Справа № 175/5607/24
Провадження № 2/175/956/24
РІШЕННЯ
Іменем України
"02" жовтня 2024 р. смт. Слобожанське
Дніпропетровський районнийсуд Дніпропетровськоїобласті ускладі:головуючого суддіЖуравель Т.С.,за участюсекретаря судовогозасідання ВербицькоїК.В.,розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня № 3» Краматорської міської ради, про визнання незаконним та скасування наказу, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку та моральної шкоди,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася до Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області з позовною заявою до Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня № 3» Краматорської міської ради, про визнання незаконним та скасування наказу, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку та моральної шкоди.
В обґрунтування позовних вимог вказано, що з 01.10.2022 року ОСОБА_1 була переведена на посаду медичного директора з терапевтичного профілю Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня № 3» Краматорської міської ради. 19.03.2024 відповідачем було видано наказ «Про зміни в організації виробництва і праці, пов`язані з оптимізацію організаційної структури адміністративно-управлінського підрозділу, внесення змін до штатного розпису та забезпечення профільними спеціалістами лікувальних відділень підприємства за рахунок наявного кадрового потенціалу» № 192-к/тр. Пунктом 2 Наказу № 192-к/тр наказано до 01.04.2024 року внести зміни до штатного розпису, а саме: а) вивести зі штату адміністративно-управлінського підрозділу штатні одиниці, зокрема медичного директора з терапевтичного профілю; б) за рахунок виведених штатних одиниць, ввести посади: в штатному розписі адміністративно-управлінського підрозділу - посаду медичний директор; в штатному розписі відділення гінекології та онкології - посаду лікар-гематолог. Пунктом 3 Наказу № 192-к/тр наказано з 01.04.2024 року увільнити ОСОБА_1 від виконання обов`язків медичного директора з терапевтичного профілю. Також згідно наказу, у разі згоди працівників до продовження трудових відносин в нових умовах, наказано перевести ОСОБА_1 з посади медичного директора з терапевтичного профілю на посаду лікаря-гематолога відділення гінекології та онкології Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня № 3» Краматорської міської ради. Повідомленням про зміну істотних умов праці від 19.03.2024 р. №01.1-11/376 позивача було повідомлено, що проводяться заходи щодо реорганізації Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня № 3» Краматорської міської ради, шляхом приєднання до Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня № 2» Краматорської міської ради, якими передбачені зміни організаційної структури підприємства та істотних умов праці. Однією з причин прийняття рішення, щодо реорганізації зазначеного медичного закладу є його фінансова неспроможність. 20.03.2024 року позивачка звернулася до відповідача зі зверненням щодо пред`явлення повідомлення про зміну істотних умов праці, у якому, окрім іншого, звернула увагу, що за змістом повідомлення і Наказу № 192-к/тр йдеться про скорочення її посади медичного директора з терапевтичного профілю, а не про зміну істотних умов праці, просила усунути виявлені суперечності і недоліки та в подальшому здійснювати діяльність в межах чинного законодавства. Згідно класифікатору професій ДК 003:2010 посада медичного директора з терапевтичного профілю має код 1210.1 та відноситься до розділу «Керівники підприємств, установ, організацій, при цьому запропонована відповідачем посада «лікар-гематолог» за КП ДК 003:2010 має код 2221.2 та відноситься до посад «Професіоналів в галузі медицини». 21.03.2024 року відповідач повідомив, що здійснює саме істотні зміни умов праці відносно позивача. 27.03.2024 року позивачем була подана заява про її переведення на посаду медичного директора з 01.04.2024 року у зв`язку зі зміною штатного розпису. 28.03.2023 року відповідач повідомив, що наказом № 192-к/тр посада медичного директора забезпечена наявним працівником, шляхом переведення з іншої посади. Наказом № 216-к/тр від 28.03.2024 року позивача було звільнено на підставі п. 6 ч. 1 ст. 36 КЗпП України, у зв`язку з відмовою від продовження роботи в нових умовах праці, пов`язаних зі зміною істотних умов праці. З урахуванням того, що виключення зі штатного розпису посади медичного директора з терапевтичного профілю де-юре було скороченням штату працівників, вказані дії відповідача вимагали дотримання процедури та гарантій, передбачених трудовим законодавством, а саме попередження ОСОБА_1 про наступне вивільнення не пізніше ніж за два місяці (згідно частини 1 статті 49-2 КЗпП) та дотримання інших вимог за частинами 2 і 3 статті 49-2 та частини 2 статті 40 КЗпП. Позивач також зазначає, що незаконне звільнення відповідачем, безпідставне знецінення її роботи та вчинення мобінгу, завдало їй моральної шкоди, яке не тільки призвело до моральних страждань, втрати нормальних життєвих зв`язків, але і вимагає додаткових зусиль для організації її життя.
Ухвалою судді Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області від 26.04.2024 року дану позовну заяву прийнято до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання.
Представник відповідача через систему «Електронний суд» надіслала відзив, в якому просила відмовити у задоволенні позову, посилаючись на те, що 01.02.2024 року на підставі розпорядження начальника міської військової адміністрації Гончаренко О.В. від 30.01.2024 року за № 102-р розпочата процедура реорганізації Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня № 3» Краматорської міської ради, шляхом приєднання до Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня № 2» Краматорської міської ради. При цьому ліквідація структурного підрозділу юридичної особи зі створенням чи без створення іншого структурного підрозділу не є ліквідацією або реорганізацією юридичної особи, а свідчить лише про зміну внутрішньої (організаційної) структури юридичної особи. На відміну від ліквідації чи реорганізації юридичної особи ця обставина може бути підставою для звільнення працівників цього структурного підрозділу згідно з п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП України виключно з підстав скорочення чисельності або штату працівників. Крім того, зазначила, що Комунальне некомерційне підприємство «Міська лікарня № 3» Краматорської міської ради за 2023 рік досягло своєї економічної неспроможності, виниклої заборгованості по заробітній платі працівникам, яка відшкодовувалась за рахунок субвенцій із місцевого бюджету. З оскаржуваного наказу вбачається виключно зміну функціональних обов`язків, в межах тієї ж спеціальності та кваліфікації, однієї штатної одиниці - посади медичного директора з хірургічного профілю та однієї штатної одиниці медичного директора з терапевтичного профілю адміністративно-управлінського підрозділу, відповідно на одну штатну одиницю - посаду медичний директор адміністративно-управлінського підрозділу та одну штатну одиницю посаду лікар-гематолог відділення гінекології та онкології. Тобто, штатний розпис підприємства в кількості штатних одиниць не змінювався, скорочення чисельності штатних одиниць та чисельності працівників не передбачалося. Таким чином № 192-к/тр є законним та таким, що прийнятий на підставі вимог чинного законодавства.
Позивач подала відповідь на відзив, в якій зауважує на тому, що судова практика, на яку посилається відповідач у своєму відзиві, стосується інших обставин справи. Крім того, звертає увагу суду на те, що зміна істотних умов праці може бути визнана законною тільки в тому випадку, якщо буде доведена наявність змін в організації виробництва і праці. Якщо такі зміни не вводяться, власник не має права змінити істотні умови праці. Зміна істотних умов праці, передбачена ч. 3 ст. 32 КЗпП України, за своїм змістом не тотожна звільненню у зв`язку із зміною організації виробництва і праці, скороченням чисельності або штату працівників на підставі п. 1 ч. 1 ст. 40 цього Кодексу, оскільки передбачає продовження роботи за тією ж спеціальністю, кваліфікацією чи посадою, але за новими умовами праці. Під час звільнення працівника на підставі п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП України у зв`язку із змінами в організації праці, в тому числі скорочення штату працівників, необхідно дотримуватись гарантій, передбачених статтею 49-2 КЗпП України. При зміні істотних умов праці, посада, яку обіймає працівник, залишається у штатному розписі, але змінюються умови трудового договору - система та розмір оплати праці, режим роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміну розрядів і найменування посад без зміни трудової функції, тощо, тобто змін, які ведуть до звуження чи розширення трудової функції працівника за укладеним з ним трудовим договором, дія якого продовжується. Зміна істотних умов праці не передбачає ліквідації трудової функції працівника та виведення посади зі штату. Водночас, зміна в організації виробництва і праці, наслідком яких є скорочення штату або чисельності працівників, означає, що посада, яку раніше обіймав працівник, виводиться із штатного розпису. В даному випадку у разі згоди позивача працювати на посаді лікаря-гематолога відділення гінекології та онкології Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня №3» Краматорської міської ради у зв`язку з виведенням зі штатного розпису відповідача посади медичного директора з терапевтичного профілю, про що було зазначено у Повідомленні, відповідач мав видати наказ саме про «переведення» на вказану посаду. При цьому «переведення» помилково ототожнювати зі «змінами істотних умов праці».
Представник відповідача через систему «Електронний суд» надіслала письмові заперечення, в яких звертає увагу на те, що «медичний директор» не є ні спеціальністю за фахом, ні кваліфікацією, а класифікатор професій ДК 003:2010 вказує на професійну назву роботи. Таким чином «медичний директор» є посадою. У спірних правовідносинах відбулися зміни саме за посадою, а не за спеціальністю та кваліфікацією. Аналізуючи посадові інструкції двох штатних одиниць медичного директора, було визначено, що їх функціональні обов`язки співпадають та є тотожними, а в своїй роботі посадові особи дублюють один одного, що негативно впливає на діяльність підприємства в цілому. Тобто метою запровадження змін була мета перевести одну штатну одиницю, яка не надає економічного результату, а тільки його зменшує, на штатну одиницю, яка забезпечить значний економічний ефект, тим паче в умовах воєнного стану. Крім того, надання лікування з гематологічних захворювань в умовах стаціонару вкрай необхідні для мешканців територіальної громади, які потребують цих медичних послуг. Також представник відповідача заперечує той факт, що до позивача застосовується мобінг та зазначає, що надана медична документація щодо встановленого діагнозу хвороби, методики його діагностування та методики лікування зазначеної хвороби не відповідають вимогам чинного законодавства в сфері охорони здоров`я, що ставить під сумнів взагалі наявність цього патологічного стану в день видачі консультаційного висновку та його зв`язок з обставинами на які вказує позивач.
В судове засідання учасники справи не з`явилися, надіслали заяви про розгляд справи без їх участі.
У зв`язку із неявкою в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, відповідно до положень ч. 2 ст. 247 ЦПК України, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
Як вбачається з трудової книжки серії НОМЕР_1 від 04.06.1983 року, 01.08.1988 року ОСОБА_1 була прийнята на основну роботу лікарем-інтерном для проходження інтернатури по терапії до Краматорської лікарні № 3 МСЧ НКМЗ.
З 01.08.1989 року ОСОБА_1 була переведена для подальшої роботи лікарем-терапевтом дільничним, на посаді якого пропрацювала до 19.03.2012 року, а в подальшому - на посаду заступника головного лікаря з медичної частини, на якій пропрацювала до 30.09.2022 року.
При цьому з 03.01.2017 року наказом №10-ос «По особистому складу» ОСОБА_1 - заступнику головного лікаря з медичної частини, на 0,25 вакантної ставки лікаря терапевта терапевтичного відділення №1, наказано проводити доплату за суміщення професії у розмірі 25 % від окладу лікаря-гематолога гематологічного кабінету поліклініки в межах основного робочого часу з 03.01.2017 року по 30.06.2017 року.
ОСОБА_1 05.02.2021 року було присвоєно кваліфікаційну категорію зі спеціальності «гематологія», що підтверджується посвідченням про кваліфікаційну категорію №2/29, дійсне до 04.02.2026 року.
З 01.10.2022 року ОСОБА_1 була переведена на посаду медичного директора з терапевтичного профілю.
Відповідно до посадової Інструкції медичного директора з терапевтичного профілю, затвердженої генеральним директором КНП «Міська лікарня №3» Краматорської міської ради» від 01.10.2022 року, посада медичного директора з терапевтичного профілю належить до професій керівників Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня №3» Краматорської міської ради.
Розділом 2 посадової Інструкції визначені основні завдання та обов`язки медичного директора з терапевтичного профілю, зокрема, організовує медичну діяльність КНП «МЛ №3» Кмр зі свого профілю та підготовку договорів щодо медичного обслуговування населення, контролює якість надання медичної допомоги відповідно до сучасних стандартів; контролює роботу підпорядкованого медичного персоналу КНП «МЛ №3» Кмр, створює та організовує роботу медичних комісій, робочих груп різних напрямів щодо: надання затвердженого переліку медичних послуг пацієнтам відповідно до їхніх індивідуальних особливостей та стану здоров?я; оперативної координації роботи структурних підрозділів КНП «МЛ №3» Кмр, лікарів терапевтичного профілю в організації надання своєчасної медичної допомоги пацієнтам; надання медичної допомоги пацієнтам у достатньому обсязі та за встановленими стандартами; обґрунтованості диспансеризації; безпеки медичних послуг, зокрема застосування дозволених офіційними нормативними документами МОЗ медичних технологій та устаткування; обмеження шкідливих впливів на пацієнтів і лікарів відповідно до вимог законодавства шодо безпеки та охорони праці, санітарного та епідемічного благополуччя населення. контролює проведення навчання і перевірку знань з питань охорони праці і цивільного захисту.
Згідно п. 1.2. посадової Інструкції, основна мета роботи медичного директора з терапевтичного профілю - організовувати роботу КНП «МЛ №3» Кмр із медичного обслуговування населення й ефективно керувати нею, підвищувати якість медичних послуг.
21.07.2023 року складено довідку за результатами роботи робочої групи з перевірки розрахунку посадового окладу у контракті, нарахувань та виплат заробітної плати керівнику Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня №3» Краматорської міської ради Яковленко О.В., створеної згідно розпорядження начальника Краматорської міської військової від 05.07.2023 року №36-а та для здійснення заходів по відшкодуванню збитків завданих Комунальному некомерційному підприємству «Міська лікарня №3» Краматорської міської ради, у зв?язку з порушенням нарахування заробітних плат працівникам КНП «Міська лікарня №3»: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , з урахуванням наказів про доплати, премії, оплату за відпустки, визначено суму переплат заробітних плат вказаних працівників, зокрема розмір окладу у % медичного директора з терапевтичного профілю становить 10% від посади генерального директора.
19.03.2024 року Комунальним некомерційнимпідприємством «Міськалікарня №3»Краматорської міськоїрадибуло видано наказ «Про зміни в організації виробництва і праці, пов`язані з оптимізацію організаційної структури адміністративноуправлінського підрозділу, внесення змін до штатного розпису, та забезпечення профільними спеціалістами лікувальних відділень підприємства за рахунок наявного кадрового потенціалу» № 192-к/тр. Підставою видання наказу зазначено розпорядження начальника міської військової адміністрації від 30.01.2024 року за № 102-р та «у зв`язку з відсутністю виробничої доцільності та економічною необґрунтованістю утримання в штаті підприємства двох медичних директорів за профільною спеціалізацією та розподілом функціональних обов`язків, що негативно впливає на забезпечення сталого надання якісної медичної і реабілітаційної допомоги мешканцям територіальної громади, та кадрового комплектування лікувальних відділень». Метою видання наказу вказано «ефективне використання ресурсів медичного закладу та поліпшення його діяльності, спрямованих на досягнення зазначених результатів та економічної стійкості підприємства».
Пунктом 2 наказу № 192-к/тр наказано внести зміни до штатного розпису відповідача, а саме: а) вивести зі штату адміністративно-управлінського підрозділу штатні одиниці: медичного директора з хірургічного профілю; медичного директора з терапевтичного профілю; б) за рахунок виведених штатних одиниць, ввести посади: в штатному розписі адміністративно-управлінського підрозділу - посаду медичний директор; в штатному розписі відділення гінекології та онкології - посаду лікар-гематолог.
Пунктом 3 наказу № 192-к/тр наказано з 01.04.2024 року увільнити від виконання обов`язків медичного директора з хірургічного профілю ОСОБА_4 , а ОСОБА_1 від виконання обов`язків медичного директора з терапевтичного профілю.
Відповідно до штатного розпису, який діяв станом на 01.03.2024 року, до апарату управління адміністративно-управлінського персоналу входили 4 штатні одинці а саме: генеральний директор; заступник генерального директора з адміністративно-господарської діяльності; медичний директор з хірургічного профілю; медичний директор з терапевтичного профілю.
За штатним розписом, який мав діяти з 01.04.2024 року, до апарату управління адміністративно-управлінського персоналу мали увійти 3 штатні одинці а саме: генеральний директор; заступник генерального директора з адміністративно-господарської діяльності; медичний директор.
Згідно пункту 4 наказу № 192-к/тр, у разі згоди працівників до продовження трудових відносин в нових умовах, за рахунок наявного кадрового потенціалу увільненого від виконання обов`язків медичного директора з хірургічного профілю та виконання обов`язків медичного директора з терапевтичного профілю, забезпечення профільними спеціалістами введені до штатного розпису підприємства посади та перевести з 01.04.2024 року: ОСОБА_4 - з посади медичного директора з хірургічного профілю, на посаду медичного директора Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня № 3» Краматорської міської ради; ОСОБА_1 - з посади медичного директора з терапевтичного профілю, на посаду лікаря-гематолога відділення гінекології та онкології Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня № 3» Краматорської міської ради».
20.03.2024 року ОСОБА_1 звернулася до Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня № 3» Краматорської міської ради зі зверненням щодо пред`явлення повідомлення про зміну істотних умов праці.
Згідно повідомлення про зміну істотних умов праці № 01.1-11/367 від 21.03.2024 року вбачається, що з аналізу організаційно-розпорядчих та господарсько-адміністративних документів, фінансова неспроможність підприємства виникла і в тому числі у зв?язку з відсутністю виробничої доцільності та економічного обґрунтування утримання в штаті підприємства двох медичних директорів за профільною спеціалізацією та розподілом функціональних обов?язків. Ці обставини мають негативний вплив на забезпечення сталого надання якісної медичної і реабілітаційної допомоги мешканцям територіальної громади. Крім того, нераціональне використання професіоналів в галузі лікувальної справи має негативний вплив на комплектування лікувальних відділень та на ефективне використання кадрового потенціалу підприємства. З метою ефективного використання ресурсів медичного закладу та поліпшення його діяльності, спрямованих на досягнення сталого надання якісної медичної і реабілітаційної допомоги мешканцям територіальної громади та економічної стійкості підприємства, забезпечення профільними спеціалістами лікувальних відділень підприємства за рахунок наявного кадрового потенціалу, головою комісії з припинення прийнято рішення, щодо проведення змін в організації виробництва і праці, шляхом оптимізації організаційної структури адміністративно-управлінського підрозділу.
25.03.2024 року ОСОБА_1 звернулася до Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня № 3» Краматорської міської ради зі зверненням щодо надання детальних роз`яснень про істотні зміни умов праці, а саме про: повне найменування посади; загальні положення, що застосовуватимуться до посади, фактичні функції та обов`язки особи, що обійматиме новостворену посаду, права та гарантії працівника на даній посаді, кваліфікаційні вимоги до спеціаліста; режим роботи особи, яка працюватиме на новоствореній посаді; розміри оплати праці спеціаліста у відповідності до кваліфікації.
Листом від 26.03.2024 року № 01.1-11/407 Комунальним некомерційним підприємством «Міська лікарня № 3» Краматорської міської ради ОСОБА_1 було запропоновано продовження трудових відносин в нових умовах, виключно за її згодою на посаді лікаря-гематолога відділення гінекології та онкології Комунального некомерційного підприємства « Міська лікарня №3 » Краматорської міської ради. Завдання та функціональні обов?язки лікаря-гематолога викладені в п.10 Розділу «Професіонали» Довідника. При наданні згоди на продовження трудових відносин в нових умовах, їй буде надана посадова інструкція лікаря-гематолога відділення гінекології та онкології Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня №3 » Краматорської міської ради. Щодо режиму роботи повідомляю, що режим роботи буде відповідати режиму роботи, викладеному в положенні про відділення гінекології та онкології Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня №3» Краматорської міської ради, що посадовий оклад професіонала на підприємстві, який працює за напрямком «лікувальна справа, крім стоматології» код за КП 2221, за спеціальністю «Медицина» код 222 в галузі «Охорона здоров?я» код 22, тобто лікаря, який має вищу кваліфікаційну категорію, складає 19000 грн. Заробітна плата складається з розміру посадового окладу та виплатою доплат, встановлених чинним законодавством. На посаду медичного директора у зазначеному закладі призначається особа, яка має освіту за напрямком «лікувальна справа, крім стоматології» код за КП 2221, за спеціальністю «Медицина» код 222, в галузі «Охорона здоров?я» код 22, яку ОСОБА_1 має на цей час. Таким чином, щодо кваліфікаційних вимог до медичних працівників, які віднесені до професій « Медичний директор» та « Лікар», застосовуються однакові кваліфікаційні вимоги. Відповідно до Стандартів вищої освіти, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 08.11.2021 р. №1197, необхідний освітньо-кваліфікаційний рівень, напрям і спеціальність підготовки підрозділяється наступним чином: Рівень вищої освіти: другий (магістерський) рівень: Ступень вищої освіти: магістр медицини; галузь знань: 22 Охорона здоров`я; спеціальність: 222 Медицина. Тобто в розділах «Кваліфікаційні вимоги», як до посади « Медичний директор», так і до посади «Лікар-гематолог» визначено тотожній освітньо-кваліфікаційний рівень працівника, напрям і спеціальність підготовки. Також вказано, що ОСОБА_1 може бути переведено виключно за згодою,на роботу в нових умовах, але за тотожнім освітньо-кваліфікаційним рівнем, напрямом і спеціальністю. У разі згоди на продовження трудових відносин просили надати до 28 березня 2024 року заяву про згоду щодо продовження роботи з новими умовами праці, на посаді лікаря-гематолога віллілення гінекології та онкології Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня №3» Краматорської міської ради.
27.03.2024 року ОСОБА_1 подала заяву про її переведення на посаду медичного директора з 01.04.2024 року.
Листом від 28.03.2024 року № 01.1-11/418 Комунальне некомерційне підприємство «Міська лікарня № 3» Краматорської міської ради повідомило, що в результаті запровадження на підприємстві в дію змін в організації виробництва і праці, які пов?язані з оптимізацією організаційної структури адміністративно-управлінського підрозділу, внесення змін до штатного розпису, та забезпечення профільними спеціалістами лікувальних відділень підприємства за рахунок наявного кадрового потенціалу, не передбачається ні скорочення чисельності, ні скорочення штату працівників. Щодо переведення ОСОБА_1 на посаду медичного директора, повідомлено, що наказом від 19.03.2024 року №192-к/тр вказана посада в штатному розписі забезпечена наявним працівником, шляхом переведення з іншої посади, на якій остання не працювала.
28.03.2024 року Комунальне некомерційне підприємство «Міська лікарня № 3» Краматорської міської ради видало наказ № 216-к/тр «Про припинення трудового договору з працівником в порядку пункту шостого частини першої статті 36 Кодексу Законів про працю України».
Пунктом 1 наказу № 216-к/тр було наказано 29.03.2024 року припинити дію мого трудового договору, укладеного на невизначений строк з медичним директором з терапевтичного профілю ОСОБА_1 та звільнити її в порядку передбаченому пунктом 6 частини 1 статті 36 Кодексу Законів про працю України, у зв?язку з відмовою від продовження роботи в нових умовах праці, пов?язаних зі зміною істотних умов праці.
25.03.2024 року ОСОБА_1 звернулася за консультаційним оглядом до лікаря-кардіолога, який склав консультаційний висновок щодо подальшого амбулаторного лікування ОСОБА_1 для стабілізації фізичного стану здоров`я.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.
Статтею 43 Конституції Україникожному гарантовано право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.
Конституційний Суд України у Рішеннях від 07 липня 2004 року № 14-рп/2004, від 16 жовтня 2007 року № 8-рп/2007 та від 29 січня 2008 року № 2-рп/2008 зазначав, що визначенестаттею 43 Конституції Україниправо на працю розглядає як природну потребу людини своїми фізичними і розумовими здібностями забезпечувати своє життя. Право заробляти собі на життя є невід`ємним від права на саме життя, оскільки останнє є реальним лише тоді, коли матеріально забезпечене.
Відповідно до ст. ст. 15, 16 ЦК України кожна особа має право на звернення до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Згідно ч. 1 ст. 3 КЗпП України, законодавство про працю регулює трудові відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами.
Відповідно до ст. 4 КЗпП України, законодавство про працю складається з Кодексу законів про працю України та інших актів законодавства України, прийнятих відповідно до нього.
Згідно ч. 1 ст. 21 КЗпП України трудовим договором є угода між працівником і роботодавцем (роботодавцем - фізичною особою), за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а роботодавець (роботодавець - фізична особа) зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін. Трудовим договором можуть встановлюватися умови щодо виконання робіт, які вимагають професійної та/або часткової професійної кваліфікації, а також умови щодо виконання робіт, які не потребують наявності у особи професійної або часткової професійної кваліфікації.
Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 36 КЗпП, підставою для припинення трудового договору є відмова працівника від переведення на роботу в іншу місцевість разом із підприємством, установою, організацією, а також відмова від продовження роботи у зв`язку зі зміною істотних умов праці.
Згідно ч. 3, ч. 4 ст. 32 КЗпП, у зв`язку зі змінами в організації виробництва та праці допускається зміна істотних умов праці при продовженні роботи за тією самою спеціальністю, кваліфікацією чи посадою. Про зміну істотних умов праці систем і розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи, установлення чи скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміну розрядів і найменування посад та інших працівник повинен бути повідомлений не пізніше ніж за 2 місяці. Якщо колишні істотні умови праці не може бути збережено, а працівник не згоден на продовження роботи в нових умовах, трудовий договір припиняється за п. 6 ст. 36 КЗпП.
У зв`язку із військовою агресією російської федерації проти України, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затверджений Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, в Україні введено воєнний стан, строк дії якого продовжено.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» на період дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина передбачених статтями 43, 44 Конституції України.
Згідно ч. 2 ст. 3 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» у період дії воєнного стану повідомлення працівника про зміну істотних умов праці та зміну умов оплати праці, передбаченихчастиною третьоюстатті 32 та статтею 103 Кодексу законів про працю України, здійснюється не пізніш як до запровадження таких умов.
Зміна істотних умов праці, передбачена ч. 3 ст. 32 КЗпП України, за своїм змістом не тотожна звільненню у зв`язку зі зміною організації виробництва та праці, скороченням чисельності або штату працівників на підставі п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП України, оскільки передбачає продовження роботи за тією самою спеціальністю, кваліфікацією чи посадою, але за новими умовами праці.
Зміна істотних умов праці може бути визнана законною тільки в тому випадку, якщо буде доведена наявність змін в організації виробництва та праці.
Доцільність запровадження відповідачем вищенаведених змін в організації виробництва і праці, а також право відповідача на запровадження таких змін передбачено нормами Господарського кодексу України.
Відповідно до ч. 1 ст. 62 ГК України підприємство самостійний суб`єкт господарювання, створений компетентним органом державної влади або органом місцевого самоврядування, або іншими суб`єктами для задоволення суспільних та особистих потреб шляхом систематичного здійснення виробничої, науково-дослідної, торговельної, іншої господарської діяльності в порядку, передбаченому цим Кодексом та іншими законами.
Згідно ч. 1 ст. 64 ГК України підприємство може складатися з виробничих структурних підрозділів, а також функціональних структурних підрозділів апарату управління.
Положеннями ч. 3 ст. 64 ГК України визначено, що підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис .
Втручання в господарську та іншу діяльність підприємства не допускається, крім випадків, передбачених законодавством України.
Судом встановлено, що наказом № 192-к/тр наказано внести зміни до штатного розпису Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня № 3» Краматорської міської ради, а саме: а) вивести зі штату адміністративно-управлінського підрозділу штатні одиниці: медичного директора з хірургічного профілю; медичного директора з терапевтичного профілю; б) за рахунок виведених штатних одиниць, ввести посади: в штатному розписі адміністративно-управлінського підрозділу - посаду медичний директор; в штатному розписі відділення гінекології та онкології - посаду лікар-гематолог.
Тобто у Комунальному некомерційному підприємстві «Міська лікарня № 3» відбулися зміни в організації праці саме апарату управління, в результаті яких фактично замінено дві посади адміністративно-управлінського підрозділу на нові.
При цьому суд критично ставиться до тверджень позивача про те, що в даному випадку відбулося скорочення штату працівників, оскільки чисельність працівників це списовий склад працівників, і скорочення чисельності працівників передбачає зменшення їх кількості, а штат працівників це сукупність посад, установлених штатним розписом підприємства.
Таким чином скорочення штату являє собою зміну штатного розпису за рахунок ліквідації певних посад або зменшення кількості штатних одиниць за певними посадами.
В даному випадку відповідач не приймав наказу про скорочення штату працівників, а процес змін в організації праці та виробництва відповідача було оформлено шляхом затвердження нового штатного розпису, при цьому посада директора терапевтичного відділення, яку обіймала позивачка, не була ліквідована, а була замінена на іншу посаду у відповідності до її профільної спеціалізації.
Приймаючи до уваги те, що підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників, а також штатний розпис, суд доходить висновку, що на підприємстві відбулися істотні зміни в організації виробництва і праці, зокрема, зміна посадових та функціональних обов`язків, оплата праці, що обумовило необхідність попередження ОСОБА_1 про зміну цих умов.
З урахуванням того, що ОСОБА_1 про зміни в організації праці була повідомлена до їх безпосереднього запровадження та була попереджена про те, що у випадку неподання згоди про продовження трудових відносин, буде вважатися, що остання відмовилася від продовження роботи з новими умовами праці, при цьому не подала вищевказану згоду до 28.03.2024 року, її звільнення на підставі п. 6 ч. 1 ст. 36 КЗпП України відбулося з дотриманням вимог чинного законодавства.
Згідно ч. 1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ст. 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
На підставі викладеного, дослідивши надані сторонами докази, надавши їм оцінку, суд доходить висновку, що позовна заява є необґрунтованою та такою, що задоволенню не підлягає.
Керуючись ст. ст. 19, 27, 76-81, 141, 258, 259, 263, 265, 268, 273, 354 ЦПК України,-
УХВАЛИВ:
У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня № 3» Краматорської міської ради про визнання незаконним та скасування наказу, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку та моральної шкоди відмовити.
Рішення може бути оскаржено безпосередньо до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляд
Суддя Т. С. Журавель
Суд | Дніпропетровський районний суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2024 |
Оприлюднено | 04.10.2024 |
Номер документу | 122051013 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про поновлення на роботі, з них |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні