ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25006,
тел. (0522) 30-10-22, 30-10-23, код ЄДРПОУ 03499951,
e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 вересня 2024 рокуСправа № 912/1914/24
Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Кабакової В.Г., за участі секретаря судового засідання Лупенко А.І., розглянув у судовому засіданні справу №912/1914/24
за позовом Заступника керівника Новоукраїнської окружної прокуратури Кіровоградської області, пров. С.Бандери, 7, м. Новоукраїнка, Кіровоградська область, 27100, в інтересах держави, уповноваженим органом якої виступає Кіровоградська обласна державна адміністрація, площа Героїв Майдану, 1, м. Кропивницький, 25006
до відповідачів
Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, вул. Академіка Корольова, 26, м. Кропивницький, 25030
Тишківської сільської ради, вул. Центральна, 3, с. Тишківка, Новоукраїнський район, Кіровоградська область, 27013
за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України", вул. Шота Руставелі, 9А, м. Київ, 01601
про визнання недійними наказів, скасування державної реєстрації земельної ділянки та скасування державної реєстрації права власності
Представники:
від прокуратури - Радкевич С.В. - посвідчення №075389 від 01.03.2023 року,
від позивача - участі не брали,
від відповідачів - участі не брали,
від третьої особи - участі не брали.
У судовому засіданні підписано вступну та резолютивну частини рішення.
До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Заступника керівника Новоукраїнської окружної прокуратури Кіровоградської області, в інтересах держави, уповноваженим органом якої виступає Кіровоградська обласна державна адміністрація до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та Тишківської сільської ради з вимогами:
- визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області №11-2041/14-18-СГ від 24.04.2018 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населеного пункту) на території Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області", в частині затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації та формування земельної ділянки з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422, площею 5,0292 га;
- визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області №11-2937/14-18-СГ від 01.06.2018 "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність", в частині передачі у комунальну власність Тишківської сільської ради земельної ділянки з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422, площею 5,0292 га;
- скасувати державну реєстрацію права власності Тишківської сільської ради на земельну ділянку площею 5,0292 га, за кадастровим номером 3521786000:02:001:9422, вчинену 01.11.2018 Коваль Я.Ю., державним реєстратором Добровеличківської районної державної адміністрації Кіровоградської області за реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна-168206235217;
- скасувати вчинену 24.04.2018 у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422, площею 5,0292 га;
- покласти на відповідачів судові витрати.
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначає, що оскаржувані накази прийняті з порушенням закону, внаслідок чого в односторонньому та позасудовому порядку незаконно вилучено поза волею держави в особі належного розпорядника - Кабінету Міністрів України спірну земельну ділянку в межах її накладення на землі державного лісового фонду з земель лісогосподарського призначення зі зміною її категорії та цільового призначення на землі сільськогосподарського призначення.
Підставами звернення з даним позовом прокурор зазначив, що орган, уповноважений державою на здійснення відповідних функцій у спірних правовідносинах, не вжив заходів на усунення порушень.
Ухвалою від 06.08.2024 суд відкрив провадження у справі № 912/1914/24 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначив на 03.09.2024 об 14:00 год, залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України" та встановив сторонам строки для подання заяв по суті справи.
15.08.2024 через систему "Електронний суд" від Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач 1 просить в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі з таких підстав. Оскільки право комунальної власності на спірну земельну ділянку відповідно до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, належить Тишківській сільській раді, належним та ефективним способом судового захисту порушеного права є звернення до суду з віндикаційним позовом про витребування земельної ділянки у кінцевого набувача Тишківської сільської ради. Зважаючи, що прокурором обрано неефективний спосіб судового захисту, Головне управління вважає, що суду належить відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
Також відповідач не погоджується з посиланням прокурора на постанови Верховного суду України та Верховного суду у справах № 6-212цс14, 6- 224цс14, 6-50цс15, 488/5476/14, 369/9900/16, 360/1998/18, 380/375/17, 369/16416/18, 359/11910/14, 369/16317/18, оскільки правовідносини, що розглядалися в них хоч і є подібними, але регулювалися законодавством України, що набуло чинності пізніше, ніж було видане розпорядження № 57-р, яким на думку Прокурора спірну земельну ділянку було передано в постійне користування Оникіївському лісогосподарському підприємству об`єднання "Кіровоградліс". Зважаючи на те, що Лісовий кодекс України до внесення змін Законом України "Про внесення змін до Лісового кодексу України" від 8 лютого 2006 року № 3404-IV містив вимогу щодо передачі в постійне користування на підставі оформлення відповідного державного акту, якому повинно було передувати колегіальне рішення Ради народних депутатів, державної реєстрації такого акту в сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів, а щодо спірної землі вищевказаних вимог дотримано не було, посилання на правові позиції Верховного суду у вищевказаних справах та зміст пункту 5 Перехідних положень Лісового кодексу України не заслуговують на увагу через їх недоречність та недоцільність.
Окрім того відповідач зазначає, що так як відносно спірної земельної ділянки розпорядниками не було вчинено жодних дій, направлених на зміну цільового призначення із сільськогосподарського на будь-яке інше, в тому числі лісогосподарське призначення, а також щодо належного оформлення рішення про надання землі в постійне користування, державного акта, державної реєстрації права постійного користування спірною земельною ділянкою Оникіївського лісогосподарського підприємства об`єднання "Кіровоградліс", а розпорядження № 57-р від 01.02.2000 року не відповідає встановленому законодавством порядку зміни цільового призначення земель, спірна земельна ділянка правомірно продовжувала та продовжує обліковуватися як земля сільськогосподарського призначення.
22.08.2024 від Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" до суду надійшли пояснення, де третя особа просить задовольнити позовну заяву прокурора в повному обсязі та заява про розгляд справи без участі її представника.
22.08.2024 Новоукраїнською окружною прокуратурою Кіровоградської області подано до суду відповідь на відзив відповідача 1.
26.08.2024 через систему "Електронний суд" Кіровоградською обласною державною адміністрацією подано до суду додаткові пояснення, в яких позивач підтримує позовні вимоги прокурора та просить задовольнити їх в повному обсязі.
Ухвалою від 03.092024 суд закрив підготовче провадження у справі №912/1914/24 та призначив справу до судового розгляду по суті на 25.09.2024 о 09:00 год.
25.09.2024 суд розпочав розгляд справи по суті.
В судовому засіданні прокурор підтримав позовні вимоги.
Відповідачі та третя особа своїм процесуальним правом на участь в засіданні суду не скористались, уповноважених представників не направили. Тишківська сільська рада відзив на позов суду не подала.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд встановив наступні обставини.
У позові прокурор вказав таке.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-99441702132024 земельна ділянка з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422, площею 5,0292 га розташована на території Тишківської сільської ради Новоукраїнського району (колишній Добровеличківський район) Кіровоградської області, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, вид цільового призначення земельної ділянки -16.00.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно станом на 14.06.2024 власником земельної ділянки за кадастровим номером 3521786000:02:001:9422, площею 5,0292 га є Тишківська сільська рада.
Державну реєстрацію права власності Тишківської сільської ради на дану земельну ділянку проведено 01.11.2018 Коваль Я.Ю. державним реєстратором Добровеличківської районної державної адміністрації Кіровоградської області.
Земельна ділянка за кадастровим номером 3521786000:02:001:9422 площею 5,0292 га сформована та зареєстрована 24.04.2018.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області № 11-2041/14-18-СГ від 24.04.2018 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населеного пункту) на території Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області.
Зокрема, вищевказаним наказом затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки за кадастровим номером 3521786000:02:001:9422, площею 5,0292 га.
Відповідно до змісту технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення, її описової частини та графічних матеріалів, земельна ділянка площею 5,0292 га віднесена до земель сільськогосподарського призначення (склад угідь - пасовища).
Таким чином, отримані за результатами інвентаризації земель відомості, у тому числі, щодо земельної ділянки площею 5,0292 га, зареєстровані 24.04.2018 Відділом у Добровеличківському районі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській у Державному земельному кадастрі з присвоєнням кадастрового номеру 3521786000:02:001:9422.
За повідомленням ДП "Оникіївське лісове господарство" (на даний час філія "Оникіївське лісове господарство" ДП "Ліси України") земельна ділянка з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422 знаходяться в постійному користуванні філії "Оникіївське лісове господарство" ДП "Ліси України", на ній зростають лісові культури ясен звичайний та берест віком 50 років.
Філією "Оникіївське лісове господарство" ДП "Ліси України" та ДП "Оникіївське лісове господарство" не надавалися погодження на вилучення частини земельної ділянки лісогосподарського призначення із земель лісогосподарського призначення та на зміну її цільового призначення.
Так, згідно з інформацією філії "Оникіївське лісове господарство" від 05.04.2024 вищевказана земельна ділянка надана в постійне користування державному підприємству "Оникіївський лісгосп" розпорядженням голови Кіровоградської обласної державної адміністрації від 01.02.2000 № 57-р "Про заходи щодо створення захисних лісових насаджень на території області".
Вищевказане підтверджується проектом відведення Оникіївському державному лісогосподарському підприємству об`єднання "Кіровоградліс" в постійне користування ділянок лісового фонду, які перейшли в відання селищної та сільських рад у зв`язку з реорганізацією КСП в Добровеличківському районі та з того часу не вилучалися з фактичного користування.
Вказана земельна ділянка, на даний час, продовжує перебувати в постійному користуванні філії "Оникіївське лісове господарство" ДП "Ліси України", як правонаступника державного підприємства "Оникіївське лісове господарство".
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 01.06.2018 № 11-2937/14-18-СГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" передано Тишківській сільській раді (ОТГ) у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, які розташовані на території Тишківської сільської ради Кіровоградської області згідно з актом приймання-передачі. Відповідно до акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.06.2018 та додатку до нього ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області передало, а Тишківська сільська рада прийняла у комунальну власність Тишківської сільської ради (ОТГ) земельні ділянки, у тому числі земельну ділянку з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422, площею 5,0292 га з цільовим призначенням - для іншого сільськогосподарського призначення (п. 10 Додатку).
До Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відомості про право власності Тишківської сільської ради Новоукраїнського району на вказану земельну ділянку з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422, площею 5,0292 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1686206235217, номер відомостей про речове право - 28769022).
З викладеного прокурор зазначає, що право державної власності на частину спірної земельної ділянки, яка перебуває у постійному користуванні державного підприємства, не могло припинитися, а цільове призначення земель лісогосподарського призначення змінитися на іншу категорію земель внаслідок прийняття рішення органом виконавчої влади, який відповідно до своєї компетенції не був наділений повноваженнями щодо розпорядження земельними ділянками лісового фонду.
Земельна ділянка з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422 не може існувати у встановлених межах, її державна реєстрація повинна бути скасована, що дасть можливість відновити стан земельної ділянки, що існував до порушення та усунути перешкоди власнику - державі в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації в майбутньому створити новий об`єкт земельних відносин з іншими межами та цільовим призначенням, зареєструвати речове право власності та похідні речові права на земельну ділянку.
Отже, з метою реального поновлення прав держави, державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422 підлягає скасуванню.
Вказані обставини і стали підставою для звернення до суду з даним позовом.
Розглядаючи спір по суті суд враховує таке.
Відповідно до ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені Законом.
Згідно з ч. 3 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, подає апеляційну, касаційну скаргу.
У силу ч. 4 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Відповідно до ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, звертатися до суду з позовом (заявою, поданням).
Прокурор може представляти інтереси держави в суді у випадках:
-якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження;
-у разі відсутності такого органу.
У першому випадку прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту або здійснює неналежно.
"Не здійснення захисту" виявляється в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень - він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається.
"Здійснення захисту неналежним чином" виявляється в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною.
"Неналежність" захисту може бути оцінена з огляду на встановлений порядок захисту інтересів держави, який, серед іншого, включає досудове з`ясування обставин порушення інтересів держави, обрання способу їх захисту та ефективне здійснення процесуальних прав позивача.
Є категорія справ, де підтримка прокурора не порушує справедливого балансу. Так, у справі "Менчинська проти Російської Федерації" (рішення від 15.01.2009, заява № 42454/02, пункт 35) ЄСПЛ висловив таку позицію (у неофіційному перекладі): "Сторонами цивільного провадження виступають позивач і відповідач, яким надаються рівні права, в тому числі право на юридичну допомогу. Підтримка, що надається прокуратурою одній зі сторін, може бути виправдана за певних обставин, наприклад в тих випадках, коли відповідним правопорушенням зачіпаються інтереси великого числа громадян, або у випадках, коли потрібно захистити інтереси держави".
Отже, тлумачення пункту 3 частини першої статті 131-1 Конституції України, з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, свідчить, що прокурор може представляти інтереси держави в суді тільки у виключних випадках, які прямо передбачені законом.
Участь прокурора в судовому процесі можлива за умови, крім іншого, обґрунтування підстав для звернення до суду, а саме має бути доведено нездійснення або неналежне здійснення захисту інтересів держави у спірних правовідносинах суб`єктом влади (у даному випадку органом місцевого самоврядування), до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, або підтверджено відсутність такого органу (частини третя, четверта статті 53 ГПК України, частина третя статті 23 Закону України "Про прокуратуру").
Для того, щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює у судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який відсутній або всупереч вимог закону не здійснює захисту чи робить це неналежно.
Відповідно до ст. 1 Лісового кодексу України ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцерозташуванням виконують водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території України становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.
З огляду на зазначене землі лісового фонду за особливостями свого цільового призначення і правового режиму не можуть використовуватися для ведення сільського господарства.
Прокурор у позові зазначив, що незаконне вилучення земель державної власності лісогосподарського призначення та безпідставна зміна їх цільового призначення на землі сільськогосподарського призначення зі зміною форми власності та державного розпорядника таких земель, не може відповідати суспільному інтересу та порушує інтереси держави, як гаранта дотримання принципу верховенства права в країні.
Зокрема, такі дії порушують інтереси держави у сфері ефективного використання земельних та лісових ресурсів, оскільки унеможливлюють реалізацію державної політики по забезпеченню охорони, відтворення та сталого використання земельних і лісових ресурсів з урахуванням екологічних, економічних, соціальних та інших інтересів суспільства.
За таких обставин "суспільним", "публічним" інтересом звернення прокуратури до суду зазначено задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно важливого та соціально значущого питання - зміни цільового призначення земель лісового фонду, недопущення можливості розпорядження спірною ділянкою не уповноваженим суб`єктом - Головним управлінням Держгеокадастру в Кіровоградській області та Тишківською сільською радою Новоукраїнського району, в межах території якої на даний час розташована спірна земельна ділянка.
Згідно норм чинного Земельного кодексу України, розпорядження земельними ділянками державної власності лісогосподарського призначення за межами населеного пункту для лісогосподарських потреб на даний час покладено на Кіровоградську обласну державну (військову) адміністрацію у відповідності до вимог ч. 5 ст. 122, п. 24 Перехідних положень Земельного кодексу України.
Новоукраїнська окружна прокуратура 18.06.2024 направила до Кіровоградської обласної державної (військової) адміністрації лист № 53-3122вих-24 (а.с. 198-199 т. 2), у якому вказала про порушення права держави на землі лісогосподарського призначення.
Кіровоградська обласна військова адміністрація листом №01-29/801/06 від 25.06.2024 (а.с. 200 т. 2) повідомила про те, що до органів судової влади з позовними заявами стосовно повернення вищезазначеної земельної ділянки державі обласна військова адміністрація не зверталась. Не заперечує щодо вжиття заходів для представництва в суді прокурором інтересів держави в особі облвійськадміністрації.
Нездійснення або неналежне здійснення відповідними органами повноважень щодо захисту вказаних інтересів є підставою для представництва в суді інтересів держави відповідно до ст. 23 Закону України "Про прокуратуру". Аналогічні правові висновки Верховного Суду викладено у постановах від 14.02.2018 у справі № 925/1277/16, від 20.02.2018 у справі № 910/10779/17, від 13.03.2018 у справі № 911/620/17 , від 04.04.2018 у справі № 910/4898/16, від 05.11.2018 у справі № 910/4345/18, від 05.02.2019 у справі № 910/7813/18, від 13.02.2018 у справі № 914/225/18, від 26.02.2019 у справі № 905/803/18, від 16.04.2019 у справі № 910/3486/18, від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18 тощо.
Чинним законодавством чітко не визначено, що необхідно розуміти під "нездійсненням або неналежним здійсненням суб`єктом владних повноважень своїх функцій", у зв`язку із чим прокурор у кожному випадку обґрунтовує та доводить наявність відповідних фактів самостійно з огляду на конкретні обставини справи. При цьому враховуються висновки Верховного Суду, зроблені при розгляді інших справ за участю прокурора (ухвали від 07.05.2018 у справі № 910/18283/17, від 10.07.2018 у справі № 812/1689/16, постанови від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17, від 13.06.2018 у справі № 687/379/17-ц, № 924/1256/17, від 04.04.2019 у справі №924/349/18, від 18.04.2019 у справі №906/506/18).
Розглядаючи питання обґрунтування прокурором підстав представництва інтересів держави у суді, Великою палатою Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18 наголошено, що прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу. При цьому бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Бездіяльність уповноважених органів оцінена прокурором як невиконання функцій по захисту інтересів держави, що відповідно до ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" є достатньою підставою для захисту інтересів держави органами прокуратури шляхом пред`явлення позову. Така позиція узгоджується з положеннями постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18, а також постанови Верховного Суду від 17.08.2020 у справі № 924/1240/18.
Наведені обставини, а також той факт, що уповноваженим органом - Кіровоградською облдержадміністрацією, не здійснюється захист порушених інтересів держави в передбаченому законом порядку, суд вважає достатніми підставами для звернення прокурора з даним позовом до суду.
Листом від 18.06.2024 прокуратура направила Кіровоградській ОДА повідомлення в порядку ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" (а.с. 201-202 т.1).
З підстав викладеного, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість звернення прокурора у даній справі з позовом в інтересах держави в особі Кіровоградською облдержадміністрацією та наявність підстав для представництва інтересів.
Наявність підстав для представництва прокурором інтересів держави у даному спорі не оскаржена на підставі абз. 3 ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру".
З матеріалів справи вбачається, що приналежність земельної ділянки з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422, площею 5,0292 га до земель лісового фонду підтверджується проектами організації та розвитку лісового господарства ДП "Оникіївський лісгосп" Тишківського лісництва (таксаційний опис) за 2010 рік (в цих матеріалах земельна ділянка мала номер кварталу 111 виділ 8,9,10) та проектом організації та розвитку лісового господарства ДП "Оникіївський лісгосп" Тишківського лісництва (таксаційний опис) за 2020 рік (земельна ділянка квартал 154, виділ 1,2 та квартал 155, виділ 1).
Державним підприємством "Харківська державна лісовпорядна експедиція" ВО "Укрдержліспроект" проведено кореляцію (співідношення, накладання) земельної ділянки з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422 із землями лісогосподарського призначення ДП "Оникіївське лісове господарство" (філія "Оникіївське лісове господарство" ДП "Ліси України"). За результатами чого земельна ділянка за вказаним кадастровим номером, згідно матеріалів лісовпорядкування 2017 року, знаходиться в межах земель лісогосподарського призначення квартал 155 Тишківського лісництва державного підприємства ДП "Оникіївське лісове господарство", площа перетину меж земельної ділянки з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422 з межами кварталу 155 Тишківського лісництва державного підприємства ДП "Оникіївське лісове господарство" становить 5,0292 га з загальної площі ділянки 5,0292 га.
Відтак земельна ділянка з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422, площею 5,0292 га відноситься до земель лісового фонду і на даний час перебуває в постійному користуванні філії "Оникіївське лісове господарство" ДП "Ліси України".
Земельний кодекс України передбачає, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, зокрема, землі лісогосподарського призначення (ст. 19).
За нормами Земельного кодексу України в редакції на дату виникнення спірних правовідносин (формування земельної ділянки кадастровий номер 3521786000:02:001:9422):
- до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства (ч. 1 ст. 55);
- землі лісогосподарського призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності (ч. 1 ст. 56);
- земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства (ч. 1 ст. 57).
Відповідно до ст. 63 Лісового кодексу України ведення лісового господарства полягає у здійсненні комплексу заходів з охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів.
Також за нормами Лісового кодексу України в редакції станом на дату виникнення спірних правовідносин, лісовпорядкування є обов`язковим на всій території України та ведеться державними лісовпорядними організаціями за єдиною системою в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері лісового господарства (ст. 47).
Відповідно до ст. 48 Лісового кодексу України в редакції станом на дату виникнення спірних правовідносин, у матеріалах лісовпорядкування дається якісна і кількісна характеристика кожної лісової ділянки, комплексна оцінка ведення лісового господарства, що є основою для розроблення на засадах сталого розвитку проекту організації та розвитку лісового господарства відповідного об`єкта лісовпорядкування.
Згідно з пунктом 5 розділу VIII "Прикінцеві положення" Лісового кодексу України в редакції станом на дату виникнення спірних правовідносин, до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.
Отже, планово-картографічні матеріали є належним доказом у справі на підтвердження віднесення земельної ділянки до категорії земель лісогосподарського призначення, виходячи зі змісту інформації, яку вони містять.
Аналогічного висновку дотримується Верховний Суд, зокрема, у постанові від 01.11.2023 по справі № 676/5079/21.
Окрім того, в силу 5 розділу VIII "Прикінцеві положення" Лісового кодексу України такі документи підтверджують право постійного користування земельними лісовими ділянками державними лісогосподарськими підприємствами.
Також Листи ВО "Укрдержліспроект" з інформацією про запитувану спірну земельну ділянку є належними, допустимими доказами, про що зазначено Верховним Судом у постанові від 13.11.2019 у справі № 361/6829/16.
На підставі вищевикладеного, суд вважає підтвердженими доводи прокурора, що земельна ділянка з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422 сформована, у тому числі, за рахунок земельної ділянки, яка перебуває у складі земель лісогосподарського призначення та в постійному користуванні державного лісогосподарського підприємства.
Разом з тим наказом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області № 11-2041/14-18-СГ від 24.04.2018 (а.с. 172-174 т.1) затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населеного пункту) на території Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області.
Відповідно до змісту вказаної технічної документації, її описової частини та графічних матеріалів земельна ділянка з інвентаризаційним номером 3 площею 5,0292 га є ненаданою у власність і користування та за видом угідь віднесена до пасовищ, цільове призначення цих земель визначено, як землі сільськогосподарського використання (а.с. 183-184 том 1).
Отримані за результатами інвентаризації земель відомості, у тому числі, щодо земельної ділянки площею 5,0292 га, зареєстровані 24.04.2018 Відділом у Добровеличківському районі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській у Державному земельному кадастрі з присвоєнням кадастрового номеру 3521786000:02:001:9422.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 01.06.2018 № 11-2937/14-18-СГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" передано Тишківській сільській раді (ОТГ) у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, які розташовані на території Тишківської сільської ради Кіровоградської області згідно з актом приймання-передачі. Відповідно до акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.06.2018 та додатку до нього ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області передало, а Тишківська сільська рада прийняла у комунальну власність Тишківської сільської ради (ОТГ) земельні ділянки, у тому числі земельну ділянку з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422, площею 5,0292 га з цільовим призначенням - для іншого сільськогосподарського призначення (п. 10 Додатку).
До Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відомості про право власності Тишківської сільської ради Новоукраїнського району на вказану земельну ділянку з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422, площею 5,0292 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1686206235217, номер відомостей про речове право - 28769022).
Статтею 13 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
За нормами ст. 84 ЗК України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
На час прийняття Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області розпорядження про затвердження технічної документації про інвентаризацію спірної земельної ділянки, як земель сільськогосподарського призначення, за правилами ст. 122 Земельного кодексу України:
- Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи розпоряджалися земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб (ч. 4).
- Обласні державні адміністрації на їхній території передавали земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб (ч.5).
- Кабінет Міністрів України передавав земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у випадках, визначених статтею 149 цього Кодексу (ч. 8).
Відповідно до норм ст. 149 ЗК України Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ліси для нелісогосподарських потреб (ч. 9).
Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів (ч. 2).
Частинами 1 та 7 стаття 20 ЗК України в редакції станом на дату виникнення спірних правовідносин визначено, що зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення, а зміна цільового призначення земельних ділянок лісогосподарського призначення, що перебувають у державній чи комунальній власності, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, у період проведення інвентаризації земель та формування спірної земельної ділянки, її реєстрації в державному земельному кадастрі, лише Кабінет Міністрів України уповноважений приймати рішення про зміну цільового призначення вкритих лісом земель лісогосподарського призначення для нелісогосподарських цілей, зокрема й для сільськогосподарського призначення.
Відомостей про відповідне рішення Кабінету Міністрів України матеріали справи не містять.
Погоджень на вилучення та передачу земельної ділянки філія "Оникіївське лісове господарство" ДП "Ліси України", ДП "Оникіївське лісове господарство" не надавали, про що свідчить інформація, зазначена в листі філії "Оникіївське лісове господарство" ДП "Ліси України" від 05.04.2024 № 612/22.14-2024.
Відповідно до листа Кіровоградського обласного управління лісового та мисливського господарства № 02-52/314 від 23.02.2022 повідомлено, що Кіровоградське обласне управління лісового та мисливського господарства не надавало погодження на вилучення із постійного користування та зміну цільового призначення земельної ділянки за кадастровим номером 3521786000:02:001:9422.
Отже, наказ ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області № 11-2041/14-18-СГ від 24.04.2018 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, на підставі якої сформовано земельну ділянку сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422, прийнято з порушенням закону, внаслідок чого в односторонньому та позасудовому порядку незаконно вилучено поза волею держави в особі належного розпорядника - Кабінету Міністрів України земельну ділянку в межах її накладення на землі державного лісового фонду зі зміною її категорії на землі сільськогосподарського призначення.
Стаття 152 ЗК України передбачає, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема: визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; застосування інших, передбачених законом, способів.
Відповідно до ч. 1 ст. 155 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Згідно ст. 21 ЗК України чинний зміст якої відповідає нормам станом на дату виникнення спірних правовідносин, порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 11.06.2024 у справі № 925/1133/18 дійшла висновку, що якщо прокурор вважає, що порушення інтересів держави полягає у незаконній зміні категорії земель за цільовим призначенням, то вимога про визнання незаконним та скасування рішення у частині зміни цільового призначення земельної ділянки є належною та ефективною. Прокурор може звертатися з позовом про визнання незаконним і скасування такого рішення (п. 149).
Як встановлено, наказ ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області № 11-2041/14-18-СГ від 24.04.2018 стосується земельної ділянки лісового фонду, розпоряджатися якою вказаний орган державної влади не був уповноважений, та яка не могла бути вилучена із державної власності поза волею власника - Кабінету Міністрів України, а тому такий наказ суперечить вимогам ст. ст. 19, 20, 55, 122, 141, 149 ЗК України та порушує інтереси держави.
Наведене є підставою для визнання наказу недійсним в частині затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, на підставі якої сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422.
Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про державний земельний кадастр" в редакції станом на дату виникнення спірних правовідносин передбачалось, що до державної реєстрації права державної чи комунальної власності на земельні ділянки формування земельних ділянок за рахунок земель державної та комунальної власності, визначення їх угідь, а також віднесення таких земельних ділянок до певних категорій може здійснюватися на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель.
Згідно ч. 2 ст. 79-1 ЗК України формування земельних ділянок здійснюється, у тому числі, шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом.
За ч. 13 ст. 79-1 ЗК України земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується у разі, зокрема, скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації.
Як встановлено, під час формування земельної ділянки з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422 до її складу включено земельну ділянку лісогосподарського призначення з порушенням наведених вище норм законодавства щодо порядку вилучення та зміни цільового призначення.
За вказаних обставин формування та державна реєстрація земельної ділянки кадастровий номер 3521786000:02:001:9422 не відповідають вимогам законодавства, а тому відповідна державна реєстрація підлягає скасуванню.
Наведена вимога є ефективним способом захисту порушеного права, оскільки за наслідками такого скасування незаконно сформована земельна ділянка припиняє своє існування як об`єкт цивільних прав та фактично відновлюється попередній правовий стан земель, що надає можливим власнику - державі в особі Кіровоградської ОДА сформувати земельну ділянку в належних межах, як об`єкт цивільних прав.
Статтею 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" встановлено, що ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
Аналогічні положення щодо припинення речових прав при скасуванні державної реєстрації земельної ділянки передбачено також ч. 13 ст. 79-1 ЗК України.
За змістом ч. 3 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у разі, зокрема, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються.
Таким чином, скасування державної реєстрації земельної ділянки передбачає одночасне припинення усіх наявних речових прав щодо такої земельної ділянки, що здійснюється, у тому числі, на підставі судового рішення про скасування державної реєстрації прав.
З Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вбачається актуальним запис про реєстрацію щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422 права власності за Тишківською сільською радою (а.с. 68-69 т. 1).
За вказаних обставин актуальні записи права власності підлягають скасуванню, що за змістом ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачає припинення таких прав.
За приписами ч. 2 ст. 117 ЗК України до земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об`єктів у комунальну власність.
За таких підстав наказ ГУ Держгеокадастру № 11-2937/14-18-СГ від 01.06.2018 про передачу земельної ділянки з державної в комунальну суд визнає недійсним.
Заперечення відповідача 1 щодо неефективності обраного прокурором способу захисту спростовуються вищевикладеним.
Ураховуючи викладене суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для їх задоволення повністю.
Відповідно до норм ст. 129 ГПК України судовий збір покладається на відповідачів порівну.
Керуючись ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326-327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області №11-2041/14-18-СГ від 24.04.2018 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населеного пункту) на території Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області", в частині затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації та формування земельної ділянки з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422, площею 5,0292 га.
Визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області №11-2937/14-18-СГ від 01.06.2018 "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність", в частині передачі у комунальну власність Тишківської сільської ради земельної ділянки з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422, площею 5,0292 га.
Скасувати державну реєстрацію права власності Тишківської сільської ради (вул. Центральна, 3, с. Тишківка, Новоукраїнський район, Кіровоградська область, 27013, і.к. 04365827) на земельну ділянку площею 5,0292 га, за кадастровим номером 3521786000:02:001:9422, вчинену 01.11.2018 Коваль Я.Ю., державним реєстратором Добровеличківської районної державної адміністрації Кіровоградської області за реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна-168206235217.
Скасувати вчинену 24.04.2018 у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3521786000:02:001:9422, площею 5,0292 га.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (вул. Академіка Корольова, 26, м. Кропивницький, 25030, і.к. 39767636) на користь Кіровоградської обласної прокуратури р/р UA848201720343100001000004600 в банку Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, код класифікації видатків бюджету 2800, проспект Європейський, 4, м. Кропивницький, 25006, і.к. 02910025, судовий збір в сумі 6 056,00 грн.
Стягнути з Тишківської сільської ради (вул. Центральна, 3, с. Тишківка, Новоукраїнський район, Кіровоградська область, 27013, і.к. 04365827) на користь Кіровоградської обласної прокуратури р/р UA848201720343100001000004600 в банку Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, код класифікації видатків бюджету 2800, проспект Європейський, 4, м. Кропивницький, 25006, і.к. 02910025, судовий збір в сумі 6 056,00 грн.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Копії рішення надіслати до Електронних кабінетів:
Кіровоградській обласній прокуратурі,
Новоукраїнській окружній прокуратурі,
Кіровоградській обласній державній адміністрації,
Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області,
Тишківській сільській раді,
Державному спеціалізованому господарському підприємству "Ліси України".
Повне рішення складено 03.10.2024.
Суддя В.Г. Кабакова
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2024 |
Оприлюднено | 04.10.2024 |
Номер документу | 122054333 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Кабакова В.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні