Рішення
від 07.10.2024 по справі 460/15678/23
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

07 жовтня 2024 року м. Рівне№460/15678/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дудар О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "СВ ЛАЙФ" доГоловного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправною та скасування вимоги про сплату боргу (недоїмки), В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "СВ ЛАЙФ" (далі - ТОВ "СВ ЛАЙФ", позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі - відповідач) про визнання протиправною та скасування вимоги про сплату боргу (недоїмки) від 08.06.2023 №Ю-3217-1700.

Позов обґрунтовано тим, що позивач безпідставно отримав від податкового органу вимогу про сплату боргу (недоїмки), оскільки у товариства відсутній обов`язок нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Зокрема, відповідачем не враховано, що декілька працівників ТОВ "СВ ЛАЙФ" були увільненні від роботи у зв`язку із призовом на військову службу під час мобілізації.

Ухвалою суду від 04.07.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.

Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, згідно з яким позовні вимоги є необґрунтованими та безпідставними. Згідно з даними інформаційно-телекомунікаційної системи управління за ТОВ "СВ ЛАЙФ" обліковується борг (недоїмка) зі сплати єдиного соціального внеску, який виник в результаті самостійно поданих розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску. Оскільки позивачем не було добровільно сплачено єдиний соціальний внесок, в автоматичному режимі було сформовано оскаржувану вимогу про сплату боргу (недоїмки). Відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.

Розглянувши позовну заяву та відзив, дослідивши письмові докази, суд встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

Товариство з обмеженою відповідальністю "СВ ЛАЙФ" (ідентифікаційний код юридичної особи 34327607; місцезнаходження: вул.Чорновола, буд.27, м.Рівне, Рівненська область, 33028) зареєстроване як юридична особа 28.06.2022 (номер запису: 1006081070021003371), 28.03.2006 взяте на облік у контролюючому органі як платник податків, з 04.04.2006 взяте на облік як платник єдиного внеску, з 01.01.2016 належить до 3 (третьої) групи платників єдиного податку. Основним видом економічної діяльності товариства за КВЕД є 49.31. Пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення.

ТОВ "СВ ЛАЙФ" було сформовано та подано до податкового органу податкові розрахунки сум доходів, нарахованих (сплачених) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску: №9273632793 від 20.12.2022 на суму 62454,96грн; №9273632793 від 20.12.2022 на суму 113054,87грн; №9273632793 від 20.12.2022 на суму 112908,29грн; №9307120397 від 09.02.2023 на суму 116677,21грн; №9307120397 від 09.02.2023 на суму 120354,66грн; №9307120397 від 09.02.2023 на суму114036,40грн; №9103587419 від 10.05.2023 на суму 122987,10грн; №9103587419 від 10.05.2023 на суму 120857,89грн; №9103587419 від 10.05.2023 на суму 121160,68грн. (а.а.с.55-96).

08.06.2023 Головним управлінням ДПС у Рівненській області сформовано для ТОВ "СВ ЛАЙФ" вимогу №Ю-3217-1700 про сплату боргу (недоїмки) з єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в сумі 1088211,06грн (а.с.5).

Вважаючи вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 08.06.2023 №Ю-3217-1700 протиправною, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з пп.63.1, 63.2 ст.63 Податкового кодексу України, облік платників податків ведеться, з метою створення умов для здійснення контролюючими органами контролю за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою сплати податків, нарахованих фінансових санкцій, дотримання податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Взяттю на облік або реєстрації у контролюючих органах підлягають всі платники податків.

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку визначає Закон України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 №2464-VI (далі - Закон 2464-VI).

Відповідно до п.2, ч.1 ст.1 Закону №2464-VI, єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Згідно з п.6 ч.1 ст.1 Закону №2464-VI, недоїмка - сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені цим Законом, обчислена податковим органом у випадках, передбачених цим Законом.

Платники єдиного внеску визначені статтею 4 Закону №2464-VI.

Відповідно до абз.2 п. 1 ч.1 ст.4 Закону №2464), платниками єдиного внеску є підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Для платників, зазначених у п.1 (крім абзацу сьомого), ч.1 ст. 4 Закону №2464, єдиний внесок нараховується на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України "Про оплату праці", та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами (абз.1 п. 1 ч. 1 ст.7 Закону №24645).

Взяття на облік осіб, зазначених у пунктах 1, 4, 5 та 5-1 частини першої статті 4 цього Закону, здійснюється податковим органом шляхом внесення відповідних відомостей до реєстру страхувальників. (абз.2 ч.1 ст.5 Закону №2464-VI).

Відповідно до п.1 ч.2 ст.6 Закону №2464, платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску.

Згідно з ч.12 ст.9 Закону №2464, єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника. За наявності у платника єдиного внеску одночасно із зобов`язаннями із сплати єдиного внеску зобов`язань із сплати податків, інших обов`язкових платежів, передбачених законом, або зобов`язань перед іншими кредиторами зобов`язання із сплати єдиного внеску виконуються в першу чергу і мають пріоритет перед усіма іншими зобов`язаннями, крім зобов`язань з виплати заробітної плати (доходу).

Пунктом 2 ч.1 статті 7 Закону №2464-VI передбачено, що єдиний внесок нараховується для платників, зазначених у пунктах 4 (крім фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування), 5 та 5-1 частини першої статті 4 цього Закону, - на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід (прибуток).

У разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному періоді або окремому місяці звітного періоду, такий платник має право самостійно визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.

Відповідно до ч.4 ст.25 Закону №2464-VI, податковий орган у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, надсилає в паперовій та/або електронній формі платникам єдиного внеску вимогу про сплату недоїмки з єдиного внеску.

Вимога про сплату недоїмки з єдиного внеску, винесена з метою стягнення недоїмки з єдиного внеску у разі його несплати платником у визначені цим Законом строки, надсилається податковим органом платнику в паперовій та/або електронній формі у порядку, визначеному статтею 42 Податкового кодексу України.

Вимога про сплату недоїмки є виконавчим документом.

Платник єдиного внеску зобов`язаний протягом десяти календарних днів з дня надходження вимоги про сплату недоїмки сплатити суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею.

У разі незгоди з розрахунком суми недоїмки платник єдиного внеску узгоджує її з податковим органом шляхом оскарження вимоги про сплату єдиного внеску в адміністративному або судовому порядку.

Як встановлено судом, ТОВ "СВ ЛАЙФ" з 01.01.2016 належить до 3 (третьої) групи платників єдиного податку.

Згідно з наказами ТОВ "СВ ЛАЙФ" про увільнення від роботи у зв`язку з призовом на військову службу під час мобілізації, було увільнено від роботи:

- ОСОБА_1 - з 02.03.2022 (наказ від 01.03.2022 №01/1) (а.с.7);

- ОСОБА_2 - з 06.03.2022 (наказ від 05.03.2022 №11/2) (а.с.8);

- ОСОБА_3 - з 16.03.2022 (наказ від 15.03.2022 №12/1) (а.с.9);

- ОСОБА_4 - з 16.03.2022 (наказ від 15.03.2022 №12/2) (а.с.10);

- ОСОБА_5 - з 15.06.2022 (наказ від 14.06.2022 №27/1) (а.с.11);

- ОСОБА_6 - з 21.06.2022 (наказ від 20.06.2022 №27/2) (а.с.12);

- ОСОБА_7 - з 01.12.2022 (наказ від 01.12.2022 №51/6) (а.с.13);

- ОСОБА_8 - з 03.12.2022 (наказ від 03.12.2022 №53/1) (а.с.15);

- ОСОБА_9 - з 16.05.2023 (наказ від 16.05.2023 №72/1) (а.с.17).

Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15.03.2022 №2120-ІХ (набрав чинності з 17.03.2022) (далі - Закон №2120-ІХ) внесено зміни до норм, що регулюють нарахування та сплату єдиного внеску за мобілізованих працівників.

Так, зокрема, п.9-20 розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №2464-VI встановлено, що під час періоду мобілізації, визначеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 69/2022 "Про загальну мобілізацію", затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про загальну мобілізацію", роботодавці - платники єдиного податку, які обрали спрощену систему оподаткування - фізичні особи - підприємці, які належать до другої та третьої груп платників єдиного податку, а також юридичні особи, які належать до третьої групи платників єдиного податку, мають право за власним рішенням не сплачувати єдиний внесок за найманих працівників, призваних під час мобілізації на військову службу до Збройних Сил України.

Суми єдиного внеску, нараховані та не сплачені роботодавцями, визначеними абзацом першим цього пункту, сплачуються за рахунок державного бюджету, крім періодів, у яких наймані працівники, визначені абзацом першим цього пункту, отримували доходи у вигляді грошового забезпечення, з яких було сплачено єдиний внесок за рахунок державного бюджету.

Для визначення суми єдиного внеску, що підлягає сплаті за рахунок державного бюджету відповідно до абзацу другого цього пункту, платник єдиного внеску розраховує та відображає у звітності суму єдиного внеску за найманих працівників, визначених абзацом першим цього пункту, у розмірах, передбачених частинами п`ятою і чотирнадцятою статті 8 цього Закону.

Для розрахунку використовуються дані звітності стосовно найманих працівників, визначених абзацом першим цього пункту, щодо суми нарахованого доходу у межах максимальної величини, на яку нараховується єдиний внесок, суми нарахованого єдиного внеску, суми донарахованого та зменшеного нарахування єдиного внеску таких найманих працівників.

На підставі розрахунку, зазначеного в абзаці третьому цього пункту, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, формує бюджетні запити на отримання коштів на покриття сум несплаченого роботодавцями відповідно до цього пункту єдиного внеску.

Вимоги щодо нарахування єдиного внеску на заробітну плату (дохід), що не перевищує розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, не застосовуються до заробітної плати (доходу) за останній календарний місяць (включно), у якому відбулася фактична демобілізація такого працівника.

Відтак, враховуючи встановлені обставини щодо увільнення від роботи ряду працівників ТОВ "СВ ЛАЙФ", позивач має право за власним рішенням не сплачувати єдиний внесок за найманих працівників, призваних під час мобілізації на військову службу до Збройних Сил України, проте не позбавлений обов`язку розраховувати суму внеску та та відобразити її у звітності.

При цьому, таке право у позивача виникло з 17.03.2022 (моменту набрання чинності Законом №2120-ІХ).

Наказом Міністерства фінансів України "Про затвердження форми Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску і Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску" від 13.01.2015 №4 затверджено Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі - Порядок №4).

Згідно з п.2 розділу ІІІ Порядку №4, Розділ I Розрахунку "Нарахування доходу та єдиного внеску за найманих працівників в розрізі місяців звітного кварталу" містить у розрізі місяців звітного кварталу (1, 2, 3) інформацію щодо нарахованого єдиного внеску. У рядках цього Розділу зазначається, зокрема, рядок 3.7 - сума єдиного внеску, нарахованого платниками єдиного податку, які обрали спрощену систему оподаткування - фізичними особами - підприємцями, які належать до другої та третьої груп платників єдиного податку, а також юридичними особами, які належать до третьої групи платників єдиного податку, на суми заробітної плати найманим працівникам, яких було призвано під час мобілізації на військову службу до Збройних Сил України, які не отримували доходів у вигляді грошового забезпечення у період мобілізації, визначеної Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 69/2022 "Про загальну мобілізацію", затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про загальну мобілізацію", з них: рядок 3.7.1 - 5,3 %; рядок 3.7.2 - 5,5 %; рядок 3.7.3 - 22 %.

Як встановлено судом, ТОВ "СВ ЛАЙФ" було сформовано та подано до податкового органу податкові розрахунки сум доходів, нарахованих (сплачених) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску.

Поряд з цим згідно з Розділами I зазначених розрахунків "Нарахування доходу та єдиного внеску за найманих працівників в розрізі місяців звітного кварталу" у рядках 3.7 "на суму нарахованої заробітної плати за найманих працівників, призваних під час мобілізації на військову службу до Збройних Сил України, які не отримували доходи у вигляді грошового забезпечення, у рядках 3.7.1"5,3%", у рядках 3.7.2 "5,5%", у рядках 3.7.3 "22%" жодних сум єдиного внеску, нарахованих ТОВ "СВ ЛАЙФ" як роботодавцем за найманих працівників, призваних під час мобілізації на військову службу до Збройних Сил України, не відображено.

Суд зазначає про те, що позивач для визначення сум єдиного внеску за найманих працівників, призваних під час мобілізації на військову службу до Збройних Сил України, що підлягає сплаті за рахунок державного бюджету, повинен був розрахувати та відобразити у звітності такі суми.

Оскільки, всупереч вимогам п.9-20 розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №2464-VI та п.2 розділу ІІІ Порядку №4 ТОВ "СВ ЛАЙФ" цього зроблено не було, у позивача відсутні підстави за власним рішенням не сплачувати єдиний внесок за найманих працівників, призваних під час мобілізації на військову службу до Збройних Сил України.

Отже, вимога Головного управління ДПС у Рівненській області про сплату боргу (недоїмки) від 08.06.2023 №Ю-3217-1700 є правомірною, надіслана позивачу на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Законом №2464-VI.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За наслідками розгляду справи суд дійшов висновку, що позивач не довів ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги, а відповідач виконав обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення.

Отже, позовні вимоги до задоволення не підлягають.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України у суду відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "СВ ЛАЙФ" до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправною та скасування вимоги про сплату боргу (недоїмки) відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "СВ ЛАЙФ" (вул.Чорновола, буд.27, м.Рівне,33028; ідентифікаційний код юридичної особи 34327607).

Відповідач: Головне управління ДПС у Рівненській області (вул.Відінська, буд.12, м.Рівне, Рівненська область, 33023; ідентифікаційний код юридичної особи ВП 44070166).

Рішення складено 07 жовтня 2024 року.

Суддя О.М. Дудар

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.10.2024
Оприлюднено09.10.2024
Номер документу122130503
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —460/15678/23

Рішення від 07.10.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні