Постанова
від 02.10.2024 по справі 160/33848/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

02 жовтня 2024 року м. Дніпросправа № 160/33848/23Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),

суддів: Баранник Н.П., Шлай А.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.04.2024, (суддя суду першої інстанції Кучугурна Н.В.), прийняте у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі, в адміністративній справі №160/33848/23 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Харківський вагоноремонтний завод» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

25.12.2023 товариство з обмеженою відповідальністю «Харківський вагоноремонтний завод» звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило:

визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 22 листопада 2022 року №66997/6/04-36-04-04-12 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків Товариством з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод свого податкового обов`язку.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Товариство з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод (позивач) звернулось до Соборної ДПІ ГУ ДПС у Дніпропетровській області з заявою від 30.09.2022 №142 про відсутність можливості виконання податкових зобов`язань. У заяві позивач просив на підставі підп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, підпунктів 6, 7 пункту 1 розділу ІІ Порядку №225, пункту 6 Переліку документів №225, відповідно до розділу ІІІ Порядку №225, розглянути заяву та прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання Товариством з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод свого податкового обов`язку з подання звітності, сплати податків і зборів за податкові періоди з 01.01.2022 до дати офіційного закінчення воєнного стану в Україні. 24.10.2022 Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято попереднє рішення №58124/6 (№58124/6/04-36-04-04-12) щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Позивач указує, що попереднє рішення не містить ані обставин, які потрібно додатково підтвердити, ані конкретних документів, які необхідно було б надати для підтвердження таких обставин, ані мотивів необхідності їх підтвердження. Фактично попереднє рішення обмежилось лише перерахуванням загального переліку усіх документів, визначених наказом №225. Однак, враховуючи, що позивач, як на момент отримання попереднього рішення так і на час подачі позову знаходиться в стані вимушеного призупинення діяльності з одночасним призупиненням трудових договорів, внаслідок широкомасштабної агресії рф, тому відповісти на попереднє рішення відповідач не мав можливості. 22.11.2022 Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення №66997/6 (№66997/6/04-36-04-04-12) щодо можливості своєчасного виконання платником податків (позивачем) свого податкового обов`язку. Позивач не погоджується з рішенням від 22.11.2022 і вказує, що у заяві від 30.09.2022 позивач зазначив, така, передбачена Порядком №225 підстава неможливості виконання податкових обов`язків, як перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, є самостійною й достатньою підставою для визнання платника податків таким, що не мав можливості виконувати податковий обов`язок. Крім того, як і передбачено Переліком документів, затвердженим Наказом №225, позивач надав контролюючому органу, зокрема, копію наказу Уповноваженого з вирішення критичних питань життєдіяльності Товариства з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод від 24.02.2022 №1 про зупинення роботи Товариства з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод та дії трудових договорів його працівників, викликане обставинами непереборної сили. Таким чином, позивач уважає, що наданими документами та наведеною у заяві інформацією підтвердив неможливість виконання свого податкового обов`язку, проте, відповідач, на якого покладено обов`язок доведення можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок, безпідставно відмовив у задоволенні заяви позивача.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17 квітня 2024 адміністративний позов задоволений. Суд визнав протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 22 листопада 2022 року №66997/6/04-36-04-04-12 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків Товариством з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод свого податкового обов`язку. Зобов`язав Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод від 30.09.2022 вих. №142 про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, з урахуванням висновків суду, наведених у цьому рішенні.

Не погодившись з рішенням суду відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позовних вимог.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що відповідачем було розглянуто заяву позивача та копії документів, та встановлено, що позивачем не надано достатньої інформації, яка підтверджує неможливість виконання податкових обов`язків. За результатами розгляду заяви було прийнято попереднє рішення та запропоновано надати: документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків); інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599); витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна; документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України); подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія), передбачені п.2, п.3, п.5, п.16 та п.17 Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, затверджений Наказом №225, інші документи, що можуть підтверджувати наявність підстав, передбачені Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, затвердженого наказом №225. Попереднє рішення позивач отримав, але додаткових документів та заяв до контролюючого органу не надав. Таким чином, відповідно до абзацу 6 пункту 1 розділу ІІІ Порядку №225, контролюючим органом розглянуто заяву позивача та з урахуванням попереднього рішення прийняте вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 22.11.2022 №66997/6/04-36-04-04-12. Крім цього, відповідач повідомляє, що протягом 2022-2024 років позивач частково надавав податкову звітність за звітні податкові періоди, починаючи з 01.01.2022.

Від позивача на адресу суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому посилається на необґрунтованість доводів скарги та просить рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод (позивач) звернулось до Соборної ДПІ ГУ ДПС у Дніпропетровській області з заявою від 30.09.2022 №142 про відсутність можливості виконання податкових зобов`язань.

У заяві позивач на підставі підп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, підпунктів 6, 7 пункту 1 розділу ІІ Порядку №225, пункту 6 Переліку документів №225, відповідно до розділу ІІІ Порядку №225, просив розглянути заяву та прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання Товариством з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод свого податкового обов`язку з подання звітності, сплати податків і зборів за податкові періоди з 01.01.2022 до дати офіційного закінчення воєнного стану в Україні.

У заяві позивач указує, що відповідно до пункту 1 розділу ІІ Порядку №225 підставами неможливості виконання платниками податків юридичними особами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: 6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії; 7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Відповідно до п.6 Переліку документів №225 документом, що підтверджує неможливість платника податків юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, є копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).

Військова агресія російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану з 24 лютого 2022 року відповідно до Указу Президента від 24.02.2022 №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, стала об`єктивною форс-мажорною обставиною непереборної сили, що засвідчено Торгово-промисловою палатою (лист від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1), яка унеможливила здійснення господарсько-фінансової діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод.

Фактичне розташування виробничих потужностей Товариства з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод у місті Харкові (вулиця Велика Панасівська, 89), який розташований в районі проведення воєнних (бойових) дій, що підтверджується Переліком територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій, затвердженим Наказом Мінінтеграції від 25.04.2022 №75 і зареєстрованим в Мінюсті 25.04.2022 за №453/37789 (підпункт 14 пункту 6 розділу VІІ), унеможливило здійснення господарсько-виробничої діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод.

Ці обидві обставини непереборної сили призвели до призупинення роботи Товариства з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод та його працівників з 24.02.2022 до дати офіційного закінчення воєнного стану в Україні (підтверджується наказом Товариства з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод від 24.02.2022 №1) і унеможливили виконання податкових обов`язків з подання звітності, сплати податків і зборів.

До заяви позивач додав копію наказу Уповноваженого з вирішення критичних питань життєдіяльності Товариства з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод від 24.02.2022 №1 про зупинення роботи Товариства з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод та дії трудових договорів його працівників, викликане обставинами непереборної сили; роздруківку висновку Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 про форс-мажорні обставини.

24.10.2022 Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято попереднє рішення №58124/6 (№58124/6/04-36-04-04-12) щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

У попередньому рішенні вказано, що у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, пропонується надати такі додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків: документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків); інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599); витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна; документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України); подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія), передбачені п.2, п.3, п.5, п.16 та п.17 Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, затверджений Наказом №225, інші документи, що можуть підтверджувати наявність підстав, передбачені Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, затвердженого наказом №225 прийнято рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Підстави: не зазначені обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), які підтверджені документально (п.п.7 п.1розд.ІІ Порядку №225), недостатність підтверджуючих документів.

Попереднє рішення отримане позивачем 02.11.2022, про що свідчить вхідний штамп позивача на примірнику попереднього рішення, наданого позивачем.

22.11.2022 Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення №66997/6 (№66997/6/04-36-04-04-12) щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

У рішенні повідомлено позивача про те, що відповідачем розглянуто заяву платника та відповідні документи від 30.09.2022 №142 (вх. №68156/6 від 07.10.2022), з урахуванням попереднього рішення №58124/6/04-36-04-04-12 від 24.10.2022. У зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, пропонується надати такі додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків: документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта.

Прийнято рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Підстави: відсутні документи, що можуть підтверджувати наявність підстав, передбачених Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, затвердженого наказом №225, зокрема, документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків); інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599); витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна; документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України); подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія) (згідно Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, затвердженого Наказом №225).

Незгода позивача із рішенням контролюючого органу від 22.11.2022 стала підставою для звернення до суду з цим позовом.

Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем порушено процедуру прийняття оскаржуваного рішення, щоє самостійною підставою для його скасування.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану від 03.03.2022 №2118-IX, який набрав чинності 07.03.2022, у зв`язку з Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX, підрозділ 10 розділу XX Перехідні положення ПК України доповнено пунктом 69, яким, у редакції на дату виникнення спірних правовідносин, встановлено наступне:

Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року №2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті (абзац перший пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України).

Підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, зокрема, встановлено:

- абзац перший: у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні;

- абзац другий: у разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України;

- абзац третій: платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022, подання податкової звітності до 20.07.2022 та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31.07.2022;

- абзац четвертий: платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків;

- абзац восьмий: порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Міністерства фінансів України Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження від 29.07.2022 №225, який набрав чинності 06.09.2022 року, зокрема затверджено:

- Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України;

- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків та спосіб інформування контролюючих органів врегульовано розділом ІІ Порядку №225.

Так, до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком (абзац 2 пункту 1 розділу ІІ Порядку №255).

Відповідно до пунктів 6, 7 абзацу 3 пункту 1 розділу ІІ Порядку №255 підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Згідно з пунктом 3 розділу ІІ Порядку №255:

- до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила;

- у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30.09.2022 заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком №225 до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу, зокрема заява має містити:

- повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків;

- код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;

- реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);

- податкову адресу платника податків;

- найменування контролюючого органу, до якого подається заява;

- дату подання заяви;

- чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів;

- вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ);

- які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків;

- інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією російської федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями російської федерації;

- підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності);

- за наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів). Платники податків - фізичні особи, зокрема самозайняті особи надають інші документи, інформацію, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок разом із документом, що підтверджує таку особу.

Згідно з пунктом 4 розділу ІІ Порядку №255:

- до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких після дати набрання чинності цим Порядком з`явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила;

- у разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.

Згідно з пунктом 6 розділу ІІ Порядку №255:

- до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності та після дати набрання чинності цим Порядком виконували податкові обов`язки, але у зв`язку із військовою агресією російської федерації втратили можливість їх виконувати, застосовуються такі правила;

- платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які виконували податкові обов`язки, але у зв`язку із військовою агресією російської федерації втратили можливість виконувати податкові обов`язки, вживають заходи, передбачені пунктом 3 цього розділу, у термін протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення можливостей платника податків подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків.

Відповідно до пункту 7 Порядку №225 платники податків, які не подали у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Процедуру розгляду документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок врегульовано розділом ІІІ Порядку №225, відповідно до пункту 1 якого:

- заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків;

- у разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків;

- попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу;

- платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення;

- контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах;

- обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - рішення) за формою, що додається.

Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку (пункт 2 розділу ІІІ Порядку № 225).

Наказом №225 затверджено наступний Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента:

1) акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030;

2) інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2019 № 599);

3) витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна;

4) інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року №326;

5) документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків);

6) копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості);

7) документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації;

8) документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану;

9) копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку;

10) документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану;

11) повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках;

12) документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера);

13) документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо);

14) документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо);

15) документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви;

16) документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II ПК України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України);

17) подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпортал електронних послуг (Портал Дія).

Отже, вказаними вище нормами визначена конкретна процедура подання відповідної заяви платником податків разом із доданими до неї документами, прийняття контролюючим органом попереднього рішення (у разі недостатності документів) та в подальшому вмотивованого та обґрунтованого рішення щодо можливості чи не можливості своєчасного виконання платником свого податкового обов`язку.

Визнання ж недостатніми поданих платником податків документів на підтвердження неможливості виконання платником податкових обов`язків зумовлює направлення контролюючим органом у порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II ПК України, попереднього рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за формою згідно з додатком до Порядку №225 з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Аналогічний правовий висновок міститься і в постанові Верховного Суду від 27.09.2023 у справі №160/19256/22.

Товариство з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод (позивач) звернулось до Соборної ДПІ ГУ ДПС у Дніпропетровській області з заявою від 30.09.2022 №142 про відсутність можливості виконання податкових зобов`язань.

У заяві позивач підставі підп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, підпунктів 6, 7 пункту 1 розділу ІІ Порядку №225, пункту 6 Переліку документів №225, відповідно до розділу ІІІ Порядку №225, розглянути заяву та прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання Товариством з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод свого податкового обов`язку з подання звітності, сплати податків і зборів за податкові періоди з 01.01.2022 до дати офіційного закінчення воєнного стану в Україні.

До заяви позивач додав копію наказу Уповноваженого з вирішення критичних питань життєдіяльності Товариства з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод від 24.02.2022 №1 про зупинення роботи Товариства з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод та дії трудових договорів його працівників, викликане обставинами непереборної сили; роздруківку висновку Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 про форс-мажорні обставини.

24.10.2022 Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято попереднє рішення №58124/6 (№58124/6/04-36-04-04-12) щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

У попередньому рішенні вказано, що у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, пропонується надати такі додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків: документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків); інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599); витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна; документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України); подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія), передбачені п.2, п.3, п.5, п.16 та п.17 Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, затверджений Наказом №225, інші документи, що можуть підтверджувати наявність підстав, передбачені Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, затвердженого наказом №225 прийнято рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Підстави: не зазначені обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), які підтверджені документально (п.п.7 п.1розд.ІІ Порядку №225), недостатність підтверджуючих документів.

Попереднє рішення отримане позивачем 02.11.2022, про що свідчить вхідний штамп позивача на примірнику попереднього рішення, наданого позивачем.

Доказів подання документів, які вказані у попередньому рішенні, до матеріалів прави не надано.

При цьому, відповідач не дотримався вимог Порядку №225, згідно з яким, у разі недостатності документів, контролюючий орган надсилає платнику податків попереднє рішення з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Як видно з попереднього рішення, відповідач навів загальний перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок. Наведений у попередньому рішенні перелік документів відповідає Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225.

Проте, відповідач не конкретизував перелік документів, необхідних для виконання покладених на нього функцій, для того, щоб платник податку чітко розумів адресовану йому вимогу.

Крім того, у попередньому рішенні відповідач не навів мотивування того, чому надані позивачем разом з заявою від 30.09.2022 документи та наведена в заяві інформація є недостатніми для підтвердження вказаної у заяві підстави щодо неможливості позивачем виконання свого податкового обов`язку.

Суд першої інстанції правильно зазначив, контролюючий орган встановивши недостатність поданих позивачем документів, не направлення контролюючим органом на адресу позивача попереднього рішення з пропозицією щодо надання платником податків конкретних додаткових документів вказане є порушенням процедури, встановленої Порядком №225 та самостійною підставою для визнання протиправним та скасування такого оскаржуваного рішення.

За загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності поданої заяви прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду документів, які необхідно надати на підставі наведеного аналізу попередньо наданих документів, які відповідач вважає недостатніми для задоволення заяви. Вживання податковим органом загального посилання на Порядок № 225 з перерахуванням усіх документів, які він містить, без наведення відповідної підстави є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів, яких саме не вистачає, а не всіх, які передбачені Порядком № 225.

Порядком №225 передбачено, що контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.

Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за формою, що додається.

22.11.2022 Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення №66997/6 (№66997/6/04-36-04-04-12) щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

В зазначеному рішенні відповідач дійшов висновку щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Підставою для прийняття такого рішення відповідач указав відсутність документів, перелік яких навів у цьому рішенні, і який співпадає з переліком документів, які вказані у попередньому рішенні.

Також, у рішенні відповідач не надав оцінки обставинам, якими позивач у заяві від 30.09.2022 обґрунтовував неможливість виконання ним своїх податкових обов`язків.

Так, у заяві позивач указував, що відповідно до пункту 1 розділу ІІ Порядку №225 підставами неможливості виконання платниками податків юридичними особами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: 6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії; 7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Відповідно до п.6 Переліку документів №225 документом, що підтверджує неможливість платника податків юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, є копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).

Військова агресія російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану з 24 лютого 2022 року відповідно до Указу Президента від 24.02.2022 №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, стала об`єктивною форс-мажорною обставиною непереборної сили, що засвідчено Торгово-промисловою палатою (лист від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1), яка унеможливила здійснення господарсько-фінансової діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод.

Фактичне розташування виробничих потужностей Товариства з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод у місті Харкові (вулиця Велика Панасівська, 89), який розташований в районі проведення воєнних (бойових) дій, що підтверджується Переліком територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій, затвердженим Наказом Мінінтеграції від 25.04.2022 №75 і зареєстрованим в Мінюсті 25.04.2022 за №453/37789 (підпункт 14 пункту 6 розділу VІІ), унеможливило здійснення господарсько-виробничої діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод.

Ці обидві обставини непереборної сили призвели до призупинення роботи Товариства з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод та його працівників з 24.02.2022 до дати офіційного закінчення воєнного стану в Україні (підтверджується наказом Товариства з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод від 24.02.2022 №1) і унеможливили виконання податкових обов`язків з подання звітності, сплати податків і зборів.

Суд першої інстанції правильно вказав, що у межах цього адміністративного спору підлягає перевірці судом лише недотримання суб`єктом владних повноважень процедури розгляду заяви позивача, встановленої Порядком №225, вмотивованість та обґрунтованість оскаржуваного рішення. Водночас, суд не надає оцінки документам, які були додані позивачем до заяви на підтвердження неможливості своєчасного виконання ним свого податкового обов`язку, та інформації, яка була наведена у заяві від 30.09.2022, оскільки оцінка таким документам повинна бути надана відповідачем під час повторного розгляду заяви позивача.

За викладених обставин, колегія суддів погоджується і з висновоком суду першої інстанції, що ефектиним способом захисту порушеного права є визнання протиправним та скасування рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 22 листопада 2022 року №66997/6/04-36-04-04-12 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків Товариством з обмеженою відповідальністю Харківський вагонобудівний завод свого податкового обов`язку та зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву товариства.

З урахуванням вищевикладного, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції є законним та обгрунтованим, доводи апеляційної скарги не спростовуют висновків суду, а тому підстави для зміни чи скасування рішення суду відсутні.

Керуючись ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 325 КАС України, суд,

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.04.2024 в адміністративній справі № 160/33848/23 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів до Верховного Суду.

Головуючий - суддяО.О. Круговий

суддяН.П. Баранник

суддяА.В. Шлай

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2024
Оприлюднено07.10.2024
Номер документу122097083
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/33848/23

Ухвала від 11.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Постанова від 02.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 07.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 22.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 17.04.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучугурна Наталія Вікторівна

Рішення від 17.04.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучугурна Наталія Вікторівна

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучугурна Наталія Вікторівна

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучугурна Наталія Вікторівна

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучугурна Наталія Вікторівна

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучугурна Наталія Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні