ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 вересня 2024 рокусправа № 380/5618/24
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді: Кисильової О.Й.,
за участю:
секретаря судового засідання - Фінканін М.С.,
представника АТ "ДТЕК Західенерго" Шевченко Н.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Львові у режимі відеоконференції за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за первісним позовом Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області до Акціонерного товариства "ДТЕК Західенерго" Відокремленого підрозділу "Ладижинська теплова електростанція" про стягнення заборгованості, за зустрічним позовом Акціонерного товариства "ДТЕК Західенерго" до Головного управління ПФУ у Вінницькій області про визнання протиправними дій щодо складання розрахунків фактичних витрат,
в с т а н о в и в:
14.03.2024 Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області звернулося до суду з адміністративним позовом до Акціонерного товариства "ДТЕК Західенерго", Відокремленого підрозділу "Ладижинська теплова електростанція" Акціонерного товариства "ДТЕК Західенерго" (далі - відповідач), у якому просить:
- стягнути з відповідача на користь позивача заборгованість з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених за віком на пільгових умовах по Списку № 1 та Списку № 2 на загальну суму 1 050 652, 33 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відокремлений підрозділ "Ладижинська теплова електростанція" Акціонерного товариства "ДТЕК Західенерго" знаходиться на обліку в Головному управлінні ПФУ у Вінницькій області та має обов`язок щодо відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за підпунктами "a-з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
У порушення норм Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, АТ "ДТЕК Західенерго" самостійно не відшкодувало Головному управлінню ПФУ у Вінницькій області витрати на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах його працівникам за період січень-лютий 2024 року на загальну суму 1 050 652, 33 грн.
З огляду на наведене, пенсійний орган просить задовольнити позов та стягнути з АТ "ДТЕК Західенерго" вказану суму у судовому порядку.
Ухвалою від 19.03.2024 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
03.04.2024 Акціонерне товариство "ДТЕК Західенерго" звернулося до суду із зустрічним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області, в якому просить визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області щодо складання:
- розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсій за віком на пільгових умовах відповідно до п. "б"-"з" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та п. 2-8 ч. 2 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з січня 2024 року;
- розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, з січня 2024 року щодо Акціонерного товариства "ДТЕК Західенерго" в особі відокремленого підрозділу "Ладижинська теплова електростанція" АТ "ДТЕК Західенерго";
- розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсій за віком на пільгових умовах відповідно до п. "б"-"з" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та п. 2-8 ч. 2 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з лютого 2024 року;
- розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, з лютого 2024 року щодо Акціонерного товариства "ДТЕК Західенерго" в особі відокремленого підрозділу "Ладижинська теплова електростанція" АТ "ДТЕК Західенерго".
Одночасно із зустрічним позовом АТ "ДТЕК Західенерго" подало відзив на позовну заяву.
Ухвалою від 09.04.2024 об`єднані в одне провадження зустрічний позов Акціонерного товариства "ДТЕК Західенерго" до Головного управління ПФУ у Вінницькій області про визнання протиправними дій з первісним позовом Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області до Акціонерного товариства "ДТЕК Західенерго", Відокремленого підрозділу "Ладижинська теплова електростанція" Акціонерного товариства "ДТЕК Західенерго" про стягнення заборгованості. Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначене на 09.05.2024 о 11:30 год.
У зустрічному позові та відзиві на позов АТ "ДТЕК Західенерго" заперечує проти стягнення заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, та стверджує про протиправність дій пенсійного органу щодо складання розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, мотивуючи наступним.
Процедуру стягнення заборгованості зі сплати внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - страхові внески), сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій та інших платежів до бюджету Пенсійного фонду України, нарахування і сплати фінансових санкцій та пені, а також відшкодування підприємствами витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах визначена Інструкцією про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України 19.12.2003 № 21-1 (далі Інструкція № 21-1).
Пунктом 6.7 Інструкції № 21-1 встановлено, що підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії.
Тобто, Інструкцією № 21-1 не передбачено складання розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій щомісяця, зокрема "з січня 2024 року" чи "з лютого 2024 року", як зазначено у розрахунках, наданих пенсійним органом разом із первісною позовною заявою.
Крім того, реальність понесення Головним управлінням ПФУ у Вінницькій області фактичних витрат на виплату на доставку пільгових пенсій документально не підтверджено.
Позивач за первісним позовом не надав жодного доказу, що підтверджує факт здійснення ним перерахувань пенсій особам (пенсіонерам- застрахованим особам), вказаним у розрахунках фактичних витрат на виплату і доставку пенсій за січень-лютий 2024 року.
Також відповідач за зустрічним позовом склав розрахунки за спірний період із порушенням своїх повноважень.
Таким чином, АТ "ДТЕК Західенерго" вважає, що відповідач за зустрічним позовом порушив норми Інструкції № 21-1, що є підставою для визнання дій пенсійного органу щодо складання розрахунків фактичних витрат протиправними.
Протокольною ухвалою від 09.05.2024 підготовче засідання відкладене на 05.06.2024 о 11:00 год.
Ухвалою від 10.05.2024 у Головного управління ПФУ у Вінницькій області витребувані додаткові докази.
05.06.2024 АТ "ДТЕК Західенерго" надіслало заяву про зміну підстав зустрічного позову, зазначивши таке.
У абзаці 4 пункту "б" ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" зазначено, що працівникам, які не мають стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого загального стажу роботи пенсії за віком на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування": чоловікам - на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи; жінкам - на 1 рік за кожні 2 роки такої роботи. Проте у наданих ГУ Пенсійного фонду України у Вінницькій області Розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсій за віком на пільгових умовах відповідно до п. "б"-"з" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та п. 2-8 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з січня 2024 року; Розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсій за віком на пільгових умовах відповідно до п. "б"-"з" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та п. 2-8 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з лютого 2024 року міститься інформація про призначення пенсії на пільгових умовах: - ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) при наявності стажу, необхідного для призначення пенсії на пільгових умовах 10 років, у т. ч. на підприємстві 10 років.
Отже, згідно інформації, що міститься в спірних розрахунках, відшкодування фактичних витрат на виплату пенсій зазначеній особі, є безпідставним.
Також АТ "ДТЕК Західенерго" у заяві від 05.06.2024 стверджує, що спірні розрахунки, що сформовані в ГУ ПФУ у Вінницькій області, підписані ОСОБА_2 , посада якої зазначена як "начальник Відділу обслуговування громадян № 11 (сервісний центр)", у той час, як право підписувати такі розрахунки належить виключно начальнику та заступнику начальника ГУ ПФУ у Вінницькій області. Отже, ОСОБА_3 є неповноважною для підписання зазначених розрахунків. Посади начальника та заступників начальника ГУ ПФУ у Вінницькій області обіймають ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , що підтверджується даними з офіційної інтернет-сторінки ГУ ПФУ у Вінницькій області за наступним посиланням https://www.pfu.gov.ua/vn/category/pro-gu/kerivnitstvo/.
Протокольною ухвалою від 05.06.2024 підготовче засідання відкладене на 15.07.2024 о 14:00 год та продовжене на 30 днів.
Ухвалою від 15.07.2024 закрите підготовче провадження. Справа призначена до судового розгляду по суті на 12.08.2024 о 14:00 год.
Протокольною ухвалою від 12.08.2024 у судовому засіданні оголошена перерва до 24.09.2024 о 16:00 год.
У судовому засіданні 24.09.2024 представник АТ "ДТЕК Західенерго" просила задовольнити позовні вимоги, з підстав, викладених у зустрічному позові та заяві від 05.06.2024 про зміну підстав позову.
20.09.2024 Головне управління ПФУ у Вінницькій області надіслало клопотання про проведення судового засідання, призначеного на 24.09.2024 о 16:00 год, без участі його представника.
Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
25.09.2024 у судовому засіданні проголошені вступна та резолютивна частини рішення.
Розглянувши надані документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства, які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд встановив наступне.
Відокремлений підрозділ "Ладижинська теплова електростанція" Акціонерного товариства "ДТЕК Західенерго" знаходиться на обліку в Головному управлінні ПФУ у Вінницькій області, як платник страхових внесків.
За ВП "Ладижинська теплова електростанція" АТ "ДТЕК Західенерго" рахується заборгованість по невідшкодованих до Пенсійного фонду фактичних витратах на виплату та доставку пенсій, призначених за віком на пільгових умовах, по таких громадянах:
За списком № 1:
ОСОБА_7 та ОСОБА_8 , які набули право пенсію відповідно до пунктів "б-з" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", що підтверджується довідками від 03.12.2018 № 52 та від 07.09.2023 № 43 відповідно.
За списком № 2:
громадяни, які набули право на пенсію відповідно до пунктів "б-з" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення":
ОСОБА_9 підтверджено довідкою від 08.09.2023 № 44; ОСОБА_10 - довідка від 21.08.2023 № 39; ОСОБА_11 - довідка від 04.04.2022 № 10; ОСОБА_12 - довідка від 22.02.20 № 7; ОСОБА_13 - довідка від 11.11.2015 № 30; ОСОБА_14 - довідка від 22.01.2021 № 4; ОСОБА_15 - довідка від 20.02.2019 № 7; ОСОБА_16 - довідка від 01.03.2019 № 09; ОСОБА_17 - довідка від 04.01.2022 року № 1; ОСОБА_18 - довідка від 22.11.2022 № 27; ОСОБА_19 - довідка від 15.2020 року № 16; ОСОБА_20 - довідка від 27.12.2022 № 33; ОСОБА_21 - довідка від 17.10.2017 № 38; ОСОБА_22 - довідка від 27.12.2022 № 32; ОСОБА_23 - довідка від 02.08.2022 № 20; ОСОБА_24 - довідка від 17.09.2020 № 39; ОСОБА_25 - довідка від 23.02.2021 № 06; ОСОБА_26 - довідка від 04.08.2021 № 19; ОСОБА_27 - довідка від 22.03.2016 № 11; ОСОБА_28 - довідка від 19.01.2015 № 44; ОСОБА_29 - довідка від 03.01.2017 № 41; ОСОБА_30 - довідка від 05.04.2022 № 11; ОСОБА_31 - довідка від 07.02.2022 № 4; ОСОБА_32 - довідкою від 30.04.2021 № 13; ОСОБА_33 - довідка від 09.04.2021 №10; ОСОБА_34 - довідка від 17.10.2017 № 32; ОСОБА_35 - довідка від 27.12.2022 № 34; ОСОБА_36 довідка від 20.03.2022 № 25; ОСОБА_37 - довідка від 20.04.2014 № 17; ОСОБА_38 -довідка від 23.08.2021 № 21; ОСОБА_39 - довідка від 30.05.2023 № 27; ОСОБА_40 - довідка від 05.04.2022 № 13; ОСОБА_41 -довідка від 28.03.2023 року № 12; ОСОБА_42 - довідка від 03.06.2014 № 20; ОСОБА_1 - довідка від 22.03.2023 № 9; ОСОБА_43 - довідка від 12.07.2023 № 32; ОСОБА_44 - довідка від 11.02.2015 № 11;
ОСОБА_45 - довідка від 22.01.2019 № 5; ОСОБА_46 - довідка від 16.06.2020 № 24; ОСОБА_47 довідка від 02.07.2019 № 15; ОСОБА_48 - довідка від 15.02.2022 № 08; ОСОБА_49 - довідка від 22.03.2023 № 9; ОСОБА_50 - довідка від 25.06.2020 №26; ОСОБА_51 - довідка від 30.05.2022 № 25; ОСОБА_52 - довідка від 12.08.2016 року № 23; ОСОБА_53 - довідка від 03.04.2023 № 14; ОСОБА_54 довідка від 21.12.2023 № 49; ОСОБА_55 - довідка від 30.05.2023 № 24; ОСОБА_56 довідка від 05.01.2015 № 2; ОСОБА_57 довідка від 20.09.2016 № 27; ОСОБА_58 - довідка від 14.12.2023 № 48; ОСОБА_59 - довідка від 03.04.2023 № 16; ОСОБА_60 - довідка від 26.08.2022 № 21; ОСОБА_61 - довідка від 17.11.2021 № 22; ОСОБА_62 довідка від 29.06.2021 № 19; ОСОБА_63 довідка від 20.05.2020 № 17; ОСОБА_64 - довідка від 22.11.2022 № 28; ОСОБА_65 - довідка від 05.05.2021 № 14; ОСОБА_66 - довідка від 14.08.2020 № 34; ОСОБА_67 - довідка від 20.07.2020 № 30.
Наведені вище особи працювали у ВП "Ладижинська теплова електростанція" АТ "ДТЕК Західенерго" та здобули спеціальний стаж роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах згідно Списку № 1 та Списку № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України.
Цим працівникам, призначені пенсії за віком на пільгових умовах у відповідності до Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, витрати на виплату та доставку яких за період з січня-лютого 2024 року складають 1 050 652, 33 грн.
Головне управління ПФУ у Вінницькій області надіслало на адресу ВП "Ладижинська теплова електростанція" АТ "ДТЕК Західенерго" розрахунки фактичних витрат на виплату до доставку пенсій за січень-лютий 2024 року, що підлягають відшкодуванню.
ВП "Ладижинська теплова електростанція" АТ "ДТЕК Західенерго" у передбачені строки не здійснив відшкодування сум понесених Головним управлінням ПФУ у Вінницькій області витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за період січня-лютого 2024 року у сумі 1 050 652, 33 грн.
Загальна сума несплаченої заборгованості з відшкодування сум витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах та понесених Головним управлінням ПФУ у Вінницькій області за період січня-лютого 2024 року складає 1 050 652, 33 грн.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступні обставини та приписи законодавства.
Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
З огляду на зміст наведеної норми процесуального права та з урахуванням того, що вимогою заявленого позову є стягнення витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
У свою чергу, вимогою зустрічного позову є визнання протиправними дій пенсійного органу щодо складання розрахунків фактичних витрат, відтак предметом доказування у цій справі мають бути обставини, які свідчать про наявність підстав, з якими законом пов`язує можливість стягнення цих витрат у судовому порядку.
Відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування розроблений Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", який визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.
Виключно Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV) визначаються: принципи та структура системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; коло осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню; перелік платників страхових внесків, їх права та обов`язки; порядок нарахування, обчислення та сплати страхових внесків; стягнення заборгованості за цими внесками.
Статтею 5 Закону № 1058-IV його дію поширено на регулювання відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів на ці правовідносини може поширюватися лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що йому не суперечить.
Пунктом 2 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV встановлено, що до пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.
Покриття витрат Пенсійного фонду на виплату і доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах відповідно до статей 13 і 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" та призначених відповідно до частин другої і третьої статті 114 цього Закону до досягнення пенсійного віку, визначеного статтею 26 цього Закону, здійснюється у такому порядку:
підприємства та організації (крім сільськогосподарських товаровиробників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України ) вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України; на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, а також на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини другої статті 114 цього Закону, - до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону за раніше діючим порядком;
за рахунок коштів Державного бюджету України пенсії, призначені особам відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (стосовно осіб, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України ) та відповідно до статті 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" та після цієї дати відповідно до пунктів 2-8 частини другої статті 114 цього Закону (стосовно осіб, які працювали у сільськогосподарських товаровиробників, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) та частини третьої статті 114 цього Закону.
У разі недостатності зазначених коштів фінансування суми, якої не вистачає для повного покриття витрат на виплату та доставку таких пенсій, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.
Інструкція про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затверджена постановою правління Пенсійного фонду України за № 21-1 від 19.12.2003 (далі Інструкція № 21-1) встановлює обов`язок підприємств здійснювати відшкодування витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Згідно з пунктом 6.1 Інструкції № 21-1 для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 розділу 2 цієї Інструкції (крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені у підпункті 4 пункту 291.4 статті 291 глави 1 розділу XIV Податкового кодексу України ), відшкодуванню підлягають фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до набрання чинності Законом України від 03 жовтня 2017 року № 2148-VІІІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування":
особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за Списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України;
особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Відповідно до пункту 6.2 Інструкції витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покриваються цими підприємствами пропорційно стажу роботи.
При цьому стаж роботи на останньому підприємстві враховується у повному розмірі, а з попередніх місць роботи осіб він додається до стажу, необхідного для призначення пенсій на пільгових умовах.
Якщо пенсія на пільгових умовах призначена із взаємним зарахуванням періодів роботи, передбачених статтями 13, 14 та 55 Закону України Про пенсійне забезпечення, або із взаємним зарахуванням періодів роботи, передбачених частинами другою і третьою статті 114 Закону, які дали право на цю пільгову пенсію, то відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку цих пенсій здійснюється тими підприємствами, на яких цей стаж було вироблено.
Згідно з пунктом 6.4 Інструкції розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 "Прикінцевих положень" Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.
Відповідно до пункту 6.5 Інструкції № 21-1 розрахунки формуються програмними засобами Інтегрованої комплексної інформаційної системи (ІКІС) Пенсійного фонду України до 01 січня поточного року та протягом місяця з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії (підсистема "Призначення та виплата пенсій на базі електронної пенсійної справи" (ППВП ЕПС)) за даними відомостей, сформованих згідно з додатком 8. Уповноважені особи підписують розрахунки та передають їх підрозділам, відповідальним за направлення їх платникам.
Згідно з пунктом 6.7 Інструкції № 21-1 підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії.
Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.
Пунктом 6.8 Інструкції 21-1 встановлено, що у разі призначення пенсій на пільгових умовах особам, які мають необхідний стаж роботи не за місцем призначення цієї пенсії, орган Пенсійного фонду за місцем призначення пенсії надсилає розрахунок згідно з додатками, зазначеними у пункті 6.4 цієї глави для зазначених підприємств, у двох примірниках через орган Пенсійного фонду за місцезнаходженням цього підприємства (крім підприємств, місцезнаходженням яких є вільна економічна зона "Крим"). Відшкодування сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, у таких випадках здійснюється підприємством на рахунки органу Пенсійного фонду за місцезнаходженням підприємства.
Таким чином, обов`язок визначення сум відшкодування витрат на виплату і доставку пенсій та надіслання розрахунків згідно з додатками, зазначеними у пункті 6.4 Інструкції за місцезнаходженням підприємства, на якому працювали особи, які мають стаж, що дає право на пільгових пенсій, покладений на орган Пенсійного фонду за місцем призначення пенсії.
У свою чергу, такі підприємства зобов`язані здійснити відшкодування зазначених витрат в розмірах визначених пенсійним, підставою для відшкодування вказаних сум є розрахунки цих витрат, які надсилалися підприємству.
Вирішуючи цей спір, суд враховує таке.
Щодо доводів АТ "ДТЕК Західенерго" не подання підприємству детального розрахунку суми заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за січень-лютий 2024 року, а також доказів підтвердження факту здійснення перерахувань пенсій особам, вказаних в розрахунках, суд зазначає наступне.
Пунктом 6.4 Інструкції № 21-1 передбачено, що розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у Розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій (додаток 6, 7 Інструкції).
10.01.2024 Головне управління ПФУ у Вінницькій області надіслало відокремленому підрозділу "Ладижинська ТЕС" АТ "ДТЕК Західенерго" річні Розрахунки на січень 2024 року поштовим відправленням з дотриманням вимог 6.4 Інструкції № 21-1.
Матеріали справи містять детальний розрахунок Головним управлінням ПФУ у Вінницькій області витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах по Списку № 1, № 2 по ВП "Ладижинська ТЕС" АТ "ДТЕК Західенерго" у розрізі нарахованих пенсій пенсіонерам та довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, а також довідки щодо отримання пенсій громадянами (за якими рахується заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій призначених на пільгових умовах), в яких вказані місяць та рік отримання пенсії, а також сума отриманої пенсії.
Щодо доводів АТ "ДТЕК Західенерго" про довідковий характер розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, слід зазначити таке.
Відповідно до пункту 6.1 Розділу 6 Інструкції № 21-1 відшкодуванню підлягають фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до набрання чинності Законом України від 03.10.2017 № 2148-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Покриття витрат Пенсійного фонду на виплату і доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах відповідно до статей 13 і 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" та призначених відповідно до частин другої і третьої статті 114 Закону № 1058-IV (стаття 114 набула чинності з 11.10.2017 згідно змін внесених Законом України № 2148 від 03.10.2017) до досягнення пенсійного віку, визначеного статтею 26 Закону № 1058-IVздійснюється у такому порядку:
- підприємства та організації (крім сільськогосподарських товаровиробників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затверджених Кабінетом Міністрів України; на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, а також на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини другої статті 114 Закону № 1058 до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону за раніше діючим порядком.
Отже, зазначеними нормами прямо визначений обов`язок підприємств стосовно повноти та своєчасності відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій особам, яким пенсії призначені на пільгових умовах відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
При цьому, єдиною підставою для відшкодування витрат на виплату та доставку вищезазначених пільгових пенсій, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" є розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, що підлягають відшкодуванню за відповідний період.
Аналогічна правова позиція узгоджується з подібними правовими висновками, викладеними у Постановах Верховного суду від 14.09.2022 № 817/1943/17 та від 05.01.2021 № 640/18421/19.
Отже, твердження АТ "ДТЕК Західенерго" про те, що розрахунки на виплату та доставку пільгових пенсій носять довідковий характер є безпідставними.
Щодо надання доказів про зарахування пенсій на карткові рахунки пенсіонерів та відомостей на виплату пенсій пенсіонерам, що зазначені у розрахунках фактичних витрат, слід врахувати наступне.
Відповідно до п. 12 Порядку виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 30.08.1999 №1596, зі змінами (далі Порядок № 1596) органи Пенсійного фонду та органи соціального захисту населення на підставі заяв, передбачених пунктом 10 цього Порядку, складають: списки на зарахування пенсій та грошової допомоги на поточні рахунки (далі - Списки) згідно з додатком 2 у двох примірниках; опис списків на зарахування пенсій та грошової допомоги на поточні рахунки (далі - Опис) згідно з додатком 3 у трьох примірниках.
Згідно з абз. 3 п. 1.3 Порядку № 1596 за договорами, зазначеними у пункті 3 цього Порядку, та за наявності технічних можливостей сторін цих договорів списки на зарахування пенсій та грошової допомоги на поточні рахунки, а також документи та відомості, необхідні для відкриття рахунків одержувачам за зверненнями органів Пенсійного фонду України, органів соціального захисту населення, можуть подаватися в електронній формі з використанням засобів кваліфікованого електронного підпису чи печатки, які містять вбудовані апаратно - програмні засоби, що забезпечують захист записаних на них даних від несанкціонованого доступу, безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів і їх копіювання.
Головне управління ПФУ у Вінницькій області стверджує, що ним укладено договір з AT "Державний ощадний банк України" від 30.09.2022 пунктом 2.3. якого передбачено зобов`язання Головного управління передавати AT "Державний ощадний банк України" основні списки в електронній формі. Тому, відомості (списки) про зарахування пенсійних виплат на банківські установи передаються виключно на магнітних (електронних носіях). Відтак, відсутня можливість надати витяги з відомостей про зарахування пенсій на карткові рахунки пенсіонерів та відомості на виплату пенсій відповідним пенсіонерам, що зазначені у розрахунках.
Щодо доводів АТ "ДТЕК Західенерго" про те, що спірні розрахунки фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій містять інформацію про призначення пенсії на пільгових умовах ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ), який не має відповідного стажу для призначення пільгової пенсії, суд враховує таке.
На виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 01.05.2023 у справі № 120/40/23 ОСОБА_1 призначена пенсію відповідно до пункту 2 частини 2 статті 114 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з 17.11.2022. У цьому рішенні суд встановив, що загальний стаж роботи ОСОБА_1 складає 35 років 7 місяців 18 днів в тому числі стаж, що дає право на пільгову пенсію 12 років 5 місяців 1 день. Станом на дату призначення пенсії (17.11.2022) ОСОБА_1 досяг 56 років, тому застосовані вищевказані положення про зменшення пенсійного віку на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців роботи з шкідливими і важкими умовами праці, а тому для призначення пенсії на пільгових умовах при досягненні 56 років достатньо 10 років пільгового стажу.
Таким чином, суд вважає безпідставними твердження АТ "ДТЕК Західенерго" про протиправність розрахунків фактичних витрат у зв`язку із включенням до них витрат на відшкодування пенсії ОСОБА_1 .
Також АТ "ДТЕК Західенерго" у заяві від 05.06.2024 стверджує, що спірні розрахунки, що сформовані в Головному управлінні ПФУ у Вінницькій області, підписані ОСОБА_2 , посада якої зазначена як "начальник Відділу обслуговування громадян № 11 (сервісний центр)", у той час, як право підписувати такі розрахунки належить виключно начальнику та заступнику начальника ГУ ПФУ у Вінницькій області. Отже, ОСОБА_3 є неповноважною для підписання зазначених розрахунків.
Так, суд встановив, що спірні розрахунки фактичних витрат підписані начальником Відділу обслуговування громадян № 11 (сервісний центр) Аллою Столбовою.
Додатком 6 Інструкції № 21-1 визначена обов`язкова форма розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону, відповідно до якої належним підписантом розрахунків є керівник (заступник керівника) органу Пенсійного фонду України.
Відповідно до п. 1.3 Інструкції 21-1 органами пенсійного фонду України є управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, об`єднані управління, а також головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
Отже, підписання вказаних розрахунків належить до функцій керівника та заступників керівника органу Пенсійного фонду України.
У п. 1.2.2. наказу начальника Головного управління ПФУ у Вінницькій області від 24.11.2-23 № 1004 Про надання права підпису на окремих документах зазначено, що працівникам Відділу обслуговування громадян (Сервісних центрів) надається право підпису листів-повідомлень про направлення суб`єктам господарювання розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій.
Суд погоджується із доводами АТ "ДТЕК Західенерго" про те, що право підписувати розрахунки фактичних витрат має керівник Головного управління ПФУ у Вінницькій області або його заступники, втім, дане порушення не є порушенням, що змінює суті цих правовідносин та не звільняє ВП "Ладижинська теплова електростанція" АТ "ДТЕК Західенерго" від обов`язку сплати фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій.
Беручи до уваги наведені вище обставини, суд не встановив у діях Головного управління ПФУ у Вінницькій області ознак протиправності при складанні розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню за січень-лютий 2024 року.
Відтак, суд відмовляє АТ "ДТЕК Західенерго" у задоволенні зустрічного позову.
Оскільки суд встановив, що ВП "Ладижинська теплова електростанція" АТ "ДТЕК Західенерго" у передбачені строки не здійснив відшкодування сум понесених пенсійним органом витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за період за період січень-лютий 2024 року у сумі 1 050 652, 33 грн, то суд робить висновок, що несплата АТ "ДТЕК Західенерго" понесених Головним управлінням ПФУ у Вінницькій області витрат на виплату та доставку пенсій призначених на пільгових умовах, вчинена всупереч частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", пункту 6 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої Постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 за № 21-1.
Як наслідок, суд вважає за необхідне стягнути ВП "Ладижинська теплова електростанція" АТ "ДТЕК Західенерго" на користь Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області заборгованість з відшкодування витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за період січень-лютий 2024 року у сумі 1 050 652, 33 грн.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З огляду на викладене вище, суд відмовляє АТ "ДТЕК Західенерго" у задоволенні вимог про визнання протиправними дій щодо складання розрахунків фактичних витрат та задовольняє позовні вимоги Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області про стягнення заборгованості.
Головне управління ПФУ у Вінницькій області при зверненні до суду сплатило судовий збір в розмірі 15759,78 грн.
Відповідно до частини 2 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Ухвалою від 09.04.2024 суд відстрочив Акціонерному товариству "ДТЕК Західенерго" сплату судового збору до ухвалення судового рішення у цій справі.
Відтак, оскільки суд відмовив АТ "ДТЕК Західенерго" у задоволенні зустрічного позову, то судовий збір у сумі 15759,78 грн підлягає стягненню з АТ "ДТЕК Західенерго" до Державного бюджету.
Керуючись ст. ст. 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 КАС України, суд
в и р і ш и в:
Відмовити Акціонерному товариству "ДТЕК Західенерго" у задоволенні зустрічного позову до Головного управління Пенсійного Фонду України у Вінницькій області про визнання протиправними дій щодо складання розрахунків фактичних витрат.
Задовольнити первісний позов Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області до Акціонерного товариства "ДТЕК Західенерго", Відокремленого підрозділу "Ладижинська теплова електростанція" про стягнення заборгованості.
Стягнути з Акціонерного товариства "ДТЕК Західенерго", Відокремленого підрозділу "Ладижинська теплова електростанція" (24321, вул. Наконечного, буд. 173, м. Ладижин, Вінницька обл.; ЄДРПОУ 05470928) на користь Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (21005, вул. Зодчих, буд. 22, м. Вінниця; ЄДРПОУ 13322403) заборгованість з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених за віком на пільгових умовах по Списку № 1 та Списку № 2 на загальну суму 1 050 652 (один мільйон п`ятдесят тисяч шістсот п`ятдесят два) грн 33 коп.
Стягнути з Акціонерного товариства "ДТЕК Західенерго", Відокремленого підрозділу "Ладижинська теплова електростанція" (24321, вул. Наконечного, буд. 173, м. Ладижин, Вінницька обл.; ЄДРПОУ 05470928) до Державного бюджету України судові витрати зі сплати судового збору у сумі 15 759 (п`ятнадцять тисяч сімсот п`ятдесят дев`ять) грн 78 коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 04 жовтня 2024 року.
СуддяКисильова Ольга Йосипівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2024 |
Оприлюднено | 07.10.2024 |
Номер документу | 122093848 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні