Рішення
від 08.10.2024 по справі 904/2664/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08.10.2024р. Справа № 904/2664/24

За позовом: Керівника Новомосковської окружної прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Перещепинської міської ради, м. Перещепино

До: Приватного підприємства «Кредо», м. Дніпро

Про: скасування державної реєстрації речових прав та зобов`язання повернути земельну ділянку

Суддя Васильєв О.Ю.

Без участі представників сторін

СУТЬ СПОРУ:

Керівник Новомосковської окружної прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Перещепинської міської ради (позивач) звернувся до суду з позовом до ПП «Кредо» (відповідач) про скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки, площею 68,3726 га, кадастровий номер 1223282000:02:054:1011, яка розташовується на території Перещепинської міської ради Новомосковського району, проведену за ПП «Кредо» на підставі рішення державного реєстратора виконавчого комітету Зеленодольської міської ради Дніпропетровської області №70587509 від 07.12.2023 (номер запису про право 52847155) та про зобов`язання відповідача повернути спірну земельну ділянку Перещепинській міській об`єднаній територіальній громаді в особі Перещепинської міської ради.

Позовні вимоги обґрунтовані не прийняттям Перещепинською міською радою рішення №89-27/УІІ від 16.10.23р. «Про передачу земельних ділянок у оренду на 7 років ПП «Кредо» та не укладання міськрадою договору оренди земельної ділянки від 26.10.23р. з ПП «Кредо», у зв`язку з чим, державна реєстрація права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 1223282000:02:054:1011, площею 68,3726 га, яка розташовується на території Перещепинської міської ради Новомосковського району , є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 24.06.24р. відкрито провадження у справі №904/2664/24 за правилами спрощеного позовного провадження, встановленими ГПК України, без призначення судового засідання та виклику сторін - за наявними у ній матеріалами.

03.07.24 ухвалою суду відмовлено в задоволенні клопотання керівника Новомосковської окружної прокуратури Дніпропетровської області про розгляд справи у загальному позовному провадженні.

Перещепинська міська рада (позивач) підтримала позовні вимоги прокурора в повному обсязі та клопотала про розгляд справи за відсутністю його представника .

ПП «Кредо» (відповідач) своїм правом на подання до суду відзиву на позов не скористалось, про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі було повідомлене належним чином, що підтверджується наявною в матеріалах справи довідкою про доставку 25.06.24р. копії ухвали суду в його електронний кабінет, зареєстрований у підсистемі Електронний суд ЄСІТС.

Відповідно до ч.2 ст. 178 ГПК України у раз неподання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані докази, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 18.06.2019р. №4-1563/15-19 СГ, акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 18.06.2019р. та додатку до нього Перещепинській міській об`єднаній територіальній громаді в особі Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області передано із державної у комунальну власність земельну ділянку сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту із кадастровим номером 1223282000:02:054:1010 площею 68,3726га.

Рішенням Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області №14-14/VII від 12.07.2019р. прийнято земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 7034,5501га у комунальну власність Перещепинської міської об`єднаної територіальної громади в особі Перещепинської міської ради згідно з додатком до Акта.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 13.04.20р. право власності на земельну ділянку із кадастровим номером 1223282000:02:054:1010, площею 68,3726 га зареєстровано за Перещепинською міською радою Новомосковського району Дніпропетровської області (номер відомостей про речове право: 36302319; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2071762312232).

01.12.23р. державним реєстратором виконавчого комітету Зеленодольської міської ради Дніпропетровської області Водяник О.О. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відомості про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1223282000:02:054:1010, площею 68,3726га, яка розташована на території Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області за ПП «Кредо» (код ЄДРПОУ 22414251).

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права оренди проведено на підставі рішення органу місцевого самоврядування Перещепинської міської ради №89-27/УІІ від 16.10.23р. та договору оренди землі від 26.10.23р., укладеного між Перещепинською міською радою та ПП «Кредо».

За повідомленням №2.25-11 від 03.01.24р. Перещепинської міської ради 16.10.23р. сесія міської ради не проводилась, рішення сесії №89-27/УІІ від 16.10.23р. «Про передачу земельних ділянок в оренду на 7 років ПП «Кредо» не приймалось, договір оренди не підписувався. Для отримання земельної ділянки в користування підприємство відповідача не зверталось.

Із змісту договору оренди землі від 26.10.23р. ( який було подано відповідачем для державної реєстрації права оренди ) від імені Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області цей договір підписано міським головою Савєльєвим В.І.

01.01.24р. Перещепинська міська рада звернулася до Новомосковського РВП ГУНП в Дніпропетровській області із заявою про скоєння кримінального правопорушення за вказаними фактами, у якій також зазначила, що з 2020 року повноваження міського голови Перещепинської міської ради здійснює Цвіркун Ярослав Олексійович.

01.01.24р. за вказаним фактом внесено відомості до ЄРДР за №12024043080000001 за ч.1 ст.366 КК України. На теперішній час досудове розслідування у даному кримінальному провадженні триває.

Враховуючи те, що рішення щодо передачі в оренду земельної ділянки із кадастровим номером 1223282000:02:054:1010, площею 68,3726га Перещепинською міською радою не приймалось, а договір оренди вказаної вище ділянки з відповідачем не підписувався, прокурор вважає, що державна реєстрація права оренди відповідної ділянки підлягає скасуванню в судовому порядку.

Відповідно до п. 6 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25.12.2015, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса, крім випадків, передбачених цим Порядком (далі за текстом Порядок № 1127).

Пунктом 8 вказаного Порядку визначено, що державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав формує та реєструє заяву в базі даних заяв за умови відсутності підстав для її неприйняття, передбачених законом.

Відповідно до п. 12 Порядку під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор використовує відомості Державного реєстру прав, зокрема його невід`ємної архівної складової частини, а також Державного земельного кадастру та Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, а також відомості інших реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них чи у порядку інформаційної взаємодії з Державним реєстром прав.

Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до ст. 20 цього Закону заява на проведення реєстраційних дій подається заявником у паперовій формі, а у випадках, передбачених законодавством, - в електронній формі разом з оригіналами документів, необхідних для проведення реєстраційних дій, чи їх копіями, засвідченими державними органами, органами місцевого самоврядування (якщо оригінали таких документів відповідно до законодавства залишаються у справах державних органів, органів місцевого самоврядування).

Отже, право або інтерес позивача, який є власником земельної ділянки, порушено внесенням до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомостей про наявність права оренди земельної ділянки, яке фактично не виникало.

Частина 1 ст. 18 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлює, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку з урахуванням особливостей, визначених цим Законом: 1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв; 4) перевірка документів та/або відомостей Державного реєстру прав, відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав); 6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав; 7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником; 8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Згідно із ч. 3 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; виконання вимог, визначених ст. 27-2 цього Закону, - у разі державної реєстрації спеціального майнового права на об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості (крім випадків автоматичної реєстрації такого права згідно із законом); перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Як вище встановлено судом, відповідно до інформації Перещепинської міської ради, яка викладена в листах №2.25-11 від 03.01.24р. та від 10.05.24р. №2.25-1205, сесія міської ради 16.10.23р. не проводилась, рішення сесії №89-27/УІІ від 16.10.23р. «Про передачу земельних ділянок в оренду на 7 років ПП «Кредо» не приймалось. Договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1223282000:02:054:1010, площею 68,3726га Перещепинською міською радою не укладався та не підписувався. Представники ПП «Кредо» до міської ради щодо укладення договору оренди земельної зазначеної ділянки не звертались.

Зазначені обставини свідчать про фактичну відсутність документів, необхідних для здійснення державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 68,3726га, кадастровий номер 1223282000:02:054:1010 за ПП «Кредо».

Відповідно до ч. 3 ст. 26 Закону України Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються. У разі якщо в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, наявні відомості про речові права, обтяження речових прав, припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації, або якщо відповідним судовим рішенням також визнаються речові права, обтяження речових прав, одночасно з державною реєстрацією припинення речових прав чи обтяжень речових прав проводиться державна реєстрація набуття відповідних прав чи обтяжень. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.

У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію зміни, припинення речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження повертаються у стан, що існував до відповідної державної реєстрації, шляхом державної реєстрації змін чи набуття таких речових прав, обтяжень речових прав, що здійснюється державним реєстратором або, у випадку скасування рішення Міністерства юстиції України, прийнятого відповідно до пункту 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, посадовою особою Міністерства юстиції України. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.

Отже, у розумінні положень наведеної норми Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» способами судового захисту порушених прав та інтересів особи є судове рішення про:

- скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав;

- визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав;

- судове рішення про скасування державної реєстрації прав.

Аналогічну правову позицію викладено в постанові Верховного Суду від 19.10.22р. у справі № 354/397/17.

Крім того, необхідно зазначити, що навіть у випадку якщо буде встановлено, що суб`єкт державної реєстрації прав правомірно прийняв рішення про державну реєстрацію права (зокрема, для державної реєстрації подані всі необхідні документи, які вимагаються відповідно до закону, та відсутні встановлені законом підстави для відмови в державній реєстрації права), то це не є перешкодою для задоволення позову.

Вказана позиція також викладена в постановах Великої Палати Верховного суду від 29.05.2019 у справі № 367/2022/15-ц, від 22.08.2018 № 925/1265/16, від 04.08.2018 у справі № 915/127/18.

Наявними у справі доказами спростовано факт прийняття Перещепинською міською радою рішення №89-27/УІІ від 16.10.23р. «Про передачу земельних ділянок у оренду на 7 років ПП «Кредо» та укладання міською радою договору оренди землі від 26.10.23р. з ПП «Кредо», відтак , державна реєстрація права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 1223282000:02:054:1010, площею 68,3726га, яка розташована на території Перещепинської міської ради Новомосковського району - є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

Суд не вбачає підстав для задоволення позову прокурора в частині зобов`язання відповідача повернути спірну земельну ділянку позивачеві, адже за обставин справи, коли спірна земельна ділянка не передавалась відповідачеві, не перебуває у фактичному володінні відповідача, і відповідач не чинить перешкод позивачу (власнику) в її користуванні (доказів не надано), а права останнього порушені виключно фактом проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки за відсутності підстав для такої реєстрації, порушене право позивача підлягає відновленню шляхом скасування державної реєстрації права оренди, а не шляхом повернення земельної ділянки.

З урахуванням наведених обставин, суд вбачає підстави для задоволення вимог прокурора в частині скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 68,3726га, кадастровий номер 1223282000:02:054:1010 проведеної за відповідачем. Решта позовних вимог задоволенню не підлягає.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 233, 238, 240, 241, 247-252 ГПК України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2.Скасувати державну реєстрацію права оренди земельної ділянки площею 68,3726га, кадастровий номер 1223282000:02:054:1010, яка розташована на території Перещепинської міської ради Новомосковського району, проведену за Приватним підприємством «Кредо» (49038, м. Дніпро, вул. Мудрого Ярослава князя, 68, код ЄДРПОУ 22414251) на підставі рішення державного реєстратора виконавчого комітету Зеленодольської міської ради Дніпропетровської області №70587509 від 07.12.2023 (номер запису про право 52847155).

3.В решті позовних вимог відмовити.

4.Стягнути з відповідача Приватного підприємства «Кредо» (49038, м. Дніпро, вул. Мудрого Ярослава князя, 68, код ЄДРПОУ 22414251) на користь позивача - Дніпропетровської обласної прокуратури (реквізити отримувача: 49044, м. Дніпро, пр-т Дмитра Яворницького, 38, МФО 820172, р/р UA228201720343160001000000291 в ДКСУ в м. Київ код за ЄДРПОУ 02909938, код класифікації видатків бюджету 2800) : 2 422,40 грн.- витрат зі сплати судового збору.

Видати відповідний наказ після набрання рішенням чинності.

Відповідно до ч. 4 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України рішення складено та підписано без його проголошення 08.10.24р.

Відповідно до вимог ст.241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно до вимог ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до вимог ст. 257 ГПК України апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Суддя Васильєв О.Ю.

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення08.10.2024
Оприлюднено10.10.2024
Номер документу122152012
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —904/2664/24

Ухвала від 02.12.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

Судовий наказ від 05.11.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

Рішення від 08.10.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв Олег Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні