КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 жовтня 2024 року справа №640/8862/22
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Кредмаш Сервіс» до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії
Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю «Кредмаш Сервіс» з позовом до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, в якому позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у м.Києві про відповідність/невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку №26830 від 17.02.2022 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Кредмаш Сервіс» критеріям ризиковості платника, на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у м.Києві про відповідність/невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку №151454 від 30.05.2022 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Кредмаш Сервіс» критеріям ризиковості платника, на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку;
- зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у м.Києві виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Кредмаш Сервіс» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що ним було надано всі необхідні первинні документи на підтвердження невідповідності товариства критеріям ризиковості платника податку, та наголошує, що оскаржувані рішення не містять жодної мотивації підстав та причин віднесення підприємства до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, а не містять доказів наявності податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланням на відповідні документи.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.06.2022 позовну заяву залишено без руху та надано строк для усунення недоліків.
27.06.2022 на виконання вимог ухвали суду представник позивача через канцелярію Окружного адміністративного суду міста Києва надіслав додаткові документи по справі.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.07.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження (без виклику сторін) на підставі п.10 ч.6 ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України.
25.10.2022 до Окружного адміністративного суду міста Києва надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач стверджує про правомірність прийнятих ним рішень та просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог. У відзиві на позовну заяву, як підставу для відмови у задоволенні позовних вимог, відповідач вказує, що позивачем не надано документів, які можуть свідчити про невідповідність його критеріям ризиковості платника податку, натомість отримана податкова інформація з баз даних ДПС України підтверджує формування податкового кредиту від ризикового контрагента-постачальника ТОВ «Кредмашсервіс». Також, на думку представника відповідача, повноваження податкових органів щодо прийняття рішення про відповідність/невідповідність платника податків критеріям ризиковості платника податків не породжує для позивача жодних правових наслідків.
22.11.2022 позивачем до Окружного адміністративного суду міста Києва подано відповідь на відзив, в якому зазначено, що взаємовідносини між позивачем та ТОВ «Кредмашсервіс» (код 39600889) проводились, коли товариство не мало статусу ризикового платника податків, оскільки взаємовідносини між товариствами мали місце 25.01.2022, у той час як ТОВ «Кредмашсервіс» (код 39600889) віднесено до ризикових платників податку пізніше.
Законом України від 13.12.2022 № 2825-IX «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» (далі - Закон № 2825-IX) Окружний адміністративний суд міста Києва ліквідовано, утворено Київський міський окружний адміністративний суд із місцезнаходженням у місті Києві.
Відповідно до п. 2 Прикінцевих та перехідних Закону № 2825-IX, з дня набрання чинності цим Законом Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя; до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом.
14.12.2022 вказаний Закон був опублікований в газеті «Голос України» №254 та набрав чинності 15.12.2022.
07.03.2023 на адресу Київського окружного адміністративного суду супровідним листом від 22.12.2022 №03-19/3735/22 «Про скерування за належністю справи» надійшли матеріали адміністративної справи №640/8862/22.
07.03.2023 відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу передано на розгляд судді Київського окружного адміністративного суду Кушновій А.О.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 13.03.2023 прийнято адміністративну справу №640/8862/22 до провадження судді Київського окружного адміністративного суду Кушнової А.О. Продовжено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
З урахуванням викладеного, розгляд справи судом здійснено у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
в с т а н о в и в:
ТОВ «КРЕДМАШ СЕРВІС» (ідентифікаційний код 44393519) зареєстровано 13.07.2021. Основним видом економічної діяльності є неспеціалізована оптова торгівля (код 46.09), а саме торгівля асфальто-будівельною технікою та запасними частинами до неї.
Рішенням комісії Головного управління ДПС у м. Києві від 17.02.2022 №26830 «Про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку», вирішено прийняти рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно із пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Підставою прийняття рішення зазначено: «В ході аналізу баз даних ДПС України отримано податкову інформацію, що підприємство здійснює формування ПК від ризикового контрагента-постачальника ТОВ «КРЕДМАШСЕРВІС» (код 39600889)» (т. 1, а.с. 10).
23.02.2022 позивачем було подано «Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку» №7, в якому зазначено інформацію про невідповідність платника податків критеріям ризиковості, направлено лист-пояснення №7 від 23.02.2022 та копії документів на підтвердження господарських операцій, а саме копії установчих документів, договір оренди офісу, податкових декларацій, документи на придбання товарів, а саме: прибуткові накладні, рахунки-фактури та ТТН, документи на реалізацію товарів, а саме: видаткові накладні, рахунки-фактури та ТТН, банківські виписки та інші (т.1 а.с.11-109).
Рішенням комісії Головного управління ДПС у м. Києві від 30.05.2022 №151454 «Про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку», з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копії відповідних документів від 23.02.2022 № 7 вирішено прийняти рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно із пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Підставою прийняття рішення зазначено: «Використовуючи бази даних ДПС України, надані пояснення та копії документів, проведено наліз діяльності ТОВ «КРЕДМАШ СЕРВІС» (44393519), в процесі якого встановлено, що податковий кредит (ліміт) сформовано від СГ, які здійснюють ризикову діяльність, а саме: ТОВ «КПП ТОРГ ПЛЮС» (ТОВ «КРЕДМАШСЕРВІС»)(39600889)» (т. 1, а.с. 110).
Позивач не погоджуючись з вищевказаними рішеннями, вважаючи їх протиправними та такими, що підлягають скасуванню, звернувся до суду із даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить із наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс) (п. 201.7 ст. 201 ПК України).
Нормами пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Згідно з пунктом 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.
При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається:
актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту;
інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.
У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Рішення про відповідність/невідповідність критеріям ризиковості платника податку набирає чинності у день засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Суд звертає увагу на те, що Критерії ризиковості платника податків на додану вартість викладено у Додатку 1 до Порядку №1165, відповідно до яких таким критерієм є, зокрема:
«пункт 8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС».
Разом із цим додатком 4 до Порядку №1165 затверджено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
У разі відповідності пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку зазначається код (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Разом із тим, оскаржувані рішення не містять посилання на код (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Суд встановив, що підставою для прийняття контролюючим органом спірних рішень слугувала відповідність позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку у зв`язку із наявністю наступної податкової інформації: рішення від 17.02.2022 №26830 «В ході аналізу баз даних ДПС України отримано податкову інформацію, що підприємство здійснює формування ПК від ризикового контрагента-постачальника ТОВ «КРЕДМАШСЕРВІС» (код 39600889)»; рішення від 30.05.2022 №151454 «Використовуючи бази даних ДПС України, надані пояснення та копії документів, проведено аналіз діяльності ТОВ «КРЕДМАШ СЕРВІС» (44393519), в процесі якого встановлено, що податковий кредит (ліміт) сформовано від СГ, які здійснюють ризикову діяльність, а саме: ТОВ «КПП ТОРГ ПЛЮС» (ТОВ «КРЕДМАШСЕРВІС»)(39600889)».
З матеріалів справи встановлено, що ТОВ «КРЕДМАШ СЕРВІС» має юридичну адресу: 03680 м.Київ, вул. Антоновича, 175 та фактичну адресу: 39610 Полтавська область, м.Кременчук, проїзд Галузевий, 20. Офісні та складські приміщення орендуються у ФОП ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) згідно Договору №01-08/2021 від 01.08.2021 та Договору №01/04/22 від 01.04.2022, загальна орендована площа складає 170 кв.м.
Станом на 01.02.2022 чисельність працівників становила 33 особи.
Розрахунки з постачальниками, покупцями та працівниками ТОВ «КРЕДМАШ СЕРВІС» проводило в безготівковій формі через відкриті рахунки в банківських установах.
ТОВ «КРЕДМАШ СЕРВІС» працює за попередньою оплатою, а отримані кошти направляються на закупівлю товарів для подальшої поставки покупцю.
Реалізація товарів покупцям проводиться на підставі укладених договорів.
На підставі довіреності на отримання ТМЦ від покупця виписується податкова накладна.
Доставка товару оформлюється Товарно-транспортною накладною.
На підтвердження реалізації товарів позивачем надано наступні документи: Договір №128-У 12-21 від 07.12.2021 з ТОВ «АВАНГАРД» (код 21377944); Договір №134-У12-21 від 17.12.2021 з ТОВ «АГРОШЛЯХБУД» (код 05407344); Договір №123-У11-21 від 25.11.2021 з ТОВ «УНІВЕРБУД» (код 34328050); Рахунок №5 від 25.11.2021; Рахунок №13 від 07.12.2021; Рахунок №27 від 17.12.2021; Видаткова накладна №3 від 17.12.2021; Видаткова накладна №13 від 30.12.2021; Довіреність від ТОВ «АГРОШЛЯХБУД» №101 від 17.12.2021; Довіреність від ТОВ «УНІВЕРБУД» №58 від 17.12.2021; ТТН №110149714 від 30.12.2021 перевізник ТОВ «ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ «ДІЛІВЕРІ»; ТТН №РЗ від 17.12.2021 перевізник ППТК «СХІДНИЙ ЕКСПРЕС»; Банківська виписка 14.12.2021.
Закупівля товарів ТОВ «КРЕДМАШ СЕРВІС» проводиться на підставі укладених договорів з постачальниками, виставлених рахунків та видаткових накладних, на підтвердження чого позивачем надано наступні документи: Договір №2202222/0011 від 01.12.2021 з ТОВ «СХІД-ІНТЕР» (код 34706280); Договір №2212-1 від 22.12.2021 з TOB «ВК ПРОММЕТІЗ» (код 37667130); Договір №22/0041/69 від 26.01.2022 з ПрАТ «КРЕДМАШ» (код 05762565); Рахунок №4023 від 22.12.2021; Рахунок №3292 від 22.12.2021; Рахунок №2744 від 22.12.2021; Платіжне доручення №27 від 14.12.2021; Платіжне доручення №46 від 24.12.2021; Платіжне доручення №239 від 01.02.2022; Видаткова накладна №3293 від 28.12.2021; Видаткова накладна №2446 від 29.12.2021; Видаткова накладна №120 від 31.12.2021.
Також, суд звертає особливу увагу, що в рішеннях комісії податкового органу зазначено, що підставою для включення позивача в перелік ризикових була наявність взаємовідносин з ТОВ «КРЕДМАШСЕРВІС» (код 39600889), яке віднесено до ризикових.
Разом із тим, взаємовідносини, щодо придбання товару у ТОВ «КРЕДМАШСЕРВІС» (код 39600889) носили реальний характер, на підтвердження чого податковому органу були надані наступні документи: Договір поставки №КС-25/11-2021 від 25.11.2021; Рахунок №2177 від 14.12.2021; Рахунок №2234 від 31.12.2021; Видаткова накладна №2384 від 14.12.2021; Видаткова накладна №2440 від 31.12.2021; Платіжне доручення №49 від 28.12.2021; Платіжне доручення №138 від 12.01.2022.
При цьому, всі взаємовідносини між позивачем та ТОВ «КРЕДМАШСЕРВІС» (код 39600889) проводились коли останні не мали статусу ризикового платника податків.
Так, останні взаємовідносини між товариствами були 25.01.2022, що вбачається з наданих документів, а ТОВ «КРЕДМАШСЕРВІС» (код 39600889) було віднесено до ризикових платників податків рішенням комісії податкового пізніше.
Тобто, підстави зазначені в спірних рішеннях виникли після вже здійснення господарських операцій позивачем із окресленим вище товариством.
Доказів на спростування вказаних обставин відповідачем надано не було.
У той же час, суд зауважує, що у ході розгляду справи відповідачем не надано жодних доказів, які б досліджувалися на засіданні комісії та які слугували підставою для прийняття оскаржуваних рішень про включення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, зокрема, придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
При цьому ГУ ДПС у м. Києві не надано до суду доказів прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податків ТОВ «КРЕДМАШСЕРВІС» (код 39600889), яке, у свою чергу, є однією із підстав для прийняття оскаржуваних рішень.
Крім цього, суд відмічає, що твердження відповідача про ризиковість зазначеного контрагенту, не є достатнім для висновку про відсутність реальності операції щодо придбання товару. Обґрунтованим вважатиметься відповідний висновок за умови підтвердження належними доказами.
Разом з цим в матеріалах справи наявні первинні документи, які оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані відповідачу разом із поясненнями для прийняття рішення, та які складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, що засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.
Належність та допустимість таких первинних документів відповідачем під сумнів не ставилась.
Водночас аналізуючи норми Порядку №1165, слід дійти висновку, що законодавцем установлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Так, рішенню Комісії щодо відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.
При цьому, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.
Отже, питання відповідності підприємства Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.
При цьому моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 23.06.2022 у справі №640/6130/20.
Крім того, суд вважає необґрунтованими посилання відповідача на те, що спірні рішення про визначення товариства таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, не створюють для позивача жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього юридичних наслідків.
Наслідком прийняття відповідачем спірного рішення та внесення платника податку до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, може бути зупинення в автоматичному порядку реєстрації всіх без виключення поданих позивачем податкових накладних/розрахунків коригування, а також прийняття у подальшому рішень про відмову у такій реєстрації, що фактично позбавляє можливості платника податків належним чином здійснювати свою господарську діяльність.
При цьому право на оскарження в судовому порядку рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника визначене в нормі пункту 6 Порядку №1165, за яким у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Право на звернення до суду також передбачене в затвердженій формі рішення (додаток 4 до Порядку № 1165), а саме «Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку».
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 05.01.2021 по справі №640/11321/20.
Згідно із частиною 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Отже, проаналізувавши матеріали справи, повно та всебічно дослідивши наявні докази, з урахуванням письмових позицій, викладених сторонами, суд дійшов до висновку про невідповідність спірних рішень критеріям, які встановленні частиною 2 статті 2 КАС України. Відтак оскаржувані рішення №26830 від 17.02.2022 та №151454 від 30.05.2022 є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, а позовні вимоги в цій частині є обґрунтованими та підлягають до задоволення.
Щодо вимог позивача про виключення позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, суд зазначає наступне.
Відповідно до абзацу тридцять першого пункту 6 Порядку №1165 у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
За таких обставин, зобов`язання відповідача виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, є належним і ефективним способом захисту його порушеного права.
Крім цього такий спосіб захисту є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Відтак адміністративний позов також підлягає задоволенню у цій частині.
Частиною 1 статті 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані докази, суд дійшов до висновку про наявність правових підстав для задоволення адміністративного позову в повному обсязі.
Вирішуючи питання стосовно розподілу судових витрат, суд враховує наступне.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
ТОВ «Кредмаш Сервіс» під час розгляду справи було сплачено судовий збір у розмірі 4962,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 26О181944D8337 від 24.06.2022 (т.1 а.с.118).
Враховуючи задоволення позовних вимог, на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 4962,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, протиправні рішення якого призвели до виникнення спірних правовідносин.
Керуючись статтями 243-246, 250, 255 КАС України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у м.Києві про відповідність/невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку №26830 від 17.02.2022 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Кредмаш Сервіс» критеріям ризиковості платника, на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
3. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у м.Києві про відповідність/невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку №151454 від 30.05.2022 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Кредмаш Сервіс» критеріям ризиковості платника, на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку;
4. Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у м.Києві виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Кредмаш Сервіс» (ідентифікаційний код 44393519) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
5. Стягнути на користь Товариство з обмеженою відповідальністю «Кредмаш Сервіс» (місцезнаходження: 03680, м. Київ, вул. Антонович, буд. 172, ідентифікаційний код 44393519) судовий збір у розмірі 4962,00 грн (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві грн 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві (місцезнаходження: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, буд. 33/19, ідентифікаційний код 44116011).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2024 |
Оприлюднено | 09.10.2024 |
Номер документу | 122128873 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні