Рішення
від 02.10.2024 по справі 140/6559/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 жовтня 2024 року ЛуцькСправа № 140/6559/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Денисюка Р.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю цукровий завод Володимирцукор до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю цукровий завод Володимирцукор (далі ТзОВ цукровий завод Володимирцукор, позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 27.05.2024 Комісія ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Комісія ГУ ДПС у Волинській області) прийняла рішення № 1472 про відповідність ТзОВ цукровий завод Володимирцукор пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, на підставі податкової інформації щодо постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: придбання в період з 29.11.2023 по 27.05.2024 товару/послуги з кодом УКТЗЕД 1001 в постачальника - ТОВ СПІТЦ «Л.М.САКС»; придбання в період з 29.11.2023 по 27.05.2024 товару/послуги з державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 68.20 в постачальника - ТОВ «Волинська біоенергетична компанія»; придбання в період з 29.11.2023 по 27.05.2024 товару/послуги з державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 78.30.1 в постачальника - ТОВ «Волинська біоенергетична компанія»; постачання в період з 01.04.2024 по 30.04.2024 товару/послуги з кодом УКТЗЕД 1701 для покупця - ТОВ «ТОРГОВА КОМПАНІЯ «АЛЬФА СЕРВІС».

30.05.2024 позивачем подано до ГУ ДПС у Волинській області інформацію про невідповідність платника податку критеріям ризиковості за №0111/1 разом з пакетом документів, які підтверджують реальність здійснення операцій з даними контрагентами.

Рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 11.06.2024 №1564 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів, прийнято рішення про відповідність платника податків ТзОВ цукровий завод Володимирцукор пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Причиною стало ненадання документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку: «Відсутні документи складського обліку, інвентаризаційні описи, документи щодо зберігання товару. Відсутні документи щодо походження товару «цукор», документи щодо підтвердження відповідності товару (сертифікати відповідності). Відсутні товаросупровідні документи щодо переміщення товару «Пшениця (нестандартна). Надані товарно-транспортні накладні щодо перевезення товару оформлені неналежним чином».

Позивач не погоджується із вказаними рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області з тих підстав, що товариством було подано достатній пакет документів для підтвердження реальності здійснення господарських операцій, що стали підставою для включення підприємства до переліку ризикових; оскаржувані рішення не містять належних мотивів та обґрунтувань віднесення підприємства до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.

Позивач просить визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 27.05.2024 № 1472, від 11.06.2024 № 1565, та зобов`язати відповідача виключити з переліку ризикових платників податку.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду Ковальчука В.Д. від 26.06.2024 відкрито провадження у справі та її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с. 164).

В поданому до суду відзиві на позовну заяву (а. с. 167-178) представник відповідача позов не визнала та просить відмовити у його задоволенні з підстав правомірності оскаржуваних рішень.

Вказує, що Комісією ГУ ДПС у Волинській області за результатами розгляду листа управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків №712/03-20-18-01-04 від 27.05.2024 щодо здійснених ТОВ ЦЗ "Володимирцукор" операцій з ознаками ймовірної ризиковості прийняте рішення №1472 від 27.05.2024 про відповідність п.8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 по кодах податкової інформації: 11 - накопичення залишкiв нереалiзованих товарiв за вiдсутностi (недостатностi) мiсць для їх зберiгання (власних, орендованих складських примiщень) вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звiтностi; 12 - постачання товарiв (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рiшення про вiдповiднiсть критерiям ризиковостi платника податку; 13 - придбання товарiв (послуг) у платника(iв) податку, щодо якого(их) прийняте рiшення про вiдповiднiсть критерiям ризиковостi платника податку.

За орієнтовною методикою обміну інформацією, визначеною листами ДПС №10327/7/99-00-04-11-03-07 від 26.06.2020 та №1855/7/99-00-18-01-03-07 від 21.01.2021, у функціонал навігації «Робота Комісії» ІТС «Управління документами» 27.05.2024 надійшла інформація від ДПС, що за результатами проведеного аналізу операцій по суб`єкту господарської діяльності ТОВ ЦЗ "Володимирцукор" виявлено ймовірно фіктивний правочин, який вчинено без наміру створення правових наслідків, які обумовлювалися цим правочином. Зокрема, згідно з поданими для реєстрації в ЄРПН ПН/РК, виявлено ймовірний продаж товарів/послуг з номенклатурою "цукор, тощо" суб`єктам господарювання, які використовують отриману суму податкового кредиту з ПДВ за рахунок придбання номенклатури товару "цукор, тощо". Таким чином зазначені операції свідчать про ймовірні ознаки податкового ризику.

Вказує, що за результатами аналізу господарських операцій за період з 01.01.2023 по 27.05.2024 встановлено реалізацію ТОВ ЦЗ "Володимирцукор" цукру в адресу ризикового суб`єкта господарювання ТОВ "ТОРГОВА КОМПАНІЯ "АЛЬФА СЕРВІС" (код ЄДРПОУ 38618455), по якому станом на 27.05.2024 наявне діюче рішення від 13.05.2024 за №85939 про відповідність ТОВ "ТОРГОВА КОМПАНІЯ "АЛЬФА СЕРВІС" п. 8 критеріям ризиковості платника податку на додану вартість по кодах податкової інформації: 11 - накопичення залишкiв нереалiзованих товарiв за вiдсутностi (недостатностi) мiсць для їх зберiгання (власних, орендованих складських примiщень) вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звiтностi; 12 - постачання товарiв (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рiшення про вiдповiднiсть критерiям ризиковостi платника податку.

Відповідно до складених та зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних за період з 01.01.2024 по 27.05.2024 ТОВ ЦЗ "Володимирцукор» відображено реалізацію цукру в значних обсягах в адресу ТОВ "ТОРГОВА КОМПАНІЯ "АЛЬФА СЕРВІС", по якому прийняте діюче рішення про відповідність критеріям ризиковості платників податку на додану вартість, а саме: - 239,3 т. на загальну суму 5524,15 тис.грн., в т.ч. ПДВ 920,69 тис. грн. При цьому, проведеним аналізом господарської діяльності ТОВ "ТОРГОВА КОМПАНІЯ "АЛЬФА СЕРВІС" встановлено, що придбання цукру в значних обсягах не властиве основному виду діяльності товариства: 49.41 - вантажний автомобiльний транспорт. Використання у господарській діяльності ТОВ "ТОРГОВА КОМПАНІЯ "АЛЬФА СЕРВІС" цукру не відоме.

Крім того, за результатами аналізу господарських операцій за період з 01.01.2023 по 27.05.2024 встановлено придбання ТОВ ЦЗ «Володимирцукор» товарiв, не пов`язаних з господарською дiяльнiстю платника податку в суб`єкта господарювання ТОВ СП ІТЦ "Л.М.САКС" (код ЄДРПОУ 20034296), а саме: 94,7784 т. пшениці (нестандартної) (код УКТЗЕД 1001) на загальну суму 660,79 тис.грн., в т.ч. ПДВ 81,15 тис. грн., обсяг операцій за ставкою 14% - 579,64 тис.грн. Подальше використання придбаної пшениці ТОВ ЦЗ «Володимирцукор» не прослідковується по ланцюгах постачання.

Відповідно до складених та зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних за період з 01.01.2023 по 27.05.2024 ТОВ ЦЗ «Володимирцукор» здійснено придбання послуг персоналу по виконанню робіт (код послуги згідно з ДКПП - 78.30.1), оренди майна (лінія грануляції) (код послуги згідно з ДКПП - 68.20), послуги відповідального зберігання (код послуги згідно з ДКПП - 52.10.19) в ТОВ "Волинська біоенергетична компанія" (код ЄДРПОУ 40827373), по якому прийняте діюче рішення про відповідність критеріям ризиковості платників податку на додану вартість від 02.01.2024 за №2694 про відповідність ТОВ "Волинська біоенергетична компанія" п. 8 критеріям ризиковості платника податку на додану вартість по кодах податкової інформації: 01 - постачання товару, походження якого не прослiдковується за ланцюгом постачання 03 - вiдсутнiсть необхiдних умов та/або обсягiв матерiальних ресурсiв для виробництва товарiв, виконання робiт або надання послуг в обсягах, вiдображених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (вiдсутнi вiдомостi про об`єкти оподаткування, вiдсутнє придбання послуг оренди об`єктiв оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди мiсць зберiгання товарно-матерiальних цiнностей, послуг оренди мiсць зберiгання паливно-мастильних матерiалiв тощо), вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звiтностi 04 - постачання товарiв, вiдмiнних вiд придбаних, за вiдсутностi умов та/або матерiальних ресурсiв для виробництва таких товарiв 11 - накопичення залишкiв нереалiзованих товарiв за вiдсутностi (недостатностi) мiсць для їх зберiгання (власних, орендованих складських примiщень) вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звiтностi 14 - постачання товарiв/послуг за рахунок сформованого реєстрацiйного лiмiту (СУМнакл) у зв`язку з придбанням товарiв, не пов`язаних з господарською дiяльнiстю платника податку.

У зв`язку із цим, встановлено відповідність ТОВ ЦЗ «Володимирцукор» критеріям ризиковості пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, відповідно до довідника кодів податкової інформації, затверджених наказом ДПС від 11.01.2023 № 17 по кодах: 11 - накопичення залишкiв нереалiзованих товарiв за вiдсутностi (недостатностi) мiсць для їх зберiгання (власних, орендованих складських примiщень) вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звiтностi; 12 - постачання товарiв (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рiшення про вiдповiднiсть критерiям ризиковостi платника податку; 13 - придбання товарiв (послуг) у платника(iв) податку, щодо якого(их) прийняте рiшення про вiдповiднiсть критерiям ризиковостi платника податку.

В подальшому, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій документів від 02.06.2024 № 4, Комісія ГУ ДПС у Волинській області правомірно прийняла рішення від 11.06.2024 № 1565 про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання виключити позивача з переліку ризикових платників податків, то вказує на те, що повноваження податкових органів щодо прийняття рішення про відповідність/ невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу. З врахуванням наведеного просить у задоволення позову відмовити повністю.

Позивач у відповіді на відзив не погодився з аргументами відповідача та просив позов задовольнити у повному обсязі, з підстав, наведених у позовній заяві (а.с. 218-222).

У зв`язку з відрахуванням з 06.08.2024 судді Ковальчука В.Д. зі штату Волинського окружного адміністративного суду на підставі наказу в.о. голови суду від 06.08.2024 №02-07/82/24 та на виконання розпорядження керівника апарату суду від 07.08.2024 №01-84/41/24 проведено повторний автоматизований розподіл справи №140/6559/24. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 07.08.2024 головуючим суддею для розгляду адміністративної справи №140/6559/24 визначено суддю Денисюка Р.С. та ухвалою суду від 12.08.2024 прийнято справу до провадження (а.с. 228).

Інших заяв по суті справи від учасників справи не надходило.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити повністю з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що 27.05.2024 Комісія ГУ ДПС у Волинській області прийняла рішення № 1472 про відповідність платника податку на додану вартість ТзОВ ЦЗ Володимирцукор пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Підставою для прийняття вказаного рішення визначено код податкової інформації: 11 накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; 12 постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 13 придбання товарів (послуг) у платника, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. Інформація, за якою встановлена відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку: придбання в період з 29.11.2023 по 27.05.2024 товару/послуги з кодом УКТЗЕД 1001 в постачальника - ТОВ СПІТЦ «Л.М.САКС»; придбання в період з 29.11.2023 по 27.05.2024 товару/послуги з державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 68.20 в постачальника - ТОВ «Волинська біоенергетична компанія»; придбання в період з 29.11.2023 по 27.05.2024 товару/послуги з державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 78.30.1 в постачальника - ТОВ «Волинська біоенергетична компанія»; постачання в період з 01.04.2024 по 30.04.2024 товару/послуги з кодом УКТЗЕД 1701 для покупця - ТОВ «ТОРГОВА КОМПАНІЯ «АЛЬФА СЕРВІС» (а. с. 13).

02.06.2024 за № 4 ТзОВ ЦЗ Володимирцукор подало до Комісії ГУ ДПС у Волинській області повідомлення від 30.05.2024 № 0111/1 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника разом з пакетом документів (а. с. 14-66).

Рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 11.06.2024 № 1565 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 02.06.2024 № 4, прийнято рішення про відповідність платника податків ТзОВ ЦЗ Володимирцукор пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Підставою для прийняття вказаного рішення визначено коди податкової інформації: 11 накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; 12 постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 13 придбання товарів (послуг) у платника, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. Інформація, за якою встановлена відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку: придбання в період з 29.11.2023 по 27.05.2024 товару/послуги з кодом УКТЗЕД 1001 з платником податку, задіяного в ризиковій операції 20034296; придбання в період з 29.11.2023 по 27.05.2024 товару/послуги з державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 68.20 в постачальника, задіяного в ризиковій операції 40827373, якого було включено до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку 02.01.2024; придбання в період з 29.11.2023 по 27.05.2024 товару/послуги з державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 78.30.1 в постачальника задіяного в ризиковій операції 40827373, якого було включено до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку 02.01.2024; постачання в період з 01.04.2024 по 30.04;.2024 товару/послуги з кодом УКТЗЕД 1701 для покупця задіяного в ризиковій операції 38618455, якого було включено до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку 13.05.2024. Крім того, у рішенні вказано про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку: договір з додатками до нього; документи складського обліку, інвентаризаційні описи, документи щодо зберігання товару; документи щодо походження товару «цукор», документи щодо підтвердження відповідності товару (сертифікати відповідності); товаросупровідні документи щодо переміщення товару «пшениця (нестандартна)»; надані товарно-транспортні накладні щодо перевезення товару оформлені не належним чином (а. с.67).

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Пунктом 56.1 статті 56 Податкового кодексу України (далі ПК України) передбачено, що рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.

Згідно із пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі Порядок № 1165) цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

За приписами пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.

При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається: актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту; інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.

У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом одинадцятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 1 до Порядку №1165 затверджені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пунктом 8 яких визначено такий критерій: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування. Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.

Крім того, при вирішенні спору суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постанові Верховного Суду від 16.12.2020 у справі № 340/474/20, які полягають у такому.

З 01.02.2020 набрав чинності Порядок № 1165, яким визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1), повноваження комісії контролюючого органу, яка приймає рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, порядок прийняття рішення комісією тощо.

Частиною першою статті 5 КАС Українипередбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Право на оскарження в судовому порядку рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника випливає з норм пункту 6 Порядку № 1165, за якими у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Право на звернення до суду також передбачено в затвердженій формі рішення (додаток 4 до Порядку № 1165), а саме Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

При вирішенні спорів такої категорії суди, з огляду на правове регулювання та характер цих відносин, мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.

Вказана правова позиція підтримана у постановах Верховного Суду від 16.02.2021 у справі № 280/3235/20, від 22.07.2021 у справі № 520/480/20, від 20.01.2022 у справі № 160/2840/20, від 07.12.2022 у справі № 640/13536/20.

Верховний Суд у постанові від 19.11.2021 у справі № 140/17441/20 також зазначив, що Комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органів наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на них законодавством завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, має обґрунтувати суду, на підставі якої саме інформації комісія дійшла такого висновку, та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

Як вбачається із оскаржуваних рішень від 27.05.2024 № 1472 та від 11.06.2024 № 1565 (а. с. 13, 67), прийнятих Комісією ГУ ДПС у Волинській області відповідно до пункту 6 Порядку №1165, такі рішення ухвалені з урахуванням критерія ризиковості платника податків, передбаченого пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додатку 1 до Порядку №1165), підставою для прийняття вказаних рішень визначено коди податкової інформації (11, 12, 13) та зазначена інформація, за якою встановлена відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку.

При цьому, рішення від 11.06.2024 № 1565 (а. с. 67) прийняте за результатами розгляду інформації та копій відповідних документів від платника податку від 02.06.2024 №4 після попередньо прийнятого рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 27.05.2024 № 1472 про відповідність платника податку на додану вартість пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку (а. с. 13).

При вирішенні спору суд бере до уваги пояснення ТзОВ ЦЗ Володимирцукор, наведені у листі про подання інформації від 30.05.2024 за вих. № 0111/1, які позивач надавав на розгляд Комісії ГУ ДПС у Волинській області, з яких, зокрема, вбачається, що 02.10.2023 між ТОВ «Цукровий завод «Володимирцукор» (Покупець) та Спільним україно-німецьким підприємством «Інтернаціональний технічний центр «Л.М.САКС» (Постачальник) укладено договір постачання №02/10-23 щодо постачання пшениці некондиційної як добавки в паливні гранули. Для підтвердження реальності здійснення господарських операцій з Спільним україно-німецьким підприємством «Інтернаціональний технічний центр «Л.М.САКС» позивач надав контролюючому органу: договір поставки № 02/10-23 від 02.10.2023, видаткові накладні №8 від 11.10.2023, №9 від 16.10.2023, №11 від 03.11.2023, №13 від 13.11.2023, № 15 від 24.11.2023, №17 від 07.12.2023, оборотно-сальдову відомість по рахунку 631, картку рахунку 631, податкові накладні з квитанціями про реєстрацію, платіжні інструкції (а.с. 80-97).

15.11.2017 між ТОВ «ЦЗ «Володимирцукор» (Замовник) та ТОВ «Волинська біоенергетична компанія» (Виконавець) було укладено договір №15/11-2017, предметом якого є оренда обладнання, що знаходиться в приміщенні складу сухого жому та розміщене за адресою: 44700, Волинська область, м. Володимир-Волинський, вул. Луцька, 230. Також вказаним договором передбачено надання послуг персоналу по виконанню робіт. Для підтвердження реальності здійснення господарських операцій з ТОВ «Волинська біоенергетична компанія» позивач надав контролюючому органу: договір №15/11-2017 від 15.11.2017, акт приймання-передачі від 15.11.2017, додаток №1 від 01.10.2018 до договору оренди, додаток №2 від 01.10.2018 до договору оренди, акти здачі-приймання робіт № 48 від 30.11.2023, № 61 від 31.12.2023, платіжні інструкції, оборотно-сальдову відомість рахунку 631 за 29.11.2023- 31.05.2024, картку рахунку 631, податкові накладні з квитанціями про реєстрацію. При цьому позивач повідомляв контролюючий орган, що податкові накладні, складені за вказаному вище договором вже підлягали блокуванню в попередніх періодах, однак постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.04.2024 по справі № 140/14850/23 відповідні дії органу ДПС визнано протиправними (а.с. 98-115).

01.03.2023 між ТОВ ЦЗ «Володимирцукор» (Сторона-1, Поклажодавець) та ТОВ «Волинська біоенергетична компанія» (Сторона-2, Зберігач) укладено договір 01-03/23, згідно умов якого Сторона-2 надає Стороні-1 послуги відповідального зберігання. Для підтвердження реальності здійснення господарських операцій з ТОВ «Волинська біоенергетична компанія» позивач надав контролюючому органу: договір №01-03/23 від 01.03.2023, договір переробки № Ц/1204/24 від 12.04.2024, оборотно-сальдову відомість по рахунку 631, картку рахунку 631, видаткові накладні від 12.04.2024 № 76, від 15.04.2024 № 79, від 16.04.2024 № 86, від 18.04.2024 № 111, від 19.04.2024 № 117, № 119, від 24.04.2024 № 133, від 26.04.2024 № 161, від 29.04.2024 № 175, податкові накладні з квитанціями про реєстрацію, ТТН, платіжні інструкції та довіреності (а.с. 116-160).

Крім цього, для підтвердження здійснення вищевказаних господарських операцій позивачем до суду надано акт інвентаризаційного опису від 31.12.2023 № 2, відомості складського обліку за січень-квітень 2024 року, ТТН, договір поставки № Ц/0204/20 відповідно до умов якого, ТОВ ЦЗ «Володимирцукор» здійснювало придбання товару (цукру) у ТОВ «Цукрова артіль 2014» (а.с. 133-139, 153-160).

Як слідує з протоколу засідання комісії № 1 ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН № 106 від 27.05.2024, на розгляд Комісії надійшов лист управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків № 712/03-20-18-01-04 від 27.05.2024, у якому управління повідомило, що за орієнтовною методикою обміну інформацією, визначеною листами ДПС №10327/7/99-00-04-11-03-07 від 26.06.2020 та №1855/7/99-00-18-01-03-07 від 21.01.2021, у функціонал навігації «Робота Комісії» ІТС «Управління документами» 27.05.2024 надійшла інформація від ДПС, що за результатами проведеного аналізу операцій по суб`єкту господарської діяльності ТОВ ЦЗ "Володимирцукор" (код ЄДРПОУ 37837905) виявлено ймовірно фіктивний правочин, який вчинено без наміру створення правових наслідків, які обумовлювалися цим правочином. Зазначено, що згідно з поданими для реєстрації в ЄРПН ПН/РК, виявлено ймовірний продаж товарів/послуг з номенклатурою "цукор, тощо" суб`єктам господарювання, які використовують отриману суму податкового кредиту з ПДВ за рахунок придбання номенклатури товару "цукор, тощо". Таким чином зазначені операції свідчать про ймовірні ознаки податкового ризику. ТОВ ЦЗ "Володимирцукор" перебуває на обліку 316.ГУ ДПС у Волинській області (м.Володимир), основний вид діяльності - 46.90-неспецiалiзована оптова торгiвля, дата реєстрації - 27.10.2011, платник ПДВ з 14.04.2014.

Згідно звіту за формою 4 ДФ «Вiдомостi про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фiзичних осiб та вiйськового збору» кількість працюючих на ТОВ ЦЗ "Володимирцукор" в I кварталі 2024 - 3 людини, середньомісячна заробітна плата 4016,7 грн. Згідно повідомлення про прийняття працiвників на роботу від 02.04.2024: кількість працюючих 10 чол. Об`єкти оподаткування згідно відомостей за формою №20-ОПП: виробнича ділянка - 30; контора - 3; електровузол - 2; завод - 1; земельна ділянка - 1; офіс - 1; потяг - 1; склад - 1. Згідно даних ІКС «Податковий блок» за період з січня 2024 по квітень 2024 по ТОВ ЦЗ "Володимирцукор" відсутнє позитивне декларування з ПДВ. Податкове навантаження з ПДВ за період січень - грудень 2023: 0,19 %. Сума ліміту СЕА ПДВ станом на 27.05.2024 273,23 тис.грн.

За результатами аналізу господарських операцій за період з 01.01.2023 по 27.05.2024 встановлено реалізацію ТОВ ЦЗ "Володимирцукор» цукру (код УКТЗЕД 1701) в адресу ризикового суб`єкта господарювання ТОВ "Торгова компанія "Альфа Сервіс" (код ЄДРПОУ 38618455), по якому станом на 27.05.2024 діюче рішення про відповідність критеріям ризиковості, а саме: від 13.05.2024 прийняте рішення за №85939 про відповідність ТОВ "Торгова компанія "Альфа Сервіс" п. 8 критеріям ризиковості платника податку на додану вартість по кодах податкової інформації: 11 - накопичення залишкiв нереалiзованих товарiв за вiдсутностi (недостатностi) мiсць для їх зберiгання (власних, орендованих складських примiщень) вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звiтностi; 12 - постачання товарiв (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рiшення про вiдповiднiсть критерiям ризиковостi платника податку.

Відповідно до складених та зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних за період з 01.01.2024 по 27.05.2024 ТОВ ЦЗ "Володимирцукор» відображено реалізацію цукру (код УКТЗЕД 1701) в значних обсягах в адресу ТОВ "Торгова компанія "Альфа Сервіс" (код ЄДРПОУ 38618455), по якому прийняте діюче рішення про відповідність критеріям ризиковості платників податку на додану вартість, а саме: - 239,3 т. на загальну суму 5524,15 тис.грн., в т.ч. ПДВ 920,69 тис. грн. Обсяг операцій за ставкою 20% - 4603,46 тис.грн. При цьому, проведеним аналізом господарської діяльності ТОВ "Торгова компанія "Альфа Сервіс" (код ЄДРПОУ 38618455) встановлено, що придбання цукру (код УКТЗЕД 1701) в значних обсягах не властиве основному виду діяльності товариства: 49.41-вантажний автомобiльний транспорт. Використання у господарській діяльності ТОВ "Торгова компанія "Альфа Сервіс" цукру (код УКТЗЕД 1701) не відоме. В результаті проведеного аналізу даних Єдиного реєстру податкових накладних встановлено, що ТОВ ЦЗ «Володимирцукор» сформовано податковий кредит за рахунок операцій з придбання цукру, пшениці, електроенергії, послуг персоналу по виконанню робіт, оренди майна (лінія грануляції), послуг відповідального зберігання.

Крім того, за результатами аналізу господарських операцій за період з 01.01.2023 по 27.05.2024 встановлено придбання ТОВ ЦЗ «Володимирцукор» товарiв, не пов`язаних з господарською дiяльнiстю платника податку в суб`єкта господарювання ТОВ СП ІТЦ "Л.М.САКС" (код ЄДРПОУ 20034296), а саме: 94,7784 т. пшениці (нестандартної) (код УКТЗЕД 1001) на загальну суму 660,79 тис.грн., в т.ч. ПДВ 81,15 тис. грн., обсяг операцій за ставкою 14% - 579,64 тис.грн. Подальше використання придбаної пшениці ТОВ ЦЗ «Володимирцукор» не прослідковується по ланцюгах постачання.

Відповідно до складених та зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних за період з 01.01.2023 по 27.05.2024 ТОВ ЦЗ «Володимирцукор» здійснено придбання послуг персоналу по виконанню робіт (код послуги згідно з ДКПП - 78.30.1), оренди майна (лінія грануляції) (код послуги згідно з ДКПП - 68.20), послуги відповідального зберігання (код послуги згідно з ДКПП - 52.10.19) в ТОВ "Волинська біоенергетична компанія" (код ЄДРПОУ 40827373), по якому прийняте діюче рішення про відповідність критеріям ризиковості платників податку на додану вартість, а саме: - рішення від 02.01.2024 за №2694 про відповідність ТОВ "Волинська біоенергетична компанія" (код ЄДРПОУ 40827373, перебуває на податковому обліку в 316.ГУ ДПС у Волинській області (м.Володимир), вид діяльності - _35.11- виробництво електроенергiї) п. 8 критеріям ризиковості платника податку на додану вартість по кодах податкової інформації: 01 - постачання товару, походження якого не прослiдковується за ланцюгом постачання, 03 - вiдсутнiсть необхiдних умов та/або обсягiв матерiальних ресурсiв для виробництва товарiв, виконання робiт або надання послуг в обсягах, вiдображених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (вiдсутнi вiдомостi про об`єкти оподаткування, вiдсутнє придбання послуг оренди об`єктiв оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди мiсць зберiгання товарно-матерiальних цiнностей, послуг оренди мiсць зберiгання паливно-мастильних матерiалiв тощо), вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звiтностi, 04 - постачання товарiв, вiдмiнних вiд придбаних, за вiдсутностi умов та/або матерiальних ресурсiв для виробництва таких товарiв, 11 - накопичення залишкiв нереалiзованих товарiв за вiдсутностi (недостатностi) мiсць для їх зберiгання (власних, орендованих складських примiщень) вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звiтностi, 14 - постачання товарiв/послуг за рахунок сформованого реєстрацiйного лiмiту (СУМнакл) у зв`язку з придбанням товарiв, не пов`язаних з господарською дiяльнiстю платника податку.

Відтак, за результатами аналізу діяльності ТОВ ЦЗ «Володимирцукор» встановлено ознаки ризикових операцій по поданих на реєстрацію податкових накладних із постачання товарів кодів УКТЗЕД (а.с.181-185).

При цьому, суд зауважує, що будь-яких належних і допустимих доказів на підтвердження податкової інформації, на підставі якої прийняті рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків, відповідачем не надано, як і не надано доказів того, що контролюючий орган вчиняв будь-які дії, спрямовані на перевірку отриманої інформації шляхом направлення відповідного запиту платнику податку.

При вирішенні спору суд також враховує, що як слідує зі змісту витягу з протоколу від 27.05.2024 № 106, зокрема, підставою для прийняття оскаржуваних у цій справі рішень стало придбання товарів в період з 29.11.2023 по 27.05.2024 у платника податку щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме щодо ТОВ Волинська біоенергетична компанія, відносно якого прийняте рішення від 02.01.2024 № 2694 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку та постачання товарів ТОВ ЦЗ «Володимирцукор» в період з 01.04.2024 по 30.04.2024 в адресу ризикового суб`єкта господарювання ТОВ "Торгова компанія "Альфа Сервіс" відносно якого наявне діюче рішення від 13.05.2024 №85939 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

З цього приводу суд зазначає, що та обставина, що контрагенти позивача ТОВ Волинська біоенергетична компанія та ТОВ "Торгова компанія "Альфа Сервіс" включені до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, не є підставою для автоматичного віднесення товариства до таких же платників податків, оскільки така підстава не передбачена Порядком №1165.

Позивач не може нести відповідальність за невиконання його контрагентами своїх зобов`язань, адже поняття "добросовісний платник", яке вживається у сфері податкових правовідносин, не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за дотриманням його постачальниками правил оподаткування, а саме, платник не наділений повноваженнями податкового контролю для виконання функцій, покладених на податкові органи, а тому не може володіти інформацією відносно виконання контрагентом податкових зобов`язань. А відтак, за умови невстановлення податковим органом наявності обставин, які б могли свідчити про узгодженість дій позивача та його постачальників для одержання товариством незаконної податкової вигоди, останнє не може зазнавати негативних наслідків внаслідок діянь інших осіб, що перебувають поза межами його впливу.

Відповідний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 01.11.2023 у справі №520/14316/19.

При вирішенні спору суд також враховує, що віднесення позивача до ризикових платників з тієї підстави, що підприємство мало господарські відносини із платниками податків, щодо яких податковим органом прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості, не можна визнати обґрунтованим. Так, поширення на позивача ризиковості через стосунки з іншими ризиковими платниками податків суперечить базовим принципам та основам податкового законодавства, зокрема, настання визначеної законом відповідальності повинно відбуватися у разі порушення податкового законодавства безпосередньо платником податків, якого притягнуто до відповідальності.

Вказаний підхід застосовано також і Європейським Судом з прав людини, який у справах Булвес АД проти Болгарії (2009 рік, заява №3991/03), Бізнес Супорт Центр проти Болгарі ї (2010 рік, заява №6689/03), Компанія Вестберґа таксі Актіеболаґ та Вуліч проти Швеції (заява №36985/97), Полторацький проти України від 29.04.2003 (заява №38812/97), дійшов висновку про правило індивідуальної юридичної відповідальності, тобто платник податків не повинен нести відповідальності за порушення, допущені його контрагентами.

Позивач з метою спростування сумнівів та доводів контролюючого органу в реальності здійснених ним господарських операцій, припущень щодо ризиковості його фінансово-господарської діяльності подав до суду документи на підтвердження здійснення господарських операцій, та добросовісності його як платника податку.

В той же час, відповідач під час розгляду справи не зазначив, яким чином діяльність контрагентів позивача, та віднесення їх до переліку ризикових, впливає на позивача при реалізації або придбанні продукції. Податковий орган не навів норму чинного законодавства, яка забороняє здійснення господарської діяльності з підприємством ґрунтуючись на основній діяльності такого підприємства та віднесення його до переліку ризикових.

Окрім того, як вбачається з оскаржуваних рішень, однією з підстав для їх прийняття була податкова інформація за кодом «11» - накопичення залишкiв нереалiзованих товарiв за вiдсутностi (недостатностi) мiсць для їх зберiгання (власних, орендованих складських примiщень) вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звiтностi. З цього приводу у рішенні наявна інформація, в якій, окрім інших, зазначений контрагент позивача (код ЄДРПОУ 20034296) в якого позивач здійснював придбання товарів з 29.11.2023 по 27.05.2024. Водночас, як слідує зі змісту витягу з протоколу від 27.05.2024 № 106, в результаті проведеного аналізу даних ЄРПН встановлено, що ТОВ ЦЗ «Володимирцукор» сфоромовано податковий кредит за рахунок операцій з придбання цукру, пшениці, електроенергії, послуг персоналу по виконанню робіт, оренди майна (лінія грануляції), послуг відповідального зберігання). За результатом аналізу господарських операцій в період з 01.01.2023 по 27.05.2024 встановлено придбання ТОВ ЦЗ «Володимирцукор» товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку в суб`єкта господарювання ТОВ СП ІТЦ «Л.М.Сакс» (код ЄДРПОУ 20034296), а саме: 94,7784 т пшениці (нестандартної) (код УКТЗЕД- 1001) на загальну суму 660,79 тис. грн, в т.ч. ПДВ 81,15 тис. грн, обсяг операцій за ставкою 14% - 579,64 тис. грн. Подальше використання придбаної пшениці ТОВ ЦЗ «Володимирцукор» не прослідковується по ланцюгах постачання (а.с. 189).

Однак, жодних доказів на підтвердження вказаних обставин відповідачем не надано, як і не подано таких доказів представником відповідача до відзиву на позовну заяву. Такі твердження контролюючого органу ґрунтуються виключно на припущеннях.

Крім того, судом встановлено що прийняттю оскаржуваного рішення від 11.06.2024 № 1565 передувало прийняття Комісією Головного управління ДПС у Волинській області рішення про відповідність/ невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку рішення №1472 від 27.05.2024, яке винесено з урахуванням отриманих від платника податків інформації та копій відповідних документів від 02.06.2024 № 2.

Так, ТОВ ЦЗ «Володимирцукор» з метою виключення його з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, подало контролюючому органу відповідні пояснення та їх документальне підтвердження, які не були враховані комісією, внаслідок чого прийнято оскаржувані рішення про відповідність платника податків п.8 Критеріїв ризиковості з вказівкою на те, що надані документи до повідомлення від 02.06.2024 №4 є недостатніми для підтвердження можливості здійснення операцій та спростування ризиковості (відсутні договір з додатками до нього; документи складського обліку, інвентаризаційні описи, документи щодо зберігання товару; документи щодо походження товару «цукор», документи щодо підтвердження відповідності товару (сертифікати відповідності); товаросупровідні документи щодо переміщення товару «пшениця (нестандартна)»; надані товарно-транспортні накладні щодо перевезення товару оформлені не належним чином).

Однак суд зауважує, що відсутність документів складського обліку, інвентаризаційні описи, документи щодо зберігання товару; документи щодо походження товару «цукор», документи щодо підтвердження відповідності товару (сертифікати відповідності); товаросупровідні документи щодо переміщення товару пшениця (нестандартна) не може бути безумовною підставою для віднесення платника податків до відповідного критерію ризиковості, якщо інші надані документи підтверджують факт постачання.

В матеріалах справи наявні документи, які позивач 02.06.2024 направляв до відповідача щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку. В свою чергу позивачем до суду надано акт інвентаризаційного опису від 31.12.2023 № 2, відомості складського обліку за січень-квітень 2024 року, ТТН, договір поставки № Ц/0204/20 відповідно до умов якого, ТОВ ЦЗ «Володимирцукор» здійснювало придбання товару (цукру) у ТОВ «Цукрова артіль 2014» (а.с. 133-139, 153-160).

Водночас, суд враховує, що норми податкового законодавства не обмежують період подання платником податків необхідних первинних документів, оскільки положення пункту44.6 статті 44 ПК Українивизначають статус показників податкової звітності, які не підтверджені необхідними документами під час перевірки, однак не обмежують право платника довести у судовому процесі обставини, на яких ґрунтуються його вимоги, поданням виключно тих доказів, що надавалися ним під час проведення податкової перевірки. Право надавати заперечення щодо висновків податкового органу та долучити до матеріалів справи докази на підтвердження таких заперечень надається платнику як на усіх стадіях податкового контролю, так і на стадіях судового процесу, на яких допускається подання учасником процесу нових доказів. В іншому випадку, обмеження судом предмету дослідження призвело би до неповноти дослідження та порушення справедливого балансу.

Отже враховуючи зазначене, позивач непозбавлений можливості подати будь-які належні та допустимі докази безпосередньо до суду.

При цьому, ВС у постанові від 10.05.2023 у справі № 640/966/20 вказав, що при поданні первинних документів, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами та, які в сукупності з встановленими обставинами справи, зокрема і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для виконання умов, обумовлених договорами, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податкового обліку вони повинні бути досліджені в судовому засіданні та їм повинна бути надана правова оцінка.

Судом встановлено, що в матеріалах справи наявні первинні документи, які оформлені позивачем в рамках здійснення господарської діяльності та господарської операції з ТОВ СП ІТЦ «Л.М.САКС» (договір поставки № 02/10-23 від 02.10.2023, видаткові накладні №8 від 11.10.2023, №9 від 16.10.2023, №11 від 03.11.2023, №13 від 13.11.2023, № 15 від 24.11.2023, №17 від 07.12.2023, оборотно-сальдову відомість по рахунку 631, картку рахунку 631 за 4 квартал 2023 року, податкові накладні з квитанціями про реєстрацію, платіжні інструкції, тощо, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення, та які складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, що засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань (а.с. 80-97),

В свою чергу позивачем до суду надано акт інвентаризаційного опису від 31.12.2023 № 2, відомості складського обліку за січень-квітень 2024 року, ТТН, договір поставки № Ц/0204/20 відповідно до умов якого, ТОВ ЦЗ «Володимирцукор» здійснювало придбання товару (цукру) у ТОВ «Цукрова артіль 2014» (а.с. 133-139, 153-160).

Отже, подані до Комісії регіонального рівня разом із повідомленням копії первинних документів не мали дефектів форми, змісту або походження та підтверджують реальність господарських операцій.

Водночас суд зазначає, що наявність або відсутність окремих документів, а також недоліки в оформленні окремих документів не можуть бути підставою для висновку про відсутність господарських операцій та для відмови платнику податку у формуванні податкового зобов`язання, якщо інші об`єктивні дані свідчать про зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі платника у зв`язку з його господарською діяльністю та не викликають сумніву в тому, що поставка товару відбулась.

Аналогічний висновок викладено у постанові Верховного Суду від 12.06.2018 у справі №825/3419/14.

Щодо відсутності сертифікатів відповідності та товаросупровідних документів, то суд зазначає, що такі не є документами первинного бухгалтерського або податкового обліку, що фіксують рух активів. А тому навіть їх відсутність не має вирішального значення для встановлення фактичного руху активів у процесі виконання поставок.

Аналогічний висновок викладено у постанові Верховного Суду від 25.08.2022 у справі №400/3884/19.

Також суд зазначає, транспортні документи на перевезення товарно-матеріальних цінностей з наслідками формування бази оподаткування податком на прибуток та на додану вартість не є обов`язковими при оподаткуванні операцій за договорами купівлі-продажу або поставки, вони є обов`язковими при оподаткуванні операцій за договорами саме перевезення, а отже, відсутність у позивача деяких товарно-транспортних накладних або наявність в них певних недоліків не може бути самостійним доказом безтоварності господарських операцій.

Аналогічна правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 25.02.2021 у справі №803/1684/17, від 21.01.2021 у справі №813/2204/17, від 24.05.2019 у справі №826/7423/16.

Таким чином, суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено, що існують підстави для застосування до позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідними наслідками у вигляді внесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання, у зв`язку з чим рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 27.05.2024 № 1472 та від 11.06.2024 № 1565 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку є протиправними та підлягають скасуванню.

Відтак, відповідно до наданих суду статтею 245 КАС України повноважень, позовні вимоги про визнання протиправними та скасування вказаних рішень належить задовольнити.

За приписами пункту 6 Порядку №1165 у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Оскільки суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовної вимоги про визнання протиправними та скасування рішень Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 27.05.2024 № 1472 та від 11.06.2024 № 1565 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, тому з метою повного та ефективного захисту порушеного права підлягає до задоволення також і похідна позовна вимога про зобов`язання ГУ ДПС у Волинській області виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Звертаючись до суду, позивач сплатив судовий збір у сумі 6056,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією від 20.06.2024 № 200 (а.с. 11).

Натомість відповідно до положень пункту 3 частини другої статті 4 Закону України Про судовий збір позивачу необхідно було сплатити за пред`явлення цього адміністративного позову судовий збір у сумі 4844,80 грн. (тобто, в розмірі 1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб за кожну вимогу немайнового характеру та із застосуванням коефіцієнта пониження 0,8).

З урахуванням наведеного на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати у сумі 4844,80 грн. Решта суми судового збору може бути повернута позивачу за його клопотанням відповідно до статті 7 Закону України Про судовий збір.

Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27 травня 2024 року № 1472 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11 червня 2024 року № 1565 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Волинській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю цукровий завод Володимирцукор з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податків.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю цукровий завод Володимирцукор судовий збір в розмірі 4844,80 грн (чотири тисячі вісімсот сорок чотири гривні 80 копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю цукровий завод Володимирцукор (44700, Волинська обл., м. Володимир, вул. Луцька, 230, код ЄДРПОУ 37837905).

Відповідач: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська обл., м. Луцьк, Київський м-н, 4, код ЄДРПОУ 44106679).

Суддя Р.С. Денисюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2024
Оприлюднено07.10.2024
Номер документу122062128
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —140/6559/24

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 05.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Рішення від 02.10.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 26.06.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні