Постанова
від 02.10.2024 по справі 160/7437/24
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

02 жовтня 2024 року м. Дніпросправа № 160/7437/24

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача: Шальєвої В.А.

суддів: Іванова С.М., Чередниченка В.Є.,

розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду у м. Дніпрі апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31 травня 2024 року (суддя Ніколайчук С.В., повне судове рішення складено 04 червня 2024 року) в справі №160/7437/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Комфі Трейд» до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Комфі Трейд» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі Східне МУ ДПС по роботі з ВПП) (з урахуванням заяви від 22 березня 2024 року) про визнання протиправними та скасування рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22 січня 2024 року №947 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, від 22 лютого 2024 року №12985 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, від 07 березня 2024 року №13924 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку; зобов`язання виключити ТОВ «Комфі Трейд» з переліку ризикових платників податків.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31 травня 2024 року позив задоволено частково.

Визнано протиправним рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 22 січня 2024 року №947 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Визнано протиправним рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 22 лютого 2024 року №12985 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Визнано протиправним та скасовано рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків № 13924 від 07 березня 2024 року про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Зобов`язано Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків виключити ТОВ «Комфі Трейд» з переліку ризикових платників податків.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

В апеляційній скарзі відповідач просить скасувати рішення з підстав неправильного застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.

Звертає увагу, що відповідно до приписів абз. 31 пункту 6 Порядку № 1165 при кожному зверненні платника з повідомленням та документами для виключення із переліку ризикових набирає чинності нове рішення та втрачає силу попереднє, тому вимоги позивача про скасування рішень № 947 від 22 січня 2024 року та № 12985 від 22 лютого 2024 року є безпідставними, оскільки актуальним є лише рішення № 13924 від 07 березня 2024 року про відповідність позивача критеріям ризиковості.

Апелянтом зазначено, що ризиковість позивача ґрунтується на участі у схемах ухилення від оподаткування шляхом співпраці з контрагентами з ознаками сумнівності, відносно яких прийнято рішення про їх відповідність критеріям ризиковості (ТОВ «ТК Атлас-М», ТОВ «ХАССПА», ТОВ «Кросс-Спорт», ТОВ «Контур Солюшинс»).

Подані позивачем документи та пояснення визнані комісією недостатніми для висновку про невідповідність платника податку критеріям ризиковості, позивачем надано документи не в повному обсязі.

На думку апелянта, висновки, наведені у рішенні про віднесення позивача до переліку ризикових платників податків, є відображенням дій працівників контролюючих органів і самі по собі не породжують правових наслідків для платника податків, та, відповідно, таке рішення не порушує прав позивача.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить залишити рішення суду першої інстанції без змін, відмовивши у задоволенні апеляційної скарги.

Справа судом розглянута без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами на підставі п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд доходить висновку, що апеляційна скарга не може бути задоволена частково з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що основним видом економічної діяльності ТОВ «Комфі Трейд» за КВЕД є 47.43 «Роздрібна торгівля в спеціалізованих магазинах електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення».

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято першочергове рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 22 січня 2024 року №947, яким ТОВ «Комфі Трейд» визнано таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності.

У графі «підстава (зазначається відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку, що визначені у додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165)» зазначено: «п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку».

12 - постачання товарів(послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку;

13 придбання товарів( послуг) у платника (ів) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У вказаному рішенні зазначено інформацію, за якою встановлена відповідність платника податку п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме: господарські операції з придбання/постачання:

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8516310090, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44825228;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8423101000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44825228;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8414600000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 40878208;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8516608000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 40878208;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8517130000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 443244309;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8471300000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 443244309;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024, код операції згідно УКТЗЕД 8516310090, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44877920;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024, код операції згідно УКТЗЕД 8418102010, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44877920;

- придбання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024, код операції згідно УКТЗЕД 8418219900, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 35945963;

- придбання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024, код операції згідно УКТЗЕД 8516310090, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 35945963;

- придбання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024, код операції згідно УКТЗЕД 8516710000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 35945963;

У рішенні не зазначено щодо необхідності надання відповідних документів та зазначено, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

З метою підтвердження, що підприємство не відповідає критеріям ризиковості платника податку, визначеним п. 8 додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, 13 лютого 2024 року позивачем надані відповідачу пояснення та документи.

Рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 12985 від 22 лютого 2024 року ТОВ «Комфі Трейд» визнано таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

У графі «підстава (зазначається відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку, що визначені у додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165)» зазначено: «п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку».

12 - постачання товарів(послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку;

13 придбання товарів( послуг) у платника (ів) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У вказаному рішенні зазначено інформацію, за якою встановлена відповідність платника податку п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме: господарські операції з придбання/постачання:

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8516310090, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44825228;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8423101000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44825228;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8414600000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 40878208;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8516608000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 40878208;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8517130000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 443244309;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8471300000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 443244309;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024, код операції згідно УКТЗЕД 8516310090, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44877920;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024, код операції згідно УКТЗЕД 8418102010, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44877920;

- придбання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024, код операції згідно УКТЗЕД 8418219900, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 35945963;

- придбання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024, код операції згідно УКТЗЕД 8516310090, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 35945963;

- придбання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024, код операції згідно УКТЗЕД 8516710000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 35945963;

У графі «ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку» зазначено:

«Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: 1. ТОВ КОМФІ ТРЕЙД не надано документів щодо походження товару, реалізованого в подальшому на адресу ТОВ ТК АТЛАС М, ТОВ ХАССПА, ТОВ КРОСС-СПОРТ, ТОВ КОНТУР СОЛЮШИНС. В наданих реєстрах щодо подальшої реалізації товару, придбаного у ТОВ РЕНКЛОД ЛТД, номенклатуру товару вказано у скороченому вигляді (тільки модифікацію товару, його комерційну характеристику, напр. ECAM 22.112 чи HMP34.A0WH), що унеможливлює ідентифікацію такого товару. Згідно наданих документів ТОВ КОМФІ ТРЕЙД, а саме ТТН, при перевезенні товару від ТОВ КОМФІ ТРЕЙД на адресу ТОВ ТК АТЛАС М пунктом розвантаження є адреса, що відсутня у переліку задекларованих Товариством ТК АТЛАС М об`єктів оподаткування: м. Харків, провулок Сімферопольський, 6. ТОВ КОМФІ ТРЕЙД не надано ТТН щодо транспортування товару на адресу ТОВ ХАССПА. Згідно з більшістю видаткових накладних товар відвантажувався ТОВ КОМФІ ТРЕЙД з міста Кривий Ріг, проспект 200-річчя Кривого Рогу, 12а (місце розташування магазину Comfy); податкова адреса ТОВ ХАССПА - м. Київ, вул. Степана Бандери, 8, корп. 1, об`єкти оподаткування ТОВ ХАССПА не декларує. Відстань між містами Кривий Ріг та Київ, а також габарити товару (морозильні скрині, пральні машини, холодильники, водонагрівачі тощо) передбачає вантажні перевезення товару та, відповідно, складання ТТН. Встановлено факт підміни (пересорту) номенклатури товару по ланцюгу постачання від ТОВ КОМФІ ТРЕЙД до покупців, тобто подальша реалізація товарів не простежується у другій третій ланках, натомість здійснюється реалізація зовсім іншого товару».

Комісією Східного МУ ДПС по роботі з ВПП не враховані обставини щодо виключення з переліку ризикових платників податків ТОВ РЕНКЛОД ЛТД, що підтверджується рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 22.02.2024 року №12985, де у графі «дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку» навпроти ТОВ «РЕНКЛОД ЛТД» стоїть прочерк, що вочевидь свідчить про факт невідповідністі ТОВ «РЕНКЛОД ЛТД» критеріям ризиковості платника податку.

Проте комісією регіонального рівня 07 березня 2024 року прийняте рішення № 13924 про відповідність ТОВ «Комфі Трейд» платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку відповідно до п. 8 додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165.

У графі «підстава (зазначається відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку, що визначені у додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165)» зазначено: «п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку».

У графі «податкова інформація» вказано, що підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:

12 - постачання товарів(послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У вказаному рішенні зазначено інформацію, за якою встановлена відповідність платника податку п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме: господарські операції з придбання/постачання:

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8516310090, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44825228;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8423101000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44825228;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8414600000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 40878208;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8516608000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 40878208;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8517130000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 443244309;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8471300000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 443244309;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024, код операції згідно УКТЗЕД 8516310090, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44877920;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024, код операції згідно УКТЗЕД 8418102010, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44877920.

У графі «ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку» зазначено:

«В підтвердження походження товару ТОВ КОМФІ ТРЕЙД надано документи не в повному обсязі. Наприклад, по ТОВ ХАССПА надано виключно документи по товару торгівельної марки Гореньє, хоча, окрім товарів зазначеної торгівельної марки реалізовано також товари ТМ Vestfrost, Atlantic, Round, Samsung, Indesit, Bosh та інші, по яким не надано походження товару. По ТОВ КОНТУР СОЛЮШИНС надано документи на походження товару торгівельної марки Самсунг. При цьому, за даними Єдиного реєстру податкових накладних, на ТОВ КОНТУР СОЛЮШИНС, окрім телефонів ТМ Самсунг, реалізовано продукцію іншої торгівельної марки, а саме планшети Lenovo, по яким не надано походження товару. По ТОВ КРОСС-СПОРТ надано документи по товару торгівельної марки Гореньє, при цьому, за даними Єдиного реєстру податкових накладних, на ТОВ КРОСС-СПОРТ, окрім продукції ТМ Гореньє, реалізовано продукцію іншої торгівельної марки, а саме витяжки Perfelli, по яким не надано походження товару».

Суд першої інстанції вважав, що оскаржуване у даній справі рішення не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості, правової визначеності акта індивідуальної дії та породжує їх неоднозначне трактування, що, в свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку позивача виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Податкова інформація, наявна у контролюючого органу, є лише статистичними даними, які самі по собі не можуть свідчити про вчинення підприємством порушень та не підтверджує ризиковість платника податків. Оскаржуване рішення не містить встановлених обставин, які б свідчили про невиконання позивачем чи його контрагентами договірних зобов`язань за господарськими операціями або встановлення обставин, які б свідчили про неправдивість чи ризиковість господарських операцій між позивачем та його контрагентами.

Відповідач у оскаржуваних рішеннях не навів фіктивності проведених господарських операцій з контрагентами, не з`ясовано специфіку проведених господарських операцій та не визначено документів, які є достатніми для підтвердження господарських операцій.

Відповідач залишив поза увагою письмові пояснення позивача та документи, не навівши жодних пояснень чи обґрунтувань того, чому вказані інформація та документи не взяті до уваги при прийнятті оскаржуваного рішення.

Тому суд першої інстанції вважав безпідставним доводи відповідача щодо надання не в повному обсязі документів щодо господарських операцій з ТОВ ТК Атлас-М (код ЄДРПОУ 44825228); ТОВ КРОСС-СПОРТ (код ЄДРПОУ 40878208); ТОВ Контур Солюшинс (код ЄДРПОУ 44324309); ТОВ Хасспа (код ЄДРПОУ 44877920).

Врахувавши, що відповідач не довів, що існують підстави для застосування до позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідними наслідками у вигляді внесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання, суд першої інстанції дійшов висновку, що оскаржувані рішення від 22.01.2024 № 947, від 22.02.2024 3 12985, від 07.03.2024 № 13924 є протиправним.

Разом з тим, судом першої інстанції вказано, що останнє рішення контролюючого органу автоматично скасовує попередні рішення, тому скасуванню підлягає тільки рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 07.03.2024 № 13924 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, тому позовні вимоги в частині скасування рішень про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку підлягають частковому задоволенню.

Суд визнає приведені висновки обґрунтованими, з огляду на наступне.

Судом встановлено, що ТОВ «Комфі Трейд» перебуває на податковому обліку як платник податків в Східному МУ ДПС по роботі з ВПП, є платником податку на додану вартість.

Рішенням комісії регіонального рівня про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 22 січня 2024 року №947 у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням податкової інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності прийнято рішення про відповідність платника податку ТОВ «Комфі Трейд» критеріям ризиковості платника податку за пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

У графі «підстава (зазначається відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку, що визначені у додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165)» зазначено: «п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку».

12 - постачання товарів(послуг) платнику(ам) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку;

13 придбання товарів( послуг) у платника (ів) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У рішенні від 22 січня 2024 року №947 зазначено інформацію, за якою встановлена відповідність платника податку п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме: господарські операції з придбання/постачання:

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8516310090, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44825228;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8423101000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44825228;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8414600000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 40878208;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8516608000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 40878208;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8517130000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 443244309;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024 року, код операції згідно УКТЗЕД 8471300000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 443244309;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024, код операції згідно УКТЗЕД 8516310090, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44877920;

- постачання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024, код операції згідно УКТЗЕД 8418102010, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44877920;

- придбання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024, код операції згідно УКТЗЕД 8418219900, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 35945963;

- придбання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024, код операції згідно УКТЗЕД 8516310090, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 35945963;

- придбання за період з 01.08.2023 по 22.01.2024, код операції згідно УКТЗЕД 8516710000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 35945963.

Позивачем подано комісії регіонального рівня пояснення та копії документів з метою прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність критеріям ризиковості платника податку та виключення підприємства з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Рішенням комісії регіонального рівня про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 12985 від 22 лютого 2024 року з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку за пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

У рішенні № 12985 від 22 лютого 2024 року зазначено наступне:

Код податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості платника податку, зазначено:

12 - постачання товарів(послуг) платнику(ам) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку;

13 придбання товарів( послуг) у платника (ів) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості:

- тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 01.08.2023 по 22.01.2024; код операції згідно з УКТЗЕД: 8516310090; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44825228;

- тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 01.08.2023 по 22.01.2024; код операції згідно з УКТЗЕД: 8423101000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44825228;

- тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 01.08.2023 по 22.01.2024; код операції згідно з УКТЗЕД: 8414600000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 40878208;

- тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 01.08.2023 по 22.01.2024; код операції згідно з УКТЗЕД: 8516608000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 40878208;

- тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 01.08.2023 по 22.01.2024; код операції згідно з УКТЗЕД: 8517130000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 443244309;

- тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 01.08.2023 по 22.01.2024; код операції згідно з УКТЗЕД: 8471300000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 443244309;

- тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 01.08.2023 по 22.01.2024; код операції згідно з УКТЗЕД: 8516310090, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44877920;

- тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 01.08.2023 по 22.01.2024; код операції згідно з УКТЗЕД: 8418102010; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44877920;

- тип операції: придбання; період здійснення господарської операції: з 01.08.2023 по 22.01.2024; код операції згідно з УКТЗЕД: 8418219900; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 35945963;

- тип операції: придбання; період здійснення господарської операції: з 01.08.2023 по 22.01.2024; код операції згідно з УКТЗЕД: 8516310090; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 35945963;

- тип операції: придбання; період здійснення господарської операції: з 01.08.2023 по 22.01.2024; код операції згідно з УКТЗЕД: 8516710000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 35945963.

У рішенні вказано про не надання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: « 1. ТОВ КОМФІ ТРЕЙД не надано документів щодо походження товару, реалізованого в подальшому на адресу ТОВ ТК АТЛАС М, ТОВ ХАССПА, ТОВ КРОСС-СПОРТ, ТОВ КОНТУР СОЛЮШИНС. В наданих реєстрах щодо подальшої реалізації товару, придбаного у ТОВ РЕНКЛОД ЛТД, номенклатуру товару вказано у скороченому вигляді (тільки модифікацію товару, його комерційну характеристику, напр. ECAM 22.112 чи HMP34.A0WH), що унеможливлює ідентифікацію такого товару. Згідно наданих документів ТОВ КОМФІ ТРЕЙД, а саме ТТН, при перевезенні товару від ТОВ КОМФІ ТРЕЙД на адресу ТОВ ТК АТЛАС М пунктом розвантаження є адреса, що відсутня у переліку задекларованих Товариством ТК АТЛАС М об`єктів оподаткування: м. Харків, провулок Сімферопольський, 6. ТОВ КОМФІ ТРЕЙД не надано ТТН щодо транспортування товару на адресу ТОВ ХАССПА. Згідно з більшістю видаткових накладних товар відвантажувався ТОВ КОМФІ ТРЕЙД з міста Кривий Ріг, проспект 200-річчя Кривого Рогу, 12а (місце розташування магазину Comfy); податкова адреса ТОВ ХАССПА - м. Київ, вул. Степана Бандери, 8, корп. 1, об`єкти оподаткування ТОВ ХАССПА не декларує. Відстань між містами Кривий Ріг та Київ, а також габарити товару (морозильні скрині, пральні машини, холодильники, водонагрівачі тощо) передбачає вантажні перевезення товару та, відповідно, складання ТТН. Встановлено факт підміни (пересорту) номенклатури товару по ланцюгу постачання від ТОВ КОМФІ ТРЕЙД до покупців, тобто подальша реалізація товарів не простежується у другій третій ланках, натомість здійснюється реалізація зовсім іншого товару».

Позивачем подано відповідачу письмові пояснення та документи з метою прийняття рішення про виключення з переліку ризикових.

Комісією регіонального рівня 07 березня 2024 року прийняте рішення № 13924 про відповідність ТОВ «Комфі Трейд» платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

У рішенні № 13924 від 07 березня 2024 року зазначено наступне:

Код податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості платника податку, зазначено:

12 - постачання товарів(послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості:

- тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 01.08.2023 по 22.01.2024; код операції згідно з УКТЗЕД: 8516310090; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44825228;

- тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 01.08.2023 по 22.01.2024; код операції згідно з УКТЗЕД: 8423101000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44825228;

- тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 01.08.2023 по 22.01.2024; код операції згідно з УКТЗЕД: 8414600000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 40878208;

- тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 01.08.2023 по 22.01.2024; код операції згідно з УКТЗЕД: 8516608000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 40878208;

- тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 01.08.2023 по 22.01.2024; код операції згідно з УКТЗЕД: 8517130000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 443244309;

- тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 01.08.2023 по 22.01.2024; код операції згідно з УКТЗЕД: 8471300000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 443244309;

- тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 01.08.2023 по 22.01.2024; код операції згідно з УКТЗЕД: 8516310090; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44877920;

- тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 01.08.2023 по 22.01.2024; код операції згідно з УКТЗЕД: 8418102010; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44877920.

Відповідно до протоколу засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Східного МУ ДПС по роботі з ВПП № 36/32-00-18-02-07 від 07 березня 2024 року за результатами розгляду повідомлення ТОВ «Комфі Трейд» про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості комісія дійшла висновку про недостатність поданих документів для висновку про невідповідність платника критеріям ризиковості.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

В силу пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Функціонування Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) відбувається в автоматизованому режимі за правилами, визначеними Порядком ведення єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246), а також Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 569 (далі - Порядок № 569).

Зокрема, пунктом 12 Порядку № 1246 передбачено, що саме в автоматизованому режимі здійснюється перевірка одержаної від платника податків податкової накладної на предмет наявності підстав для зупинення реєстрації.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі - Порядок № 1165).

За визначенням пункту 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 1165 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.

При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається:

актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту;

інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.

У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що:

виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку;

відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.

Рішення про відповідність/невідповідність критеріям ризиковості платника податку набирає чинності у день засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком №1 до Порядку № 1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пункт 8 яких передбачає такий критерій: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.

Згідно з додатком 4 до Порядку №1165 в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація.

Крім того, формою рішення передбачено, що у разі ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, контролюючий орган має зазначити, які документи платником не надано.

Судом встановлено, що у первісних рішеннях вказано коди податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:

12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку;

13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Крім того, у рішеннях зазначена інформація, за якою встановлені відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Разом з тим, контролюючим органом не проінформовано платника податку про перелік документів, які він має подати для прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості.

Позивачем задля прийняття рішення відповідачем про невідповідність критеріям ризиковості надано пояснення та копії документів.

За результатами поданих платником податку пояснень та документів на підтвердження реальності господарської діяльності з метою прийняття рішення комісією про невідповідність товариства критеріям ризиковості рішенням комісії регіонального рівня про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку за пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку № 13924 від 07 березня 2024 року.

При цьому у рішенні вказано той самий код податкової інформації, який є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: 12 - постачання товарів (послуг) у платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості, фактично повторює інформацію, яка слугувала підставою для прийняття попередніх рішень.

Отже, фактично відповідачем у рішенні, прийнятому за результатами розгляду документів, поданих платником, вказано аналогічні коди податкової інформації та інформація про ризикові операції, як й у первісно прийнятих рішеннях.

У рішенні вказано про не надання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, проте не вказано, які саме документи не надано та які документи має надати платник податку для прийняття рішення про невідповідність позивача критеріям ризиковості.

Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до індивідуального акту як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, а суб`єкт владних повноважень контролюючий орган повинен навести у рішенні конкретні підстави (фактичні і юридичні), а також переконливі і зрозумілі мотиви його прийняття.

Оскаржені рішення не містять належної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, в рішенні не зазначена конкретна інформація, яка слугувала підставою для прийняття рішення, з посиланнями на відповідні документи, не приведено конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції.

За позицією контролюючого органу, викладеною в апеляційній скарзі, підставою для внесення позивача до переліку ризикових платників податків є участь у схемах ухилення від оподаткування шляхом співпраці з контрагентами з ознаками сумнівності, відносно яких прийнято рішення про їх відповідність критеріям ризиковості (ТОВ «ТК Атлас-М», ТОВ «ХАССПА», ТОВ «Кросс-Спорт», ТОВ «Контур Солюшинс»), а подані позивачем документи та пояснення визнані комісією недостатніми для висновку про невідповідність платника податку критеріям ризиковості, позивачем надано документи не в повному обсязі.

Разом з тим, платника податку не повідомлено, яких документів недостатньо для прийняття комісією рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

В протоколі засідання комісії регіонального рівня вказано про не надання певних первинних документів, проте цей протокол є внутрішнім документом контролюючого органу.

Суд вказує, що контролюючим органом у рішеннях № 12985 від 22 лютого 2024 року та № 13924 від 07 березня 2024 року не мотивовано підстави, за якими надані позивачем документи не враховані комісією регіонального рівня.

Відтак, відповідачем належними доказами не підтверджено наявність підстав, вказаних в оскаржуваних рішеннях, про відповідність позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків, не надано будь-яких доказів на підтвердження податкової інформації, на підставі якої прийняті оскаржувані рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків, не надано доказів того, що відповідач вчиняв будь-які дії, спрямовані на перевірку отриманої інформації шляхом направлення відповідного запиту платнику податків.

Судом з цього питання враховується позиція Верховного Суду, викладена у постанові від 07 квітня 2023 року у справі № 280/3639/20, за якою незважаючи на те, що Порядком № 1165 затверджено форму рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 - 8 Критеріїв ризиковості платника податку, невиконання відповідачем обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийняте обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності підстав, визначених Порядком № 1165), є підставою для визнання протиправним та скасування такого рішення.

Враховуючи зазначене, суд погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що відповідачем не доведено, що існують підстави для застосування до позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідними наслідками у вигляді внесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання, у зв`язку з чим рішення комісії ГУ ДПС № про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податків є протиправними.

Суд визнає неприйнятними доводи апелянта, що при кожному зверненні платника з повідомленням та документами для виключення із переліку ризикових набирає чинності нове рішення та втрачає силу попереднє, тому вимоги позивача про скасування рішень № 947 від 22 січня 2024 року та № 12985 від 22 лютого 2024 року є безпідставними, оскільки актуальним є лише рішення № 13924 від 07 березня 2024 року про відповідність позивача критеріям ризиковості.

Так, згідно з абзацом 31 пункту 6 Порядку № 1165 у разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.

Суд звертає увагу, що судом першої інстанції визнано протиправним та скасоване останнє рішення комісії регіонального рівня № 13924 від 07 березня 2024 року, тоді як рішення № 947 від 22 січня 2024 року та № 12985 від 22 лютого 2024 року визнані протиправними, тобто судом першої інстанції констатовано факт протиправності таких рішень.

Враховуючи, що за наслідками розгляду поданих позивачем інформації та документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, комісією регіонального рівня приймались рішення про відповідність ТОВ «Комфі Трейд» критеріям ризиковості платника податку, суд доходить до висновку, що попередні рішення від 22 січня 2024 року №947 та від 22 лютого 2024 року № 12985 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, хоча й не є актуальними, проте у разі скасування останнього рішення наявність попередніх рішень не призведе до відновлення порушеного права позивача.

Доводи апелянта про відсутність підстав вважати, що рішенням не порушено права позивача, а власне оскаржене рішення не створює для позивача будь-яких правових наслідків, суд визнає неприйнятними.

Додатком 4 до Порядку № 1165 встановлена форма рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, в якій зазначено, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Аналіз приведених вище норм чинного законодавства України дає підстави для висновку, що прийняття контролюючим органом рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку змінює правовий режим моніторингу реєстрації податкових накладних в ЄРПН, з абсолютною невідворотністю призводить до зупинення реєстрації будь-якої складеної цією особою податкової накладної в ЄРПН, а відтак спірне рішення комісії регіонального рівня може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Суд акцентує увагу на тому, що абзацом 14 пункту 6 Порядку № 1165 визначено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Зазначене свідчить, що положеннями Порядку № 1165 передбачено право на оскарження рішення контролюючого органу щодо включення платника податків до переліку ризикових платників податку.

Стосовно обраного судом першої інстанції способу захисту порушеного права позивача, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акту суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

За приписами статті 8 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» №3477-IV від 23 лютого 2006 року встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Так, Європейський суд з прав людини у рішенні від 13 січня 2011 року (остаточне) по справі «Чуйкіна проти України» (CASE OF CHUYKINA v. UKRAINE) (Заява №28924/04) констатував: « 50. Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює «право на суд», в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі «Голдер проти Сполученого Королівства» (Golder v. the United Kingdom), пп. 2836, Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати «вирішення» спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах «Мултіплекс проти Хорватії» (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та «Кутіч проти Хорватії» (Kutic v. Croatia), заява № 48778/99, п. 25, ECHR 2002-II)».

Таким чином, позовні вимоги щодо зобов`язання виключити позивача з переліку ризикових платників податків є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений і вказане рішення не можливо визнати втручанням у дискреційні повноваження відповідача, оскільки ним такі повноваження були самостійно реалізовані шляхом прийняття оскарженого рішення, яке було предметом судового контролю у межах цієї справи.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.

Оскільки ця справа є справою незначної складності у розумінні частини шостої статті 12 КАС України, розглянута за правилами спрощеного позовного провадження та не відноситься до справ, які відповідно до КАС України розглядаються за правилами загального позовного провадження, судове рішення суду апеляційної інстанції згідно з п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених цим пунктом.

Керуючись ст. ст. 6, 7, 8, 9, 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31 травня 2024 року в справі № 160/7437/24 залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31 травня 2024 року в справі № 160/7437/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Комфі Трейд» до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття 02 жовтня 2024 року та відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених цим пунктом.

Повне судове рішення складено 02 жовтня 2024 року.

Суддя-доповідачВ.А. Шальєва

суддяС.М. Іванов

суддяВ.Є. Чередниченко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2024
Оприлюднено04.10.2024
Номер документу122037343
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —160/7437/24

Постанова від 02.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 12.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 27.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 06.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 14.06.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 04.06.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні