ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 жовтня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/5564/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/5564/24 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Виконавчого комітету Лубенської міської ради Полтавської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
07.05.2024 ОСОБА_1 направила до Полтавського окружного адміністративного суду позов, що заявлений до Управління соціального захисту населення Виконавчого комітету Лубенської міської ради Полтавської області (надалі - Управління), в якому просить суд визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у встановленні їй статусу члена сім`ї померлого ветерана війни та видачі посвідчення члена сім`ї загиблого, зобов`язавши при цьому Управління встановити ОСОБА_1 статус члена сім`ї померлого ветерана війни та видати посвідчення члена сім`ї загиблого.
Мотивуючи свої вимоги, позивачка зазначає, що вона перебувала у зареєстрованому шлюбі з померлим ОСОБА_2 , який мав статус інваліда війни відповідно до статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". Вдруге вона не одружилася, а тому вважає, що має право на встановлення статуту члена сім`ї померлого ветерана війни та на отримання відповідного посвідчення. Зауважує, що чинність означеного Закону поширюється також і на членів сім`ї військовослужбовців, які померли внаслідок захворювання, одержаного в період проходження військової служби.
Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 14.05.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач позов не визнав. У наданому до суду відзиві на позов представник відповідача просив у задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на те, що позивач повинна була надати до Управління висновок військово-лікарської комісії про причинний зв`язок загибелі (смерті) військовослужбовця з виконання обов`язків військової служби щодо захисту Батьківщини. Оскільки такого висновку позивач не надала, то право на встановлення статусу "члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни" та отримання відповідного посвідчення вона не набула (а.с. 34-37).
Правом на подачу відповіді на відзив позивач не скористалася.
Розгляд даної справи здійснюється судом в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженка м. Лубни Полтавської області, з 15.03.1975 перебувала у шлюбі з ОСОБА_2 , факт чого підтверджується копією свідоцтва про укладення шлюбу серії НОМЕР_1 (а.с. 9).
ОСОБА_2 за життя було встановлено І групу інвалідності, а також надано право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - інвалідів війни, що підтверджено копією посвідчення серії НОМЕР_2 від 09.04.2004 (а.с. 11).
ОСОБА_2 мав статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році 1-ї категорії, що підтверджується копією посвідчення серії НОМЕР_3 (а.с. 11).
ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_2 помер, факт чого підтверджується копією свідоцтва про смерть серії НОМЕР_4 від 26.02.2024 (а.с. 10).
Позивачка звернулася до Управління із заявою про встановлення їй статусу та видачу посвідчення члена сім`ї загиблого, померлого ветерана війни, у відповідь на яку листом від 17.04.2024 вих. №03-2/1641 відповідач повідомив про відмову у встановленні зазначеного статусу та запропонував надати документ, що встановлює причинний зв`язок загибелі (смерті) військовослужбовця з виконанням обов`язків військової служби (службових обов`язків) (а.с. 25-26).
Невдовзі, на засіданні штатної військово-лікарської комісії 12 регіональної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України (Протокол №1404 від 25.04.2024) було підтверджено, що захворювання та причина смерті особи, звільненої з військової служби ОСОБА_2 , 1952 р.н., ТАК, пов`язані з виконанням обов`язків військової служби з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, про що свідчить витяг з протоколу комісії (а.с. 12).
Позивач не погодилась із вищезазначеними діями відповідача щодо відмови у задоволенні її заяви про встановлення статусу особи, на яку поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та видачі посвідчення встановленого зразка, та звернулася до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних міркувань.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення.
Правовий статус ветеранів війни, забезпечення створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяння формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них визначаються Законом України від 22.10.1993 №3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон №3551-XII).
Відповідно до частини другої статті 4 Закону №3551-ХІІ, до ветеранів війни належать: учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни.
У силу пункту 1 частини другої статті 7 Закону №3551-ХІІ до осіб з інвалідністю внаслідок війни належать також особи з інвалідністю з числа військовослужбовців, осіб вільнонайманого складу, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час захисту Батьківщини, виконання інших обов`язків військової служби, пов`язаних з перебуванням на фронті в інші періоди, з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, ядерних аварій, ядерних випробувань, з участю у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, іншим ураженням ядерними матеріалами.
Відповідно до пункту 1 абзацу першого частини першої статті 10 Закону №3551-ХІІ, до сімей загиблих (померлих) ветеранів війни належать, зокрема, сім`ї осіб, зазначених у статтях 6 і 7 цього Закону, які загинули (пропали безвісти) або померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час захисту Батьківщини або виконання інших обов`язків військової служби (службових обов`язків), а також внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті або одержаного в період проходження військової служби (у тому числі на території інших держав) під час воєнних дій та конфліктів.
За змістом частин першої, п`ятої статті 18 Закону №3551-XII, ветеранам війни вручаються посвідчення та нагрудні знаки. Порядок виготовлення та видачі посвідчень і знаків встановлюється Кабінетом Міністрів України та міжнародними договорами, в яких бере участь Україна.
Особам, які мають право на одночасне отримання посвідчення члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни та члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, видається одне посвідчення за їх вибором.
Відповідно до пункту 2 Положення про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 №302 (надалі Положення №302), посвідчення є документом, що підтверджує статус ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників чи Захисниць України, на основі якого надаються відповідні пільги і компенсації.
Пунктом 4 Положення №302 передбачено, що членам сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, зазначеним у статті 10 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, видаються посвідчення з написом Посвідчення члена сім`ї загиблого, а членам сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, зазначеним у статті 10-1 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, видаються посвідчення з написом Посвідчення члена сім`ї загиблого Захисника чи Захисниці України.
Абзацом другим пункту 7 Положення №302 визначено, що Посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни, Посвідчення учасника війни і відповідні нагрудні знаки, Посвідчення члена сім`ї загиблого, Посвідчення члена сім`ї загиблого Захисника чи Захисниці України видаються структурними підрозділами районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами міських, районних у місті (у разі їх утворення) рад, на які покладено функції з питань ветеранської політики (далі - місцеві структурні підрозділи з питань ветеранської політики), за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування) або адресою фактичного місця проживання (для внутрішньо переміщених осіб) особи.
Предметом цього спору є правовідносини щодо наявності або відсутності підстав для встановлення позивачу, як дружині померлого ветерана війни, статусу члена сім`ї померлого ветерана війни та видачі відповідного посвідчення.
Згідно з пунктом 6 Рішення Конституційного Суду України від 01.12.2004 №20-РП/04, ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи бойових діях на території інших держав. Розділ 11 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту" визначає поняття і зміст статусу ветеранів війни (учасників бойових дій, інваліди війни, учасники війни) та осіб, на яких поширюється дія його положень. Це колишні військовослужбовці, які безпосередньо як у воєнний, так і в мирний час виконували інші обов`язки військової служби та тилового забезпечення, пов`язані з необхідністю захисту Батьківщини, у тому числі з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, ядерних аварій.
Верховний Суд у постанові від 28.07.2022 у справі №520/2798/19 дійшов висновку про те, що для встановлення особі статусу "Член сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни" необхідна наявність таких обставин:
- наявність у померлого чоловіка статусу, зокрема, інвалід війни;
- визнання померлого чоловіка за життя інвалідом від загального захворювання, трудового каліцтва та з інших причин пов`язаних з проходження військової служби чи участі у бойових діях, які не одружилися вдруге.
Наявними у матеріалах справи письмовими доказами підтверджено обставини того, що ОСОБА_2 за життя було встановлено І групу інвалідності, а також надано право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - інвалідів війни (а.с. 11).
Тож ОСОБА_2 набув статус особи з інвалідністю внаслідок війни.
ОСОБА_1 є дружиною ОСОБА_2 , на день його смерті перебувала з ним у шлюбі. Докази того, що позивачка після смерті чоловіка взяла інший шлюб у матеріалах справи відсутні.
За наведених обставин суд дійшов висновку про те, що позивач має право на отримання статусу члена сім`ї померлого ветерана війни з видачею посвідчення Посвідчення члена сім`ї загиблого.
Про правильність такого висновку суду свідчить ще й та обставина, що згідно з Витягом з протоколу засідання штатної військово-лікарської комісії 12 регіональної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України (Протокол №1404 від 25.04.2024) захворювання та причина смерті особи, звільненої з військової служби, ОСОБА_2 , 1952 р.н., ТАК, пов`язані з виконанням обов`язків військової служби з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (а.с. 12).
Вказаний Витяг хоч і не був ще створений на момент звернення позивачки до відповідача, але наразі, за його наявності, не може бути залишений судом поза увагою при вирішення даного спору.
Доводи відповідача про необхідність надання документів про причинний зв`язок смерті ОСОБА_2 з виконанням обов`язків військової служби, у тому числі з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, суд визнає безпідставними, оскільки вони не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства.
Інших підстав для відмови ОСОБА_1 у встановленні їй статусу члена сім`ї померлого ветерана війни з видачею посвідчення Посвідчення члена сім`ї загиблого відповідач не зазначив.
Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про наявність достатніх фактичних та юридичних підстав для задоволення позову.
За правилом частини першої статті 139 КАС України сплачений позивачем судовий збір у сумі 1211,20 грн підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 у справі №440/5564/24 - задовольнити.
Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Виконавчого комітету Лубенської міської ради Полтавської області щодо відмови у встановленні ОСОБА_1 статусу особи, на яку поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та видачі їй посвідчення встановленого зразка.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Виконавчого комітету Лубенської міської ради Полтавської області встановити ОСОБА_1 статус члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни та видати їй посвідчення встановленого зразка.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Виконавчого комітету Лубенської міської ради на користь ОСОБА_1 судові витрати, що пов`язані зі сплатою судового збору, у сумі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн 20 коп.
Позивач: ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_5 ; АДРЕСА_1 ).
Відповідач: Управління соціального захисту населення Виконавчого комітету Лубенської міської ради Полтавської області (код ЄДРПОУ 24565327; просп. Володимирський, 9, м. Лубни, Полтавська область, 37500).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду впродовж тридцяти днів з моменту його підписання.
Суддя Є.Б. Супрун
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2024 |
Оприлюднено | 07.10.2024 |
Номер документу | 122094687 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Є.Б. Супрун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні