ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 жовтня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/9090/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Кобеляцької міської ради та Відділу освіти Кобеляцької міської ради про визнання протиправними та скасування розпоряджень, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,
В С Т А Н О В И В:
До Полтавського окружного адміністративного суду подано позовну заяву ОСОБА_1 /надалі позивач, ОСОБА_1 / до Кобеляцької міської ради /надалі відповідач-1/ та Відділу освіти Кобеляцької міської ради /надалі відповідач-2/ про:
- визнання протиправним та скасування розпорядження №31 від 22 травня 2024 року "Про оголошення конкурсу на заняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради";
- визнання протиправним та скасування розпорядження №46 від 27 червня 2024 року "Про звільнення начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 ";
- поновлення ОСОБА_1 на посаді начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради;
- стягнення з Відділу освіти Кобеляцької міської ради суми середнього заробітку за час вимушеного прогулу /а.с. 1-11/.
Позов обґрунтований тим, що розпорядження в.п. Кобеляцького міського голови - секретаря міської ради В. Кіптілого №31 від 22 травня 2024 року про оголошення конкурсу на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради та №46 від 27 червня 2024 року «Про звільнення ОСОБА_1 » є незаконними, оскільки розпорядження №31 від 22 травня 2024 року прийнято з порушенням норм Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Закону України «Про державну службу», Постанови КМУ від 25 березня 2016 року №246 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби», Кодексу законів про працю України, Положення про конкурс на посаду начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради, а розпорядження №46 від 27 червня 2024 року з порушенням норм КЗпП України та Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану». Відповідно до приписів Закону України «Про державну службу» конкурс на заняття посади проводиться якщо така посада є вакантною, проте розпорядження №31 від 22 травня 2024 року "Про оголошення конкурсу на заняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради" винесене на посаду, яку займав позивач та яка не була вакантною. Відтак, були відсутні правові підстави для оголошення конкурсу на заняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради. Позивач був призначений на посаду начальника відділу освіти згідно розпорядження № 268 від 05 грудня 2022 року відповідно до норм частини п`ятої статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» без конкурсу на строк - до призначення на цю посаду переможця конкурсу, але не довше ніж 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану з посадовим окладом згідно зі штатним розписом. З огляду на правове регулювання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» та Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» та продовження тривалості воєнного стану в Україні, строк, на який був призначений позивач на посаду начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради, не закінчився та конкурс на займану ним посаду міг бути призначений тільки після припинення чи скасування воєнного стану. Оскільки позивача протиправно звільнено із займаної посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради, наявні підстави для його поновлення на такій посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 13 серпня 2024 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, витребувано докази.
Відповідач-1 позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 59-65/ зазначив, що розпорядженням в.п. міського голови секретаря Кобеляцької міської ради від 05 грудня 2022 року №268 «Про призначення начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 » позивача призначено з 05 грудня 2022 року на посаду начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради до призначення на цю посаду переможця конкурсу, але не довше ніж 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану з посадовим окладом згідно зі штатним розписом. Позивач із таким строком призначення його на посаду ознайомився та погодився, був призначений на посаду. Відповідно до пункту 3.1 Положення про конкурс на посаду начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради, затвердженого рішенням сорок п`ятої позачергової сесії Кобеляцької міської ради №2 від 10 травня 2024 року, винесено розпорядження №31 від 22 травня 2024 року "Про оголошення конкурсу на заняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради" з огляду на незадовільну роботу позивача на займаній посаді. Доводи позивача, що займана ним посада не була вакантною, є безпідставними, оскільки у таких доводах позивач посилається на положення Закону України «Про державну службу», тоді як позивач був посадовою особою місцевого самоврядування та його трудові відносини регулюються Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування», який взагалі не передбачає поняття «вакантна посада», а лише констатує, що службу в органах місцевого самоврядування набувають шляхом проведення конкурсного відбору. Враховуючи результати проведеного конкурсу на зайняття посади начальника відділу освіти, на підставі рішення конкурсної комісії від 25 червня 2024 року розпорядженням в.п. міського голови секретаря Кобеляцької міської ради від 27 червня 2024 року №45 призначено на посаду начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради ОСОБА_2 . У зв`язку із тим, що строк дії трудового договору був визначений певною подією, а саме: «до моменту призначення переможця конкурсу», розпорядженням в.п. міського голови секретаря Кобеляцької міської ради №46 від 27 червня 2024 року було звільнено позивача з посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради згідно пункту 2 частини першої статті 36 Кодексу закону про працю України, тобто підставою припинення трудового договору стало закінчення його строку. Позивач та його представник посилаються на роз`яснення НАДС та законодавство про організацію трудових відносин в період дії воєнного стану, але нічого з наведеного не містить імперативної норми щодо заборони проведення конкурсних відборів на посаду в органи місцевого самоврядування.
Відповідач-2 позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 96-99/ зазначив, що зважаючи на відсутність прямої заборони проводити конкурс на посади в органи місцевого самоврядування, розпорядженням виконуючого повноваження міського голови-секретаря міської ради № 31 від 22 травня 2024 року було оголошено та проведено конкурс на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради. Позивач, який на момент оголошення та проведення конкурсу, працював на посаді начальника відділу освіти строково, тобто до призначення переможця конкурсу, до конкурсної комісії документів для участі у конкурсі не подавав. За результатами розгляду поданих учасниками документів переможцем конкурсу на підставі рішення конкурсної комісії від 25 червня 2024 року було визнано ОСОБА_2 та відповідно призначено на посаду начальника відділу освіти (розпорядження виконуючого повноваження міського голови-секретаря міської ради № 45 від 27 червня 2024 року). Враховуючи, що позивач був призначений на посаду начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради на визначений термін, а саме: до призначення на цю посаду переможця конкурсу, але не довше ніж 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану, розпорядженням виконуючого повноваження міського голови - секретаря міської ради № 46 від 27 червня 2024 року позивача було звільнено на підставі пункту 2 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України. Відповідно до пункту 1.3. Положення про конкурс на посаду начальника відділу освіти, затвердженого рішенням сорок п`ятої позачергової сесії Кобеляцької міської ради № 2 від 10 травня 2024 року, до підстав для прийняття рішення про проведення конкурсного відбору належать також інші підстави, передбачені чинним законодавством. Тому аргументи позивача щодо відсутності вакантної посади для оголошення та проведення конкурсу на посаду начальника відділу є необґрунтованими, безпідставними та на думку відділу освіти не потребують задоволення.
У відповіді на відзив /а.с. 112-115/ представник позивача зазначив, що відповідач сам вказує на те, що ОСОБА_1 був призначений на посаду згідно Закону України «Про правовий режим воєнного стану» без конкурсу, то відповідно і процедура звільнення має відбуватися відповідно до вищезазначеного Закону. При цьому воєнний стан в країні продовжено і були вже внесені зміни до трудового законодавства, на основі яких ОСОБА_1 і було призначено на посаду, та інші Закони не вводилися із змінами до трудового законодавства на сьогодні, а тому після припинення чи скасування воєнного стану, але не пізніше шести місяців з дня його припинення чи скасування, на посади державної служби, посади в органах місцевого самоврядування, посади керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки, посади керівників комунальних підприємств, установ, організацій, на які особи були призначені відповідно до абзацу першого частини п`ятої цієї статті, і оголошується конкурс, а граничний строк перебування особи на посаді, на яку її призначено відповідно до абзацу першого частини п`ятої цієї статті Закону, становить 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану. Тобто відповідач якимось чином установив конкретний строк перебування на посаді для звільнення, не звертаючи увагу, що строк має бути або чітко прописаний зазначено день, місяць, рік, або ж вказана конкретна обставина, як у даному випадку, а саме: звільнення посадових осіб, які були призначені у воєнний стан, можуть перебувати на посаді до призначення на цю посаду переможця конкурсу, який оголосити мають право, лише після закінчення воєнного стану. Таким чином, позивача звільнено в порушення вимог пункту 2 частини першої статті 36 КЗпП України, оскільки на день звільнення строк трудового договору ОСОБА_1 не закінчився. Посилання відповідача на відкрите кримінальне провадження не має підґрунтя для встановлення підстав порушення закону у відношенні до ОСОБА_1 та звільнення особи на підставі звинувачень та домислів. Відповідачем зазначається, що підставою для прийняття рішення про проведення конкурсного відбору є інші підстави, передбачені чинним законодавством України, але при цьому чомусь не вказуються дійсні та реальні причини, підстави звільнення позивача. Жодної конкретно зазначеної підстави, яка відповідно до чинного законодавства є законною та не порушує права працівника, не зазначено.
У запереченнях на відповідь на відзив /а.с. 117-121/ відповідачем-1 зазначено про безпідставність заявленого позову з підстав, що викладені у відзиві на позовну заяву.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд установив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Розпорядженням Кобеляцького міського голови «Про призначення начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради Жугана Д.І.» від 05 грудня 2022 року №268, підписаним в.п. Кобеляцького міського голови секретарем міської ради Фещенком В.В. /а.с. 20, 72/, відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», статей 9, 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», постанови Кабінету Міністрів України від 09 березня 2006 року «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів», Положення про відділ освіти Кобеляцької міської ради, затвердженого рішенням третьої позачергової сесії Кобеляцької міської ради десятого скликання від 29 грудня 2020 року № 2, призначено ОСОБА_1 з 05 грудня 2022 року на посаду начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради до призначення на цю посаду переможця конкурсу, але не довше ніж 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану, з посадовим окладом згідно зі штатним розписом; присвоєно ОСОБА_1 13 ранг посадової особи місцевого самоврядування в межах шостої категорії посад; стаж служби в органах місцевого самоврядування обраховувати з 05 грудня 2022 року; підстава: заява ОСОБА_1 від 01 грудня 2022 року. З вказаним розпорядженням ознайомлено ОСОБА_1 05 грудня 2022 року, що підтверджується його підписом.
Згідно з наказом Відділу освіти Кобеляцької міської ради «Про призначення начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради Дмитра Жугана» №74-к/тр від 05 грудня 2022 року /а.с. 19/ ОСОБА_1 призначено на посаду начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради з 05 грудня 2022 року до призначення на цю посаду переможця конкурсу, але не довше ніж 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану, з посадовим окладом 7400 грн на місяць; присвоєно 13 ранг посадової особи місцевого самоврядування в межах шостої категорії посад; стаж служби в органах місцевого самоврядування наказано обраховувати з 05 грудня 2022 року; підстава: розпорядження Кобеляцького міського голови «Про призначення начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 » від 05 грудня 2022 року.
Розпорядженням в.п. Кобеляцького міського голови секретаря міської ради Василя Кіптілого «Про оголошення конкурсу на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради» від 22 травня 2024 року №31 /а.с. 73/ відповідно до статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статті 10 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», Положення про конкурс на посаду начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради, затвердженого сорок п`ятою позачерговою сесією Кобеляцької міської ради восьмого скликання від 10 травня 2024 року № 2, з метою проведення конкурсу на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради наказано:
1. оголосити конкурс на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради з 22 травня 2024 року по 01 липня 2024 року;
2. оприлюднити оголошення про проведення конкурсного відбору на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради на офіційному веб сайті Кобеляцької міської ради. Документи для участі у конкурсі приймаються з 22 травня 2024 року по 20 червня 2024 року;
3. оголосити про початок формування складу конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради з 22 травня 2024 року;
4. оприлюднити оголошення про початок формування складу конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради, пропозиції про включення представників до складу конкурсної комісії подавати до Кобеляцької міської ради з 22 травня 2024 року по 05 червня 2024 року;
5. доручити відділу інформаційно-технічного забезпечення Виконавчого комітету Кобеляцької міської ради оприлюднити оголошення, передбачені пунктами 2, 4 цього розпорядження на офіційному веб сайті Кобеляцької міської ради;
6. контроль за виконанням цього розпорядження покласти на заступника міського голови ОСОБА_3 .
Розпорядженням виконуючого повноваження Кобеляцького міського голови секретаря міської ради Василя Кіптілого «Про звільнення начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради Жугана Дмитра Ігоровича» від 27 червня 2024 року №46 /а.с. 74/ відповідно до пунктів 10, 20 частини четвертої статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», враховуючи тимчасовість перебування на посаді ОСОБА_1 , що встановлено за погодженням сторін у розпорядженні міського голови від 05 грудня 2022 року №268 «Про призначення начальником відділу освіти ОСОБА_1 » згідно Закону України «Про правовий режим воєнного стану», у зв`язку із призначенням переможця конкурсу відповідно до розпорядження міського голови від 27 червня 2024 року №45 «Про призначення начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради Царичанської С.М.», на підставі пункту 2 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України наказано:
1. звільнити ОСОБА_1 з посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради 28 червня 2024 року на підставі пункту 2 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України;
2. бухгалтерії відділу освіти Кобеляцької міської ради провести повний розрахунок з ОСОБА_1 ;
3. контроль за виконання цього розпорядження покласти на заступника Кобеляцького міського голови Михайла Брейка.
З вказаним розпорядженням ознайомлено ОСОБА_1 27 червня 2024 року, що підтверджується його підписом /а.с. 74/.
Не погодившись з розпорядженнями в.п. Кобеляцького міського голови секретаря міської ради Василя Кіптілого «Про оголошення конкурсу на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради» від 22 травня 2024 року №31 та «Про звільнення начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради Жугана Дмитра Ігоровича» від 27 червня 2024 року №46, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, які мають значення для правильного вирішення спору, суд виходить з наступного.
Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07 червня 2001 року №2493-III /надалі Закон №2493-III/ регулює правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування, визначає загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування.
Відповідно до статей 1 - 3 Закону №2493-III служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом..
Посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету. Дія цього Закону не поширюється на технічних працівників та обслуговуючий персонал органів місцевого самоврядування.
Посадами в органах місцевого самоврядування є: виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою; посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.
Згідно з частинами першою другою статті 10 Закону № 2493-ІІІ прийняття на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється:
- на посаду сільського, селищного, міського голови в порядку, встановленому Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні";
- на посаду голови та заступників голови районної, районної у місті, обласної ради, заступника міського голови - секретаря Київської міської ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, голови постійної комісії з питань бюджету обласної, Київської та Севастопольської міських рад шляхом обрання відповідною радою;
- на посади заступників сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, старости шляхом затвердження відповідною радою;
- на посади керівника секретаріату (керуючого справами) районної, обласної ради, керуючого справами виконавчого апарату обласних і районних рад, керівників відділів, управлінь та інших працівників органів місцевого самоврядування шляхом призначення відповідно сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.
Проведення конкурсу, випробування та стажування при прийнятті на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється в порядку, визначеному законодавством України про державну службу.
Згідно із пунктом 2 розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2493-ІІІ дія Закону України "Про державну службу" поширюється на органи і посадових осіб місцевого самоврядування в частині, що не суперечить Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", цьому Закону та іншим законам України, що регулюють діяльність місцевого самоврядування.
Закон України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII /надалі Закон № 889-VIII/ визначає принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях.
Згідно із частиною другою статті 21 Закону № 889-VIII прийняття громадян України на посади державної служби без проведення конкурсу забороняється, крім випадків, передбачених цим Законом.
Статтею 22 Закону № 889-VIII передбачено, що з метою добору осіб, здатних професійно виконувати посадові обов`язки, проводиться конкурс на зайняття посади державної служби (далі - конкурс) відповідно до Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби (далі - Порядок проведення конкурсу), що затверджується Кабінетом Міністрів України.
Конкурс проводиться: 1) на зайняття вакантної посади державної служби; 2) на посаду на період заміщення тимчасово відсутнього державного службовця, за яким зберігається посада державної служби; 3) на посади державної служби, що займають особи, припинення державної служби яких має відбутися відповідно до пункту 7 частини першої статті 83 цього Закону; 4) на посади державної служби категорії "А", що займають особи, у яких спливає строк призначення.
Проведення конкурсу здійснюється з урахуванням рівня професійних компетентностей, особистих якостей і досягнень кандидатів на зайняття посади.
Особливості проведення конкурсу державних службовців на посади в органах судової влади визначаються законом.
Порядок проведення конкурсу визначає зокрема: 1) умови проведення конкурсу; 2) вимоги щодо оприлюднення інформації про посади державної служби та оголошення про проведення конкурсу; 3) склад, порядок формування та повноваження конкурсної комісії; 4) порядок прийняття та розгляду інформації для участі в конкурсі; 5) етапи оцінювання кандидатів на зайняття посад державної служби та порядок їх проведення; 6) методи оцінювання кандидатів на зайняття посад державної служби.
На посади державної служби, пов`язані з питаннями державної таємниці, мобілізаційної підготовки, оборони та національної безпеки, може проводитися закритий конкурс.
Перелік посад, зазначених в абзаці першому цієї частини, та особливості проведення конкурсу на ці посади визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку проведення конкурсу.
Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 25 березня 2016 року № 246 визначено, що Порядок проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 р. № 169 (Офіційний вісник України, 2002 р., N 8, ст. 351), застосовується під час прийняття на службу в органи місцевого самоврядування відповідно до Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування".
Відповідно до пункту 3 Порядку проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 169 /надалі Порядок №169/, для проведення відбору кандидатів на заміщення вакантних посад державних службовців наказом (розпорядженням) керівника відповідного державного органу, який здійснює призначення на посаду державного службовця, утворюється конкурсна комісія у складі голови, секретаря і членів комісії. Очолює конкурсну комісію заступник керівника державного органу. До складу конкурсної комісії входять представники кадрової та юридичної служб, а також окремих структурних підрозділів апарату державного органу.
Згідно із пунктом 6 Порядку №169 умови проведення конкурсу в окремому державному органі відповідно до цього Порядку визначаються його керівником, який призначає на посади та звільняє з посад державних службовців.
Рішення про проведення конкурсу приймається керівником органу за наявності вакантної посади державного службовця.
Таким чином, конкурс для прийняття на службу в органи місцевого самоврядування відповідно до законодавства України про державну службу, до застосування якого відправляє норма статті 10 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», проводиться за наявності вакантної посади.
Відповідно до Положення про відділ освіти Кобеляцької міської ради, затвердженого рішенням третьої позачергової сесії Кобеляцької міської ради від 29 грудня 2020 року №2 /а.с. 66-71/, Відділ освіти міської ради (далі-Відділ) є структурним підрозділом Кобеляцької міської ради, який утворюється міською радою, є підзвітним і підконтрольним раді, що його утворила, підпорядковується Виконавчому комітету міської ради та міському голові та відповідним державним органам управління освіти з питань організації навчально-виховного процесу /пункт 1.1/; керівником Відділу є його начальник. Начальник відділу є посадовою особою місцевого самоврядування, приймається на службу шляхом призначення Кобеляцьким міським головою за конкурсом або іншою процедурою, передбаченою законодавством /пункт 4.1/.
Рішенням сорок п`ятої позачергової сесії Кобеляцької міської ради восьмого скликання від 10 травня 2024 року №2 /а.с. 75-81/ затверджено Положення про конкурс на посаду начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради, яким визначено, що відповідно до цього Положення проводиться конкурсний відбір на посаду начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради (далі - конкурс), крім випадків, коли законами України встановлено інший порядок заміщення таких посад. Конкурс на заміщення вакантної посади посадової особи місцевого самоврядування Кобеляцької міської ради повинен забезпечувати конституційне право рівного доступу до служби в органах місцевого самоврядування громадян України.
Так, згідно розділом 1 «Загальні положення» вказаного Положення начальник відділу освіти Кобеляцької міської ради призначається на посаду шляхом укладення з ним контракту строком на п`ять років за результатами конкурсу /пункт 1.1/; відповідно до статті 21 Кодексу законів про працю України контракт є особливою формою трудового договору, в якому строк його дії, права, обов`язки і відповідальність сторін, умови матеріального забезпечення і організації праці працівника, умови розірвання договору можуть встановлюватися угодою сторін /пункт 1.2/; підставою для прийняття рішення про проведення конкурсного відбору є: утворення нового відділу; наявність вакантної посади керівника відділу; прийняття рішення щодо припинення (розірвання) трудового договору (контракту) з керівником відділу; інші підстави, передбачені чинним законодавством України /пункт 1.3/.
Отже, Положення про конкурс на посаду начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради розширює підстави проведення конкурсу, які визначені законодавством України про державну службу, зокрема передбачає проведення конкурсу з інших підстав, передбачених чинним законодавством України.
Оскільки приписи Положення про конкурс на посаду начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради щодо підстав проведення конкурсу не узгоджуються із законодавством України про державну службу, то застосуванню підлягає законодавство України про державну службу, яке визначає, що конкурс проводиться на зайняття вакантної посади та рішення про проведення конкурсу приймається керівником органу за наявності вакантної посади.
Водночас Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Указом Президента України від 14 березня 2022 року №133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб. Указом Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб. Указом Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України № 2263-IX від 22 травня 2022 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 15 серпня 2022 року №2500-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 07 листопада 2022 року № 757/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 2738-IX від 16 листопада 2022 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 06 лютого 2023 року № 58/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 2915-IX від 07 лютого 2023 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 01 травня 2023 року № 254/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 3057-IX від 02 травня 2023 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 26 липня 2023 року № 451/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 3275-IX від 27 липня 2023 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 06 листопада 2023 року № 734/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 3429-IX від 08 листопада 2023 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 05 лютого 2024 року № 49/2024 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом від 06 лютого 2024 року № 3564-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 14 лютого 2024 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 06 травня 2024 року № 271/2024 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом від 08 травня 2024 року № 3684-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 14 травня 2024 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 23 липня 2024 року N 469/2024 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом від 23 липня 2024 року № 3891-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 12 серпня 2024 року строком на 90 діб.
Правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб визначає Закон України «Про правовий режим воєнного стану» від 12 травня 2015 року №389-VIII /надалі Закон №389-VIII/.
Так, відповідно до приписів частини дев`ятої статті 9 Закону №389-VIII у період дії воєнного стану сільський, селищний, міський голова може призначати осіб на посади та звільняти з посад в органах місцевого самоврядування, керівників комунальних підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління відповідного органу місцевого самоврядування, у порядку, визначеному частинами п`ятою, шостою статті 10 цього Закону.
Абзацом першим частини п`ятої статті 10 Закону №389-VIII (у редакції Закону України від 20 вересня 2023 року № 3384-IX, чинній на час прийняття розпорядження №31 від 22 травня 2024 року "Про оголошення конкурсу на заняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради") встановлено, що у період дії воєнного стану особи призначаються на посади державної служби, посади в органах місцевого самоврядування, посади керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки, комунальних підприємств, установ, організацій керівником державної служби або суб`єктом призначення, сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради, начальником відповідної військової адміністрації без конкурсного відбору, обов`язковість якого передбачена законом, на підставі поданої заяви, заповненої особової картки встановленого зразка та документів, що підтверджують наявність у таких осіб громадянства України, освіти та досвіду роботи згідно з вимогами законодавства, встановленими щодо відповідних посад, а також за наявності у Єдиному державному реєстрі декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік.
Відповідно до абзацу 2 частини сьомої статті 10 Закону №389-VIII після припинення чи скасування воєнного стану, але не пізніше шести місяців з дня його припинення чи скасування, на посади державної служби, посади в органах місцевого самоврядування, посади керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки, посади керівників комунальних підприємств, установ, організацій, на які особи призначені відповідно до абзацу першого частини п`ятої цієї статті, оголошується конкурс. Граничний строк перебування особи на посаді, на яку її призначено відповідно до абзацу першого частини п`ятої цієї статті, становить 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.
При цьому відповідно до абзацу 2 частини першої статті 28 «Прикінцеві положення» Закону №389-VIII нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
Особливості проходження державної служби, служби в органах місцевого самоврядування, особливості трудових відносин працівників усіх підприємств, установ, організацій в Україні незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності, представництв іноземних суб`єктів господарської діяльності в Україні, а також осіб, які працюють за трудовим договором, укладеним з фізичними особами (далі - працівники), у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану" визначає Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15 березня 2022 року № 2136-IX /надалі Закон № 2136-IX/.
Згідно із частиною третьою статті 2 Закону № 2136-IX у період дії воєнного стану не застосовуються норми законодавства про працю, законів України "Про державну службу", "Про службу в органах місцевого самоврядування", інших законодавчих актів, що регулюють діяльність державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування у частині відносин, врегульованих цим Законом.
Відповідно до статті 2 Закону № 2136-IX у період дії воєнного стану сторони за згодою визначають форму трудового договору.
При укладенні трудового договору в період дії воєнного стану умова про випробування працівника під час прийняття на роботу може встановлюватися для будь-якої категорії працівників.
З метою оперативного залучення до виконання роботи нових працівників, а також усунення кадрового дефіциту та браку робочої сили, у тому числі внаслідок фактичної відсутності працівників, які евакуювалися в іншу місцевість, перебувають у відпустці, простої, тимчасово втратили працездатність або місцезнаходження яких тимчасово невідоме, роботодавці можуть укладати з новими працівниками строкові трудові договори у період дії воєнного стану або на період заміщення тимчасово відсутнього працівника.
З такого правового регулювання слідує, що у період дії воєнного стану конкурси на зайняття посад державної служби, посад в органах місцевого самоврядування, посад керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки, комунальних підприємств, установ, організацій не проводяться, а призначення на такі посади здійснюється на підставі поданої заяви, заповненої особової картки встановленого зразка та інших необхідних документів, що підтверджують наявність у таких осіб громадянства України, освіти та досвіду роботи згідно з вимогами законодавства, встановленими щодо відповідних посад.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, у період дії воєнного стану особа призначається на посаду в органах місцевого самоврядування сільським, селищним, міським головою без конкурсного відбору, обов`язковість якого передбачена законом, на підставі поданої заяви відповідно до абзацу першого частини п`ятої статті 10 Закону №389-VIII. При цьому норма абзацу першого частини п`ятої статті 10 Закону №389-VIII є імперативною та безальтернативною, тобто не передбачає право вибору суб`єкта призначення здійснювати призначення на посади із конкурсним відбором або без нього.
Як встановлено судом, розпорядженням в.п. Кобеляцького міського голови секретаря міської ради Василя Кіптілого «Про оголошення конкурсу на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради» від 22 травня 2024 року №31 /а.с. 73/ з метою проведення конкурсу на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради наказано: 1. оголосити конкурс на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради з 22 травня 2024 року по 01 липня 2024 року; 2. оприлюднити оголошення про проведення конкурсного відбору на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради на офіційному веб сайті Кобеляцької міської ради. Документи для участі у конкурсі приймаються з 22 травня 2024 року по 20 червня 2024 року; 3. оголосити про початок формування складу конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради з 22 травня 2024 року; 4. оприлюднити оголошення про початок формування складу конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради, пропозиції про включення представників до складу конкурсної комісії подавати до Кобеляцької міської ради з 22 травня 2024 року по 05 червня 2024 року; 5. доручити відділу інформаційно-технічного забезпечення Виконавчого комітету Кобеляцької міської ради оприлюднити оголошення передбачені пунктами 2, 4 цього розпорядження на офіційному веб сайті Кобеляцької міської ради; 6. контроль за виконанням цього розпорядження покласти на заступника міського голови Михайла Брейка.
Таким чином, призначення проведення конкурсу на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради здійснено відповідачем-1 всупереч положень абзацу першого частини п`ятої статті 10 Закону №389-VIII та частини другої статті 19 Конституції України, у зв`язку з чим суд відхиляє як безпідставний довід відповідачів щодо відсутності заборони проведення під час дії воєнного стану конкурсного відбору на посаду начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради.
Також суд враховує, що на момент прийняття оскаржуваного розпорядження в.п. Кобеляцького міського голови секретаря міської ради Василя Кіптілого «Про оголошення конкурсу на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради» від 22 травня 2024 року №31 посада позивача не була вакантною та її займав позивач, який був призначений на посаду начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради з 05 грудня 2022 року.
Оскільки внаслідок прийняття розпорядження в.п. Кобеляцького міського голови секретаря міської ради Василя Кіптілого «Про оголошення конкурсу на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради» від 22 травня 2024 року №31 та проведення конкурсу з оголошенням переможця позивача було звільнено із займаної посади, що підтверджується іншим оскаржуваним у цій справі розпорядженням №46 від 27 червня 2024 року "Про звільнення начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 ", суд доходить висновку, що розпорядження «Про оголошення конкурсу на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради» від 22 травня 2024 року №31 створює для позивача правові наслідки та порушує його право на зайняття посади.
Враховуючи викладене, розпорядження в.п. Кобеляцького міського голови секретаря міської ради Василя Кіптілого «Про оголошення конкурсу на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради» від 22 травня 2024 року №31 є протиправним та підлягає скасуванню, а тому відповідна позовна вимога підлягає задоволенню.
Частиною першою статті 23 Кодексу законів про працю України передбачено, що трудовий договір може бути: 1) безстроковим, що укладається на невизначений строк; 2) на визначений строк, встановлений за погодженням сторін; 3) таким, що укладається на час виконання певної роботи.
Згідно із пунктом 2 частини першої статті 36 КЗпП України підставою припинення трудового договору є: закінчення строку (пункти 2 і 3 статті 23), крім випадків, коли трудові відносини фактично тривають і жодна з сторін не поставила вимогу про їх припинення;
Відповідно до положень статті 20 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", цим та іншими законами України, а також у разі: порушення посадовою особою місцевого самоврядування Присяги, передбаченої статтею 11 цього Закону; порушення умов реалізації права на службу в органах місцевого самоврядування (стаття 5 цього Закону); виявлення або виникнення обставин, що перешкоджають перебуванню на службі, чи недотримання вимог, пов`язаних із проходженням служби в органах місцевого самоврядування (стаття 12 цього Закону); досягнення посадовою особою місцевого самоврядування граничного віку перебування на службі в органах місцевого самоврядування (стаття 18 цього Закону).
Таким чином, служба в органах місцевого самоврядування припиняється, зокрема, у зв`язку із закінченням строку трудового договору, встановленого за погодженням сторін.
Судовим розглядом встановлено, що відповідно до розпорядження Кобеляцького міського голови «Про призначення начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради Жугана Д.І.» від 05 грудня 2022 року №268, підписаного в.п. Кобеляцького міського голови секретарем міської ради ОСОБА_4 , та наказу Відділу освіти Кобеляцької міської ради «Про призначення начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради Дмитра Жугана» №74-к/тр від 05 грудня 2022 року позивача відповідно до положень статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» призначено на посаду начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради з 05 грудня 2022 року до призначення на цю посаду переможця конкурсу, але не довше ніж 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану, на підставі поданої ним заяви, тобто без конкурсного відбору, обов`язковість якого передбачена законом.
Таким чином, трудовий договір позивача укладений на строк до призначення на його посаду переможця конкурсу, але не довше ніж 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.
Враховуючи вищевикладений висновок суду щодо протиправності прийняття розпорядження в.п. Кобеляцького міського голови секретаря міської ради Василя Кіптілого «Про оголошення конкурсу на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради» від 22 травня 2024 року №31, наслідком чого стало призначення на посаду позивача за результатами такого конкурсу його переможця - Царичанської С.М., є підстави стверджувати про протиправність висновків відповідача-1 щодо закінчення строку трудового договору із позивачем, а відтак і щодо наявності фактичних та правових підстав для звільнення позивача згідно розпорядження виконуючого повноваження Кобеляцького міського голови секретаря міської ради Василя Кіптілого «Про звільнення начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради Жугана Дмитра Ігоровича» від 27 червня 2024 року №46.
Доводи відповідачів щодо незадовільної роботи позивача на посаді начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради суд до уваги не бере, оскільки така обставина не була покладена в основу прийняття оскаржуваних розпоряджень, зокрема розпорядження виконуючого повноваження Кобеляцького міського голови секретаря міської ради Василя Кіптілого «Про звільнення начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради Жугана Дмитра Ігоровича» від 27 червня 2024 року №46
Інші доводи відповідачів не впливають на вищевикладені висновки суду та їх не спростовують.
Відтак, відповідна позовна вимога позивача підлягає задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 235 КЗпП України у разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу, у тому числі у зв`язку з повідомленням про порушення вимог Закону України "Про запобігання корупції" іншою особою, працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір.
Таким чином, позивача належить поновити на посаді начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради з 29 червня 2024 року (з дня, наступного за днем звільнення 28 червня 2024 року, який є останнім робочим днем).
Відповідно до частини другої статті 235 КЗпП України при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу.
Обчислення середньої заробітної плати у всіх випадках її збереження проводиться відповідно до Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 лютого 1995 року №100 /надалі Порядок №100/.
Згідно із пунктом «з» пункту 1 Порядку №100 цей Порядок обчислення середньої заробітної плати застосовується у випадку вимушеного прогулу та за час затримки виконання рішення суду.
За змістом абзацу четвертого пункту 2 Порядку №100 у всіх інших випадках середня заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні два календарні місяці роботи, що передують місяцю, в якому відбувається подія, з якою пов`язана відповідна виплата.
Відповідно до пункту 5 Порядку №100 нарахування виплат у всіх випадках збереження середньої заробітної плати провадиться виходячи з розміру середньоденної (годинної) заробітної плати.
Пунктом 8 Порядку №100 визначено, що нарахування виплат, що обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи, провадяться шляхом множення середньоденного (годинного) заробітку на число робочих днів/годин, а у випадках, передбачених чинним законодавством, календарних днів, які мають бути оплачені за середнім заробітком. Середньоденна (годинна) заробітна плата визначається діленням заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочі (календарні) дні на число відпрацьованих робочих днів (годин), а у випадках, передбачених чинним законодавством, - на число календарних днів за цей період.
Згідно з довідкою про середньомісячну заробітну плату Відділу освіти Кобеляцької міської ради від 16 серпня 2024 року /а.с. 108/ ОСОБА_1 за квітень 2024 року отримав заробітну плату за 22 фактично відпрацьованих робочих дня у сумі 17325,00 грн, за травень 2024 року за 18 фактично відпрацьованих робочих днів у сумі 26787,14 грн, а тому середньомісячна заробітна плата становить 22056,07 грн, а середньоденна заробітна плата 1102,80 грн.
Вимушений прогул позивача за період з 29 червня 2024 року по 04 жовтня 2024 року складає 70 робочих днів (у червні 2024 року 0 робочих днів, у липні 2024 року 23 робочих дня, у серпні 2024 року 22 робочих дня, у вересні 2024 року 21 робочий день, у жовтні 2024 року 4 робочих дні).
Тож на користь позивача належить стягнути середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 29 червня 2024 року по 04 жовтня 2024 року у розмірі 77196,00 грн (1102,80 грн х 70 робочих днів).
Відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеної в постанові від 15 лютого 2019 року у справі №826/6583/14, суми, які суд визначає до стягнення з роботодавця на користь працівника як середній заробіток за час вимушеного прогулу, обраховуються без віднімання сум податків та зборів. Податки і збори із суми середнього заробітку за час вимушеного прогулу, присудженої за рішенням суду, підлягають нарахуванню роботодавцем при виконанні відповідного судового рішення та, відповідно, відрахуванню із суми середнього заробітку за час вимушеного прогулу при виплаті працівнику, внаслідок чого виплачена працівнику на підставі судового рішення сума середнього заробітку за час вимушеного прогулу зменшується на суму податків і зборів. Крім того, справляння і сплата прибуткового податку з громадян є відповідно обов`язком роботодавця та працівника, а суд визначає зазначену суму без утримання цього податку й інших обов`язкових платежів.
Таким чином, позов підлягає задоволенню повністю.
В позовній заяві позивачем заявлено клопотання про стягнення на його користь судових витрат зі сплати судового збору та на оплату правничої допомоги, яка надана адвокатом Рак Артемом Сергійовичем на підставі ордеру на надання правничої допомоги серії ВІ № 1233606 від 29 липня 2024 року /а.с. 12-13/.
Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Частиною першою статті 132 КАС України передбачено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи, до яких відповідно до частини третьої цієї статті належать і витрати на професійну правничу допомогу.
Згідно з частинами другою - п`ятою статті 134 КАС України за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
Проаналізувавши наведені процесуальні норми, Верховний Суд в постанові від 02 лютого 2023 року у справі №120/4765/21-а дійшов висновків, що склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правової допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг та ін.), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження). Зазначені витрати мають бути документально підтверджені та доведені. Відсутність документального підтвердження витрат на правову допомогу, а також розрахунку таких витрат є підставою для відмови у задоволенні вимог про відшкодування зазначених витрат. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 27 червня 2018 року у справі № 826/1216/16, постанові Верховного Суду від 2 червня 2022 року № 380/3142/20. Витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката потребують належного документального підтвердження, на чому неодноразово наголошував Верховний Суд у судових рішеннях. Визначений у них орієнтир, яким мають керуватися суди нижчих інстанцій при вирішенні питання щодо розподілу витрат на правничу допомогу адвоката, головним чином вимагає повного і всебічного дослідження доказів, якими підтверджується надання правничої допомоги, особливо її вартість і оплата. Зважаючи на те, що понесені витрати відшкодовуватиме інша сторона, дослідження цих доказів вимагає ретельного підходу, адже їх стягнення, з одного боку, є компенсацією (певною мірою вимушених) фінансових затрат сторони, на користь якої ухвалено судове рішення, але водночас ця компенсація не може бути надмірною. Тож окрім того, що витрати на правничу допомогу мають бути документально доведеними, вони мають відповідати також критерію співмірності у розумінні частини п`ятої статті 134 КАС. Вирішенню питання про розподіл судових витрат передує врахування судом, зокрема, обґрунтованості та пропорційності розміру таких витрат до предмета спору, значення справи для сторін. При цьому принципи обґрунтованості та пропорційності розміру таких витрат до предмета спору повинні розглядатися, у тому числі, через призму принципу співмірності, який, як уже зазначалося вище, включає такі критерії: складність справи та виконаних робіт (наданих послуг); час, витрачений на виконання відповідних робіт (надання послуг); обсяг наданих послуг та виконаних робіт; ціна позову та (або) значення справи для сторони. Крім того, врахування таких критеріїв не ставиться законодавцем у залежність від результату розгляду справи. При визначенні суми компенсації витрат, понесених на професійну правничу допомогу, необхідно досліджувати на підставі належних та допустимих доказів обсяг фактично наданих адвокатом послуг і виконаних робіт, кількість витраченого часу, розмір гонорару, співмірність послуг категоріям складності справи, витраченому адвокатом часу, об`єму наданих послуг, ціні позову та (або) значенню справи. Разом з цим при визначенні суми компенсації витрат, понесених на професійну правничу допомогу, суд повинен керуватися критерієм реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерієм розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та суті виконаних послуг. Аналогічна правова позиція міститься у постановах Верховного Суду від 28 квітня 2021 року та від 08 лютого 2022 року у справах № 640/3098/20 та № 160/6762/21 відповідно.
Вказана правова позиція також підтримана Верховним Судом у постанові від 21 березня 2024 року у справі № 580/4746/20.
На підтвердження наявності підстав для відшкодування витрат на професійну правничу допомогу адвоката Рака Артема сумі 10000,00 грн позивачем не надано до суду ані копій договору про надання правової допомоги, ані акту виконаних робіт (наданих послуг), ані квитанції про оплату виконаних робіт (наданих послуг).
Отже, позивачем не надано документів на підтвердження фактичного понесення витрат на правничу допомогу в сумі 10000,00 грн, у зв`язку з чим сума судових витрат на правничу допомогу розподілу між сторонами не підлягає, що узгоджується з вищезазначеною позицією Верховного Суду.
Суд зауважує, що у змісті позовної заяви зазначено, що додатково будуть надані документи, які підтверджують розмір витрат на правову допомогу, проте станом на момент винесення рішення у цій справі такі документи позивачем (його представником) не подані до суду та в матеріалах справи відсутні.
Крім того, позивачем (його представником) не подано до суду заяви про надання доказів понесення витрат на правову допомогу після ухвалення рішення суду у відповідності до частини сьомої статті 139 КАС України.
За подання цього позову сплаті підлягав судовий збір за подання позовної вимоги визнання протиправним та скасування розпорядження №31 від 22 травня 2024 року "Про оголошення конкурсу на заняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради" в сумі 1211,20 грн і така сума судового збору була сплачена позивачем, що підтверджується платіжною інструкцією № 0.0.3806619992.1 від 08 серпня 2024 року /а.с. 51-зворот/.
Враховуючи висновок суду про задоволення позову, стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-1 на користь позивача підлягає сума в 1211,20 грн.
Відповідно до положень пунктів 2, 3 частини першої статті 371 КАС України негайно виконуються рішення суду про присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць; поновлення на посаді у відносинах публічної служби.
Отож суд вважає за необхідне допустити негайне виконання рішення суду в частині поновлення позивача на посаді та стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу у межах суми стягнення за один місяць з відрахуванням обов`язкових платежів.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) до Кобеляцької міської ради (вул. Касьяна, буд. 29, м. Кобеляки, Полтавська область, 39200, ідентифікаційний код 21051562) та Відділу освіти Кобеляцької міської ради (вул. Шевченка, буд. 28/20, м. Кобеляки, Полтавська область, 39200, ідентифікаційний код 44082585) про визнання протиправними та скасування розпоряджень, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження виконуючого повноваження Кобеляцького міського голови секретаря міської ради Василя Кіптілого «Про оголошення конкурсу на зайняття посади начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради» від 22 травня 2024 року №31.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження виконуючого повноваження Кобеляцького міського голови секретаря міської ради Василя Кіптілого «Про звільнення начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради Жугана Дмитра Ігоровича» від 27 червня 2024 року №46.
Поновити ОСОБА_1 на посаді начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради з 29 червня 2024 року.
Стягнути з Відділу освіти Кобеляцької міської ради на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 29 червня 2024 року по 04 жовтня 2024 року у розмірі 77196,00 грн (сімдесят сім тисяч сто дев`яносто шість гривень нуль копійок).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Відділу освіти Кобеляцької міської ради на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору у сумі 1211,20 грн (одна тисяча двісті одинадцять гривень двадцять копійок).
Допустити рішення суду до негайного виконання в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді начальника відділу освіти Кобеляцької міської ради з 29 червня 2024 року та стягнення на його користь середнього заробітку за час вимушеного прогулу за один місяць у розмірі 22056,07 грн (двадцять дві тисячі п`ятдесят шість гривень сім копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2024 |
Оприлюднено | 07.10.2024 |
Номер документу | 122098893 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні