Рішення
від 07.10.2024 по справі 910/9644/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

07.10.2024Справа № 910/9644/24

Господарський суд міста Києва у складі судді Сівакової В.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження матеріали справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Лемтранс»

до Акціонерного товариства «Українська залізниця»

про стягнення 45.145,01 грн

Представники сторін: не викликались

СУТЬ СПОРУ:

05.08.2024 до Господарського суду міста Києва надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Лемтранс» до Акціонерного товариства «Українська залізниця» про стягнення збитків у розмірі 45.145,01 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що при здійсненні перевезень вантажів залізничним транспортом позивачем було виявлено пошкодження (розукомплектування) вагонів №№ 63868913, 60520053, 63868939, 53058160, 56585227, 54040589, 60972718, 60035854, 55616411, 62008511, 60659034, що належать йому на праві власності (оренди). Відповідно до п. 114 Статуту залізниць України залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, а саме за псування і пошкодження - у розмірі тієї суми, на яку було знижено його вартість. Згідно з п. 2 ст. 126 Статуту за пошкодження залізницею вагонів або контейнерів, що належать підприємствам, залізниця несе матеріальну відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди. У зв`язку з необхідністю відновлення технічного стану пошкоджених вагонів позивач поніс витрати на загальну суму 45.145,01 грн, які просить відшкодувати за рахунок відповідача.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 12.08.2024 відкрито провадження у справі № 910/9644/24 та прийнято позовну заяву до розгляду; розгляд справи вирішено здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Даною ухвалою зобов`язано відповідача протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення даної ухвали подати суду відзив на позов в порядку ст. 165 Господарського процесуального кодексу України з доданням доказів, що підтверджують обставини викладені в ньому, та докази направлення цих документів позивачу.

У відповідності до ст. 242 Господарського процесуального кодексу України ухвалу про відкриття провадження у справі від 12.08.2024 було направлено відповідачу в його електронний кабінет в підсистемі ЄСІТС «Електронний суд», яка отримана останнім 15.08.2024 о 17:47 год., що підтверджується наявним у справі повідомленням про доставлення процесуального документа до електронного кабінету особи, а тому відповідач мав подати відзив на позов у строк до 02.09.2024 включно.

03.09.2024 від Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» до суду надійшов відзив на позовну заяву.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 04.09.2024 у справі № 910/9644/24 відзив Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» повернуто без розгляду.

16.09.2024 від Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» до суду надійшли пояснення по справі, в яких проти задоволення позовних вимог заперечує повністю, посилаючись на те, що Статутом залізниць України визначена лише відповідальність залізниці за пошкодження залізницею вагонів або контейнерів, що належать підприємствам (п. 126 Статуту). Також повідомляє, що розкомплектування вагонів за кодом несправності « 919» не є підставою для складання актів про пошкодження вагонів форми ВУ-25М згідно з п. 9.3 СТП 03.01-002.2023 «Вагони вантажні. Інструкція із збереження парку» та пунктом 6.16 СТП 04-111:2021 Господарство вагонне «Облікові і звітні форми та методичні вказівки щодо порядку їх складання».

Відповідно до ст. 248 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Згідно з ч. 4 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Розглянувши подані документи і матеріали, Господарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

У січні-березні 2024 року Акціонерним товариством «Українська залізниця» здійснювалось перевезення вантажних вагонів власності (оренди) Товариства з обмеженою відповідальністю «Лемтранс».

Як вбачається з наявних матеріалів справи на станціях Козятин 1, Здолбунів, Інгулець, Ім. Тараса Шевченка, Апостолове, Ароматна, Лозова було виявлено пошкодження (розкомплектування) вагонів власності (оренди) Товариства з обмеженою відповідальністю «Лемтранс», а саме: №№ 63868913, 60520053, 63868939, 53058160, 56585227, 54040589, 60972718, 60035854, 55616411, 62008511, 60659034.

З метою складання комерційних актів форми ГУ-22 TOB «Лемтранс» звернулось до:

начальника станції Козятин 1 виробничого підрозділу «Козятинська дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Південно-Західна залізниця» АТ «Українська залізниця» із заявою № 742/ДВ від 06.03.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503820007729),

начальника станції Здолбунів виробничого підрозділу «Рівненська дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Львівська залізниця» АТ «Українська залізниця» із заявою № 750/ДВ від 08.03.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503819990630),

начальника станції ім. Т.Шевченка виробничого підрозділу «Шевченківська дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Українська залізниця» із заявою № 752/ДВ від 08.03.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503820091525),

начальника станції Інгулець структурного підрозділу «Криворізька дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця» із заявою № 754/ДВ від 08.03.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503819950824),

начальника станції Апостолове виробничого підрозділу «Служба роботи станцій» регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця» із заявою № 990/ДВ від 25.03.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503835584560),

начальника виробничо-технічного підрозділу «Станція Ароматна» виробничого підрозділу «Служба роботи станцій» регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця» із заявою № 988/ДВ від 25.03.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503835588124),

начальника залізничної станції Лозова виробничого підрозділу «Служба роботи станцій» регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця» із заявою № 1309/ДВ від 24.04.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503856464867).

На заяву № 742/ДВ від 06.03.2024 ТОВ «Лемтранс» отримано відповідь № 197 від 19.03.2024, відповідно до якої на порожні вагони, які направляються в ремонт комерційні акти не складаються.

На заяву № 752/ДВ від 08.03.2024 ТОВ «Лемтранс» отримано відповідь № 21- 567/227 від 19.03.2024, відповідно до якої відсутні підстави для складання комерційного акту на вагон.

На заяву № 988/ДВ від 25.03.2024 ТОВ «Лемтранс» отримано відповідь № 13/ДСЗМ від 12.04.2024, відповідно до якої складання комерційного акту з приводу пошкодження порожніх вагонів нормативними документами не передбачено.

З метою складання актів про пошкодження вагонів форми ВУ-25М ТОВ «Лемтранс» звернулось до:

начальника виробничого підрозділу «Експлуатаційне вагонне депо Козятин» регіональної філії «Південно-Західна залізниця» АТ «Українська залізниця» із заявою № 743/ДВ від 06.03.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503820016752),

начальника виробничого структурного підрозділу «Експлуатаційне вагонне депо Ковель» регіональної філії «Львівська залізниця» АТ «Українська залізниця» із заявою № 751/ДВ від 08.03.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503819985270)

начальника виробничого підрозділу служби вагонного господарства «Експлуатаційне вагонне депо Знам`янка» регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Українська залізниця» із заявою № 753/ДВ від 08.03.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503820073616),

начальника структурного підрозділу «Криворізьке експлуатаційне вагонне депо» регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця» із заявою № 755/ДВ від 08.03.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503819867994), заявою № 991/ДВ від 25.03.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503 835559655),

начальника структурного підрозділу «Експлуатаційне вагонне депо Нижньодніпровськ-Вузол» регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця» із заявою № 989/ДВ від 25.03.2024, що підтверджується відміткою про отримання вхід. № 03/486 від 02.04.2024,

до начальника виробничого підрозділу «Вагонне депо Основа» регіональної філії «Південна залізниця» АТ «Українська залізниця» з заявою вих. № 1310/ДВ від 24.04.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503856463313).

Крім цього, ТОВ «Лемтранс» звернулось до:

начальника виробничого підрозділу «Козятинська дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Південно-Західна залізниця» АТ «Українська залізниця» зі скаргою № 1012/ДВ від 25.03.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503835709533),

начальника виробничого підрозділу «Рівненська дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Львівська залізниця» АТ «Українська залізниця» зі скаргою № 1006/ДВ від 25.03.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503835684956),

начальника структурного підрозділу «Шевченківська дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Українська залізниця» зі скаргою № 1010/ДВ від 25.03.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503835532129),

начальника Криворізького регіонального відділу виробничого підрозділу «Служба роботи станцій» регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця» зі скаргою № 1008/ДВ від 25.03.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503835558284), зі скаргою № 1188/ДВ від 09.04.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503841364971),

начальника Дніпровського регіонального відділу виробничого підрозділу «Служба роботи станцій» регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця» зі скаргою № 1186/ДВ від 09.04.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503841351900),

начальника Харківського регіонального відділу виробничого підрозділу «Служба роботи станцій» регіональної філії «Південна залізниця» АТ «Українська залізниця» зі скаргою № 1485/ДВ від 06.05.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503862995866).

На скаргу № 1008/ДВ від 25.03.2024 ТОВ «Лемтранс» надано відповідь № 99/ДЗР-2 від 10.04.2024, відповідно до якої складання комерційних актів з приводу пошкодження порожніх вагонів (відсутності частин вагонів) нормативними документами не передбачено.

На скаргу № 1188/ДВ від 09.04.2024 ТОВ «Лемтранс» отримано відповідь № 121/ДЗР-2 від 22.04.2024, відповідно до якої складання комерційних актів з приводу пошкодження порожніх вагонів (відсутності частин вагонів) нормативними документами не передбачено.

На скаргу № 1186/ДВ від 09.04.2024 ТОВ «Лемтранс» отримано відповідь № ДММ- 36/124 від 23.04.2024, відповідно до якої складання комерційних актів з приводу пошкодження порожніх вагонів (відсутності частин вагонів) нормативними документами не передбачено.

Також ТОВ «Лемтранс» звернулось до:

начальника виробничого підрозділу «Служба вагонного господарства» регіональної філії «Південно-Західна залізниця» АТ «Українська залізниця» зі скаргою № 1013/ДВ від 25.03.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503835621954),

начальника виробничого підрозділу «Служба вагонного господарства» регіональної філії «Львівська залізниця» АТ «Українська залізниця» зі скаргою № 1007/ДВ від 25.03.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503835687335),

начальника структурного підрозділу «Служба вагонного господарства» регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Українська залізниця» зі скаргою № 1011/ДВ від 25.03.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503835618198),

начальника структурного підрозділу «Служба вагонного господарства» регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця» зі скаргою № 1009/ДВ від 25.03.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503835472550), зі скаргою № 1189/ДВ від 09.04.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503841354747), зі скаргою № 1187/ДВ від 09.04.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503841354747),

до начальника виробничого підрозділу «Служба вагонного господарства» регіональної філії «Південна залізниця» АТ «Українська залізниця» зі скаргою № 1486/ДВ від 06.05.2024, що підтверджується описом вкладень та списком згрупованих відправлень AT «Укрпошта» (відправлення № 0503862996625).

Акти, які засвідчують факт пошкодження інших вагонів не складені та не надані TOB «Лемтранс». АТ «Укрзалізниця» не виконало свої зобов`язання, передбачені Статутом залізниць України та Правилами складання актів по складанню актів форми ТУ-22 та ВУ-25М.

За фактом встановлення відсутності вищезазначених деталей, вагони власності (оренди) ТОВ «Лемтранс» були направлені на технічне обслуговування, про що свідчать відповідні повідомлення форми ВУ-23М № 117 від 05.02.2024, № 7221 від 15.02.2024, № 7222 від 15.02.2024, № 3692 від 22.02.2024, № 7431 від 18.02.2024, № 9004 від 06.03.2024, № 9225 від 14.03.2024, № 9272 від 16.03.2024, № 9352 від 18.03.2024, № 9351 від 18.03.2024, № 1366 від 26.03.2024.

Внаслідок розукомплектування вагонів ТОВ «Лемтранс» було змушене передати виробничому підрозділу «Експлуатаційне вагонне депо Козятин» регіональної філії «Південно-Західна залізниця» АТ «Українська залізниця», виробничому структурному підрозділу «Ремонтне вагонне депо Здолбунів» регіональної філії «Львівська залізниця» АТ «Українська залізниця», структурному підрозділу «Криворізьке експлуатаційне вагонне депо» регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця», структурному підрозділу «Експлуатаційне вагонне депо Нижньодніпровськ-Вузол» регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця» та виробничому підрозділу «Вагонне депо Основа» регіональної філії «Південна залізниця» АТ «Українська залізниця» аналогічні деталі, які були відсутні на вагонах, для подальшого їх встановлення на вагони, оскільки вагони використовуються у господарській діяльності ТОВ «Лемтранс».

Відповідно до пункту 21 Правил користування вагонами і контейнерами, ремонт пошкодженого вагона здійснюється на підприємстві, що має право на виконання таких робіт, або на найближчому до місця пошкодження вагоноремонтному підприємстві. Перелік таких підприємств оприлюднюється у товарних конторах станцій обслуговування.

Технічне обслуговування вагона № 63868913 було здійснено на підставі листа № 502/ДВ від 16.02.2024, направленого ТОВ «Лемтранс» на адресу виробничого підрозділу «Експлуатаційне вагонне депо Козятин» регіональної філії «Південно-Західна залізниця» АТ «Українська залізниця».

Деталі, придбані ТОВ «Лемтранс» для встановлення їх замість відсутніх деталей на розукомплектований вагон № 63868913 були передані виробничому підрозділу «Експлуатаційне вагонне депо Козятин» регіональної філії «Південно-Західна залізниця» АТ «Українська залізниця» та були встановлені на зазначений вагон відповідно до акту від 20.02.2024 зняття з відповідального зберігання та витрат матеріалів власності ТОВ «Лемтранс» згідно договору № 502/ДВ від 16.02.2024.

Технічне обслуговування вагонів №№ 60520053, 63868939 було здійснено на підставі листа № 1113/ДВ від 27.02.2024, направленого ТОВ «Лемтранс» на адресу виробничого структурного підрозділу «Ремонтне вагонне депо Здолбунів» регіональної філії «Львівська залізниця» АТ «Українська залізниця».

Деталі, придбані ТОВ «Лемтранс» для встановлення їх замість відсутніх деталей на розукомплектовані вагони №№ 60520053, 63868939 були передані виробничому структурному підрозділу «Ремонтне вагонне депо Здолбунів» регіональної філії «Львівська залізниця» АТ «Українська залізниця» та були встановлені на зазначені вагони відповідно до акту від 27.02.2024 зняття з відповідального зберігання та витрат матеріалів власності ТОВ «Лемтранс» згідно договору № 1113/ДВ від 27.02.2024.

Технічне обслуговування вагона № 53058160 було здійснено на підставі листа № 718/ДВ від 27.02.2024, направленого ТОВ «Лемтранс» на адресу виробничого підрозділу служби вагонного господарства «Ремонте вагонне депо імені Т.Шевченка» регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Українська залізниця».

Технічне обслуговування вагонів №№ 56585227, 54040589, 60972718, 60035854, 55616411, 62008511 було здійснено на підставі укладеного між ТОВ «Лемтранс» та AT «Укрзалізниця» (регіональна філія «Придніпровська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця») договору на технічне обслуговування з відчепленням вантажних вагонів № ПР/В-20130/НЮдч від 19.02.2020. Відповідно до цього договору підрядник зобов`язується виконувати технічне обслуговування з відчепленням (далі - ТО з відчепленням) під час експлуатації вагонів власності замовника, орендованих вагонів, або вагонів, що знаходяться в оперативному управлінні, згідно договорів суборенди та даних довідки 2610 філії «Головний інформаційно-обчислювальний центр» акціонерного товариства «Українська залізниця», на момент передачі повідомлення 1354 з кодом 4, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити надані послуги в порядку та на умовах, передбачених цим договором, за реквізитами, обумовленими переліком (додаток № 2).

Деталі, придбані ТОВ «Лемтранс» для встановлення їх замість відсутніх деталей на розукомплектованих вагонах були передані структурному підрозділу «Криворізьке експлуатаційне вагонне депо» регіональної філії «Придніпровська залізниця» та структурному підрозділу «Експлуатаційне вагонне депо Нижньодніпровськ-Вузол» регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця», та були встановлені на зазначені вище вагони відповідно до актів від 29.02.2024, від 29.03.2024, від 16.04.2024, від 15.04.2024 (акт використання запчастин, наданих ТОВ «Лемтранс» для технічного обслуговування вагонів власності та оренди ТОВ «Лемтранс» згідно договору № ПР/В-20130/НЮдч от 19.02.2020).

Технічне обслуговування вагона № 60659034 було здійснено на підставі листа № 1166/ДВ від 05.04.2024, направленого ТОВ «Лемтранс» на адресу виробничого підрозділу «Вагонне депо Основа» регіональної філії «Південна залізниця» АТ «Українська залізниця».

Деталі, придбані ТОВ «Лемтранс» для встановлення їх замість відсутніх деталей на розукомплектований вагон № 60659034 були передані виробничому підрозділу «Вагонне депо Основа» регіональної філії «Південна залізниця» АТ «Українська залізниця» та були встановлені на зазначений вагон відповідно до акту від 05.04.2024 зняття з відповідального зберігання та витрат матеріалів власності ТОВ «Лемтранс» згідно договору № 1166/ДВ від 05.04.2024.

У зв`язку з розукомплектуванням зазначених вагонів та на виконання вищезазначених правил виробничим підрозділом «Експлуатаційне вагонне депо Козятин» регіональної філії «Південно-Західна залізниця», виробничим структурним підрозділом «Ремонтне вагонне депо Здолбунів» регіональної філії «Львівська залізниця», виробничим підрозділом служби вагонного господарства «Ремонте вагонне депо імені Т.Шевченка» регіональної філії «Одеська залізниця», структурним підрозділом «Криворізьке експлуатаційне вагонне депо» регіональної філії «Придніпровська залізниця», структурним підрозділом «Експлуатаційне вагонне депо Нижньодніпровськ-Вузол» регіональної філії «Придніпровська залізниця» та виробничим підрозділом «Вагонне депо Основа» регіональної філії «Південна залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» було виконано ремонтні роботи по встановленню деталей на розукомплектовані вагони.

Загальна вартість витрат по встановленню (технічному обслуговуванню вагонів) деталей на вагони становить 27.582,09 грн, що сплачена позивачем згідно платіжної інструкції №1563 від 28.02.2024 на підставі рахунку № 186/396 від 20.02.2024, платіжної інструкції № 3013 від 12.04.2024 на підставі рахунку № 253/022 від 27.02.2024, платіжної інструкції № 1930 від 08.03.2024 на підставі рахунку № 152/301 від 29.02.2024, платіжної інструкції № 1537 від 28.02.2024 на підставі рахунку № 83/253 від 26.02.2024, платіжної інструкції № 2766 від 05.04.2024 на підставі рахунку № 88/253 від 29.03.2024, платіжної інструкції № 2969 від 11.04.2024 на підставі рахунку № 130/255 від 09.04.2024, платіжної інструкції № 3383 від 29.04.2024 на підставі рахунку № 281/481 від 05.04.2024.

Також при проведенні технічного обслуговування вагонів №№ 63868913, 60520053, 63868939, 53058160, 54040589, 60659034 ТОВ «Лемтранс» понесені витрати з подавання та забирання вагонів, маневрової роботи вагонів.

Загальна вартість витрат з подавання та забирання вагонів, маневрової роботи вагонів становить 17 562,92 грн, що сплачена позивачем згідно платіжної інструкції № 1562 від 28.02.2024 на підставі рахунку № 187/396 від 20.02.2024, платіжної інструкції № 3013 від 12.04.2024 на підставі рахунку № 253/022 від 27.02.2024, платіжної інструкції № 1906 від 08.03.2024 на підставі рахунку № 152/283 від 29.02.2024, платіжної інструкції № 2754 від 05.04.2024 на підставі рахунку № 86/253 від 29.03.2024, платіжної інструкції № 3383 від 29.04.2024 на підставі рахунку № 281/481 від 05.04.2024.

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги позивач зазначає, що внаслідок незабезпечення схоронності (збереження) майна (вагонів) при перевезенні залізничним транспортом, відповідач зобов`язаний відшкодувати позивачу суму збитків, понесених останнім в результаті розукомплектування вагонів, що складається з: 27,582,09 грн (технічне обслуговування) + 17.562,92 грн (витрати з подавання та збирання вагонів, маневрової роботи вагонів) = 45.145,01 грн.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші угоди.

Відповідно до статті 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення.

Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Згідно із статтею 307 Господарського кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998 затверджено Статут залізниць (далі - Статут), який визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту (стаття 2 Статуту).

Відповідно до ст. 5 Статуту нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту, безпеки руху, охорони праці, громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

Згідно із ст. 6 Статуту накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Відповідно до п. 6.4. Правил реєстрації та експлуатації власних вантажних вагонів, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 856 від 28.09.2004, порожні власні вагони перевозяться за перевізними документами, в яких в графі 20 «Найменування вантажу» вказується «Власний вагон (найменування власника) направляється до пункту навантаження (у ремонт тощо)».

Судом встановлено, що Акціонерним товариством «Українська залізниця» здійснювалось перевезення вантажних вагонів власності (оренди) Товариства з обмеженою відповідальністю «Лемтранс», а саме: №№ 63868913, 60520053, 63868939, 53058160, 56585227, 54040589, 60972718, 60035854, 55616411, 62008511, 60659034.

Згідно зі ст. 8 Статуту перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізницями провадиться у вагонах парку залізниць або орендованих у залізниць, а також у власних вагонах, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності, в тому числі розташованим за межами України. Вагони, призначені для перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, повинні відповідати вимогам Правил технічної експлуатації залізниць України та санітарно-гігієнічним і протиепідемічним нормам і правилам.

За приписами п. 3.4 Правил експлуатації власних вантажних вагонів, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України № 17 від 29.01.2015, власні вантажні вагони, що виходять на колії загального користування, за конструкцією, строком служби, періодом проведення планових видів ремонту і технічним станом повинні відповідати всім вимогам, які встановлюються до вагонів інвентарного парку залізниць, включаючи спеціалізований рухомий склад, та мати відомості про комплектацію вагона.

Відповідно до п. 4.1 вказаних Правил, випуск власних вантажних вагонів на колії загального користування допускається після відповідного огляду їх технічного стану працівниками вагонного господарства, а для перевезення небезпечного вантажу в спеціалізованих вагонах - при пред`явленні відправником вантажу працівникам станцій і вагонного господарства свідоцтва про технічний стан вагона, що гарантує безпеку перевезення цього вантажу. Номер свідоцтва і результати огляду технічного стану вагонів працівник вагонного господарства записує в книзі пред`явлення вагонів вантажного парку до технічного обслуговування (форма ВУ-14).

Як встановлено судом, на станціях Козятин 1, Здолбунів, Інгулець, Ім. Тараса Шевченка, Апостолове, Ароматна, Лозова було виявлено пошкодження (розкомплектування) вагонів власності (оренди) Товариства з обмеженою відповідальністю «Лемтранс», а саме: №№ 63868913, 60520053, 63868939, 53058160, 56585227, 54040589, 60972718, 60035854, 55616411, 62008511, 60659034.

За фактом встановлення відсутності вищезазначених деталей, вагони власності (оренди) ТОВ «Лемтранс» були направлені на технічне обслуговування, про що свідчать оформлені відповідні повідомлення форми ВУ-23М.

Відповідно до п. 4.6 Правил обслуговування залізничних під`їзних колій, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, обов`язок охорони вагонів і вантажів на під`їзній колії покладається на підприємство. Якщо під`їзна колія обслуговується локомотивом залізниці, то охорону вагонів і вантажів до моменту фактичної подачі вагонів і з моменту збирання вагонів з під`їзної колії організовує залізниця.

Згідно з пунктами 20, 21 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 113 від 25.02.1999, пошкодження вантажного вагона - це порушення справного стану вагона або його складових частин унаслідок зовнішніх впливів, що перевищують рівні, установлені ГОСТ 22235-76, а також унесення змін у конструкції вагонів, заварювання дверей, люків, знімання бортів платформ, дверей напіввагонів, знімного устаткування вагонів тощо, свердління (пробивання, пропалювання) отворів для кріплення вантажів у деталях вагонів, а також кріплення до них вантажів за допомогою зварювання без дозволу залізниці.

Ремонт пошкодженого вагона здійснюється на підприємстві, що має право на виконання таких робіт, або на найближчому до місця пошкодження вагоноремонтному підприємстві. Перелік таких підприємств оприлюднюється у товарних конторах станцій обслуговування.

У зв`язку з розукомплектуванням зазначених вагонів та на виконання вищезазначених правил виробничим підрозділом «Експлуатаційне вагонне депо Козятин» регіональної філії «Південно-Західна залізниця», виробничим структурним підрозділом «Ремонтне вагонне депо Здолбунів» регіональної філії «Львівська залізниця», виробничим підрозділом служби вагонного господарства «Ремонте вагонне депо імені Т.Шевченка» регіональної філії «Одеська залізниця», структурним підрозділом «Криворізьке експлуатаційне вагонне депо» регіональної філії «Придніпровська залізниця», структурним підрозділом «Експлуатаційне вагонне депо Нижньодніпровськ-Вузол» регіональної філії «Придніпровська залізниця» та виробничим підрозділом «Вагонне депо Основа» регіональної філії Південна залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» було виконано ремонтні роботи по встановленню деталей на розукомплектовані вагони, що підтверджується повідомленнями про приймання вантажних форми ВУ-36М.

Судом встановлено, що для ремонту пошкоджених вагонів ТОВ «Лемтранс» було придбано та надано необхідні деталі на суму 27.582,09 грн, (технічне обслуговування) + понесені витрати з подавання та збирання вагонів, маневрової роботи вагонів в сумі 17.562,92 грн = 45.145,01 грн.

Відповідно до п. 22 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 113 від 25.02.1999 сума збитків за пошкодження вагона складається з:

витрат на транспортування пошкодженого вагона від місця пошкодження до місця його ремонту в розмірі провізної плати, визначеної відповідно до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом України, затвердженого наказом Міністерства транспорту України № 551 від 15.11.1999, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України № 828/4121 від 01.12.1999, з урахуванням коригувальних коефіцієнтів, що діють на момент транспортування;

вартості ремонту пошкодженого вагона з урахуванням вартості втрачених та (або) пошкоджених частин;

витрат на перевантаження вантажу з пошкодженого вагона, якщо його неможливо відремонтувати в навантаженому стані, які визначаються за калькуляцією вартості робіт, що надається разом з розрахунком збитків;

плати за користування вагоном за нормативний час перебування пошкодженого вагона в деповському, капітальному ремонті або технічному обслуговуванні з відчепленням (додаток 9), визначеної за ставками плати за користування вагонами згідно з пунктом 14 цих Правил.

Відповідно до ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого майнового права та інтересу. Одним зі способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.

Стаття 224 Господарського кодексу України зобов`язує учасника господарських відношень, який порушив господарські зобов`язання або встановлені вимоги, які стосуються здійснення господарської діяльності, відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушені. Під збитками розуміються витрати, здійсненні уповноваженою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не отримані їй доходи, які уповноважена сторона отримала б у разі належного виконання зобов`язання або дотримання правил здійснення господарської діяльності іншою стороною.

За приписами статті 22 Цивільного кодексу України, особа, якій завдано збитків у разі порушення його цивільного права, має право на їх відшкодування. При цьому збитки визначаються, як втрата, яку особа отримала у зв`язку із знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила чи повинна зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально отримати при звичайних обставинах, якщо б його право не було порушено (упущена вигода).

Статтею 225 Господарського кодексу України визначений вичерпний перелік складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, зокрема: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково втрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом, вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства.

Проте, позивачу потрібно довести суду факт заподіяння йому збитків, розмір зазначених збитків та докази невиконання зобов`язань та причинно-наслідковий зв`язок між невиконанням зобов`язань та заподіяними збитками.

Для застосування такої міри відповідальності, як стягнення збитків за порушення договірних зобов`язань та/або відшкодування позадоговірної шкоди потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення: протиправна поведінка, збитки, причинний зв`язок між протиправною поведінкою боржника та збитками кредитора, вина боржника.

Відсутність хоча б одного із вище перелічених елементів, утворюючих склад цивільного правопорушення, звільняє боржника від відповідальності за порушення у сфері господарської діяльності, оскільки його поведінка не може бути кваліфікована як правопорушення.

Суд зазначає, що саме на позивача покладається обов`язок довести наявність збитків, протиправність поведінки заподіювача збитків та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяними збитками. При цьому, важливим елементом доказування наявності збитків є встановлення причинного зв`язку між протиправною поведінкою заподіювача та збитками потерпілої сторони. Слід довести, що протиправна дія чи бездіяльність заподіювача є причиною, а збитки, які завдано особі, - наслідком такої протиправної поведінки.

Отже, цивільне законодавство в деліктних зобов`язаннях передбачає презумпцію вини; якщо в процесі розгляду справи зазначена презумпція не спростована, то вона є юридичною підставою для висновку про наявність вини заподіювача шкоди (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України № 6-469св10 від 02.06.2010).

Як зазначено у п. 11 Оглядового листа Вищого господарського суду України № 01-8/91 від 29.11.2007 «Про деякі питання судової практики застосування Статуту залізниць України, інших норм транспортного законодавства» порожні приватні власні вагони, які перевозяться залізницею за повними перевізними документами зі сплатою провізної плати, мають статус «вантажу», і якими залізниця не має права розпоряджатись на свій розсуд, як вона розпоряджається вагонами загального парку залізниць, а зобов`язана доставити ці власні порожні вагони на станцію призначення у цілості та збереженості і видати їх одержувачу, зазначеному в накладній.

Відповідно до ст. 924 Цивільного кодексу України перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не зміг запобігти та усунення яких від нього не залежало. Перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.

Статтею ст. 23 Закону України «Про залізничний транспорт» встановлено, що перевізники несуть відповідальність за зберігання вантажу, багажу, вантажобагажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу, а також за дотримання терміну їх доставки в межах, визначених Статутом залізниць України. За незбереження (втрату, нестачу, псування, пошкодження) прийнятого до перевезень вантажу, багажу, вантажобагажу перевізники несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з незалежних від них причин.

За приписами ст. 110 Статуту залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами іншому підприємству.

Посилання відповідача на те, що позивач не має право на пред`явлення позову до залізниці про відшкодування збитків, заподіяних незбереженням прийнятих до перевезення вагонів, не приймаються судом до уваги, оскільки позивач звертається до суду з позовом як власник (орендар) спірних вантажних вагонів, який має право на відшкодування збитків, заподіяних відповідачем.

До того ж, суд зазначає, що поданими документами підтверджується, що відповідач прийняв вагони до перевезення без заперечень та зауважень, а обов`язок відповідача забезпечувати схоронність вагонів передбачена статтею 110 Статуту залізниць України, відповідно до якої залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами перевезення вантажів іншому підприємству.

Відповідно до ст. 114 Статуту залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, а саме за псування і пошкодження - у розмірах тієї суми, на яку було зниженого його вартість.

Згідно з п. 2 ст. 126 Статуту за пошкодження залізницею вагонів або контейнерів, що належать підприємствам, залізниця несе матеріальну відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди.

Приймаючи до уваги вищенаведене, суд дійшов висновку про наявність всіх елементів складу правопорушення, а саме протиправної бездіяльності відповідача, що виявилась у незабезпеченні збереженості (схоронності) належного позивачу майна (вагонів), завданих збитків - пошкодження складових частин вагонів, та причинного зв`язку між протиправною поведінкою та завданою шкодою. При цьому, відповідачем не доведено суду належними та допустимими доказами, що пошкодження вагонів під час їх перевезення залізницею сталось не з вини відповідача.

Частинами ч.ч. 1, 2, 3 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Обов`язок доказування та подання доказів відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні обставини, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.

З огляду на вищевикладене, позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Лемтранс» обґрунтовані та підлягають задоволенню повністю.

Витрати по сплаті судового збору, відповідно до вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.

Керуючись ст. 129, ст.ст. 237, 238, 240 ГПК України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Акціонерного товариства «Українська залізниця» (03150, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, 5, код ЄДРПОУ 40075815) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Лемтранс» (03150, м. Київ, вул. Антоновича, 46-46а, код ЄДРПОУ 30600592) 45.145 (сорок п`ять тисяч сто сорок п`ять) грн 01 коп збитків, 3.028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп. витрат по сплаті судового збору.

Відповідно до частини 1 статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (частина 1 статті 256 Господарського процесуального кодексу України).

Суддя В.В.Сівакова

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення07.10.2024
Оприлюднено08.10.2024
Номер документу122114024
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею втрата, пошкодження, псування вантажу

Судовий реєстр по справі —910/9644/24

Ухвала від 19.11.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Коробенко Г.П.

Ухвала від 07.11.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Коробенко Г.П.

Рішення від 07.10.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Ухвала від 04.09.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Ухвала від 12.08.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні