Рішення
від 04.10.2024 по справі 300/5986/24
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" жовтня 2024 р. справа № 300/5986/24

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Остап`юка С.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області до Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування висновку від 24.07.2024, -

ВСТАНОВИВ:

01.08.2024 Аварійно-рятувальний загін спеціального призначення Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (далі позивач) звернувся в суд з адміністративним позовом до Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області (далі відповідач) про визнання протиправним та скасування висновку від 24.07.2024.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06.08.2024 відкрито провадження за вказаним позовом, а справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області про результати моніторингу закупівлі від 24.07.2024 є необґрунтованим, таким, що ґрунтується виключно на суб`єктивних та таких, що не відповідають дійсності висновках, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідач направив суду відзив на позовну заяву із запереченнями щодо наведених позивачем обставин та правових підстав позову, з якими відповідач не погодився, із посиланням на відповідні норми права та твердження. Просив в задоволенні позову відмовити, з тих підстав, що в ході моніторингу закупівлі встановлено, що учасником Товариством з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-будівельна компанія «Західспецбуд» у складі тендерної пропозиції не надано підтверджуючий розрахунок, у вигляді окремого електронного файлу у форматі «pdf», за статтею витрат договірної ціни: розрахунок вартості експлуатації будівельних машин і механізмів. У складі тендерної пропозиції учасника ТзОВ «Інвестиційно-будівельна компанія «Західспецбуд» файл « 2.imd» (91_ДЦ_Т2.rtf)» відсутній. При цьому, у наданих учасником ТзОВ «Інвестиційно-будівельна компанія «Західспецбуд» у складі тендерної пропозиції документах наявний файл « 2.imd», який є таким, що не забезпечує доступ до перегляду наявної в ньому інформації. Формат файлів «.imd», на який вказує розширення даного файлу це є формат спеціалізованого програмного комплексу для створення кошторисної документації, а відповідно інформація, вказана в такому файлі, не є загальнодоступною для перегляду всіх користувачів електронної системи закупівель, оскільки для його відкриття та перегляду потребує купівлі спеціального програмного забезпечення. Таким чином, на порушення вимог абзацу другого пункту 2 частини першої статті 31 Закону, абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей позивач не відхилив тендерну пропозицію учасника ТзОВ «Інвестиційно-будівельна компанія «Західспецбуд», як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації та уклав з ним договір підряду від 17.07.2024 №432.

Позивач направив суду відповідь на відзив з викладом пояснення та аргументів щодо наведених відповідачем у відзиві заперечень та мотиви їх відхилення. У відповіді на відзив суду пояснив, що суперечливими по суті поданих відповідачем письмових пояснень у відзиві на позов є доводи про те, що учасником закупівлі не надано у складі тендерної документації підтверджуючий розрахунок вартості експлуатації будівельних машин і механізмів у вигляді окремого електронного файлу у форматі «pdf». Так, відповідач долучає до відзиву скріншот переліку документів учасника із вказівкою на те, що «файл « 2.imd відсутній», однак при детальному огляді на аркуші 4 скріншоту із електронним підписом такого файлу на аркуші 3 скріншоту такий документ файл « 2.imd» наявний. Відповідач вказуючи, що файл із затребуваною в тендерній документації Замовника інформацією щодо «розрахунку вартості будівельних машин і механізмів» не існує (не долучений учасником), при цьому підтверджує, що файл « 2.imd» присутній, але відповідачем як контролюючим органом не читається. Наголошуючи при цьому, що такий файл є доступним для перегляду всіх користувачів електронної системи закупівель при умові, що для його відкриття необхідне придбання спеціального програмного забезпечення. Отже, електронний формат файлу із вмістом «розрахунку вартості експлуатації будівельних машин і механізмів» в складі тендерної пропозиції учасника присутній, однак у форматі програмного забезпечення АВК, який взаємодіє із іншими документами та позивачем як Замовником предмету закупівлі читається. Перегляд даного файлу можливий, формат документа не є таким, що суперечить вимогам тендерної документації замовника та/або вимогам Особливостей чи Закону України «Про публічні закупівлі». Вимога відповідача як контролюючого органу про необхідність надання учасником процедури закупівлі електронного документу у вигляді окремого електронного файлу лише у форматі pdf є прямим втручанням у процедуру закупівлі, що суперечить законодавству.

Відповідач правом подання заперечень на відповідь на відзив не скористався.

Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, дослідивши докази і письмові пояснення, викладених у заяві по суті справи, встановив наступне.

Рішенням уповноваженої особи Аварійно-рятувального загону спеціального призначення ГУ ДСНС України в Івано-Франківській області від 12.06.2024 затверджено тендерну документацію для проведення процедури відкритих торгів за предметом закупівлі: «Нове будівництво адміністративної будівлі з гаражними приміщеннями пошуково-рятувального відділення по вулиці Д. Галицького в смт. Ворохта. (код ДК 021:2015 45210000-2 Будівництво будівель)» (далі Тендерна документація).

12.06.2024 позивач розпочав процедуру публічної закупівлі робіт шляхом оприлюднення в інформаційно-телекомунікаційній системі "ProZorro" оголошення про проведення відкритих торгів (єдиний унікальний номер закупівлі ID: UA-2024-06-12-000080-a), за змістом якого, зокрема: очікувана вартість предмета закупівлі визначена замовником у розмірі 26 276 686,80 гривень, кінцевий строк подання тендерних пропозицій 27.06.2024 00:00год.

Відомості та інформація про відкриті торги, розміщені в інформаційно- телекомунікаційній системі "ProZorro" є відкритими та знаходяться у вільному доступі (https://rny.zakupivli.pro/cabinet/purchases/state_purchase/view/51567325).

Для участі у закупівлі тендерні пропозиції подано лише одним учасником Товариством з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-будівельна компанія «Західспецбуд» (пропозиція від учасника 26 236 598, 60 гривень). Відповідно аукціону не було. За результатами перевірки замовником поданих учасником у складі тендерної пропозиції документів, визначено, що учасник відповідає кваліфікаційним критеріям, визначеним тендерній документації замовника, з врахуванням вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України № 1178 від 12.10.2022.

З огляду на відповідність поданих у складі тендерної пропозиції учасника Товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-будівельна компанія «Західспецбуд» документів вимогам тендерної документації, позивачем 02.07.2024 згідно рішення уповноваженої особи учасника визнано переможцем торгів та повідомлено про намір укласти договір про закупівлю, яке того ж дня оприлюднено замовником на вебпорталі "ProZorro".

За результатами проведеної процедури закупівлі, 17.07.2024 між Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-будівельна компанія «Західспецбуд» укладено Договір підряду №432 на проведення робіт з нового будівництва адміністративної будівлі з гаражними приміщеннями пошуково-рятувального відділення по вулиці Д. Галицького в смт. Ворохта.

На підставі наказу Державної аудиторської служби України "Про початок моніторингу процедур закупівель" №49-з від 08.07.2024, відповідачем розпочато моніторинг публічної закупівлі № UA-2024-06-12-000080-a.

Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області опубліковано на веб порталі "ProZorro" Висновок про результати моніторингу закупівлі від 24.07.2024 за № 49-3/6.

У Висновку про результати моніторингу закупівлі від 24.07.2024 за № 49-3/6 вказано про те, що за результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що Замовником у пункті 6 розділу 3 ТД встановлено вимогу до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики), а саме: учасники процедури закупівлі повинні надати в складі тендерної пропозиції документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, встановленим замовником: документальне підтвердження відповідності робіт (послуг) тендерної документації включає в себе: договірну ціну; локальні кошториси (мають бути складені відповідно до Технічного завдання з урахуванням будівельного технологічного процесу); підсумкову відомість ресурсів; підтверджуючі розрахунки за статтями витрат договірної ціни відповідно до кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затвердженої наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281; проект графіку виконання робіт, складеного в розрізі розділів локальних кошторисів. У Примітці зазначено: документи мають бути подані учасником в складі тендерної пропозиції шляхом завантаження в систему у вигляді окремого електронного файлу у форматі «pdf» з підписом/печаткою за наявності уповноваженої особи Учасника та додатково в програмному забезпечені АВК або у програмному комплексі, який взаємодіє з ним в частині передачі кошторисної документації та розрахунків договірних цін.

Учасником Товариством з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-будівельна компанія «Західспецбуд» у складі тендерної пропозиції не надано підтверджуючий розрахунок у вигляді окремого електронного файлу у форматі «pdf» з підписом/печаткою за наявності уповноваженої особи Учасника за статтею витрат договірної ціни, а саме: розрахунок вартості експлуатації будівельних машин і механізмів.

Таким чином, на порушення вимог абзацу другого пункту 2 частини першої статті 31 Закону, абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника Товариства обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-будівельна компанія «Західспецбуд», як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.

З метою підтвердження або спростування встановленого порушення, органом державного фінансового контролю в ході моніторингу через електронну систему закупівель надано запит про надання пояснення від 15.07.2024. Замовником в електронній системі закупівель надано відповідь від 17.07.2024, яка не спростовує факту порушення ним норм чинного законодавства та не обґрунтовує прийняте рішення щодо правомірності визначення переможцем процедури закупівлі учасника Товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-будівельна компанія «Західспецбуд», зокрема: «В складі пропозиції учасника Товариство з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-будівельна компанія «Західспецбуд» надано файл « 2.imd» (91 jm_T2.rtf), в якому міститься кошторисна документація стосовно робіт по об`єкту «Нове будівництво адміністративної будівлі з гаражними приміщеннями пошуково-рятувального відділення по вулиці Д. Галицького в смт. Ворохта», в якому надано інформація про розрахунок вартості експлуатації будівельних машин і механізмів.».

Однак, у складі тендерної пропозиції учасника Товариство з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-будівельна компанія «Західспецбуд» вищезазначений файл « 2.imd» (91_ДЦ_Т2.rtf), відсутній.

Крім того, наданий учасником Товариством з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-будівельна компанія «Західспецбуд» у складі тендерної пропозиції файл « 2.imd» є таким, що не забезпечує доступ до перегляду наявної в ньому інформації.?

За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-будівельна компанія «Західспецбуд», встановлено порушення вимог абзацу другого пункту 2 частини першої статті 31 Закону, абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей.

За результатами аналізу питань визначення предмету закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Особливостей, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, правомірності внесення змін до договору - порушень не встановлено.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2, 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області зобов`язало здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень вимог абзацу другого пункту 2 частини першої статті 31 Закону, абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей шляхом припинення зобов`язань за договором підряду від 17.07.2024 №432 (розірвання договору, спосіб розірвання мають обрати сторони) відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію га/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Позивач вважаючи оскаржуваний висновок протиправним звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні».

Здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю). Орган державного фінансового контролю у своїй діяльності керується Конституцією України, Бюджетним кодексом України, цим Законом, іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України (стаття 1 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні»).

Відповідно до стаття 2 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, в тому числі суб`єктах господарювання, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належить суб`єктам господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.

Порядок проведення органом державного фінансового контролю державного фінансового аудиту, інспектування установлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно з статтею 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

Порядок та підстави проведення органом державного фінансового контролю перевірок закупівель встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про Державну аудиторську службу України» за № 43 від 03.02.2016 затверджено Положення про Державну аудиторську службу України, згідно пункту 1 якої Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю (далі Положення № 43).

Держаудитслужба у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства (пункт 2 Положення № 43).

Відповідно до підпункту 3 пункту 4 Положення Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель.

Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи (пункт 7 Положення № 43).

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад визначає Закон України «Про публічні закупівлі» (далі Закон № 922-VIII).

Відповідно до пунктів 11, 14, 33 Закон № 922-VIII замовники суб`єкти, визначені згідно із статтею 2 цього Закону, які здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до цього Закону;

моніторинг процедури закупівлі аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель;

технічна специфікація до предмета закупівлі - встановлена замовником сукупність технічних умов, що визначають характеристики товару (товарів), послуги (послуг) або необхідні для виконання робіт щодо об`єкта будівництва, що можуть включати показники впливу на довкілля й клімат, особливості проектування (у тому числі щодо придатності для осіб із обмеженими фізичними можливостями), відповідності, продуктивності, ресурсоефективності, безпечності, процедури забезпечення якості, вимоги щодо найменування продукції, під яким вона продається, термінологію, символи, методику випробувань і тестування, вимоги до пакування, маркування й етикетування, інструкції для користувачів, технологічні процеси й технології виробництва на будь-яких етапах життєвого циклу робіт, товару чи послуги.

Порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель визначає стаття 8 Закон № 922-VIII, згідно норм якої моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).

Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.

Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися: інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель; інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах; інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

У висновку обов`язково, серед іншого зазначаються: опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі; зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.

Протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

У разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження.

У разі оскарження в судовому порядку рішення органу оскарження рішення про початок моніторингу процедури закупівлі не приймається щодо тих порушень, обставин, підстав, які були або є предметом судового розгляду.

Форма висновку та порядок його заповнення визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 31 Закон № 922-VIII замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо тендерна пропозиція учасника: не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації; викладена іншою мовою (мовами), аніж мова (мови), що вимагається тендерною документацією; є такою, строк дії якої закінчився.

Відповідно до пункту 3-7 розділу X Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про публічні закупівлі Кабінет Міністрів України, постановою за № 1178 від 12.10.2022 затвердив Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі Особливості).

Відповідно до абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.

Надаючи оцінку порушенням, встановленим відповідачем в оскаржуваному висновку, суд зазначає наступне.

Статтею 22 Закон № 922-VIII встановлено, що тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав (частина 1).

У тендерній документації зазначаються такі відомості: інструкція з підготовки тендерних пропозицій; один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Для об`єднання учасників замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, встановленим статтею 17 цього Закону;

інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону; інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби); кількість товару та місце його поставки; місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги; строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов; опис окремої частини або частин предмета закупівлі (лота), щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції, у разі якщо учасникам дозволяється подати тендерні пропозиції стосовно частини предмета закупівлі (лота). Замовник може передбачити можливість укладення одного договору про закупівлю з одним і тим самим учасником у разі визначення його переможцем за кількома лотами; перелік критеріїв оцінки та методика оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги кожного критерію.

У разі застосування критерію оцінки вартість життєвого циклу, методика оцінки тендерних пропозицій повинна містити опис усіх складових вартісних елементів та перелік документів і інформації, які повинні надати учасники для підтвердження вартості складових елементів життєвого циклу. Замовник у разі необхідності дисконтування витрат життєвого циклу майбутніх періодів може використовувати поточну облікову ставку Національного банку України. Вартість життєвого циклу може рахуватися як сума всіх витрат життєвого циклу або сума всіх витрат життєвого циклу, поділена на розрахункову одиницю експлуатації предмета закупівлі; строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій; валюта, у якій повинна бути зазначена ціна тендерної пропозиції; мова (мови), якою (якими) повинні бути складені тендерні пропозиції; кінцевий строк подання тендерних пропозицій; розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати); розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати); прізвище, ім`я та по батькові, посада та електронна адреса однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв`язок з учасниками; вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб`єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг; опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки (частина 2).

Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.

Тендерна документація може містити правила зазначення в договорі про закупівлю грошового еквівалента в національній чи іноземній валюті за офіційним курсом, установленим Національним банком України станом на дату проведення електронного аукціону (частина 3).

Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним (частина 4).

Замовникам забороняється вимагати від учасників засвідчувати документи (матеріали та інформацію), що подаються у складі тендерної пропозиції, печаткою та підписом уповноваженої особи, якщо такі документи (матеріали та інформація) надані у формі електронного документа через електронну систему закупівель із накладанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України "Про електронні довірчі послуги" (частина 5).

Як встановив суд, у Висновку про результати моніторингу закупівлі від 24.07.2024 за № 49-3/6 вказано про те, що за результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що Замовником у пункті 6 розділу 3 технічної документації у Примітці зазначено: документи мають бути подані учасником в складі тендерної пропозиції шляхом завантаження в систему у вигляді окремого електронного файлу у форматі «pdf» з підписом/печаткою за наявності уповноваженої особи Учасника та додатково в програмному забезпечені АВК або у програмному комплексі, який взаємодіє з ним в частині передачі кошторисної документації та розрахунків договірних цін.

Відповідач дійшов висновку про те, що Товариством з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-будівельна компанія «Західспецбуд» у складі тендерної пропозиції не надано підтверджуючий розрахунок у вигляді окремого електронного файлу у форматі «pdf» з підписом/печаткою за наявності уповноваженої особи Учасника за статтею витрат договірної ціни, а саме: розрахунок вартості експлуатації будівельних машин і механізмів, чим порушено вимоги абзацу другого пункту 2 частини першої статті 31 Закону, абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей, а Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника Товариства обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-будівельна компанія «Західспецбуд», як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.

Частиною 1 стаття 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Згідно з частиною 1 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Позивач в обґрунтування заявлених позовних вимог та в спростуванні оскаржуваного висновку, у заявах по суті, суду пояснив, що на майданчику «Zakupivli.Pro» міститься Інструкція про порядок використання електронної системи закупівель, в пункті 7 якої зазначено, що: Інформація, зазначена у пунктах 2, 3, 4 цього розділу, яка подається окремими файлами повинні мати розширення «.doc», «.docx», «.ppt», «.pptx», «.pdf», «.jpeg», «.png» та/або розширення програм, що здійснюють архівацію даних. Розмір кожного файлу, доданого до тендерної пропозиції не повинен перевищувати 49 МБ. Для зменшення розміру файлів можна використовувати архівування. Також тендерну пропозицію великих розмірів можна завантажувати частинами тобто, декількома файлами, якщо це не суперечить вимогам тендерної документації замовника.

Відповідно до інформації з електронної системи закупівель, що розміщена Учасником в складі тендерної пропозиції, одним з перших є файл « 2.imd» (91_ДЦ_Т2.rtf), в якому міститься кошторисна документація стосовно робіт по об`єкту «Нове будівництво адміністративної будівлі з гаражними приміщеннями пошуково-рятувального відділення по вулиці Д. Галицького в смт. Ворохта», в якому надано інформацію про розрахунок вартості експлуатації будівельних машин і механізмів.» - хоча інформація у запиті моніторингу висвітлилась як відсутня.

За вивченням розділу «властивостей» документа « 91_ДЦ_Т2. Rtf» встановлено, що його розмір складає 50Кб (50987байт), тобто, в межах передбаченого вимогами майданчику, при завантаженні цього ж файлу в складі тендерної пропозиції файл перевищував розмір та висвітлився електронною системою в форматі « 2.imd». Замовником при цьому не надано дозволу на розділення великого розміру файлу на кілька. У зв`язку з чим учаснику довелось заархівувати документ «розрахунок вартості експлуатації будівельних машин і механізмів» у файл «2.imd», не порушуючи вимоги тендерної документаці Замовника. Разом з тим, при розкритті інформації (пропозиції Учасника) та наданні їй відповідної оцінки, Замовником при використанні відповідної програми для розархівування файлу « 2.imd», що міститься у тендерній пропозиції учасника під номером « 1» із 173 документів, поданих з пропозицією, файл розархівовано у формат «rtf», що читається із назвою « 91_ДЦ_Т2». Документ доступний, читається, не захищений учасником ні паролем, ні іншим засобом захисту, підписаний КЕП, що читається також і також міститься у складі тендерної пропозиції переможця (2.Lmd.p7s).

Таким чином, учасником надано в складі тендерної пропозиції усі документи, що вимагались Замовником в тендерній документації, документ у складі тендерної пропозиції присутній, при розархівуванні забезпечено можливість його перегляду, невірна (неідентична) назва документа при переформатуванні, що читається та має вільний доступ (перевірено у відповіді на запит моніторингу від 17.07.2024), є формальною помилкою, а тому вона не може призвести до відхилення тендерної пропозиції.

Відповідно до абзацу дванадцятого пункту 11 частини першої статті 9 Закону України «Про публічні закупівлі» Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15 квітня 2020 року за № 710 затверджено Перелік формальних помилок, згідно пункту 12 якого, подання документа (документів) учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції в форматі, що відрізняється від формату, який вимагається замовником у тендерній документації, при цьому такий формат документа забезпечує можливість його перегляду відноситься Переліку формальних помилок.

Враховуючи надані учасниками справи пояснення щодо предмету даного адміністративного позову та долучені матеріали справи, суд не встановив, а відповідач не довів, підстав для висновків відповідача про порушення вимог абзацу другого пункту 2 частини 1 статті 31 Закон України «Про публічні закупівлі», абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабінет Міністрів України за № 1178 від 12.10.2022, та підстав для відхилення позивачем тендерної пропозиції учасника Товариства обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-будівельна компанія «Західспецбуд».

Крім того, щодо зазначеного в оскаржуваному висновку про припинення зобов`язань за договором підряду від 17.07.2024 №432 (розірвання договору, спосіб розірвання мають обрати сторони) відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію га/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів, суд зазначає, що такий захід реагування у вигляді зобов`язання розірвати укладений договір, є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу корупційним діям і зловживанням. Однак, зауваження Держаудитслужби зводиться до невідповідності пропозиції одного з учасників вимогам тендерної документації, що носить формальний характер, так як воно не пов`язане із забезпеченням ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвитком добросовісної конкуренції.

Відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.

Суд зазначає, що у висновку про результати моніторингу закупівлі взагалі не йде мова про неефективне, незаконне, нецільове, тощо використання бюджетних коштів, що не узгоджується, як з завданнями відповідача, визначеними Положенням про Державну аудиторську службу України, так і з вимогою про розірвання укладеного за результатами публічної закупівлі договору.

З огляду на такі обставини суд вважає, що зобов`язання відповідача щодо усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель у визначений відповідачем у висновку спосіб у даному випадку є непропорційним.

Критерій "пропорційності" передбачає, що втручання у право власності розглядатиметься як порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції, якщо не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. "Справедлива рівновага" передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, визначеною для досягнення, та засобами, які використовуються. Необхідного балансу не буде дотримано, якщо особа несе "індивідуальний і надмірний тягар". При цьому, з питань оцінки "пропорційності" ЄСПЛ, як і з питань наявності "суспільного", "публічного" інтересу, визнає за державою досить широку "сферу розсуду", за винятком випадків, коли такий "розсуд" не ґрунтується на розумних підставах.

Таким чином, усунення виявлених під час проведення моніторингу закупівлі недоліків в оформленні тендерної документації у запропонований в оскаржуваному висновку спосіб, зокрема, шляхом розірвання договору, призведе до порушення прав та інтересів позивача, третьої особи та матиме для них негативні наслідки, що є непропорційним у співвідношенні з виявленими недоліками.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 21 січня 2021 року по справі №120/1297/20-а.

Також суд враховує, що позивачем задля усунення порушень вказаних відповідачем у висновку моніторингу, були надані контролюючому органу аргументовані заперечення до висновку, які є достатніми та обґрунтованим для спростування висновків відповідача.

З аналізу результатів моніторингу процедури закупівлі, суд не встановив порушень прав замовника або переможця процедури закупівлі, виявлені недоліки процедури закупівлі не є співмірними із запропонованим відповідачем способом усунення виявлених порушень.

За таких обставин суд доходить висновку про наявність підстав для визнання висновку від 24.07.2024 про результати моніторингу процедури закупівлі необґрунтованим, а тому протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Решта доводів відповідача на спірні правовідносини не впливають та висновків суду по суті спору не змінюють.

У своїх рішеннях Європейський Суд з прав людини неодноразово зазначав, що рішення національних судів мають бути обґрунтованими, зрозумілими для учасників справ та чітко структурованими; у судових рішеннях має бути проведена правова оцінка доводів сторін, однак, це не означає, що суди мають давати оцінку кожному аргументу та детальну відповідь на нього. Тобто мотивованість рішення залежить від особливостей кожної справи, судової інстанції, яка постановляє рішення, та інших обставин, що характеризують індивідуальні особливості справи.

Разом з цим, згідно з пунктом 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Тому за наведених вище підстав, якими суд обґрунтував своє рішення, суд не убачає необхідності давати докладну відповідь на інші аргументи, зазначені сторонами, оскільки вони не є визначальними для прийняття рішення у цій справі.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а позов таким що підлягає до задоволення.

Частина 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, враховуючи, що заявлені позовні вимоги підлягають до задоволення, позивач, згідно з платіжною інструкцією за № 236 від 01.08.2024 підтвердив сплату судового збору на суму 3 028 гривень за подання даного адміністративного позову, суд робить висновок про стягнення на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача сплачений судовий збір в розмірі 3 028 гривень.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 241-246, 250, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (індекс 76006, вулиця Б. Хмельницького, будинок 92-А, місто Івано-Франківськ, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 08588725) до Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області (індекс 76018, вулиця Василіянок, будинок 48, місто Івано-Франківськ, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 40913619) про визнання протиправним та скасування висновку від 24.07.2024 задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати Висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області про результати моніторингу процедури закупівлі від 24.07.2027 за № 49-3/6.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області (індекс 76018, вулиця Василіянок, будинок 48, місто Івано-Франківськ, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 40913619) на користь Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (індекс 76006, вулиця Б. Хмельницького, будинок 92-А, місто Івано-Франківськ, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 08588725) сплачений судовий збір в розмірі 3 028 (три тисячі двадцять вісім) гривень.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя Остап`юк С.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.10.2024
Оприлюднено07.10.2024
Номер документу122093696
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю

Судовий реєстр по справі —300/5986/24

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Рішення від 04.10.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Ухвала від 06.08.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні