Рішення
від 24.09.2024 по справі п/857/4/24
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 вересня 2024 рокуЛьвівСправа № П/857/4/24 пров. № П/857/4/24Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Бруновської Н.В.

суддів: Матковської З.М., Хобор Р.Б.

за участю секретаря судових засідань:Пославського Д.Б.

представника третьої особи: Цимбалюк О.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові позовну заяву Рівненської районної державної адміністрації до ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області, Приватне сільськогосподарське підприємство "Шпанівське" про примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності,-

ВСТАНОВИВ:

03.04.2024р. Рівненська районна державна адміністрація звернулася до Восьмого апеляційного адміністративного суду з адміністративним позовом до ОСОБА_1 у якому із врахуванням заяви про уточнення (зменшення) розміру позовних вимог просила суд:

- примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку площею 0,0113 га, що є частиною земельної ділянки площею 2,3745 га з кадастровим номером 5624689500:04:019:0032, що належить на праві приватної власності ОСОБА_1 , яка знаходиться на території Шпанівської сільської ради Рівненського району Рівненської області, цільове призначення: для ведення особистого селянського господарства, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення для розміщення об`єкта транспортної інфраструктури «Реконструкція автомобільної дороги державного значення Т-18-32/ Н-22/-Ходоси-Кустин-Н-25 на ділянці км 4+426 - км 8+426, Рівненська область», шляхом перерахування Рівненською районною державною адміністрацією - Рівненською районною військовою адміністрацією за рахунок коштів державного бюджету за програмою 3111020 «Розвиток мережі на утримання автомобільних доріг загального користування державного значення» - 1943,00 грн. на зазначений позивачем банківський рахунок або внесення цих коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки в порядку, встановленому законом.

- виділити із земельної ділянки площею 2,3745 га, кадастровий номер 5624689500:04:019:0032, земельну ділянку площею 0,0113 га шляхом виготовлення на замовлення Рівненської районної державної адміністрації -Рівненської районної військової адміністрації технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки 2,3745 га, кадастровий номер 5624689500:04:019:0032 в окремі дві земельні ділянки, із яких: земельну ділянку площею 2,3632 га - залишити у власності ОСОБА_1 , земельну ділянку площею 0,0113 га - відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності.

- зобов`язати ОСОБА_1 звільнити земельну ділянку площею 0,0113 га, що примусово відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності, протягом 5 (п`яти) днів з дня повного попереднього відшкодування вартості земельної ділянки на зазначений відповіачем банківський рахунок або внесення коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки.

В обґрунтування адміністративного позову позивач зазначив, що оскільки земельна ділянка площею 2,3745 га, кадастровий номер 5624689500:04:019:0032 передана ОСОБА_1 в оренду Приватному сільськогосподарському підприємству «Шпанівське», а також те, що відповідач не надав добровільної згоди на викуп належної йому частини земельної ділянки, земельна ділянка площею 0,0113 га., що є частиною земельної ділянки площею 2,3745 га. з кадастровим номером 5624689500:04:019:0032 та перебуває у приватній власності ОСОБА_1 , підлягає примусовому відчуженню у державну власність з мотивів суспільної необхідності для здійснення реконструкції автомобільної дороги державного значення Т-18-32/Н-22/ - Ходоси - Кустин - П-25 на ділянці км 4 +426 - км 8+426, Рівненська область, оскільки виконання робіт з реконструкції вказаного об`єкту без припинення права власності відповідача на вказану частину земельної ділянки є неможливим, тому за приписами Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" остання має бути примусово відчужена виключно за рішенням суду.

Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29.04.2024р. суд залишив позовну заяву без руху.

17.05.2024р. Восьмий апеляційний адміністративний суд відкрив провадження в даній справі та призначив підготовче судове засідання.

В межах наданого судом строку для подання відзиву на позовну заяву чи заяви про визнання позовних вимог, відповідач ОСОБА_1 жодного документу не направив.

Крім того, колегія суддів зазначає, що вся поштова кореспонденція, яка направлялась на адресу відповідача у справі поверталась на адресу суду апеляційної інстанції з відміткою адресат відсутній.

У зв`язку із неможливістю повідомити відповідача про розгляд справи, судом було вжито заходів виклику (повідомлення) ОСОБА_2 місце проживання (перебування) якого невідоме щодо виклику в суд через оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України, яке розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання.

Третя особа, Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області, подав письмові пояснення щодо предмету позову. Зокрема зазначив, що У 2019 році на території Рівненської області розпочалось будівництво нової автомобільної дороги від автомобільної дороги державного значення Н-25 Городище- Рівне-Старокостянтинів км 146+630 до автомобільної дороги державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-/Н-25/ км 8+426 (Північний обхід міста Рівне).

Враховуючи, що автомобільна дорога державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси- Кустин-/Н-25/ км 8+426 увійшла до маршруту проходження Північного обходу міста Рівне, наказом Державного агентства автомобільних доріг України від 17.07.2020р. № 312 затверджений робочий проект «Реконструкція автомобільної дороги державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-Н-25 на ділянці км 4+426 - км 8+426, Рівненська область».

Автомобільна дорога Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-/Н-25/ побудована в 60-х роках минулого століття, а існуючі її параметри та технічний стан не відповідає вимогам інтенсивності руху та перевезення вантажів, пасажирів на сучасному світовому рівні, тому робочим проектом «Реконструкція автомобільної дороги державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-Н-25 на ділянці км 4+426 - км 8+426, Рівненська область» розширено її дорожнє полотно.

Землі, за рахунок яких намічена реконструкція дороги, належать: Городоцькій сільській раді, Шпанівській сільській раді Рівненського району Рівненської області.

При визначенні параметрів постійного відводу земельних ділянок під автомобільну дорогу стали показники ширини (розширення від 15 м до 38,5 м) і висоти земляного полотна та крутизни укосів.

Границю відводу земель, що належать приватним особам, прийнято по низу укосів плюс 1 м.

Загальна площа постійного відводу становить - 18,57 га.

23.11.2020р. Постановою Кабінет Міністрів України № 1150 автомобільну дорогу державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-/Н-25/ на ділянці км 4+426 - км 8+426 у межах Рівненської області включено до Переліку об`єктів реконструкції за рахунок спеціального фонду державного бюджету за програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення».

Зазначено Постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2020р. № 1150 визначено, що державним замовником-координатором державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення є Мінінфраструктури, державним замовником - Укравтодор, керівником Програми - Міністр інфраструктури, виконавці заходів Програми - Мінінфраструктури, Укравтодор, обласні та Київська міська держадміністрації.

Враховуючи, що в Постанові Кабінету Міністрів України від 23.11.2020р. № 1150 визначено державним замовником та виконавцем заходів державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення Укравтодор (Державне агентство автомобільних доріг України), Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області (до 31.03.2023р. - Служба автомобільних доріг у Рівненській області) стала замовником на території Рівненської області робіт з будівництва, реконструкції автомобільних доріг загального користування державного значення в межах виконання державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення.

З огляду на викладене та враховуючи, що ОСОБА_1 не надав добровільної згоди на викуп належної йому частини земельної ділянки, земельна ділянка площею 0,0113 га, що є частиною земельної ділянки площею 2,3745 га з кадастровим номером 5624689500:04:019:0032 та перебуває у приватній власності останнього, підлягає примусовому відчуженню у державну власність з мотивів суспільної необхідності для здійснення реконструкції автомобільної дороги державного значення Т-18-32/Н-22/ - Ходоси - Кустин - Н-25 на ділянці км 4 +426 - км 8+426, Рівненська область, оскільки виконання робіт з реконструкції вказаного об`єкту без припинення права власності на вказану частину земельної ділянки є неможливим.

Третя особа, Приватне сільськогосподарське підприємство "Шпанівське" пояснень щодо предмету позову не направляв, явку уповноваженого представника в судове засідання не забезпечив.

Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18.06.2024р суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті.

В судовому засіданні представник третьої особи Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області Цимбалюк О.П. підтримала позовні вимоги.

Заслухавши пояснення учасників судового процесу, дослідивши обставини справи, в межах заявлених позовних вимог, та надані докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з таких підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 на праві приватної власності належить земельна ділянка площею 2,3745 га, кадастровий номер 5624689500:04:019:0032, що підтверджується відомостями із даних Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 370615714 від 20.03.2024р.

З даних інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 370615714 від 20.03.2024р. видно, що земельна ділянка площею 2,3745 га, кадастровий номер 5624689500:04:019:0032 передана ОСОБА_1 в оренду Приватному сільськогосподарському підприємству «Шпанівське».

У 2019р. на території Рівненської області розпочалось будівництво нової автомобільної дороги від автомобільної дороги державного значення Н-25 Городище- Рівне-Старокостянтинів км 146+630 до автомобільної дороги державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-/Н-25/ км 8+426 (Північний обхід міста Рівне).

Автомобільна дорога державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси- Кустин-/Н-25/ км 8+426 увійшла до маршруту проходження Північного обходу міста Рівне. Наказом Державного агентства автомобільних доріг України від 17.07.2020р. № 312 затверджений робочий проект «Реконструкція автомобільної дороги державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-Н-25 на ділянці км 4+426 - км 8+426, Рівненська область».

Автомобільна дорога Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-/Н-25/ побудована в 60-х роках минулого століття, а існуючі її параметри та технічний стан не відповідає вимогам інтенсивності руху та перевезення вантажів, пасажирів на сучасному світовому рівні. Тому, робочим проектом «Реконструкція автомобільної дороги державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-Н-25 на ділянці км 4+426 - км 8+426, Рівненська область» розширено її дорожнє полотно.

Землі, за рахунок яких намічена реконструкція дороги, належать: Городоцькій сільській раді, Шпанівській сільській раді Рівненського району Рівненської області.

При визначенні параметрів постійного відводу земельних ділянок під автомобільну дорогу стали показники ширини (розширення від 15 м до 38,5 м) і висоти земляного полотна та крутизни укосів.

Границю відводу земель, що належать приватним особам, прийнято по низу укосів плюс 1 м.

Загальна площа постійного відводу становить - 18,57 га.

23.11.2020р. Кабінет Міністрів України постановою № 1150 автомобільну дорогу державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-/Н-25/ на ділянці км 4+426 - км 8+426 у межах Рівненської області включив до Переліку об`єктів реконструкції за рахунок спеціального фонду державного бюджету за програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення».

Вказаною постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2020р. № 1150 визначено, що державним замовником-координатором державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення є Мінінфраструктури, державним замовником - Укравтодор, керівником Програми - Міністр інфраструктури, виконавці заходів Програми - Мінінфраструктури, Укравтодор, обласні та Київська міська держадміністрації.

Враховуючи, що в Постанові Кабінету Міністрів України від 23.11.2020р. № 1150 визначено державним замовником та виконавцем заходів державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення Укравтодор (Державне агентство автомобільних доріг України), Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області (до 31.03.2023р. - Служба автомобільних доріг у Рівненській області) стала замовником на території Рівненської області робіт з будівництва, реконструкції автомобільних доріг загального користування державного значення в межах виконання державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення.

п.1.1. Положення про Службу автомобільних доріг у Рівненській області, затвердженого наказом Державного агентства автомобільних доріг України від 29.07.2019 № 253, Служба автомобільних доріг у Рівненській області (далі - Служба) заснована на державній власності і належить до сфери управління Державного агентства автомобільних доріг України (надалі - Уповноважений орган управління), яке відповідно до Указу Президента України від 13.04.2011р. № 456/2011 «Про Положення про Державне агентство автомобільних доріг України» є правонаступником Державної служби автомобільних доріг України.

В пп.1.1. Положення про Службу відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області, затвердженого наказом Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України від 31.03.2023р. № Н-131, видно, що Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області (далі - Служба) - державна неприбуткова організація, яка заснована на державній власності і належить до сфери управління Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України (надалі - Уповноважений орган управління), що згідно постанови Кабінету Міністрів України від 13 січня 2023 р. № 29 «Деякі питання оптимізації системи центральних органів виконавчої влади» перейменовано з Державного агентства автомобільних доріг України на Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України, та яке відповідно до Указу Президента України від 13.04.2011 р. № 456/2011 «Про Положення про Державне агентство автомобільних доріг України» є правонаступником Державної служби автомобільних доріг України.

Робочим проектом «Реконструкція автомобільної дороги державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-Н-25 на ділянці км 4+426 - км 8+426, Рівненська область» передбачено розширення дорожнього полотна автомобільної дороги за рахунок земель на території Городоцької, Шпанівської сільських рад Рівненського району Рівненської області, а Служба на території Рівненської області, як організація, що входить до сфери управління Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України, є виконавцем заходів державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення та замовником робіт з будівництва, реконструкції автомобільних доріг загального користування державного значення, враховуючи положення статті 7 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» (Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для таких суспільних потреб) звернулась до Рівненської районної державної адміністрації з клопотання № 9/589 від 24.02.2021 про здійснення викупу земельних ділянок/їх частин, які перебувають у власності фізичних осіб для суспільних потреб у зв`язку з реконструкцією автомобільної дороги державного значення.

31.03.2021р. Рівненська районна державна адміністрація прийняла Розпорядження № 189 «Про організацію викупу земельних ділянок (їх частин), які перебувають у власності фізичних осіб для суспільних потреб у зв`язку з реконструкцією автомобільної дороги державного значення».

07.04.2021р. Рівненська районна державна адміністрація прийняла розпорядження № 198 «Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 31 березня 2021 року № 189 «Про організацію викупу земельних ділянок (їх частин), які перебувають у власності фізичних осіб для суспільних потреб у зв`язку з реконструкцією автомобільної дороги державного значення».

Враховуючи зазначені вище розпорядження, Рівненська районна державна адміністрація та Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Рівненській області уклали Договір про спільну діяльність № 2с від 13 травня 2021 року (далі по тексту - Договір № 2с від 13.05.2021р.).

Додатковою угодою № 2 від 18.12.2023р. до Договору про спільну діяльність № 2с щодо викупу земельних ділянок для реконструкції автомобільної дороги державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-/Н-25/ на ділянці км 4+426 - км 8+426, Рівненська область від 13.05.2021р., сторони продовжили термін дії договору до 31.12.2024р., але - до повного виконання сторонами взятих на себе зобов`язань.

За умовами Договору № 2с від 13.05.2021р. Сторони взяли на себе зобов`язання спільно діяти для досягнення спільної мети - відчуження в державну власність земельних ділянок, які перебувають у приватній власності фізичних або юридичних осіб, зазначених у Додатку № 1 до Договору № 2с від 13.05.2021р. та розташованих на території Рівненського району Рівненської області (далі - Об`єкти відчуження), з мотивів суспільної необхідності - реконструкції автомобільної дороги державного значення Т-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-/Н-25/ на ділянці км 4+426 - км 8+426, Рівненська область та в подальшому для обслуговування автомобільної дороги загального користування державного значення в межах Рівненського району Рівненської області, яке здійснюється за рахунок коштів державного бюджету з подальшою передачею їх у постійне користування Службі без зміни державної форми власності цих земельних ділянок.

До складу земельних ділянок, які підлягають викупу або примусовому відчуженню для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності відповідно до вищевказаних розпоряджень відповідних органів виконавчої влади відноситься частина земельної ділянки з кадастровим номером 5624689500:04:019:0032, загальною площею 2,3745 га (необхідна площа для викупу 0,0113 га), що належить громадянину ОСОБА_1 , на праві приватної власності.

Земельна ділянка площею 0,0113 га, що підлягає примусовому відчуженню з мотивів суспільної необхідності знаходиться на території Шпанівської сільської ради Рівненського району Рівненської області, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства.

Рівненська РДА здійснює викуп або примусове відчуження земельної ділянки (її частини) для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності за рахунок коштів державного бюджету за програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення».

06.04.2021р. Рівненська РДА направила ОСОБА_1 письмове повідомлення № вих-1601/06/01-57/21, в якому зазначила, що відповідно до п. «г» ст.140, ст.ст. 146, 151 Земельного кодексу України, ст.350, 351 Цивільного кодексу України, Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» № 1559 від 17.11.2009р., Постанови Кабінету Міністрів України від 21.03.2018р. №382 «Про затвердження державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення на 2018-2022 роки», своїм Розпорядженням Рівненська РДА від 31 березня 2021 року №189 вирішила викупити належну відповідачу частину земельної ділянки площею 0,1007 га для суспільних потреб.

ст.10,ст.11 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» передбачено, власник земельної ділянки протягом одного місяця з дня отримання інформації (письмового повідомлення) письмово повідомляє відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування про надання згоди на проведення переговорів щодо умов викупу або відмову від такого викупу.

Після повідомлення про намір викупу частини земельної ділянки для суспільних потреб, ОСОБА_1 не звертався про проведення переговорів щодо умов викупу частини його земельної ділянки для суспільних потреб, згоди про добровільне відчуження частини земельної ділянки не досягнуто.

Відсутність добровільної згоди ОСОБА_1 на викуп земельної ділянки для суспільних потреб стало підставою для звернення Рівненської РДА до суду з даним адміністративним позовом про примусове відчуження, в порядку визначеному ст.15 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності».

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам з приводу можливості здійснення примусового відчуження земельної ділянки, яка належить на праві приватної власності ОСОБА_1 з мотивів суспільної необхідності, суд виходить з такого.

В ст.1 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності», примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду.

Згідно абз.2 ч.3, ч.4 ст. 4 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності», примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в порядку, встановлених законом.

Викуп земельних ділянок для суспільних потреб, примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності здійснюються як виняток з дотриманням вимог екологічної безпеки, із забезпеченням подальшого раціонального використання земельних ділянок, у разі якщо об`єкти, визначені у ст.ст.8, 9 цього Закону, можна розмістити виключно на земельних ділянках, що відчужуються.

ст.5 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» викупна ціна включає вартість земельної ділянки (її частини), житлового будинку, інших будівель, споруд, багаторічних насаджень, що на ній розміщені, з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу земельної ділянки, у тому числі збитків, що будуть завдані власнику у зв`язку з достроковим припиненням його зобов`язань перед третіми особами, зокрема упущена вигода, у повному обсязі. Розмір викупної ціни затверджується рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, що здійснює викуп земельної ділянки, або встановлюється за рішенням суду.

У разі надання власнику іншої земельної ділянки замість відчуженої у викупну ціну включається вартість виготовлення документації із землеустрою, розроблення якої необхідне для отримання у власність такої земельної ділянки, а також витрати, пов`язані з державною реєстрацією прав на неї.

Вартість земельної ділянки, що відчужується або передається у власність замість відчуженої, визначається на підставі її експертної грошової оцінки, проведеної відповідно до закону.

Звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок, що відчужуються, підлягають рецензуванню, державній експертизі землевпорядної документації у випадках та в порядку, визначених законом.

Суб`єкти оціночної діяльності для проведення такої оцінки визначаються органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування або особою, яка ініціювала відчуження об`єктів нерухомого майна, в порядку, визначеному законом, а вартість надання послуг з рецензування або проведення державної експертизи звітів з експертної грошової оцінки сплачується за рахунок коштів відповідних бюджетів.

У разі якщо власник виступає проти відчуження свого нерухомого майна за оцінкою, проведеною суб`єктом оціночної діяльності, визначеним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, він може залучити іншого суб`єкта оціночної діяльності для визначення вартості нерухомого майна чи проведення рецензування звіту з оцінки такого майна. У цьому разі витрати на виконання таких послуг несе власник майна.

ч.1 ст. 8 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» визначено, що органи виконавчої влади відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені (крім об`єктів, викуп яких віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування), для таких суспільних потреб:

- забезпечення національної безпеки і оборони;

- будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обслуговування лінійних об`єктів та об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, нафто-, газо- та водопроводів, ліній електропередачі, зв`язку, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об`єктів, необхідних для їх експлуатації;

- розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій в Україні згідно з міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України;

- розміщення та обслуговування об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин;

- будівництво захисних гідротехнічних споруд;

- будівництво та обслуговування нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, необхідних для їх експлуатації, споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва;

- розташування об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення.

ст.15 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності», у разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об`єктів для суспільних потреб зазначені об`єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення:

- об`єктів національної безпеки і оборони;

- лінійних об`єктів та об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, магістральних трубопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об`єктів, необхідних для їх експлуатації;

- об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення;

- об`єктів природно-заповідного фонду;

- кладовищ.

Примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності здійснюється за рішенням суду.

Порядок примусового відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності визначений у статті 16 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності», в якій вказано про те, що орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об`єктів.

Вимога про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, підлягає задоволенню, у разі якщо позивач доведе, що будівництво, капітальний ремонт, реконструкція об`єктів, під розміщення яких відчужується відповідне майно, є неможливим без припинення права власності на таке майно попереднього власника.

Аналіз зазначених норм права у сукупності свідчить про те, що визначальною підставою для примусового відчуження земельної ділянки, що знаходиться в приватній власності з мотивів суспільної необхідності є фактичне доведення органом виконавчої влади неможливості проведення будівництва дороги без припинення права власності на земельну ділянку власника земельної ділянки. Також, обов`язковою умовою реалізації рішення щодо викупу земельної ділянки примусово є дотримання органом, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки процедури визначеної законом щодо прийняття рішення, повідомлення власника про викуп земельної ділянки з суспільних потреб, забезпечення права на участь у переговорах щодо умов викупу.

Із змісту звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,0113 га, що є частиною цілісної земельної ділянки площею 2,3745 га з кадастровим номером 5624689500:04:019:0032 видно, що станом на 10.07.2024р. спірна земельна ділянка становить 1943 грн. ( т.2 а.с. 19)

Отже, враховуючи що відповідач не надав добровільної згоди на викуп належної йому частини земельної ділянки, земельна ділянка площею 0,0113 га, що є частиною земельної ділянки площею 2,3745 га з кадастровим номером 5624689500:04:019:0032 та перебуває у приватній власності останнього підлягає примусовому відчуженню у державну власність з мотивів суспільної необхідності для здійснення реконструкції автомобільної дороги державного значення-18-32/Н-22/-Ходоси-Кустин-/Н-25/ на ділянці км 4+426 - км 8+426 Рівненська область, оскільки виконання робіт з реконструкції вказаного об`єкту без припинення права власності на вказану частину земельної ділянки є неможливим.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що позивачем доведено суспільну необхідність та мотиви суспільної потреби у примусовому відчуженні земельної ділянки, належної відповідачу, для розширення дороги, а саме розширення дорожнього полотна від 15 м до 38,5 м.

На підставі встановлених обставин, норм чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини, а також враховуючи, що спірна земельна ділянка розміщена серед вже викуплених земельних ділянок та відповідач не має можливості користуватися даною земельною ділянкою протягом трьох останніх років, суд доходить висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Керуючись ст.2, ч.3 ст.22, ст.ст.189, 241-246,267 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити.

Примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку площею 0,0113 га, що є частиною земельної ділянки площею 2,3745 га з кадастровим номером 5624689500:04:019:0032, що належить на праві приватної власності ОСОБА_1 , яка знаходиться на території Шпанівської сільської ради Рівненського району Рівненської області, цільове призначення: для ведення особистого селянського господарства, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення для розміщення об`єкта транспортної інфраструктури «Реконструкція автомобільної дороги державного значення Т-18-32/ Н-22/-Ходоси-Кустин-Н-25 на ділянці км 4+426 - км 8+426, Рівненська область», шляхом перерахування Рівненською районною державною адміністрацією - Рівненською районною військовою адміністрацією за рахунок коштів державного бюджету за програмою 3111020 «Розвиток мережі на утримання автомобільних доріг загального користування державного значення» - 1943,00 грн (одну тисячу дев`ятсот сорок три гривні, 00 коп.) на зазначений ОСОБА_1 банківський рахунок або внесення цих коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки в порядку, встановленому законом.

Виділити із земельної ділянки площею 2,3745 га, кадастровий номер 5624689500:04:019:0032, земельну ділянку площею 0,0113 га шляхом виготовлення на замовлення Рівненської районної державної адміністрації -Рівненської районної військової адміністрації технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки 2,3745 га, кадастровий номер 5624689500:04:019:0032 в окремі дві земельні ділянки, із яких: земельну ділянку площею 2,3632 га - залишити у власності ОСОБА_1 , земельну ділянку площею 0,0113 га - відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності.

Зобов`язати ОСОБА_1 звільнити земельну ділянку площею 0,0113 га, що примусово відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності, протягом 5 (п`яти) днів з дня повного попереднього відшкодування вартості земельної ділянки на зазначений ОСОБА_1 банківський рахунок або внесення коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядок, передбачені ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Верховного Суду за правилами, встановленими ч.6 ст.267, ст.ст.292-293, 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя Н. В. Бруновська судді З. М. Матковська Р. Б. Хобор

Повне судове рішення складено 03.10.2024р.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.09.2024
Оприлюднено07.10.2024
Номер документу122069110
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері примусового відчуження земельної ділянки, інших об"єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності

Судовий реєстр по справі —п/857/4/24

Рішення від 24.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 17.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні