ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
07 жовтня 2024 рокум. Ужгород№ 260/2130/24
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Плеханова З.Б. розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військова частина НОМЕР_1 , військової частини НОМЕР_2 , військової частини НОМЕР_3 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії
В С Т А Н О В И В:
01 квітня 2024 року позивач - ОСОБА_1 , в інтересах якого діє адвокат Годунов Віталій Сергійович звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Військова частина НОМЕР_1 , в якій просить:
1. визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо ненарахування та невиплати позивачу грошової винагороди в розмірі 100 000 гривень на місяць за перебування на стаціонарному лікуванні відповідно до ПКМУ № 168 від 28.02.2022 року.
2. Зобовязати відповідача нарахувати та виплатити позивачугрошову винагороду у розмірі 100 000 гривень на місяць за час перебування на стаціонарному лікуванні відповідно до ПКМУ № 168 від 28.02.2022 за періоди стаціонарного лікування :
- з 11.08.2023 року по 04.09.2023 у КНП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги м. Берегова" ЗОР
- з 11.09.2023 року по 11.10.2023 у КНП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги м. Берегова" ЗОР
- з 23.10.2023 по 27.11.2023 у КНП "Закарпатській обласний медичний центр психічного здоровя та медицини залежностей".
3.Визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо непроведення нарахування грошового забезпечення позивачу зурахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня відповідного календарного року.
5. Зобов`язати відповідача здійснити позивачу перерахунок грошового забезпечення (щомісячні основні види грошового забезпечення, щомісячні додаткові види грошового забезпечення та одноразові додаткові види грошового забезпечення), інших виплат, які розраховуються з урахуванням посадового окладу, з 06.05.2022 по 31.12.2022, виходячи із розмірів посадового окладу та окладу за військове звання, які визначити шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2022 року (2481 грн.), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно додатків 1 і 14 до постанови Кабінету Міністрів Україні "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 30 серпня 2017 року № 704, та здійснити виплату різниці з урахуванням виплачених сум.
6. Зобов`язати відповідача здійснити позивачу перерахунок грошового забезпечення (щомісячні основні види грошового забезпечення, щомісячні додаткові види грошового забезпечення та одноразові додаткові види грошового забезпечення), інших виплат, які розраховуються з урахуванням посадового окладу, з 01.01.2023 по 29.12.2023, виходячи із розмірів посадового окладу та окладу за військове звання, які визначити шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2023 року (2684 грн.), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно додатків 1 і 14 до постанови Кабінету Міністрів Україні "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 30 серпня 2017 року № 704, та здійснити виплату різниці з урахуванням виплачених сум.
Позовні вимоги обгрунтовує тим, що під час проходження ним військової служби з 06.05.2022 року по 29.12.2023 йому не повністю виплачено грошове забезпечення, оскільки йому не оплачено періоди лікування психічної травми, отриманої ним у бойових діях.
Крім того, позивач зазначає, що обчислення грошового забезпечення позивача із використанням прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2018 року не відповідає жодному діючому на теперішній час нормативно-правовому акту, що вказує на допущення відповідачем протиправної бездіяльності.
Представник позивача щодо строку звернення до суду зазначає, що позивач звільнився зі служби 23.12.2023 року, однак до цього моменту не мін звернутися за станом здоровя, а представник позивача знаходиться у місті Харків, яке постійно обстрілюється., а щодо виплати 100 000 грн. за ПКМ № 168, то на відміну від загальних правил нарахування та виплати грошового забезпечення виплата вказаної винагороди може відбуватися в будь-який момент , і позивачу невідомо щодо наявності відповідних документів як підстав для її нарахування.
04 квітня 2024 року ухвалою ЗОАС позов було залишено без руху для усунення вказаних судом недоліків.
05 квітня 2024 року через систему "Електронний суд" від представника позивача надійшла заява про усунення недоліків .
09 квітня 2024 року ухвалою ЗОАС суд відкрив спрощене позовне провадження та залучив до участі в справі військову частину НОМЕР_3 , , оскільки до позову додано Наказ № 374 командира в/ч НОМЕР_3 від 29.12.2023 року про виключення позивача із списків особового складу та направлено для зарахування на військовий облік до ІНФОРМАЦІЯ_1 , а також зобовязав відповідачів надати суду :
- послужний список ОСОБА_1 ;
- всю інформацію стосовно перебування позивача на лікуванні ( направлення, накази, постанови ВЛК);
- картки грошового забезпечення позивача;
- узагальнюючу довідку всіх виплат при звільненні позивача ( вид, сума, період);
- зобов`язав ІНФОРМАЦІЯ_2 надати суду особову справу ОСОБА_1 .
16 квітня 2024 року командир в/ч НОМЕР_4 подав до суду клопотання про заміну неналежного відповідача, мотивуючи тим, що позивач перебував на грошовому забезпеченні у військовій частині НОМЕР_2 , яка є підпорядкованим підрозділом військової частини НОМЕР_4 та є розпорядником коштів третього рівня і є окремою юридичною особою.
До клопотання додав Довідку , в якій зазначено , що військова частина НОМЕР_1 не має відокремленого майна і не здійснює самостійну господарську діяльність, оскільки є тільки підрозділом військової частини НОМЕР_2 . А саме військова частина НОМЕР_2 є юридичною особою і розпорядником коштів, в якій є свій самостійний фінансовий орган. Військовослужбовці, які проходять військову службу у військовій частині НОМЕР_5 перебувають на фінансовому забезпеченні у військовій частині НОМЕР_2 .
17 квітня 2024 року на виконання ухвали суду від командира військової частини НОМЕР_4 надійшли витребувані документи , а саме:
- довідка про суми грошового забезпечення , які нараховані позивачу при звільненні
- витяги з наказів командира в/ч НОМЕР_4 за липень -листопад 2023 р.
-довідка ВЛК від 23.11.2023 № 249/2095.
Щодо надання послужного списку, то пояснили , що оскільки особова справа позивача направлена до ІНФОРМАЦІЯ_3 , то надати такий не має можливості.
17 квітня 2024 року командир в/ч НОМЕР_4 подав Відзив, в якому вказав, що вони не здійснювали нарахування та виплату грошового забезпечення позивачу., оскільки позивач проходив військову службу у в/ч НОМЕР_1 , а на грошовому забезпеченні перебував у в/ч НОМЕР_2 .
07 травня 2024 року від командир військової частини НОМЕР_1 до суду надійшли Заперечення на позовну заяву, в який просив закрити провадження у справі у звязку із дотриманням чинного законодавства в повній мірі, а саме лікування ОСОБА_1 не є наслідком поранення контузії.
У вказаних запереченнях зазначає, що військова частина НОМЕР_1 не є юридичною особою, а отже не може бути відповідачем .
Крім того, з 23.10.2023 року по 27.11.2023 р. проведено обстеження ВЛК КНП "Закарпатського ОМЦПЗ та МЗ" Закарпатської обласної ради, та 23.11.2023 року за результатами обстеження видано довідку № 249/2095, в якій вказано, що захворювання повязане із проходженням військової служби та не встановлено жодного поранення, контузії , травми або каліцтва отриманих після введення воєнного стану та повязаних із захистом Батьківщини.
А отже законних підстав для виплат солдату ОСОБА_1 додаткової винагороди в розмірі 100 000 грн. в зазначений період немає. До відзиву додано:
- копію Довідки ВЛК від 23.11.2023 року
- копію Довідки щодо в/ч НОМЕР_1 .
08 травня 2024 року представник заявника ОСОБА_2 через систему "Електронний суд "подав до суду клопотання про витребування відомостей про юридичну особу, яка здійснює фінансове забезпечення військової частини НОМЕР_1 та про залучення до участі у справі в якості співвідповідача Міноборони України, оскільки в/ч НОМЕР_1 є структурним підрозділом Міноборони.
10 травня 2024 року ЗОАС ухвалив:
1. Залучити до участі у справі в якості співвідповідача військову частину НОМЕР_2 , яку зобовязати в термін 7 днів з дня отримання даної ухвали надати суду інформацію про нарахування та виплату ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_6 грошового забезпечення за серпень-вересень 2023 року із зазначенням всіх складових та документів , які стали підставою для нарахування.
2.Направити військовій частині НОМЕР_2 ( код ЄДРПОУ НОМЕР_7 ) позов з додатками.
3.Зобовязати в/ч НОМЕР_1 та військову частину НОМЕР_2 надати суду інформацію: яким чином, в яких сумах була проведена оплата за період перебування позивача на стаціонарному лікуванні у спірні періоди.( підстави, накази, довідки суми тощо), а також чи нараховувалося грошове забезпечення позивачу з урахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня відповідного календарного року за весь період служби?
4.Зобовязати в/ч НОМЕР_8 надати суду засоби звязку , адреси в/ч НОМЕР_2 та в/ч НОМЕР_1 для можливості направлення кореспонденції та судових рішень.
Зобовязати ГУ ПФУ в Закарпатській області надати суду в термін 5 днів з дня отримання даної ухвали відомості з Реєстру застрахованих осіб відносно ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_6 .
Сторони можуть подати заяви , пояснення по суті спору в порядку ст. 162-165 КАСУ.
15 травня 2024 року Головним управлінням ПФУ в Закарпатській області на виконання вимог суду надано відомості з Держреєстру застрахованих осіб відносно позивача.
17 травня 2024 року від військової частини НОМЕР_2 надійшли додаткові пояснення та письмові докази.
20 травня 2024 року військовою частиною НОМЕР_2 подано Відзив, в якому командування військової частини НОМЕР_2 вимоги позивача вважає незаконними та необгрунтованими з наступних підстав.
Додаткова винагорода в розмірі 100 000 грн. виплачується військовослужбовцям у звязку з пораненням, повязаним із захистом Батьківщини, перебувають на стаціонарному лікування в закладах охорони здоровя- з дня отримання такого поранення, включаючи час переміщення до лікарняного закладу охорони здоровя або перебувають у відпустці для лікування після такого поранення за висновком ВЛК.
Підставою для видання наказу про виплату додаткової винагороди в розмірі 100 000 гривень у звязку з пораненням, повязаним із захистом Батьківщини є довідка про обставини травми, видана командиром військової частини, де проходить службу або перебуває у відрядженні військовослужбовець, яка містить інформацію про обставини отримання військовослужбовцем поранення під час захисту Батьківщини. Така довідка видається відповідно до наказу командира військової частини, і у відповідача відсутня така довідка про обставини травми, яка мала бути видана командиром військової частини, де позивач перебував у відрядженні із зазначенням в ній інформації про обставини отримання поранення, а позивач хворіє з 2022 року, і поступив на лікування зі скаргами а біль та деформацію у ділянці лівого надпліччя 13 липня 2023 року .З 11.08.2023 по 04.09.2023 року та з 11.09.2023 року пр 11.10.23 року проходив лікування у КНП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги м. Берегова та у КНП "Закарпатський обласний медичний центр психічного здоровя та медицини залежностей". У Довідці ВЛК № 249/2095 від 23.11.2023 року зазначено посттравматичний стресовий розлад, помірно виражений, змішаний варіант і захворювання не повязане із захистом Батьківщини, а з проходженням військової служби. У звязку із зазначений законних підстав для виплати позивачу додаткової винагороди в розмірі 100 000 грн. в зазначений період немає.
Щодо перерахунку грошового забезпечення, то норма п. 4 ПКМУ № 704 в первинній редакції в контексті спірних правовідносин застосуванню у 2022-2023 роках не підлягає, що зазначив ВС у справі № 480/5496/20, оскільки при застосуванні положень пункту 4 постанови КМУ № 704 у редакції до внесення змін постановою КМУ № 103 розрахунковою величиною для визначення розмірів посадових окладів та окладів за спеціальним званням, як складових грошового забезпечення військовослужбовців, що проходять військову службу, є саме розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, визначений законом на 1 січня 2018 року, а мінімальна заробітна плата для розрахунків цих окладів не застосовується.
27 травня 2024 року ухвалою ЗОАС зобовязано ІНФОРМАЦІЯ_2 надати суду особову справу позивача.
12 липня 2024 року ухвалою ЗОАС зобовязано позивача надати суду висновки ВЛК та довідку про обставини травми.(поранення, контузії, каліцтва).
15 липня 2024 року представник заявника надав заяву на виконання ухвали суду. в якій зазначив, що довідки ВЛК ними додано до позову, а довідка про обставини травми не видавалася. Водночас звертає увагу, що психічну травму позивач тримав саме при виконанні бойових завдань, що підтверджується довідкою про грошове забезпечення, яка надана до суду 17.04.2024 року військовою частиною НОМЕР_4 , а виникнення психічних травм охоплюється положеннями ПКМУ № 168 від 28.02.2022 року в якості підстави для виплати додатково винагороди за час стаціонарного лікування.
Обставини встановлені судом
29 грудня 2023 року Наказом № 374 командира військової частини НОМЕР_4 солдата ОСОБА_1 , начальника взводу охорони військової частини НОМЕР_9 , звільненого наказом командира військової частини НОМЕР_4 (по особовому складу) від 20 грудня 2023 року № 91-РС у запас відповідно до п.2 частини четвертої статті 26 Закону України "Про військовий обовязок і військову службу" за п.п.г (через такі сімейні обставини або інші поважні причини.. направити для зарахування на військовий облік до ІНФОРМАЦІЯ_1 .)
У відповідності до Наказу № 230 від 11.08.2023 року командира військової частини НОМЕР_2 на підставі направлення лікаря солдата ОСОБА_1 вважати таким, що вибув у КНП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги м. Берегова та зняти із забезпечення по загальновійськовій нормі № 1 з 12 серпня 2023 року.
Наказом № 257 від 04.09.2023 року командира військової частини НОМЕР_2 солдата ОСОБА_1 вважати таким, що прибув та приступив до виконання обовязків та зарахувати на забезпечення по загальновійськовій нормі № 1 з 05 вересня 2023 року.
Згідно Виписки із медичної карти амбулаторного (стаціонарного хворого) № 2090 КНП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги м. Берегова ОСОБА_1 перебував у стаціонарі з 11.08.2023 року по 04.09.2023 року.
Згідно Наказу № 306 від 23.10.2023 року командира військової частини НОМЕР_2 на підставі направлення лікаря солдата ОСОБА_1 вважати таким, що вибув у КНП "Закарпатський обласний медичний центр психічного здоровя та медицини залежностей" та зняти з забезпечення по загальновійськовій нормі № 1 з 24 жовтня 2023року.
Наказом № 344 від 28.11.2023 року командира військової частини НОМЕР_2 солдата ОСОБА_1 вважати таким, що прибув та приступив до виконання обовязків та зарахувати на забезпечення по загальновійськовій нормі № 1 з 29 листопада 2023 року.
Згідно Виписки із медичної карти амбулаторного (стаціонарного хворого) № 2090 КНП "Обласний заклад з надання психіатричної допомоги м.Берегова ОСОБА_1 перебував у стаціонарі з 11.09.2023 року по 11.10.2023 року.
Згідно Виписки № 2095 із медичної карти амбулаторного (стаціонарного хворого) КНП "Закарпатський обласний медичний центр психічного здоровя та медицини залежностей" ОСОБА_1 знаходився у стаціонарі з 23.10.23 року по 27.11.23 року. ЛКК № 1579 від 23.11.2023 року встановлено діагноз: Посттравматичний стресовий розлад , помірно-виражений, змішаний варіант. ВЛК 249/2095 від 23.11.2023: визнаний обмежено придатним до військової служби.
У відповідності до Довідки військово-лікарської комісії КНП "Закарпатський обласний медичний центр психічного здоровя та медицини залежностей" № 249/2095 від 23.11.2023 :
-проведено медичний огляд солдата ОСОБА_1 .
Діагноз та постанова ВЛК про причинний звязок захворювання ( травми, поранення, контузії, каліцтва) Посттравматичний стресовий розлад, помірно виражений, змішаний варіант.
- Захворювання , ТАК, повязане з проходженням військової служби.
- На підставі статті 17б графи Розкладу хвороб
Обмежено придатний до військової служби.
У відповідності до Довідки № 1525/486/577/nc / виданої в/ч НОМЕР_2 ОСОБА_1 при звільненні було виплачено грошове забезпечення згідно наказу № 374 від 29.12.2023 року, в тому числі додаткова винагорода по ПКМУ № 168 від 28.02.2022 року 9677,42 грн.
Згідно картки особового рахунку № НОМЕР_10 ОСОБА_1 додаткова винагорода у березні та з серпня 2023 року по грудень 2023 року не виплачувалася.
З відомостей з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообовязкового державного соціального страхування відносно ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_6 виплату грошового забезпечення у 2023 році проводила військова частина НОМЕР_2 (код ЄДРПОУ НОМЕР_7 ) - страхувальник, а саме:( у гривнях)
січень - 43243,73, липень- 92868,70
лютий- 43666,13,серпень- 6289,96
березень- 21329,25вересень- 21158,36
квітень - 34877,64жовтень- 21329,25
травень- 121896,60листопада- 21329,25
червень- 105200,22грудень- 66643,92
Мотиви та норми права застосовані судом
Постановою КМУ від 28 лютого 2022 р. № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" встановлено:
1-1. Установити, що на період воєнного стану:
військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту (далі - військовослужбовці), які беруть безпосередню участь у бойових діях або здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, перебуваючи безпосередньо в районах їх здійснення, на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, щомісяця виплачується додаткова винагорода у розмірі 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах;
військовослужбовцям, які виконують бойові (спеціальні) завдання у складі органу військового управління, штабу угруповання військ (сил) або штабу тактичної групи до пункту управління оперативно-стратегічного угруповання військ включно, а також у складі командування та штабу військової частини (зведеного підрозділу) (у тому числі поза районами ведення бойових (воєнних) дій), який здійснює оперативне (бойове) управління військовими частинами та підрозділами, що ведуть воєнні (бойові) дії на лінії бойового зіткнення на відстані виконання бойових (спеціальних) завдань військовою частиною (підрозділом, зокрема зведеним) першого ешелону оборони або наступу (контрнаступу, контратаки), виплачується додаткова винагорода у розмірі 50000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу виконання таких завдань відповідно до умов, визначених Міністерством оборони;
військовослужбовцям, які здійснюють бойові (спеціальні) завдання у період здійснення заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, щомісяця виплачується додаткова винагорода у розмірі 30000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу виконання таких завдань.
1-2. Виплата додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).
Нарахування та сплата податків, зборів, внесків до відповідних бюджетів здійснюється у порядку, визначеному законодавством як для грошового забезпечення.
Відповідно до наказів про виплату додаткової винагороди у розмірі 100000 гривень до таких наказів включаються особи, зазначені у пунктах 1 та 1-1, у тому числі такі, які:
у зв`язку з пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), пов`язаним із захистом Батьківщини, а для поліцейських та осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту -
із участю у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), зокрема на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора,
у період здійснення зазначених заходів,
-перебувають на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я (у тому числі закордонних), включаючи час переміщення з одного лікарняного закладу охорони здоров`я до іншого,
-або перебувають у відпустці для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва) у зв`язку із отриманням тяжкого поранення за висновком (постановою) військово-лікарської (лікарсько-експертної, медичної) комісії.
ПОРЯДОК виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам ( затверджений Наказом Міністерства оборони України 07 червня 2018 року № 260 визначає механізм та умови виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту України та деяким іншим особам.
На період дії воєнного стану виплата грошового забезпечення особам офіцерського, старшинського, сержантського та рядового складу може встановлюватися за окремим рішенням Міністра оборони України.
Виплата додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів:
командирів (начальників) військових частин - особовому складу військової частини;
керівника органу військового управління - командирам (начальникам) військових частин.
У період дії воєнного стану до наказів про виплату додаткової винагороди в розмірі 100 000 гривень також включаються військовослужбовці, які:
у зв`язку з пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), пов`язаним із захистом Батьківщини, перебувають на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я (у тому числі закордонних),-
-з дня отримання такого поранення, включаючи час переміщення до лікарняного закладу (в тому числі з одного лікарняного закладу охорони здоров`я до іншого),
- або перебувають у відпустці для лікування після тяжкого поранення за висновком (постановою) військово-лікарської (лікарсько-експертної) комісії.
Відповідно до п.11 Порядку 260 підставою для видання наказу про виплату додаткової винагороди в розмірі 100 000 гривень у зв`язку з пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), пов`язаним із захистом Батьківщини, є довідка про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва), форму якої визначено додатком 5 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14 серпня 2008 року № 402, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2008 року за № 1109/15800, видана командиром військової частини, де проходить службу або перебуває у відрядженні військовослужбовець, яка містить інформацію про обставини отримання військовослужбовцем поранення (травми, контузії, каліцтва) під час захисту Батьківщини.
Така довідка видається відповідно до наказу командира військової частини про отримання поранення (травми, контузії, каліцтва) військовослужбовцем.
Керівниками військово-лікарських (лікарсько-експертних) комісій закладів охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України під час надання рекомендацій про потребу у відпустці за станом здоров`я військовослужбовцям, які одержали поранення (травму, контузію, каліцтво) під час захисту Батьківщини, після закінчення стаціонарного лікування у військовому (цивільному) лікарняному закладі (у тому числі закордонному) одночасно надаються медичні висновки про ступінь важкості поранення для прийняття рішення командирами військових частин цих військовослужбовців щодо надання їм відпустки для лікування після тяжкого поранення та виплати винагороди у розмірі 100 000 гривень за час цієї відпустки.
Наказом Міноборони від 14.08.2008 № 402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України
Додаток 5 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України
ДОВІДКА
про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва)
Судом встановлено , що вищевказана довідка про обставини травми позивачу , відповідний наказ командира військової частини про отримання поранення (травми, контузії, каліцтва) військовослужбовцем , наказ про виплату додаткової винагороди в розмірі 100 000 гривень позивачу не видавалися , що сам позивач не заперечує, а отже підстави для виплати додаткової винагороди у періоди , зазначені позивачем і відповідно про їх стягнення судом - відсутні.
Дана позиція суду узгоджується з висновками Постанови ВС від 11 квітня 2024 року у справі № 340/5387/22 адміністративне провадження № К/990/26992/23.
Крім того, висновок військово-лікарської комісії КНП "Закарпатський обласний медичний центр психічного здоровя та медицини залежностей" № 249/2095 від 23.11.2023 Захворювання, ТАК, повязане з проходженням військової служби, а не повязане із захистом Батьківщини, позивачем не оскаржувалося і є чинним.
Щодо непроведення нарахування грошового забезпечення позивачу з урахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня відповідного календарного року, суд дійшов наступних висновків.
У відповідності до ст.9 ЗУ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей:
- держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
-Грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.
- Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.
Порядок і розміри грошового забезпечення військовослужбовців, відряджених до державних органів, підприємств, установ, організацій, а також державних та комунальних навчальних закладів для виконання завдань в інтересах оборони держави та її безпеки із залишенням на військовій службі, визначаються Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 4 Постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - Постанова № 704) в первинній редакції було встановлено, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.
Додатки 1, 12, 13, 14 до Постанови № 704 містять примітки, відповідно до яких, зокрема посадові оклади за розрядами тарифної сітки та оклади за військовим (спеціальним) званням визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт.
З 01.03.2018 п.4 Постанови № 704 було викладено у редакції п.6 Постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова №103), а саме:
«Установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 р., на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14».
Таким чином, на момент виникнення спірних правовідносин пункт 4 Постанови №704 визначав, що при обчисленні розмірів посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу використовується такий показник, як "розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018".
Пунктом 4 Постанови № 704 було визначено, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14.
Однак, постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020 у справі №826/6453/18 було скасовано рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 16.10.2019 в частині відмови в задоволенні позову про визнання протиправним та скасування пункту постанови і прийнято в цій частині нову постанову, якою визнано протиправним та скасовано п. 6 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб".
Отже, з 29.01.2020, тобто з дня набрання законної сили рішенням у справі № 826/6453/18, пункт 6 постанови Кабінету Міністрів України № 103 втратив чинність та була відновлена дія п.4 постанови КМ України № 704 у первісній редакції, тобто в редакції, що передбачає визначення посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт.
Приписами ч.2 ст.265 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду, не регулює питань щодо можливості застосування нормативно-правових актів, визнаних судом протиправними. Предметом її регулювання є встановлення моменту втрати чинності нормативно-правовим актом, визнаним судом нечинним.
Суд наголошує на неможливості виконання положення нормативно-правового акта, визнаного судом протиправним та таким, що прийнятий поза межами повноважень, не в порядку та спосіб, що передбачені законом.
Враховуючи викладене, оскільки зміни внесені постановою № 103, зокрема, до п.4 Постанови №704 були визнані у судовому порядку нечинними, з 29.01.2020 діє редакція п.4 Постанови № 704, яка діяла до зазначених змін, в якій передбачено, що
для визначення посадового окладу та окладу за військовим званням застосовується не прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018, а прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, але з гарантією того, що такий показник прожиткового мінімуму повинен становити не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року.
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про те, що з 29.01.2020 року знов почало діяти правило двох розрахункових величин обчислення окладу за посадою та окладу за військовим званням, а саме: 1) розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року; 2) 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року.
Проте, згідно пункту 3 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06.12.2016 №1774-VІІІ, який набрав чинності 01.01.2017, установлено, що після набрання чинності цим законом мінімальна заробітна плата не застосовуються як розрахункова величина для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат.
Зазначена позиція суду відповідає висновкам Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 11.12.2019 р. по справі №240/4946/18, Верховного Суду, викладеним у постановах від 18.02.2021 р. у справі №200/3775/20-а, від 11.02.2021 р. у справі №200/3757/20-а, а також зазначений правовий висновок підтриманий Верховним Судом у ряді інших постанов, зокрема, від 10.01.2023 у справі № 120/8682/21-а, від 15.02.2023 у справі № 120/6288/21-а, від 27.02.2023 у справі № 640/11131/21, від 22.03.2023 у справі №340/10333/21, від 27.03.2023 у справі №280/11480/21 та у справі № 380/19884/21 від14 лютого 2024 року.
Відтак, під час розв`язання колізії між нормами п.3 розділу ІІ Закону України від 06.12.2016 р. №1774-VІІІ та п.4 постанови Кабінету Міністрів України №704 у редакції до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. №103 перевагу належить віддати положенням закону як акту права вищої юридичної сили.
При цьому, з 29.01.2020 р. була відновлена дія такої величини обчислення розміру окладу за посадою та окладу за військовим званням, як прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року на відміну від попереднього правила обчислення розміру окладу за посадою та окладу за військовим званням як прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 01.01.2018 р.
Враховуючи наведене вище, суд вважає, що відповідач застосовуючи при нарахуванні позивачу щомісячного грошового забезпечення та інших виплат за спірні періоди такої розрахункової величини як прожитковий мінімум для працездатних осіб, визначений законом на 01.01.2018, діяв протиправно.
Водночас 20.05.2023 набрала чинності Постанова Кабінету Міністрів України від 12.05.2023 № 481«Про скасування підпункту 1 пункту 3 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 103, та внесення зміни до пункту 4 Постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. № 704», відповідно до пункту 4 якої розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб розраховуються виходячи з розміру 1762 гривні.
Отже, на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог в частині перерахунку грошового забезпечення позивача з 01 січня 2022 року по 19.05.2023 року.
Керуючись статтями 6, 9, 72-76, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов ОСОБА_1 до Військова частина НОМЕР_1 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
.Визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_2 (код ЄДРПОУ НОМЕР_7 ) щодо непроведення нарахування грошового забезпечення ОСОБА_1 з урахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня відповідного календарного року.
Зобов`язати військову частину НОМЕР_2 (код ЄДРПОУ НОМЕР_7 ) здійснити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_6 м. Харків, провулок Кузнечний) перерахунок грошового забезпечення (щомісячні основні види грошового забезпечення, щомісячні додаткові види грошового забезпечення та одноразові додаткові види грошового забезпечення), інших виплат, які розраховуються з урахуванням посадового окладу, з 06.05.2022 по 31.12.2022, виходячи із розмірів посадового окладу та окладу за військове звання, які визначити шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2022 року (2481 грн.), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно додатків 1 і 14 до постанови Кабінету Міністрів Україні "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 30 серпня 2017 року № 704, та здійснити виплату різниці з урахуванням виплачених сум.
6. Зобов`язати А 4604 (код ЄДРПОУ 07869190) здійснити ОСОБА_1 РНОКПП НОМЕР_6 м. Харків, провулок Кузнечний) перерахунок грошового забезпечення (щомісячні основні види грошового забезпечення, щомісячні додаткові види грошового забезпечення та одноразові додаткові види грошового забезпечення), інших виплат, які розраховуються з урахуванням посадового окладу, з 01.01.2023 по 19.05.2023, виходячи із розмірів посадового окладу та окладу за військове звання, які визначити шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2023 року (2684 грн.), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно додатків 1 і 14 до постанови Кабінету Міністрів Україні "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 30 серпня 2017 року № 704, та здійснити виплату різниці з урахуванням виплачених сум.
В решті позовних вимог-відмовити.
Апеляційна скарга може бути подана протягом 30 днів до Восьмого апеляційного адмінсуду.
СуддяЗ.Б.Плеханова
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2024 |
Оприлюднено | 09.10.2024 |
Номер документу | 122128435 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Плеханова З.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні