ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м. Київ, вул. Б. Хмельницького, 44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
м. Київ
02.10.2024Справа № 910/12879/23
За заявою Державного підприємства "Комбінат Прогрес" Державного агентства резерву України
про заміну сторони (стягувача) у виконавчому провадженні
у справі № 910/12879/23
За позовом Державної організації Комбінат "Прогрес" Державного агентства резерву України
до Товариства з обмеженою відповідальністю "КІНДА"
про стягнення 21 250,00 грн.,
Суддя Ломака В.С.
Секретар судового засідання Видиш А.В.
За участі представників:
від заявника: не з`явився;
від позивача: не з`явився;
від відповідача: не з`явився.
ВСТАНОВИВ:
У провадженні господарського суду міста Києва перебувала справа № 910/12879/23 за позовом Державної організації Комбінат "Прогрес" Державного агентства резерву України (далі - стягувач) до Товариства з обмеженою відповідальністю "КІНДА" (далі - боржник) про стягнення заборгованості за укладеним між сторонами 01.01.2023 року договором про надання платних послуг № 6/4 у розмірі 21 250,00 грн.
Рішенням від 24.10.2023 року в справі № 910/12879/23 господарський суд міста Києва позовні вимоги Державної організації Комбінат "Прогрес" Державного агентства резерву України задовольнив та стягнув з боржника на користь стягувача 21 250,00 грн. основного боргу, а також 2 684,00 грн. витрат по сплаті судового збору.
14.11.2023 року господарський суд міста Києва на виконання вказаного рішення видав відповідний наказ.
19.09.2024 року через відділ діловодства господарського суду міста Києва надійшла заява Державного підприємства "Комбінат Прогрес" Державного агентства резерву України від 04.09.2024 року № 447 про заміну стягувача у виконавчому провадженні з виконання наказу господарського суду міста Києва від 14.11.2023 року № 910/12879/23.
Ухвалою від 23.09.2024 року господарський суд міста Києва призначив розгляд означеної заяви Державного підприємства "Комбінат Прогрес" Державного агентства резерву України на 02.10.2024 року.
Заявник та сторони про дату, час і місце розгляду заяви Державного підприємства "Комбінат Прогрес" Державного агентства резерву України від 04.09.2024 року № 447 були повідомлені належним чином та у встановленому законом порядку, проте явку своїх уповноважених представників у призначене судове засідання не забезпечили.
За змістом частини 3 статті 334 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб. Неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для розгляду поданої Державним підприємством "Комбінат Прогрес" Державного агентства резерву України заяви від 04.09.2024 року № 447 без участі представників учасників справи.
Розглянувши подану Державним підприємством "Комбінат Прогрес" Державного агентства резерву України заяву від 04.09.2024 року № 447 про заміну сторони її правонаступником, суд дійшов висновку про її задоволення, з огляду на таке.
Згідно зі статтею 129-1 Конституції України судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Пунктом 2 частини 1 статті 2 Закону України "Про виконавче провадження" визначено, що обов`язковість виконання рішення є однією із засад здійснення виконавчого провадження.
Частиною 3 статті 2 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що основними засадами (принципами) господарського судочинства є, зокрема: верховенство права; обов`язковість судового рішення.
За змістом статті 326 Господарського процесуального кодексу України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.
Виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 13.12.2012 року № 18-рп/2012). Невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (пункт 3 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 25.04.2012 року № 11-рп/2012).
У рішенні від 10.12.2009 року в справі "Янголенко проти України" Європейський суд з прав людини зазначив, що провадження у суді та виконавче провадження є відповідно першою і другою стадією загального провадження. Таким чином, виконавче провадження не має бути відокремлене від судового, і ці обидва провадження мають розглядатись як цілісний процес.
Таким чином, оскільки виконання рішення суду є невід`ємною стадією процесу правосуддя, то і заміна сторони на цій стадії може відбуватися не інакше, як на підставах та у порядку, визначеному Господарським процесуальним кодексом України та Законом України "Про виконавче провадження", який регулює умови і порядок виконання рішень судів, що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку.
Відповідно до приписів статті 334 Господарського процесуального кодексу України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець.
Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження (частина 5 статті 334 Господарського процесуального кодексу України.)
З матеріалів справи вбачається, що на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.05.2023 року № 462-р "Про погодження реорганізації державних організацій, що належать до сфери управління Державного агентства резерву України", а також наказів Державного агентства резерву України від 29.05.2023 року № 94 "Про реорганізацію (перетворення) Державної організації "Комбінат "Прогрес" та від 31.01.2024 №17 "Про створення Державного підприємства "Комбінат "Прогрес" Державного агентства резерву України, 05.02.2024 року в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань було проведено державну реєстрацію припинення Державної організації Комбінат "Прогрес" Державного агентства резерву України (позивача та стягувача у справі № 910/12879/23) та створення в результаті перетворення юридичної особи - Державного підприємства "Комбінат "Прогрес" Державного агентства резерву України.
За приписами статті 52 Господарського процесуального кодексу України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника у зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.
Таким чином, виходячи зі змісту наведеної вище норми, процесуальне правонаступництво передбачено не лише у зв`язку зі смертю (оголошенням померлою) фізичної особи та реорганізацією суб`єкта господарювання, а й в інших передбачених законом випадках, у тому числі в разі заміни кредитора або боржника в зобов`язанні (відповідно до статей 512 і 520 Цивільного кодексу України). Процесуальне правонаступництво в розумінні статті 52 Господарського процесуального кодексу України допускається на будь-якій стадії судового процесу, включаючи стадію виконання судового рішення.
Процесуальне правонаступництво є похідним від матеріального та випливає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони у матеріальному правовідношенні її правонаступником). У зв`язку з цим, для вирішення судом питання про процесуальну заміну сторони у справі необхідна наявність відповідних первинних документів, які підтверджують факт вибуття особи з матеріального правовідношення та перехід її прав та обов`язків до іншої особи - правонаступника.
Отже, процесуальне правонаступництво, передбачене статтею 52 Господарського процесуального кодексу України - це перехід процесуальних прав та обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні.
Відповідно до усталеної практики Верховного Суду, для вирішення питання можливості правонаступництва необхідним є встановлення фактичних обставин заміни сторони матеріального правовідношення її правонаступником відповідно до норм матеріального права.
Підставою для заміни сторони виконавчого провадження, тобто процесуального правонаступництва, є наступництво у матеріальних правовідносинах, унаслідок якого відбувається вибуття сторони зі спірних або встановлених судом правовідносин і переходу до іншої особи прав і обов`язків сторони, яка вибула, в цих правовідносинах.
Відповідно до частин 1, 5 статті 104 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Статтею 106 Цивільного кодексу України передбачено, що злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади. Законом може бути передбачено одержання згоди відповідних органів державної влади на припинення юридичної особи шляхом злиття або приєднання.
Порядок припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу та перетворення регламентовано статтею 107 Цивільного кодексу України, за приписами якої кредитор може вимагати від юридичної особи, що припиняється, виконання зобов`язань якої не забезпечено, припинення або дострокового виконання зобов`язання, або забезпечення виконання зобов`язання, крім випадків, передбачених законом. Після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом. Порушення положень частин другої та третьої цієї статті є підставою для відмови у внесенні до Єдиного державного реєстру запису про припинення юридичної особи та державній реєстрації створюваних юридичних осіб - правонаступників.
Отже, законодавець визначив дві форми припинення юридичної особи: в результаті реорганізації або в результаті ліквідації, а також визначив наслідки припинення юридичної особи в результаті реорганізації, які, на відміну від припинення юридичної особи в результаті ліквідації, полягають, зокрема, у переході майна, прав і обов`язків до правонаступників.
Як було зазначено вище, 05.02.2024 року в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань було проведено державну реєстрацію припинення Державної організації Комбінат "Прогрес" Державного агентства резерву України, код ЄДРПОУ 14373207 (позивача та стягувача у справі № 910/12879/23) та створення в результаті перетворення юридичної особи - Державного підприємства "Комбінат "Прогрес" Державного агентства резерву України.
Частиною 6 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" передбачено, що у разі перетворення юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичної особи, що припиняється у результаті перетворення, та державна реєстрація новоутвореної юридичної особи. Перетворення вважається завершеним з дати державної реєстрації новоутвореної юридичної особи.
При цьому, при перетворенні не має значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків, адже правонаступник лише один, що унеможливлює виникнення будь-яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов`язків. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 20.01.2022 року в справі № 922/347/21.
Отже, лише при припиненні суб`єкта господарювання шляхом поділу в розподільчому балансі визначається правонаступництво. Внаслідок же злиття, приєднання або перетворення правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при таких видах реорганізації неможливий. Близька за змістом правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.06.2020 року в справі № 910/5953/17.
За таких обставин, встановивши, що Державне підприємство "Комбінат "Прогрес" Державного агентства резерву України є правонаступником усього майна, всіх прав та обов`язків Державної організації Комбінат "Прогрес" Державного агентства резерву України, суд дійшов висновку, що відбулося універсальне правонаступництво, що свідчить про необхідність заміни сторони у справі та стягувача у наказі господарського суду міста Києва від 14.11.2023 року № 910/12879/23 на його правонаступника.
З огляду на викладене, на підставі статей 52, 334 Господарського процесуального кодексу України, а також враховуючи відсутність у матеріалах справи доказів на підтвердження фактичного виконання Товариством з обмеженою відповідальністю "КІНДА" рішення господарського суду міста Києва від 24.10.2023 року в справі № 910/12879/23, суд дійшов висновку про необхідність здійснення заміни позивача у справі та стягувача у наказі господарського суду міста Києва від 14.11.2023 року № 910/12879/23 - Державної організації Комбінат "Прогрес" Державного агентства резерву України на його правонаступника - Державне підприємство "Комбінат "Прогрес" Державного агентства резерву України.
Керуючись статтями 52, 234, 235, 334 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Заяву Державного підприємства "Комбінат Прогрес" Державного агентства резерву України від 04.09.2024 року № 447 про заміну сторони її правонаступником у справі № 910/12879/23 - задовольнити.
2. Замінити позивача у справі № 910/12879/23 та стягувача у наказі господарського суду міста Києва від 14.11.2023 року № 910/12879/23 - Державну організацію Комбінат "Прогрес" Державного агентства резерву України (03126, місто Київ, бульвар Вацлава Гавела, будинок 24; код ЄДРПОУ 14373207) на його правонаступника - Державне підприємство "Комбінат "Прогрес" Державного агентства резерву України (03126, місто Київ, бульвар Вацлава Гавела, будинок 24; код ЄДРПОУ 14373207).
3. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання (02.10.2024 року) та може бути оскарження протягом десяти днів з дня складення її повного тексту шляхом подання апеляційної скарги до Північного апеляційного господарського суду.
Повний текст ухвали складено та підписано 02.10.2024 року.
Суддя В.С. Ломака
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2024 |
Оприлюднено | 04.10.2024 |
Номер документу | 122054150 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Ломака В.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні