Рішення
від 30.09.2024 по справі 380/28402/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа № 380/28402/23

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 вересня 2024 року м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді Мричко Н.І.,

за участю секретаря судового засіданняКулик С.В.,

представника позивача Бая С.Е.,

представників відповідачів Левицького М.А., Кульчицького М.А., Бондара Б.С.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін в режимі відеоконференції адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до 16 регіональної військово-лікарської комісії, Центральної військово-лікарської комісії, Військово-медичного клінічного центру Західного регіону про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

встановив:

на розгляді Львівського окружного адміністративного суду знаходилася позовна заява ОСОБА_1 РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) до 16 регіональної військово-лікарської комісії (код ЄДРПОУ 08380628, місцезнаходження: 79031, м. Львів, вул. Стрийська, 73а (далі відповідач), Центральної військово-лікарської комісії код ЄДРПОУ 08356179, місцезнаходження: 02000, м. Київ, бульв. Лесі Українки, 10а (далі відповідач), Військово-медичний клінічний центр Західного регіону, код ЄДРПОУ 08160677, місцезнаходження: 79010, м. Львів, вул. Личаківська, 26 (далі відповідач), в якій позивач просив:

- визнати протиправною та скасувати постанову ВЛК Військово-медичного клінічного центру Західного регіону оформленою довідкою № 811/3 від 23.08.2023 щодо ОСОБА_1 ;

- зобов`язати штатну ВЛК 16 регіональна військово-лікарська комісія переглянути оскаржувану постанову ВЛК Військово-медичного клінічного центру Західного регіону оформленою довідкою № 811/3 від 23.08.2023 щодо ОСОБА_1 та прийняти відповідне рішення з врахуванням висновків суду по даній справі.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатами повторного медичного огляду позивача, 23.08.2023 ВЛК психоневрологічного профілю ВМКЦ Західного регіону склала довідку №811/3, за висновками якої солдат ОСОБА_1 визнаний обмежено придатний до військової служби. Позивач не погоджується із вказаним висновком ВЛК, вважає такий помилковим, неповним та таким, що суперечить його попереднім діагнозам. За таких обставин, позивач вважає, що постанова ВЛК Військово-медичного клінічного центру Західного регіону оформлена у формі довідки № 811/3 від 23.08.2023 є протиправною.

Представник Центральної військово-лікарської комісії ЗСУ подав до суду відзив на позовну заяву в якому вказав, що позовні вимоги ОСОБА_1 є необґрунтованими, тому просив у задоволенні таких відмовити. Відзив обґрунтований тим, ОСОБА_1 не погоджується зі встановленим діагнозом та постановою ВЛК про ступінь придатності до військової служби у формулюванні «Обмежено придатний до військової служби», тому звертався до ЦВЛК ЗС України. В свою чергу, ЦВЛК ЗС України своїм листом повідомила, що постанова військово-лікарської комісії психоневрологічного профілю Військово- медичного клінічного центру Західного регіону прийнята правильно, згідно з встановленим ОСОБА_1 діагнозу. Зазначив, що позивач не надав до суду належних та достатніх доказів порушення військово-лікарською комісією психоневрологічного профілю Військово-медичного клінічного центру Західного регіону процедури проведення йому медичного огляду. Крім того, посилаючись на усталену судову практику, вказав, що при розгляді по суті спору у справах, у яких оспорюються рішення ВЛК, суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певної постанови, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності постанови ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.

Представник позивача подав до суду відповідь на відзив Центральної військово-лікарської комісії ЗСУ в якій виклав аргументи, що й у позовній заяві.

Представник 16 регіональної військово-лікарської комісії подав до суду відзив на позовну заяву в якому вказав, що позовні вимоги ОСОБА_1 є необґрунтованими, тому просив у задоволенні таких відмовити. Відзив обґрунтований тим, що позивач не надав суду належних та допустимих доказів щодо порушення військово-лікарською комісією психоневрологічного профілю Військово-медичного клінічного центру Західного регіону процедури проведення медичного огляду. Крім цього, посилаючись на практику Верховного Суду вказав, що питання визначення наявності чи відсутності певного діагнозу у позивача, його придатності/непридатності до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії.

Представник Центральної військово-лікарської комісії ЗСУ подав до суду заперечення на відповідь на відзив представника позивача, у яких підтримує викладені у відзиві аргументи та просить в задоволенні позову відмовити.

Представник відповідача Військово-медичного клінічного центру Західного регіону подав до суду відзив на позовну заяву в якому вказав, що позовні вимоги ОСОБА_1 є необґрунтованими, тому просив у задоволенні таких відмовити. Відзив обґрунтований тим, що Військово-лікарська комісія Центру є позаштатною комісією, не є юридичною особою, не має свого коду ЄДРПОУ та створена відповідно до наказу Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402. Враховуючи наведене вважає, що звернення позивача до суду не ґрунтується на вимогах Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, зареєстроване в Міністерстві юстиції України від 17.11.2008 №1109/15800. Вважає, що позивач обрав неправильний спосіб захисту своїх прав та інтересів, оскільки відповідно до означеного вище Положення, оскарженню підлягають постанови штатних ВЛК регіонів та ЦВЛК.

Представник позивача подав відповідь на відзив Військово-медичного клінічного центру Західного регіону, в якій вказав, що штатне ВЛК (регіональне чи ЦВЛК) жодної постанови не приймало. Єдина постанова яка була прийнята відносно позивача у вигляді довідки ВЛК це довідка ІНФОРМАЦІЯ_1 № 811/3 від 23.08.2023 р. Звернув увагу на те, що скасування акта суб`єкта владних повноважень зокрема постанови ВЛК Військово-медичного клінічного центру Західного регіону оформленою довідкою № 811/3 від 23.08.2023 р. щодо ОСОБА_1 не є втручанням у дискреційні повноваження, а є здійсненням правосуддя та способом поновлення порушених прав.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити повністю.

Представники відповідачів в судовому засіданні позовні вимоги ОСОБА_1 не визнали, просили у задоволенні таких відмовити повністю.

Відповідно до пункту 3 частини третьої статті 246 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) суд зазначає, що ухвалою від 04.12.2023 суддя залишила позовну заяву без руху.

Ухвалою від 12.12.2023 суддя прийняла позовну заяву до розгляду й відкрила провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

17.05.2024 суд ухвалив перейти зі спрощеного позовного провадження без виклику сторін до розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.

05.06.2024 суд задовольнив клопотання представника позивача про проведення судового засідання в режимі відеоконференції.

17.06.2024 суд задовольнив клопотання представника Центральної військово-лікарської комісії ЗСУ про проведення судового засідання в режимі відеоконференції.

19.06.2024 суд задовольнив клопотання представника позивача про залучення співвідповідача у справі. Залучити до участі у справі співвідповідача Військово-медичний клінічний центр Західного регіону.

Суд з`ясував зміст позовних вимог, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази, оцінив їх в сукупності та встановив такі фактичні обставини справи та відповідні правовідносини:

23.08.2023 військово-лікарською комісією Військово-медичного клінічного центру Західного регіону проведено медичний огляд ВЛК психоневрологічного профілю ОСОБА_1 , за результатами чого складена довідка №811/3. В означеній довідці, військово-лікарська комісія Військово-медичного клінічного центру Західного регіону встановила діагноз на підставі чого сформувала висновок, що позивач обмежено придатний до військової служби, непридатний до служби у високо мобільних десантних військах, плавскладі, морській піхоті, спец спорудах, придатний до служби у частинах (підрозділах) забезпечення, військових комісаріатах, установах, організаціях, навчальних закладах (арк. справи 27).

Не погодившись з постановою військово-лікарською комісією Військово-медичного клінічного центру Західного регіону від 23.08.2023 № 811/3 представник позивача звернувся до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України. Згідно з відповіддю Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України від 21.09.2023 № 598/9920, звернення представника позивача направлене для розгляду та надання відповіді заявнику за належністю до 16 регіональної військово-лікарської комісії (арк. справи 134).

16 регіональна військово-лікарська комісія надала представнику позивачу відповідь (вих. №4578 від 07.11.2023) в якій повідомила, що встановлений в довідці ВЛК від 23.08.2023 №811/3 діагноз, на момент проходження ОСОБА_1 медичного огляду та ступінь придатності до військової служби такого, є правильним. Одночасно роз`яснено, що у разі погіршення стану здоров`я військовослужбовця, такий може звернутися у встановленому порядку до командування частини, у якій проходить військову службу щодо направлення його на обстеження, лікування чи проведення медичного огляду ВЛК для визначення ступеня придатності до військової служби (арк. справи 160).,

Не погоджуючись з рішенням військово-лікарської комісії Військово-медичного клінічного центру Західного регіону, позивач звернувся з цим позовом до суду.

При прийнятті рішення у цій справі суд керується такими мотивами.

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби регламентовано Законом України «Про військову службу і військовий обов`язок» від 25.03.1992 № 2232-XII (далі Закон № 2232-XII).

Відповідно до частини першої статті 1 Закону № 2232-ХІІ захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

Згідно з частиною другою статті 1 Закону № 2232-ХІІ військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення та Державної спеціальної служби транспорту (далі Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.

Частиною третьою статті 1 Закону № 2232-ХІІ передбачено, що військовий обов`язок включає підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.

За змістом частини п`ятої статті 1 Закону № 2232-ХІІ від виконання військового обов`язку громадяни України звільняються на підставах, визначених цим Законом.

Відповідно до частини дев`ятої статті 1 Закону № 2232-ХІІ щодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії: допризовники - особи, які підлягають приписці до призовних дільниць; призовники - особи, приписані до призовних дільниць; військовослужбовці - особи, які проходять військову службу; військовозобов`язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави; резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний та воєнний час.

Медичний огляд військовослужбовців проводиться відповідно до Положення про військово-лікарську експертизу та медичний огляд у Збройних Силах, затверджене Наказом Міністра оборони України від 14 серпня 2008 року №402 (далі Положення №402).

Згідно з пунктом 1.1 Глави 1 Розділу 1 Положення №402 передбачено, що військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Пункт 1.2 Глави 1 Розділу 1 Положення №402 передбачає, що Військово-лікарська експертиза - це:

- медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України);

- визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом;

- установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.

Пунктом 2.1 Розділу І Положення №402 передбачено, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).

Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця.

Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Відповідно до пункту 2.2 розділу І Положення № 402 штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом.

До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі ЦВЛК); ВЛК регіону; ВЛК евакуаційного пункту; ВЛК пересувної госпітальної бази.

Штатні ВЛК комплектуються лікарями із клінічною підготовкою за однією з лікарських спеціальностей (терапія, хірургія, неврологія, психіатрія, оториноларингологія, офтальмологія, організація охорони здоров`я тощо), з досвідом роботи у військових частинах та лікувальних закладах.

ЦВЛК має право розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України (абзац 15 підпункту 2.3.4 пункту 2.3 Розділу I Положення № 402).

Відповідно до підпункту 2.4.4 пункту 2.4 Розділу І Положення № 402 на ВЛК регіону покладаються обов`язки, зокрема, з організації військово-лікарської експертизи, керівництва підпорядкованими ВЛК, контролю за їхньою роботою та надання їм методичної і практичної допомоги в зоні відповідальності; розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи.

Згідно з пунктом 2.4.5 Розділу І Положення № 402 ВЛК регіону має право, зокрема, оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення; приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК; направляти у військові лікувальні заклади на контрольне обстеження та медичний огляд військовослужбовців, членів їх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової служби), військовозобов`язаних, резервістів, працівників.

Рішенням штатної ВЛК може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд (п. 2.4.6. розділу І Положення № 402).

Постанова ВЛК регіонів може бути оскаржена у ЦВЛК або у судовому порядку (пункт 2.4.10 Розділу І Положення № 402).

Згідно з пунктом 2.5.1. Розділу І Положення № 402 до позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК високомобільних десантних військ; ВЛК військових комісаріатів; ВЛК територіального центру комплектування (далі - ВЛК ТЦК); ВЛК цивільного лікувального закладу з правами госпітальної ВЛК.

На підставі затвердженого переліку начальник ВМКЦ регіону своїм наказом призначає позаштатні постійно діючі ВЛК, їх персональний склад і визначає порядок їх роботи (пункт 2.5.7 Положення № 402).

Документи позаштатних ВЛК скріплюються гербовою печаткою військового лікувального, цивільного лікувально-профілактичного закладу, військової частини, при яких ці комісії утворені (2.5.11. Розділу І Положення № 402).

Аналіз наведеного вище вказує на те, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються штатні та позаштатні військово-лікарські комісії, які проводять медичний огляд осіб, зокрема, з метою визначення ступеня придатності до військової служб, за результатами якого приймають постанови, що оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання ВЛК. До штатних ВЛК належать, зокрема, ВЛК регіону, до повноважень яких належить розгляд скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи. ВЛК регіону також мають право оглядати військовослужбовців, скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК та направляти військових на контрольний медичний огляд, а також за їх рішенням може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд. Постанови ВЛК регіонів можуть бути оскаржені до ЦВЛК або до суду.

Пункт 1.1 Глави 1 Розділу ІІ Положення 402 передбачає, що медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.

Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності: до військової служби допризовників, призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти); військовослужбовців до військової служби; військовослужбовців до військової служби за військовою спеціальністю; військовослужбовців до служби в високомобільних десантних військах, плаваючому складі, морській піхоті; кандидатів на навчання у ВВНЗ, учнів військових ліцеїв; кандидатів до військової служби за контрактом; кандидатів до участі у міжнародних миротворчих операціях та у складі миротворчого персоналу; військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, працівників Збройних Сил України для роботи з ДІВ, КРП, джерелами ЕМП, ЛВ та мікроорганізмами I-II груп патогенності; військовослужбовців та працівників Збройних Сил України до служби (роботи) у спеціальних спорудах, працівників допоміжного флоту ВМС Збройних Сил України; а також з метою визначення: можливості проходження військової служби військовослужбовцями та проживання членів їх сімей за кордоном; необхідності в тривалому спеціалізованому лікуванні, медичному спостереженні або в навчанні (вихованні) у спеціалізованих навчальних закладах членів сімей військовослужбовців, транспортабельності їх за станом здоров`я.

Пункт 1.2 Глави 1 Розділу ІІ Положення 402 передбачає, що постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (додаток 3).

Розклад хвороб розроблений відповідно до вимог Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров`я 10-го перегляду.

Пункт 6.1 Глави 6 Розділу II Положення №402 передбачає, що направлення на медичний огляд проводиться:

а) військовослужбовців строкової служби: командирами військових частин, начальниками гарнізонів, штатних ВЛК, військових лікувальних закладів за місцем лікування, військовими комісарами, органами управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, прокуратурою, судом, а осіб, які перебувають на обстеженні та лікуванні у цивільному лікувально-профілактичному закладі психіатричного профілю, крім того, - головними лікарями цих закладів;

б) військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби): прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище, органами управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, прокуратурою, судом, начальниками гарнізонів, штатних ВЛК, військових лікувальних закладів за місцем лікування, військовими комендантами гарнізонів та військовими комісарами.

Пункт 6.8 Глави 6 Розділу II Положення №402 передбачає, що на осіб, які проходять медичний огляд амбулаторно, заводиться Картка обстеження та медичного огляду, при стаціонарному огляді - історія хвороби.

Огляд військовослужбовців обов`язково проводиться хірургом, терапевтом, невропатологом, окулістом, оториноларингологом (військовослужбовців-жінок- гінекологом), а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей. Обов`язково виконуються загальні аналізи крові та сечі, ЕКГ- дослідження, флюорографічне дослідження органів грудної клітини. Потребу в додатковому обстеженні визначають лікарі за медичними показаннями.

Огляд вказаними лікарями військовослужбовців, направлених на ВЛК для вирішення питання про потребу у відпустці за станом здоров`я або у звільненні від виконання службових обов`язків, проводиться за медичними показаннями.

Пункт 6.9 Глави 6 Розділу II Положення №402 передбачає, що при медичному огляді військовослужбовців метод індивідуальної оцінки придатності їх до військової служби повинен застосовуватись у кожному випадку. ВЛК враховує їх вік, освіту, військовий фах, підготовку, досвід, фактичну працездатність, спрямованість до подальшого проходження військової служби, думку командування і начальника медичної служби військової частини, викладені у службовій та медичній характеристиках, та можливість подальшого проходження військовослужбовцем військової служби на посаді, яка найбільше відповідає стану його здоров`я.

Пункт 6.10 Глави 6 Розділу II Положення №402 передбачає, що медичний огляд військовослужбовців, які отримали захворювання, травми (поранення, каліцтва, контузії), з метою визначення ступеня придатності до військової служби проводиться при визначеному лікарсько-експертному наслідку (результаті) захворювання, травми (поранення, каліцтва, контузії).

Визначений наслідок (результат) захворювання, поранення, травми, контузії, каліцтва - це такий стан здоров`я, коли результати обстеження та лікування дають підстави ВЛК (ЛЛК) винести постанову про ступінь придатності до військової служби (служби за військовою спеціальністю), а подальше лікування не призведе до відновлення придатності до військової служби.

Пункт 6.12 Глави 6 Розділу II Положення №402 передбачає, що у разі коли є незаперечні дані, що здатність до проходження військової служби за станом здоров`я не відновиться, постанова ВЛК про потребу військовослужбовців у відпустці за станом здоров`я не приймається, а вирішується питання про придатність їх до військової служби.

Пункт 22.3 Глави 22 Розділу II Положення №402 передбачає, що постанови ВЛК, які не підлягають затвердженню (контролю) штатною ВЛК, оформляються в день медичного огляду і видаються на руки особі, що пройшла медичний огляд, або в установленому порядку направляються у військову частину. Свідоцтво про хворобу (довідка ВЛК) з постановою, які підлягають затвердженню (контролю) штатною ВЛК, направляються на затвердження (контроль) не пізніше 5-денного терміну після медичного огляду. Свідоцтво про хворобу, довідка ВЛК із затвердженою постановою не пізніше ніж через два дні після їх затвердження та одержання із штатної ВЛК висилаються командиру військової частини, у якій проходить службу військовослужбовець, що пройшов медичний огляд, або начальнику, який направив його на медичний огляд, або видаються на руки представникам військових частин за наявності у них підтверджуючих документів.

Пункт 22.7 Глави 22 Розділу II Положення №402 передбачає, що постанова ВЛК про придатність військовослужбовця (військовозобов`язаного, резервіста) до військової служби оформлюється довідкою ВЛК, затвердженню штатною ВЛК не підлягає.

Відповідно до пункту 6.8 Глави 6 Розділу II Положення №402 на осіб, які проходять медичний огляд амбулаторно, заводиться Картка обстеження та медичного огляду, при стаціонарному огляді - історія хвороби.

Стаття 23 Розкладу хвороб , станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (Додаток 1 до Положення №402) передбачає хвороби периферичної нервової системи G50-G75 (ураження черепних нервів, нервових корінців та сплетінь, полі-, мононейропатії, усі форми міастеній, міопатії, хвороби нервово-м`язового з`єднання та м`язів), M45 (дорсалгія, радикулопатія, цервікалгія, ішіас, люмбаго та інші):

-пункт «а» швидко прогресуючі зі значними порушеннями функцій - непридатні до військової служби з виключенням з військового обліку;

-пункт «б» з помірними порушеннями функцій - непридатні до військової служби в мирний час, обмежено придатні у воєнний час;

-пункт «в» з незначними порушеннями функцій - непридатні до військової служби в мирний час, обмежено придатні у воєнний час;

-пункт «г» за наявності об`єктивних даних без порушень функцій - придатні.

За пункатами «б» та «в» придатність до військової служби або обмежена придатність визначається індивідуально.

Відповідно до п.12 розділу ІІ Положення Постанови ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку.

Як слідує з матеріалів справи, 23.08.2023 військово-лікарською комісією Військово-медичного клінічного центру Західного регіону проведений медичний огляд позивача відповідно до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого Наказом МОЗ від 14.08.08 року № 402 зі змінами.

23.08.2023 військово-лікарською комісією Військово-медичного клінічного центру Західного регіону проведено медичний огляд ВЛК психоневрологічного профілю ОСОБА_1 , за результатами чого складена довідка №811/3. В означеній довідці, військово-лікарська комісія Військово-медичного клінічного центру Західного регіону встановила діагноз на підставі чого сформувала висновок, що позивач обмежено придатний до військової служби, непридатний до служби у високо мобільних десантних військах, плавскладі, морській піхоті, спец спорудах, придатний до служби у частинах (підрозділах) забезпечення, військових комісаріатах, установах, організаціях, навчальних закладах

Разом з тим, суд встановив, що військово-лікарська комісія в Військово-медичному клінічному центрі Західного регіону, яка проводила медичний огляд позивача, та оформила постанову у формі довідки №811/3 від 23.08.2023 є позаштатною постійно діючою ВЛК (витяг з наказу начальника Військово-медичного клінічного центру Західного регіону (з адміністративно-господарської діяльності) від 13.01,2023 № 14, арк. справи 147).

Суд зауважує, що Положення № 402 не передбачає право особи, що проходила медичний огляд, оскаржувати постанови позаштатних ВЛК у судовому порядку.

Згідно із нормами Положення № 402, у разі непогодження із постановами позаштатних ВЛК, особа має право звернутися до ВЛК вищого рівня із скаргою на дії чи рішення ВЛК.

У свою чергу, ВЛК регіону мають право скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК та направляти військових на контрольний медичний огляд, а також за їх рішенням може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд.

Оскарженню у судовому порядку, за приписами п. 2.4.10. розділу І Положення № 402 підлягають тільки постанови ВЛК регіонів та постанови ЦВЛК.

Отже, враховуючи те, що позивач оскаржує рішення позаштатної ВЛК, а не остаточного рішення, яке підлягає судовому оскарженню, з приводу придатності позивача до військової служби, суд дійшов висновку про недотримання позивачем вимог Положення № 402 щодо процедури оскарження результатів медичного огляду, що є підставою для відмови у задоволенні позову.

Крім цього, позивач, як на підставу позову посилається на те, що під час проведення його медичного огляду, військово-лікарська комісія в Військово-медичному клінічному центрі Західного регіону при встановленні діагнозу не врахувала усю медичну документацію позивача, чим неправильно встановила діагноз. За таких обставин позивач вважає, що постанова у формі довідки військово-лікарської комісії Військово-медичного клінічного центру Західного регіону №811/3 від 23.08.2023 про визнання позивача обмежено придатним до військової служби є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

Надаючи правову оцінку доводам позивача про невідповідність висновків відповідача, вказаних у довідці від 23.08.2023 №811/3, відповідно до якої позивача визнано обмежено придатним до військової служби, суд зазначає, що Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 у справі № 806/526/16 зазначив: «…що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі".

Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки як попередньо зазначалося, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.

Суд також зазначає, що питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.

Таким чином, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18.

Суд наголошує на тому, що позивач не надав суду жодних доказів, які б підтверджували порушення процедури прийняття оскарженого рішення ВЛК.

Отже, враховуючи те, що суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного медичного висновку, оскільки суд не є спеціалізованою установою в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права, суд дійшов висновку що позовні вимоги позивача є такими, що не підлягають до задоволення повністю.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини третьої статті 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити повністю.

Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати стягненню зі сторін не підлягають.

Керуючись статтями 2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні позову ОСОБА_1 до 16 регіональної військово-лікарської комісії, Центральної військово-лікарської комісії, Військово-медичного клінічного центру Західного регіону про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії відмовити повністю.

Судові витрати між сторонами не розподіляються.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.

Повне рішення суду складене 02.10.2024.

Суддя Мричко Н.І.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2024
Оприлюднено07.10.2024
Номер документу122063204
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —380/28402/23

Ухвала від 11.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 10.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 13.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Рішення від 30.09.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мричко Наталія Іванівна

Ухвала від 19.06.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мричко Наталія Іванівна

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мричко Наталія Іванівна

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мричко Наталія Іванівна

Ухвала від 17.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мричко Наталія Іванівна

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мричко Наталія Іванівна

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мричко Наталія Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні