Постанова
від 28.03.2024 по справі 909/252/16
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"28" березня 2024 р. Справа №909/252/16 (909/385/23)

м. Львів

Західний апеляційний господарський суд в складі колегії суддів:

Гриців В.М. (доповідач), Зварич О.В., Малех І.Б.

секретар судового засідання Гілевич С.Р.

з участю арбітражного керуючого ліквідатора КП "Дирекція теплопостачання" Куліченка М. В., представника Івано-Франківської районної ради Устінського А.В.

розглянув у відкритому судовому засіданні у режимі відеоконференції апеляційну скаргу Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області на ухвалу Господарського суду Івано-Франківської області (суддя Скапровська І. М.) від 04 січня 2024 року у справі №909/252/16 (909/385/23) за заявою ліквідатора Комунального підприємства "Дирекція теплопостачання" арбітражного керуючого Куліченка М. В., про покладення на засновника КП "Дирекція теплопостачання" - Івано-Франківську районну раду Івано-Франківської області субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями КП "Дирекція теплопостачання" та стягнення 1 901 563,65 грн;

в межах справи №909/252/16 про банкрутство Комунального підприємства "Дирекція теплопостачання"

ВСТАНОВИВ:

Господарський суд Івано-Франківської області постановою від 06 березня 2018 року визнав банкрутом Комунальне підприємство "Дирекція теплопостачання" (вул. Шевченка, буд. 3 А, м. Тлумач, Тлумацький район, Івано-Франківська область, 78000, код ЄДРПОУ 23806591), відкрив ліквідаційну процедуру.

У квітні 2023 року ліквідатор КП "Дирекція теплопостачання" Куліченко М. В. звернувся до Господарського суду Івано-Франківської області з заявою про покладення субсидіарної відповідальності на засновника боржника - Івано-Франківську районну раду Івано-Франківської області, за зобов`язаннями КП "Дирекція теплопостачання" та стягнення 1 901 563,65 грн.

В обґрунтування заяви ліквідатор вказав, що Тлумацька районна рада, правонаступником якої є Івано-Франківська районна рада Івано-Франківської області (рішення Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області від 10.12.2020 №15/2020) вчинила дії, прийняла рішення від 10.10.2013 №418-21/13 "Про передачу котельні", 10.05.2016 №091-05/16 "Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста району на праві господарського відання" та від 02.06.2017 №225-14/17 "Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста району на праві господарського відання", по вилученню майна балансовою вартістю понад два мільйони гривень, чим позбавила боржника майна, за рахунок якого повинна була здійснюватися статутна господарська діяльність, що призвело до неможливості отримувати прибуток та здійснювати розрахунки з кредиторами і, як наслідок, банкрутства боржника.Крім того, ліквідатор вказав на обов`язок засновника вживати заходів для запобігання банкрутству боржника.

У підтвердження надав суду копії: статуту КП "Дирекція теплопостачання", свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 №558540, безкоштовного витягу з ЄДРЮОФОП щодо КП "Дирекція теплопостачання", рішення Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області від 25.11.2020 №01/2020, листа Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області від 25.08.2021 №1-22/289/10, договору на закріплення майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Тлумацького району Івано-Франківської області на праві господарського відання від 15.07.2010, рішення Тлумацької районної ради від 10.10.2013 №418-21/13, договору про внесення змін до договору на закріплення майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Тлумацького району на праві господарського відання, укладеного 15.07.2010 від 16.10.2013, листа від 02.03.2023 №97/02-12, рішення Тлумацької районної ради від 10.05.2016 №091-05/16, додаткової угоди №2 від 11.05.2016 до договору про закріплення (передачу) майна спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Тлумацького району на праві відання від 15.07.2010, акту прийому-передачі майна спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Тлумацького району на праві господарського відання від 11.05.2016, рішення Тлумацької районної ради від 02.06.2017 №225-14/17, листа №02-19/92 від 13.03.2023, бухгалтерської довідки від 19.04.2023, звіту №01/04-2023 від 17.04.2023 за результатами проведення аналізу фінансово-господарської діяльності неплатоспроможного підприємства КП "Дирекція теплопостачання" за 2013-2015 роки.

Івано-Франківська районна рада Івано-Франківської області подала суду заяву про застосування строків позовної давності, оскільки з моменту визнання боржника банкрутом та призначення ліквідатора і до моменту подання ліквідатором заяви про покладення субсидіарної відповідальності минуло 5 років, відповідно в силу ст. 257 ЦК України строк, у межах якого ліквідатор міг звернутися до суду з вимогою про захист права або інтересу боржника, сплив.

Господарський суд Івано-Франківської області ухвалою від 04 січня 2024 року у справі №909/252/16(909/385/23) заяву ліквідатора КП "Дирекція теплопостачання" Куліченка М. В. про покладення на засновника КП "Дирекція теплопостачання" - Івано-Франківську районну раду Івано-Франківської області субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями КП "Дирекція теплопостачання" - задоволив. Стягнув з Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області на користь КП "Дирекція теплопостачання" 1 901 563,65 грн.

Суд вказав, що засновником Комунального підприємства "Дирекція теплопостачання" прийнято ряд рішень (від 10.10.2013 №418-21/13 "Про передачу котельні", від 10.05.2016 №091-05/16 "Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста району на праві господарського відання" та від 02.06.2017 №225-14/17 "Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста району на праві господарського відання"), які мали наслідком передачу майна і подальшу ліквідацію підприємства.

Крім того зазначив, що факт нездатності КП "Дирекція теплопостачання" відновити свою господарську діяльність, у зв`язку з припиненням підприємницької діяльності, відсутністю матеріальної бази та трудових ресурсів для підприємництва, встановлено постановою Господарського суду Івано-Франківської області від 06 березня 2018 року у цій справі (№ 909/252/16).

Суд першої інстанції визнав безпідставним посилання районної ради на сплив строку позовної давності виходячи з положень постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 №211 "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2"; Закону України від 30.03.2020 № 540 - IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)"; Закону України від 15.03.2022 №2120 - IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану"; Указу Президента України №64/2022 від 24.02.2022 "Про введення воєнного стану в Україні", якими строки, визначені ст.257 ЦК України, продовжено на період дії воєнного, надзвичайного стану.

В апеляційній скарзі Івано-Франківська районна рада Івано-Франківської області просить скасувати ухвалу Господарського суду Івано-Франківської області від 04.01.2024 та прийняти постанову, якою у задоволенні заяви ліквідатора КП "Дирекція теплопостачання" Куліченка М. В. про покладення на засновника КП "Дирекція теплопостачання" - Івано-Франківську районну раду відмовити.

Вважає, що суд неправильно застосував норми матеріального права та неповно з`ясував обставини, що мають значення для справи з таких підстав:

Рішення Тлумацької районної ради у 2016-2017 роках, на які посилався ліквідатор, не були не могли бути причиною банкрутства боржника, адже станом на 2013-2015 року стан підприємства характеризувався як неплатоспроможне.

У звіті про фінансовий стан аудитором належним чином не проведено поглибленого аналізу дебіторської заборгованості. Наявність дебіторської заборгованості у сукупності з критичною неплатоспроможністю (що була сферою компетенції керівництва підприємства, а не його засновника), які мали місце у 2013-2015 роках призвело до банкрутства. Вказаний висновок є однобічним, адже в ньому жодним чином не проаналізовано сукупність правочинів та інших юридичних дій, здійснених під впливом (вказівкою)керівника, засновників (учасників) боржників, інших осіб, а також їх бездіяльність, що спряли виникненню кризової фінансової ситуації, її розвитку і переходу в стадію банкрутства боржника.

Указаний звіт не містить аргументації причинно-наслідкового зв`язку між банкрутством і зазначеними рішеннями Тлумацької міської ради. Звіт складений за результатами аналізу фінансово-господарської діяльності 2013,2014,2015 років, проте в заключній частині звіту та висновках зроблено висновок, що рішення Тлумацької міської ради прийняті у 2016 та 2017 роках привело до стану неплатоспроможності та є ознакою доведення до банкрутства.

Щодо рішення Тлумацької міської ради від 10.10.2013 №418/21-13 «Про передачу котельні», ліквідатор не надав доказів, як передача цієї котельні вплинула на господарську діяльність КП, який дохід приносила котельня. Натомість, котельня здійснювала діяльність за кошти бюджетних субвенцій.

Щодо рішення Тлумацької міської ради від 10.05.2016 №091-05/16, після прийняття судом ухвали про порушення справи про банкрутство, коли стало зрозуміло, що підприємство не зможе здійснювати діяльність з опалення житла мешканців міста Тлумач, з метою недопущення кризи з холодними домівками, було вилученомайно (котельні), яке і підлягало обов`язковій безоплатній передачі органам місцевого самоврядуванняу силу імперативної норми ст. 61 КУзПБ, та за рахунок якого не можна було погасити кредиторські вимоги.

У квітні 2014 року - на початку 2015 року ціни на газ зросли майже в 7 разів, що, на думку апелянта, разом із наявністю дебіторської заборгованості споживачів призвело до стану неплатоспроможності.

Рішення Тлумацької районної ради від 10.10.2013 №418-21/13, від 10.05.2016 №091-05/16, від 02.06.2017 №225-14/17 були прийняті з метою забезпечення жителів міста теплопостачанням.

Івано-Франківська районна рада не стала засновником КП «Дирекція теплопостачання» в порядку правонаступництва, адже воно визнане банкрутом ще 06.03.2018 і Тлумацька районна рада не передавала даний актив Івано-Франківській районній раді (він відсутній у передавальному акті), з огляду на положення абзацу 9 ч. 1 ст. 56 КУЗПБ.

Івано-Франківська районна рада Івано-Франківської області зареєстрована як юридична особа орган місцевого самоврядування субрегіонального рівня 11.12.2020 (код ЄДРПОУ 44153116) на підставі рішень Івано-Франківської районної ради від 25.11.2020 № 01/2020 «Про підсумки виборів депутатів Івано-Франківської районної ради восьмого демократичного скликання та визнання їх повноважень» та від 10.12.2020 №15/2020 «Про створення Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області шляхом злиття Богородчанської, Галицької, Рогатинської, Тисменицької та Тлумацької районних рад», які прийняті на підставі законодавства про проведення адміністративної реформи.

05.01.2021 відповідно до ст. 107 ЦК України було підписано передавальний акт щодо майна Тлумацької районної ради (спільна власність територіальних громад сіл, селища та міста Тлумацького району) яке передається у власність Івано-Франківської районної ради. Вказаний передавальний акт не містить ні прав на КП «Дирекціятеплопостачання», ні на майно, яке належить чи належало боржнику.

Всі документи, які стосувались господарської діяльності боржника наявні саме у ліквідатора. Проте, він не надав до своєї заяви документів/доказів на підтвердження дій суб`єктів відповідальності з доведення до банкрутства, а саме фінансових документів, які б демонстрували динаміку фінансово-господарської діяльності підприємства до моменту визнання його банкрутом.

Арбітражний керуючий Куліченко М.В. у відзиві на апеляційну скаргу просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги в повному обсязі, залишити в силі оскаржувану ухвалу. Вважає, що відсутність даних у передавальному акті по КП «Дирекція теплопостачання» не є підставою для відмови в позові. Івано-Франківська районна рада є правонаступником Тлумацької районної ради у силу ст. 104 ЦК України, п. п. 3 п. 6-2 Закону України «Про місцеве самоврядування», не окремого майна, прав та обов`язків, а всієї їх сукупності.

Засновником КП «Дирекція теплопостачання», Тлумацькою районною радою Івано-Франківської області (правонаступником якої є Івано-Франківська районна рада Івано-Франківської області), приймалися рішення №418-21/13 від 10.10.2013 та №091-05/16 від 10.05.2016 щодо вилучення із користування на праві господарського відання КП «Дирекція теплопостачання» переданого для здійснення статутної господарської діяльності майна та укладення на їх виконання додаткових угод від 16.10.2013 та від 11.05.2016 до договору від 15 липня 2010 року, та рішення Тлумацької районної ради Івано-Франківської області №225-14/17 від 02.06.2017 про вилучення із користування на праві господарського відання КП «Дирекція теплопостачання» переданого для здійснення статутної господарської діяльності майна (вже після відкриття провадження у справі про банкрутство, 22.07.2016), що загалом становило 95% питомої ваги від усього майна, переданого КП «Дирекція теплопостачання» за договором від 15.07.2010 для здійснення статутної господарської діяльності

Таким чином, засновником приймались рішення щодо вилучення майна КП «Дирекція теплопостачання» з 2013 по 2017 рік включно.

Відповідно до фінансової звітності у КП «Дирекція теплопостачання» за 2014, тобто після першого вилучення майна у 2013, чистий дохід від реалізації продукції (продуктів, товарів, послуг) значно впав та склав 559 тис грн, що майже в сім разів менше ніж за попередній звітний період у 2013 (який складав 3 855 тис. грн ), і в подальшому можливість КП «Дирекція теплопостачання» здійснювати господарську діяльність та реалізовувати свою продукцію зменшувалась, за 2016 рік після другого вилучення майна, чистий дохід від реалізації продукції (продуктів, товарів, послуг) становив вже 119,1 тис. грн., в 2017 після третього вилучення майна, чистий дохід від реалізації продукції (продуктів, товарів, послуг) становив 0,00 гривень.

Засновником за весь час діяльності КП «Дирекція теплопостачання» за період з 2013 по даний час не вжито жодних дій щодо покращення фінансового становища КП «Дирекція теплопостачання».

Відповідно до ст. 22 ЗУ «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» (який діяв до 21.10.2019) та ст. 44 КУзПБ (який набрав чинності з 21.10.2019) процедура розпорядження майном не зупиняє оперативно-господарську діяльність боржника.

Тлумацькою районною радою Івано-Франківської області рішеннями №418-21/13 від 10.10.2013 та №091-05/16 від 10.05.2016 здійснено вилучення майна у підприємства до відкриття провадження у справі про банкрутство, та рішенням №225-14/17 від 02.06.2017 здійснено вилучення майна у підприємства під час процедури розпорядження майном до визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури.

Тлумацька районна рада як засновник комунального підприємства, прийнявши рішення про вилучення з господарського відання створеної нею юридичної особи майже всіх майнових активів, фактично своїми рішеннями позбавила КП «Дирекція теплопостачання» можливості вести передбачену статутом господарську діяльність, отримувати прибуток, розраховуватись за наявними зобов`язаннями, при цьому, не вживши жодних заходів з запобігання банкрутства підприємства, не вирішивши питання щодо передачі разом з майном, що вилучено з господарської діяльності, наявної у КП «Дирекція теплопостачання» кредитної заборгованості, або надання інших активів в замін вилучених, та/або надання фінансової підтримки чи погашення кредиторської заборгованості, таким чином як засновник своїми рішеннями та діями (бездіяльністю) фактично створив умови та підстави, для припинення господарської діяльності КП «Дирекція теплопостачання» та неможливість погашати наявні грошові зобов`язання.

На момент відкриття провадження у справі про банкрутство дебіторська заборгованість КП "Дирекція Теплопостачання" була значно меншою за кредиторську заборгованість. Так згідно фінансової звітності КП "Дирекція Теплопостачання" станом на 30.06.2016 дебіторська заборгованість обліковувалась в сумі 453,1 тис. грн., при цьому кредиторська заборгованість обліковувалась в сумі 632,9 тис грн, тобто на 140% більше від розміру дебіторської заборгованості. В подальшому кредиторська заборгованість тільки збільшувалась та станом на 30.09.2016 дебіторська заборгованість обліковувалась в сумі 450 тис. грн., при цьому кредиторська заборгованість обліковувалась в сумі 810,5 тис. грн., тобто на 180% більше від розміру дебіторської заборгованості.

Фактично вилучення майна з господарського відання КП "Дирекція Теплопостачання" у 2013 та 2016 роках відбулось до відкриття провадження у справі про банкрутства, а у 2017 році - до визнання боржника банкрутом, тобто в порушення норм ст. 61 Кодексу України з процедур банкрутства, чим позбавило Підприємство можливості здійснювати господарську діяльність, передбачену статутом.

Більш того, саме вилучення майна, яке не може бути включене до ліквідаційної маси, ніяким чином не спростовує та не позбавляє скаржника як власника та засновника КП "Дирекція Теплопостачання" передбачити можливість настання негативних наслідків у разі вилучення майна та вчинення передбачених законодавством заходів щодо запобігання банкрутству КП "Дирекція Теплопостачання".

У свою чергу, дії Засновника щодо вилучення майна з одного боку та бездіяльність Засновника щодо невжиття заходів з поліпшення фінансового стану заснованого ним підприємства з іншого боку, перебувають у причинно-наслідковому зв`язку із обставинами неможливості здійснювати КП "Дирекція Теплопостачання" господарську діяльність та отримувати прибуток, що спричинило фактичне скорочення та зупинення господарської діяльності КП "Дирекція Теплопостачання", накопичення та невиконання грошових зобов`язань, виникненню стану неплатоспроможності, відкриття провадження у справі про банкрутство та визнання боржника банкрутом, а отже наявні підстави для субсидіарної відповідальності Засновника (близький за змістом висновок, викладено у постанові Верховного Суду від 10.03.2020р. у справі № 902/318/16 (п. 8.12.).

Вважає, що звіт за результатами проведеного аналізу фінансово-господарського стану боржника складений аудитором у відповідності до Методичних рекомендацій щодо виявлення ознак неплатоспроможності підприємства та ознак дій з приховування банкрутства, фіктивного банкрутства чи доведення до банкрутства приховування стійкої фінансової неспроможності, незаконних дій у разі банкрутства.

У свою чергу вищезазначені твердження скаржника щодо однобічності, є безпідставними, оскільки не містить відповідних обґрунтувань, які пункти звіту, правочини їх сукупність чи інші юридичні дії у пунктах звіту на думку скаржника, не відповідають вимогам Порядку, Методичних рекомендації від 19.01.2006 № 14, закону та наявним матеріалам справи.

Західний апеляційний господарський суд ухвалою від 19 лютого 2023 року відкрив апеляційне провадження за апеляційною скаргою Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області на ухвалу Господарського суду Івано-Франківської області від 04 січня 2024 року у справі №909/252/16 (909/385/23)

Суд призначив розгляд справи на 28 березня 2024 року у режимі відеоконференції.

Відповідно до статті 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Західний апеляційний господарський суд розглянув апеляційну скаргу, матеріали справи, заслухав представника скаржника, арбітражного керуючого Куліченка М.В. і вважає, що ухвалу Господарського суду Івано-Франківської області від 04 січня 2024 року у справі №909/252/16 (909/385/23) належить скасувати.

Обставини справи:

Господарський суд Івано-Франківської області у справі №909/252/16:

- ухвалою від 22 липня 2016 року порушив провадження у справі про банкрутство Комунального підприємства "Дирекція теплопостачання", увів судову процедуру розпорядження майном боржника.

- ухвалою від 19 жовтня 2016 року затвердив реєстр вимог кредиторів Комунального підприємства "Дирекція теплопостачання"; визнав грошові вимоги в наступній редакції:

ПАТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" в сумі 1 609 340,88 грн. - основного боргу - четверта черга, в сумі 27 055,24 грн неустойки - шоста черга, 2756,00 грн судові витрати - перша черга;

Тисменицької об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС в Івано-Франківській області в сумі 14335,56 грн (ЄСВ) - друга черга, в сумі 90321,34 грн податкового боргу - третя черга, в сумі 2819,96 грн неустойки - шоста черга, 2756,00 грн. - судові витрати - перша черга;

вимоги ОСОБА_1 в сумі 11573,04 грн боргу по заробітній платі - перша черга;

вимоги ОСОБА_2 в сумі 7069,24 грн боргу по заробітній платі - перша черга.

Постановою від 06 березня 2018 року Господарський суд Івано-Франківської області визнав банкрутом Комунальне підприємство "Дирекція теплопостачання" (вул. Шевченка, буд. 3 А, м. Тлумач, Тлумацький район, Івано-Франківська область, 78000, код ЄДРПОУ 23806591), відкрив ліквідаційну процедуру, ліквідатором Комунального підприємства "Дирекція теплопостачання" призначив арбітражного керуючого Марко А.Т.

Надалі суд ухвалою від 16 січня 2019 року визнав вимоги Тисменицької об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС в Івано-Франківській області з вимогами до КП "Дирекція теплопостачання" на суму 100 329,05грн. як вимоги, що погашаються у шосту чергу в ліквідаційній процедурі; судовий збір у розмірі 3524 грн сплачений Тисменицькою об`єднаною державною податковою інспекцією ГУ ДФС в Івано-Франківській області за подання до господарського суду заяви з вимогами до боржника поклав на КП "Дирекція теплопостачання" - вимоги першої черги.

Господарський суд Івано-Франківської області ухвалою від 16 січня 2019 року звільнив арбітражного керуючого Марко А.Т. від виконання нею обов`язків ліквідатора банкрута (за його заявою), а ухвалою від 23 квітня 2019 року призначив ліквідатором Комунального підприємства "Дирекція теплопостачання" арбітражного керуючого Куліченка М. В.

12 січня 2022 року суд визнав вимоги Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області в сумі 53837,62 грн (в тому числі 49297,62 грн заборгованості по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пільгових пенсій та 4540 грн судового збору); ухвалив визнані вимоги, у відповідності до ст. 60 КУзПБ, погашати в порядку черговості визначеної статтею 64 КУзПБ.

Відповідно до статуту Комунального підприємства "Дирекція теплопостачання" в редакції, затвердженого рішенням сесії Тлумацької районної ради №№400-28/10 від 21.10.2010, з урахуванням змін до статуту, затверджених рішенням сесії Тлумацької районної ради №223-13/12 від 21.06.2012 та рішенням сесії Тлумацької районної ради №475-26/14 від 03.02.2014:

КП "Дирекція теплопостачання" є комунальним самостійним господарюючим суб`єктом, утвореним районною радою на майні спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста району, який має право юридичної особи та здійснює виробничу, комерційну та інші види діяльності з метою одержання відповідного прибутку, головним завданням підприємства є виробництво та реалізація теплової енергії. (п.п.1.1., 1.2.);

Підприємство має самосійний баланс, розрахунковий та інші рахунки в установах банку, печатку і штамп зі своїм найменуванням, належить до спільної власності територіальних громад району і підпорядковане районній раді. (п.1.4);

Майно Підприємства є спільною власністю територіальних громад сіл, селища, міста району і закріплене за ним на праві господарського відання, правовий режим цього майна регулюється чинним законодавством, України, Положенням про управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста району та іншими нормативними документами районної ради. (п.2.1.);

Джерелами формування майна підприємства є: майно, що передане йому в користування засновником; доходи від цінних паперів; кошти та інше майно, одержані від реалізації продукції, робіт,послуг; кредити банків та інших кредиторів; капітальні вкладення та дотації з бюджетів; прибуток, що залишається підприємству, установі в розмірі визначеному рішенням районної ради; безоплатні або благодійні внески юридичних осіб та громадян; кошти, набуті за рахунок реалізації спеціальних інвестиційних програм, місцевих позик, а також за рахунок використання реклами; майно, придбане в інших суб`єктів господарювання, організацій та громадян в установленому законодавством порядку; інші джерела, не заборонені чинним законодавством України. Після ліквідації підприємства його майно передається на баланс користувача, якого визначає районна рада. (п.2.2.);

Статутний фонд підприємства становить 707 000,00 грн.(п.2.3).

Для здійснення КП "Дирекція теплопостачання" статутної господарської діяльності виробництва реалізації теплової енергії Тлумацькою районною радою Івано-Франківської області прийнято рішення від 04.06.2009 №290-20/09 про передачу майна КП «Дирекції теплопостачання» загальною балансовою вартістю 2 876 466,22грн.

15.07.2010 укладено договір про закріплення (передачу) майна спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст Тлумацького району Івано-Франківської області на праві господарського відання.

Отже, КП "Дирекція теплопостачання" створене за рішенням Тлумацької районної ради Івано-Франківської області міськради (засновника), є комунальним унітарним комерційним підприємством та здійснює свою діяльність з метою одержання прибутку, а закріплене за Підприємством майно належить йому на праві господарського відання.

Рішенням засновника - Тлумацькою районною радою Івано-Франківської області від 10.10.2013 №418-21/13 «Про передачу котельні» ухвалено передати в оперативне управління Тлумацькій центральній районній лікарні будівлю котельні загальною площею 251,8 кв.м. за адресою: Івано-Франківська область, м.Тлумач, вул. Винниченка, 80а та наявне в ній обладнання загальною балансовою вартістю 628 536,78грн, вилучивши з користування Комунального підприємства "Дирекція теплопостачання".

На виконання названого рішення Тлумацькою районною радою та Комунальним підприємством "Дирекція теплопостачання" 16.10.2013 укладено Договір про внесення змін до договору про закріплення майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селища, міста Тлумацького району на праві господарського відання, укладеного 15.07.2010, яким у Комунального підприємства "Дирекція теплопостачання" вилучено майно з господарського відання.

Рішенням Тлумацької районної ради Івано-Франківської області від 10.05.2016 №091-05/16 «Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста району на праві господарського відання» ухвалено вилучити з господарського відання Комунального підприємства "Дирекція теплопостачання" будівлю котельні загальною площею 795,0 кв.м. за адресою: Івано-Франківська область, м. Тлумач, вул. Шевченка, За та ряд інших об`єктів нерухомого та рухомого майна за вказаною адресою загальною балансовою вартістю 564 596,12грн., також ухвалено вилучити з господарського відання комунального підприємства "Дирекція теплопостачання" будівлю котельні загальною площею 97,9 кв.м. за адресою: Івано-Франківська область, м. Тлумач, вул. Поповича, 6а, балансовою вартістю 99709.96 грн, також ухвалено вилучити з господарського відання комунального підприємства "Дирекція теплопостачання" інше майно балансовою вартістю 1315467,77 грн., а загалом майно балансовою вартістю 1979 773,85 грн.,

Також, Тлумацькою районною радою Івано- Франківської області рішенням від 02.06.2017 № 225-14/17 «Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста району на праві господарського відання» вилучено із користування на праві господарського відання у КП «Дирекція теплопостачання» майно на суму 132 172,74 грн.

Господарський суд Івано-Франківської області постановою від 06 березня 2018 року визнав банкрутом Комунальне підприємство "Дирекція теплопостачання".

Внаслідок реорганізації Івано-Франківська районна рада Івано-Франківської області зареєстрована як юридична особа орган місцевого самоврядування 11.12.2020 (код ЄДРПОУ 44153116) є правонаступником майна, активів та зобов`язань Тлумацької районної ради.

У квітні 2023 року ліквідатор КП "Дирекція теплопостачання" Куліченко М. В. подав до Господарського суду Івано-Франківської області заяву про покладення субсидіарної відповідальності на засновника Комунального підприємства "Дирекція теплопостачання" - Івано-Франківську районну раду Івано-Франківської області, за зобов`язаннями КП "Дирекція теплопостачання" та стягнення 1 901 563,65 грн.

Вимогу про стягнення субсидіарної відповідальності ліквідатор КП "Дирекція теплопостачання" заявив до Івано-Франківської районної ради, як правонаступника Тлумацької районної ради.

Суд апеляційної інстанції в межах доводів і вимог апеляційної скарги Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області переглядає ухвалу Господарського суду Івано-Франківської області від 04 січня 2024 року у справі №909/252/16 (909/385/23), якою суд задовольнив заяву арбітражного керуючого Куліченка М. В. - присудив стягнути з Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області на користь Комунального підприємства "Дирекція теплопостачання" - 1 901 563,65 грн.

Згідно з частиною першою статті 619 ЦК України договором або законом може бути передбачена поряд із відповідальністю боржника додаткова (субсидіарна) відповідальність іншої особи.

Така відповідальність передбачена, зокрема, Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а в подальшому статтею 61 Кодексу України з процедур банкрутства.

З 21 жовтня 2019 року введений в дію Кодекс України з процедур банкрутства (КУзПБ).

Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Кодекс України з процедур банкрутства з дня введення в дію цього Кодексу подальший розгляд справ про банкрутство здійснюється відповідно до положень цього Кодексу незалежно від дати відкриття провадження у справі про банкрутство, крім справ про банкрутство, які на день введення в дію цього Кодексу перебувають на стадії санації, провадження в яких продовжується відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Ураховуючи, що з 06 березня 2018 року справа про банкрутство Комунального підприємства "Дирекція теплопостачання" перебуває на стадії судової ліквідаційної процедури, подальший розгляд справи здійснюється відповідно до положень Кодексу України з процедур банкрутства.

Відповідно до частини 2 статті 61 Кодексу України з процедур банкрутства під час здійснення своїх повноважень ліквідатор має право заявити вимоги до третіх осіб, які відповідно до законодавства несуть субсидіарну відповідальність за зобов`язаннями боржника у зв`язку з доведенням його до банкрутства. Розмір зазначених вимог визначається з різниці між сумою вимог кредиторів і ліквідаційною масою. У разі банкрутства боржника з вини його засновників (учасників, акціонерів) або інших осіб, у тому числі з вини керівника боржника, які мають право давати обов`язкові для боржника вказівки чи мають можливість іншим чином визначати його дії, на засновників (учасників, акціонерів) боржника - юридичної особи або інших осіб у разі недостатності майна боржника може бути покладена субсидіарна відповідальність за його зобов`язаннями. Стягнені суми включаються до складу ліквідаційної маси і можуть бути використані тільки для задоволення вимог кредиторів у порядку черговості, встановленому цим Законом.

Отож, суб`єктами правопорушення (доведення до банкрутства) є особи, визначені частиною другою статті 61 Кодексу України з процедур банкрутства, до яких належать: 1) засновники (учасники, акціонери); 2) керівники боржника; 3) інші особи, які мають право давати обов`язкові для боржника вказівки чи мають змогу іншим чином визначати його дії. Суб`єктивною стороною правопорушення для застосування субсидіарної відповідальності є ставлення особи до вчинюваних нею дій чи бездіяльності (мотиву, мети, умислу чи необережності суб`єкта правопорушення).

Статтею 61 Кодексу України з процедур банкрутства закріплено правову презумпцію субсидіарної відповідальності осіб, що притягуються до неї, складовими якої є недостатність майна ліквідаційної маси для задоволення вимог кредиторів та наявність ознак доведення боржника до банкрутства. Однак зазначена презумпція є спростовною, оскільки передбачає можливість відповідних осіб довести відсутність своєї вини у банкрутства боржника та уникнути відповідальності (постанова Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 10.08.2023 у справі № 904/8850/14).

Відповідно до частини першої статті 215 Господарського кодексу України у випадках, передбачених законом, суб`єкт підприємництва - боржник, його засновники (учасники), власник майна, а також інші особи несуть юридичну відповідальність за порушення вимог законодавства про банкрутство, зокрема фіктивне банкрутство, приховування банкрутства або умисне доведення до банкрутства.

Умисним банкрутством визнається стійка неплатоспроможність суб`єкта підприємництва, викликана цілеспрямованими діями власника майна або посадової особи суб`єкта підприємництва, якщо це завдало істотної матеріальної шкоди інтересам держави, суспільства або інтересам кредиторів, що охороняються законом (ч.3 ст.215 ГК України).

За усталеною позицією Верховного Суду, дослідження обставин поведінки (дій чи бездіяльності), яка повинна знаходитися в причинно-наслідковому зв`язку відносно порушення, передбаченого частиною другою статті 61 КУзПБ, а також встановлення вини суб`єктів субсидіарної відповідальності у справі про банкрутство здійснюється судом, що вирішує спір про субсидіарну відповідальність у справі про банкрутство.

Водночас при вирішенні питання щодо вини (виду вини) суб`єкта субсидіарної відповідальності, необхідно виходити з обов`язків та повноважень суб`єктів відповідальності стосовно боржника, покладених на них законом та/або статутом, враховуючи при цьому положення частин першої і третьої статті 4 КУзПБ.

Щодо об`єктивної сторони правопорушення для покладення на суб`єктів субсидіарної відповідальності у справі про банкрутство слід зазначити, що хоча приписи частини другої статті 61 КУзПБ і містять диспозицію (зміст) правопорушення - "доведення до банкрутства", за яке передбачена "санкція" у вигляді субсидіарної відповідальності, однак не конкретизують дії/бездіяльність суб`єктів цієї відповідальності, які вказують/доводять на його існування.

Відсутність (ненадання) належних доказів на підтвердження елементів/складових об`єктивної сторони порушення, тобто дій/бездіяльності конкретної особи (суб`єкта) відповідальності, що вказують на доведення до банкрутства або банкрутства, спростовує існування об`єктивної сторони порушення з доведення до банкрутства (банкрутства), а відповідно позбавляє суд підстав визначити суб`єктів відповідальності, встановити вину у діях/бездіяльності цих осіб та покласти субсидіарну відповідальність на її суб`єктів.

Така позиція наведена Верховним Судом у постановах, зокрема, від 16.06.2020 у справі №910/21232/16 та від 15.02.2022 у справі №927/219/20.

З обставин справи видно, що засновником Комунального підприємства "Дирекція теплопостачання" є Тлумацька районна рада Івано-Франківської області як орган місцевого самоврядування.

Унаслідок реорганізації Івано-Франківська районна рада Івано-Франківської області зареєстрована як юридична особа орган місцевого самоврядування 11.12.2020 (код ЄДРПОУ 44153116), є правонаступником майна, активів та зобов`язань Тлумацької районної ради Івано-Франківської області.

Комунальне підприємство "Дирекція теплопостачання" є комунальним унітарним комерційним підприємством та створене для здійснення діяльність з метою одержання прибутку, а закріплене за підприємством майно належить йому на праві господарського відання.

Задовольняючи заяву ліквідатора банкрута про покладення субсидіарної відповідальності у сумі 1 901 563,65 грн на Івано-Франківську районну раду Івано-Франківської області (як правонаступника засновника КП "Дирекція теплопостачання"), суд першої інстанції підставою такої відповідальності назвав прийняття рішень засновником боржника щодо передачі майна спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста району на праві господарського відання, які мали наслідком нездатності боржника відновити свою господарську діяльність і подальшу ліквідацію підприємства. При цьому суд вказав, що цей факт встановлено постановою Господарського суду Івано-Франківської області від 06.03.2018 у справі №909/252/16, якою суд визнав Комунальне підприємство "Дирекція теплопостачання" банкрутом.

Суд апеляційної інстанції наголошує, що неплатоспроможність боржника, його банкрутство не означає, що таке підприємство доведено до банкрутства і не доводять автоматично вину засновника (засновників, учасників) боржника, його керівника (керівників).

У провадженні справи про банкрутство наявність ознак доведення до банкрутства має визначатися відповідно до закону, а саме:

Обов`язок арбітражного керуючого проводити аналіз фінансово-господарського стану, інвестиційної та іншої діяльності боржника та становища на ринках боржника та подавати результати такого аналізу до господарського суду разом з документами, що підтверджують відповідну інформацію визначений частиною 2 статті 12 Кодексу України з процедур банкрутства.

Частиною першою статті 61 Кодексу України з процедур банкрутства визначено, що ліквідатор з дня свого призначення здійснює такі повноваження, зокрема, аналізує фінансовий стан банкрута, складає висновок про наявність або відсутність ознак доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності, незаконних дій під час провадження у справі про банкрутство за результатом його проведення.

Міністерство юстиції України наказом від 10.09.2020 №3105/5 затвердило Порядок проведення аналізу фінансово-господарського стану суб`єктів господарювання щодо наявності ознак фіктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності, незаконних дій у разі банкрутства (далі Порядок).

За текстом пункту 1 Порядку, Аналіз фінансово-господарського стану суб`єктів господарювання щодо наявності ознак фіктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності, незаконних дій у разі банкрутства проводиться згідно з Методичними рекомендаціями щодо виявлення ознак неплатоспроможності підприємства та ознак дій з приховування банкрутства, фіктивного банкрутства чи доведення до банкрутства, затвердженими наказом Міністерства економіки України від 19 січня 2006 року № 14 (у редакції наказу Міністерства економіки України від 26 жовтня 2010 року № 1361) (Методичні рекомендації).

Отже, наявність ознак доведення до банкрутства КП "Дирекція теплопостачання" має бути підтверджена належними і допустимими доказами, яким є Висновок арбітражного керуючого, призначеного ліквідатором банкрута, про наявність або відсутність ознак доведення до банкрутства, Звіт арбітражного керуючого про фінансово-майновий стан боржника, фінансової звітності боржника (балансу підприємства (звіту про фінансовий стан), звіту про фінансові результати, звіту про рух грошових коштів) тощо.

У цій справі немає ні Висновку арбітражного керуючого Куліченко М.В. про наявність ознак доведення до банкрутства КП "Дирекція теплопостачання", ні Звіту арбітражного керуючого Куліченка М.В. про фінансово-майновий стан боржника КП "Дирекція теплопостачання", виконаних за Методичними рекомендаціями щодо виявлення ознак неплатоспроможності підприємства та ознак дій з приховування банкрутства, фіктивного банкрутства чи доведення до банкрутства, затвердженими наказом Міністерства економіки України від 19 січня 2006 року № 14 (у редакції наказу Міністерства економіки України від 26 жовтня 2010 року № 1361).

Натомість до заяви про покладення субсидіарної відповідальності на Івано-Франківську районну раду арбітражний керуючий Куліченко М.В. додав Звіт за результатами проведення аналізу фінансово-господарської діяльності неплатоспроможного підприємства КП "Дирекція теплопостачання" за 2013-2015 роки (далі Звіт), який виконав аудитор Ягелло А.В. Замовника виконання не вказано.

На підставі цього Звіту арбітражний керуючий Куліченко М.В. стверджує про доведення банкрутства КП "Дирекція теплопостачання" засновником підприємства.

Апеляційний суд констатує, що аудитор Ягелло А.В. не є учасником справи №909/252/16 про банкрутство КП "Дирекція теплопостачання", не наділений компетенцією арбітражного керуючого (ліквідатора) у цій справі.

Тому наведені у Звіті аналіз і висновки аудитора Ягелло А.В. про доведення до банкрутства КП "Дирекція теплопостачання" прийнятими засновником рішеннями щодо передачі майна спільної власності не можуть розглядатись, як належний і допустимий доказ.

За таких обставин, арбітражний керуючий не довів наявності ознак доведення до банкрутства Комунального підприємства "Дирекція теплопостачання" та вини Тлумацької районної ради Івано-Франківської області (правонаступником якої є Івано-Франківська районна рада Івано-Франківської області).

Наведені вище обставини справи та приписи закону спростовують помилкові висновки суду першої інстанції про наявність підстав для застосування субсидіарної відповідальності.

Відповідно до пункту 2) частини першої статті 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення.

Керуючись ст. 129, 269, 270, 271, 275, 277, 281, 282, 283, 284 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області задовольнити.

Ухвалу Господарського суду Івано-Франківської області від 04 січня 2024 року у справі №909/252/16 (909/385/23) скасувати.

Відмовити у задоволенні заяви ліквідатора Комунального підприємства "Дирекція теплопостачання" арбітражного керуючого Куліченка М. В. про покладення на засновника Комунального підприємства "Дирекція теплопостачання" Івано-Франківську районну раду Івано-Франківської області субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями Комунального підприємства "Дирекція теплопостачання".

Судові витрати за подання апеляційної скарги покласти на Комунальне підприємство "Дирекція теплопостачання".

Постанова набирає законної сили з дня прийняття.

Постанову може бути оскаржено у касаційному порядку.

Повний текст постанови складено 30 вересня 2024 року.

Суддя В.М. Гриців

Суддя О.В. Зварич

Суддя І.Б. Малех

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення28.03.2024
Оприлюднено08.10.2024
Номер документу122112608
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: банкрутство юридичної особи

Судовий реєстр по справі —909/252/16

Постанова від 28.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Картере В.І.

Ухвала від 27.11.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 22.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Картере В.І.

Ухвала від 05.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Картере В.І.

Ухвала від 24.10.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Постанова від 28.03.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 08.03.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 05.03.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 28.02.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 19.02.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні