ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 вересня 2024 р. Справа № 520/20202/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Ральченка І.М.
суддів: Катунова В.В. , Подобайло З.Г.
за участю секретаря судового засідання Кривенка Т.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційними скаргами Приватного акціонерного товариства "Зміївська овочева фабрика", Головного управління ДПС у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 25.04.2024 (суддя Мар`єнко Л.М., повний текст складено 25.04.24 по справі № 520/20202/23
за позовом Приватного акціонерного товариства "Зміївська овочева фабрика"
до Головного управління ДПС у Харківській області
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариство "Зміївська овочева фабрика" звернулось до суду із позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 0212120413 від 17.07.2023.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 25.04.2024 позовні вимоги задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 17.07.2023 № 0212120413, яким до Приватного акціонерного товариства "Зміївська овочева фабрика" застосовано штрафні санкції за порушення граничних строків реєстрації у ЄРПН податкових накладних у сумі 150511,71 грн.
В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовлено.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області на користь Приватного акціонерного товариства "Зміївська овочева фабрика" судовий збір у розмірі 3028 грн.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області на користь Приватного акціонерного товариства "Зміївська овочева фабрика" судові витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 5000 грн.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позову, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, з викладенням висновків, що не відповідають обставинам справи, просив скасувати його та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі. В обґрунтування апеляційної скарги посилався на той факт, що територія Слобожанської селищної територіальної громади Чугуївського району Харківської області в період з 25.04.2022 до 10.12.2022 була включена до складу територій, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій, Торгово-промислова палата України ухвалила рішення уповноважених нею регіональних ТПП з метою підтвердження форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) у період дії введеного воєнного стану. Також позивач зазначав, що оскаржуване рішення не містить підстави для визначення штрафу та посилання на норми Податкового кодексу України, відповідно до яких здійснено їх розрахунок, що є порушенням пп. 1) пп. 58.1.1. п. 58.1 ст. 58 ПК України так і Порядку № 1024.
Відповідач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, з викладенням висновків, що не відповідають обставинам справи, просив скасувати його та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог. В обґрунтування апеляційної скарги посилався на порушення позивачем граничних строків реєстрації податкових накладних, що є підставою для застосування штрафних санкцій. Обставини несвоєчасної реєстрації позивачем податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, виписаних у період з 01.02.2022 по 01.04.2023 встановлені за результатами проведеної перевірки, за наслідками якої прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення.
У судовому засіданні представник позивача вимоги апеляційної скарги підтримав, просив її задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати в частині відмови у задоволенні позову, прийняти нове, яким задовольнити позов у повному обсязі. Проти доводів апеляційної скарги відповідача заперечував.
Представник відповідача у судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримала, просила її задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати, прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити. Доводи апеляційної скарги позивача вважала безпідставними.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників судового засідання, перевіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляційних скарг, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Як встановлено судовим розглядом, Головним управлінням ДПС у Харківській області проведено камеральну перевірку з питань дотримання термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ПАТ "Зміївська овочева фабрика".
За результатами проведеної перевірки відповідачем складений акт про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.06.2023 №18978/20-40-04-13-03/31834736, яким зафіксовано порушення платником податків термінів реєстрації податкових накладних.
На підставі вказаного акту Головним управлінням ДПС у Харківській області прийняте податкове повідомлення-рішення № 0212120413 від 17.07.2023, яким до позивача застосовано штраф у сумі 1769524,91 грн.
Позивач, не погоджуючись із прийнятим контролюючим органом рішенням, звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що частково податкове повідомлення-рішення відповідача прийняте не на підставі та у спосіб, визначені чинним законодавством.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Згідно з п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до абз. 1 п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Згідно з абз. 4 п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Абзацем 14 п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України визначено, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Відповідно до п. 120-1.1 ст. 120 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі, зокрема:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів.
Таким чином, платник податків має обов`язок реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, для податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
У свою чергу порушення зазначених строків реєстрації податкових накладних є підставою для настання відповідальності, передбаченої п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України.
Так, відповідно до акту про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких податкових накладних з ПДВ в ЄРПН від 15.06.2023 № 18978/20-40-04-13-03/31834736 підставою для притягнення позивача до відповідальності є порушення строків реєстрації податкових накладних, виписаних у період з 01.02.2022 по 01.04.2023.
Суд першої інстанції часткову протиправність притягнення позивача до відповідальності, передбаченої п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України, обґрунтовував тим, що положення пп. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX Податкового кодексу України, згідно з якими у податкового органу є право застосовувати санкції за порушення податкового законодавства у вказаний період незважаючи на визначені п. 52-1 підрозд. 10 розд. XX Податкового кодексу України обмеження штрафних санкцій за порушення податкового законодавства у той же період, що є неприпустимим.
З цього приводу колегія суддів зазначає наступне.
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 17.03.2020 № 533-IX внесено зміни у Податковий кодекс України, зокрема, підрозд. 10 розд. XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України доповнено п. 52-1 такого змісту "за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01 березня по 31 травня 2020 року, штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:
порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;
відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах, що застосовуються на загальних підставах;
порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
В подальшому Законом України від 13.05.2020 № 591-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)", який набрав чинності 29.05.2020, були внесені зміни в п. 52-1 підрозд. 10 розд. XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, а саме: слова та цифри "по 31 травня 2020 року" замінено цифрами та словами "по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19)".
Таким чином, штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних та/або розрахунку коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину не застосовуються.
При цьому, слід враховувати, що правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, та припиняється в день фактичної реєстрації податкової накладної.
Так, карантин діяв в Україні в період з 12.03.2020 до 30.06.2023, згідно постанов Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 (з урахуванням змін), та від 27.06.2023 № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» .
До завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24.02.2022 в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
03.03.2022 прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» № 2118-IX, який набрав чинності 07.03.2022, яким підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Разом з цим, Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12.05.2022 № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до пп. 69 підрозд. 10 розд. ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Відповідно до пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу Перехідні положення Податкового кодексу України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Згідно з пп. 69.1-1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підпунктом 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Тобто, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підп. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розділу ХХ Податкового кодексу України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, з 27.05.2022 припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались п. 52-1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Отже, враховуючи викладене вище платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого п. 52-1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, а саме з 01.03.2020 по 26.05.2022.
При цьому, у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена (ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (після 26.05.2022), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період, у якому підстави для звільнення від відповідальності відпали.
Відповідно до п. 69.1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки зокрема щодо дотримання термінів реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.
Законом України від 13.12.2022 № 2836-IX, який набрав чинності 03.01.2023, підп. 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31.05.2022, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15.07.2022 року; реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.
Таким чином, до 03.01.2023 платники податків звільнялись від відповідальності за несвоєчасне виконання податкових обов`язків, зокрема в частині несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у випадку подання на реєстрацію таких накладних в період з 24.02.2022 до 26.05.2022 (до дня набрання чинності Законом № 2260-IX), а з 03.01.2023 - в період з 01.02.2022 до 31.05.2022 та за умови їх реєстрації до 15.07.2022.
У ході судового розгляду встановлено, що частина спірних податкових накладних складені ПАТ "Зміївська овочева фабрика" у період з 29.03.2021 по 19.12.2022, а зареєстровані після 26.05.2022, а отже під час дії Закону № 2260-IX, яким поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з податковим законодавством, а вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовувались.
Наведені обставини свідчать про наявність підстав для настання відповідальності за несвоєчасну реєстрацію платником податків податкових накладних.
Із матеріалів справи, що частина спірних податкових накладних на загальну суму податку на додану вартість 464844,53 грн. складена ПАТ "Зміївська овочева фабрика" у період з 01.02.2022 по 31.05.2022 з граничним строком подачі для реєстрації - 15.07.2022: № 68 від 30.04.2022, № 82 від 27.05.2022, № 53 від 31.03.2022, № 39 від 29.04.2022, № 45 від 30.04.2022, № 50 від 30.04.2022, № 11 від 09.04.2022, № 93 від 31.05.2022, № 65 від 31.05.2022, № 58 від 20.05.2022, № 57 від 20.05.2022, № 89 від 31.05.2022, № 41 від 29.04.2022, № 78 від 30.04.2022, № 60 від 30.04.2022, № 73 від 30.04.2022, № 5 від 08.04.2022, № 96 від 31.05.2022, № 90 від 31.05.2022, № 94 від 31.05.2022, № 72 від 30.04.2022, № 48 від 17.05.2022, № 41 від 13.05.2022, № 91 від 31.05.2022, № 83 від 27.05.2022, № 35 від 12.05.2022, № 54 від 31.03.2022, № 66 від 31.03.2022, № 28 від 23.04.2022, № 6 від 08.04.2022, № 16 від 15.04.2022, № 71 від 30.04.2022, № 95 від 31.05.2022, № 15 від 01.02.2022, № 66 від 28.02.2022, № 1 від 09.03.2022, № 42 від 28.02.2022, № 33 від 18.02.2022, № 61 від 28.02.2022, № 43 від 28.02.2022, № 55 від 28.02.2022, № 53 від 28.02.2022, № 25 від 14.02.2022, № 20 від 11.02.2022, № 62 від 28.02.2022, № 49 від 28.02.2022, № 27 від 23.03.2022, № 36 від 18.02.2022, № 58 від 28.02.2022, № 68 від 28.02.2022 № 17 від 09.02.2022, № 13 від 03.02.2022, №58 від 31.03.2022, № 4 від 11.02.2022, № 67 від 28.02.2022, № 63 від 28.02.2022, № 47 від 28.02.2022, № 50 від 28.02.2022, № 14 від 03.02.2022, № 37 від 31.03.2022, № 37 від 18.02.2022, № 26 від 14.02.2022, № 40 від 24.02.2022, № 64 від 31.03.2022, № 47 від 31.03.2022, № 41 від 28.02.2022, № 48 від 28.02.2022, № 34 від 18.02.2022, № 59 від 28.02.2022, № 35 від 18.02.2022, № 29 від 28.03.2022, № 21 від 12.02.2022, № 6 від 14.02.2022, № 54 від 28.02.2022, № 12 від 04.02.2022, № 44 від 28.02.2022.
Також у період з 01.06.2022 по 30.11.2022 ПАТ "Зміївська овочева фабрика" направлялись на реєстрацію податкові накладні на загальну суму податку на додану вартість 782619,85 грн., а саме: № 84 від 30.06.2022, № 78 від 30.06.2022, № 75 від 29.06.2022, № 80 від 30.06.2022, № 81 від 30.06.2022, № 82 від 30.06.2022, № 77 від 30.06.2022, № 84 від 30.06.2022, № 83 від 30.06.2022, № 55 від 23.06.2022, № 79 від 30.06.2022, № 63 від 27.06.2022, № 41 від 17.06.2022 - граничний строк подачі, яких 15.07.2022, та № 29 від 14.07.2022, № 8 від 05.07.2022, № 26 від 17.03.2022, № 10 від 06.07.2022, № 20 від 09.07.2022, № 33 від 14.07.2022, № 35 від 15.07.2022, № 21 від 09.07.2022, № 18 від 09.07.2022, № 36 від 15.07.2022, № 12 від 07.07.2022, № 5 від 02.07.2022, № 2 від 01.07.2022, № 27 від 13.07.2022, № 7 від 05.07.2022, № 34 від 14.07.2022, № 11 від 07.07.2022 - граничний строк подачі 30.07.2022, № 47 від 26.09.2022, № 61 від 30.09.2022, № 68 від 30.09.2022, № 74 від 30.09.2022, № 80 від 30.09.2022, № 60 від 30.09.2022, № 58 від 30.09.2022, № 30 від 16.09.2022, № 66 від 30.09.2022, № 44 від 24.09.2022, № 79 від 30.09.2022, № 72 від 30.09.2022, № 59 від 30.09.2022, № 78 від 30.09.2022, № 63 від 30.09.2022, № 75 від 30.09.2022, № 43 від 23.09.2022, № 65 від 30.09.2022, № 70 від 30.09.2022, № 67 від 30.09.2022 № 73 від 30.09.2022 - граничний строк подачі 15.10.2022, № 38 від 21.10.2022, № 48 від 26.10.2022, № 41 від 22.10.2022, № 43 від 24.10.2022, № 72 від 31.10.2022, № 51 від 29.10.2022, № 33 від 19.10.2022, № 49 від 28.10.2022, № 65 від 31.10.2022, № 57 від 31.10.2022, № 46 від 25.10.2022, № 29 від 17.10.2022, № 45 від 25.10.2022 - граничний строк подачі 15.11.2022.
Разом з тим, стосовно зазначених податкових накладних, за несвоєчасну реєстрацію яких, у тому числі, до позивача застосовано штраф оскаржуваним податковим повідомленням-рішення, у ході судового розгляду встановлено наступні обставини.
Так, із матеріалів справи встановлено, що ПАТ "Зміївська овочева фабрика" 15.07.2022, 30.07.2022, 15.10.2022 та 15.11.2022 відповідно в межах операційного дня було відправлено на реєстрацію в ЄРПН вказані податкові накладні.
На підтвердження вказаних обставин позивачем надано скріншот з Єдиного вікна подання електронної звітності за допомогою програмного забезпечення M.e.doc.
Натомість податковим органом, зазначені податкові накладні були зареєстровані лише 18.07.2022, 01.08.2022, 18.10.2022, 19.10.2022 та 16.11.2022 відповідно.
Правове регулювання порядку реєстрації податкових накладних у ЄРПН встановлено нормами ст. 201 Податкового кодексу України та Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246.
За правилами абз. 1 п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Згідно з абз. 4 п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абзац четвертий цього пункту).
Відповідно до п. 5 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктами 12 - 14 Порядку № 1246 передбачено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки. За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Пунктом 3 Порядку № 1246 визначено, що операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Отже, у разі отримання контролюючим органом податкової накладної від платника податку, за результатами проведення їх перевірки платнику податку надсилається квитанція про прийняття, неприйняття або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування протягом операційного дня.
При цьому, квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування при направленні платником податків податкових накладних/розрахунків коригування для реєстрації має бути надіслана платнику податків до 20 години того ж дня.
Разом з тим, п. 201.10 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Отже, враховуючи наведені обставини, на підтвердження яких позивачем надано належні докази, ПАТ "Зміївська овочева фабрика" фактично виконано обов`язок щодо своєчасного направлення для реєстрації зазначених вище податкових накладних, оскільки останні були направлені в межах граничного строку реєстрації протягом тривалості операційного дня, встановленого пп.69.18. підрозд. 10 розд. XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.
Натомість, відповідачем не надано належних та допустимих доказів про надіслання позивачу квитанцій про прийняття або неприйняття вказаних податкових накладних протягом відповідних операційних днів їх фактичного подання, а тому відповідно до вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, такі податкові накладні вважаються зареєстрованими в ЄРПН.
Таким чином, саме недотримання податковим органом строків надсилання платнику податків квитанції про прийняття податкових накладних призвело до порушення строків реєстрації відповідних податкових накладних.
У зв`язку з викладеним, колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції щодо відсутності підстав для настання відповідальності за несвоєчасну реєстрацію позивачем частини спірних податкових накладних.
Отже, за встановлених у справі обставин застосування до позивача штрафу відповідно до приписів ст. 120-1 Податкового кодексу України у розмірі 10 % суми податку на додану вартість, зазначеної вказаній частині податкових накладних, є безпідставним та протиправним.
Таким чином, позовні вимоги щодо визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області № 0212120413 від 17.07.2023 в частині застосування штрафу у розмірі 124746,44 грн. є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Також, із матеріалів справи встановлено, що оскаржуваним податковим повідомленням-рішення, у тому числі, до позивача застосовано штрафні санкції за порушення строку реєстрації податкових накладних:
- до 15 календарних днів у розмірі 20 % суми податку на додану вартість по податковим накладним: № 7 від 03.06.2022, № 50 від 15.07.2022, № 76 від 15.06.2022 № 9 від 03.06.2022, № 8 від 03.06.2022, № 84 від 01.10.2023, № 85 від 01.10.2022, № 86 від 01.10.2022, № 87 від 01.10.2022, № 88 від 01.10.2022, № 76 від 01.09.2022, № 10 від 07.09.2022, № 18 від 10.09.2022, № 24 від 14.09.2022, № 7 від 06.09.2022, № 17 від 09.09.2022, № 18 від 11.10.2022, № 6 від 04.10.2022, № 15 від 08.10.2022, № 28 від 13.10.2022;
- від 16 до 30 календарних днів у розмірі 30% суми податку на додану вартість по податковим накладним: № 87 від 31.08.2022, № 106 від 31.08.2022, № 88 від 31.08.2022, № 105 від 31.08.2022, № 103 від 31.08.2022, № 97 від 31.08.2022, № 49 від 20.08.2022, № 102 від 31.08.2022, № 79 від 31.08.2022, № 60 від 26.08.2022, № 99 від 31.08.2022, № 55 від 25.08.2022, № 46 від 19.08.2022, № 96 від 31.08.2022, № 89 від 31.08.2022, № 86 від 31.08.2022, № 92 від 31.08.2022, № 93 від 31.08.2022, № 91 від 31.08.2022, № 52 від 23.08.2022, № 84 від 31.08.2022, № 104 від 31.08.2022, № 81 від 31.08.2022, № 101 від 31.08.2022, № 94 від 31.08.2022, № 80 від 31.08.2022, № 83 від 31.08.2022, № 100 від 31.08.2022, № 70 від 29.08.2022, у розмірі 30% суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних;
- від 31 до 60 календарних днів у розмірі 40% суми податку на додану вартість по податковим накладним № 97 від 31.07.2022, № 48 від 24.09.2022.
У той же час, п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних передбачає застосування штрафу, зокрема, у наступних розмірах:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів.
Отже, податковим органом безпідставно застосовано за порушення строку реєстрації позивачем податкових накладних до 15 календарних днів штраф у розмірі 20 % суми податку на додану вартість замість встановленого 10%, від 16 до 30 календарних днів у розмірі 30% суми податку на додану вартість замість передбаченого 20%, від 31 до 60 календарних днів у розмірі 40% суми податку на додану вартість замість 30%.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції щодо протиправності застосування податковим органом за несвоєчасну реєстрацію вказаних вище податкових накладних суми штрафних санкцій у загальному розмірі 25765,27 грн., у зв`язку з чим оскаржуване податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області № 0212120413 від 17.07.2023 у зазначеній частині підлягає скасуванню.
Таким чином, позовні вимоги щодо визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області від № 0212120413 від 17.07.2023 в частині застосування штрафу у розмірі 150511,71 грн. є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Натомість в іншій частині, колегія суддів вважає правомірним застосування до позивача штрафних (фінансових) санкцій відповідно до п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України, з огляду на що оскаржуване податкове повідомлення - рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області від № 0212120413 від 17.07.2023 є правомірним та скасуванню не підлягає.
Стосовно доводів позивача щодо існування обставин непереборної сили, що відповідно до п.п. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України звільняє від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а саме наявність форс-мажорних обставин, які підтверджуються листом Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1, колегія суддів зазначає, що вказані обставини підлягають дослідженню відповідачем відповідно до Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства Фінансів України від 29.07.2022 № 225.
Відповідно до п. 1 розд. ІІ Порядку № 225 до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.
Вказаним Порядком визначені підстави неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів).
Згідно з п. 3 розд. II Порядку № 225 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Пунктом 4 розд. II Порядку № 225 визначено, що до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких після дати набрання чинності цим Порядком з`явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
Згідно з п. 7 розд. ІІІ Порядку № 225 платники податків, які не подали у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
У даному випадку із заявою відповідно до Порядку № 225 позивач не звертався, а отже, твердження позивача про наявність підстав для звільнення від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень з огляду на лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 є такими, що не звільняють ПАТ "Зміївська овочева фабрика" від вказаного податкового обов`язку.
Стосовно посилань позивача на невідповідність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення встановленій формі колегія суддів зазначає наступне.
Наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2015 № 1204 затверджено Порядок надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22.01.2016 № 124/28254, додатком 25 до якого затверджено форму «Н» податкового повідомлення-рішення за порушення платниками ПДВ граничних строків реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування до податкової накладної, визначених статтею 201 Кодексу в Єдиному реєстрі податкових накладних та/або невиконання податкового повідомлення - рішення: щодо попередження платника податку - продавця контролюючим органом про необхідність складання та/або реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних та/або виправлення помилок під час зазначення обов`язкових реквізитів податкової накладної, передбачених пунктом 201.1 статті 201 Кодексу.
Доводи позивача в цій частині зводяться до твердження про те, що оскаржуване рішення не містить підстави для визначення штрафу та посилання на норми Податкового кодексу України, відповідно до яких здійснено їх розрахунок, що є порушенням пп. 1) пп. 58.1.1. п. 58.1 ст. 58 ПК України так і Порядку № 1024.
Втім, зі змісту податкового повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області № 0212120413 від 17.07.2023 встановлено, що останнє винесено з огляду на зафіксовані актом перевірки від 15.06.2023 № 18978/20-40-04-13-03/31834736 порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних, визначених абз. 14 п. 201.10 ст. 201 розд. V, п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10, п. 89 підрозд. 2 розд. XX Податкового кодексу України, за період з лютий 2022-лютий 2023, квітень 2023.
Також відповідно до п. 3 Порядку № 1204, згідно з яким у податковому повідомленні-рішенні зазначається або додається до нього детальний розрахунок податкового зобов`язання (за наявності), штрафних фінансових санкцій та пені (розрахунок пені додається у разі складання податкових повідомлень-рішень за формами «Р» (крім пені відповідно до статті 129 Кодексу), «Д» та «С»), додано розрахунок штрафу аз порушення термінів реєстрації податкових накладних, яким деталізовано обставини вчинення порушення, у тому числі: дати складання спірних податкових накладних, дати реєстрації, кількість днів порушення термінів реєстрації, розмір штрафу, суми штрафних санкцій.
З огляду на викладене, колегія суддів не вбачає підстав для висновків, що приймаючи оскаржуване податкове повідомлення-рішення відповідач діяв всупереч вимогам Порядку № 1204.
Таким чином, вірним є висновок суду першої інстанції про часткове задоволення позовних вимог.
Доводи апеляційної скарги висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги спростовані наведеними вище обставинами та нормативно - правовим обґрунтуванням, у зв`язку з чим підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись ст. ст. 245, 246, 250, 315, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги Приватного акціонерного товариства "Зміївська овочева фабрика", Головного управління ДПС у Харківській області - залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 25.04.2024 по справі № 520/20202/23 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя І.М. Ральченко Судді В.В. Катунов З.Г. Подобайло Постанова складена в повному обсязі 04.10.24.
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2024 |
Оприлюднено | 07.10.2024 |
Номер документу | 122096719 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Ральченко І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні