ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ПРО ЗАЛИШЕННЯ ПОЗОВНОЇ ЗАЯВИ БЕЗ РУХУ
07 жовтня 2024 року Справа № 280/9091/24 м.Запоріжжя
Суддя Запорізького окружного адміністративного суду Мінаєва К.В., перевіривши матеріали позовної заяви
ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 )
до Військово-лікарської комісії при Військовій частині НОМЕР_2 ( АДРЕСА_2 ; код ЄДРПОУ НОМЕР_3 )
Військово-лікарської комісії при Військовій частині НОМЕР_4 ( АДРЕСА_3 ; код ЄДРПОУ НОМЕР_5 ),
Центральної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України (вул. Госпітальна, буд.16, м.Київ, 01133; код ЄДРПОУ 08356179)
про визнання протиправними та скасування постанов, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі позивач) до Військово-лікарської комісії при Військовій частині НОМЕР_2 (далі відповідач 1), Військово-лікарської комісії при Військовій частині НОМЕР_4 (далі відповідач 2), Центральної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України (далі відповідач 3), у якій позивач просить суд:
1) визнати протиправною та скасувати постанову (висновок) Військово-лікарської комісії при Військовій частині № НОМЕР_2 у місті Запоріжжі, викладену у Довідці ВЛК від 17.03.2023 № 2845 про проведену військово-лікарську експертизу стану здоров`я солдата ОСОБА_1 про обмежено придатність до військової служби;
2) визнати протиправною та скасувати постанову (висновок) Військово-лікарської комісії при Військовій частині № НОМЕР_4 у місті Рівне, викладену у Довідці ВЛК від 10.10.2022 № 1926 про проведену військово-лікарську експертизу стану здоров`я солдата ОСОБА_1 про обмежено придатність до військової служби;
3) визнати протиправною та скасувати постанову (висновок) рішення ЦВЛК Збройних сил України, яке сформовано у вигляді відповіді від 13.01.2024 № 598/9/834, про перегляд стану здоров`я солдата ОСОБА_1 про обмежено придатність до військової служби;
4) зобов`язати Центральну військово-лікарську комісію Збройних сил України Міністерства оборони України повторно розглянути питання щодо придатності чи непридатності ОСОБА_1 до військової служби та віднесення наявних захворювань згідно діагнозу позивача до статей графи ІІ Розкладу хвороб - непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку.
Позовна заява подана представником позивача ОСОБА_2 , яка діє на підставі доручення для надання безоплатної вторинної правничої допомоги від 13.12.2023 № 1504.
Відповідно до статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суддя після одержання позовної заяви, зокрема, з`ясовує, чи позов подано у строк, установлений законом (якщо позов подано з пропущенням встановленого законом строку звернення до суду, то чи достатньо підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними).
Частинами першою, другою, четвертою статті 122 КАС України передбачено, що позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Якщо законом передбачена можливість досудового порядку вирішення спору і позивач скористався цим порядком, або законом визначена обов`язковість досудового порядку вирішення спору, то для звернення до адміністративного суду встановлюється тримісячний строк, який обчислюється з дня вручення позивачу рішення за результатами розгляду його скарги на рішення, дії або бездіяльність суб`єкта владних повноважень.
Судом встановлено, що позивач оскаржував постанову (висновок) Військово-лікарської комісії при Військовій частині № НОМЕР_2 у місті Запоріжжі, викладену у Довідці ВЛК від 17.03.2023 № 2845, до відповідача 3. Про результати розгляду скарги позивача повідомлено листом від 13.01.2024, а до суду він звернувся засобами поштового зв`язку 27.09.2024, тобто із пропуском тримісячного строку.
Крім того, позивачем пропущено шестимісячний строк оскарження постанови (висновку) Військово-лікарської комісії при Військовій частині № НОМЕР_4 у АДРЕСА_3 , викладену у Довідці ВЛК від 10.10.2022 № 1926, та постанови (рішення) ЦВЛК Збройних сил України, яке сформовано у вигляді відповіді від 13.01.2024 № 598/9/834.
Суд при розгляді питання строку звернення до суду враховує те, що одним з визначальних критеріїв для прийняття рішення про недопуск особи до правосуддя та залишення позовної заяви без розгляду, зокрема, у зв`язку з пропуском строку звернення до суду, є досягнення справедливого балансу між загальними інтересами суспільства та вимогами захисту основоположних прав окремої особи, з обов`язковим врахуванням того, що одним з основних елементів принципу верховенства права є принцип правової визначеності.
Відповідно до частини шостої статті 161 КАС України, у разі пропуску строку звернення до адміністративного суду позивач зобов`язаний додати до позову заяву про поновлення цього строку та надати докази поважності причин його пропуску.
До позовної заяви долучено заяву про поновлення строку звернення до суду з позовом, обґрунтоване тим, що позивач є військовослужбовцем, призваний у квітні 2022 року ІНФОРМАЦІЯ_1 , наразі перебуває на службі у військовій частині НОМЕР_6 , бере участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, виконує обов`язки військовослужбовця, та з поважних і об`єктивних причин порушив строки звернення до суду.
Дослідивши зазначені представником причини пропуску строку звернення до суду, суд враховує, що питання щодо поновлення строку звернення до суду у випадку його пропуску з причин пов`язаних із запровадженням воєнного стану в Україні було предметом дослідження Верховним Судом, зокрема у постановах від 04 квітня 2023 року у справі № 140/1487/22, від 23 січня 2023 року у справі №496/4633/18, від 23 грудня 2022 року у справі № 760/5369/19, від 29 вересня 2022 року у справі № 500/1912/22, від 02 червня 2022 року у справі у №757/30991/18-а тощо.
Так, у вказаних постановах Верховний Суд зауважив, що введення на території України воєнного стану не зупинило перебіг процесуальних строків звернення до суду з позовами. Питання поновлення процесуального строку у випадку його пропуску з причин, пов`язаних із запровадженням воєнного стану в Україні, вирішується в кожному конкретному випадку з урахуванням доводів, наведених у заяві про поновлення такого строку. Сам по собі факт запровадження воєнного стану в Україні не є підставою для поновлення процесуального строку. Такою підставою можуть бути обставини, що виникли внаслідок запровадження воєнного стану та унеможливили виконання учасником судового процесу процесуальних дій протягом установленого законом строку.
За усталеною практикою Верховного Суду введення воєнного стану може бути визнано судом поважною причиною пропуску відповідного процесуального строку або його продовження за умови, якщо пропуск строку знаходиться в прямому причинному зв`язку з такою обставиною.
Суд зауважує, що саме по собі посилання на введення воєнного стану на території України не може бути поважною причиною для поновлення або продовження відповідного процесуального строку без зазначення конкретних обставин, які вплинули на своєчасність звернення до суду та без надання відповідних доказів того, як саме введення воєнного стану вплинуло на можливість такого звернення, що, в свою чергу, обумовило пропуск відповідного строку або необхідність його продовження. За виявлення належної активності та небайдужості, існувала об`єктивна можливість реалізувати своє право на оскарження у встановлений законом строк.
Суд підсумовує, що строк звернення позивача до суду з позовними вимогами щодо оскарження постанови (висновку) Військово-лікарської комісії при Військовій частині № НОМЕР_2 у місті Запоріжжі, викладеної у Довідці ВЛК від 17.03.2023 № 2845, сплив 17.06.2023 (оскільки позивачем було використано процедуру адміністративного оскарження), щодо оскарження постанови (висновку) Військово-лікарської комісії при Військовій частині № НОМЕР_4 у місті Рівне, викладеної у Довідці ВЛК від 10.10.2022 № 1926, сплив 10.04.2023, щодо оскарження постанови (рішення) ВЛК Збройних сил України, яке сформовано у вигляді відповіді від 13.01.2024 № 598/9/834, строк звернення до суду сплив 13.07.2024.
Рішенням Конституційного Суду України № 17-рп/2011 від 13.12.2011 визначено, що держава може встановленням відповідних процесуальних строків, обмежувати строк звернення до суду, що не впливає на зміст та обсяг конституційного права на судовий захист і доступ до правосуддя.
Поважними причинами визнаються лише ті обставини, які були чи об`єктивно є непереборними, тобто не залежать від волевиявлення особи, що звернулась з адміністративним позовом, пов`язані з дійсно істотними обставинами, перешкодами чи труднощами, що унеможливили своєчасне звернення до суду. Такі обставини мають бути підтверджені відповідними та належними доказами.
Правовий інститут строків звернення до адміністративного суду за захистом свого порушеного права не містить вичерпного, детально описаного переліку причин чи критеріїв їх визначення. Натомість закон запроваджує оцінні, якісні параметри визначення причин їх недотримання - вони повинні бути поважними, реальними або, непереборними і об`єктивно нездоланними на час перебігу строків звернення до суду.
Доводів, які б свідчили про наявність об`єктивно непереборних обставин, пов`язаних з дійсними істотними перешкодами та труднощами для своєчасного вчинення дій щодо звернення до суду з позовом за захистом порушеного права, протягом установленого законом строку, позивачем суду не наведено.
Суд звертає увагу, що дотримання строків звернення до адміністративного суду є однією з умов дисциплінування учасників публічно-правових відносин у випадку, якщо вони стали спірними. У випадку пропуску строку звернення до суду підставами для визнання поважними причин такого пропуску є лише наявність обставин, які є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи, та пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення відповідних дій та підтверджені належними доказами. Необхідно зауважити, що інститут строків у адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах та стимулює суд і учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків.
За приписами статті 123 КАС України у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку.
У відповідності до частин першої, другої статті 169 КАС України суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, встановлених статтями 160, 161 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня подання позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху.
За таких обставин позов підлягає залишенню без руху з наданням строку для усунення недоліків позовної заяви.
Керуючись статтями 122, 123, 161, 169, 171, 241, 243, 248 КАС України, суддя
УХВАЛИВ:
Залишити без руху позовну заяву ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісії при Військовій частині НОМЕР_2 , Військово-лікарської комісії при Військовій частині НОМЕР_4 , Центральної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України про визнання протиправними та скасування постанов, зобов`язання вчинити певні дії.
Надати позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви протягом 10 днів від дня одержання копії ухвали суду про залишення позовної заяви без руху, шляхом подання до суду належним чином оформленої відповідно до статті 167 КАС України заяви про поновлення строків звернення до суду з доказами поважності причин пропуску строку звернення до суду, з визначенням обставин, які були б об`єктивно непереборними та не залежали від його волевиявлення, були б пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення у справі процесуальних дій.
Роз`яснити позивачеві, що якщо недоліки позовної заяви, яку залишено без руху, не будуть усунуті у встановлений судом строк, суд повертає позовну заяву у відповідності до пункту 1 частини четвертої статті 169 КАС України.
Копію ухвали направити позивачу.
Ухвала оскарженню не підлягає та набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Суддя К.В.Мінаєва
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2024 |
Оприлюднено | 10.10.2024 |
Номер документу | 122158597 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Мінаєва Катерина Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Мінаєва Катерина Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні