ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
01 жовтня 2024 року м. Дніпросправа № 160/11042/24
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Шлай А.В. (доповідач),
суддів: Кругового О.О., Головко О.В.,
розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 липня 2024 р. (суддя: Прудник С.В) в адміністративній справі №160/11042/24 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 через представника адвоката Хомича І.О. звернувся до суду з адміністративним позовом в якому просив:
визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо не проведення індексації йому пенсії із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії у розмірі 1,14, 1,197, 1.0796;
зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області провести перерахунок (індексацію) його пенсії шляхом послідовного збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески у відповідності до частини 2 статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", який враховується для обчислення пенсії на коефіцієнт збільшення у розмірі 1,14 з 01 березня 2022 р. відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2023 р. № 118 "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році", на коефіцієнт збільшення у розмірі 1,197 з 01 березня 2023 р. відповідно пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 р. №168 "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році", на коефіцієнт збільшення у розмірі 1,0796 з 01 березня 2024 р. відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2024 р. №185 "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2024 році", та у зв`язку з цим провести виплату недотриманих сум пенсії.
Позов обґрунтував незаконністю не здійснення йому відповідачем індексації пенсії, що в свою чергу порушує його право на належне пенсійне забезпечення.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 липня 2024 р., ухваленим за результатами розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.
Не погодившись з рішенням, ОСОБА_1 через представника адвоката Хомича І.О. подано апеляційну скаргу, в якій вказано про порушення судом норм матеріального права, що є підставою для його скасування та прийняття нового рішення, яким необхідно:
визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо не проведення індексації пенсії ОСОБА_1 , із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії у розмірі 1,11, 1,14, 1,197;
зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області провести перерахунок (індексацію) пенсії ОСОБА_1 шляхом послідовного збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2017, 2018, 2019 р., що становить 7763,17 грн. у відповідності до частини 2 статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", який враховується для обчислення пенсії на коефіцієнт збільшення 1,11 з 01 березня 2021 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2021 р. № 127, на коефіцієнт збільшення 1,14 з 01 березня 2022 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 118 від 16 лютого 2023 р., на коефіцієнт збільшення у розмірі 1,197 з 01 березня 2023 р. відповідно постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 р. № 168, та у зв`язку з цим провести виплату недоотриманих сум пенсії починаючи з 01 березня 2021 р.
Скарга обгрунтована наявністю в ОСОБА_1 права на здійснення йому Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області індексації пенсії, із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, що враховуються у 2021 - 2024 р.
У письмовому відзиві на апеляційну скаргу Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області просить залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, як законне та обгрунтоване.
Ухвалами від 12 серпня 2024 р. та від 23 вересня 2024 р. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ОСОБА_1 та призначено її до розгляду на 01 жовтня 2024 р. в порядку письмового провадження, без виклику осіб, які беруть участь у справі.
Ухвалою від 01 жовтня 2024 р. відмовлено у задоволенні клопотання ОСОБА_1 про зупинення апеляційного провадження.
Здійснюючи перевірку оскарженого рішення суду першої інстанції, колегія суддів керується приписами статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно
до яких рішення суду повинно ґрунтуватись на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Перевірка оскарженого рішення суду першої інстанції здійснюється в межах доводів та вимог апеляційної скарги, як це передбачено статтею 308 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області та отримує пенсію за віком на пільгових умовах згідно Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Головним управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області не проіндексована пенсія ОСОБА_1 , із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії у розмірі 1,14 починаючи з 01 березня 2022 р., у розмірі 1,197 починаючи з 01 березня 2023 р., у розмірі 1, 0796 починаючи з 01 березня 2024 р. згідно Постанов Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 року №118, від 24 лютого 2023 р. № 168, від 24 лютого 2024 р. №185.
Не погодившись з даними обставинами, ОСОБА_1 через представника адвоката Хомич І.О. звернувся до суду.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що пенсію за віком ОСОБА_1 призначено із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні з якої сплачено страхові внески за 2018, 2019, 2020 р. у розмірі 9118,81 грн., що є більшим, ніж розмір середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2014, 2015, 2016 р. у розмірі 3764,40 грн., підвищеної на коефіцієнти збільшення у розмірі 1,17 (з 01 березня 2019 р.), 1,11 (з 01 травня 2020 р.), 1,11 (з 01 березня 2021 р.), 1,14 (01 березня 2022 р.), 1,197 (з 01 березня 2023), 1,0796 (з 01 березня 2024) = 7994,47 грн.
Колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до частини 2 статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" для забезпечення індексації пенсії щороку з 1 березня проводиться перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.
Показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для обчислення пенсії, щороку збільшується на коефіцієнт, що відповідає 50 відсоткам показника зростання споживчих цін за попередній рік та 50 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.
Розмір та порядок такого збільшення визначаються у межах бюджету Пенсійного фонду за рішенням Кабінету Міністрів України з урахуванням мінімального розміру збільшення, визначеного абзацом другим цієї частини.
Пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 р. №118 "Про індексацію пенсій та заходи підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році" встановлено, що у 2022 р. перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини 2 статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. №124 "Питання проведення індексації пенсій у 2019 році", проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,14.
Пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 р. № 168 "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році" визначено, що з 01 березня 2023 р. перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне
пенсійне страхування", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124 "Питання проведення індексації пенсій у 2019 році", проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі - коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,197.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України №185 від 23 лютого 2024 р. "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2024 році" визначено, що з 01 березня 2024 р. перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124 "Питання проведення індексації пенсій у 2019 році", проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі - коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,0796.
Порядок проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124.
Приписами пункту 1 та 2 Порядку №124 визначено механізм проведення перерахунку раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії. Перерахунку підлягають пенсії, обчислені, зокрема, відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Відповідно до пункту 5 Порядку №124, у 2019 р. перерахунок пенсій у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, проводиться шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховувався для обчислення пенсії, станом на 01 жовтня 2017 р. на коефіцієнт, визначений згідно з абзацом першим пункту 4 цього Порядку.
Кожен наступний перерахунок у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, проводиться з урахуванням збільшеного у попередніх роках показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачені страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.
Пенсії, які призначені відповідно до Закону та розмір яких не підвищено відповідно до пункту 4 цього Порядку, абзаців першого, другого цього пункту, з урахуванням абзаців першого, третього частини першої, частини другої статті 28, абзацу другого пункту 4-1 розділу XV Прикінцеві положення Закону, пункту 4 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 03 жовтня 2017 р. № 2148-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій", а також з урахуванням щомісячної державної адресної допомоги до пенсії, що виплачується відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26 березня 2008 р. № 265 "Деякі питання пенсійного забезпечення громадян", щороку підвищуються за рішенням Кабінету Міністрів України в межах бюджету Пенсійного фонду України. Підвищення встановлюється в межах максимального розміру пенсії, визначеного законом, і враховується під час подальших перерахунків пенсії.
В силу приписів пункту 5 Порядку №124, у 2019 р. при перерахунку пенсій застосовувався показник середньої заробітної плати станом на 01 жовтня 2017 р., який складав 3764,40 грн. Він підлягав збільшенню на коефіцієнт 1,17, визначений пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. №124. З урахуванням цього, при перерахунку пенсій у 2019 р. застосовувався показник середньої заробітної плати 4404,35 грн. (3764,40 х 1,17).
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01 квітня 2020 р. №251, розрахований з метою індексації пенсії показник середньої заробітної плати у 2020 р. становив 4888,83 грн. (4404,35 х 1,11).
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2021 р. № 127, розрахований з метою індексації пенсії показник середньої заробітної плати у 2021 р. становив 5426,60 грн. (4888,83 х 1,11).
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 р. № 118, розрахований з метою індексації пенсії показник середньої заробітної плати у 2022 р. становив 6186,32 грн. (5426,60 х 1,14).
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 р. № 168, розрахований з метою індексації пенсії показник середньої заробітної плати у 2023 р. становив 7 405,03 грн. (6186,32 х 1,197).
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2024 р. №185, розрахований з метою індексації пенсії показник середньої заробітної плати у 2024 р. становив 7994,47 грн. (7 405,03 грн. х 1, 0796).
ОСОБА_1 призначено пенсію за віком на пільгових умовах, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2018, 2019, 2020 р. у розмірі 9118,81 грн., що є більшим ніж розмір середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2014, 2015, 2016 р. у розмірі 3764,40 грн., підвищеної на коефіцієнти збільшення у розмірі 1,17 з 01 березня 2019 р., 1,11 з 01 травня 2020 р., 1,11 з 01 березня 2021 р., 1,14 з 01 березня 2022 р., 1,197 з 01 березня 2023 р., 1, 0796 з 01 березня 2024 р. = 7994,47 грн.
Викладене свідчить про вірно зроблений судом першої інстанції висновок щодо відмови у задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 , враховуючи відсутність у відповідача обов`язку проводити йому індексацію пенсії за віком у 2022 - 2024 р., із застосуванням коефіцієнтів збільшення показника середньої заробітної плати, встановлених постановами Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 року №118, від 24 лютого 2023 р. № 168, від 24 лютого 2024 р. №185.
Колегія суддів також звертає увагу, що вимоги апеляційної скарги в частині задоволення позовних вимог є відмінними від позовних вимог, які розглядались судом першої інстанції.
За приписами части 5 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції не може розглядати позовні вимоги та підстави позову, що не були заявлені в суді першої інстанції.
Зважаючи на вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що підстави для скасування оскарженого рішення суду, передбачені статтею 317 Кодексу адміністративного судочинства України, відсутні.
Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 липня 2024 р. в адміністративній справі №160/11042/24 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили 01 жовтня 2024 р. і оскарженню в касаційному порядку не підлягає відповідно до пункту 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддяА.В. Шлай
суддяО.О. Круговий
суддяО.В. Головко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2024 |
Оприлюднено | 09.10.2024 |
Номер документу | 122132413 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Шлай А.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні