Постанова
від 03.10.2024 по справі 120/13695/23
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/13695/23

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Мультян М.Б.

Суддя-доповідач - Полотнянко Ю.П.

03 жовтня 2024 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Полотнянка Ю.П.

суддів: Смілянця Е. С. Драчук Т. О. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 15 лютого 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ВІН АГРО СЕРВІС» до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю "ВІН АГРО СЕРВІС" звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 15.02.2024 позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області від 11.08.2023 №0124420406.

Не погодившись з прийнятим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та ухвалити нову постанову, якою відмовити в задоволенні адміністративного позову.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, у відповідності до вимог п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Як встановлено судом першої інстанції, 25.07.2023 податковим органом проведено камеральну перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІН АГРО СЕРВІС", та за її результатами встановлено порушення товариством граничних строків реєстрації ПН в ЄРПН, визначених п. 201.10. ст. 201 ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI.

Зокрема вказано, про порушення підприємством граничних строків реєстрації 365 ПН в ЄРПН:

ПН № 365 від 01.07.2022 1 день; ПН №366 від 01.07.2022 1 день; ПН № 371 від 04.07.2022 1 день; ПН № 367 від 04.07.2022 1 день; ПН № 368 від 04.07.2022 1 день; ПН №369 від 04.07.2022 1 день; ПН № 370 від 04.07.2022 1 день; ПН № 372 від 06.07.2022 1 день; ПН №373 від 06.07.2022 1 день; ПН № 434 від 07.07.2022 17 днів; ПН № 374 від 07.07.2022 1 день; ПН № 380 від 08.07.2022 3 дня; ПН № 377 від 08.07.2022 1 день; ПН № 375 від 08.07.2022 2 дні; ПН №381 від 08.07.2022 2 дні; ПН № 379 від 08.07.2022 1 день; ПН № 376 від 08.07.2022 1 день; ПН № 378 від 08.07.2022 1 день; ПН №383 від 11.07.2022 1 день; ПН №384 від 11.07.2022 3 дні; ПН №385 від 11.07.2022 3 дні; ПН № 383 від 11.07.2022 1 день; ПН №386 від 12.07.2022 2 дні; ПН №388 від 14.07.2022 2 дні; ПН №387 від 14.07.2022 8 днів; ПН №389 від 15.07.2022 3 дні; ПН №416 від 20.07.2022 1 день; ПН №412 від 20.07.2022 1 день; ПН №414 від 20.07.2022 1 день; ПН №413 від 20.07.2022 1 день; ПН №415 від 20.07.2022 1 день; ПН № 417 від 22.07.2022 1 день; ПН №418 від 22.07.2022 1 день; ПН № 419 від 22.07.2022 1 день; ПН № 420 від 25.07.2022 1 день; ПН № 423 від 25.07.2022 1 день; ПН №421 від 25.07.2022 1 день; ПН № 422 від 25.07.2022 1 день; ПН № 426 від 26.07.2022 1 день; ПН № 425 від 26.07.2022 1 день; ПН № 435 від 26.07.2022 2 дні; ПН № 427 від 27.07.2022 1 день; ПН № 430 від 29.07.2022 день; ПН №432 від 29.07.2022 1 день; ПН №431 від 29.07.2022 1 день; ПН №429 від 29.07.2022 1 день; ПН №439 від 02.08.2022 15 днів; ПН № 440 від 02.08.2022 15 днів; ПН №442 від 02.08.2022 14 днів; ПН № 441 від 02.08.2022 14 днів; ПН № 445 від 04.08.2022 14 днів; ПН № 444 від 04.08.2022 14 днів; ПН №451 від 08.08.2022 14 днів; ПН № 457 від 09.08.2022 14 днів; ПН № 453 від 09.08.2022 14 днів; ПН №454 від 09.08.2022 14 днів; ПН № 459 від 11.08.2022 14 днів; ПН № 460 від 11.08.2022 14 днів; ПН № 462 від 15.08.2022 14 днів; ПН № 461 від 15.08.2022 14 днів; ПН № 469 від 17.08.2022 120 днів; ПН № 490 від 01.09.2022 19 днів; ПН № 662 від 01.09.2022 32 дня; ПН № 489 від 01.09.2022 3 дні; ПН № 661 від 01.09.2022 32 дня; ПН № 488 від 01.09.2022 3 дні; ПН № 664 від 02.09.2022 32 дня; ПН № 499 від 02.09.2022 3 дні; ПН № 500 від 02.09.2022 3 дні; ПН № 492 від 02.09.2022 20 днів; ПН № 491 від 02.09.2022 20 дні; ПН № 494 від 02.09.2022 14 днів; ПН № 498 від 02.09.2022 3 дні; ПН № 503 від 02.09.2022 3 дні; ПН № 502 від 02.09.2022 3 дні; ПН № 666 від 02.09.2022 32 дня; ПН № 501 від 02.09.2022 3 дні; ПН № 663 від 02.09.2022 32 дня; ПН № 497 від 02.09.2022 19 днів; ПН № 493 від 02.09.2022 20 днів; ПН № 665 від 02.09.2022 32 дня; ПН № 660 від 05.09.2022 32 дня; ПН № 668 від 05.09.2022 32 дня; ПН № 667 від 05.09.2022 32 дня; ПН № 512 від 05.09.2022 18 днів; ПН № 508 від 05.09.2022 14 днів; ПН № 511 від 05.09.2022 18 днів; ПН № 510 від 05.09.2022 14 днів; ПН № 509 від 05.09.2022 20 днів; ПН № 669 від 05.09.2022 32 дня; ПН № 506 від 05.09.2022 18 днів; ПН № 505 від 05.09.2022 3 дні; ПН № 507 від 05.09.2022 3 дні; ПН № 504 від 05.09.2022 18 днів; ПН № 630 від 06.09.2022 34 днів; ПН № 515 від 06.09.2022 18 днів; ПН № 514 від 06.09.2022 18 днів; ПН № 513 від 06.09.2022 18 днів; ПН № 672 від 06.09.2022 32 дня; ПН № 670 від 06.09.2022 32 дня; ПН № 688 від 06.09.2022 32 дня; ПН № 671 від 06.09.2022 32 дня; ПН № 35 від 06.09.2022 118 днів; ПН № 531 від 07.09.2022 18 днів; ПН № 517 від 07.09.2022 3 дня; ПН № 634 від 07.09.2022 34 днів; ПН №№ 687, 680, 673, 674, 675 від 07.09.2022 32 дня; ПН № 34 від 07.09.2022 118 днів; ПН №№ 525, 527, 521, 522, 526, 528, 519, 524, 523, 520, 529, 530, 518 від 07.09.2022 3 дні; ПН № 534 від 08.09.2022 19 днів; ПН №№ 682, 677, 676 від 08.09.2022 32 дня; ПН № 649 від 08.09.2022 34 днів; ПН № 532 від 08.09.2022 18 днів; ПН № 681, 678 від 08.09.2022 19 днів; ПН № 535 від 08.09.2022 4 дня; ПН № 533 від 08.09.2022 19 днів; ПН №№679, 684, 683, 685 від 09.09.2022 32 дня; ПН № 576, 648 від 09.09.2022 34 дня; ПН № 536, 539 від 09.09.2022 19 днів; ПН № 540, 542, 541, 537 від 09.09.2022 18 днів; ПН № 538 від 09.09.2022 20 днів; ПН № 544 від 12.09.2022 20 днів; ПН № 545, 547 від 12.09.2022 3 дні; ПН № 32, 36 від 12.09.2022 118 днів; ПН № 546 від 12.09.2022 19 днів; ПН № 690, 689 від 12.09.2022 32 дня; ПН № 548, 543 від 12.09.2022 19 днів; ПН № 691 від 12.09.2022 32 дня; ПН № 38 від 13.09.2022 119 днів; ПН № 37 від 13.09.2022 118 днів; ПН № 692, 693 від 13.09.2022 32 дня; ПН № 32 від 13.09.2022 118 днів; ПН № 585 від 14.09.2022 3 дня; ПН № 588 від 14.09.2022 18 днів; ПН № 576, 578, 586, 577, 568, 566, 554, 553, 587, 563, 570,560,565, 562, 572, 573, 583, 550, 561, 549, 564, 551, 552, 571, 556, 584, 557, 559, 575, 567, 581, 558, 555, 582, 580, 579 від 14.09.2022 3 дня; ПН № 33 від 14.09.2022 118 днів; ПН № 589 від 14.09.2022 18 днів; ПН № 574 від 14.09.2022 3 днів; ПН № 590 від 15.09.2022 18 днів; ПН № 591 від 15.09.2022 4 днів; ПН № 595 від 19.09.2022 11 днів; ПН № 597, 599, 596 від 19.09.2022 3 днів; ПН № 601, 600, 602 від 20.09.2022 5 днів; ПН № 605 від 21.09.2022 4 дня; ПН № 606 від 21.09.2022 5 днів; ПН № 604 від 21.09.2022 3 днів; ПН № 607, 610 від 21.09.2022 4 дня; ПН № 608 від 23.09.2022 5 днів; ПН № 609 від 23.09.2022 4 дня; ПН № 614 від 28.09.2022 4 дня; ПН № 613 від 28.09.2022 3 дня; ПН № 616 від 28.09.2022 3 дня; ПН № 615 від 28.09.2022 4 дня; ПН № 617 від 30.09.2022 5 днів; ПН № 620, 619 від 03.10.2022 1 день; ПН № 626, 627 від 03.10.2022 2 дня; ПН № 633 від 03.10.2022 8 днів; ПН № 623 від 03.10.2022 2 дня; ПН № 629, 628, 631, 630, 624, 622, 632 від 03.10.2022 4 дня; ПН № 625, 621 від 03.10.2022 1 день; ПН № 634 від 03.10.2022 11 днів; ПН № 636, 635 від 04.10.2022 1 день; ПН № 637 від 05.10.2022 8 днів; ПН № 638 від 05.10.2022 11 днів; ПН № 639 від 06.10.2022 11 днів; ПН № 640 від 06.10.2022 15 днів; ПН № 642 від 07.10.2022 11 днів; ПН № 648, 644, 646, 645 від 11.10.2022 11 днів; ПН № 647 від 11.10.2022 8 днів; ПН № 650, 649 від 12.10.2022 11 днів; ПН № 652, 651 від 12.10.2022 4 дня; ПН № 653 від 13.10.2022 8 днів; ПН № 654 від 13.10.2022 1 день; ПН № 655 від 13.10.2022 11 днів; ПН № 656 від 14.10.2022 1 день; ПН № 659, 657 від 14.10.2022 11 днів; ПН № 658 від 14.10.2022 8 днів; ПН № 682, 684, 685, 683 від 01.11.2022 12 днів; ПН № 686, 687, 688 від 03.11.2022 12 днів; ПН № 690, 692, 689, 696, 693, 691, 694, 697, 695 від 08.11.2022 12 днів; ПН № 699 від 10.11.2022 12 днів; ПН № 700 від 11.11.2022 12 днів; ПН № 702, 701 від 15.11.2022 12 днів; ПН № 702 від 16.11.2022 32 дня; ПН № 703 від 17.11.2022 32 дня; ПН № 704 від 18.11.2022 32 дня; ПН № 708 від 21.11.2022 1 день; ПН № 705, 707 від 21.11.2022 28 днів; ПН № 711 від 24.11.2022 28 днів; ПН № 719, 726, 721, 717 від 28.11.2022 1 день; ПН № 722, 723, 715, 714 від 28.11.2022 32 дня; ПН № 725, 713, 712, 718 від 28.11.2022 28 днів; ПН № 728 від 30.11.2022 33 дня; ПН № 731, 730, 732 від 01.12.2022 5 днів; ПН № 729 від 01.12.2022 48 днів; ПН № 728 від 01.12.2022 11 днів; ПН № 733 від 01.12.2022 5 днів; ПН № 735 від 02.12.2022 17 днів; ПН № 734 від 02.12.2022 16 днів; ПН № 741 від 06.12.2022 5 днів; ПН № 737, 739 від 06.12.2022 17 днів; ПН № 742, 740, 743 від 06.12.2022 5 днів; ПН № 736, 745 від 06.12.2022 46 днів; ПН № 744 від 06.12.2022 11 днів; ПН № 746 від 09.12.2022 48 днів; ПН № 747 від 13.12.2022 17 днів; ПН № 748 від 13.12.2022 46 днів; ПН № 751 від 14.12.2022 16 днів; ПН № 750 від 14.12.2022 17 днів; ПН № 759 від 15.12.2022 5 днів; ПН № 756, 755 від 15.12.2022 31 день; ПН № 754, 753, 752 від 15.12.2022 5 днів; ПН № 1, 758, 757 від 15.12.2022 17 днів; ПН № 11 від 16.12.2022 17 днів; ПН № 10 від 16.12.2022 32 дня; ПН № 26 від 19.12.2022 17 днів; ПН № 12, 13 від 19.12.2022 2 дня; ПН № 14 від 20.12.2022 2 дня; ПН № 27 від 20.12.2022 17 днів; ПН № 28 від 20.12.2022 31 днів; ПН № 15 від 20.12.2022 1 день; ПН № 18 від 22.12.2022 24 дня; ПН № 17 від 22.12.2022 1 день; ПН № 19 від 22.12.2022 2 дня; ПН № 25 від 26.12.2022 31 день; ПН № 20 від 26.12.2022 2 дня; ПН № 29 від 26.12.2022 17 днів; ПН № 30 від 28.12.2022 31 день; ПН № 31 від 28.12.2022 17 днів; ПН № 21 від 28.12.2022 2 дня; ПН № 22 від 29.12.2022 2 дня; ПН № 24 від 30.12.2022 2 дня; ПН № 23 від 30.12.2022 32 дня; ПН № 12 від 04.01.2023 1 день; ПН № 20, 17, 21 від 10.01.2023 1 день; ПН № 22 від 11.01.2023 1 день.

11.08.2023 ГУ ДПС у Вінницькій області винесено податкове повідомлення-рішення №0124420406, яким до позивача застосовано штраф у розмірі 181794,95 грн.

Відповідно до розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації ПН в ЄРПН строк реєстрації ПН позивачем допущено від 1 до 119 днів, в зв`язку з чим застосовано штрафні санкції в розмірі 10 %, 20%, 30% та 40% відповідно.

Не погоджуючись з самим фактом застосування штрафних санкцій, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалюючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції виходив з обґрунтованості вимог позивача та наявності підстав для задоволення позовних вимог.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі - ПК України).

За приписами пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

При цьому, згідно з абзацом 4 цього ж пункту 201.10 статті 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В силу абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

З аналізу процитованих положень вбачається, що продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.

За своєю правовою природою норма, викладена в абзаці 4 пункту 201.10 статті 201 ПК України, є нормою зобов`язального характеру (норма-припис), а отже має існувати норма, яка передбачає відповідальність за невиконання платником податку зобов`язання у вигляді обов`язку реєстрації податкової накладної.

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.

Так, згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Таким чином, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Разом із тим, згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Таким чином, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Виходячи з наведених норм у взаємозв`язку з обставинами справи судом встановлено, що позивачем дійсно порушено передбачені пунктом 201.1 статті 201 ПК України граничні терміни реєстрації податкових накладних.

Суд зазначає, що у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Отже, обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не для встановлення застосовності вказаної норми ПК України у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.

Водночас, пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Однак, Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану, який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу Перехідні положення ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Згідно підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Тобто, Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

Згідно з підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.

З акту камеральної перевірки від 25.07.2023 встановлено, що за результатами проведеної перевірки контролюючим органом виявлено порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПК в частині граничного терміну реєстрації в ЄРПН податкових накладних, перелік яких наведено в таблиці.

Так, за встановлені порушення податковим органом 11.08.2023, згідно податкового повідомлення-рішення №0124420406 на ТОВ "ВІН АГРО СЕРВІС" накладено штраф у відсоткових розмірах відповідно до положень пункту 120-1-1ст.120-1 ПК України (10%, 20%, 30% та 40 %).

Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування", який набрав чинності 08.02.2023, зокрема підрозділ 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України доповнено пунктами 89 та 90 такого змісту:

"89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів";

69.18. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 20 години.

Операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин.

Квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації щодо податкових накладних/розрахунків коригування, поданих для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, надсилається платнику податку не пізніше наступного операційного дня.

Якщо протягом наступного операційного дня після операційного дня, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається не пізніше наступного операційного дня".

Тобто, Законом України від 12.01.2023 №2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В межах спірних правовідносин судом встановлено, що згідно розрахунку штрафу додатку до податкового повідомлення-рішення від 11.08.2023 №0124420406, податковим органом розмір штрафу у відсотках визначено згідно пункту 201.10 статті 201 ПК, в розмірі 10 %, 20%, 30%, 40%.

Однак, на момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення 11.08.2023 вже набули чинності зміни внесені Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану та порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.

Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 06.02.2024 року у справі № 160/10740/23.

Згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

Отже, на день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

Так, з матеріалів справи встановлено, що відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахована згідно положень пункту 120-1.1 статті 120 ПК України.

Разом з тим, виходячи з приписів п. 11 підр. 10 розділу ХІХ "Перехідні положення" ПК України, відповідач при визначені розміру штрафу повинен був керуватися саме нормами Закону № 2876 -ІХ.

Отже, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про неправомірність розрахунку суми штрафу в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні від 11.08.2023 №0124420406.

Враховуючи зазначене вище колегія суддів погоджується висновком суду першої інстанції про визнання протиправним та скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 11.08.2023 №0124420406.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив оскаржуване рішення відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, а тому підстави для його скасування або зміни відсутні.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного та приймаючи до уваги, що суд першої інстанції при ухваленні оскаржуваної постанови вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку, та прийняв законне і обґрунтоване рішення, висновки суду відповідають обставинам справи, а тому підстав для його скасування не вбачається.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 15 лютого 2024 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених пп. "а"-"г" п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.

Головуючий Полотнянко Ю.П. Судді Смілянець Е. С. Драчук Т. О.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2024
Оприлюднено07.10.2024
Номер документу122068077
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —120/13695/23

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 03.10.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 19.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Рішення від 15.02.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 07.09.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні