КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 жовтня 2024 року м.Київ№ 320/42784/23
Суддя Київського окружного адміністративного суду Терлецька О.О., розглянувши порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправним та скасування рішення,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ" (далі - позивач) з позовом до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - відповідач, Комісія) в якому просить суд:
1. Визнати протиправним та скасувати рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 16.09.2022 № 1180 «Про відмову у видачі ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах ТОВ «ТОВАРНА БІРЖА «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» та зобов`язати відповідача прийняти рішення про видачу ліцензії ТОВ «ТОВАРНА БІРЖА «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» (ідентифікаційний код юридичної особи 43776992).
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про залишення без розгляду заяви ТОВ «ТОВАРНА БІРЖА «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» від 28.08.2021 вх. № 22/4769-АП на видачу ліцензії на провадження професійної діяльності на ринках капіталу - клірингової діяльності, оформлене у вигляді повідомлення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 20.09.2022 вих. № 34/01/8632-АПн. та зобов`язати відповідача прийняти рішення про видачу ліцензії ТОВ «ТОВАРНА БІРЖА «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» (ідентифікаційний код юридичної особи 43776992).
Позивач обґрунтовує позовні вимоги тим, що рішення прийняті з порушенням строку для його прийняття, строків розгляду документів, призупиненням розгляду заяви позивача, та зловживання процесуальними правами, посилаючись на ст. 45 КАС України
Від відповідача надійшов відзив в якому зазначено наступне.
Комісія надіслала до ТОВ «ТБ УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» запит №34/01/20366-АПн від 21.09.2021 щодо надання, у термін до 30.09.2021, додаткової та уточнюючої інформації: в частині додатково до заяви та документів, поданих ТОВ «ТОВАРНА БІРЖА УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» (вх. Комісії від 28.08.2021 № 22/4769-АП) на видачу ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках клірингової діяльності з визначення зобов`язань, для обробки та аналізу заяви та доданих до неї документів та прийняття зваженого рішення, в частині надання уточнення щодо Правил клірингової діяльності та Регламенту провадження клірингової діяльності ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ».
ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» не надало до Комісії Фінансову звітність ТОВ «ВЕР-ТАС» та ТОВ «Центральна газо-нафтова компанія», складену станом на 31.12.2020, станом на 31.03.2021 та станом на 30.06.2021.
Комісією подано запит щодо надання додаткової та уточнюючої інформації: №34/01/26401-АПн від 10.12.2021 на який не було надано відповіді.
Окрім того, відповідач зазначає про відсутність необхідних документів в Комісії станом на дату прийняття рішення були наявні наступні застереження стосовно видачі ліцензії ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» (Біржа):
1. Статутний капітал не був де-факто сформований. ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» не маючи повної суми для формування статутного капіталу почала попередньо укладати договори із ТОВ «ВЕР-ТАС» та ТОВ «ЦГНК» (засновники Біржи) на повернення їм поворотної безвітсоткової фінансової допомоги у загальній сумі 24,99 млн.грн (по 12,49 млн.грн кожному). У зв`язку з чим, є сумніви щодо наявності у повному обсязі (12,5 млн.грн) грошових коштів у ТОВ «ВЕР-ТАС» та наявності у повному обсязі (12,5 млн.грн) грошових коштів у ТОВ «ЦГНК» для поповнення статутного капіталу Біржі. Одні й ті самі грошові кошти обертались декілька разів по двом товариствам одночасно для майбутнього поповнення статутного капіталу Біржі, а у подальшому були повернуті у вигляді фінансової допомоги.
2. Компанії засновники (ТОВ «ВЕР-ТАС» та ТОВ «ЦГНК») згідно з їх звітністю на момент формування статутного фонду Біржи не мали грошей для формування капіталу Біржи (загальна величина активів одної 12,1 млн.грн., іншої 2,3 млн.грн.). На компаніях засновниках біржи працює 4 та 1 людини відповідно.
3. Бенефіціар Біржи (фіз. особа) не має підтверджених доходів та підтвердження сплати податків з доходів які він отримав. Щодо ОСОБА_1 підтвердженням наявності власних коштів надано, зокрема два листа від ТОВ «Центренерджі» та ТОВ «Крафт Енерджі» щодо виплати дивідендів у розмірі 10 003 211.11 грн. Однак, в Комісії відсутня інформація, яка підтверджує факт виплати вищевказаних дивідендів ОСОБА_1 та сплати податків з них.
4. Згідно зі звітністю біржи на Біржі працює 2 людини з фондом оплати праці 6,3 тис.грн. в місяць, в той же час для організації її роботи потрібно ніяк не менше 10 людей.
5. Комісією зафіксовано провадження Біржою діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах без отримання ліцензії та без зареєстрованих в Комісії Правил. Ділова репутація Біржі та її власників може вважається такою що не відповідає вимогам, встановленим до ділової репутації професійних учасників організованих товарних ринків. Листом від 26.11.2021 №10/05/25349 Комісія зобов`язала Біржу впродовж 5 робочих днів з моменту отримання запиту надати на адресу Комісії належним чином засвідчені копії документів та/або інформацію щодо аукціонів з продажу індивідуальних лотів лісоматеріалів лісогосподарських підприємств Київської області від 19 листопада 2021 року (43 лота), 16 листопада 2021 року (22 лота), 20 жовтня 2021 року (18 лотів), 12 жовтня 2021 року (65 лотів).
У відповіді на відзив позивач зазначив, що відповідачем подано відзив з порушенням строків встановлений ст. 162 КАС України. Також позивач зазначає, що запит відповідача на надання фінансових звітністей ТОВ «ВЕР-ТАС» та ТОВ «Центральна газо-нафтова компанія», складену станом на 31.12.2020, станом на 31.03.2021 та станом на 30.06.2021 р.р. є таким, що виходить за межі розгляду інформації та відомостей, передбачених законодавством для прийняття рішення про видачу ліцензій на провадження діяльності з організації торгівлі продукцією та товарній біржі та клірингової діяльності з визначення зобов`язань, оскільки позивачем було надано, зокрема, договори про надання власниками істотної участі у позивачі - кінцевими бенефіціарними власниками позивача безповоротної фінансової допомоги позивачу від 07.06.2021 № 01, від 07.06.2021 № 02.
Предмет позову в даній справі стосується оскаржень рішень відовідача від 16.09.2022 року № 1180 та від від 20.09.2022 вих. № 34/01/8632-АПн, прийнятих за наслідками розгляду заяви про видачу ліцензії на провадження професійної діяльності.
До винесення оскаржуваних рішень позивач звернувся до суду з позовом про оскарження бездіяльності щодо не прийняття рішень відповідачем за заявою позивача в строк, визначений законодавством, - справа № 650/8448/22.
За наслідками розгляду справи № 640/8448/22 за зазначеним позовом Київський окружний адміністративний суд прийняв рішення від 20.09.2024 року, яким задовольнив позовні вимоги частково. Так суд у справі № 640/8338/22 визнав протиправною бездіяльність по несвоєчасному прийняттю рішень про видачу ліцензій за заявами від 25.08.2021 та від 27.08.2021. В той же час суд у справі № 640/8448/22 відмовив у задоволенні позовної вимоги про зобов`язання відповідача прийняти рішення про видачу ліцензій, на виключну дискрецію відповідача щодо прийняття рішення про видачу ліцензій. Таким чином суд у справі № 640/8448/22 виходив з того що зобов`язання до прийняття відповідачем рішення певного змісту не є належним способом захисту від порушень у вигляді бездіяльності та порушенння строків при прийняття рішення.
В даній справі позивач, вже після прийняття оскаржуваних рішень, обґрунтовує їх протиправність переважно порушенням строків розгляду заяв від 25.08.2021 та від 27.08.2021, посилаючись на ті ж самі аргументи, що і в справі №640/8448/21. Таким чином, за різних порушень в цій справі (в якій оскаржується рішення по суті та справі №640/8448/21 позивач використовує одне і те ж обґрунтування. При цьому позивач у цій справі не надає своїх пояснень, щодо належності використання відповідачем дискреційних повноважень при прийнятті оскаржуваних рішень як підстави для визнання рішень протиправними та скасування.
Суд розглядає справу з урахуванням відзиву відповідача, оскільки копію позовної заяви відповідачем було отримано лише 25.01.2024 року в зв`язку із значним навантаженням на Київський окружний адміністративний суд.
Дослідивши обставини справи судом було встановлено наступне.
25 та 28 серпня 2021 року позивачем подано до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку заяву про видачу ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках-діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах та заяву про видачу ліцензії на провадження професійної діяльності на ринках капіталу клірингової діяльності з визначення зобов`язань відповідно.
Комісія відповідно до Порядку від 13.05.2021 №275, надіслала до ТОВ «ТБ УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» запит №34/01/20218 від 17.09.2021 щодо надання, у термін до 30.09.2021, додаткової та уточнюючої інформації до заяви та документів, поданих ТОВ «ТОВАРНА БІРЖА УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» (вх.Комісії від 28.08.2021 № 22/4748-АП) на видачу ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, в частині інформації щодо Порядку організації заходів із запобігання та врегулювання конфлікту інтересів; Положення про винагороду; Положення про організацію контролю (комплаєнсу); Положення про підсистему управління ризиками; Положення про наглядову раду; Правил проведення фінансового моніторингу; Правил товарної біржи; та щодо надання додаткових документів, а саме: Фінансову звітність ТОВ «ВЕР-ТАС» та ТОВ «Центральна газонафтова компанія», складену станом на 31.12.2020, станом на 31.03.2021 та станом на 30.06.2021 р.р.; Копії договорів разом із усіма додатками до них (у разі наявності), укладених із ТОВ «ВЕР-ТАС» та ТОВ «Центральна газо-нафтова компанія» щодо виданої поворотної безвідсоткової фінансової допомоги на загальну суму 24 990 тис. грн.; Копії платіжних доручень, які підтверджують джерела походження початкового капіталу, зазначених у Анкеті щодо фінансового стану заявника і надати інформацію та підтверджуючи документи щодо джерел походження накопичених прибутків у розмірі 6 тис. грн, як складової початкового капіталу ТОВ «ТБ УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ».
Також, Комісія надіслала до ТОВ «ТБ УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» запит №34/01/20366-АПн від 21.09.2021 щодо надання, у термін до 30.09.2021, додаткової та уточнюючої інформації: в частині додатково до заяви та документів, поданих ТОВ «ТОВАРНА БІРЖА УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» (вх.Комісії від 28.08.2021 № 22/4769-АП) на видачу ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках клірингової діяльності з визначення зобов`язань, для обробки та аналізу заяви та доданих до неї документів та прийняття зваженого рішення, в частині надання уточнення щодо Правил клірингової діяльності та Регламенту провадження клірингової діяльності ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ».
У відповідь на лист Комісії № 34/20218-АП від 17.09.2021 ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» надало до Комісії лист вх.№22/5694-АП від 30.09.2021 щодо уточнення додаткової інформації та документів.
ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» не надало до Комісії Фінансову звітність ТОВ «ВЕР-ТАС» та ТОВ «Центральна газо-нафтова компанія», складену станом на 31.12.2020, станом на 31.03.2021 та станом на 30.06.2021 р.р.
З цього приводу ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» в листі вх.№22/5694-АП від 30.09.2021 повідомило, що розпорядникам, тобто ТОВ «ВЕР-ТАС» та ТОВ «Центральна газо-нафтова компанія», даної інформації було направлено відповідний запит про надання такої звітності, однак на момент подання уточнення, додаткової інформації та документів, фінансової звітності від ТОВ «ВЕР-ТАС» та ТОВ «ЦЕНТРАЛЬНА ГАЗО-НАФТОВА КОМПАНІЯ» не отримано.
ТОВ «ВЕР-ТАС» (код ЄДРПОУ 35588329) 50% статутного капіталу заявника та ТОВ «Центральна газо-нафтова компанія» (код ЄДРПОУ 34344507) 50% статутного капіталу заявника є прямими істотними власниками ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ».
Комісія відповідно до вимог Ліцензійних умов перевіряє формування статутного капіталу заявника/ліцензіата.
На дату прийняття оскаржуваного рішення про відмову ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» у видачі ліцензії так і не надано до Комісії Фінансову звітність ТОВ «ВЕР-ТАС» та ТОВ «Центральна газо-нафтова компанія», складену станом на 31.12.2020, станом на 31.03.2021 та станом на 30.06.2021 р.р.
ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» надавало до Комісії лист вх.№22/5695-АП від 30.09.2021 щодо надання додаткових документів до раніше поданої ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» заяви про видачу ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках клірингової діяльності з визначення зобов`язань, а саме за результатами розгляду запиту у № 34/20366-АП від 21.09.2021 щодо уточнення Правил провадження клірингової діяльності та Регламенту провадження клірингової діяльності, ТОВ «ТОВАРНА БІРЖА УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» було внесено зміни та доповнення відповідно до зауважень та пропозицій Комісії, до Правил провадження клірингової діяльності та Регламенту провадження клірингової діяльності.
ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» надавало до Комісії лист вх.№22/6152-АП від 22.10.2021 щодо додаткових документів до заяви про видачу ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, для розгляду та прийняття рішення щодо надання відповідної ліцензії, а саме Правила товарної біржі; Правила проведення фінансового моніторингу.
ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» надавало до Комісії лист вх.№22/6154-АП від 22.10.2021 щодо додаткових документів до заяви про видачу ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках клірингової діяльності з визначення зобов`язань, додаткові документи а саме Правила провадження клірингової діяльності.
ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» надавало до Комісії лист вх.№22/6246-АП від 27.10.2021 щодо додаткових документів до заяви про видачу ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, для розгляду та прийняття рішення щодо надання відповідної ліцензії, а саме Правила проведення фінансового моніторингу.
ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» надавало до Комісії лист вх.№22/6595-АП від 11.11.2021 щодо додаткових документів до заяви про видачу ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, для розгляду та прийняття рішення щодо надання відповідної ліцензії, а саме Правила товарної біржі.
Після розгляду згаданих додаткових документів, наданих Позивачем, Комісія надіслала до ТОВ «ТБ УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» запит щодо надання додаткової та уточнюючої інформації: №34/01/26401-АПн від 10.12.2021 - в частині надання додатково до заяви та документів, поданих ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» (вх. Комісії від 27.08.2021 № 22/4748-АП) на видачу ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, відповідно до вимог Ліцензійних умов щодо надання до Комісії інформацію та відповідні документи:
1. Повну виписку банку за рахунками ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» з усіма надходженнями та видатками, за період з 01.05.2021 по 31.05.2021.
2. Повну виписку банку за рахунками ТОВ «ВЕР-ТАС» та ТОВ «Центральна ГазоНафтова Компанія» з усіма надходженнями та видатками, за період з 01.05.2021 по 31.05.2021 р.
3. Фінансову звітність ТОВ «ВЕР-ТАС» та ТОВ «Центральна Газо-Нафтова Компанія» станом на 31.12.2020, 31.06.2021 та 31.09.2021 р.р.
4. Інформацію та підтверджуючі документи щодо джерел походження грошових коштів ТОВ «ВЕР-ТАС» та ТОВ «Центральна Газо-Нафтова Компанія», за рахунок яких сформовано статутний капітал ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ».
5. Відомості з Державного реєстру фізичних осіб платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків за період з І кварталу 2020 року по ІІІ квартал 2021року щодо ОСОБА_1 ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» навмисно безпідставно з невідомих причин проігнорувало зазначений запит Комісії та у відповідь надіслало до Комісії лист вх.№22/7587-АП від 20.12.2021 щодо опрацювання листа Комісії від 10.12.2021 року № 34/01/26401-АПн та повідомило що запит являється таким, що не відповідає вимогам Порядку видачі, зупинення дії та анулювання ліцензії тому що надійшов «на їхню думку» після закінчення строку на розгляд заяв, та просить повідомити про результати розгляду заяви про видачу ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах.
ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» у відповідь на зазначений запит надіслало Комісії лист вх.№22/7587-АП від 20.12.2021 щодо опрацювання листа Комісії від 10.12.2021 року № 34/01/26401-АПн та повідомило що запит не відповідає вимогам Порядку видачі, зупинення дії та анулювання ліцензії тому що надійшов «на їхню думку» після закінчення строку на розгляд заяв, та просить повідомити про результати розгляду заяви про видачу ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах.
Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 16.09.2022 №1180 було відмовлено у видачі ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках, оскільки подані документи для отримання ліцензії містять неповну інформацію.
А саме позивач не надав на запити НКЦПФР інформацію, для підтвердження джерел походження грошових коштів, за рахунок яких сформовано статутний капітал заявника, зокрема:
1.Повну виписку банку за рахунками ТОВ «ХВ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» з усіма надходженнями та видатками, за період з 01.05.2021 по 31.05.2021;
2.Повну виписку банку за рахунками TOB «ВЕР-ТАС» та ТОВ «Центральна Газо-Нафтова Компанія» з усіма надходженнями та видатками, за період з 01.05.2021 по З1.05.2021 р;
3.Фінансову звітність ТОВ «ВЕР-ТАС» та ТОВ «Центральна Газо-Нафтова Компания» станом на 31.12.2020, 31.03.2021 та 30.06.2021 р.р;
4.Інформацію та підтверджуючі документи щодо джерел походження грошових коштів ТОВ «ВЕР-ТАС» та ТОВ «Центральна Газо-Нафтова Компанія», за рахунок яких сформовано статутний капітал ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ»;
5. Відомості з Державного реєстру фізичних осіб -- платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків за період з І кварталу 2020 року по Ш квартал 2021 року щодо ОСОБА_1 .
Відповідно позивач як заявник у спірних правовідносинах не відповідає Ліцензійним умовам та вимогам до провадженні діяльності з організації торгівлі продукцією, встановленим законодавством.
Правила товарної біржі ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» (далі - Правила) не відповідають вимогам Закону України «Про товарні біржі» (далі - Закон) та Положення про провадження діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах» затвердженого рішенням НКЦПФР від 10.06.2021 № 380, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.07.2021 за № 993/36615, а саме:
1. Абзац тридцять перший підпункту 1.8 пункту 1 термін «рахунок умовного зберігання (ескроу)», абзац третій підпункту 5.9 пункту 5» підпункт 10.4 пункту 10 Правил суперечать частині другій статті 11 Закону,
2. Підпункт 5.7 пункту 5 Правил суперечить Частині четвертій статті 3 Закону;
3. Абзац другий підпункту 7.1.5 пункту 7.1, абзац перший підпункту 13.3, пункту 13, підпункт 13.4 пункту 13 Правил протирічать пункту 4 частини першої статті 2 Закону;
4. Підпункт 1.7.5 пункту 17 Правил суперечить пунктам 1,2 частини першої статті 2 Закону.
5. Речення друге підпункту 18.1 пункту 18 Правил суперечить вимогам пункту 3 частини першої статті 13 Закону.
Спірні правовідносини регулюються Законом України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки», Законом України «Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків», Законом України «Про товарні біржі», Законом України від 30.03.2020 № 540-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)», Постанови Кабінету міністрів України від 28.02.2022 № 165 «Про зупинення строків надання адміністративних послуг та видачі документів дозвільного характеру» Порядку видачі, зупинення дії та анулювання ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках - діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 13.05.2021 № 275 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 травня 2021 за № 693/36315 (далі » Порядок), Ліцензійних умов провадження професійної діяльності иа організованих товарних ринках - діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 13.05.2021 №276 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 25.05.2021 за № 692/36314.
Правова позиція суду.
Порядок видачі, зупинення дії та анулювання ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках - діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 13.05.2021 № 275, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 25.05.2021 за № 693/36315 (далі- Порядок від 13.05.2021 № 275).
Ліцензійні умови провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках - діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 13.05.2021 № 276, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 25.05.2021 за № 692/36314 (далі Ліцензійні умови).
Відповідно до ІІІ Розділу Порядку від 13.05.2021 № 275 та ст. 71 Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки» НКЦПФР приймає рішення про видачу ліцензії чи про відмову в її видачі протягом шести місяців з дня надходження заяви та доданих до неї документів, передбачених Ліцензійними умовами. У разі відсутності іноземних юридичних осіб у структурі власності юридичної особи заявника такий строк становить три місяці.
Протягом строку розгляду заяви про видачу ліцензії, але не пізніше ніж за 30 робочих днів до закінчення строку, встановленого пунктом 3 цього розділу, НКЦПФР може одноразово письмово витребувати у заявника додаткову інформацію в чіткій та однозначній формі для уточнення даних, наданих разом із заявою про видачу ліцензії, визначених Ліцензійними умовами. Строк розгляду заяви та доданих до неї документів продовжується з дня отримання додаткової інформації у відповідь на запит.
Позивач в позовній заяві не заперечує щодо правомірності запиту на надання звітності ТОВ «ВЕР-ТАС» та ТОВ «Центральна газо-нафтова компанія», складену станом на 31.12.2020, станом на 31.03.2021 та станом на 30.06.2021 р.р.
Відповідно до абзаців другого, шостого пункту 6 розділу II «Вимоги, яким повинен відповідати заявник для отримання ліцензії та ліцензіат під час провадження діяльності з організації торгівлі продукцією» Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках - діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, затверджених рішенням НКЦПФР від 13.05.2021 №276, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 25.05.2021 за № 692/36314 (далі - Ліцензійні умови №276) власник істотної участі у заявнику/ліцензіаті повинен мати можливості у майбутньому надавати в разі потреби додаткову фінансову допомогу ліцензіату в рамках вжиття заходів з метою приведення діяльності ліцензіата у відповідність із вимогами законодавства або з метою виконання заявником/ліцензіатом своїх фінансових зобов`язань у розмірі пропорційному до розміру його участі.
Суд не погоджується з аргументом позивача про те, що договори про надання власниками істотної участі у позивачі - кінцевими бенефіціарними власниками позивача безповоротної фінансової допомоги від 07.06.2021 №01, від 07.06.2021 №02 можуть бути подані замість запитуваної інформації , оскільки дані договори є свідченням того, що окрім істотних власників у разі потреби додаткової фінансової допомоги ліцензіату її (фінансову допомогу) може частково або повністю покладено на його контролера або кінцевого (их) бенефіціарного (их) власника(ів) у разі наявності відповідного договору, укладеного у письмовій формі, з таким контролером або з таким(и) кінцевим(и) бенефіціарним(и) власником(ами).
Такі договори є лише додатковою гарантією фінансової допомоги ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ», та не звільняють від обов`язку надати запитувану інформацію.
Щодо тверджень позивача про порушення строків прийняття рішення відповідачем.
Суд погоджується з твердженнями позивача, що посилання відповідача на Порядок надання адміністративних послуг Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, затверджений рішенням НКЦПФР від 17.11.2021 №1124, є неможливим, оскільки він набрав чинності з 18.02.2022 року, що підтвердужується "Карткою документа" з сайту: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/z0147-22.
Натомість суд зазначає, що на момент розгляду заяви позивача був чинним Закон України "Про адміністративні послуги".
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. вищевказаного закону: адміністративна послуга - результат здійснення владних повноважень суб`єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або здійснення обов`язків такої особи відповідно до закону.
Відповідно до п. 1 Порядок надання адміністративних послуг Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, затверджений рішенням НКЦПФР від 17.11.2021 № 1124 визначає процедуру надання Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку (далі - НКЦПФР) адміністративних послуг на ринках капіталу та організованих товарних ринках.
Зі змісту вищевикледного Порядку вбачається, що він не відносить окремі дії до списку адміністративних послуг, а лише визначає процедуру надання адміністративних послуг.
Відсутність порядку надання адміністративних послуг Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку не може свідчити про неналежність до адміністративних послуг рішення про видачу ліцензії або про відмову у видачі ліцензії.
Враховуючи, що рішення про видачу ліцензії або про відмову у видачі ліцензії є результатом здійснення владних повноважень суб`єктом надання адміністративних послуг за юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або здійснення обов`язків такої особи відповідно до закону, таке рішення можна віднести до адміністративних послуг.
Окрім того Відповідно до пункту 10.1 Додатку до наказу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку 24 грудня 2020 № 200 (із змінами) зазначено адміністративну послугу - Видача ліцензії на провадження професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках (за видами професійної діяльності діяльність з торгівлі фінансовими інструментами, діяльність з організації з торгівлі фінансовими інструментами, депозитарна діяльність, клірингова діяльність, діяльність з управління іпотечним покриттям, діяльність на організованих товарних ринках) (код послуги А32).
Відповідно до «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (в редакції № 540-IX від 30.03.2020), відповідно до яких на період встановлення карантину або обмежувальних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), зокрема, з дня оголошення карантину зупинявся перебіг строків звернення за отриманням адміністративних та інших послуг, визначених законом.
Водночас, зазначений нормативний акт не забороняв здійснення (в межах терміну) адміністративних та інших послуг, а надав право суб`єкту (Комісії) призупиняти такий термін.
У випадку Позивача, Комісією були використані положення зазначеної норми саме для того щоб отримати необхідну інформацію для прийняття правильного та відповідного рішення. Водночас, Позивач не надав запитувану інформацію Комісії, запит на яку надіслано в межах терміну та відповідно до чинного законодавства.
Позивач вважає, що Посилання відповідача на те, що заявник не відповідає ліцензійним умовам та вимогам до провадження діяльності з організації торгівлі продукцією, встановленим законодавством, оскільки Правила товарної біржі позивача не відповідають законодавству спростовуються тим, що відповідач при витребуванні документів не висував зауваження до Правил, які було подано позивачем, а зауваження сформульовані виключно в оскаржуваному рішенні від 16.09.2022 № 1180, а відтак не підлягають розгляду та взяттю до уваги.
Відповідно до п.4 ст.71 Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки" До заяви про видачу ліцензії (крім заяви про видачу ліцензії на провадження відповідного виду діяльності в межах професійної діяльності з торгівлі фінансовими інструментами, ліцензії на провадження професійної діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами - діяльності з організації торгівлі на БТМ та ліцензії на провадження професійної діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами - діяльності з організації торгівлі на ОТМ) додаються:
1) копія статуту заявника, засвідчена такою юридичною особою, або код доступу до результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації, що надає доступ до копії статуту в електронній формі у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;
2) відомості за формою, визначеною Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, що містять інформацію про:
а) схематичне зображення структури власності юридичної особи заявника, що дає змогу встановити кінцевих бенефіціарних власників заявника або їх відсутність;
б) власників істотної участі у заявнику: ідентифікаційні дані таких осіб, відсоток статутного капіталу чи права голосу, яким володіє кожний такий учасник (акціонер) у заявнику;
в) у разі якщо заявник належить до фінансової групи - інформацію про належність групи до банківської або небанківської фінансової групи, державний орган, що здійснює нагляд за групою, перелік учасників фінансової групи та ідентифікаційні дані відповідальної особи фінансової групи;
г) ідентифікаційні дані, ділову репутацію та професійний досвід голови та членів колегіального виконавчого органу (особи, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу), голови та членів наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду) заявника, ділову репутацію заявника;
ґ) ідентифікаційні дані, ділову репутацію та професійний досвід контролерів заявника (у разі якщо контролером є юридична особа - голови та членів колегіального виконавчого органу (особи, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу), голови та членів наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду) такої юридичної особи);
д) початковий капітал заявника та джерела його походження;
3) річна та проміжна фінансова звітність, наявна станом на останній день кварталу, що передує даті подання заяви, щодо якої суб`єктом аудиторської діяльності, який відповідає вимогам, встановленим законодавством, в аудиторському звіті висловлено незалежну думку про відповідність в усіх суттєвих аспектах вимогам міжнародних стандартів фінансової звітності. Заявник, державна реєстрація якого як юридичної особи була проведена у кварталі, в якому подається заява про видачу ліцензії, документи, передбачені цим пунктом, не подає;
4) документи, що підтверджують здатність власника істотної участі у заявнику виконати обов`язок, передбачений частиною дев`ятнадцятою статті 74 цього Закону. Перелік таких документів визначається заявником самостійно;
5) відомості за формою, визначеною Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, про наявність у заявника організаційної структури, системи внутрішнього контролю (підсистеми комплаєнсу, управління ризиками та внутрішнього аудиту), спеціалістів, обладнання, комп`ютерної техніки, програмного забезпечення та приміщень, системи та засобів, що забезпечують безперервність і постійність надання послуг, які у своїй сукупності є достатніми для забезпечення провадження відповідного виду професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках згідно з вимогами законодавства;
6) внутрішні документи, що регламентують запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, що виникає під час провадження професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, а також запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;
7) внутрішні документи заявника, що регламентують провадження відповідного виду професійної діяльності;
8) копія платіжного документа, що підтверджує внесення плати за видачу ліцензії.
Як було зазначено вище, ст. 71 Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки" передбачено можливість одноразового письмового витребування у заявника додаткову інформацію в чіткій та однозначній формі для уточнення даних, наданих разом із заявою про видачу ліцензії, визначених Ліцензійними умовами.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно п. 7 Розділу ІІІ «Порядок розгляду документів, видачі ліцензії або відмови в її видачі» Порядку видачі, зупинення дії та анулювання ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках - діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, затвердженого Рішенням НКЦПФР від 13.05.2021 № 275, підставами для прийняття НКЦПФР рішення про відмову у видачі ліцензії є:
- документи, подані для отримання ліцензії, містять неповну та/або взаємовиключну та/або недостовірну інформацію та/або не відповідають вимогам законодавства. Документи можуть вважатися такими, що містять неповну та/або взаємовиключну інформацію, виключно за умови, що НКЦПФР протягом строку розгляду таких документів здійснила заходи, передбачені пунктом 2 цього розділу, спрямовані на отримання додаткової інформації та відповідних уточнень щодо неї;
- заявник не відповідає Ліцензійним умовам та/або вимогам до провадження діяльності з організації торгівлі продукцією, встановленим законодавством.
Невідповідність заявника ліцензійним умовам є самостійною підставою для відмови у видачі ліцензії та не передбачає обов`язок НКЦПФР висувати зауваження саме до Правил біржі.
Суд звератає увагу, що заперечення позивача на застереження НКЦПФР щодо формування статутного капіталу біржі, кількості сертифікованих фахівців, ділової репутації Товариства з обмеженою відповідальністю викладені у відповіді на відзив приймаються судом лише в межах предмету позову та аргументів, викладених в первісній позовній заяві, з огляду на те, що останні не було зазначено в позовній заяві, а нове обґрунтування позову (зміна підстав) можлива лише в порядку передбаченому ст. 47 КАС України, -- протягом 30 днів з дня відкриття провадження у справі, якщо справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Суд не бере до уваги посилання позивача на ст. 45 КАС України як на підставу для визнання оскаржуваних рішень відповідача протиправними, оскільки вищевказана стаття не є нормою матеріального права, не може застосовуватись для вирішення спору по суті та має на меті запобігти зловживанню процесуальними правами при розгляді конктретної судової справи.
Заперечення позивача на застереження НКЦПФР щодо формування статуного капіталу біржі нівелються вищевикладеними обґрунтуванням суду неправомірності дій позивача, яка полягає у неданні запитуваної інформації.
Зокрема, у зв`язку з відсутністю запитуваної інформації про формування статутного капіталу біржі Комісією було відмовлено у видачі ліцензії.
Щодо вимог абзацу 2 пункту 2 глави 4 розділу ІІ Ліцензійних умов де визначено необхідну кількість сертифікованих фахівців ліцензіата.
Так, відповідно до абзацу 2 пункту 2 статті 4 Розділу ІІ під назвою «Вимоги, яким повинен відповідати заявник для отримання ліцензії та ліцензіат під час провадження діяльності з організації торгівлі продукцією» Ліцензійних умов, необхідна кількість сертифікованих фахівців ліцензіата встановлюється ліцензіатом самостійно, але повинна бути не менше п`яти осіб і бути такою, щоб забезпечити безперервність провадження діяльності з організації торгівлі продукцією і відповідати організаційній структурі ліцензіата.
Крім того, в абзаці 1 пункту 2 статті 4 Розділу ІІ Ліцензійних умов встановлено, що керівні посадові особи, посадові особи системи внутрішнього контролю та фахівці ліцензіата (у тому числі його відокремлених підрозділів), які відповідно до посадових обов`язків безпосередньо здійснюють професійну діяльність на організованих товарних ринках, мають бути сертифіковані НКЦПФР для здійснення дій, які безпосередньо пов`язані з провадженням діяльності з організації торгівлі продукцією і не можуть одночасно працювати в інших товарних біржах та професійних учасниках ринків капіталу.
Відповідно до вимог Кодексу законів про працю України посадові обов`язки можуть мати лише особи, з якими укладений трудовий договір.
Позивач у відповіді на відзив зазначив, що окрім 2 працівників на біржі (директора та головного бухгалтера), на біржі є 3 особи, з якими укладено договори про надання послуг, а 2 особи - прийняті на роботу за сумісництвом.На підставі договорів про надання послуг у сторін такого договору не може виникнути жодних посадових обов`язків, оскільки внаслідок укладання такого договору жодної посади напідприємстві надавач послуг на займає.
Із вищезазначеного слідує, що Позивачем укладені трудові договори лише з 4 особами, отже Позивач не відповідає вимогам Ліцензійних умов, що підтверджено останнім у відповіді на відзив.
Суд не погоджується з твердженнями комісії про фіксацію провадження Біржою діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах без отримання ліцензії та без зареєстрованих в Комісії Правил та внаслідок цього невідповідності ділової репутації біржі та її власників вимогам встановленим до ділової репутації професійних учасників організованих товарних ринків, оскільки у відзиві та відповіді на відзив відсутні будь-які контраргументи на твердження позивача про те, що ТОВ "ТБ "Україниський хаб" зійснює саме діяльність з організації аукціонів з продажу індивідуальних лотів, а не організовує торгівлю продукцією на тварних біржах.
Разом з тим, таке порушення з боку НКЦПФР не може потягнути за собою безумовне скасування рішення від 16.09.2022 № 1180, оскільки за сукупністю встановлених обставин та за умови наявності порушень з боку позивача при поданні заяви на отримання ліцензії, Комісія не могла принйняти рішення іншого, ніж як про відмову у видачі ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах ТОВ «ТОВАРНА БІРЖА «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ".
Щодо рішення Комісії про залишення заяви ТОВ «ТБ «УКРАЇНСЬКИЙ ХАБ» вх.№22/4769-АП від 28.08.2021 на видачу ліцензії на провадження професійної діяльності на ринках капіталу - клірингової діяльності, оформлене у вигляді повідомлення Комісії від 20.09.2022 вих №34/01/8632-АПн.
Пунктом 3 статті 3 Закону України «Про товарні біржі» передбачено що товарна біржа, крім ліцензії на провадження діяльності з організації торгівлі продукцією на товарній біржі, ліцензії на провадження діяльності з організації укладання деривативних контрактів на товарних біржах, має право у порядку, встановленому Законом України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки", отримати ліцензію (ліцензії) на провадження на ринках капіталу таких видів діяльності, зокрема, клірингова діяльність з визначення зобов`язань.
Враховуючи вищевикладене, Законом не передбачено можливість отримання товарною біржою ліцензії на провадження на ринках капіталу зокрема, клірингова діяльність з визначення зобов`язань окремо без наявної ліцензії на провадження діяльності з організації торгівлі продукцією на товарній біржі.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Надавши оцінку аргументам сторін та дослідивши обставини справи, суд висновує, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку діяла в межах компетенції та відповідно до чинного законодавства, а позовні вимоги Позивача є безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Відмовити в задоволенні позовних вимог.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Терлецька О.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2024 |
Оприлюднено | 07.10.2024 |
Номер документу | 122100276 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Терлецька О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні