Рішення
від 24.09.2024 по справі 912/1605/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25006,

тел. (0522) 30-10-22, 30-10-23, код ЄДРПОУ 03499951,

e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 вересня 2024 рокуСправа № 912/1605/24

Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Тимошевської В.В. за участю секретаря судового засідання Проскурні О.О. розглянув у відкритому судовому засіданні справу № 912/1605/24

за позовом Керівника Знам`янської окружної прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), вул. Героїв АТО, 92, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50103

до відповідачів: Новгородківської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області, вул. Криворізька, 11, смт. Новогородка, Кропивницький район, Кіровоградська область, 28200

та до: Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, вул. Академіка Корольова, 26, м. Кропивницький, 25030

про скасування державної реєстрації земельної ділянки та державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку

Представники:

від прокуратури - Мороз В.С., посвідчення від 01.03.2023 № 075368;

від позивача - участі не брали;

від відповідачів - участі не брали.

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.

Керівник Знам`янської окружної прокуратури Кіровоградської області (Прокурор) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) (позивач) звернувся до господарського суду з позовною заявою з вимогами до Новгородківської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області (Новгородківська селищна рада, відповідач 1) та до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (ГУ Держгеокадастру, відповідач 2) про таке:

- скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3523455100:02:001:0128;

- скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права комунальної власності Новгородківської селищної ради на земельну ділянку з кадастровим номером 3523455100:02:001:0128 площею 1,0 га, припинивши право комунальної власності Новгородківської селищної ради.

В обґрунтування підстав позову вказано про порушення відповідачами прав та інтересів держави у сфері охорони та збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду, державного контролю за додержанням режиму територій та об`єктів природно-заповідного фонду і природоохоронного законодавства, управління та регулювання у сфері охорони навколишнього природного середовища. Прокурор зазначає, що земельна ділянка з кадастровим номером 3523455100:02:001:0128, яка зареєстрована за категорією "землі сільськогосподарського призначення" та яка перебуває у комунальній власності Новгородківської селищної ради, накладається на межі ботанічного заказника місцевого значення "Волова балка".

Ухвалою господарського суду від 27.06.2024 за поданим позовом відкрито провадження у справі №912/1605/24 за правилами загального позовного провадження. У справі призначено підготовче засідання, сторонам встановлено строк для подання заяв по суті справи.

Позивач згідно пояснень від 23.07.2024 позовні вимоги підтримав.

Відповідачі позовні вимоги заперечили повністю, про що до справи подано відзиви на позовну заяву, з підстав такого:

- позивач жодних правових підстав для скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 3523455100:02:001:0128 відповідачем 1 та скасування в Державному реєстрі речових прав на вказану земельну ділянку не навів та відповідних доказів не надав; докази держаної реєстрації права комунальної власності на відповідну земельну ділянку відсутні (відзив Новгородківської селищної ради);

ГУ Держгеокадастру не є належним відповідачем у справі, оскільки у спірних правовідносинах не приймало жодних рішень, а лише забезпечило оформлення паперових документів та їх подачу відповідному центру надання адміністративних послуг (відзив ГУ Держгеокадастру).

У відповіді на відзив Прокурор з приводу заперечень відповідачів навів такі аргументи: метою заявленого позову є відновлення становища, яке існувало до порушення - до державної реєстрації спірної земельної ділянки, тобто відсутність накладання на землі ботанічного заказника місцевого значення "Волова балка" земельної ділянки сільськогосподарського призначення. На даний час відсутні інші ефективні та належні способи захисту порушених прав та повернення до попереднього становища і за умови існування спірної земельної ділянки подальше формування меж ботанічного заказника місцевого значення "Волова балка" на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) є неможливим.

24.07.2024 суд розпочав підготовче засідання, в якому оголосив перерву до 01.08.2024.

26.07.2024 Прокурор подав додаткові докази, які прийнято судом згідно ухвали від 01.08.2024.

У підготовчому засіданні 01.08.2024 суд постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 24.09.2024.

24.09.2024 суд відкрив судове засідання з розгляду справи по суті.

В судовому засіданні Прокурор позовні вимоги підтримав повністю.

Інші учасники участі в засіданні суду не брали та є такими, що належним чином повідомлені про дату, час і місце його проведення.

Новогородківська селищна рада подала клопотання про розгляд справи за відсутності її представника.

На підставі п.п. 1, 2 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) суд розглядає справу за відсутності представників позивача і відповідачів.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення Прокурора, врахувавши пояснення позивача і заперечення відповідачів, суд встановив наступні обставини, які є предметом дослідження.

Рішенням Новгородківської селищної ради від 23.12.2019 № 944 гр. ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 1,0 га (рілля) у приватну власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок категорії земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, що перебувають у землях запасу за межами населеного пункту на території Новгородківської селищної ради Кіровоградської області (а.с. 20).

28.09.2020 на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок проведено реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 3523455100:02:001:0129 (а.с. 92).

У Державному земельному кадастрі вказано категорію земельної ділянки з кадастровим номером 3523455100:02:001:0129 - землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення - 01.03 Для ведення особистого селянського господарства.

Орган, що зареєстрував земельну ділянку - Відділ у Виноградівськоум районі ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області.

Головним Управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області в ході перевірки дотримання вимог земельного законодавства Новгородківською селищною радою з питань регулювання земельних відносин, оформленої Актом від 03.06.2021 № 380-ДК/265/АП/09/01/-21, констатовано, що Новгородківською селищною радою допущено порушення п. 4 ст. 122 Земельного кодексу України та ст. 9 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" (а.с. 23-25).

За результатами відповідної перевірки, на адресу Новгородківської селищної ради направлено клопотання з питань дотримання вимог земельного законодавства від 08.06.2021, в якому вимагалось скасувати ряд рішень селищної ради, як таких, що прийняті всупереч земельного законодавства, в тому числі і щодо надання земельної ділянки ОСОБА_1 (а.с. 26-27).

Рішенням Новгородківської селищної ради від 18.06.2021 № 678, у зв`язку з тим, що земельна ділянка з кадастровим номером 3523455100:02:001:0129 знаходиться на території ботанічного заказника місцевого значення "Волова балка", відмінено п. 20 рішення селищної ради від 23.12.2019 № 944 щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою вищевказаної земельної ділянки (а.с. 28).

Однак, згідно Інформації з Державного земельного кадастру, земельна ділянка з кадастровим номером 3523455100:02:001:0128 площею 1,0 га до теперішнього часу залишається сформованою як землі сільськогосподарського призначення (а.с. 21).

Як зазначає Прокурор, не дивлячись на те, що селищною радою самостійно скасовано своє рішення № 944 від 23.12.2019, однак заходів щодо скасування державної реєстрації незаконно сформованої земельної ділянки не вжито, чим порушено інтереси держави.

Прокурор стверджує, що земельна ділянка з кадастровим номером 3523455100:02:001:0128 розташована на території ботанічного заказника місцевого значення "Волова Балка".

Так, Рішенням одинадцятої сесії Кіровоградської обласної ради №116 від 28.01.2000 створено ботанічний заказник місцевого значення "Волова балка", який включено до складу природно-заповідного фонду Кіровоградської області (а.с. 29-31).

Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 16.02.2005 №67 затверджено Картку первинного обліку територій та об`єктів природно-заповідного фонду України Ботанічний заказник місцевого значення "Волова балка" (а.с. 33-39).

Розпорядженням голови Новгородківської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 03.08.2010 №231-р затверджено технічну документацію із встановлення меж території ботанічного заказника місцевого значення "Волова балка" загальною площею 60,2992 га на території Новгородківської селищної ради (а.с. 31-32).

Розпорядженням голови Кіровоградської обласної державної адміністрації №778-р від 17.10.2022 затверджено Положення про ботанічний заказник місцевого значення "Волова балка" (а.с. 40-46).

З метою збереження об`єкту природно-заповідного фонду місцевого значення між Департаментом екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної військової адміністрації на Новгородківською селищною радою Кропивницького району Кіровоградської області укладено охоронне зобов`язання №36 35-564 від 24.10.2022 (а.с. 47-49).

Наведені документи та перевірка ГУ Держгеокадастру підтверджують входження спірної земельної ділянки в межі ботанічного заказника місцевого значення "Волова балка".

Посилаючись на викладене, Прокурор зазначає, що надання дозволу на розробку проекту землеустрою та в подальшому реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 3523455100:02:001:0128 площею 1,0 га відбулось з порушеннями норм ст.ст. ст. 20, 84, 116, 122, 149, 150, 186-1 Земельного кодексу України, ст. 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст. ст. 7, 9 Закону України "Про природно-заповідний фонд України".

За твердженням Прокурора, дії з державної реєстрації земельної ділянки загальною площею 1,0 га кадастровий номер 3523455100:02:001:0128, як земель сільськогосподарського призначення, та прав на дану земельну ділянку, яка повністю накладається на межі ботанічного заказника місцевого значення "Волова балка", призвели до незаконної зміни цільового призначення земель та безпідставного їх виведення із земель природно-заповідного фонду, які перебувають під особливою охороною держави, віднесені до особливо цінних земель.

Враховуючи незаконність дій щодо державної реєстрації спірної земельної ділянки як земельної ділянки сільськогосподарського призначення та її подальшого передання з таким же цільовим призначення у комунальну власність Новгородківській селищній раді, Прокурор вважає, що для відновлення порушених прав та інтересів держави і територіальної громади необхідно скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3523455100:02:001:0129.

Вказані обставини стали підставою для звернення Прокурора до суду.

Норми права, застосовані судом, та мотивована оцінка доводів сторін і поданих доказів.

1. Щодо підстав представництва прокурором.

Питання представництва інтересів держави прокурором у суді урегульовано ст. 23 Закону України "Про прокуратуру". Наведеною нормою визначено, що представництво полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом (частина 1); прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження (частина 3); наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді; прокурор здійснює представництво інтересів держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва; прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб`єкта владних повноважень (абзаци перший - третій частини 4).

Частиною 3 ст. 53 ГПК України встановлено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а за абзацом другим частини 5 цієї ж статті у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Відповідно до положень частини четвертої статті 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: у чому полягає порушення інтересів держави; необхідність їх захист; визначені законом підстави для звернення до суду прокурора; зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Отож, прокурор повинен дотриматися порядку, передбаченого ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності.

Суд констатує, що за ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ст. 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.

Відповідно до ст. 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", особливій державній охороні підлягають території та об`єкти природно-заповідного фонду України й інші території та об`єкти, визначені відповідно до законодавства України.

З урахуванням наведеного, території та об`єкти природно-заповідного фонду, зокрема, заказники, до яких відноситься і ботанічний заказник місцевого значення "Волова балка", наділені важливими функціями і завданнями, мають особливий статус та перебувають під особливою державною охороною.

Вказане свідчить, що незаконне вилучення особливо цінних земель природно-заповідного фонду та безпідставна зміна їх цільового призначення на землі сільськогосподарського призначення, не відповідає суспільному інтересу та порушує інтереси держави, як гаранта дотримання принципу верховенства права в Україні.

Згідно зі ст. 62 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" державний контроль за додержанням режиму територій та об`єктів природно-заповідного фонду здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, посадовими особами служби державної охорони природно-заповідного фонду України та іншими уповноваженими законом державними органами.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Основними завданнями Держекоінспекції є, зокрем, реалізація державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів (п. 3 Положення).

Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань, здійснює, зокрема, державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади вимог законодавства про охорону земель, зокрема щодо додержання режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, а також територій, що підлягають особливій охороні (п. 4 Положення).

Пунктом 7 Положення передбачено, що Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію Придніпровського округу, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 24.02.2023 № 40, Державна екологічна інспекція Придніпровського округу є міжрегіональним територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується.

Повноваження Інспекції поширюються на території Дніпропетровської та Кіровоградської областей.

За таких обставин, Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) є органом уповноваженим державою здійснювати повноваження щодо захисту порушених інтересів держави у зазначеній сфері правовідносин.

Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Як встановлено матеріалами справи, Знам`янська окружна прокуратура листом від 19.06.2024 звернулася до Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), у якому вказано про існування факту порушення цілісності земель ботанічного заказника місцевого значення "Волова балка", що не відповідає меті створення такого об`єкту та статусу його території, звернуто увагу на необхідність вжиття Інспекцією, як органом наділеним повноваженнями здійснювати захист інтересів держави у відповідних правовідносинах щодо належного виконання Новгородківською селищною радою своїх обов`язків з охорони території природно-заповідного фонду (а.с. 174-177).

Також листом від 19.06.2024 прокуратура направила до Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) повідомлення в порядку ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" ( а.с.179).

У відповідь на зазначені листи Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) зазначила про відсутність звернення до суду з відповідною позовною заявою та вказано, що на період дії воєнного стану припинено проведення планових і позапланових заходів державного нагляду (а.с. 178, 180-181).

З наведеного слідує, що позивач з урахуванням обізнаності про порушення інтересів держави, на які вказує Прокурор, не відреагував на порушення, заходів захисту вказаних інтересів, зокрема, у судовому порядку, не вжив. Невжиття таких заходів за умови обізнаності про наявність відповідного порушення, стало підставою для звернення Прокурора в інтересах держави в особі позивав до суду з цим позовом.

Таким чином, Прокурор дотримався вимог законодавства щодо порядку представництва в суді та обґрунтовано визначив орган, який уповноважений здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

2. Щодо статусу спірної земельної ділянки.

Згідно з преамбулою Закону України "Про природно-заповідний фонд України" природно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об`єкти, які мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища. У зв`язку з цим законодавством України природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.

За ст. 44 Земельного кодексу України до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва).

Частиною 2 ст. 7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" передбачено, що землі природно-заповідного фонду України, а також землі територій та об`єктів, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську цінність і є відповідно до статті 6 цього Закону об`єктами комплексної охорони, належать до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення.

При цьому, за ст. 25 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" заказниками оголошуються природні території (акваторії) з метою збереження і відтворення природних комплексів чи їх окремих компонентів. Оголошення заказників провадиться без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів у їх власників або користувачів.

Відповідно до частини 3 статті 53 Закону України "«Про природно-заповідний фонд України" рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктівприродно-заповідного фонду приймається обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.

З огляду на наведені положення, землі природно-заповідного фонду набувають такого статусу внаслідок прийняття уповноваженим органом відповідного рішення про оголошення/створення території та/або об`єкту природно-заповідного фонду.

З матеріалів справи вбачається, що рішенням одинадцятої сесії Кіровоградської обласної ради від 28.01.2000 № 116 створено ботанічний заказник місцевого значення "Волова балка", який включено до складу природно-заповідного фонду Кіровоградської області. Землевласником (землекористувачем) визначено Новгородківську селищну раду.

Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 16.02.2005 № 67 затверджено Картку первинного обліку територій та об`єктів природно-заповідного фонду України - Ботанічний заказник місцевого значення "Волова балка".

Саме з моменту створення та оголошення об`єкту природно-заповідного фонду - ботанічного заказника місцевого значення "Волова балка" він набув особливого, виключного статусу та імперативно віднесений до земель природоохоронного призначення.

Як зазначалося вище, відповідно до статті 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" території та об`єкти природно-заповідного фонду підлягають особливій державній охороні.

За частиною 3 ст. 7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.

Положеннями ст. 5 Закону України "Про екологічну мережу України" визначено, що території та об`єкти природно-заповідного фонду є складовою екомережі.

Отже, з урахуванням наведеного, території та об`єкти природно-заповідного фонду, зокрема, заказники, до яких відноситься і ботанічний заказник місцевого значення "Волова балка", наділені важливими функціями і завданнями, мають особливий статус та перебувають під особливою державною охороною.

Згідно з частинами 2 та 4 ст. 4 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" регіональні ландшафтні парки, зони - буферна, антропогенних ландшафтів, регульованого заповідного режиму біосферних заповідників, землі та інші природні ресурси, включені до складу, але не надані національним природним паркам, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки та парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва можуть перебувати як у власності Українського народу, так і в інших формах власності, передбачених законодавством України. У разі зміни форм власності на землю, на якій знаходяться заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва, землевласники зобов`язані забезпечувати режим їх охорони і збереження з відповідною перереєстрацією охоронного зобов`язання.

Суд встановив, що згідно Положення про ботанічний заказник місцевого значення "Волова балка", затвердженого розпорядженням голови Кіровоградської обласної державної адміністрації № 778-р від 17.10.2022, заказник входить до складу природно-заповідного фонду Кіровоградської області щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. На території Заказника забороняється будь-яка діяльність, що суперечить меті та завданням Заказника і загрожує збереженню природного комплексу, у тому числі використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, а землекористувач (землевласник) забезпечує і несе відповідальність за належний стан та додержання встановленого режиму території Заказника.

Як убачається з матеріалів справи, з метою охорони та дотримання встановленого режиму відповідно до ст. 53 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" складено охоронне зобов`язання від №3б 35-564 від 24.10.2022, яким Новгородківській селищній раді Кропивницького району Кіровоградської області передано під охорону та дотримання встановленого режиму територію ботанічного заказника місцевого значення "Волова балка", загальною площею 60,3 га, в адміністративних межах Новгородківської селищної ради. В охоронному зобов`язанні зазначено, що землекористувач (землевласник) зобов`язаний дотримуватись встановленого режиму для території (об`єкта) природно-заповідного фонду; не здійснювати у межах території (об`єкта) природно-заповідного фонду забороненої господарської діяльності; дотримуватись вимог щодо використання території (об`єкта) природно-заповідного фонду.

Разом з тим, за результатами проведеної перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 03.06.2021 встановлено, що межі земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 3523455100:02:001:0128 накладаються на межі ботанічного заказника місцевого значення "Волова балка".

Вказані обставини також підтверджуються безпосередньо Новгородківською селищною радою за фактом прийняття та за змістом рішення № 677 від 18.06.2021, яким відмінено пункт 19 рішення від 13.12.2019 № 944 про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою.

Однак, не дивлячись на вказане рішення, земельна ділянка з кадастровим номером 3523455100:02:001:0128, яка була сформована та зареєстрована в Державному земельному кадастрі 12.06.2020 на підставі розробленого проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, залишилась існувати як об`єкт цивільних прав з цільовим призначенням "землі сільськогосподарського призначення".

За приписами ч.ч. 6, 7 ст. 20 Земельного кодексу України в редакції на дату формування спірної земельної ділянки, зміна цільового призначення особливо цінних земель допускається лише для розміщення на них об`єктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередачі та зв`язку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, об`єктів соціально-культурного призначення, об`єктів, пов`язаних з видобуванням корисних копалин, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, пов`язаних з їх експлуатацією, а також у разі відчуження земельних ділянок для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, віднесення земель, зазначених у пунктах "а" і "б" частини першої статті 150 цього Кодексу, до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, земель історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земельних ділянок природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, що перебувають у державній чи комунальній власності, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України.

Верховним Судом у постановах від 13.08.2019 у справі № 910/11164/16, від 22.06.2022 у справі № 752/3093/19, від 06.07.2022 у справі № 575/462/21 неодноразово висловлювались правові позиції про виключність статусу об`єктів та територій природно-заповідного фонду та незаконність зміни цільового їх призначення органами державної влади та місцевого самоврядування.

Матеріали справи не містять відомостей про прийняття рішень про зміну цільового призначення частини земель природно-заповідного фонду ботанічного заказника місцевого значення "Волова балка" на землі сільськогосподарського призначення у встановленому законодавством порядку. Окрім того, така зміна в даному випадку не відповідає наведеним вище вимогам ст. 20 Земельного кодексу України.

Відтак, реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 3523455100:02:001:0128 відбулась з порушенням вимог законодавства, зокрема, ст. 19, 20, 43 - 45, 122, 150 Земельного кодексу України, а також ст. 6, 7, 9, 26, 53, 54 Закону України "Про природно-заповідний фонд України".

Цільове призначення спірної земельної ділянки фактично змінено за вказаних вище обставин, тим самим створено перешкоди у користуванні частиною ботанічного заказника місцевого значення "Волова балка" за призначенням та у забезпеченні збереження унікальної екосистеми.

Обставини заперечень відповідача 1 Новгородківської селищної ради спростовуються викладеним вище.

3. Щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки та державної реєстрації права комунальної власності

За частиною 1 ст. 79 Земельного кодексу України земельною ділянкою є частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Відповідно до ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки і набуття нею статусу об`єкта цивільних прав пов`язується законодавством з визначенням її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру ( частина 1).

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі (частина 3).

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера (частина 4).

Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї (частина 10).

Відповідно до ч. 13 ст. 79-1 Земельного кодексу України та ч. 10 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр", земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується, зокрема, в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації; державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Суд встановив, що внесення до Державного земельного кадастру відомостей щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3523455100:02:001:0128 площею 1,0 га з віднесенням її до категорії земель сільськогосподарського призначення не відповідає вимогам наведеного вище законодавства, оскільки земельна ділянка розташована в межах ботанічного заказника місцевого значення "Волова балка".

За вказаних обставин державну реєстрацію вказаної земельної ділянки не можна вважати законною, що є підставою для скасування державної реєстрації такої земельної ділянки.

Наведене є ефективним способом захисту порушеного права, оскільки за наслідками такого скасування незаконно сформована земельна ділянка припиняє своє існування як об`єкт цивільних прав та фактично відновлюється попередній правовий стан земель і усуваються перешкоди в користуванні землями природно-заповідного фонду.

З підстав викладеного, позовні вимоги Прокурора про скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 3523455100:02:001:0128 є обґрунтованими та підлягають задоволенню повністю.

Статтею 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" встановлено, що ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Аналогічні положення щодо припинення речових прав при скасуванні державної реєстрації земельної ділянки передбачено також ч. 13 ст. 79-1 Земельного кодексу України.

За змістом ч. 3 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у разі, зокрема, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються.

Таким чином, скасування державної реєстрації земельної ділянки передбачає одночасне припинення усіх наявних речових прав щодо такої земельної ділянки, що здійснюється, у тому числі, на підставі судового рішення про скасування державної реєстрації прав.

Водночас, згідно наданої до справи Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вбачається відсутність будь-яких записів щодо реєстрації прав на земельну ділянку з кадастровим номером 3523455100:02:001:0128.

Суд враховує, що державна реєстрація земельної ділянки у Державному земельному кадастрі не є тотожним поняттю "державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", вжитому у п. 1 ст. 1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". Така правова позиція відображена у постанові Верховного Суду від 27.07.2022 у справі № 640/10412/21.

Дії стосовно державної реєстрації земельної ділянки спрямовані для визначення земельної ділянки як об`єкта цивільних прав та не стосуються реєстрації речових прав на неї.

Прийняття рішення щодо державної реєстрації земельної ділянки або відмови у здійсненні такої реєстрації саме собою не породжує виникнення жодних речових прав на цю земельну ділянку (постанова Верховного Суду від 04.05.2022 у справі № 817/154/18).

За вказаних обставин, позовна вимога про скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права комунальної власності Новгородківської селищної ради на земельну ділянку з кадастровим номером 3523455100:02:001:0128 заявлена необґрунтовано та задоволенню не підлягає.

Частиною 7 ст. 238 ГПК України передбачено, що суд, приймаючи рішення на користь кількох позивачів або проти кількох відповідачів, повинен зазначити, в якій частині рішення стосується кожного з них, або зазначити, що обов`язок чи право стягнення є солідарним.

Враховуючи сталу практику Верховного Суду, належним відповідачем у справах за позовом про скасування державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі має бути орган, у розпорядженні якого перебуває на час пред`явлення позову спірна земельна ділянка.

Саме тому Новгородківська селищна рада є відповідачем за позовною вимогою про скасування державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.

Щодо відповідача ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області суд враховує, що державна реєстрація земельної ділянки шляхом внесення до Державного земельного кадастру передбачених законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера є результатом реалізації органами Держгеокадастру належних їм контрольних функцій у сфері управлінської діяльності.

Однак, дії суб`єкта владних повноважень державного кадастрового реєстратора щодо державної реєстрації не є предметом спору у даній справі. Фактично оспорюється реєстрація в Державному земельному кадастрі земельної ділянки зі зміненим цільовим призначенням. Спір стосується виключно приватно-правових відносин. Заявлена позовна вимога про скасування державної реєстрації земельної ділянки має на меті припинення існування земельної ділянки, як об`єкта цивільних прав, що усуне перешкоду в користуванні землями природно-заповідного фонду.

За вказаних обставин суд погоджується з доводами ГУ Держгеокадастру стосовно того, що вказаний орган є неналежним відповідачем у даній справі.

Пред`явлення позову до неналежного відповідача є самостійною підставою для відмови в задоволенні позову.

Пред`явлення позову до неналежного відповідача не є підставою для відмови у відкритті чи для закриття провадження у справі. За результатами розгляду справи суд відмовляє у позові до неналежного відповідача та приймає рішення щодо суті заявлених до належного відповідача вимог (постанови Великої Палати Верховного Суду від 17.04.2018 у справі № 523/9076/16-ц, від 12.12.2018 у справі № 372/51/16-ц ).

У відповідності до вищевикладеного суд задовольняє позовні вимоги до Новгородківської селищної ради частково та відмовляє у задоволенні позовних вимог до ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області повністю.

Судові витрати.

За правилами ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на обох сторін внаслідок часткового задоволення позову та розподіляється наступним чином:

на Прокурора - за вимогою про скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку, у задоволенні якої суд відмовляє;

на відповідача 1 Новгородківську селищну раду - за вимогою про касування в Державному земельному кадастрі земельної ділянки, яка задовольняється судом до вказаного відповідача.

Інших судових витрат сторони не заявляють.

Керуючись ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги до Новгородківської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області задовольнити частково.

Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3523455100:02:001:0128.

У задоволенні позовних вимог до Новгородківської селищної ради в іншій частині відмовити.

У задоволенні позовних вимог до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області відмовити повністю.

Стягнути з Новгородківської селищної ради (28200, Кіровоградська область, Кропивницький район, смт Новогородка, вул. Криворізька, 11, код ЄДРПОУ 04367111) на користь Кіровоградської обласної прокуратури (25006, Кіровоградська обл., м. Кропивницький, просп. Європейський, 4, код ЄДРПОУ 02910025) судовий збір у розмірі 3 028,00 грн.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної карги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Копії рішення надіслати Знам`янській окружній прокуратурі Кіровоградської області, Кіровоградській обласній прокуратурі, Державній екологічній інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), Новгородківській селищній раді, Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області до електронних кабінетів в системі "Електронний суд".

Повне рішення складено 04.10.2024.

Суддя В.В.Тимошевська

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення24.09.2024
Оприлюднено07.10.2024
Номер документу122087135
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника

Судовий реєстр по справі —912/1605/24

Рішення від 24.09.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 01.08.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 24.07.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 22.07.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні