Рішення
від 07.10.2024 по справі 360/7501/21
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

07 жовтня 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/7501/21

Луганський окружний адміністративний суд у складі судді Пляшкової К.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за позовом адвоката Суткового Андрія Миколайовича в інтересах ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду 22 жовтня 2021 року надійшла позовна заява адвоката Суткового Андрія Миколайовича в інтересах ОСОБА_1 (далі - відповідач) до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області (далі - відповідач), в якій з урахуванням уточненої позовної заяви заявлено такі позовні вимоги:

1) визнати протиправними дії відповідача щодо індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок:

- кадастровий номер 4412900000:02:001:0042, місце розташування: Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Богдана Ліщини, 1-Р1,

- кадастровий номер 4412900000:02:001:0094, місце розташування: Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Богдана Ліщини, 1р3,

із застосування коефіцієнту індексації за 1996 рік (1,703) при формуванні витягів:

- від 21 квітня 2021 року № 432 ЗД-1 (4412900000:02:001:0042) станом на 21 квітня 2021 року;

- від 21 квітня 2021 року № 433 ЗД-2 (4412900000:02:001:0094) станом на 21 квітня 2021 року;

з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки.

2) зобов`язати відповідача провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок:

- кадастровий номер 4412900000:02:001:0042, місце розташування: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Богдана Ліщини, 1-Р1;

- кадастровий номер 4412900000:02:001:0094, місце розташування: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Богдана Ліщини, 1р3

та видати нові витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку даних земельних ділянок за 2021 рік.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач на підставі договорів оренди землі від 06 липня 2004 року № 208 та від 06 листопада 2008 року № 040841900410 є орендарем земельних ділянок: кадастровий номер 4412900000:02:001:0042, місце розташування: Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Богдана Ліщини, 1-Р1, категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (під будівлю арматурного відділення цеху великих блоків) (надалі - ЗД1); кадастровий номер 4412900000:02:001:0094, місце розташування: Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Богдана Ліщини, Ір3, категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (під 58/100 часток цеху великих блоків) (надалі - ЗД2).

Позивач вернувся до відповідача із заявами про надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку ЗД-1, ЗД-2.

Відповідачем сформовано витяги від 21 квітня 2021 року № 432 ЗД-1 (4412900000:02:001:0042) станом на 21 квітня 2021 року; від 21 квітня 2021 року № 433 ЗД-2 (4412900000:02:001:0094) станом на 21 квітня 2021 року з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки; у витягах коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки ЗД-1, ЗД-2 приймається рівним 6,071.

Позивач вважає, що застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки ЗД-1, ЗД-2 із значенням 6,071 при формуванні Витягів є протиправним.

Відповідно до рішення Сєвєродонецької міської ради від 19 січня 1998 року № 1212 «Про затвердження грошової оцінки земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Синецький, селища Павлоград, села Воєводівка, селища Лісова Дача» затверджено з 01 січня 1998 року грошову оцінку земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Синецький, селища Павлоград, села Воєводівка, селища Лісова Дача. Базова вартість 1 квадратного метра землі по м. Сєвєродонецьку складає 17,344 грн/м.кв.

Згідно з листом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин) від 04 січня 2019 року за № 22-28-0.22-125/2-19 «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель» значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за 2018 рік становить 1,0. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік - 1,0, 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249, 2015 рік - 1,433 (крім сільськогосподарських угідь) та 1,2 для сільськогосподарських угідь (рілля, перелоги, сіножаті, пасовища, багаторічні насадження), 2016 рік - для сільськогосподарській угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) - 1,0, для земель несільськогосподарського призначення - 1,06, 2017 рік - 1,0. Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалася.

Тобто, показник середньої (базової) вартості 1 квадратного метра землі по м. Сєвєродонецьку станом на 01 січня 1998 року має відрізнятися від показника середньої (базової) вартості 1 квадратного метра землі по м. Сєвєродонецьку станом на 2021 рік лише на кумулятивний добуток коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки за 1998-2016 роки, а саме у 1,703 рази: 1,006 х 1,127 х 1,182 х 1,02 х 1,035 х 1,028 х 1,152 х 1,059 х 1,249 х 1,433 х 1,123 = 3,5649.

Відповідно, показник у розмірі 6,071 обумовлений тим фактом, що відповідачем при формуванні витягу протиправно застосовано коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки за 1996 рік 3,5649 х 1,703 = 6,071. Таким чином, належний коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки, що має застосовуватися для оцінки земельних ділянок по м. Сєвєродонецьку, станом на будь-яку дату 2021 року має бути рівним 3,5649, а не 6,071, як це вказано у витязі.

Таким чином, протиправні дії ГУ Держгеокадастру у Луганській області щодо індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок із застосуванням коефіцієнту індексації за 1996 рік (1,703) при формуванні витягів призвели до того, що позивач вимушений сплачувати орендну плату в 1,703 рази вище, ніж це передбачено законодавством України.

На підставі зазначеного позивач просить суд, задовольнити позовну вимоги в повному обсязі.

Від ГУ Держгеокадастру у Луганській області 07 грудня 2021 року надійшов відзив, в якому представник відповідача заперечує проти задоволення позовних вимог з таких підстав.

Відповідно до договору від 02 квітня 1997 року № 12-75-97, укладеного між виконкомом міської ради та Діпромістом (додаткова угода від 01 липня 1997 року № 1-97) проведена грошова оцінка земель м. Сєвєродонецька.

Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 19 січня 1998 року № 1212 затверджена з 01 січня 1998 року грошова оцінка земель населених пунктів м. Сєвєродонецька, селища Синецький, селища Павлоград, села Воєводівка, селища Лісова Дача (далі Грошова оцінка).

Сєвєродонецькою міською радою 22 січня 1999 року прийнято рішення № 212 «Про індексацію грошової оцінки земель м. Сєвєродонецька» (далі рішення № 212) з урахуванням листа Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України, Державного комітету України по земельних ресурсах, Державного комітету статистики України від 05 жовтня 1998 року № 03-303/1592 «Про індексацію грошової оцінки земель» (далі лист № 03-303/1592). Оригінал рішення зберігається в архівному відділі Сєвєродонецької міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.

Зазначений лист надіслано на виконання пункту 13 розділу 4 «Про показники зведеного бюджету України та проект Закону України «Про Державний бюджет України на 1999 рік», виписки з протоколу № 31 засідання Кабінету Міністрів України від 19 серпня 1998 року щодо проведення індексації вартості землі з урахуванням індексу інфляції, який склався за 1997 рік, та доведено коефіцієнти індексації, які необхідно застосувати за станом на 01 січня 1999 року до грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та земель населених пунктів.

Пунктом 1 Рішення № 212 встановлено, що міському управлінню земельних ресурсів провести індексацію грошової оцінки земель м. Сєвєродонецька з застосуванням коефіцієнту індексації, які необхідно застосовувати: до грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення - 2,07, до грошової оцінки земель населених пунктів - 1,80.

Зазначене рішення прийнято з урахуванням листа Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України, Державного комітету України по земельних ресурсах, Державного комітету статистики України від 05 жовтня 1998 року № 03-303/1592 «Про індексацію грошової оцінки землі», у пункті 1 Додатку до якого зазначалося, що по населених пунктах, грошова оцінка яких виконана відповідно до «Змін і доповнень до розділу 3 «Порядку грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», затверджених спільним наказом Держкомзему, Мінсільгосппроду, Держкоммістобудування та УААН від 15 квітня 1997 року № 46/113/63/34, зареєстрованих у Мінюсті 29 жовтня 1997 року за № 511/2315, індексація витрат на освоєння та облаштування території, які є вихідними для розрахунку грошової оцінки земель населеного пункту, здійснена за індексами вартості основних фондів за станом на 01 квітня 1996 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 травня 1996 № 523 «Про проведення індексації балансової вартості основних фондів та визначення розмірів амортизаційних відрахувань на повне їх відновлення у 1996-1997 року».

Таким чином, враховуючи наведене, відповідач зазначає, що при розрахунку грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки населеного пункту у Грошовій оцінці земель 1997 року використовувалися дані витрат на освоєння та облаштування території населеного пункту в розрахунку на квадратний метр (показник В) з урахуванням індексів вартості основних фондів за станом на 01 квітня 1996 року, так як на час розробки Грошової оцінки землі у 1997 році вже відбулася четверта регламентована індексація основних засобів, механізм якої був встановлений «Порядком проведення індексації балансової вартості основних фондів підприємств, організацій та установ за станом на 1 квітня 1996 року (крім об`єктів житлового фонду)», затвердженим спільним наказом Мінстату, Мінекономіки, Мінфіну, Фонду державного майна від 23 травня 1996 року № 148/64/103/563 та зареєстрованими Мін`юстом 29 травня 1996 року за № 255/1280.

Абзацом 7 пункту 1 Додатку визначено, що враховуючи, що застосування коефіцієнтів індексації (Кі) до вартості витрат на освоєння та облаштування території населеного пункту, які є вихідними для розрахунку грошової оцінки його земель, і безпосередньо до базової вартості одного квадратного метра земель населеного пункту дає рівнозначні величини, необхідно індексувати безпосередньо грошову оцінку земельної ділянки, що надана у власність або у постійне користування. Грошова оцінка наданої земельної ділянки індексується, виходячи з індексу інфляції в 1996 році 180,3 відсотка і в 1997 році 115,9 відсотка. Тому грошову оцінку земельної ділянки необхідно збільшити на 1996 рік в 1,703 рази, а за 1997 рік в 1,059 рази. Тобто, станом на 01 січня 1999 року до грошової оцінки земельної ділянки в населеному пункті необхідно застосовувати коефіцієнт індексації 1,80 (1,703*1,059).

Вперше коефіцієнти індексації, які необхідно застосувати до грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та земель населених пунктів станом на 01 січня 1999 року, в тому числі коефіцієнт індексації 1996 року, були доведені до відома лише 05 жовтня 1998 року. Тож, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки за 1996 та 1997 роки не застосовувався при визначені витрат на освоєння та облаштування території населеного пункту в розрахунку на квадратний метр (показник В) під час розроблення Грошової оцінки земель 1997 року.

Таким чином, після отримання листа № 03-303/1592 з роз`ясненнями щодо індексації грошової оцінки земель за 1996 та 1997 роки, який направлявся на виконання протокольного доручення Кабінету Міністрів України, Сєвєродонецькою міською радою прийнято Рішення № 212.

Відповідач вважає, що датою проведення Грошової оцінки, є 01 квітня 1996 року, оскільки витрати на освоєння та облаштування території населеного пункту, які є вихідними для розрахунку грошової оцінки його земель, проіндексовані станом на 01 квітня 1996 року згідно з четвертою регламентованою індексацією основних фондів з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 16.05.1996 № 523 «Про проведення індексації балансової вартості основних фондів та визначення розмірів амортизаційних відрахувань на повне їх відновлення у 1996-1997 роках» та виконана відповідно до «Змін і доповнень до розділу 3 «Порядку грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», затверджених спільним наказом Держкомзему, Мінсільгосппроду, Держкоммістобудування та УААН від 15.04.1997 № 43/113/63/64 та зареєстрованих у Мінюсті від 29.10.1997 за № 511/2315.

Поняття кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель перейшло з Закону України «Про плату за землю» до Податкового кодексу України.

Тому, індексація нормативної грошової оцінки земель м. Сєвєродонецька здійснювалася з урахуванням коефіцієнту індексації за 1996 та 1997 ріки, ще до набрання чинності Податковим кодексом України 01 січня 2011 року.

Враховуючи, що Грошова оцінка земель розроблена у 1997 році та зазнавала щорічної індексації, до набрання чинності Податковим кодексом України, тому після набрання чинності цим Кодексом було продовжено кумулятивне застосування коефіцієнтів індексації наступними коефіцієнтами до теперішнього часу, які вносять до розробленого програмного забезпечення до теперішнього часу.

Таким чином, відповідач вважає, що при розгляді справи необхідно врахувавши специфіку даної справи, так як витрати на освоєння та облаштування території населеного пункту в розрахунку на квадратний метр (показник В) брався станом на 01.04.1996 року, тому при формуванні витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку від 21 квітня 2021 року № 433 Головним управлінням правомірно застосовано коефіцієнт індексації за 1996 та 1997 рік в розмірі 1,703.

Інших заяв по суті справи від сторін не надходило.

По справі сторонами заявлено такі клопотання, а судом вчинено такі процесуальні дії:

- ухвалою від 26 жовтня 2021 року у справі № 360/6136/21 позовну заяву залишено без руху, запропоновано позивачу усунути її недоліки шляхом надання до суду протягом п`яти днів з дня отримання цієї ухвали уточненої позовної заяви, оформленої з дотриманням вимог статей 160, 161 КАС України, та її копії для надіслання відповідачу;

- від представника позивача 09 листопада 2021 року надійшла уточнена позовна заява;

- ухвалою від 25 листопада 2021 року у справі № 360/6136/21 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в справі;

справу визначено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні);

виокремлено у самостійне провадження позовні вимоги про визнання протиправними дій відповідача щодо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер 4412900000:02:001:0094, місце розташування: АДРЕСА_1 , із застосування коефіцієнту індексації за 1996 рік (1,703) при формуванні витягу від 21 квітня 2021 року № 433 ЗД-2 (4412900000:02:001:0094) станом на 21 квітня 2021 року з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки; зобов`язання відповідача провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер 4412900000:02:001:0094, місце розташування: АДРЕСА_1 , та видати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку даних земельних ділянок за 2021 рік;

позовні вимоги про визнання протиправними дій відповідача щодо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер 4412900000:02:001:0042, місце розташування: АДРЕСА_2 , із застосування коефіцієнту індексації за 1996 рік (1,703) при формуванні витягу від 21 квітня 2021 року № 432 ЗД-1 (4412900000:02:001:0042) станом на 21 квітня 2021 року з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки; зобов`язання відповідача провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер 4412900000:02:001:0042, місце розташування: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Богдана Ліщини, 1-Р1; та видати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку даних земельних ділянок за 2021 рік залишено на розгляді в адміністративній справі № 360/6136/21;

- ухвалою від 26 листопада 2021 року у справі № 360/7501/21 прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у справі в частині позовних вимог про визнання протиправними дій відповідача щодо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер 4412900000:02:001:0094, місце розташування: АДРЕСА_1 , із застосування коефіцієнту індексації за 1996 рік (1,703) при формуванні витягу від 21 квітня 2021 року № 433 (4412900000:02:001:0094) станом на 21 квітня 2021 року з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки; зобов`язання відповідача провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер 4412900000:02:001:0094, місце розташування: АДРЕСА_1 , та видати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку даних земельних ділянок за 2021 рік; справу визначено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні);

- від відповідача 07 грудня 2021 року надійшла заява про залишення позовної заяви без розгляду у зв`язку із пропуском строку звернення до суду з цим позовом;

- ухвалою від 17 січня 2022 року зупинено провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням Верховного Суду у одній із справ №№ 360/1548/20, 360/5270/19, 360/5504/19, 360/5411/19;

- ухвалою від 07 жовтня 2024 року поновлено провадження у справі;

- ухвалою від 07 жовтня 2024 року відмовлено у задоволенні заяви відповідача про залишення позовної заяви без розгляду.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд встановив таке.

ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 ) відповідно до договору оренди землі від 06 листопада 2008 року № 040841900410, укладеним між Сєвєродонецькою міською радою, в особі заступника міського голови ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , є орендарем земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 0,7953 га, кадастровий номер 4412900000:02:001:0094.

Земельна ділянка кадастровий номер 4412900000:02:001:0094, розташована за адресою: АДРЕСА_1 , перебуває у власності Сєвєродонецької міської ради, надана в оренду строком на 25 років ОСОБА_1 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , що підтверджено відомостями про земельну ділянку з Державного земельного кадастру.

Позивачем отримано сформований Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області 21 квітня 2021 року за № 433 витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 0,7953 га, кадастровий номер 4412900000:02:001:0094, в якому зазначений коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки 6,071.

Грошова оцінка земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Павлоград, селища Синецький, селища Лісова Дача, Борівське, села Воєводівка, Боброво, Осколонівка виконана Українським державним інститутом проектування міст «Дніпромісто»(м. Київ) у 1997 році. Базова вартість 1 квадратного метра землі по м. Сєвєродонецьку складає 17,344 грн/м.кв.

Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 19 січня 1998 року № 1212 «Про затвердження грошової оцінки земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Синецький, селища Павлоград, села Воєводівка, селища Лісова Дача» затверджено з 01 січня 1998 року грошову оцінку земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Синецький, селища Павлоград, села Воєводівка, селища Лісова Дача.

Згідно з листом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин) від 04 січня 2019 року за № 22-28-0.22-125/2-19 «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель», значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за 2018 рік становить 1,0. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік - 1,0, 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249, 2015 рік - 1,433 (крім сільськогосподарських угідь) та 1,2 для сільськогосподарських угідь (рілля, перелоги, сіножаті, пасовища, багаторічні насадження), 2016 рік - для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) - 1,0, для земель несільськогосподарського призначення - 1,06, 2017 рік - 1,0, Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалася.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з підпунктами 14.1.72, 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу); землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Відповідно до підпунктів 269.1.1, 269.1.2 пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Згідно з пунктом 274.1 статті 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою (пункт 287.1 статті 287 Податкового кодексу України).

Статтями 125 та 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Зазначені норми права дають можливість визначити, хто саме є платником земельного податку, що є об`єктом оподаткування, з якого моменту виникає (набувається, переходить) обов`язок сплати цього податку, подію (явище), з якою припиняється його сплата, умови та підстави сплати цього платежу у разі вчинення правочинів із земельною ділянкою чи будівлею (її частиною), які на ній розташовані.

У розумінні положень підпунктів 14.1.72, 14.1.73 пункту 14.1 статті 14, підпунктів 269.1.1, 269.1.2 пункту 269.1, пункту 269.2 статті 269, підпунктів 270.1.1, 270.1.2 пункту 270.1 статті 270, пункту 287.7 статті 287 Податкового кодексу України платником земельного податку є власник земельної ділянки або землекористувач, якими може бути фізична чи юридична особа. Обов`язок сплати цього податку для його платника виникає з моменту набуття (переходу) в установленому законом порядку права власності на земельну ділянку чи права користування нею і триває до моменту припинення (переходу) цього права.

Судом встановлено, що 08 грудня 2008 року (дата державної реєстрації речового права) позивач набув права оренди земельної ділянки кадастровий номер 4412900000:02:001:0094, місце розташування: Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Богдана Ліщини, 1р3.

Отже, позивач з 08 грудня 2008 року є платником плати за землю за земельну ділянку кадастровий номер 4412900000:02:001:0094.

Відносини, які виникають у сфері оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель регулюються Законом України від 11.12.2003 № 1378-IV «Про оцінку земель» (далі - Закон № 1378-ІV).

Відповідно до Закону № 1378-ІV нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.

Стаття 5 Закону № 1378-ІV передбачає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку.

Відповідно до частини другої статті 18 Закону № 1378-ІV нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Відповідно до статті 20 Закону № 1378-ІV, за результатами економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (стаття 23 Закону № 1378-ІV).

Підпунктом 271.1.1 пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України встановлено, що базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Згідно з пунктом 271.2 статті 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Відповідно до приписів пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Отже, за змістом вказаних норм, для визначення суми податкових зобов`язань з земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земель. Відповідно до законодавства, вона проводиться раз у 5-7 років, а для визначення поточних зобов`язань необхідно проіндексувати її на коефіцієнт індексації, який щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік. При цьому, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно (тобто накопичувально) залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки.

Тобто, якщо нормативна грошово оцінка проведена у 1997 році, а введена в дію у 1998 році, індексуючи нормативну грошову оцінку земельної ділянки у 2021 році, необхідно застосовувати поточний розмір нормативної грошової оцінки (тобто введений в дію у 1998 році) та кумулятивно проіндексувати його на коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи з дати проведення нормативної грошової оцінки (1997 рік).

Як встановлено у цій справі, рішення Сєвєродонецької міської ради, яким введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Сєвєродонецька, прийняте 19 січня 1998 року, а введено в дію нормативну грошову оцінку з 01 січня 1998 року.

Коефіцієнти індексації щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік. Тому вимоги пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України, які стосуються рішення рад щодо нормативної грошової оцінки, не поширюються на питання застосування щорічних коефіцієнтів індексації.

Натомість, правила застосування щорічних коефіцієнтів індексації встановлено пунктом 289.2 статті 289 Податкового кодексу України.

Так, за змістом пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України кумулятивне (тобто накопичувальне) застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане саме з датою проведення нормативної грошової оцінки, але не з датою прийняття рішення ради про її затвердження чи датою введення в дію нормативної грошової оцінки.

Необхідно відрізняти поняття проведення нормативної грошової оцінки та її затвердження, які є різними видами діяльності у сфері оцінки земель (стаття 11 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1378-IV «Про оцінку земель») та здійснюється різними суб`єктами.

Згідно із законом, із моментом набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки пов`язується можливість застосування самої нормативної грошової оцінки, але не коефіцієнтів її індексації, які, як зазначалось, застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

При цьому, коефіцієнти щорічно розраховує Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин і їх чинність не залежить від того, чи іншого рішення ради. На відповідні коефіцієнти індексується нормативна грошова оцінка, яка є чинною у відповідний період.

Законодавство не містить положень, які встановлюють обов`язок застосовувати коефіцієнт індексації перспективно. Натомість, сама базова величина нормативної грошової оцінки земель застосовується після введення її в дію.

Між тим, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки завжди застосовується ретроспективно. Тобто, кожного року, після 01 січня, для розрахунку бази оподаткування земельним податком враховується чинна нормативна грошова оцінка (яка проводиться раз на 5-7 років) з урахуванням кумулятивного (накопичувального) застосування коефіцієнтів індексації (які визначається щорічно). Визначальним є те, що саме закон встановлює, що кумулятивне застосування коефіцієнту індексації починається з дати проведення нормативної грошової оцінки. А враховуючи, що нормативна грошова оцінка проводиться раз на 5-7 років, то щорічно, після її проведення, при визначенні бази оподаткування, будуть враховуватись всі коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи від дати проведення нормативної грошової оцінки.

Сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому й полягає, щоб, застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткування земельним податком.

Зазначену правову позицію висловлено Верховним Судом в постанові від 18 грудня 2019 року у справі № 804/937/16 та від 24 грудня 2019 року у справі № 804/1184/16.

На думку суду правильне визначення поняття «дати проведення нормативної грошової оцінки земель» є визначальним у цьому спорі, оскільки від цієї дати необхідно починати кумулятивне застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки, що, зрештою, впливає на розмір плати за землю.

Відповідно до абзацу п`ятого частини першої статті 1 Закону № 1378-ІV дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.

Відповідно до листа за підписом в.о. директора Державного підприємства Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «Діпромісто» ім. Ю.М. Білоконя В.О. від 17 березня 2020 року за вих. № ГІС-575, наданого у відповідь на запит адвоката А.М. Сутковому від 16 березня 2020 року, нормативна грошова оцінка земель м. Сєвєродонецька (разом з населеними пунктами - селища Синецький, Павлоград, Лісова Дача, Воєводівка та Борівської селищної ради разом з населеними пунктами - Боброво, Осколонівка) виконувалась ДНІПРОМІСТОМ у 1997 році. Загальна вартість інфраструктурного облаштування території м. Сєвєродонецька визначалась станом на 1 січня 1997 року (включаючи весь період 1996 року).

У спірних правовідносинах відповідач, при формуванні витягу від 21 квітня 2021 року № 433 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 0,7953 га, кадастровий номер 4412900000:02:001:0094, застосував чинну з 01 січня 1998 року нормативну грошову оцінку земель міста Сєвєродонецька (згідно з рішенням Сєвєродонецької міської ради від 19 січня 1998 року № 1212 «Про затвердження грошової оцінки земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Синецький, селища Павлоград, села Воєводівка, селища Лісова Дача»). При цьому, відповідач кумулятивно застосував коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи не від дати проведення нормативної грошової оцінки (1997 рік), а на рік раніше (1996 рік).

Це означає, що відповідач, застосовуючи кумулятивно коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, правильно застосував коефіцієнт індексації за 1997 рік (1,059) та неправильно застосував коефіцієнт індексації за 1996 рік (1,703).

Оскільки грошова оцінка земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Павлоград, селища Синецький, селища Лісова Дача, Борівське, села Воєводівка, Боброво, Осколонівка проведена у 1997 році, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель має застосовуватися кумулятивно з 1997 року, а не з 1996 року як зазначає відповідач.

Також суд зауважує, що подібні правовідносини були предметом розгляду у Верховному Суді.

Так, розглядаючи аналогічний спір, Верховний Суд у постанові від 16 серпня 2023 року у справі № 360/5411/19 дійшов висновку, що відповідач (ГУ Держгеокадастру у Луганській області), застосовуючи кумулятивно коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, правильно застосував коефіцієнт індексації за 1997 рік (1,059) та неправильно застосував коефіцієнт індексації за 1996 рік (1,703).

Подібні за змістом висновки, викладені Верховним Судом у постановах від 13 вересня 2023 року у справі № 360/5270/19, від 13 вересня 2023 року у справі № 360/5504/19, від 30 січня 2024 року у справі № 360/1548/20.

Також з огляду на вище наведені положення законодавства, яким врегульовано спірні правовідносини, суд відхиляє як безпідставні посилання відповідача на рішення Сєвєродонецької міської ради від 22 січня 1999 року № 212 «Про індексацію грошової оцінки земель м. Сєвєродонецька», пунктом 1 якого міському управлінню земельних ресурсів визначено провести індексацію грошової оцінки земель м. Сєвєродонецька з застосуванням коефіцієнтів індексації, які необхідно застосувати: до грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення 2,07; до грошової оцінки земель населених пунктів 1,80, тобто із застосуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель, починаючи не від дати проведення нормативної грошової оцінки (1997 рік), а на рік раніше (1996 рік).

Підсумовуючи вищевикладене, зважаючи на встановлені обставини, враховуючи нормативне врегулювання спірних правовідносин, суд дійшов до висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Що стосується інших обставин, якими сторони обґрунтовують свої вимоги та заперечення, суд вважає за необхідне зауважити, що у пункті 25 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Проніна проти України» зазначено, що суд зобов`язаний надавати відповідь на кожен із специфічних, доречних та важливих доводів заявника. Виходячи з позиції цього суду, що висловлена в пункті 42 рішення «Бендерський проти України», судові рішення мають в достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються.

Вказані вимоги зобов`язують суди при вирішенні справи у кожному конкретному випадку вживати передбачені законом заходи з метою з`ясування всіх обставин у справі, що мають значення для вирішення спору, встановити та надати вичерпну оцінку фактичним обставинам у межах спірних правовідносин з метою з`ясування об`єктивних причин та факторів, що зумовили настання для платника негативних наслідків у вигляді порушеного права, що підлягає захисту, та в достатній мірі висвітлити мотиви прийняття конкретних рішень.

З урахуванням зазначеного суд не надає оцінку іншим доводам сторін, оскільки вищевикладені факти та обставини є безумовною підставою для відмови в задоволенні позову в повному обсязі, а інші доводи не мають суттєвого впливу на рішення суду за результатами вирішення цього спору.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

У позовній заяві адвокат Сутковий А.М. заявив клопотання про стягнення з відповідача судових витрат, включаючи витрати на правову допомогу.

Відповідно до частини першої статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Згідно з пунктом першим частини третьої статті 132 КАС України до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.

Відповідно до частини третьої статті 134 КАС України для цілей розподілу судових витрат: розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги (частина четверта статті 134 КАС України).

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених вимог.

Розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву (пункти перший, другий частини сьомої статті 139 КАС України).

Відповідно до частини першої статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Суд зауважує, що склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правничої допомоги, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правничої допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг та інше), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правничої допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження). Такі документи повинні містити відомості, що безперечно свідчать про здійснення позивачем відповідних витрат, пов`язаних із розглядом в суді даної справи. Витрати, пов`язані з оплатою правничої допомоги, мають бути документально підтверджені та доведені. Відсутність документального підтвердження витрат на правничу допомогу, а також розрахунку таких витрат, є підставою для відмови у задоволенні вимог про відшкодування таких витрат.

Станом на час вирішення справи суду не надано договору про надання правничої допомоги та доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат (у тому числі склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правничої допомоги).

Внаслідок того, що витрати на правничу допомогу адвоката документально не підтверджені, вони відшкодуванню позивачу не підлягають.

Позивачем при зверненні до суду з даним позовом сплачено судовий збір в сумі 2724,00 грн, що підтверджено квитанцією від 21 квітня 2021 року № 7. Тобто як за три вимоги немайнового характеру.

За позовні вимоги, виокремлені у самостійне провадження у справу № 360/7501/21, позивач сплатив 908,00 грн.

За правилами статті 139 КАС України оскільки позовні вимоги, виокремлені у самостійне провадження у справу № 360/7501/21, підлягають задоволенню, то понесені позивачем за їх подання судові витрати по сплаті судового збору в сумі 908,00 грн підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов адвоката Суткового Андрія Миколайовича в інтересах ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області (місцезнаходження: 93404, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, проспект Центральний, будинок 17, корпус 2, код ЄДРПОУ 39771244) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Луганській області щодо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер 4412900000:02:001:0094, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , із застосуванням коефіцієнту індексації за 1996 рік (1,703) при формуванні витягу від 21 квітня 2021 року № 433 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Луганській області провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер: 4412900000:02:001:0094, розташованої за адресою: Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Богдана Ліщини, 1р3, без застосування коефіцієнту індексації за 1996 рік (1,703) та видати ОСОБА_1 новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку вказаної земельної ділянки за 2021 рік.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Луганській області на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 908,00 грн (дев`ятсот вісім гривень 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя К.О. Пляшкова

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.10.2024
Оприлюднено09.10.2024
Номер документу122129271
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —360/7501/21

Рішення від 07.10.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 17.01.2022

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 26.11.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні