Рішення
від 02.10.2024 по справі 912/1578/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25006,

тел. (0522) 30-10-22, 30-10-23, код ЄДРПОУ 03499951,

e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 жовтня 2024 рокум. Кропивницький Справа № 912/1578/24

Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Закуріна М.К. (надалі Суд), розглянувши справу

за позовом керівника Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави в особі

позивача-1 Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України

позивача-2 Кіровоградської обласної державної адміністрації, яка набула статусу Кіровоградської обласної військової адміністрації,

до

відповідача-1 Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області

відповідача-2 Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області

про усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою шляхом визнання недійсним наказу, скасування державної реєстрації земельної ділянки, зобов`язати повернути її у власність держави

за участю:

- секретаря судового засідання Рудченко І.О.;

- представників: прокуратури Мороза В.С.,

у с т а н о в и в:

ДІЇ ТА АРГУМЕНТИ ПРОКУРОРА

24.06.2024 керівник Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області звернувся в інтересах держави в особі Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України та Кіровоградської обласної державної адміністрації, яка набула статусу Кіровоградської обласної військової адміністрації, до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області та просить суд:

- визнати недійсним наказ Головного управління Дерожгеокадастру у Кіровоградській області від 26.09.2018 № 11-6309/14-19-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну» в частині земельної ділянки з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 площею 2,8615 га, згідно з актом передачі;

- скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державну реєстрацію права власності Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області на земельну ділянку з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 площею 2,8615 га, припинивши право комунальної власності на вказану земельну ділянку (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1679878535252);

- скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079, площею 2,8615 га, з цільовим призначенням 16 землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), із одночасним припиненням усіх зареєстрованих щодо неї прав;

- зобов`язати Великоандрусівську сільську раду Олександрійського району Кіровоградської області повернути у власність держави в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації земельну ділянку природно-заповідного фонду з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 площею 2,8615 га.

Обґрунтовуючи позовні вимоги Прокурор вказав, що:

- указом Президента України від 20.08.1996 № 715/96 «Про оголошення об`єктів природно-заповідного фонду державного значення» створено ботанічний заказник загальнодержавного значення «Цюпина балка» площею 30 га;

- відповідно до рішення Кіровоградської обласної ради від 18.02.2011 № 89 «Про оголошення регіонального ландшафтного парку «Світловодський» ботанічний заказник загальнодержавного значення «Цюпина балка» увійшов до складу території ландшафтного парку «Світловодський»;

- згідно з пунктом 3.3.4 Положення про регіональний ландшафтний парк «Світловодський» ботанічний заказник «Цюпина балка» входить в заповідну зону парку, яка призначена для охорони та відновлення найбільш цінних природних комплексів, до якої входять наявні території та об`єкти природно-заповідного фонду;

- в заповідній зоні забороняється будь-яка господарська та інша діяльність, що суперечить її цільовому призначенню;

- наказом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області № 11-6309/14-18-СГ від 26.09.2018 «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» Великоандрусівській сільській раді Світловодського району Кіровоградської області за актом прийому-передачі та додатку до нього передано у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, зокрема земельну ділянку з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 площею 2,8615 га за цільовим призначенням 16 «Землі запасу»;

- за інформацією з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку земельна ділянка з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 площею 2,8615 га є землями територіальної громади, комунальної форми власності Великоадрусівської сільської ради Олександрійської (колишнього Світловодського) району Кіровоградської області, категорія земель землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення землі запасу;

- опрацюванням листа Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» від 31.05.2024 № 24-28-0.215-5994/2-24 встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 площею 2,8615 га перетинається з ботанічним заказником загальнодержавного значення «Цюпина балка», що підтверджується графічним зображенням контурів заказника на кадастровій карті та указаної земельної ділянки;

- відповідно до листа ГУ Держгеокадастру в Кіровоградській області від 11.06.2024 № 10-11-0.223-2360/2-24, згідно з даними Державного земельного кадастру, з урахуванням інформаційно-довідкового шару «Природно-заповідний фонд», земельна ділянка з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 розташована в межах об`єкта природно-заповідного фонду; на земельну ділянку встановлене обмеження - «господарська зона регіональних ландшафтних парків»;

- таким чином, земельна ділянка з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 значною площею перебуває у межах території ботанічного заказника загальнодержавного значення «Цюпина балка»;

- власник і законний володілець земельної ділянки, яка входить у межі об`єкта природно-заповідного фонду, яким у даному випадку є держава в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації, може вимагати усунення порушення його права власності на цю ділянку, оспорюючи відповідні рішення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договори або інші правочини та вимагаючи повернути цю ділянку;

- як на правову підставу позову Прокурор посилається на положення статей 20, 43-45 та 122 Земельного кодексу України, статей 7, 53 та 54Закону України «Про природно-заповідний фонд» та статей 1, 24 Закону України «Про державний земельний кадастр»;

- позовна заява вжита як захід прокурорського реагування та направлена на задоволення суспільної потреби у відновленні законності порушених інтересів держави, які полягають у дотриманні режиму охорони та використання об`єктів природно-заповідного фонду; усунення наявних порушень щодо використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, її знищення, погіршення якісного складу, неправомірної передачі у приварну власність чи користування.

ДІЇ ТА АРГУМЕНТИ ПОЗИВАЧА-1

Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України позовні вимоги підтримало, просило їх задовольнити.

ДІЇ ТА АРГУМЕНТИ ПОЗИВАЧА-2

Кіровоградська обласна державна адміністрація у клопотанні від 27.08.2024 серед іншого зазначила про підтримку позовних вимог.

ДІЇ ТА АРГУМЕНТИ ВІДПОВІДАЧА-1

ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області позов не визнало та просило відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі з наступних підстав:

- межі ботанічного заказника загальнодержавного значення «Цюпина балка» в натурі не встановлено, документація до фонду документації із землеустрою не надходила, відомості про межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, межі обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів офіційно не внесені до Державного земельного кадастру на підставі Проекту;

- Прокурор не додав до позову проект землеустрою щодо організації і встановлення меж територій ботанічного заказника загальнодержавного значення «Цюпина балка», рішення уповноваженого органу про визначення категорії спірних земельних ділянок як таких, що належать до земель природно-заповідного фонду, а також інших належних доказів, які б підтверджували позовні вимоги, а отже Прокурор не довів факт належності спірних земельних ділянок до земель природно-заповідного фонду;

- вимоги про визнання незаконними та недійсним рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, рішень, записів про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно за незаконним володільцем, самої державної реєстрації цього права, договорів, інших правочинів щодо спірного майна, і тим більше документів (свідоцтв, державних актів тощо), що посвідчують відповідне право є неналежними, зокрема неефективними способами захисту прав власності, а їх задоволення не відновить володіння позивачем його майном.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ

Ухвалою від 28.06.2024 Суд відкрив провадження у справі за правилами загального провадження та сторонам установив строки для надання процесуальних заяв.

У встановлені строки ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області подало відзив на позов, а Прокурор відповідь на відзив.

Великоандрусівська сільська рада Олександрійського району Кіровоградської області відзив на позов не подала.

Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України та Кіровоградська обласна державна адміністрація подали заяви про підтримання позовних вимог.

Підготовче засідання Суд провів 28.08.2024, а розгляд справи по суті 18.09.2024.

Справу Суд розглянув без участі представників Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України та Кіровоградської обласної державної адміністрації, задовольнивши їх відповідні клопотання, а також без участі ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області та Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області, оскільки вони своїх представників у судове засідання вони не направили. Так, ухвали про відкриття провадження у справі та про закриття підготовчого провадження були направлені до електронних кабінетів зазначених сторін. Отже, Суд вжив належні заходи щодо повідомлення учасників справи про судовий розгляд.

УСТАНОВЛЕНІ ОБСТАВИНИ

Як слідує з пункту 1 Указу Президента України від 20.08.1996 № 715/96 «Про оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення» (а.с. 127) оголошено заказниками, пам`ятками природи і парками-пам`ятками садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення території та об`єкти, що мають особливе природоохоронне, наукове, естетичне і пізнавальне значення (додатки №№ 1-3), а серед інших (а.с. 129) ботанічний заказник площею 30 га, який знаходиться у Світловодському районі, с. Велика Андрусівка, коротка характеристика заказника балкова система з різноманітними степовими та лучно-степовими рослинними угрупуваннями; місцезростання численних малопоширених та рідкісних видів флори; зустрічаються астрагал шерстистоквітковий, а також борсук, махаон, занесені до Червоної книги України. Заказник перебуває у віданні колективного сільськогосподарського підприємства «Славутич».

Відповідно до Паспорта території (об`єкту) природно-заповідного фонду України ботанічний заказник загальнодержавного значення «Цюпина балка» 10.10.1996 переданий під охоронне зобов`язання КСП «Славутич» (а.с. 138).

Рішенням Кіровоградської обласної ради № 89 від 18.02.2011 (а.с. 151) на території Світловодського району оголошено регіональний ландшафтний парк місцевого значення «Світловодський» з урахуванням площі природно-заповідних території згідно з додатком (а.с. 152), за пунктом 1 якого до складу парку увійшов ботанічний заказник природно-заповідного фонду загальнодержавного значення «Цюпина балка» площею 36 га, місце розташування Світловодський район, с. Велика Андрусівка, підпорядкування Великоандрусівська сільська рада Світловодського району.

За охоронним зобов`язанням № ЗЗб 17-564 від 10.12.2012 ботанічний заказник загальнодержавного значення «Цюпина балка», площею 36 га, який розташований біля південної межі с. Велика Андрусівка Світловодського району, з метою збереження у природному стані комплексу цілинного степу з рядом рідкісних та малопоширених видів флори та фауни і входить до складу природно-заповідного фонду України, який охороняється як національне надбання і є складовою частиною світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною, землекористувач Світловодська районна державна адміністрація взяла під охорону і зобов`язалась зберігати його та дотримуватись екологічних вимог при використанні природних ресурсів, а також провести відмежування заповідного об`єкту в натурі, оформити його природоохоронну наочність, нанести на планово-картографічні матеріали (а.с. 139).

Разом з тим, наказом Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Кіровоградській області № 45 від 25.12.2012 затверджено Положення про території природно-заповідного фонду в Світловодському районі, серед інших і ботанічний заказник загальнодержавного значення «Цюпина балка» (а.с. 143).

Як слідує з Положення про ботанічний заказник загальнодержавного значення «Цюпина балка» (а.с. 140-142):

- заказник входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання, щодо якого встановляється особливий режим охорони, відтворення й використання (пункт 1.2);

- заказник загальною площею 36 га розташований біля південної межі с. Велика Андрусівка Світловодського району Кіровоградської області, знаходиться у віданні Світловодської районної державної адміністрації (землекористувач) (пункт 1.3);

- межі заказника встановлюються в натурі, оформляються відповідними знаками та інформаційними матеріалами, наносяться на планово-картографічні матеріали лісовпорядкування з детальною характеристикою в таксаційних описах (пункт 1.6);

- заказник створено з метою збереження у природному стані типової для південної лісостепової області Придніпровської височини флористичного комплексу цілинного степу (пункт 2.1);

- основними завданнями заказника є охорона і збереження рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу в регіоні (пункт 2.2);

- на території заказника забороняється будь-яка діяльність, що суперечить меті та завданням заказника, передбаченим цим Положенням, і загрожує збереженню природного комплексу (пункт 3.1).

Також, наказом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області № 11-5437/14-18-СГ від 25.07.2018 «Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель державної власності» серед інших затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населеного пункту) на території Великоандрусівської сільської ради (ОТГ) Світловодського району Кіровоградської області з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 площею 2,8615 га (пасовища) (а.с. 87-90).

У подальшому наказом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області № 11-6309/14-18-СГ від 26.09.2018 «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» передано Великоандрусівській сільській раді у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які розташовані на території Кіровоградської області Світловодського району Великоандрусівської сільської ради згідно з актом приймання-передачі (а.с. 91).

Водночас, за актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 27.09.2018 ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області серед іншого передала земельну ділянку сільськогосподарського призначення із державної власності, а Великоандрусівська сільська рада прийняла у комунальну власність Великоандрусівської сільської ради (ОТГ) земельну ділянку із кадастровим номером 3525280500:02:000:9079, місце розташування земельної ділянки - Кіровоградська область Світловодський район Великоандрусівська сільська рада (ОТГ), площею 2,8615 га, цільове призначення 16.00 землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам). В акті зазначено, що відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку відсутні, відомості про обтяження у використанні земельної ділянки також відсутні (а.с. 92-119).

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 (площею 2,8615 га з цільовим призначенням землі запасу) зареєстровано за територіальною громадою, Великоандрусівською сільською радою Світловодського району Кіровоградської області (а.с. 81).

З витягу із Державного кадастру (ДЗК) про земельну ділянку з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 (місце розташування Кіровоградська область, Світловодський район, Великоандрусівська сільська ОТГ, категорія земель землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення 16.00 землі запасу, вид використання земельної ділянки землі сільськогосподарського призначення, площа земельної ділянки 2,8615 га), слідує, що 04.07.2018 проведено інвентаризацію земель під час здійснення землеустрою (а.с. 82).

Згідно з листа Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру вих. № 3/1579 від 05.06.2024 та додатку до нього на кадастровій карті наявне графічне зображення контурів ботанічного заказника загальнодержавного значення «Цюпина балка» та земельної ділянки з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079. Зокрема, спірна земельна ділянка накладається на територію заказника та значною площею перебуває у межах території ботанічного заказника (а.с. 124-126).

Відповідно до листа Секретаріату Кабінету міністрів України від 04.06.2024 за вих. № 5481-24 Секретаріат повідомив, що Кабінет Міністрів рішень щодо передачі земель ботанічного заказника загальнодержавного значення «Цюпина балка» з державної у комунальну власність, зміни його меж чи зміни цільового призначення земельних ділянок в межах територій заказника не приймав (а.с. 161).

ОЦІНКА УСТАНОВЛЕНИХ ОБСТАВИН ТА ЗАКОНОДАВСТВА

Щодо прокурорського представництва

Питання представництва інтересів держави прокурором у суді урегульовано статтею 23 Закону України «Про прокуратуру». Вона визначає, що представництво полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом (частина 1); прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження (частина 3); наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді; прокурор здійснює представництво інтересів держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва; прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб`єкта владних повноважень (абзаци перший - третій частини 4).

У свою чергу, частиною 3 статті 53 Господарського процесуального кодексу Українивстановлено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а за абзацом другим частини 5 цієї ж статті у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Відповідно до положень частини четвертої статті 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: у чому полягає порушення інтересів держави; необхідність їх захист; визначені законом підстави для звернення до суду прокурора; зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Отож, з огляду на викладене, прокурор повинен дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності.

У спорі Прокурор визначив Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України та Кіровоградську обласну державну адміністрацію у якості органів, які мали здійснювати захист інтересів держави, а тому Суд надає оцінку повноважності відповідного представництва.

Так, за частиною 1 статті 11 Закону України«Про природно-заповідний фонд України»уповноваженими органами державного управління в галузі організації, охорони та використання природно-заповідного фонду є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику в сфері охорони навколишнього природного середовища, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Відповідно до пункту 1 Положення про Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, затвердженогопостановою Кабінету міністрів України від 25.06.2020 № 614 (а.с. 71-80), Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України (Міндовкілля) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Міндовкілля є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, який забезпечує, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

За пунктом 3 Положення основними завданнями Міндовкілля, серед інших, є забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері організації охорони та використання природно-заповідного фонду.

Крім того, відповідно до статті 11 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» уповноваженими органами державного управління в галузі організації, охорони та використання природно-заповідного фонду, зокрема, є обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

За пунктом 3 статті 16 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцеві державні адміністрації у межах, визначених Конституцією і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль, зокрема, за використанням та охороною лісів, надр, води, атмосферного повітря, рослинного і тваринного світу та інших природних ресурсів.

Поряд з цим, за підпунктом (а) частини 1 статті 204 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» до компетенції обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері охорони навколишнього природного середовища належить забезпечення реалізації державної політики в сфері заповідної справи, формування, збереження та використання екологічної мережі, здійснення управління та регулювання в сфері охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду України на відповідній території.

За статтею 53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання.

Поряд з цим, за частиною 5статті 122 Земельного кодексу Україниобласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Отже, Кіровоградська обласна державна адміністрація є розпорядником земель державної власності природно-заповідного фонду.

За наведених обставин Суд погоджується з доводами Прокурора про те, що Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України та Кіровоградська обласна державна адміністрація є компетентними органами, уповноваженими державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах.

Поряд з цим Суд установив, що 13.06.2024 за вих. № 55-3789ВИХ-24 Олександрійська окружна прокуратура звернулась до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України та просила повідомити які заходи воно самостійно вживало щодо усунення порушень законодавства при розпорядженні землями природно-заповідного фонду, зокрема землями ботанічного заказника загальнодержавного значення «Цюпина балка» і чи будуть вживатися заходи щодо звернення з відповідним позовом до суду (а.с. 162-164).

Також, 13.06.2024 за вих. № 55-3790ВИХ-24 Олександрійська окружна прокуратура звернулась до Кіровоградської обласної військової адміністрації із запитом чи вживались Адміністрацією заходи щодо усунення порушень законодавства при розпорядженні землями ботанічного заказника «Цюпина балка», у разі невжиття заходів просила повідомити причини та чи буде Кіровоградська обласна військова адміністрація вживати заходи щодо звернення з відповідним позовом до суду (а.с. 166-168).

У свою чергу, Кіровоградська обласна військова адміністрація 21.06.2024 за вих. № 6171-24 повідомила, що з відповідною позовною заявою не зверталась, оскільки факт зміни форми власності, категорії земель та цільового призначення їй стало відомо лише з листа прокуратури та не заперечувала в разі звернення прокурором з відповідною позовною заявою (а.с. 169).

Листами від 21.06.2024 за вих. № 55-4002ВИХ-24 та № 55-4001ВИХ-24 Олександрійська окружна прокуратура повідомила Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України та Кіровоградську обласну військову адміністрацію відповідно про підготовку позовної заяви про усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 площею 2,8615 га, яка розташована в межах ботанічного заказника загальнодержавного значення «Цюпина балка», а також про її подальшу подачу до господарського суду (а.с. 170-173)

З викладеного слідує, що Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України та Кіровоградська обласна державна адміністрація, яка набула статусу Кіровоградської обласної військової адміністрації, тривалий час не вживали заходи для звернення до суду з відповідним позовом, а тому Прокурор, дотримався законодавчих положень щодо порядку прокурорського представництва в суді.

Щодо зміни цільового призначення частини земель природно-заповідного фонду ботанічного заказника загальнодержавного значення «Цюпина балка»

Статтями 13 та 14 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону, а за статтею 50 кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля.

Відповідно до статті 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.

Згідно з преамбулою Закону України «Про природно-заповідний фонд України» природно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об`єкти, які мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища. А відтак, законодавство України охороняє природно-заповідний фонд як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.

За статтею 43 Земельного кодексу України та частиною 1 статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Як слідує зі статті 44 Земельного кодексу України, до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва)

Частиною 2 статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» передбачено, що землі природно-заповідного фонду України, а також землі територій та об`єктів, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську цінність і є відповідно до статті 6 цього Закону об`єктами комплексної охорони, належать до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення.

При цьому, за статтею 25 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» заказниками оголошуються природні території (акваторії) з метою збереження і відтворення природних комплексів чи їх окремих компонентів. Оголошення заказників провадиться без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів у їх власників або користувачів.

Відповідно до частини 3 статті 53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктівприродно-заповідного фонду приймається обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.

З огляду на наведені положення, землі природно-заповідного фонду набувають такого статусу внаслідок прийняття уповноваженим органом відповідного рішення про оголошення/створення території та/або об`єкту природно-заповідного фонду.

Суд попередньо установив, що рішенням Кіровоградської обласної ради № 89 від 18.02.2011 «Про оголошення регіонального ландшафтного парку «Світловодський» на території Світловодського району оголошено ландшафтний парк місцевого значення «Світловодськиий», до складу якого серед іншого увійшов ботанічний заказник загальнодержавного значення «Цюпина балка».

Як зазначалося вище, відповідно до статті 5 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» території та об`єкти природно-заповідного фонду підлягають особливій державній охороні.

При цьому за частиною 3 статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.

Положеннями статті 5 Закону України «Про екологічну мережу України» визначено, що території та об`єкти природно-заповідного фонду є складовою екомережі.

Отже, з урахуванням наведеного, території та об`єкти природно-заповідного фонду, зокрема, заказники, до яких відноситься і ботанічний заказник загальнодержавного значення «Цюпина балка», наділені важливими функціями і завданнями, мають особливий статус та перебувають під особливою державною охороною.

Згідно з частинами 2 та 4 статті 4 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» регіональні ландшафтні парки, зони - буферна, антропогенних ландшафтів, регульованого заповідного режиму біосферних заповідників, землі та інші природні ресурси, включені до складу, але не надані національним природним паркам, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки та парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва можуть перебувати як у власності Українського народу, так і в інших формах власності, передбачених законодавством України. У разі зміни форм власності на землю, на якій знаходяться заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва, землевласники зобов`язані забезпечувати режим їх охорони і збереження з відповідною перереєстрацією охоронного зобов`язання.

Попередньо Суд установив, за пунктами 1.2, 1.5 та 3.1 Положення про ботанічний заказник загальнодержавного значення «Цюпина балка» заказник входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення й використання; на території Заказника забороняється будь-яка діяльність, що суперечить меті та завданням Заказника і загрожує збереженню природного комплексу, а землекористувач забезпечує і несе відповідальність за належний стан та додержання встановленого режиму території Заказника.

Як убачається з матеріалів справи, з метою охорони та дотримання встановленого режиму відповідно до статті 53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» складено охоронне зобов`язання від 10.12.2012 № ЗЗб 17-564,яким Світловодській районній державній адміністрації передано з метою збереження у природному стані комплексу цілинного степу з рядом рідкісних та малопоширених видів флори та фауни територію ботанічного заказника загальнодержавного значення «Цюпина балка», загальною площею 36 га, біля південної межі с. Велика Андрусівка Світловодського району. В охоронному зобов`язанні зазначено, що землекористувач бере під охорону заповідний об`єкт і зобов`язується зберігати його та дотримуватись екологічних вимог при використанні природних ресурсів.

Одночасно, відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України в редакції, чинній на момент формування спірної земельної ділянки як землі сільськогосподарського призначення, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Так, на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області № 11-5437/14-18-СГ від 25.07.2018 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній власності, яка стала підставою для проведення державної реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки загальною площею 2,8615 га, категорія земель землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення 16.00 землі запасу, кадастровий 3525280500:02:000:9079.

У подальшому наказом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 26.09.2018 № 11-6309/14-18-СГ земельну ділянку з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 передано до комунальної власності Великоандрусівської сільської ради.

Разом з тим, як убачається з матеріалів справи, земельна ділянка сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 значною площею перебуває в межах території ботанічного заказника «Цюпина балка», тобто її частина входить до території заказника.

Статтею 19 Земельного кодексу України визначено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються, серед іншого, на категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення. Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.

За частинами 1 та 2 статті 20 ЗК України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Статтею 150 ЗК України встановлено, що землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, землі історико-культурного призначення віднесено до особливо цінних земель.

При цьому за приписами частин 6 та 7 статті 20 ЗК України, у редакції, чинній на момент проведення державної реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079, зміна цільового призначення особливо цінних земель допускається лише для розміщення на них об`єктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередачі та зв`язку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, об`єктів соціально-культурного призначення, об`єктів, пов`язаних з видобуванням корисних копалин, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, пов`язаних з їх експлуатацією, а також у разі відчуження земельних ділянок для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, віднесення земель, зазначених у пунктах «а» і «б» частини першої статті 150 цього Кодексу, до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, земель історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земельних ділянок природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, що перебувають у державній чи комунальній власності, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України.

Будь-яких прийнятих у передбаченому законодавством порядку рішень про зміну цільового призначення частини земель природно-заповідного фонду ботанічного заказника загальнодержавного значення «Цюпина балка» на землі сільськогосподарського призначення матеріали справи не містять.

Відтак у Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області відповідно до вищенаведених норм та обставин не було підстав для державної реєстрації та подальшої передачі наказом від 26.09.2018 № 11-6309/14-18-СГ у комунальну власність Великоандрусівської сільської ради всієї земельної ділянки з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 площею 2,8615 га, частина якої розташованої у межах ботанічного заказника загальнодержавного значення «Цюпина балка», як земельної ділянки сільськогосподарського призначення. Цільове призначення спірної земельної ділянки фактично змінено за вказаних вище обставин, тим самим створено перешкоди у користуванні частиною ботанічного заказника загальнодержавного значення «Цюпина балка» за призначенням та забезпеченні збереження унікальної екосистеми.

При цьому за частиною 4 статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Отже, ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області вчинено неправомірні дії щодо передачі частини спірної земельної ділянки, яка знаходиться в межах території ботанічного заказника загальнодержавного значення «Цюпина балка», з державної власності у комунальну.

За змістом статей15,16 Цивільного кодексу Україникожна особа має право на захист її особистого немайнового або майнового права чи інтересу в суді із застосуванням способів захисту, які передбачені частиною другоюстатті 16 цього Кодексу. Частиною 2статті 20 Господарського кодексу Українивизначено способи захисту прав і законних інтересів суб`єктів господарювання та споживачів.

Перелік основних способів захисту цивільних прав та інтересів визначається частиною 2статті 16 Цивільного кодексу Українидо яких, зокрема, відноситься визнання незаконним рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Аналогічні положення закріплені встатті 20 Господарського кодексу України.

Поряд з цим, за частиною 1статті 21 Цивільного кодексу Українисуд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права та інтереси.

За приписамистатті 152 Земельного кодексу Українизахист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, а також застосування інших, передбачених законом, способів, у тому числі шляхом поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають у результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, в судовому порядку. Відповідно до частин другої, третьої цієї ж статті землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Підставами для визнання акта недійсним є його невідповідність вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення в зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача в справі.

Суд установив, що наказ від 26.09.2018 № 11-6309/14-18-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», в частині передачі в комунальну власність земельної ділянкиплощею 2,8615 га з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079, прийнятий Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області всупереч вимогЗемельного кодексу України.

Поряд з цим, Суд уважає помилковими заперечення ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області щодо непідтвердженості належності спірної земельної ділянки до земель природно-заповідного фонду та відсутності доказів внесення відомостей про межі ботанічного заказника загальнодержавного значення «Цюпина балка» до Державного земельного кадастру. Так, в матеріалах справи (а.с. 124-126) наявний лист ДП «Центр державного земельного кадастру» № 3/1579 від 05.06.2024, в якому зазначено, що інформація про об`єкти природно-заповідного фонду, зокрема ботанічний заказник загальнодержавного значення «Цюпина балка», може міститись як у відомостях Державного земельного кадастру, так і отримуватись в рамках інформаційної взаємодії між кадастрами та інформаційними системами. У рамках інформаційної взаємодії у Державному земельному кадастрі міститься та публікується в окремому інформаційному шарі «Природнозаповідний фонд» інформація про контури територій та об`єктів природно-заповідного фонду, яка отримується від Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів. Центр ДЗК провів геопросторовий аналіз та визначив, що земельна ділянка з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 перетинається із ботанічним заказником загальнодержавного значення «Цюпина балка». Відтак, заперечення ГУ Держгеокадастру спростовуються вищевикладеними фактами, які отримані серед іншого і в результаті опрацювання інформації, наданої безпосередньо самим Державним земельним кадастром.

За таких обставин Суд виснує про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог про визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 26.09.2018 № 11-6309/14-18-СГ в частині передачі у комунальну власність Великоандрусівської сільської ради земельної ділянки з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 площею 2,8615 га.

Щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки та державної реєстрації права комунальної власності

При формуванні, реєстрації, передачі земельної ділянки з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 площею 2,8615 га як землі сільськогосподарського призначення Великоандрусівській сільській раді Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області не врахувало, що частина спірної земельної ділянка належить до природно-заповідного фонду та знаходиться у межах ботанічного заказника загальнодержавного значення «Цюпина балка», чим порушило, зокрема статті 19, 20, 43 - 45, 122, 150 Земельного кодексу України, а також статті 6, 7, 9, 26, 53, 54 Закону України «Про природно-заповідний фонд України».

Враховуючи незаконність дій щодо державної реєстрації спірної земельної ділянки як земельної ділянки сільськогосподарського призначення та її подальшого передання з таким же цільовим призначення у комунальну власність Великоандрусівській сільській раді, Прокурор для відновлення порушених прав та інтересів держави просить скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 із одночасним припиненням усіх зареєстрованих щодо неї прав та скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права комунальної власності Великоандрусівської сільської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 площею 2,8615 га, припинивши право комунальної власності Великоандрусівської сільської ради.

За частиною 1 статті 79 ЗК України земельною ділянкою є частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Статтею 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» визначено, що державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

За приписами статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки і набуття нею статусу об`єкта цивільних прав пов`язується законодавством з визначенням її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Відповідно до частини 13 статті 79-1 ЗК України та частини 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується, зокрема, в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації; державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Суд враховує, що внесення до Державного земельного кадастру відомостей щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 площею 2,8615 га з віднесенням її до категорії земель сільськогосподарського призначення не відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки вона значною площею перебуває в межах території ботанічного заказника загальнодержавного значення «Цюпина балка», що в силу статей 43 та 44 Земельного кодексу України свідчить про її належність в частині накладення/перетину меж до категорії земель природно-заповідного фонду.

Наявність відомостей щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 площею 2,8615 га, яка накладається на землі природно-заповідного фонду, як земельної ділянки сільськогосподарського призначення у Державному земельному кадастрі порушує принципи об`єктивності, достовірності, повноти його відомостей, визначені статтею 3 Закону України «Про Державний земельний кадастр».

За змістом статті 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Частиною 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

За визначенням, наведеним в пункті 1 частини 1 статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав проводиться шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до частини 3 статті 26 вказаного Закону відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню, крім випадків, передбачених пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону.

У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються. У разі якщо в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, наявні відомості про речові права, обтяження речових прав, припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації, або якщо відповідним судовим рішенням також визнаються речові права, обтяження речових прав, одночасно з державною реєстрацією припинення речових прав чи обтяжень речових прав проводиться державна реєстрація набуття відповідних прав чи обтяжень. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.

У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію зміни, припинення речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження повертаються у стан, що існував до відповідної державної реєстрації, шляхом державної реєстрації змін чи набуття таких речових прав, обтяжень речових прав, що здійснюється державним реєстратором або, у випадку скасування рішення Міністерства юстиції України, прийнятого відповідно до пункту 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, посадовою особою Міністерства юстиції України. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.

Таким чином, для відновлення становища, що існувало до порушення, необхідним є скасування державної реєстрації спірної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, що, у свою чергу, відповідно до частини 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

З огляду на наявні обставини справи, задоволення вимог про скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації спірної земельної ділянки та припинення і скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права комунальної власності Великоандрусівської сільської ради на спірну земельну ділянку забезпечитьпоновлення порушених прав та інтересів держави у сфері охорони та збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду, державного контролю за додержанням режиму територій та об`єктів природно-заповідного фонду і природоохоронного законодавства, управління та регулювання у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Щодо повернення земельної ділянки

Як зазначено вище, положення статей 15 та16 ЦК Українипередбачають право особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Набуття прав власності щодо обмежено оборотоздатних земель усуперечзаконуособою, яка з огляду на вимоги законодавства не могла набувати прав власності чи користування ними, не позбавляє права володіння ними дійсного власника таких земель, але створює останньому перешкоди у здійсненні ним охоронюваногозакономправа користування своїм майном.

Навіть у випадку оформлення права приватної або ж комунальної власності на виведені з цивільного обороту земельні ділянки, такий власник не набуває статусу одноособового володільця спірним майном, оскільки за Українським народом зберігається його право на землю, що є об`єктом права власності народу, і таке право залишається неприпиненим.

Таким чином, у разі оформлення речових прав щодо обмежено оборотоздатних земель відповідне порушення, ураховуючи їх правовий титул, необхідно розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави.

У такому разі позовну вимогу про зобов`язання повернути земельну ділянку слід розглядати як негаторний позов, тобто позов власника, який с фактичним володільцем майна, до будь-якої особи про усунення перешкод, які ця особа створює у користуванні чи розпорядженні відповідним майном.

Предмет негаторного позову становить вимога власника майна про усунення порушень його права власності, що перешкоджають йому належним чином користуватися, розпоряджатися цим майном тим чи іншим способом. Підставою негаторного позову слугують посилання позивача на належне йому право користування і розпорядження майном та факти, які підтверджують дії відповідача у створенні позивачу перешкод щодо здійснення цих правомочностей.

Позивач за негаторним позовом має право вимагати усунути наявні перешкоди чи зобов`язати відповідача утриматися від вчинення дій, що можуть призвести до виникнення таких перешкод. Негаторний позов можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки, яка має закріплений у законодавстві статус обмежено оборотоздатної.

При цьому поняття перешкод у реалізації прав користування і розпорядження є загальним поняттям і може включати не лише фактичну відсутність доступу до земельної ділянки та можливості використати її за цільовим призначенням, а й будь-які інші неправомірні дії порушника прав, а також рішення органів державної влади чи місцевого самоврядування, договори, інші правочини, у зв`язку з якими розпорядження і користування майном ускладнене або повністю унеможливлене.

У постановах Великої Палати Верховного Суду від 12.06.2019 у справі № 487/10128/14 та від 15.09.2020 у справі № 469/1044/17 вказані можливі способи усунення таких порушень, яких може вимагати законний власник, а саме шляхом оспорення відповідних рішень органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договорів або інших правочинів, а також вимагаючи повернути земельну ділянку.

Крім того, у постанові Верховного Суду від 20.10.2020 у справі № 910/13356/17 суд виклав висновок про те, що способом захисту в негаторних правовідносинах є вимога, яка забезпечить законному володільцю реальну можливість користуватися і розпоряджатися майном тим чи іншим способом (зобов`язання повернути або звільнити майно, виселення, знесення, накладення заборони на вчинення щодо майна неправомірних дій).

На даний час право комунальної власності Великоандрусівської сільської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відповідно до запису про речове право № 28648440 від 22.10.2018, разом із тим вказана ділянка може використовуватись як земля сільськогосподарського призначення та бути переданою фізичним чи юридичним особам у власність та користування, проте в силу наведених вище вимог законодавства частина вказаної ділянки не може перебувати у приватній чи комунальній власності, оскільки значною площею перебуває в межах території ботанічного заказника загальнодержавного значення «Цюпина балка».

Водночас, Прокурор, заявляючи вимоги про зобов`язання повернути земельну ділянку не врахував, що лише окрема її частина відноситься до земель території ботанічного заказника загальнодержавного значення «Цюпина балка», а інша не входить до неї. Ця обставина підтверджується картографічним зображенням місця розташування земельної ділянки (а.с. 126). При цьому які ці частини за площею та розташуванням Прокурором не визначені.

Відтак, оскільки частина спірної земельної ділянки не відноситься до території ботанічного заказника загальнодержавного значення «Цюпина балка», а Прокурором не визначена площа іншої частини, позовні вимоги в частині зобов`язання повернути усю земельну ділянку не є обґрунтованими.

ВИСНОВКИ

На підставі викладеного, за результатами оцінки доказів, обставин справи та вказаних правових положень, Суд вважає, що позовні вимоги Прокурора є обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню в частині визнання недійсним наказу Головного управління Дерожгеокадастру у Кіровоградській області від 26.09.2018 № 11-6309/14-19-СГ в частині земельної ділянки з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079, скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державної реєстрації права власності Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області на земельну ділянку з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 площею 2,8615 га, та скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079. Натомість вимоги про зобов`язання повернути земельну ділянку задоволенню не підлягають.

РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Судовими витратами у справі є витрати Прокурора, які здійснені Кіровоградською обласною прокуратурою, на сплату судового збору відповідно до платіжних інструкцій № 1390 від 17.06.2024 та № 1456 від 25.06.2024 у сумі 12112 грн, які згідно з приписами статті 129 ГПК України підлягають стягненню з Відповідачів в частині задоволених вимог, а в іншій частині покладаються на Прокурора.

На підставі вказаних правових норм та керуючись статтями 238, 240 ГПК України ,

в и р і ш и в:

1. Позовні вимоги задовольнити частково.

2. Визнати недійсним наказ Головного управління Дерожгеокадастру у Кіровоградській області від 26.09.2018 № 11-6309/14-19-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну» в частині земельної ділянки з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 площею 2,8615 га, згідно з актом передачі.

3. Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державну реєстрацію права власності Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області на земельну ділянку з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 площею 2,8615 га, припинивши право комунальної власності на вказану земельну ділянку (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1679878535252).

4. Скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3525280500:02:000:9079 площею 2,8615 га з цільовим призначенням 16 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), із одночасним припиненням усіх зареєстрованих щодо неї прав.

5. Стягнути із Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26; ідентифікаційний код 39767636) на користь Кіровоградської обласної прокуратури (вул. Велика Пермська, буд. 4, м. Кропивницький, 25006; ідентифікаційний код 02910025) 3028 грн компенсації по сплаті судового збору.

6. Стягнути із Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області (Кіровоградська область, Олександрійський район, с. Велика Андрусівка, вул. Центральна, 43; ідентифікаційний код 04364294) на користь Кіровоградської обласної прокуратури (вул. Велика Пермська, буд. 4, м. Кропивницький, 25006; ідентифікаційний код 02910025) 6056 грн компенсації по сплаті судового збору.

7. В іншій частині у задоволенні позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення Суд склав 03.10.2024

Суддя М.К. Закурін

Копії рішення направити в електронній формі до електронного кабінету: керівнику Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області, Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів України, Кіровоградській обласній військовій адміністрації, Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області та Великоандрусівській сільській раді Олександрійського району Кіровоградської області.

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення02.10.2024
Оприлюднено04.10.2024
Номер документу122054346
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —912/1578/24

Ухвала від 19.11.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 04.11.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 24.10.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Рішення від 02.10.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Закурін М.К.

Ухвала від 20.09.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Закурін М.К.

Ухвала від 28.08.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Закурін М.К.

Ухвала від 28.06.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Закурін М.К.

Ухвала від 26.06.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Закурін М.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні