ЄДРПОУ 38657955) №17 від 17.02.2022 року датою її подання на реєстрацію, тобто 29.09.2023 року.
Визнати протиправними дії Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393) щодо відхилення податкової накладної №5 від 31.03.2022 року, яку Товариством з обмеженою відповідальністю «СПЕЦРЕДУКТОР» (код ЄДРПОУ 38657955) подано на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних 29.09.2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦРЕДУКТОР» (вул. Патріотів України, буд. 126-Г/1, м. Нікополь, Нікопольський район, Дніпропетровська область, 53200, код ЄДРПОУ 38657955) №5 від 31.03.2022 року датою її подання на реєстрацію, тобто 29.09.2023 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦРЕДУКТОР» (вул. Патріотів України, буд. 126-Г/1, м. Нікополь, Нікопольський район, Дніпропетровська область, 53200, код ЄДРПОУ 38657955) витрати по сплаті судового збору в сумі 12112 (дванадцять тисяч сто дванадцять) грн. 00 коп. і витрати на професійну правничу допомогу в сумі 3000 (три тисячі) грн. 00 коп.
Відповідачем подана апеляційна скарга, просить рішення суду першої інстанції скасувати, в задоволені позовних вимог відмовити.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції не було взято до уваги, що податковим органом фактично не було прийнято рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних. Також зазначено, що можливість підписання електронних документів іншою особою не узгоджується з положеннями ЗУ «Про електронні документи та електронних документообіг».
Також зазначено, що стягнення 3000 грн. як витрат на професійну правничу допомогу не відповідає вимогам розумності та справедливості.
Адміністративна справа розглянута апеляційним судом відповідно до пункту 3 частини 1 ст.311 КАС України в порядку письмового провадження, на підставі наявних у ній доказів.
Колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Як було встановлено судом першої інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю «СПЕЦРЕДУКТОР» (код ЄДРПОУ 38657955) зареєстроване в порядку, передбаченому законодавством, перебуває на обліку у Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області та є платником податку на додану вартість.
18.10.2021 між ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «КОНТРАКТ-ЕНЕРГО» (Покупець) і ТОВ «СПЕЦРЕДУКТОР» (Постачальник) був укладений договір №18/10/21-1 на поставку продукції, за яким Постачальник зобов`язався передати у власність Покупця продукцію, а Покупець зобов`язався прийняти та оплатити продукцію, найменування (номенклатура, асортимент), кількість, строки поставки та інші характеристики, якої зазначені в Додатках до договору на кожну партію продукції.
Ціна договору орієнтовано складає 3000000,00 грн., в тому числі ПДВ -500000,00 грн.. Остаточна ціна договору складається із суми всіх Додатків, що укладаються сторонами на кожну партію продукції.
05.11.2021 сторонами до договору був укладений Додаток №3 на поставку товару на суму 1684800,00 грн. з ПДВ.
Позивачем на вказану суму був виставлений рахунок на оплату №65 від 05.11.2021.
Товар постачався позивачем двома партіями:
22.12.2021 ТОВ «СПЕЦРЕДУКТОР» була відвантажена перша частина товару на суму 864000,00 грн. з ПДВ, що підтверджується видатковою накладною №Н53 від 22.12.2021 і ТТН №Н53 від 22.12.2021;
31.03.2022 ТОВ «СПЕЦРЕДУКТОР» була відвантажена друга частина товару на суму 820800,00 грн. з ПДВ, що підтверджується видатковою накладною №Н19 від 31.12.2022.
Позивачем 31.03.2022 і 05.05.2022 з ТОВ «ТД «КОНТРАКТ-ЕНЕРГО» були підписані акти приймання-передачі майна на зберігання.
ТОВ «ТД «КОНТРАКТ-ЕНЕРГО» повністю розрахувалось за поставлений товар.
18.11.2021 покупцем на підставі рахунку №65 від 05.11.2021 було сплачено часткову передоплату за товар в сумі 200000,00 грн. з ПДВ, що підтверджується заключною випискою за період з 18.11.2021 по 18.11.2021, засвідченої АТ КБ «Приватбанк» від 07.03.2024. На дану передоплату було складено та зареєстровано податкову накладну №8 від 18.11.2021, що підтверджується копією податкової накладної та квитанцією №1.
20.12.2021 покупцем на підставі рахунку №65 від 05.11.2021 було сплачено часткову передоплату за товар в сумі 135000,00 грн. з ПДВ, що підтверджується заключною випискою за період з 20.12.2021 по 20.12.2021, засвідченої АТ КБ «Приватбанк» від 07.03.2024. На дану передоплату було складено та зареєстровано податкову накладну №11 від 20.12.2021, що підтверджується копією податкової накладної та квитанцією №1.
28.11.2021 покупцем на підставі рахунку №65 від 05.11.2021 було сплачено часткову передоплату за товар в сумі 200000,00 грн. з ПДВ, що підтверджується заключною випискою за період з 28.12.2021 по 28.12.2021, засвідченої АТ КБ «Приватбанк» від 07.03.2024.
01.02.2022 ТОВ «ТД «КОНТРАКТ-ЕНЕРГО» на підставі рахунку №65 від 05.11.2021 було сплачено часткову передоплату за товар в сумі 50000,00 грн. з ПДВ, що підтверджується платіжним дорученням №3684 від 01.02.2022.
За першою подією позивачем на дану передоплату було складено та подано 29.09.2023 на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну №2 від 01.02.2022.
Від Державної податкової служби України позивачем була отримана квитанція від 29.09.2023, у якій зазначено: «Документ не може бути прийнятий Порушено вимоги статті 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» -відсутня інформація про право підпису на дату складання документу особи, що засвідчила податкову накладну (3261208137 Олексій Жогов). Зареєстровані підписи особи: Директор з 21.08.2023 по 29.09.2023, директор з 22.08.2023 по 21.08.2024, бухгалтер з 23.08.2023 по 29.09.2023.
10.02.2022 ТОВ «ТД «КОНТРАКТ-ЕНЕРГО» на підставі рахунку №65 від 05.11.2021 було сплачено часткову передоплату за товар в сумі 50000,00 грн. з ПДВ, що підтверджується платіжним дорученням №3759 від 10.02.2022.
Позивачем на дану передоплату було складено та подано реєстрацію податкову накладну №8 від 10.02.2022 по першій події і 29.09.2023 направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
17.02.2022 ТОВ «ТД «КОНТРАКТ-ЕНЕРГО» на підставі рахунку №65 від 05.11.2021 було сплачено часткову передоплату за товар в сумі 50000,00 грн. з ПДВ, що підтверджується платіжним дорученням №3780 від 17.02.2022.
Позивачем на дану передоплату було складено та подано на реєстрацію податкову накладну №17 від 17.02.2022 по першій події і 29.09.2023 направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
Від Державної податкової служби України позивачем була отримана квитанція від 29.09.2023, у якій зазначено: «Документ не може бути прийнятий Порушено вимоги статті 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» -відсутня інформація про право підпису на дату складання документу особи, що засвідчила податкову накладну (3261208137 Олексій Жогов). Зареєстровані підписи особи: Директор з 21.08.2023 по 29.09.2023, директор з 22.08.2023 по 21.08.2024, бухгалтер з 23.08.2023 по 29.09.2023.
05.01.2022 ТОВ «ТД «КОНТРАКТ-ЕНЕРГО» сплачено часткову передоплату за товар в сумі 38380,00 грн. з ПДВ, що підтверджується платіжним дорученням №3543 від 05.01.2022.
12.01.2022 ТОВ «ТД «КОНТРАКТ-ЕНЕРГО» сплачено часткову передоплату за товар в сумі 150000,00 грн. з ПДВ, що підтверджується платіжним дорученням №1741 від 12.01.2022.
20.01.2022 ТОВ «ТД «КОНТРАКТ-ЕНЕРГО» було сплачено часткову передоплату за товар в сумі 80000,00 грн.. з ПДВ, що підтверджується платіжним дорученням №3596 від 20.01.2022.
25.01.2022 ТОВ «ТД «КОНТРАКТ-ЕНЕРГО» було сплачено часткову передоплату за товар в сумі 50000,00 грн.. з ПДВ, що підтверджується платіжним дорученням №3633 від 25.01.2022.
26.01.2022 ТОВ «ТД «КОНТРАКТ-ЕНЕРГО» було сплачено часткову передоплату за товар в сумі 30000,00 грн.. з ПДВ, що підтверджується платіжним дорученням №3638 від 26.01.2022.
27.01.2022 ТОВ «ТД «КОНТРАКТ-ЕНЕРГО» було сплачено часткову передоплату за товар в сумі 50000,00 грн.. з ПДВ, що підтверджується платіжним дорученням №3654 від 27.01.2022.
28.01.2022 ТОВ «ТД «КОНТРАКТ-ЕНЕРГО» було сплачено часткову передоплату за товар в сумі 50620,00 грн.. з ПДВ, що підтверджується платіжним дорученням №3660 від 28.01.2022.
06.05.2022 ТОВ «ТД «КОНТРАКТ-ЕНЕРГО» було сплачено часткову передоплату за товар в сумі 405000,00 грн.. з ПДВ, що підтверджується платіжним дорученням №3862 від 06.05.2022.
16.05.2022 ТОВ «ТД «КОНТРАКТ-ЕНЕРГО» було сплачено часткову передоплату за товар в сумі 200000,00 грн.. з ПДВ, що підтверджується платіжним дорученням №3878 від 16.05.2022.
24.05.2022 ТОВ «ТД «КОНТРАКТ-ЕНЕРГО» було сплачено часткову передоплату за товар в сумі 65800,00 грн.. з ПДВ, що підтверджується платіжним дорученням №3910 від 24.05.2022.
Позивачем складено та зареєстровано податкову накладну №14 від 22.12.2021 (поставка на суму 864000,00 грн передоплата 200000,00 (18.11.2021) передоплата 135000,00 грн. (20.12.2021), що підтверджується копією податкової накладної і квитанцією №1.
31.03.2022 позивачем складено та подано 29.09.2023 на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну №5 від 31.03.2022 (поставка на суму 820000,00 грн. передоплата 50000,00 (01.02.2022) передоплата 50000,00 грн. (10.02.2022) -50000,00 грн. (17.02.2022).
Від Державної податкової служби України позивачем була отримана квитанція від 29.09.2023, у якій зазначено: «Документ не може бути прийнятий Порушено вимоги статті 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» -відсутня інформація про право підпису на дату складання документу особи, що засвідчила податкову накладну (3261208137 ОСОБА_1 ). Зареєстровані підписи особи: Директор з 21.08.2023 по 29.09.2023, директор з 22.08.2023 по 21.08.2024, бухгалтер з 23.08.2023 по 29.09.2023.
Позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції зазначив, що відповідачем правомірність дій не було доведено.
Колегія суддів з висновками суду першої інстанції погоджується.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п. 201.1 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (п. 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України).
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 р. затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних.
За визначенням, наведеним у п. 2 Порядку № 1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
За змістом пункту 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Відповідно до п. 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи наведені у п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Як встановлено судом першої інстанції, спірним є питання неприйняття податковим органом до реєстрації податкових накладних ТОВ «СПЕЦРЕДУКТОР» з посиланням на порушення вимог ст. 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» відсутня інформація про право підпису на дату складання документу особи, що засвідчила податкову накладну (3261208137 Олексій Жогов).
Статтею 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» встановлено, що для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис. Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа. Відносини, пов`язані з використанням удосконалених та кваліфікованих електронних підписів, регулюються Законом України "Про електронні довірчі послуги". Використання інших видів електронних підписів в електронному документообігу здійснюється суб`єктами електронного документообігу на договірних засадах.
Правові та організаційні засади надання електронних довірчих послуг, у тому числі транскордонних, права та обов`язки суб`єктів правових відносин у сфері електронних довірчих послуг, порядок здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері електронних довірчих послуг, а також правові та організаційні засади здійснення електронної ідентифікації врегульовані Законом України «Про електронні довірчі послуги».
Відповідно до пунктів 12, 23 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про електронні довірчі послуги» електронний підпис - це електронні дані, які додаються підписувачем до інших електронних даних або логічно з ними пов`язуються і використовуються ним як підпис; кваліфікований електронний підпис - це удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.
Частиною 2 ст. 17 Закону України «Про електронні довірчі послуги» передбачено, що електронна взаємодія фізичних та юридичних осіб, яка потребує відправлення, отримання, використання та постійного зберігання за участю третіх осіб електронних даних, аналоги яких на паперових носіях повинні містити власноручний підпис відповідно до законодавства, а також автентифікація в складових частинах інформаційних систем, в яких здійснюється обробка таких електронних даних та володільцями інформації в яких є органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації державної форми власності, повинні здійснюватися з використанням кваліфікованих електронних довірчих послуг.
Відповідно до пунктів5, 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про електронні довірчі послуги» електронний цифровий підпис та посилений сертифікат відкритого ключа, що його підтверджує, видані відповідно до вимог Закону України «Про електронний цифровий підпис» до набрання чинності цим Законом, використовуються користувачами електронних довірчих послуг, кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг, які продовжують їх обслуговувати, відповідно як кваліфікований електронний підпис та кваліфікований сертифікат електронного підпису до закінчення строку дії посиленого сертифіката відкритого ключа, але не пізніше двох років з дня набрання чинності цим Законом. Електронні дані з накладеним електронним цифровим підписом, який підтверджено з використанням посиленого сертифіката відкритого ключа, визнаються після набрання чинності Законом України «Про електронні довірчі послуги» електронними даними із створеним кваліфікованим електронним підписом, але не пізніше двох років з дня набрання чинності цим Законом.
Наказом Міністерства фінансів України №557 від 06.06.2017 затверджено Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами.
Згідно п. 2 Розділу І Порядку № 557 електронний документообіг - це сукупність процесів створення, подання, приймання, ідентифікації, оброблення, зберігання, використання електронних документів, які виконуються із застосуванням перевірки цілісності та (у разі необхідності) з підтвердженням факту одержання таких документів; електронні документи - це документи (у тому числі податкова звітність, звітність зі сплати єдиного внеску, фінансова та статистична звітність, податкові та акцизні накладні, розрахунки коригування до податкових та акцизних накладних, заяви, довідки, сервісні запити, витяги, договори, повідомлення, рішення, інші документи), які створені в електронній формі з дотриманням вимог законодавства щодо електронного документообігу та електронних довірчих послуг, складення, та/або подання, та/або надіслання яких передбачається Податковим кодексом України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання цього Кодексу, та/або пов`язане з реалізацією прав та обов`язків платника та/або контролюючих органів згідно із нормами цього Кодексу, та подаються у форматі (стандарті), затвердженому в установленому законодавством порядку.
Пунктом 2 Розділу II Порядку № 557 встановлено, що автор створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронному та паперовому вигляді, із зазначенням всіх обов`язкових реквізитів та з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису чи печатки, керуючись цим Порядком, а також Договором (крім фізичних осіб, які не є самозайнятими особами). Створення електронного документа завершується накладанням на нього кваліфікованого електронного підпису підписувача (підписувачів) та печатки (за наявності). Автор має право отримати кваліфіковану електронну довірчу послугу у будь-якого кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг.
Відповідно до пунктів 5-7 Розділу II Порядку №557 у разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка. Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня.
Автоматизована перевірка електронного документа включає:
- перевірку правового статусу кваліфікованого електронного підпису чи печатки відповідно до частини другої статті 18 Закону України «Про електронні довірчі послуги»;
- перевірку обов`язковості та послідовності накладання на електронний документ кваліфікованого електронного підпису чи печатки підписувачів у встановленому порядку;
- перевірку відповідності електронного документа затвердженому формату (стандарту);
- перевірку наявності обов`язкових реквізитів;
- перевірку права підпису електронного документа підписувачем.
Перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня. У першій квитанції, що формується за результатами автоматизованої перевірки, зазначеної у пункті 7 цього розділу, повідомляється про результати такої перевірки. У разі негативних результатів автоматизованої перевірки у першій квитанції повідомляється про неприйняття електронного документа із зазначенням причин, у такому випадку друга квитанція не формується. На першу квитанцію накладається печатка контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання автору електронного документа. Другий примірник першої квитанції в електронному вигляді зберігається в контролюючому органі (пункт 8 Розділу II Порядку №557).
Відповідно до ст. 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис. Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа. Відносини, пов`язані з використанням удосконалених та кваліфікованих електронних підписів, регулюються Законом України «Про електронні довірчі послуги». Використання інших видів електронних підписів в електронному документообігу здійснюється суб`єктами електронного документообігу на договірних засадах.
Як встановив суд першої інстанції, протоколом засідання Загальних зборів учасників ТОВ «СПЕЦРЕДУКТОР» від 17.08.2023 вирішено звільнити директора ОСОБА_2 і призначено нового директора ОСОБА_3 , який приступив до виконання обов`язків директора ТОВ «СПЕЦРЕДУКТОР» відповідно до наказу №79 від 18.08.2023.
Матеріали справи на підтвердження цього містять виписку з ЄДРПОУ.
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що ОСОБА_3 з 18.08.2023 уповноважений представляти інтереси позивача без довіреності та вчиняти від імені позивача всі юридично значимі дії згідно вимог Статуту ТОВ «СПЕЦРЕДУКТОР», в т.ч. і підписувати та подавати на реєстрацію податкові накладні з 18.08.2023.
Колегія суддів також погоджується з судом першої інстанції, що сам факт отримання ОСОБА_3 електронного підпису після 18.08.2023 не свідчить про те, що директор позивача не вправі підписати електронним підписом електронний документ, який датовано у період з 18.08.2023 до 29.09.2023.
Як встановив суд першої інстанції відповідно до квитанції №1 від 29.09.2023 року КЕП ОСОБА_3 є дійсним з 21.08.2023 до 29.09.2023 та з 22.08.2023 до 21.08.2024. Тобто, на момент направлення для реєстрації податкової накладної електронний підпис керівника ТОВ «СПЕЦРЕДУКТОР» ОСОБА_3 був дійсним.
Суд першої інстанції дійшов вірного виставку, що оскільки відповідачем не надано доказів нечинності кваліфікованого електронного підпису керівника ТОВ «СПЕЦРЕДУКТОР» ОСОБА_3 , відповідачем було безпідставно відхилені податкові накладні.
Суд першої інстанції вірно зазначив, що Податковий кодекс України не встановлює вимог про обов`язкове підписання податкової накладної саме у день її складання, а порушення граничних строків реєстрації податкової накладної у ЄРПН може слугувати підставою для притягнення до відповідальності платника ПДВ, однак не може слугувати підставою для не реєстрації податкової накладної у ЄРПН.
Колегія суддів також погоджується з судом першої інстанції, що задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання ДПС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Щодо витрат на професійну правничу допомогу.
Вирішуючи питання щодо судових витрат, суд першої інстанції зазначив, що витрати позивача на правничу допомогу можуть бути зменшені та підлягають частковому відшкодуванню, а саме в сумі 3000,00 грн. що відповідатиме вимогам співмірності, розумності та справедливості.
Позивач просив стягнути витрати на професійну правничу допомогу в сумі 15000грн.
На підтвердження витрат, позивачем було надано договір від 14.11.2023 з Адвокатським об`єднанням «АДЕЛЕКС», акт приймання-передачі наданих послуг ( усне ціна 1000,00 грн.; аналіз документів та судової практики ціна 3000,00 грн.; написання та подання позовної заяви ціна 11000,00 грн.).
Суд першої інстанції вірно врахував вимоги статей 134, 139 КАС України та зазначив, що дана справа є справою незначної складності і розглянута в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін, в провадженні суду наявні аналогічні справи між цими ж сторонами з аналогічними вимогами.
Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують.
Керуючись ст. ст. 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної податкової служби України залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 травня 2024 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦРЕДУКТОР» до Державної податкової служби України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Постанова у повному обсязі складена 02 жовтня 2024 року.
Головуючий - суддяА.А. Щербак
суддяН.П. Баранник
суддяН.І. Малиш
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2024 |
Оприлюднено | 04.10.2024 |
Номер документу | 122037283 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Щербак А.А.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні