Справа № 420/23645/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 жовтня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Хлімоненкової М.В., розглянувши в порядку письмового провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Міністерства Юстиції України до Громадської організації «Руський культурний центр ім. Пушкіна О.С.» про припинення діяльності юридичної особи,
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Міністерства Юстиції України до Громадської організації «Руський культурний центр ім. Пушкіна О.С.» про припинення діяльності юридичної особи, у якому позивач просить суд припинити шляхом заборони діяльність юридичної особи Громадської організації «Руський культурний центр ім. Пушкіна О.С.».
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідно до частини п`ятої статті 16 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» у найменуванні юридичних осіб забороняється використовувати символіку російської імперської політики відповідно до Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» № 3005-IX від 21 березня 2023 року.
Проведеним моніторингом відповідності найменування юридичної особи вимогам Закону № 3005-IX встановлено, що найменування юридичної особи Громадської організації «Руський культурний центр ім. Пушкіна О.С.» не відповідає вимогам цього Закону.
Комісією з питань дотримання Законів України «Про засудження комуністичного та націоналсоціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» проведено правову експертизу, за результатами якої 02.07.2024 складено правовий висновок №6, затверджений наказом Міністерства юстиції України від 05.07.2024 № 2015/5, відповідно до якого найменування об`єкта правової експертизи Громадської організації «Руський культурний центр ім. Пушкіна О.С.» містить символіку російської імперської політики, що свідчить про порушення відповідачем вимог Закону №3005-IX.
Наявність правового висновку встановлює обов`язок Мін`юсту як центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації, звернутися до суду з позовом про припинення відповідача.
Ухвалою суду від 31.07.2024 року відкрито спрощене позовне провадження у справі.
Відповідач відзиву на позовну заяву до суду не надав. Електронний кабінет в підсистемі Електронний суд ЄСІТС у відповідача відсутній. Ухвала про відкриття провадження в адміністративній справі була надіслана відповідачу за місцем знаходження юридичної особи, згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення (ідентифікатор 0600280244322) ухвалу про відкриття провадження відповідач не отримав, повернена за зворотною адресою, у зв`язку із відсутністю адресата за вказаною адресою.
04.09.2024 судом повторно було надіслано ухвалу про відкриття провадження в адміністративній справі на адресу місця знаходження відповідача. Проте, відправлення за №0600285716710 також повернулося до суду, у зв`язку із відсутністю адресата за вказаною адресою.
Відтак, судом вжито достатніх заходів щодо належного повідомлення відповідача про відкриття провадження у справі та надано достатній строк для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідно до частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши наявні у справі докази та письмові пояснення, викладені у позові, суд встановив наступні обставини.
Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб - підприємців, громадських формувань юридична особа - Громадської організації «Руський культурний центр ім. Пушкіна О.С.» зареєстрована 19.03.2013; ідентифікаційний код юридичної особи: 38593860; місцезнаходження: Україна, 73008, Херсонська обл., місто Херсон, Бериславське шосе, будинок 26.
Відповідно до ч.1-3 ст.1 Закону України «Про громадські об`єднання» №4572-VI від 22.03.2012 (далі Закон №4572-VI), громадське об`єднання - це добровільне об`єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів. Громадське об`єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка. Громадська організація - це громадське об`єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи.
Згідно з ч.1 ст. 4 Закону №4572-VI, утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких, зокрема, спрямовані на пропаганду російської імперської політики та її символіки, комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, забороняються.
Також частиною 5 ст. 16 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» № 755-IV від 15.05.2003, визначено, що у найменуванні юридичних осіб забороняється використовувати символіку російської імперської політики відповідно до Закону України "Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії".
Закон України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» №3005-IX від 21.03.2023 (далі Закон №3005-IX), визначає правові засади засудження російської імперської політики в Україні, заборони пропаганди її символіки та встановлює порядок ліквідації символіки російської імперської політики.
У пункту «є» частини 4 статті 2 Закону №3005-IX, визначено, що символіка російської імперської політики - символіка, що включає, зокрема, назви підприємств, установ, організацій на території України, яким присвоєні імена або псевдоніми осіб, які відповідають критеріям, встановленим підпунктами "в" і "г" цього пункту.
В той же час, пунктом «г» частини 4 статті 2 Закону №3005-IX визначено, що символіка російської імперської політики - символіка, що включає зображення, пам`ятники, пам`ятні знаки, написи, присвячені особам, які публічно, у тому числі в медіа, у літературних та інших мистецьких творах, підтримували, глорифікували або виправдовували російську імперську політику, закликали до русифікації чи українофобії.
Частиною першої статті 3 Закону № 3005-IX встановлено, що російська імперська політика визнається злочинною та засуджується.
Відповідно до ст. 4 Закону №3005-IX, пропаганда російської імперської політики та її символіки забороняється. Присвоєння географічним об`єктам, юридичним особам та об`єктам права власності назв, що глорифікують, увічнюють, пропагують або містять символіку російської імперської політики, а також держави-терориста (держави-агресора) або її визначні, пам`ятні, історичні та культурні місця, населені пункти, дати, події, забороняється.
Пунктами 3, 4 ст.8 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №3005-IX передбачено, що юридичні особи, політичні партії, інші об`єднання громадян, зареєстровані на день набрання чинності цим Законом, у разі недодержання вимог цього Закону зобов`язані протягом одного місяця з дня набрання чинності цим Законом привести свої установчі документи, найменування та/або символіку у відповідність із цим Законом. У разі недодержання вимог цього Закону юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян, зазначеними у пункті 3 цієї статті, їхня діяльність підлягає забороні у встановленому законом порядку, крім випадків, якщо юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян вжито заходів для додержання вимог цього Закону, а неможливість державної реєстрації змін до установчих документів, пов`язаних з приведенням їх у відповідність із цим Законом, зумовлена об`єктивними причинами.
Відповідно до п. 1 Положення Про Міністерство Юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 228 від 02.07.2014, Міністерство юстиції України (Мін`юст) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, державну політику з питань, зокрема, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб підприємців.
Пунктом 18-14 Положення, передбачено, що на Мінюст покладено завдання по прийняттю рішення щодо невідповідності діяльності, найменування та / або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки та/або Закону України Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії.
Законодавством передбачена процедура встановлення невідповідності найменування юридичної особи вимогам Закону №3005-IX, що передує зверненню Мін`юсту до суду із вимогами про заборону її діяльності.
Так, постановою Кабінету Міністрів України №354 від 27.05.2015 затверджено Порядок прийняття рішень щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Законів України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки, Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії (далі Порядок №354).
Пунктом 3 Порядку №354 визначено, що Мін`юст безпосередньо або через територіальні органи забезпечує постійний моніторинг відповідності найменування та/або символіки, матеріалів реєстраційної справи юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Законів.
Підставою проведення правової експертизи, згідно п. 4 Порядку №354, може бути ініціатива Мін`юсту.
Водночас, пунктом 7 Порядку №354 передбачено, що для проведення правової експертизи щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Законів утворюється Комісія з питань дотримання Законів України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки, Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії (далі - Комісія). Комісія є постійно діючим колегіальним консультативно-дорадчим органом при Мін`юсті, склад та положення якої затверджуються наказом Мін`юсту.
Наказом Мін`юсту від 26.07.2023 № 1853/7 (зі змінами) створено Комісію з питань дотримання Законів України «Про засудження комуністичного та націоналсоціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» (далі Комісія) та затверджено її склад.
Згідно з пунктами 14, 15,18 Порядку №354, предметом правової експертизи є, зокрема, найменування об`єкта правової експертизи. За результатами правової експертизи щодо кожного об`єкта складається окремий правовий висновок про відповідність або невідповідність його діяльності, найменування та/або символіки вимогам Законів. Комісія під час правової експертизи бере до уваги повідомлення об`єкта правової експертизи про наявні об`єктивні причини неможливості виконання ним вимог Законів та про вжиті заходи, спрямовані на виконання вимог Законів.
На виконання вимог п. 18 Порядку №354 та з метою з`ясування наявності поважних причин неможливості виконання ним вимог Закону №3005-IX, позивач 24.04.2024 надіслав відповідачу листа № 61029/19.4/33-24 від 22.04.2024, у якому просив протягом 10 днів з дня отримання цього листа надати пояснення щодо неприведення свого найменування у відповідність з вимогами Закону № 3005 протягом місяця з дня набрання ним чинності.
11.05.2024 лист був повернутий відправнику, у зв`язку із відсутністю відповідача за адресою реєстрації.
02.07.2024 Комісією був складений правовий висновок про невідповідність найменування вимогам Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» Громадської організації «Руський культурний центр ім. Пушкіна О.С.».
За результатами правової експертизи Комісією встановлено, що найменування об`єкта правової експертизи - Громадської організації «Руський культурний центр ім. Пушкіна О.С.» не відповідає частині другій статті 4 Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні та деколонізацію топонімії» оскільки відповідно до Переліку окремих осіб, подій, назв, що підпадають під обмеження встановлені Законом України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні та деколонізацію топонімії» укладений за результатами розгляду звернень та запитів органів місцевого самоврядування, виконавчої влади, юридичних та фізичних осіб, надісланий листом Українського інституту національної пам`яті від 25 березня 2024 року №754/2.2-07-24, ОСОБА_1 (1799-1837) російський поет, творчість якого безпосередньо пов`язана з глорифікацією і виправданням російської імперської політики (поема «Полтава», вірші «Клеветникам России», «Бородинская годовщина» тощо), в радянській ідеології використовувався для демонстрації величі російської культури та її вищості над культурами інших народів СРСР.
В той же час, відомості про наявні об`єктивні причини неможливості виконання об`єктом правової експертизи вимог Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні та деколонізацію топонімії» у Комісії були відсутні.
Пунктом 20 Порядку №354 передбачено, що правовий висновок про відповідність/невідповідність діяльності, найменування та/або символіки об`єкта правової експертизи вимогам Законів затверджується наказом Мін`юсту в строк, визначений у пунктах 11 і 12 цього Порядку.
У відповідності до наведеного положення, наказом Мін`юсту Про затвердження Правового висновку Комісії з питань дотримання Законів України «Про засудження комуністичного та націоналсоціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» №2015/5 від 05.07.2024 був затверджений правовий висновок Комісії від 02 липня 2024 року № 6 та визнано, що найменування Громадської організації «Руський культурний центр ім. Пушкіна О.С.» не відповідає частині другій статті 4 Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії».
Відтак, Мін`юст дотримався законодавчо визначеної процедури щодо встановлення невідповідності найменування юридичної особи-відповідача вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» шляхом проведення правової експертизи та затвердження її результатів.
З огляду на викладене вище, суд доходить висновку, що найменування відповідача містить символіку російської імперської політики. У строки, визначені ст.8 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №3005-IX, відповідач не привів своє найменування у відповідність до вимог Закону.
В свою чергу, в ході розгляду справи, судом не було встановлено наявності об`єктивних причин, які завадили відповідачу здійснити державну реєстрацію змін до установчих документів, пов`язаних з приведенням їх у відповідність із цим Законом.
Відповідно до ч.1 ст.25 Закону №4572-VI, припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.
Статтею 28 цього ж Закону визначено, що громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації у разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону, а також у разі засудження його уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
Зазначені положення кореспондуються з частиною 2 статті 7 Закону №3005-IX, згідно з якою у разі невиконання юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян вимог цього Закону їхня діяльність підлягає припиненню (забороні) в судовому порядку за позовом центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.
Оскільки судом встановлено порушення Громадською організацією «Руський культурний центр ім. Пушкіна О.С.» Закону №3005-IX, у зв`язку із не приведення свого найменування у відповідність до його вимог, позов підлягає задоволенню, а діяльність відповідача припиненню шляхом її заборони.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України під час задоволення позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки позивачем не надано доказів понесення вказаних витрат, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
На підставі викладеного, керуючись статтями 242-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позов Міністерства Юстиції України задовольнити повністю.
Припинити юридичну особу - Громадську організацію «Руський культурний центр ім. Пушкіна О.С.» шляхом заборони її діяльності.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Міністерство Юстиції України, код ЄДРПОУ 00015622, місцезнаходження: 01001, місто Київ, вул. Архітектора Городецького, будинок 13,
Відповідач: Громадська організація «Руський культурний центр ім. Пушкіна О.С.», код ЄДРПОУ 38593860, місцезнаходження: 73008, Херсонська обл., м. Херсон, Бериславське шосе, буд. 26.
Суддя Марина ХЛІМОНЕНКОВА
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2024 |
Оприлюднено | 07.10.2024 |
Номер документу | 122094428 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо звернень органів доходів і зборів, у тому числі щодо припинення юридичної особи (припинення підприємницької діяльності фізичної особи–підприємця) |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Хлімоненкова М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні